היכונו למרד המסים של שוכני הווילות/ פוסט אורח

מאת: בעילום שם

בועז כהן, חבר וקולגה מהעבר, אמן ושוחר תרבות בנשמה, כתב פוסט על חייו הכלכליים מילדות ועד הלום. טקסט גלוי, נועז, שם הכל על השולחן, מרוקן את הכיסים ונשאר רעב. כל ישראלי, ודאי בני הדור שלו, יזדהה. בעיקר עם הנאיביות הטובה שליוותה את הילדות שלו ושל רבים מאיתנו. קראתי את הפוסט בעקבות הפנייתו של דב אלפון, עורך הארץ לשעבר, בדף הפייסבוק שלו:

"בסוף 1988 נסגר כותרת ראשית ופוטרו בו כל הכתבים. בועז כהן ואני מצאנו את עצמנו ברחוב. אני פניתי להארץ, שם התחלתי עם משכורת של 5,500 שקל לחודש, ובועז פנה לחדשות, במשכורת מן הסתם מקבילה. … לי הפוסט גורם להרהר הרהורים קיומיים על גורלות שונים ותפקידו המכריע של המזל בחיינו…".

בינתיים הפוסט לא עני הוא האיש הביא 194 אלף צפיות, מה שאומר שאפשר להשיג ברשת יותר חשיפה מאשר במרבית העיתונים הישראליים.

ומכאן, מתוך גבולות הז'אנר – הזדהות עם המחאה ועם בועז – אני רוצה להעלות שתי נקודות לביקורת בונה. שאלות שאני מתלבטת בהן, מציגה לחברים ושומעת דעות שונות מאוד:

1. חשש אמיתי שהטבות, אם יהיו, יהיו (שוב) על חשבון מעמד הביניים, ויפגעו באלה שעובדים כדי לקנות וילה ומכונית חדשה. העיוות הכלכלי במדינה גרם לכך שהם נמצאים בעשירון העליון, אבל גם הם חוסכים, דואגים, מדברים על זה במסעדות שהם ממלאים. ולפעמים נותנים למלצר טיפ נדיב מהרגיל כי הוא מקסים, וגם העיצוב, והאוכל, והמשוגע שהקים את המסעדה ועכשיו העירייה מטריפה אותו, והוא ממש כמוהם, תלוי על בלימה. לפעמים מרוויח, לפעמים חי על החסכונות בדרך לפרויקט הבא. כמו כולם.

הסועדים הנדיבים התאמצו והצליחו, ועדיין מתאמצים ועובדים קשה כדי לשמור על ההצלחה. מנגד, הטבות לבעלי שכר נמוך וענישה פרוגרסיבית מטפחות פרזיטיות אפילו אצל הילדים שלהם: צעירים מוכשרים וטובים, שיכולים להתפרנס לא רע, אבל לא דחוף להם. הם לא יחסכו לטיול, הם יטוסו מתי שבא להם, ובגיל 30 יגלו שלא נשאר כסף להקמת משפחה, ויחזרו לאוהלים ברוטשילד. כל זה על הגב של צעירים מוכשרים אחרים, שיכולים להיות החברים הכי טובים שלהם (אני מקווה שהם הרוב, ואני באמת מכוונת לפלח צר של אוכלוסייה מבוססת ומשכילה) שעשו לילות לבנים בחדרים עם פלורסנטים כדי להתקדם, לחסוך, לבנות קריירה ולהגיע להישגים, סתם, כי יש בקפיטליזם גם דברים נחמדים כמו יזמות, חדשנות וקצת תחרות בריאה. רק לא ניצול, מהניצול צריך להיזהר. אם היום, על כל שקל שאנחנו מרוויחים אנחנו שמים שקל על החרדים, ועל כל קנייה בסופר אנחנו משאירים 20% לרשת שהשתלטה על השכונה, אז החשש מניצול, מהעמקת הניצול, מובן למדי. הניצול יכול לפרוח גם בדירה בבזל, אצל בני טובים.

הניצול הוא חלק מהשיטה, מין רולטה שבה מגרילים עתיד. יכול לצאת לך בועז כהן, ויכול לצאת לך דב אלפון. יש ברוטשילד גם צעירים מהסוג הזה, סמנכ"לים שהצליח להם, והם תוהים אם זה נקרא לשחק אותה בעולם הקפיטליסטי. האם הם חוסכים מספיק כדי להצדיק את הוויתורים שהג'וב הנחשק כופה עליהם? בדידות, שטחיות, ללא חדשנות, ללא שקיפות, ודאי ללא תחושת קהילה ושייכות וביטחון שיוכלו לעשות את זה גם אחרי גיל 45.

ובאשר לי: יש בית, אין אוטו, במינוס עממי של 10-20 אלף. סחבתי בשיניים את השנים שבהן שמנו מדי חודש יותר מ-10,000 ₪ על גני ילדים, ועכשיו אני לא מוכנה שיגלחו לי מהמשכורת (כשתגדל) כסף למימון עורכות הדין עם העגלות. שיחפשו פתרון אחר. מצחיק, אבל אני מרגישה כמו ההורים שלי, קשי העורף, שאמרו לי עוד בתחילת המחאה: שילכו לעבוד קשה. הורי שרדו את המעברות ומאז, כמו תקליט שבור, הם יודעים רק דבר אחר: תתאמצו ותצליחו. אם אין אני לי מי לי.

2. כל שינוי, ולו זעיר ביותר, תלוי במשרד האוצר. אי אפשר בלעדיו, לטוב ולרע. לפעמים הם צודקים. עובדה, העסק עובד. אלא שבהיעדר מנהיגות אמיתית במדינה, הם השתלטו גם על החזון, הרווחה, פני החברה. כשמצליחים לשכנע אותם שיש כשל שוק, הם נכונים לפעול. לוקח זמן, אבל הדיונים איתם, מתסכלים ככל שיהיו, תורמים לעתים לשני הצדדים.

לא צריך לשכנע אותם שיש כשל שוק חברתי. אני בטוחה שבעניין הזה אנחנו מיושרים. הבעיה היא בקצה העליון של שרשרת המזון הפוליטית: ביבי תלוי בחרדים. בלעדיהם הוא עף מהכיסא, ואיתם מקומו מובטח לו גם בבחירות הבאות, ובאלה שאחריהן. המחאה מזיזה לו בערך כמו שנועם שליט מזיז לו. מפגינים? שיפגינו מיליון. לווקום הזה, ירצו או לא ירצו, נערי האוצר חייבים להיכנס.

לכן עד שפורסמו ההמלצות הייתי אופטימית. חשבתי שיהיה טוב אם נראה את פרופ' מנואל טרכטנברג חותם על דו"ח הוועדה שלו. יהיה רע אם הוא יסרב לחתום עליו, כך חשבתי. ועכשיו אני אומרת: יהיה רע אם הוא יחתום על עיקרי ההמלצות כפי שפורסמו. מבחינתי זה יהיה אות לתחילת מרד מסים. מרד של שוכני הווילות, מרד של אמהות שרוצות להחליף את המכונית לדגם קצת יותר חדש, ולא מתביישות בזה. אלה החברות הטובות שלי והחברות שלהן. רואת חשבון שנשואה לרואה חשבון ויש להם ארבעה ילדים ואוטו ישן. רופאת שיניים שנשואה למעצב גרפי ויש להם שני ילדים, שני שתלי סיליקון, שני מפלסים, ולב רחב לעזור לחברים שהתפקשש להם. פסיכולוגית וארכיטקט שחוסכים לחו"ל. עו"ד ונדל"ניסט. אני לא דוגמה. הלכתי לאקדמיה. אבל גם משם אני מתכוונת להשתתף במרוץ.  ועכשיו בא טרכטנברג ונותן כתף ליד שרוצה להיכנס לכיס שלי? עלי אתה עושה מניפולציות?

יהיה טוב אם דפני ליף (שם גנרי) תקשיב לו, תשוחח איתו, כפי שביקשה מהנהגת המדינה בראשית ימי המחאה. אם היו מכריחים אותי לבחור, עד שפורסמו ההמלצות הייתי מעדיפה את הוועדה שלו על פני הוועדה שלה. בתפקידו כראש המועצה הכלכלית במשרד רה"מ, הכלכלן הזה מיקד את מאמציו במחקר על תעסוקת חרדים וערבים. הלב שלו נמצא במקום הנכון. הבעיה היא להפיל את האסימון בתודעתם המבוצרת של סוכני האוצר.

ואת זה יכולים לעשות רגב קונטס, יונתן לוי, סתיו שפיר, ודאי ליף. אם רק ירצו. בבקשה תיכנסו לבניין הזה עם הפלורסנטים ודברו איתם. אתם באמת יכולים.

כהן כותב בפוסט המוזכר: "בקול תל אביב הסכימו שאכתוב טורים דעתניים על מחירי הבירה בפאבים שונים בעיר – ואני בכלל לא שותה בירה". יש לי יסוד סביר להניח שהוא מדבר על טור ביקורת פאבים, שבתחילת שנות ה-90 חיפשנו לו כותב בנרות. עבדתי בעיתון הזה במשך ארבע שנים, מילאתי כפולות של עמודים באייטמים על הסצינה הלילית, שכללה את ששת קוראי ושני ברים. ככה היה אז, בימים של תל אביב הקטנה, רגע לפני שיטפון המועדונים הגדולים. בתוך רגע הכל השתנה, כמו הזמן שלוקח ללכת מאלנבי 146 לאלנבי 148. העם לקח אסיד, עבר לערוץ 2, גר בהיי-טק, ונתן ליחצ"נים להשתלט על העיתונים, האינטרנט, הכנסת. והשאר היסטוריה. אם ניחשתי נכון, והסירוב של בועז אכן קשור אלי, אפילו בעקיפין, הייתי צועקת עליו כבר אז שהוא קצת סתום. אבל צודק.

עכשיו ההרגשה הלא נעימה היא שהכל חוזר עלי. איך טרכטנברג – טרכטנברג! – עוזר לנתניהו לעשות סולם גנבים.

הכותבת הייתה עיתונאית

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

90 תגובות על היכונו למרד המסים של שוכני הווילות/ פוסט אורח

  1. ערן הגיב:

    לכותבת: המעמד הבינוני לא בהכרח "חוסך כדי לקנות וילה ומכונית חדשה". אני מעמד בינוני לפי ההגדרה, נוסע בתחבורה ציבורית, ולא יכול אפילו לחשוב על דירה של 2 חדרים במרכז.
    ומה זה בכלל "שכר נמוך" שאת קוראת לא לתת לו הטבות? 75% מהעובדים מרוויחים פחות מהשכר הממוצע, קרי מתחת ל-8000 ומשהו שקל. גם לשכר החציוני (באזור ה-6000) רבים מהם לא מגיעים אפילו כשהם עובדים במשרה מלאה. ואנחנו המעמד הבינוני גם. משלמים מסים כמוך, ונאבקים על כל גרוש.

    אהבתי

  2. בעילום שם הגיב:

    היו כאן כמה שכתבו שאין מסר ברור. כן, כבר אמרו לי את זה פעם, ועדיין אני לא מבינה מה לא מובן.

    המסר הוא שחשוב שיהיה תגמול על עבודה, ושלא יהיה תגמול על לא-עבודה.
    שעבודה תיתן ביטחון אישי וחברתי, לא רק שכר.

    מבחינה לוגית יש כמה אפשרויות:
    – כאלה שעובדים הרבה ומרוויחים הרבה – אבל הסכום שנשאר להם ביד לא מצדיק את ההשקעה. וחשוב שיהיה תגמול. וזכותם להוציא את הכסף כרצונם. ובלי לאיים, בדרך כלל המקצוע שלהם מכניס יותר כסף בחו"ל. אבל הם כאן כדי להישאר, מבחירה. לגבי הילדים שלהם, זו כבר שאלה אחרת. אני עושה הכללות, אבל זה הכיוון.
    – כאלה שלא עובדים הרבה ועדיין מרוויחים הרבה – לפעמים במזל, לפעמים בפרוטקציה, לא משנה למה ואיך. גם זו בעיה, גם בשבילם וגם מבחינת שוויון הזדמנויות בשוק העבודה.
    – כאלה שעובדים קשה ולא מרוויחים מספיק – לב הבעיה כיום בישראל.
    – כאלה שלא עובדים כי הם לא יכולים – והמדינה אמורה לדאוג להם. בשבילם הקבוצה הראשונה רוצה לשלם מסים. למען פני המדינה והחברה.
    – כאלה שלא עובדים, או עובדים כמה שפחות, כי לא בא להם – וגם זה בסדר, אין שום דבר קדוש בעבודה, מותר ליהנות מהחיים. רק שזה לא יהיה על חשבון הקבוצה הראשונה. כי אחרת אין להם שום סיבה למשוך את כולנו קדימה. הם לא החמורים של אף אחד.

    אני בעד איגודים. כוח לעובדים הוא חלק מההתעוררות של השנים האחרונות. איפה ההסתדרות היתה כל הזמן הזה?

    כדי שכל זה יעבוד, צריך לטפל בבעיות שמנואל טרכטנברג מכיר:
    – תעסוקת חרדים וערבים, כדי לצמצם את נטל המסים.
    – טיפול בקבוצות העסקיות במשק, כדי למנוע תיאומי מחירים והתנהגות שוק קרטליסטית, וחצרות ביזנטיות של ס/מנכ"לים/דירקטורים/רו"חים.

    שינויים מהסוג הזה יכולים לקחת שנים, נכון, אבל החיים שלנו בנויים מהפרטים הקטנים: כבר מחר בבוקר, שיפסיקו לתמחר מוצרים ב-3.99 ש"ח. כאלה מין.
    אותו דבר במשרדי הממשלה: שיתחילו להפעיל שיקול דעת. עכשיו נסחפתי.
    לכל מי שהגיע עד הלום – תודה על הסבלנות.

    אהבתי

  3. ציוני הגיב:

    לפני דפני ליף (שם גנרי) היו שניים שניסו לנער את הספינה. אם לא קראת את המאמר אז הנה הוא כעת. כדי לקרא אותו בשלמותו.

    מניפסט השמאל החדש של אלדד יניב ושמואל הספרי
    ארי שביט | 11.09.2009 | 13:33
    היועץ הפוליטי אלדד יניב והמחזאי שמואל הספרי סימנו לעצמם מטרה: טלטול השמאל. תוצאת מאמציהם היא הצעת הגשה לשמאל ציוני חדש, כזה המשלב בין לאומנות זקופת ראש, פתרון בדרכי אגרוף, תיעוב לבייליניזם ולתעשיית השלום,
    שנאת משתמטים ובעיקר משטמה עמוקה לטוקבקיסטים. מניפסט פורץ דרך או התקף תסכול וזעם? הסמול יאמר את דברו
    הלאה. דרכונים זרים. מה יש לכם נגד ישראלי שמוציא דרכון זר?
    יניב: "דרכון ישראלי לא מספיק? בשביל מה אדם צריך דרכון כפול?"
    הספרי: "כי הוא יהודון. הוא מחשב את קצו לאחור".
    שמעתי טוב? יהודון?
    הספרי: "יהודון. אחד שמסתכל על המדינה הזאת ואומר: אה, לא השקעה מי יודע מה, לא לגמרי בטוח. עוד רגע זה ייגמר, לא שווה להשקיע.
    "כשאני שומע אנשים אומרים שהם מוציאים דרכון פולני כדי שהילד יוכל ללמוד באירופה, אני מתפקע מצחוק. איפה תלמד? באוניברסיטה של ורשה? אוניברסיטת תל אביב יותר טובה. בשביל זה אתה הולך לבקש דרכון מאלה ששרפו את אבותיך? אבל אני יודע מה האמת. זה דבר של יהודון, פשוטו כמשמעו. זה אנשים שהציונות לא עשתה עליהם שום רושם. המקום הזה לא משאיר בהם שריטה. לכן הם אומרים, שמע, מחר תהיה הפצצה מאיראן, נצטרך לעזוב פה, נצטרך לברוח. אז אנחנו עוד פעם נשתמט ונשאיר אחרים לשמור על המדינה עד שההפצצה תסתיים. זה עוד פעם סוג של השתמטות. זאת עוד הפרת חוזה. זה לארגן לעצמי נתיב הימלטות, נתיב בריחה, בלי לחשוב על השכן. האם גם השכן יכול לברוח? לכן אנחנו אומרים גם על המשתמטים וגם על מבקשי הדרכונים הזרים שהם כמו אנשים שיושבים איתנו בסירה אבל עושים בה חור.
    * למזרחיים אין ממי לבקש דרכון כפול. ממי יבקשו? סוריה תיתן להם? מצרים? איראן? עיראק? קדחת. לאשכנזים זה צ'יק צ'ק. בשנים האחרונות צצו כפטריות אחרי הגשם משרדי עורכי דין בתל אביב שבשביל כמה אלפי יורו מסדרים דרכון הונגרי, רומני, פולני, העיקר שתמצא איזה שורש לבן-דוד מדרגה שלישית ואתה נתין זר של מדינה באיחוד האירופי או כזו שאוטוטו תהיה כזו. לדעתנו, מדובר בתופעה מסוכנת ממש. כשבמדינה תחת איום קיומי מתמשך יש אלפיון שמכין לעצמו חסקה לבריחה ביום סגריר, או אזרחים שמקווים שיוכלו להסתתר בתל אביב באחת השגרירויות שתפנה נתיניה, זו סלקציה מרצון שיהודים הם מחולליה. לכן שמאלני שאוהב את הארץ הזו לא יכול להחזיק בנתינות זרה. שמאלני לא יכול להחזיק וואן-וויי טיקט לכל צרה שלא תבוא מנתאנז. כי שמאלני שמחזיק נתינות כזו, חי פה על המזוודות. וכשחיים על המזוודות, צורבים בתודעה שסוף המדינה קרוב ושזה רק עניין של זמן עד שמכבים את האור. ואם זה כך, למה לשלם מסים, למה שהילד ילך לצבא, ולמה לחסוך במים. שהכנרת תתייבש מצידו. שמאלני עם מזוודות הוא לא שמאלני. הוא סתם אגואיסט. אז שילך מכאן כבר עכשיו, לאן שהדרכון הזר החדש שלו שייך. בטח למקום שבו שתקו כששרפו את הורי הוריו. או ליד.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מה החיבור שלך הספרי למציאות?

      לאשכנזים זה צ'יק צ'ק. בשנים האחרונות צצו כפטריות אחרי הגשם משרדי עורכי דין בתל אביב שבשביל כמה אלפי יורו מסדרים דרכון הונגרי, רומני, פולני, העיקר שתמצא איזה שורש לבן-דוד מדרגה שלישית ואתה נתין זר של מדינה באיחוד האירופי או כזו שאוטוטו תהיה כזו.

      1. כמה אלפי יורו זה כלום בשבילך? כי בשבילי לא.
      "צ'יק צ'ק"? "מסדרים"? מאיפה הבאת את זה? מדובר בתהליך שנמשך שנים, בהוצאת הנשמה טיפין טיפין ובמיליון מסמכים שצריך למצוא מתחת לאדמה. ברוב המקרים הם לא קיימים וצריך להפיקם מחדש. שם "בן דוד מדרגה שלישית". שקר גס. הורים בלבד.

      שמאלני שמחזיק נתינות כזו, חי פה על המזוודות.

      איזו שטות, אלוהים. איזו שטות. ככה זה כשסובלים מתסמונת היהודי הנרדף שכל רוח קלה או דרכון בצבאע בורדו יכולים לערער אותו. לא כולם מתערערים מניירת.

      אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      לא קונה מהספרי ויניב מכונית משומשת, עזוב מכונית, אופניים תקנה?
      מה עזוב, אופנים בטח לעולם לא. קרש סורפינג משומש תקנה מהם? בטח לא.
      יש לי רעיון מקל הליכה כזה של זקנים, תקנה? אתה יודע מה? טוב אבל קודם
      שיעשה לו רטנטגן לראות שאין לו סדקים.

      אהבתי

    • תפוח בדבש הגיב:

      גיליתי את זה היום, במבי שלג על ישראלים עם דרכונים גרמניים, 06.06.2011
      http://acheret.co.il/?cmd=articles.515&act=read&id=2620

      אהבתי

  4. סליחות סליחות הגיב:

    בקנדה, בערבות ססקצ'ואן ומניטובה שכוחי האל, מצאתי משפחות הרוש, בן הראש, אלמליח וכוהן שירדו לשם לפני 20-30 שנה ואין להם שום תכניות לחזור או לשלוח את ילדיהם ללימודים בארץ.

    אהבתי

  5. עובר אורח הגיב:

    המשך לעניני ירידה ועליה תגובה לעורו אחים 12:51

    חבל על השבלונות המחשבתיות והקופסאות שלתוכן כולנו מכניסים את כולנו.

    מי נשאר? איך נשאר? מתי נשאר? למה נשאר?

    ואללה! אני מניח שהם שנשארים כאן תמיד זה אלו שתיכף אדבר בהם. בין השמונים אחוז ( ישראלים עם דרכון זר שימצאו דרכם לחו"ל דקה לפני חורבן) בתוק בק הראשון שלי יש אחד, מזרחי, ספרדי, מרוקאי, עסאלי, יליד אשדוד שכרגע מצוי בברלין עם דרכון צרפתי וכמי שמכירהו ברגעים אלו הוא מבצע בכף קניגולוס לאשתו הגרמניה. ישראל? לתמיד הוא לא נשאר, עובדה – הוא שם.
    איך נגדירהו? גרמני, צרפתי,מרוקאי, ישראלי, או אולי סתם יהודי. אם יהודי? מזרחי? אבל מרוקו היא בהגדרה מגרב מערב ובכל מקרה פוילן ואוקרויינה נמצאות הרבה מזרחה? וברלין שהיא "מערב" גם היא מזרחה למרוקו.
    האם הוא יהודי ספרדי? אבל הוא לא יודע מילה ספרדית ובכל ארבעת הדרכונים: גרמני, צרפתי, ישראלי, מרוקאי אין דרכון ספרדי. יהודי ערבי? למה? מדוע? משום מה? איך? גם ערבית אינו יודע. האם הוא יהודי ישראלי? כשמתחשק לו וזה מועיל ומרוויח, למה לא ?אז נגדיר אותו יהודי יורד? ישראלי יורד? או סתם יורד, אבל קודם נשאל את האישה שאותה הוא מענג כרגע.
    הוא בודאי אינו מקרה יוצא מהכלל, בכל אירופה וגם באמריקה מקנדה עד צילי יש המון כמוהו, קשי
    הגדרה חיים טוב או רע, עולים וגם יורדים. אשכנזים, מזרחיים, ספרדים מכל המינים והסוגים. אל
    תשבלנו בני אדם ואל תדחסום לקופסאות.

    אהבתי

  6. captain beefheart הגיב:

    🙂

    בהחלט

    אהבתי

  7. תמר דרסלר הגיב:

    כתיבה מצויינת, מזדהה עם הרוב. כל הכבוד וחבל שבעילום שם.

    אהבתי

  8. סכין הגיב:

    וכרגיל אלפון שלנו, יהיר וזחוח כמו תמיד, תראו לאן אני הגעתי בחיים ולאן בועז כהן הגיע, תראו כמה אני מוצלח, אוי איזה כשרון אדיר אני ואני ואני. מבחיל.
    ובאשר לזאת שפעם הייתה עיתונאית: מה בעצם רצית להגיד? אם את לא מסוגלת לבנות טיעון קוהרנטי, מנוסח בצורה אינטליגנטית, אולי טוב שאת כבר לא עיתונאית כי מה שנשאר מה"קריירה" הקודמת שלך זה בעיקר קשקושים מופלצים בלי שום אג'נדה, קו ברור או איזושהי מטרה.

    אהבתי

  9. עובר אורח הגיב:

    אני בעד אסתי סגל. בכל מקרה זה הולך לקראת הגירה חזקה
    החוצה מישראל. על האקדח במערכה ראשונה שמעתם? על
    הדרכונים הזרים תשמעו. זה בסוף יורה ואלו בסוף בנתב"ג.
    דוגמאות מוכרות? דור קדם ראשון, תורכים-עותומנים; דור
    ראשון דרכון פלשתיני-בריטי; דור שני 100% דרכון ישראלי.
    … כיום? 80% , כל הדרכונים הזרים שניתן לחשוב עליהם.
    חלקם כאן חלקם בחו"ל. גם ליברמן, מי יודע, אולי יסיים במולדביה
    ובנג'י ניתאי? ושרתו? מעניין מה יש להם במגירה.

    אהבתי

    • בלי האשכנזים הצלבנים עם הדרכונים הזרים שלהם סופסוף יהיה במזרח התיכון שלום. יאללה אודרוב!

      אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        אכן אכן, אבל גם למי שקוראים לעצמם ספרדים,
        פעם זה היה ערבים-יהודים, יש דרכונים, לבנונים, סורים
        מצריים, עירקים, תוניסאים, ולציפר יש אחד תורכי. מה
        קרה? היה לך רע שם? אם יענקל חוזר לפוילין שמזרחי
        יחזור לבגדד, טריפולי, קהיר או בירות יחזיר את הגזלה
        לפלשתינים ואז באמת באמת יהיה שלום.

        אהבתי

        • למזרחים אין דרכונים זרים. הם מושרשים בארץ ומעולם לא איימו או מאיימים בירידה. ציפר הוא אשכנזי (שגרמניה הקיאה) ** שהוריו התגלגלו לטורקיה. המנטליות הטפילה של היהודי הנודד היא להם אופי שני.

          V: אני מבקשת להפסיק לקלל.

          אהבתי

        • הכוזרי הגיב:

          ״למי שקוראים לעצמם ספרדים״. עוד לא הוכח שהאשכנזים בכלל יהודים אתנים אז על מה ההתנשאות. על הכוזרים נאמר קשים גרים לישראל כספחת.

          אהבתי

          • סליחות סליחות הגיב:

            קראנו את דעתך בנושא "הכוזרי" בשבוע שעבר ונדמה לי שכבר העירו לך שיהדות אשכנז הגיעה למסה קריטית גדולה בהשגים מאות בשנים לפני הסיפור על המלך הכוזרי, שהיה או לא היה אצל יהודה הלוי.

            אהבתי

  10. אסתי סגל הגיב:

    לא הצלחתי להבין מה את רוצה להגיד.
    אבל אם את רומזת כאן שהבועז כהנים של ארצנו עצלים / חסרי כשרון / בכיינים / לא לוקחים אחריות על גורלם, בניגוד לדב אלפונים ולכם העשירון העליון החרוץ והנפלא, אז יש לי חדשות בשבילך. ההבדל בין השניים הוא רק בסדר העדיפויות שלהם בחיים.

    יש כאלו שהכסף והמעמד בראש סדר העדיפויות שלהם ויעשו למענם הכל או כמעט הכל, ויש כאלו שפשוט אוהבים את מה שהם עושים, ואת כל כשרונם והתלהבותם משקיעים בזה, ובתרומה לחברה בתוכה הם מתנהלים.
    בישראל של 15 השנה האחרונות אין להם מקום. הם אסקופה עלובה ונדרסת כי חשיבותם נקבעת על פי הישבנים שהם מנשקים ועל פי כמות אלו שהם רומסים ודורסים, וכמובן על פי הכסף שהם עושים.

    ולא, אין קשר לסיסמא שההורים שלנו נטעו בלבנו ובנפשנו: "אם תלמד – תצליח", "אם תעבוד קשה – תצליח". כי בישראל של שנות האלפיים הדברים האלו בדיוק הם לרועץ. ההשכלה לא מובילה לשום מקום – להיפך, וכך גם החריצות.
    אין כאן עשירים שהפכו עשירים בגלל עבודה. יש כאן עשירים בגלל קומבינות ובגלל קשרים.

    ואם טרכטנברג בשבילך הוא חזות הכל, אז כנראה שחודשיים וחצי של מאבק לא הצליחו לפתוח עיניים סומות ואזניים אטומות, ושום תובנה לא נפלה כאן על התהליכים החברתיים שנכפו על המדינה הזו ע"י מדיניות מכוונת של ריסוק מעמד הביניים.

    אהבתי

    • מהנדס בהייטק הגיב:

      ההבדל בין בועז כהן לדב אלפון הוא שהאחד עוסק במקצוע שהוא אוהב והשני מנהל אחרים. המנהלים (הקרובים לצלחת) מקבלים שכר בשמיים ואחרים עובדים עד כלות. די מצער שאנשים עוברים לניהול משיקולים כספיים ולא עוסקים במה שהם אוהבים באמת (אלא אם כן הם אוהבים מאד לנהל אחרים).

      אהבתי

      • אסתי סגל הגיב:

        יש עוד הבדל והוא חשוב ומשמעותי ביותר.

        העונג שבועז כהן גורם לחברה בכתבות שלו, בבלוג שלו, בתכנית שלו ב88 FM והתרומה שלו לידע הכללי (בתרבות בכלל ובמוסיקה וספרות בפרט) של המאזינים והקוראים שלו לא יסולאו בפז, ולא ניתן לכמת אותם בשום מספר או טור חשבוני כזה או אחר בבנק.

        ואלו, האנשים האלו שמעשירים את נשמתנו, הם אלו שבתחתית שרשרת המזון, בעוד הטפילים עושים הרבה כסף וכוח.
        כדאי לזכור את זה.

        אהבתי

    • תפוח הגיב:

      "אין כאן עשירים שהפכו עשירים בגלל עבודה. יש כאן עשירים בגלל קומבינות ובגלל קשרים".

      נסחפת. יש אנשים שבחרו "נכון" ושילמו מחיר כשויתרו על דברים שהם אוהבים בשביל דבר שהם אוהבים יותר – כסף. וזה בסדר גמור. יש גם אנשים מוכשרים שקוראים את השוק כספר פתוח. יש גם את אלה (נדיר) שהיה להם רעיון אדיר ואת אלו ששמו 100 אלף על 42 אדום. זה לגיטימי.

      אהבתי

      • הגברת תפוח הגיב:

        קרא מעליך על מהנדסי ההייטק והביוטק שהיה להם רעיון אדיר, השקיעו זמן, ידע והברה זיעה ומכרו אותו ב-400 מיליון $. אלה העשירים האמיתיים ובזכותם המדינה חיה ב-15 השנים האחרונות.

        אהבתי

        • ציר הגיב:

          ההיי טק הישראלי עולה כפורח מכיוון שמדובר בתעשיות בטחוניות, על כל המשתמע מכך

          אהבתי

          • תפוח בדבש הגיב:

            צ'קפוינט, רד, רדוור, אודיוקודס, אלווריון, וריפון, פאנדטק, ICQ, מרקיורי, אינדיגו, INTEL, לא צבאי, ועוד חברות הזנק רבות שנמכרו והכניסו כסף מזומן למדינה, בלי שום קשר לתעשיות בטחוניות.

            אהבתי

            • אסתי סגל הגיב:

              ההי-טק הישראלי מצליח כי הוא נשען על מערכת החינוך של לפני ההפרטות.
              אבל, גם החבר'ה האלו כבר עוברים את גילאי השלושים שלהם, ומערכת החינוך של עשרים השנים האחרונות מוציאה מתוכה קוץ ושית, דורות של עילגים ובורים שהולכים בתלם ומאוד מקובעים. היי-טק כבר לא יצמח מזה.
              עתיד לא מלבלב במיוחד צפוי לנו. בעיקר כשהמשבר הכלכלי בפתח (מפסיק היצוא לארה"ב – בגלל מצבה הכלכלי, ולאירופה בגלל החרם והתיאוב)
              צפו למרד אמיתי של אש ותמרות עשן, ולא נחמד ותרבותי כמו זה של מעמד הביניים.

              אהבתי

  11. שועלן הגיב:

    בוקר טוב לעשירונים העליונים שיצאו להפגין בת"א בלי שהם מבינים שהם בעצמם העשירונים העליונים שמהם יילקח הכסף. כתבתי את זה כבר בתחילת המחאה.

    אהבתי

    • וואלדורף וסטאטלר הגיב:

      זה טוב, חבר שועל

      אהבתי

    • אורן הגיב:

      כן, כתבת את זה קודם, אתה מזכיר לי מישהי. טוב, צניעות היא אובררייטד.

      אהבתי

    • גיל הגיב:

      אשריי, גם אני זוכר את היום ש"כתבת את זה כבר בתחילת המחאה". ואיזה יום זה היה. השועלן נגס בדבר מה מקולקל, חווה התגלות שמימית ובחר לחלוק אותה עם הדו- ספרתיים.
      מכאן, שאפשר לסכם את העמדה החברתית שלך ב"אל תגעו לי בדינרוס". ואללה יפה לך.

      העשירונים העליונים מבינים יפה מאוד מהי המשמעות של שינוי בנטל המיסים. הם (אנחנו, אני) מבינים שיאלצו לשלם חלק מהחשבון.
      הם גם מבינים שהשיטה הנוכחית, זורעת בכל רחבי הארץ חביות נפץ עם מתג רגיז. שה"שיטה" מאייתת עוול, הזנחה, אפליה וחוסר צדק נורא שמאכל את יסודותיה.
      הם מבינים שכל סיפור הפריפריה הוא בלוף מצחין שאפשר היה לפוגג מזמן ע"י בניית תשתיות הולמות לחברה גאה באו אי סי די.
      הם רואים מערכת חינוך שהיא פס ייצור מיושן לריטארדס. מערכת בריאות הנתונה בקריסה מתמדת. מערכת רווחה שלא מסוגלת לתת פתרונות עכשויים והוגנים לאלו שנזקקים לשרותיה. וחוסר נכונות של המדינה להתמודד ברצינות עם סקטורים חלשים ומוחלשים מטעמים קואליציוניים צרים.

      הם מבינים שתיקון יסודי של הסטיות הללו ייטיב עם כולנו. כולנו- כל מי שחי בארץ הזו. שהרי מידת החשיפה של כולנו לכשל הזה היא עצומה ואף עיוורת מעמדית.
      זה נוגע אפילו לך, שועלן. טול קורה.
      ובוקר טוב.

      אהבתי

      • ר/ק וכו' הגיב:

        גם אם יקחו מאלו שיש להם (כמובן שזה אף פעם לא מספיק), אלו שנוטלים חלק במאבק, הרי גם זו מגננה לעתיד שכן אם אלו שיש להם אפילו פחות יתחילו במרי אמיתי אז יש להניח שהמצב יהיה הרבה הרבה הרבה יותר רע ל(כמעט)כולם.

        מדובר בהגנה עצמית.

        אהבתי

  12. בועז כהן הגיב:

    קצת הסטוריה. קצת עובדות.

    1
    מעולם לא קיבלתי משכורת מ"חדשות". עבדתי בשנים 1989-1991.
    כפרילאנס במוסף חדשות שערך אודי אשרי ובמוסף התרבות "קליפ" שערכה עפרה מזרחי אהבתי מאוד מאוד את העיתון ההוא ואת עבודתי שם.

    2
    המקסימום שהצלחתי להרויח אז, מ"חדשות", היה 3000 שקל לחודש כפרילאנס בלי תנאים, בלי זכויות. כדי להשיג תוספת הכנסה, שטפתי חדרי מדרגות וכתבתי טורים ל"צומת השרון". הייתי צעיר, עני ומאושר.

    3
    לשכור את הדירה ברחוב בר-כוכבא בתל אביב עלה לי 200$ לחודש – סכום שכלל גם את הארנונה בפנים. מאתיים דולר בחודש. יש לי עדיין את העתק החוזה עם בעלת הבית. דולר היה שווה אז 2.5 שקלים חדשים.

    4
    ה-שוס הגדול של התקופה היה "חוזה אישי". כולם הזילו ריר, אז, על חוזה אישי. הכוכבים הגדולים של התקופה הרויחו יפה מאוד ובינתיים פירקו שלושת המו"לים את הוועדים, את הסולידריות ואת ההגנה על פועלי הכתיבה – כשבמקביל רוקנו מתוכן את המושגים "אגודת העיתונאים" ו"לשכת העיתונות הממשלתית".

    אהבתי

  13. אורן הגיב:

    ממליץ על זה.

    אהבתי

  14. אורן הגיב:

    את בטוחה, את מצותתת לV, מה נותן לנו הניק, זה עסוק ראוי לנסיכות?
    בכל מקרה תודה, הזדמנות להקשיב למוזיקה.

    אהבתי

  15. מיא עשת הגיב:

    האמת, הסיליקון הרג אותי. איך באמת עוד לא קם מגזר שדורש לכלול אותו בסל הבריאות הנפשית? זה הכי צדק חברתי 2011.

    אהבתי

  16. דוד הגיב:

    לא הבנתי: אלפון מתייחס ל-5500 שח בחודש כשכר התחלתי ב-1988 כמשכורת נמוכה? לדעתי זה מקביל לפי 2 אם לא יותר במונחים של היום. ויפה שהוא *** את עצמו לדעת עם ההזיות על "גורלות שונים בחיים" בהקשר של פוסט כל כך כואב של בועז. רגישות מעולם לא היתה הצד החזק של *** הזה.

    אהבתי

  17. יוקדת הגיב:

    מה עושה אלפון? האם שוקן עדין משלם לו משכורת ? חודשית? מימימימי? מימימימה? ממממאיפה?
    שמתם לב שבשמו של עורך הארץ הקודם והעכשווי יש א ל פ ו ב ן ורק ד פעוטה מפרידה ביניהם???

    אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      נפלאות דרכי הבורא. מניחים תפילין ורואים ניסים גלויים!!!

      (יש לך משהו נחמד עם דילוגי אותיות?)

      אהבתי

    • velvet הגיב:

      אלפון פרש כדי "להוביל את הקמתו של מיזם דיגיטלי חדש בשיתוף קבוצת הארץ".

      אלפון: "אני שמח לעבור לתחום שהוא חדש עבורי, כפי שאני נוהג לעשות מדי כמה שנים, ושמח אף יותר על האפשרות לעשות זאת עם מערכת 'הארץ', כלומר עם העיתונאים הטובים ביותר בישראל".

      שוקן: "דב אלפון מסיים קדנציה מעולה בתפקיד עורך 'הארץ'. לצערי לא הצלחתי לשכנע אותו שראוי שתהיה ארוכה הרבה יותר. הוא הוביל את העיתון בתקופה לא קלה של משבר כלכלי, מלחמה בעזה, והתמודדות עם גל לאומנות. העיתון שערך ביטא היטב את הערכים של 'הארץ' והשביח בכל התחומים. האפשרות לשתף פעולה עם דב אלפון בהמשך דרכו היא נחמה מסוימת על פרישתו המוקדמת".

      אהבתי

    • נקדן הגיב:

      לעורך הבא יקראו דלפון?

      אהבתי

  18. מיכה הגיב:

    הבה נסכם את הפוסט בקיצור. כרגיל: החרדים והערבים אשמים בכל. אנחנו המסכנים שבעשירון העליון חיים על הגבול, כי אנחנו בקושי מצליחים לחסוך לווילה ומכונית חדשה. אנחנו אפילו מדברים על הדאגות שלנו במסעדות. ההטבות לבעלי שכר נמוך מטפחות פרזיטיות אצל הילדים שלנו (אלה לא אנחנו שדואגים לעזור להם במקום לומר להם ללמוד להסתדר לבד, זו המדינה שברשעותה נותנת להם הטבות). על כל שקל שאנחנו מרויחים אנחנו נותנים שקל לחרדים ועוד עשרים אחוז לרשת השיווק – ואחרי שנתנו מאה ועשרים אחוז ממה שקיבלנו, אנחנו עוד מצליחים לחסוך לווילה (ולשתלי סיליקון) ועוד לממן את ההטבות שהמדינה נותנת לבעלי השכר הנמוך וגורמות לילדים שלנו להפוך לפרזיטים. אם טרכטנברג יחתום על המסמך שחיבר, ז'אן ד'ארק של האקדמיה תכריז על מרד מסים. ראו הוזהרתם.

    אהבתי

  19. ועוד דבר – ההורים שלך הצליחו בתנאים שונים, שאותם הם כיום מתנגדים להחזיר.

    אהבתי

  20. יותם הגיב:

    הפוסט לא כל כך ממוקד. קצת מזה וקצת מזה בלי ליבה ברורה.
    בקשר לטרכטנברג – את באמת מופתעת ? הרי מלכתחילה כאשר ביבי הקים וועדה שתגיד לו מה שהוא כבר יודע היה ברור שכל העסק הזה דפוק, ומה שהיא תתן הן המלצות – עד שהן תעבורנה את הלוביסטים ושותפי הקואליציה והחקיקה אנחנו נגלה שבסך הכול היא הייתה תירוץ להעלות מסים.

    אהבתי

  21. וואלדורף וסטאטלר הגיב:

    בואי נתחיל עם זה שוועדת טראחטנברג מיותרת ונועדה למשוך זמן עד הכרזת המה-שזה-לא-יהיה שהפלסטינים הולכים להקים לעצמם בשטחים. אם לביבי באמת לא היה מושג לגבי האינפו החדש-דנדש שסיפקה לו הוועדה, אז הוא כנראה לא חי פה ב-20 השנה האחרונות.
    אה, והוא גם קיבל חלק מההחלטות שאיפשרו את המצב הזה. אז באמת, ממש חייבים שוועדת טראחטנברג תבדוק ותמליץ. תבינו, פשוט לא היה לו שום מושג

    אהבתי

    • וולדורף והסטוריה הגיב:

      ועדת טרכטנברג (טראכטען ברג = הר החשיבה) הוקמה כדי לחשוב ולהמליץ על הדברים שביבי רוצה לראות בכלכלה וחברה בישראל אבל השאלה היא מי יממש אותן ובאיזו קדנציה, זאת או בעוד 10 שנים

      אהבתי

      • וואלדורף וסטאטלר הגיב:

        הדברים שביבי רוצה לראות בכלכלה ובחברה בישראל… תזיק חזק… הם הדברים שביבי רואה כרגע בכלכלה ובחברה בישראל!
        הוא היה חבר בהרבה ממשלות ב-15 השנים האחרונות כראש ממשלה ושר אוצר, ודאג להפריט את המדינה, למכור אותה לטייקונים ונדל"ניסטים בזיל הזול ולהעשיר את החברים שלו.
        הר החשיבה הזה יוליד עכבר

        אהבתי

  22. לא הבנתי, בגלל שאת עברת את התקופה של ההון על גני הילדים בחירוק שיניים כולם חייבים? גם לי שינוי בעניין הזה כבר לא יעזור – הילדה הקטנה כבר בטרום חובה. אז מה? לזוג שהביא היום ילד ראשון מגיע לחיות בלי הנטל המטורף הזה.

    אהבתי

    • ס' מחלקה הגיב:

      זה בדיוק העניין. היא את הזובור שלה כבר חטפה, ולא אכפת לה שדפני ורגב (ואני) נחטוף אותו עכשיו, כשתורנו. אחרת מי יהנה מהדו-מפלסי והארבע-גלגלי?

      אהבתי

כתיבת תגובה