שנאות קטנות

טיפה על נהנתניהו * הרבה על האח הגדול * וקצת על אנטישמיות * ופרגון לנוחי דנקנר. נחשו איפה * צהרי ראשון בסלואו מושן

אופס, לא חיכינו הרבה (nrg, עמוד הבית)

המנהל המוערך ביותר, חתום: כתב nrg. או, יה.

נהנתניהו

דן מרגלית כותב איזשהו טקסט ביקורתי בקטנה על רה"מיהו. מה הוא אומר בשתי הפסקאות האחרונות?
"מה שעשה נתניהו הוא רצף ארוך של קבלת טובות הנאה חוקיות כאלה, וזה בדיוק מה שכל כך מקומם".
גונן גינת מגן על נתניהו.
ודניאל דורון כותב שהדיווח של ידיעות ביום שישי היה שקרי. האזכור בידיעות היה לידיעה של איתן עמית מ-2005, העומדת שרירה וקיימת ב-ynet. התוספת בשישי נגדה יוצא דורון היא על כך שהטיס את הזוג נתניהו ואת העוזר שלו.
גידי וייץ מספר איזה כיף היה להיות המלצר של הנהנתניהואים בתחילת הניינטיז.

אנטישמיות?

1. תומר פרסיקו משבח את הכתבה של נועם שיזף (כות' ביניים ג'ייקובס בראש).
כותב פרסיקו:

שיזף מתאר בה את הפער, שלא לומר קרע, ההולך וגדל בין יהודי ארה"ב למדינת ישראל. מספר מרואיינים מספרים לו על כך שישראל הפכה לנושא שאי אפשר לדבר עליו בין יהודי ארה"ב, כל כך חריפות המחלוקות ביניהם בקשר אליה. כל זאת מפני שעבור יהודים אמריקאים רבים חלק מרכזי בזהות היהודית הוא נאמנות לתפיסה ליברלית ומוסר אגליטרי.

ועכשיו, אחרי שקראתי את הכתבה של שיזף אני לא יכולה שלא להצטרף לדברי פרסיקו.

2. באחד הטוקבקים אתמול, של מי שכינויו הוא . (כלומר נקודה) הוא כתב:

…אנטישמיות היא סיטואציה בה אתה מגיע לכנס אקדמי ואחרי ההרצאה שלך, בשירותים, אתה שומע פרופ' מפורסם שמבחינתך הוא קולגה לכל דבר ואתה מחשיב כסוג של חבר, לוחש לעמיתו שהיהודי החצוף הזה היה צריך להשאר בבית. התחושה המיידית היא עלבון צורב ומייד אחר כך פחד. ממש פחד. זו אנטישמיות…

התגובה גרפה בינתיים 13 לייקים, סתם כסימון לאהדה שבטח רבים עוד יותר רוחשים לה. אבל זו לא אנטישמיות. העובדה שהדברים נאמרו בכנס אקדמי לא אומרת כלום. יש גזענות בכל מקום, או טיפשות. לא משנה איך תקראו לזה. לעבור מיד ל"עלבון", "פחד", והופה ל"אנטישמיות" בגלל משפט אידיוטי שנאמר בשירותים על ידי אדם מוגבל משהו, גם אם הוא השתתף בכנס אקדמי?
ואיך ישראלי, שמכיר את המדינה הזו ואת שפע השנאה שיש פה לערבים, פלסטינים, שווארצעס, מרוקאים, מזרחיים, ועוד ועוד כינויי זוועה שנשמעים פה על כל צעד ושעל, איך ישראלי שיודע על מלחמת המעמדות הקשה שהתנהלה פה אך לפני שנים ספורות (לא שהיום הדברים פיקס), על הורים שלא נתנו לילדיהם להתחתן עם מי שאינו "מהעדה הנכונה" יכול בכלל להקנות כזה משקל לאמירת שירותים מטופשת?

לא, הישראלים והיהודים הם לא יותר טובים. הם משמיעים בדיוק אותן הערות כלפי בני עמם וכלפי זרים. הרי רק לפני יומיים כתבתי על "כבוד לעדה", אמירה שרק מי שמוגבלים מחשבתית, כך לטעמי, מסוגלים להגיד. וכל זה כאן, בקרב "כולנו יהודים". עלק (או אלק). קיטוב בע"מ? זה כאן.
אני אומרת את המובן מאליו ואת המוכר ואת הידוע, אבל שנאת זרים לא מתייחסת ליהודים דווקא. היא מתקיימת בין קבוצות שונות באוכלוסייה. אני ממש לא מתכוונת להתרגש מכך שמישהו (בעל תארים או רב פיגור ככל שיהיה) אמר על מישהו משהו בשירותים.

אה. ואני אוהבת את איור השער של יעל בוגן. בגלל האף.

האח הגדול

הודעה לעיתונות:
גמר האח הגדול – המשדר הנצפה ביותר בטלוויזיה בעשור האחרון.
40.5% ומיליון ו-270 אלף צופים.
45.2% ו- 1.4 מיליון צופים ברגע ההכרזה על הזוכה (צילום: רונן אקרמן).

אם צריך היה ללמוד מעיתוני הבוקר על כך שדו קרב איום ונורא ניטש בין ידיעות לבין קשת – אין לכך הרבה סימנים. נכון, בשער אין אזכור לג'קי מנחם, אבל כל השער האחורי מוקדש לו, כולל מילון לשפת עבר שלו, עם הצילום הסטנדרטי עם המנחים (צילום: אמיל סלמן, שהתמונה שלו מופיעה גם בהארץ). אין גם זכר לקרב על מיקום הצלם באירוע הגמר, כפי שנכתב איפשהו. הכל סבבה. גם ביקורת הטלוויזיה של איתי סגל מתייחסת לאח ה. אם לא ה.

במעריב ג'קי מנחם שרוע על כל כפולת האמצע עם המיליון, פלוס טקטס מתלהם של ערן סויסה: "כבש מדינה שלמה" (אם כבר מדייקים, לפי הרייטינג, אז 40%) פלוס טעות (אחת לפחות, ליהיא גרינר לא הגיעה לפה מאל איי כדי להשתתף בתוכנית. היא חיה בתל אביב שמונה חודשים קודם לכן, כה אמרה בראיון האחרון שלה). מנחם בן, "חלק מהמערכת", לדבריו, כתב את הביקורת, שהיא למעשה לא ביקורת אלא ניתוח של אירועי אמש עם הצעה לחמישייה אחרת. ב-nrg נערך לייב בלוגינג.
במעריב יש הפניה בתחתית השער.
בן כספית עושה השוואה בין הנעשה במזה"ת למה שקורה בבית האחה.

הארץ נשאר הארץ. שום רמז בשער, בלי לריב עם קשת, אבל זו הכתבה הפותחת בעמוד חדשות תרבות ובידור (טור אישי של רועי ארד שהגיע עד לנווה אילן). ארד לא צפה בתוכנית, שהרי לא ידע מיהו המתנחל המודח, יורם כהן. הוא גם לא מכיר את סקולי הכבש של ג'קי ולכן כותב שהוא מלטף עז. או שאולי זה לא קשור לידע באח אלא בזואולוגיה. בעמוד קודם יש מאמר של נחמיה שטרסלר. כן, הוא. המאמר מתחיל בע' 11 והמשכו בע' 10. גם זהו חידוש. שטרסלר קורא לעז/כבש תיש ומסכם ב:

"זה לא פוליטיקלי קורקט לכתוב משהו חיובי על האח הגדול, ובטח שלא בהארץ. אז לכו למצוא לכם את כל האחרים שממשיכים לחבוט בתוכנית גם היום. הם הרוב, והרוב הרי קובע".

ב-HP  יש הפניה לביקורת של איילה פנייבסקי בעכבר (המוטו שלה: ג'קי ניצח בתחרות שהוא לא באמת השתתף בה).
מבקר הטלוויזיה של הארץ חתך לכיוון אחר לגמרי: שיעור בהיסטוריה.

ישראל היוםשער וע' אחורי. יש הפניה בשער.

בעין כותב ד"ר דוד לוין, חוקר התרבות את השגותיו מהתוכנית. לא אתייחס לכל דבריו, אלא רק לכמה הערות.

מדוע לטרוח לבקר ולא לאסור על שידור התוכנית? הסיבה היא שלתוכנית זו יש פוטנציאל חברתי-חינוכי. "האח הגדול" במיטבה כאשר הדיון בין המשתתפים וגם העימותים ביניהם הם על רקע חברתי-אידיאולוגי ולא אישיותי-מיני. יש גם ערך דידקטי לתיעוד של מציאות לא ערוכה כאשר ניתן בעזרתה לעקוב אחר תהליך שבו אנשים שונים מאוד זה מזה מגיעים לפשרות. תהליך שכזה אינו ניתן לתצפית בעולם של זהויות טלוויזיוניות חד-ממדיות.

ראשית, באיזה אופן עלה בדעתו של החוקר להכתיב את האינטראקציה בין המשתתפים? האם יש למנוע עימותים/מגעים בעלי רקע מיני?
שנית, איזה מציאות לא ערוכה? כל שנייה ערוכה ומכווננת. מדובר במניפולציה על גבי מניפולציה על גבי מניפולציה. עורכי התוכנית הם אלו שקבעו את דמותו של כל אחד מהמשתתפים ואת ההדגשים שרצו לשים על תכונות מסוימות שלו, או להבליע ולעמעם אחרות. כן, העריכה היא גם בערוץ 20. רוצה לומר, מדובר באשליה של תיעוד מציאות. מדובר בתיעוד מבוקר עד מאוד, ומגמתי, על פי נטיית לבם של כל המעורבים ביצירת התוכנית.

בהמשך טוען לוין שהקהל הוא השופט הבלעדי. ואני רוצה להוסיף: לכאורה. הקהל מושפע ראשית מאותה עריכה מגמתית שציינתי, וכן מהתאגדויות לצורך העניין שנערכו בחוץ: נניח, אם המשפחה של ג'קי חזקה יותר, השקיעה יותר כסף וסמסה במרץ, אז ג'קי הוא הזוכה. אותן התאגדויות רלוונטיות לכל אחד מהמועמדים. כך שייתכן שלא פעם מה שהכריע את הכף בהדחות זה באמת עד כמה הקרובים לאדם השקיעו בו. מה בין זה לבין הקהל הרחב והשופט?

יש עורכים בבית?  

תודה לנתאי פרץ

(העין)
אין דבר כזה קונטרס של 22 עמודים. יש 24. כמו היום.

אם סין מזרחית ליפן אז רעידת האדמה אכן הזיזה הרבה.
סין היא דווקא שכנתה המערבית של יפן.
אמרנו שיש בודקי עובדות בדסק ישראל היום?

תודה לרונן

בלוגלנד/ פייסבוק/ רשת

תומר פרסיקו מודיע ומעדכן על המאבק שלו נגד שי טובלי. 7,000 איש קראו את הפוסט המתאר את תולדות המאבק.
יותר מ-200 תרמו למאבק המשפטי שלו. פרסיקו מתכוון לפרסם את כל הנתונים בהמשך.
מחר ייערך מפגש ראשון בין הנצים ועורכי הדין שלהם. עדכון יבוא.

עידן לנדו על ההסלמה בדרום. מי מסלים, מי מפצח את השיטה.

הלכה לעולמה ג'רלדין פררו, המועמדת הראשונה לסגנית נשיא ארה"ב.

יורם ארבל הושעה ל-48 שעות בגלל שהקדיש את המשחק לענת קם. איזו שטות. אלוהים אדירים.

לפני פיזור

בישראל היום יש כתבה על תרופה חדשנית לסרטן העור שאושרה בארה"ביה.
בידיעות, לעומת זאת, יש סיפור על נער מאוסטרליה שמחלתו נסוגה תוך כמה ימים.
הייתי משוכנעת שמדובר באותה תרופה, של אותה חברה, אבל לא ולא. מה, מדובר בצירוף מקרים פראי על שתי תרופות פנומנליות נגד מלנומה שצצו באותו רגע? או שיש פה איזה קרב טיטאנים בין שתי חברות תרופות?

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה אצבעות שחורות, בלוגלנד, הודעות לעיתונות, יש עורכים בבית?, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

59 תגובות על שנאות קטנות

  1. פינגבאק: ולווט אנדרגראונד - בלוג ביקורת התקשורת של דבורית שרגל » כמה צבעים, יואו‏

  2. nachum הגיב:

    הנצים ועורכים הדין שלהם.+משוכנעת שמדובר שאותר תרופה-takladot

    אהבתי

  3. שי הגיב:

    באשר לסין המזרחית: סין, שכנתה ממערב של יפן, היא אכן מדינה "מזרחית" (במובן הרחוק של המילה). אני מנסה לנסח משפט ברוח זו שיכול להיות המקור לטעות (משהו בסגנון "סין, שכנתה במזרח הרחוק של יפן") ולא ממש מצליח. אולי זה לא המקור לטעות, אבל נחמד לחשוב כך בכל זאת.

    אהבתי

    • זיו הגיב:

      תנסה לחשוב באמריקאית שכן הכותב מביא, כנראה, מובאה מתורגמת מאמריקאית.

      אהבתי

    • שועלן הגיב:

      הפתרון הרבה יותר פשוט. אם תצא מיפן לכיוון מזרח, ותלך ישר הרבה מאוד, אני מבטיח לך שמתישהו תגיע לסין. מכאן שסין נמצאת (גם) ממזרח ליפן.

      אהבתי

  4. אסקלנטה הגיב:

    די פטטי לקרוא את דן מרגלית, אני חייב לומר ("מה שעשה נתניהו הוא רצף ארוך של קבלת טובות הנאה חוקיות כאלה, וזה בדיוק מה שכל כך מקומם"). לפחות לכאורה נראה שיש כאן גם עבירות ברורות על החוק, ומרגלית מעדיף לעצום את עיניו.

    אבל מעבר לכך יש כאן שאלות ערכיות-מוסריות.
    מראש ממשלה מצופה להיות דוגמה אישית בהתנהגותו בבחינת מי שמעצם תפקידו ומעמדו דורש מהאחרים (העם) לחסוך, להסתפק במקרים רבים בשכר נמוך, לתרום ולתת למדינה (מילואים, התנדבות וכד'), ולא לחיות ולהוציא מעבר למה שיש לנו, חייב להוות דוגמה אישית לכלל. אין אפשרות אחרת.

    יש כאן יריקה ערכית-מוסרית של נתניהו ורעייתו עלינו, האזרחים, ולא בפעם הראשונה, ועצוב שדן מרגלית לא מסוגל לראות את זה.

    אהבתי

  5. מרא"ה הגיב:

    עיתונות סמול בשתי מילים (ספיחי אצבעות שחורות):
    בשבת התראיין לאדומה אח של אודי פוגל ז"ל, שהוכיח שוב שהפקת רווח פוליטי מפיגוע יכולה להיות מותרת אם אתה מחזיק בדעות הנכונות שהרי אם הרצח מנוצל לבקשה לבנות עוד ביו"ש הרי שאתה מסית שרוקד על הדם ואם הוא מקדם אג'נדה של נסיגות וקריאות להעמדת אסא כשר לדין הרי שמדובר במסמך אמיץ ונוקב.
    בכל אופן, הבחור דיבר שם בגאווה גדולה כיצד במהלך השבעה השליך כיסא על הרב אליקים לבנון (שמכיר את המשפחות מזה שנים). המראיין, אורי משגב, שכבר הפך את הצביעות לאומנות של ממש ומהווה דוגמא יוצאת דופן ליחס הפוך בין יכולות כתיבה לשכל ישר, הגיב בשאלה שחושפת היטב את עולמו ההומניסטי העשיר- "לפחות פגעת?"
    צא ולמד (בכ"ז פסח מתקרב)- ידמיין אדם ראיון, נניח עם ברוך מרזל שמתאר כיצד זרק כיסא על יוסי שריד או על עמוס עוז, מה היה כותב משגב אם המראיין היה שואל אותו "לפחות פגעת?"

    אהבתי

  6. ירושלמי הגיב:

    בקשר לתגובה שלך על דבריו של דוד לוין:
    יש סתירה קלה בדברייך. את פותחת בשאלה 'כיצד אפשר להכתיב את האינטרקציה בין המשתתפים', אבל ממש מיד מסבירה כיצד התכנית הזו היא 'מניפולציה על גבי מניפולציה על גבי מניפולציה', וכיצד הכל ערוך, מבוקר, נשלט, מתוכנן.
    לגופם של דברים, נראה לי שלוין מסביר שם כיצד לדעתו הליהוק המסויים של העונה הזאת (בחירה באנשים מחתך חברתי וגיאוגרפי זהה) כוון על ידי ההפקה לשם יצירת אינטראקציות אישיות-מיניות ולא חברתיות ופוליטיות. (בדיוק כמו שאת טוענת שורה קודם לכן, שדברים לא קורים שם במקרה, ויש 'אח גדול' שיוצר אותם…)

    לטענת העריכה עצמה: אני חושב שיש הפרזה מסויימת בתאור שלך, שהוא פופולרי אגב גם אצל כותבים אחרים. בסופו של דבר, עם העריכה או בלעדיה, אנחנו רואים שם בני אדם ולא רובוטים, והם עדיין לא שחקנים מקצועיים המקריאים תסריט כתוב מראש. גם אם העריכה יכולה להבליט זוויות כאלה ואחרות באישיות המתמודדים, עדיין אלו הם זוויות קיימות, ולרוב אלו הם התכונות הבולטות אצל המתמודדים שהעריכה מאפשרת לזהות אותם. הייתי יכול להסכים יותר לגבי תכנית כמו 'היפה והחנון', שהעריכה והתסרוט בה שקופים הרבה יותר.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא. "כיצד להכתיב את האינטראקציה": אתה לא יכול ליצור את מה שקרה בין ג'קי לנופר, או בין סיון לעמיר.
      בעניין המגוון התרבותי הלוקה – צודק לגמרי לוין. נדמה לי שאפילו כתבתי זאת פעם. או באיזה הקשר אחר, אני כבר לא זוכרת.
      היפה והחנון – לא יודעת. לא צפיתי.
      לא מתוסרט כאן – נכון.
      באשר לעריכה, להגיד שזו מניפולציה זה לומר את המובן מאליו.
      יש לך את חומר הגלם בין הדמויות והאינטראקציה ביניהם, ובעריכה אתה מכייר מהם מה שאתה רוצה. לגמרי אפשר לשנות את דמותו של אדם באמצעות העריכה.

      אהבתי

  7. ירושלמי הגיב:

    מבקר הטלוויזיה של הארץ חתך לכיוון אחר לגמרי: שיעור בהיסטוריה.

    המבקר הזה הודיע כבר בשבוע שעבר שהוא 'לא מתכוון לצפות בגמר האח הגדול', והסביר גם 'למה'.

    אהבתי

  8. מהי השטות? הגיב:

    לגבי יורם ארבל… מהי השטות? הפליטת פה או ההשעיה?

    אהבתי

  9. הלל הגיב:

    אני תמה על דבורית והתומכים בה, שרואים אנטישמיות כסתם עוד שנאת זרים. חשבתם פעם שאם זו הייתה שנאת זרים פשוטה, לא היה צריך לטבוע מילה מיוחדת לכבודה? האם לחינם טרחו כל אותם מלומדים רבים שניסו להסביר את שורש שנאת היהודים? האם המלומד פיטר שפר, למשל, שחיבר ספר שלם על שורשיה של ה"יודופוביה", הוא עיוור לגמרי?

    יש כאן הרבה אי-ידיעת היסטוריה, וגם עצימת עיניים לנוכח תופעות שקורות בעולמנו הזה.

    הנאצים שנאו הרבה מיעוטים, אבל השמדה מסיבית הייתה רק כלפי גזע אחד. רדיפות היו גם כלפי הצוענים למשל, אבל בכלל לא בסדר גודל שהגיע לפוגרומים נגד היהודים. גם היום, אלימות כלפי יהודים באשר הם יהודים היא באופן מובהק משמעותית יותר לעומת כל רדיפת מיעוטים אחרת.

    גם את היותה של מדינת ישראל אחת מהמדינות המושמצות ביותר בעולם, בלי שום יחס למעשיה האמיתיים ביחס למעשיהן של מדינות אחרות, אין ברירה אלא לשייך לסממנים של אנטישמיות קלאסית. וזה בדיוק שורש הזיהוי בין אנטי-ישראליות לאנטישמיות: הבחירה של המדינה היהודית דווקא, מבין כל מאות מדינות העולם, כשורש הרע האוניברסלי, דומה מאוד לרדיפת העם היהודי כעם מובחן, ולא כ"סתם עוד מיעוט".

    אהבתי

  10. אביב הגיב:

    די לבכות על אנטישמיות. זה כמו שאבכה על כל אחד שאומר הומו ככינוי גנאי ואומר לו שהוא הומופוב.
    המלה יהודי השתרשה בעולם כסוג של מלה נרדפת להרבה דברים אחרים וזה משהו שצריך להילחם בו בו אבל אין לו קשר לאנטישמיות בימים אלה.

    ודבורית, הם כתבו שסין היא שכנתה המזרחית של יפן כי היפנים רואים בסינים סוג של עדה פחות מפותחת שרק עושה ילדים ושומרת על משטר דיקטטורי. :mrgreen:

    אהבתי

  11. שועלן הגיב:

    נוחי גם בגלובס והמרקר, כלכליסט והביז.

    בכולם הוא בכותרת או לפחות במשנה, חוץ מבכלכליסט, שם הוא תקוע די עמוק בפנים, ואפילו מלווה בביקורת/תמיהה קלה. כך שבהשוואה ביקורתית של הדיווחים השונים, הביקורת צריכה להיות דווקא על ידיעות ולא על מעריב.

    אהבתי

  12. משלמת על הבלוג הגיב:

    בתור אחת שמשלמת על הבלוג הזה, לא היה לנו סיכום שיום ראשון הוא יום החופש השבועי שלך? דבורית. נוחי. תאגרי כוחות. את עוד תרגילי פה את קהל המסוממים ליום ראשון פוסט קבוע.

    אהבתי

  13. . הגיב:

    חח.. הקטע עם דנקנר פשוט נפלא. לא חיכו אפילו דקה החבר'ה. כיון שקשה לי להאמין שהאנשים הטובים במעריב כל כך מטומטמים יש לי תחושה שמדובר בדאחקה.

    אהבתי

  14. שועלן הגיב:

    אני חושב שלאתאיסטים ליברלים (כמוני וכמוך) יש בעייה רצינית בתפיסת השנאה ליהודים.
    מכיוון שאנחנו באיזשהו מקום מזלזלים ביסודותיה ובעקרונותיה של דת, אנחנו לא יכולים באמת להבין מה זה אומר עבור קתולי שחונך שיהודי הרג את האלוהים שלו, או עבור מוסלמי שחונך שהיהודים הם כופרים שיש להמיר או לטבוח בהם.
    וכמובן שיש גם מקורות שנאה נוספים ליהודים (כפי שהוכיחו הגרמנים). בין השאר, קנאה בהצלחה הכלכלית שלהם.
    מה שאני אומר זה שבשביל להבין את המציאות נכונה, אנחנו צריכים לנסות לחשוב כמו שהאחרים חושבים, ולא להשליך את ההיגיון שלנו עליהם.

    אהבתי

    • ובר הגיב:

      לא לכל ליברל חסר אמונה בדת יש בעייה בתפיסה הזאת, תתפלא. אני יודע שזה שאני ליברל חסר אמונה עדיין לא הופך אותי ללא יהודי בעיני האנטישמים. הקתולי לא מפריד בין יהודי דתי ללא דתי או ללא מאמין כמו שהאיסלמי לא עושה את ההפרדה הזאת ובדיוק כפי שגם הנאצים לא עשו.

      משום מה לך, אתאיסט/ליברל כדבריך, יש בעייה בהבנה הזאת כי אתה עושה את ההפרדה מהמקום שלך ולא מהמקום הנכון שבבסיסו השנאה ליהודי באשר הוא יהודי – כלומר משתייך לעם היהודי.

      אין ספק שהתשובה הכי טובה לאנטישמיות היא צבא ההגנה לישראל.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        לא התכוונתי שלכל ה- יש את הבעייה.
        ועדיין, אני חושב שמי שגדל מגיל 0 כחילוני לעולם לא יוכל להבין עד הסוף את עומק השנאה.
        אפשר להיות מודע לכך שהיא קיימת (כמוני), אבל לא לתפוס אותה במלואה.

        אהבתי

    • velvet הגיב:

      זה טיעון אחד. מבחינתי הטיעון המרכזי הוא זה שכתבתי כמה פעמים ובכמה וריאציות למעלה.
      מדהים שיהודים/ישראלים לא מסוגלים לראות שהם (כאומה/דת/כישות) לא יותר טובים בשיט ממי שאומרים "יהודים הביתה". ברור שאין בכך מבחינתי הצדקה לאמירה, אבל גם לא להתרגשות הגדולה ממנה.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        נניח שאנחנו לא יותר טובים מאחרים. אז?
        את בקטע של שן תחת שן ועין תחת עין? הגונב מגנב פטור?

        העובדה היא שיש לא מעט ששונאים אותנו בעולם, מסיבות שונות ומשונות, והשנאה הזו גורמת, בין השאר, ליתר ביקורת עלינו בהשוואה למדינות אחרות.
        זה שאצלנו יש גזענות פנים-חברתית (איפה אין?) ושנאה לאויבינו שאיתם אנחנו נמצאים במצב לחימה זה לא מבטל את קיומה של האנטישמיות ואפילו לא פוגע בצדקת הטיעונים שלנו כלפיה.

        אהבתי

  15. עברי הגיב:

    נדמה לי שצריך להפריד פה בין שני קווי דיון –
    האם הערות כאלה הן גזעניות/אנטישמיות – כן
    האם צריך להתרגש מזה – שאלה אחרת… גם אותי זה לא מרגש. אבל לשם כך המציאו האמריקאים את ה-PC – כדי למנוע אי נעימויות כאלה…

    אהבתי

  16. אכן הגיע הזמן להפסיק להתרגש מכל שימוש ב[שם תואר לאומיאתנידתי] כביטוי לאיזו גזענות או אפליה עמוקה ומושרשת. לפעמים זו פשוט ידית נוחה לתאר את מושא הרוגז. נכון שאדם מודע ו…"מואר" יעשה יותר מאמץ לא להשתמש בכאלה, וזה בסדר לא לאהוב את זה, כמובן, אבל "פחד" זה אכן מוגזם – תופעת העיראקי ברכבת בגרמניה של בורג. פוסט טראומה.

    אהבתי

  17. הקיד הגיב:

    בילדותי גרתי לתקופה בברזיל עם משפחתי. ככלל, לא יצאנו מהבית (הילדים) לבד, אבל לבניין השכן בו היה לי חבר טוב כן הייתי צועד בעצמי, עם כיפה על הראש, שבברזיל לא מסתירים כמו באירופה.
    פעם אחת זרק לי מישהו מבוגר -החוצה יהודים עשירים- מיותר לציין שהאיש לא הכיר אותי, לא את מצבי הכלכלי ובטח לא חשב שילד בן 11 יכול להוציא את היהודים מברזיל. התחושה שתיאר הפרופסור מוכרת לי להפליא- הייתי באמצע ריצה קלה אבל פתאום הרגשתי שהרגליים שלי עם משקולות ואני לא מצליח לזוז.
    הטיעון לפיו זה שבארץ יש גזענות וטמטום ולכן אין אנטשימיות בעולם הוא תמוה, שלא לומר אווילי. אני קורא ותמה האם את מנסה להגיד שאין בעצם אנטישמיות בעולם? סוג מעניין של הכחשת חלקים ניכרים בהיסטוריה, שאין אפילו מאיפה להתחיל להוכיח את המופרכות שלו.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא אמרתי שאין "אנטישמיות" או גזענות, או מה שזה לא יהיה.
      אמרתי:

      יהודים וישראלים הם גזענים בני גזענים, כלפי אחיהם, בני דודם ובטח ובטח כלפי זרים ואין להם שום זכות לצייץ.
      שונאים אותם כמו ששונאים זרים בכללי.

      ר"ל: יהודים/ישראלים נוקטים בדיוק באותו אופן כלפי כל העולם וכלפי עצמם.
      שנאת זרים זו לא המצאה שלכם.

      אהבתי

  18. עברי הגיב:

    אני מפתיע את עצמי כי בד"כ אני האחרון שאזדעק "אנטישמיות אנטישמיות"
    אך צר לי, הערת השירותים המדוברת בהחלט עונה על ההגדרה

    אנטישמיות במובן הצר ביותר היא פשוט גרסה אתנית אחת של גזענות. אם נחליף המילה "אנטישמיות" ב"גזענות" בציטוט המדובר זה ייראה אחרת? אם נחליף את המילה "יהודי" ב"כושי" זאת תהיה גזענות?
    אתמהה

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      האם נראה לך מופרך שבאונ' העברית בי-ם עומדים שני פוצים אשכנזים בעלי תואר דוקטור ומשתינים ואחד אומר לשני: שמעת את המרוקאי הזה בהרצאה? יאללה שיחזור למעברה.

      בוא נתערב שזה שכיח הרבה יותר מאשר מה ששמע ידידנו החו"לניק?

      אהבתי

      • גלית א' הגיב:

        וזו תהיה אמירה גזענית למהדרין, כשם שהערת השירותים היא אנטישמית לעילא. אידיוטית, טיפשית או איך שלא תרצי לקרוא לזה, ועדיין אנטישמית. וגם מעליבה. וגם העובדה שיש יהודים גזענים לא הופכת את האמירה הזאת לפחות אנטישמית ומעליבה. למה להקל ראש? בגזענות מכל סוג צריך להילחם, לא להמעיט מערכה.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          כי הטענה שלי היא שיהודים וישראלים הם גזענים בני גזענים, כלפי אחיהם, בני דודם ובטח ובטח כלפי זרים ואין להם שום זכות לצייץ.
          שונאים אותם כמו ששונאים זרים בכללי.

          אהבתי

          • לבושה מנומר הגיב:

            צודקת. גם מישהי שמבחינה בלבושת מנומר שמגיחה ממכוניתה כדי שילדתה תשתין על המדרכה ומנחשת לפי הלבוש שהנ"לית מבת ים אינה נגועה חו"ח בסטיגמות, דעות קדומות ועדתיות/גזענות וכיובים.

            אהבתי

            • velvet הגיב:

              המישהי הזאת לא מתבכיינת שמעליבים אותה על שהיא יהודיה.

              אהבתי

              • לבושה מנומר הגיב:

                ההעלבויות או אי ההעלבויות שלך לא רלוונטיות לעובדה שגם את מתייגת/מתייקת אנשים על פי מוצאם/לבושם וזה אכן שם אותך באותה קבוצת יחוס של אנטישמים/גזענים/עדתיים.
                האם זה לקוי/פגם/תכונה לא רצויה/תכונה מגונה? באווירה של היום כן!

                אהבתי

            • לבוש לא מנומר הגיב:

              כמי שהביא סיפור כזה לבלוג זכורני שהיא לא לבשה מנומר, אלא חצאית קצרצרה שעלתה ועלתה כשהיא התכופפה לילדתה והיתה, כנראה, מר"ג/גבעתיים.

              אהבתי

            • בת-ימית (מנומרת לכעיתים) הגיב:

              וגם מי שמתלוננת למה בגלל לבושה המנומר, ישר חושבים שהיא בת-ימית (ובכך מבליעה הנחת מוצא שבת-ימית זה משהו דוחה) – גם היא גזענית, ואולי יותר מכל השאר

              אהבתי

          • אסף הגיב:

            בחיי, דבורית, שאת צודקת. היהודים האלה, גזענים בני גזענים. אם רק היה אפשר לפתור את הבעיה הזאת אחת ולתמיד- פתרון סופי כזה, שיפטור את העולם מעונשם.

            אהבתי

          • בונד ג בונד הגיב:

            הצלחת להחריד אותי.

            מקווה שלעולם לא תתקלי באנטישמיות.

            בן תרבות לא יכול להעיד על עצמו שהוא אנטישמי (או גזען מסוג אחר, או שונא על רקע מיני או דתי).

            לא, אפילו לא אם הוא יהודי.

            גם אם יש המון יהודים חארות.

            גם אם מדובר בהתרסה.

            אהבתי

      • שלמה הגיב:

        מה שאת מתארת אכן יהיה גזענות, אך להערכתי לא קורה כל כך הרבה. כלומר עצם העובדה שתיארת את הסיטואציה לא הופך אותה לקיימת

        האם אנטישמיות שונה מגזענות?
        לא
        אבל: בשם האנטישמיות נהרגו מליונים מבני עמנו לאורך הדורות
        בשם הגזענות המספרים לא כל כך גדולים
        אלה בני עמינו, כאמור. לי זה משנה, לך לא – חבל לדעתי וזכותך לחשוב אחרת

        כך שההשוואה שלך מופרכת נובעת מבורות, לדעתי

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          אתה וגם הלל מוזמנים לקרוא על רצח עם במאה העשרים. כן, ברור לי שלא ממש מעניין אתכם, והיהודים סבלו יותר. תמיד.
          מכירה את התסמונת.

          והלל, אל תיתמם. לא, לא נכנסתי לשירותי הגברים כדי לשמוע את המשפט הזה.
          אתה יודע טוב מאוד על אפליה בלתי נסלחת שיש עד היום.
          ואם אתה לא יודע, אז חבל מאוד.

          שלח קורות חיים פעם בשם מזרחי ופעם בשם אשכנזי למשרדים שונים ותראה את התוצאות. לא המצאתי שום דבר. הכל קורה במדינה שלך, רק שאתה לא רואה את זה.

          אהבתי

          • הלל הגיב:

            אני לא מבין מה את רוצה. אמרתי שלא היו דיכויים ורציחות כלפי עמים אחרים? השאלה היא האם זה באותה סקאלה, ובאותה תפוצה. והתשובה בעניין הזה היא חד-משמעית. נתתי לך את הדוגמה של הנאצים, ואני יכול לתת לך אלף דוגמאות אחרות. נורא קל לברוח לכיוון הזה של "אנחנו לא מיוחדים", כי זה מתאים לכל הפרדיגמות הנכונות. אמנם המציאות לא מתאימה להן, אבל אותה קל לסדר.

            ולגבי המרוקאים – את נתפסת לעניינים שוליים לחלוטין. אפליה קיימת בכל מקום (רק הערתי שיש הבדל בין להגיד דברים מופרכים כמו שאמרת בקול רם, אפילו בשירותים, לבין דעות קדומות שמשפיעות באופן תת-מודע או חצי-מודע). השאלה היא אם האפליה הזו קשורה גם לעניינים אחרים, רחבים יותר, כמו סכנת חיים, פחד ממשי ומוחשי, ואפילו סתם אפליה מכוונת וברורה, וכל שאר הסממנים המלווים את האנטישמיות בכל שנותיה. נוח לך לומר שאנטישמיות היא סתם עוד שנאת זרים, בסדר. אבל ההשוואה ליחס למרוקאים מוציאה לדעתי את הטיעונים שלך קצת מוזרים, בלשון המעטה.

            אהבתי

            • velvet הגיב:

              חלק א': סתם דוגמונת קלילה. "ארמנים". אומר לך משהו?

              חלק ב': עניינים שוליים? כבר שכחת איך הכל התחיל? נתתי את "שיח המרוקאי" בשירותים כדוגמה ל"שיח היהודי" בשירותים, דוגמתו של החו"לניק שזעזעה את הנוכחים.
              אותו דבר בדיוק. אין טיפת הבדל.
              הכוונה הייתה להראות שהיהודים לא רק שונאי זרים, אלא גם מפולגים ביניהם בשנאה תהומית ובבוז מביש.

              אהבתי

              • הלל הגיב:

                נכון, היה טבח בארמנים, כפי שהיה טבח גם בבבוסניה ובדארפור ועוד. האם הארמנים נרדפו והושמדו באופן שיטתי גם במקומות אחרים ובזמנים אחרים? האם הסודנים נטבחים גם מחוץ להקשר הספציפי של מרחץ הדמים במדינתם? זו בדיוק הטענה שלי.

                עכשיו, לגבי ההערה בשירותים, מה שכנראה לא הבנת זה שמה שמצמרר בהערה הוא לאו דווקא היא כשלעצמה, אלא ההקשר שלה, ועצם הלגיטימיות להתבטא כך בקול רם, אפילו אם זה בשירותים.

                אהבתי

      • הלל הגיב:

        דבורית, את שמעת במו אוזנייך את שיחת הגברים הזאת או שאת סתם אוהבת להנפיץ לצורך הדיון?

        האם היום מרוקאים מפחדים ללכת ברחוב שמא יעשו בהם לינץ'? תסתכלי על הערבים: שייכים למיעוט ששייך לעם עוין, שממנו יצאו אלפי מחבלים שרצחו ביהודים, ועדיין ערבים הולכים ברחובות ירושלים בדרך כלל ללא פחד וחשש. עכשיו נסי את ההיפך, להלך לך ברחובות ג'לג'וליה להנאתך.

        אהבתי

      • טכ הגיב:

        1) עשרים שנה באקדמיה ולא שמעתי כזה משפט.
        2) צפי בסרט פריקונומיקס: שליחת חמשת אלפים קורות חיים זהות בשיקגו, האחת בשם כושי והשני לבן, נחשי למי ענו יותר?
        3) אוניברסיטה מובילה בארצות הברית: שכר של פוסטדוק אמריקאי לבן גדול בממוצע בחמישים אחוז משכרה של פוסטדוקית מהודו. לזכותו של הפרובוסט שהקים מייד ועדה עם משפטנים וסטסטיטיקאים לטפל בבעיה, המלצת הועדה להעלות את שכר המינימום ולהוריד את שכר המקסימים יושמה במלואה. עדיין לא פתר את הבעיה כי רבים מהאמריקאים על מלגות של נאסאצבא סוכנויות מימון אחרות שלא הסכימו להורדת השכר.
        4) אוניברסיטה מובילה בארה"ב, חוק השקיפות מחייב פירסום השכר של כל בעל תפקיד, הולכים לאתר המשכורות באנטרנט, ממינים לפי השכר: נחשי מה הצבע של עשרת בעלי השכר הגבוה? נחשי מה הצבע של עשרת בעלי השכר הנמוך?
        5) במדע והנדסה אני דווקא חווה תופעה הפוכה, הערכה והעדפה לישראלים שמופיעים בכל כנס ופירסום ומקבלים גראנטיםם הרבה מעבר למשקל הסגולי של מדינה עם שבע מליון אנשים
        6) זה שהפרופסורים במדעי הרוח אוכלים עכשיו את החרא שבישלו לעצמם, זו הבעיה שלהם גם אני הייתי דופק כל פרופסור שמבקש להטיל חרם על המדינה שלו, כולל את הישראלים. הוא עובד מדינה עם קביעות וקורא לחרם שממינו יפגע העובד במפעל, כל הכבוד. דרך אגב, הקידום המקצועי של פרופסור בארהב תלוי בדוח השנתי שכולל את התרומה לעיר, למדינה, לתעשיה, לחינוך לקידום אוכלוסיות נחשלות. פרופסור שקורא לחרם על האנשים שסביבו היה מוצא עצמו מהר מאוד מחוסר עבודה.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          כנראה לא נחשפת למרצים של אורטל בן דיין.

          לסיפור קורות החיים בישראל הייתי עדה בכל מיני נקודות בחיי.

          הכוונה שלי לא הייתה לסנגר על האמריקאים, על מפלים למיניהם או על אומרי אמירות גזעניות באשר הם.

          כוונתי הייתה להגיד שהזעקה על האמירה בשירותים חרגה מכל פרופורציה (לא כי זו אמירה נאותה, אלא כי היא ש ו ל י ת) ושחטאיה של ישראל ויושביה כלפי "אחרים" מעצמה ומבשרה גדולים לא פחות.
          ויש פה אלפי מקרים מתועדים. ומי יודע כמה לא.

          אהבתי

        • בוגרת האקדמיה הגיב:

          באקדמיה יש אנשים נאורים. הם סתם לא סובלים דתיים ומזרחיים. אלה רק ההערות שכל מי שלרגע לא שמים לב שהוא או היא לידם, שומע. שום כהניסט לא מגיע לגזענות האנינה ומדיפת ריחות האפטרשייב של גזעני אוניברסיטת רמת-אביב

          אהבתי

    • 5 הגיב:

      "לא אנטישמית" הסיטואציה שתיארת?

      מה, הוא צריך לחנוק אותו בציקלון בי ולשרוף מה שנשאר כדי שזה יהיה אנטישמיות בעינייך?

      לאן הידרדר הסמול המגוחך אפשר לראות מהתגובות לשחיטת התינוקות באיתמר. עוד לא יבש הדם מהדובי, הבובות, הפיג'מות החמות – וכבר ראיתי בפייסבוק בין חבריי הרבים קריאות "להפסיק את הכיבוש". לא יאמן הריקבון.

      אהבתי

  19. הלל הגיב:

    ומיני-אצבעות-סרוגות: ב"בשבע" האחרון כתב הרב אברהם וסרמן טור חשוב שכותרתו "לא לכספומט הבקשות", ובו יצא חוצץ נגד "תופעת בעלי המופתים והסגולות" ש"הגיעה לאחרונה גם לציבור הדתי-לאומי". מאמר יפה שחיכיתי לו כבר הרבה זמן, עליי להודות.

    כמה עמודים אחר כך באותו עיתון, מתפרסמת מודעת עמוד לסגולות של ר' אלימלך מליז'נסק (כמדומני). למה היא לא התפרסמה בעמוד ממול לטור, את זאת אינני יודע.

    אהבתי

  20. הלל הגיב:

    כתב פרסיקו על הראש החדש של התנועה הרפורמית בארה"ב:

    בהתחשב בכך שהוא היה יו"ר הועדה לפלורליזם בקרן החדשה לישראל, שבמסגרתה פעל במשך כעשרים שנה, ומכיוון שרק לאחרונה תמך בזכותם של יזמים מוסלמים לבנות את אותו מסגד ליד אתר התאומים, אפשר להבין לא רע איפה הוא על הסקאלה שבין ברוך מרזל למרטין לותר קינג.

    אמור לי מי הם קצות הסקאלה שלך, ואת כל השאר נבין כבר לבד.

    ואם כבר: לבי לבי עם פרסיקו, ותביעתו של טובלי כלפיו נראית לכאורה נבזית ושערורייתית. אבל האמת צריכה להיאמר, שהבנאדם פנאט קיצוני בכל הנוגע לגישתו לדת. מבחינתו, למשל, החרדים "נלחמים על שטויות", כי אמונתם היא הניגוד הגמור לרציונליות (שאותה מייצג פרסיקו הנאור, כנראה), והם צריכים עוד ועוד מעשים כדי לחזק את תיעובם מהשכל הישר. כמה טוב טעם ודעת משתפכים מדבריו, וכמה אובייקטיביות בחקר הדת, פשוט תענוג.

    אהבתי

כתיבת תגובה