חמש שאלות לתקשורת העוינת/ פוסט אורח

1. בעיתוני הבוקר (כמו באתרי האינטרנט ובטלוויזיה בסוף השבוע האחרון), הובאו דברי המועמד הרפובליקאי המוביל לנשיאות ארה"ב: ניוט ("הפלסטינים עם מומצא") גינגריץ. ידיעות כמעט זהות הופיעו בהארץ, ynet  וידיעות, בישראל היום, nrg מעריב, ערוץ 7 ועוד.
למה איש לא ציין שהערבים שהתגוררו בתחומי ארץ ישראל כינו את עצמם עם פלסטיני רק לאחר קום מדינת ישראל? ולמה לא הוזכר כי אפילו התיקון האחרון (והקובע) של האמנה הפלסטינית לא מצליח לשים אצבע על שום תקופה בהיסטוריה שבה נוסד העם הפלסטיני, ולכן יש רק דיווח יבש:

"הפלסטינים הם האזרחים הערבים אשר שכנו משכן קבע בפלסטין עד שנת 1947" וגם "היהודים אשר שכנו משכן קבע בפלסטין עד תחילת הפלישה הציונית לתוכה ייחשבו לפלסטינים" (באמת תודה רבה להם).

2. על הדגים האתיופים באקווריום אכן מקומם. אבל שימו לב למידע שהוצנע – ההורים לא משלמים אגורה על הגן, וכולכם מכירים הרבה מאוד הורים שהיו מוכנים שהילדים שלהם ילמדו עם עבריינים (אני לא, V) אם זה יחסוך להם כסף. עוד פרט חשוב שלא אוזכר בדיווחים הנרחבים – אין עולים מאתיופיה בגני ילדים ברחביה, רמת אביב ג', סביון ועוד (אולי כי הם לא גרים שם? V). ולא, זו לא דמגוגיה זולה: בגלל שש"ס ומנהיגי העדה האתיופית החליטו שילמדו רק בבתי ספר דתיים.
תשאלו כל מורה והוא יגיד שכל מוסד חינוכי מתמוטט כאשר יש בו מספר גבוה של ילדים מאתיופיה שרובם מתקשים בלימודים והוריהם משתמטים מלשלם עבורם את התשלומים השונים והגבוהים במיוחד בציבור הדתי. בשורה התחתונה – הדתיים הם היחידים שקולטים את האתיופים ואז באים אליהם בטענות שהם לא קולטים אותם יפה. לכן סיסמה הלועגת לש"ס, כמו למשל "מחזירים אפליה ליושנה", היא אכן נכונה, אבל היא מציגה רק צד אחד של המשוואה, וחבל.

3. בשבוע שבו כל החתולים השמנים ירדו לאילת וביכו את מצב התקשורת, כדאי לשים לב איך עיתונאים רוכשים בצדק את השנאה כלפיהם. שימו לב לכותרת שפורסמה ב-ynet בראשון שעבר: "פליט מדרפור לרון חולדאי: אין לנו לאן ללכת". על פי הכותרת, מדובר בסיפור קורע לב על ראש עיר אכזרי שרוצה להתעלל בפליטי-חרב. רק כשנכנסים לידיעה מבינים שמדובר בידיעת מעקב בעקבות פנייה של חולדאי לנתניהו.
אבל בתוך הידיעה הראשונה הסתתר פרט חשוב: לפי נתוני משרד הפנים המצויים בידי עת"א, בישראל 72,540 מהגרי עבודה חוקיים, 117,848 מהגרי עבודה לא חוקיים ו-38,354 מבקשי מקלט. מתוכם, לפי ההערכות, גרים בת"א כ-40 אלף מהגרי עבודה וכ-20 אלף מבקשי מקלט.
כלומר רק כמחצית מקבוצת האפריקאים שגרים בעיר הם מבקשי מקלט והשאר  סתם מהגרי עבודה שאמורים להיות מגורשים מהארץ, כפי שפקידי ההגירה בארה"ב מגרשים ישראלים לארץ הקודש. אבל גם הכתב יודע שחלק מאותם "מבקשי מקלט", הם למשל סודנים שבוודאי לא יכולים להיחשב עוד כפליטים בעקבות הכרזת העצמאות של דרום סודן. אלא שגם לכתב, וגם לארגונים המסייעים למהגרי העבודה וחוששים מחוק התרומות ברור שהסיפור הוא לא הפליטים שראויים לכל סיוע והצלה, אלא מיליוני אפריקאים שרוצים להגר לישראל כדי לעבוד בשכר גבוה ביחס למולדתם, אבל את זה הכתב והעורכים לא יעלו לכותרת וגם מעדיפים שלא להציג את הארגונים שפועלים למען המהגרים בהקשר המלא של פעילותם.

4. מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, הודה באחד הפאנלים בכנס: "אם הערוץ היה עומד על רגליו, ההתנצלות הזו לא היתה מתקיימת". למה מדובר בהתנצלות מוגזמת, כולם יודעים, אבל ורשבסקי לא מבין שהבהיר מדוע כדאי לנתניהו וחבריו להמשיך וללחוץ בעדינות על קנה הנשימה של התקשורת: אלמלא הלחץ הזה לא היתה שום התנצלות בערוץ, גם בנוגע לחלקים קטנים בכתבה שאולי לא היו נכונים. ההוכחה הניצחת לכך ניתנה אשתקד, כאשר ידיעות סירב לפרסם התנצלות גם אחרי שמועצת העיתונות קבעה שכשל בפרסומים בעניין שרה נתניהו.
הסיבה היחידה שאנחנו לא מסבירים מדוע כנס העיתונאים הוא בדיחה לא מצחיקה על חשבון העיתונאים שאינם טאלנטים נובעת מהעובדה שעשו את זה לפנינו, ובהצלחה יתירה.

5. בשבוע שעבר התקשורת חגגה את ההקלות במס הכנסה. כמעט כל כלי התקשורת ציינו כי ההצבעה בכנסת היא למעשה יישום פרק המסים של ועדת טרכטנברג. הדיווח היה אולי הגיוני אם היה מופיע רק בישראל היום, אבל דיווח דומה הופיע גם בערוץ 10, בערוץ 2 וב-nrg ואפילו במארקר ובגלובס. רק כלכליסט היה כמעט הצדיק היחיד שהעז להעלות עמדה הפוכה ולפיה הכנסת אישרה פה אחד את "הצעת החוק לחלוקת נטל המס, העוקפת את המלצות ועדת טרכטנברג". מי שעיין בכתבה גילה שהכנסת קידמה את ההקלות במס עוד לפני המחאה החברתית והוועדה של מנו שעלתה למשלם המסים קרוב למיליון שקל (!). אם לא די בבושה, רוב כלי התקשורת דיווחו שבמקביל להקלה במס למעמד הביניים, עשירים שמרוויחים מעל מיליון שקל ישלמו מס מיוחד של 2%, אבל רק ביום רביעי שעבר גדעון עשת דיווח בממון של ידיעות כי הסעיף הזה נשר באדיבות לשכת ראש הממשלה.

בקטנה
הכי קל ללעוג לשר הביטחון ולרמטכ"ל, על הניסיון הפתטי שלהם למנוע את פרסום בדיחת הבנות השרות, אבל לפני שאתם לועגים לשני הגאונים שלא מבינים איך עובדת כיום תקשורת, תסבירו האם גם שועל עיתונות ותיק כמו דן שילון לא מבין שאם הוא מדבר על שר בכיר שניסה לאנוס את אשתו, לא יעברו אלא שעות ספורות עד שהשם המפורש יפורסם ברוטר ומשם גם באתרים נוספים (לא, הוא לא. לבוגרי המדיה הקלאסית קשה להבין את המדיה החדשה, V)

דבר המהדירה: את כל החמשים חפשו בסרגל העליון. זהו מדור אורח המתפרסם בכל יום ראשון.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה חמש שאלות לתקשורת העוינת, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

67 תגובות על חמש שאלות לתקשורת העוינת/ פוסט אורח

  1. אורי הגיב:

    השאלה הראשונה של חמשאלות ("למה איש לא ציין שהערבים שהתגוררו בתחומי ארץ ישראל כינו את עצמם עם פלסטיני רק לאחר קום מדינת ישראל?") מעט מגוחכת. ראשית, אין כל בסיס להעלאת טיעון כזה (היעדר מודעות לאום עתיקה) באופן כללי. כמו שהונציאנים והפלורנטינים לא היו "איטלקים" במאה השמונה עשרה, כך גם יושבי הפלך שבסוריה-לבנון-פלסטינה-עבר הירדן (סוריה הגדולה), שהיו נתונים תחת שלטון עות'מאני משך מאות שנים, לא גיבשו תודעה לאומית במובנה המודרני.

    שנית, הטיעון שקרי. לדוגמה, מוסא כאזם אל-חוסייני כותב בכרוז של הקונגרס הערבי הפלסטינאי נגד הצהרת בלפור (פברואר 1925): "החליטה האומה הפלשתינאית להביא… את מחאתה… תעמוד האומה באותו היום באחדות גמורה… תחיה האומה הערבית הפלשתינאית!" באופן דומה, בדיונים בין בן גוריון, מאגנס ואנטונינוס על פניה האפשריים של החלוקה (ב-1936). מדווח בן גוריון על הפגישות "אנטונינוס ענה: תהיה ארץ-ישראל שהרוב בה יהיה יהודי, ויהיה חלק שני, שיקרא בשם "פלסטין" והרוב בה יהיה ערבי. ארץ-ישראל תהיה מחיפה עד עזה והעמק. פלסטין – מחברון ועד שכם.

    שלישית, הטיעון מופרך. ניתן היה לומר כי הפלסטינים אינם עם ובאותה נשימה – ובאותה מידה של צדק – ניתן היה לומר כי גם הסורים, הלבנונים, העיראקים, הירדנים, הכורדים, העלאווים, הקופטים, הסודנים, הסומלים, האתיופים, הברטונים, הפרובאנסאלים, הסיציליאנים, הקורסיקאים, הבלגים, הפלמים והוולונים אינם "עם" – הקביעה במקרים השונים הייתה שרירותית ותוצר של נסיבות היסטוריות כאלו ואחרות. הסורים הם "עם" השוכן בטריטוריה מסוימת כתוצר של החלטה על גבולות המנדט של צרפת משנת 1919. הפלסטינים הם עם באותו מובן – שכן הזהות הנבחנת שלהם הוגדרה על-ידי הנסיבות ההיסטוריות שמאז החלטת החלוקה.

    בצד: לא ראוי להתייחס לאנשים כמו עזמי בשארה בלי לזכור כי גישתו היא נאצריסטית, ורואה את "האומה הערבית" כיישות על-לאומית מקיפה. באופן דומה, ראוי להתייחס לגישות הרואות "אומה מוסלמית" על-לאומית מאוחדת. אלו חלומות אוטופיים, שקשורים למציאות בערך כמו החלומות של כל מיני אנשים שהוזים על "ממלכת ישראל" שתשתרע מהנילוס ועד למוצא הפרת.

    אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      מסכים עמך בכל. אבל בתהליך החלימה, הנסיון ליישום החלום
      התפוגגות החלומות מיליונים פשוטו כמשמעו עשויים למות בכל
      הדרכים הידועות ועוד כמה. ראה חלומם של סטלין, הטלר, מאו,
      פול פוט, נאצר. ומה היה מחירו צריך מאוד להשמר. וזכור את
      חלומו של בר כוכבא !

      אהבתי

      • אורי הגיב:

        כן, כבר קישון דיבר על כך. הוא כתב כי שם לב לכך כי כל הדיקטטורים תוארו תמיד כמי שנורא אוהבים ילדים ולכן, אם אתה רואה מישהו וסביבו ילדים, והוא צוחק והאביב בעיניו – הרוג אותו מיד והושעת את האנושות.

        אהבתי

  2. אורן הגיב:

    עונג יום א'
    א. כמו שארה"ב קמה מבלי שיהיה עם, תתכן מדינה פלסטינית לפני הכרה בעם מהגרפומן המועמד לנשיאות, ומעירציו שגילו את הויקיפדיה (בעברית, לאנגלית מידע ראוי יותר, אך זה מעבר ליכולתם).
    ב. מוטב לאתיופים שינדו אותם, ובכלל עלינו לרחם על הדתיים שצריכים לשאת את רוצחי הנשים האלה.
    ג. אנחנו לא רוצים לקבל פליטים או מהגרי עבודה או אפריקאים, וכמה חבל שהארגונים והעיתונאים לא גזענים כמונו, תראו את בית שמש, איזה יופי, אקווריום.
    ד. התקשורת משקרת, אז נלחץ עליה עד שתתנצל, או לפחות עד שתפסיק לרקוד עם איל גולן באילת.
    ה. איו בעיה. אבל בקטנה, עוד לפני שרוטר המציא את האינטרנט, השם היה יוצא לאחר דברים כל כך ברורים.

    אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      ניוט אינו גרפומן הוא "פוליטיקאי" ערמומי, חלקלק,
      מחליף זהויות ואמונות כשבשבת. לכנותו "גרפומן"
      כלומר "חולה כתיבה" זה שבח בלתי מוצדק.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        היא הנותנת. העובדה שפוליטיקאי אמריקאי ערמומי בחר להביע עמדה כזו מעידה על כך שהיא נושאת דיוידנד פוליטי. מסתבר שביבי מיטיב לקרוא את המפה הפוליטית האמריקאית, ודאי בהשוואה לנביאי הצונאמי המדיני.

        אהבתי

        • אורן הגיב:

          כרגע הוא זקוק לתמיכתם של אולטרא שמרנים באיווה. כזכור מועמדים רבים התחייבו להעברת השגרירות לירושלים, לא קרה שנבחרו.

          אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            למרות שמדובר בתעלול פוליטי עדיין יש לכך משקל מדיני. אובמה שבתחילת כהונתו פתח בהרעשה כבדה על ביבי ואכף עליו את ההקפאה איחסן את הארטילריה שלו ורץ לנשק את ידיו. דברים שרואים מכאן…

            אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          לא הייתי מסתמך על זרים בכלל. "חסד לאומים שקר"
          מבחינת תיאום בטחוני וציוד בטחוני אין בעיה עם אובמה.
          מי יבחר בארה"ב איש אינו יודע ובכלל ראה בחבקוק: עוד
          חזון למועד ויפח לקץ לא יכזב גם אם יתמהמה חכה לו
          כי בוא יבוא לא יאחר" ( מהזיכרון, מהימים שלמדת דברים
          בע"פ ואם לא? לא היה טוב) בעולם יש צונמי כלכלי חברתי
          מדיני. זה לא רחוק מאתנו בכלל. טיל אחד מעזה פוגע
          והורג וכולנו בסיפור קשה.

          אהבתי

  3. תייר הגיב:

    כרגיל מדי יום ראשון ביקורת תקשורת די מגוחכת.
    רק לעניין "העם הפלסטיני". מי שילמד קצת היסטוריה יגלה כי רבים מהעמים מקורם במאה ה-19. האם כל השבטים שאוחדו להם יחדיו תחת ביסמרק שייכים לאותו לאום/עם? אולי כל הקבוצות השונות החיות בלבנון כיום מגדירות עצמן חלק מ"העם הלבנוני"? או שאולי 1 מכל 3 עולים מברה"מ לשעבר שהוכח כי אינו יהודי ע"פ ההלכה, אכן שייך ל"עם היהודי"? די עם הטיעון המטופש הזה.
    באותה מידה אפשר להגיד שהיהודים לא היו פה עד לפני 100 שנה, חזרו והשתלטו.
    המציאות היא הדבר הרלוונטי, לא מתי ואיך נוצר העם. בפועל יש פה 6 מיליון יהודים ו-5 מיליון ערבים בין הירדן לים, ויש צורך בשתי מדינות כדי שיהיה לנו קצת שקט.
    שבוע טוב ושקט.

    אהבתי

  4. סטודנט בבן גוריון הגיב:

    מה שעצוב בכל הביקורת תקשורת הזו שעיתונאים כותבים אותה. כלומר אם הביקורת על התקשורת שזה גוף שאמור להיות ביקורתי גם כך כזו עלובה, באמת מצב התקשורת בכי רע.

    אהבתי

  5. יניב הגיב:

    כמה הערות לביקורת התקשורת העוינת:
    "למה איש לא ציין שהערבים שהתגוררו בתחומי ארץ ישראל כינו את עצמם עם פלסטיני רק לאחר קום מדינת ישראל?" – כי זה פשוט לא נכון. הזהות הייחודית של ערביי ארץ ישראל (פלסטינים, בשבילכם) התחילה להתגבש באמצע המאה ה-19. בשנת 1920 הקימו הפלסטינים את תנועתם הלאומית, שעליה נכתבו ספרים אין-ספור. כבר במרד הערבי של 1936 – 1939 דרשו הפלסטינים מדינה עצמאית (פלסטינית) בכל הארץ. אם כל הכבוד לוויקיפדיה, ויש כבוד, יש עוד כמה מקורות שכדאי לבדוק לפני שקובעים קביעות כל-כך נחרצות.
    חוצמזה, גם נגדנו טענו וטוענים שאין עם יהודי ושמדובר בהמצאה. יש זרם שלם ונכבד במחקר שטוען שכל הלאומים והעמים המודרנים ייסודם בהמצאה כלשהי, גם אם היא נשענת על מקורות עתיקים.
    תכלס, זה שדה מוקשים שעדיף לא להיכנס אליו. הביקורת על גיגריץ' היא שהוא נכנס לשדה המוקשים הזה כי הוא חשב שזה ימצא חן בעיני קהל שומעיו היהודי.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      ההגדרה האירופית של עם אינה תקפה לגבי הערבים. אין עם פלסטיני כפי שאין עם סורי ואין עם עירקי. אתה מוזמן להתחפש לערבי מטירה שרוצה לרכוש בית באום אל פחם. אם תשרוד צדקת

      אהבתי

      • יניב הגיב:

        חברי המלומדים כבר אמרו את רוב הטיעונים הרלוונטיים, אז רק אומר כך:
        ההגדרה "האירופית" לעם גם לא חלה על עמים אירופים מומצאים כמו העם המולדבי, העם הביילורוסי ועוד ועוד.
        ההיטפלות לעם הפלסטיני היא מגוחכת. הפלסטינים הם עם כי הם מגדירים את עצמם כעם, ומוכנים להקריב קרבנות אין קץ כדי לזכות בזכותם להגדרה עצמית, כפי שהם מבינים אותה. ממש כמו שאנחנו היינו מוכנים לפני שישים וקצת שנים.
        מי שלא מסוגל לראות את זה, הבעיה היא אצלו.

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          רוב ה"עמים" הערביים נוצרו ביחידות גיאוגרפיות שהוגדרו על ידי האירופים. הלאומיות באזורים אלה הומצאה על יד בני קבוצות מיעוט, בעיקר נוצרים, ולא הצליחה לגבש עם בר קיימא. הלחימה שלהם על הזכות להגדרה עצמית, מונח זר לתרבות הערבית איסלמית, נופלת בעוצמתה מהלחימה על הזכות לשחוט את השכן.

          אהבתי

          • יניב הגיב:

            חייל זקן, אתה שופט את הערבים בכלים אוריינטליסטים שעבד עליהם הקלח. תתחיל להחיל את כלי המחקר שלך בצורה אוניברסלית: גם עמים אירופים, דרום אמריקאים ואפריקאים נוצרו באותה דרך בדיוק, כלומר מסגרת טריטוריאלית שנכפתה מבחוץ ויצרה "עם". מושג ההגדרה העצמית הוא מושג מודרני, ולכן אפשר לטעון שאינו עולה בקנה אחד עם כל הדתות. לראייה, הכנסיה התנגדה למדינה המודרנית במובנה החילוני, וגם לשומרי החומות שלנו יש בעיה קשה עם מוסדות המדינה.
            בניגוד למה שאתה, אומר, מיליונים של ערבים מוסלמים (וגם נוצרים) אימצו בחדווה את מושג ההגדרה העצמית ועשו בו שימוש רב.

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              אוריינטליזם היא הדרך הנכונה להסתכל על הערבים. אתה צודק בטיעון שעמים רבים נוצרו בדרך זו, אך היא כשלה במקומות שבהם היו כוחות מקומיים חזקים יותר. כך למשל בצ'כוסלובקיה, ביוגוסלביה ובברית המועצות לא נוצרו עמים בתוך המסגרת המדינית הכפויה. כוחות הקריעה המקומיים הקיימים בין השבטים הערביים חזקים מהכוחות המאגדים. עליית האסלם ששולל את הלאומיות מחזקת את כוחות הקריעה מבטלת את העמים הערביים וגורמת לפירוק המדינות שלהם.

              אהבתי

              • יניב הגיב:

                כן, ככה חושבים במערב ובמערכת הביטחון שלנו, ולכן אין פלא שנכשלים כל הזמן בהבנת הצד הערבי.

                אהבתי

                • חייל זקן הגיב:

                  האם אלו שהזהירו לפני שנים מפגיעת קטיושות באשקלון ואשדוד נכשלו? ומה לגבי אלו שטענו שמשטר מובארק הוא משענת קנה רצוץ?
                  להזכירך, המזהירים היו אוריינטליסטים מובהקים.

                  אהבתי

                • עובר אורח הגיב:

                  אני מבין
                  שאתה
                  קורא
                  כותב
                  מדבר בכל
                  הניבים
                  הערביים
                  מהמפרץ
                  הפרסי
                  עד
                  מרוקו
                  ובכלל
                  זה
                  אתה לא
                  נכשל
                  בניבוי
                  עתידות
                  העולםן
                  הערבי

                  אהבתי

                  • עובר אורח הגיב:

                    מכוון ליניב

                    אהבתי

                    • יניב הגיב:

                      עובר אורח, אני יודע שזה מכוון אליי.
                      אני לא שולט בכל הניבים. אין אף אחד ששולט בכל הניבים. אני שולט באופן חלקי בניב הפלסטיני של השפה הערבית, בעגה העירונית של הניב הזה. אני לא מצליח לנבא התפתחויות בעולם הערבי, כי אני לא מנסה – זה כמעט בלתי אפשרי, ומועד מראש לכישלון.
                      הכישלון המזרחני כלפי העולם הערבי מתבטא ב"הפתעה" שאופפת את המזרחנים כל פעם שמתרחש שינוי במדינות ערב. זה לא מפליא, כי לפי הגישה המזרחנית "מזרח הוא מזרח" ואינו משתנה לעולם.

                      אהבתי

            • עובר אורח הגיב:

              יניב איך
              הערבית שלך?
              וראה
              שאלה דומה
              אליך
              בהמשך

              אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        אז הוא קונה בית או דירה בחיפה, כרמיאל, תל-אביב ונצרת
        עילית והמשפחה מגייסת כסף לכך. מה בדיוק הרוויחה הציונות
        מעניין זה? הנה דוגמה, בזמן שהיהודים מתנחלים על
        גבעה נידחת בית ההבראה בכפר החורש כבר שייך לערבי.
        חשוב מה שהיהודים עושים ובזמן האחרון גם מדברים שטויות
        וגם עושים שטויות.

        אהבתי

    • נחום שחף הגיב:

      לאן נעלם העם הפלשתינאי בין 48 ל-67?
      הכיצד בתקופת בה שלטה ירדן על שיטחי יו"ש, ערפאת לא דרש את שליטתו ביהודה ושומרון?
      איך תסביר את אש"ף, הארגון לשחרור פלשתין, בתקופה בין 64 ל-67, דהינו קודם לכיבוש ששת הימים? את מי הם רצו לשחרר קודם לכיבוש? למי הם התכוונו ב"שחרור פלשתין"?
      היכן התרחשו פרעות 29-30? לא בחברון?
      אנחנו נקראים יהודים על שם ארץ יהודה, איכן ממוקמת יהודה, ביו"ש או בגבולות 67??
      מה גורם לישראלים שפויים להזדהות עם הנרטיב הערבי המכחיש את הנוכחות היהודית ביהודה ושומרון?

      יש עוד אבל נסה אולי לענות על שאלות אלו קודם שנמשיך את הויכוח.

      אהבתי

  6. חיליק הגיב:

    מתוך ynet בכתבה העוסקת בביטול תחרות העמותות של בנק לאומי:

    ב"שלום עכשיו" טענו מנגד כי הייתה זו התעקשות "אם תרצו" להישאר בתחרות שגרמה לביטולה כליל

    משום מה זה הזכיר לי משפט של טאוויל פאדיחה, השר הפלשתיני לענייני זעם בלתי נשלט ב'לאטמה':

    זהו. אתם אשמים! עם זה שאתם כל הזמן חיים, אתם גורמים לנו לבזבז כסף על טרור במקום על אמנות!!

    אהבתי

  7. קורא הגיב:

    משבוע לשבוע המדור הזה נהיה מגוחך יותר ויותר. פעם היינו קוראים אותם ואומרים "וואלה הם צודקים אלה! איך לא שמנו לב קודם". היום זה יותר "נו, שוב אי דיוקים בדיוק כמו אצל אותם אלה שהם מבקרים".

    אהבתי

  8. תיזכורת הגיב:

    העם הפלסטיני פיקציה או לא, אבל ארץ ישראל/פלסטין עד לפני 63 שנים היתה ארץ ערבית לכל דבר.

    אהבתי

    • מיכאל הגיב:

      אני פשוט חייב להביא פה את אלתרמן:

      לילה צח. אילנות מניעים
      את נופם בלחישה אורירית.
      ממרום כוכבי ליל ערביים
      נוצצים עלי ארץ ערבית.

      נוצצים כוכבי ליל במצמוץ
      וזורעים את אורם הרעוד
      על העיר השוקטת אל קודס
      שחנה בה המלך דאוד.

      ומשם הם צופים ורואים
      את העיר אל חליל ממרחק.
      עיר קברו של האב אברהים,
      אברהים שהוליד את אסחק.

      ומשם קו אורם השנון
      אץ לצבע בזהב אורו
      את מימי הנהר אל ארדן
      שיעקוב במקלו עברו.

      לילה צח. ברמיזה אורירית
      נוצצים כוכבי ליל כחק
      על הריה של ארץ ערבית
      אשר מוסה ראה מרחוק.

      אהבתי

    • טיז קורת הגיב:

      לאאאא. היא הייתה דווקא ארץ בריטית. לפחות מ-1917. הבריטים התבקשו למשל, בנימוס רב, להפסיק להיות נוכחים פה בכט' בנובמבר 1947.

      אהבתי

      • המנדט והשלטון בידי הבריטים. הארץ ערבית. כך גם הבריטים ראו אותה. הם גורשו מכיוון שהם חשבו שלתת ארץ ערבית בידי יהודים לא יציבים מאירופה זה דבר מופרך שיטיל את כל האזור למלחמה שסופה אין לראות. עד עכשיו לא הוכח כי הם טעו.

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          וואו ועוד וואו. זה שהאנגלים עזבו את המנדט שלהם בפלשתינה א"י
          הפך את הסדר הטוב בכל האיזור. בגלל זה כבוד המשפחה שוחטים פרסים שוחטים כורדים שוחטים סונים שוחטים שיעים שוחטים נוצרים שוחטים לבנונים שוחטים סורים שוחטים כוויטים שוחטים בחריינים שוחטים בדוים שוחטים מצרים שוחטים תימנים שוחטים תורכים שוחטים ייונים שוחטים
          ארמנים נשחטו וכל השחיטה הזו התחילה בדיוק ברגע שהוד מעלתו הנציב העליון הוא וכל צבאו עימו עזבו את נמל חיפה. עד לאותה שניה היה כאן גן עדן מושלם איש לא פגע באיש בודאי לא באישה.

          אהבתי

          • המנדט הגיב:

            ולכל המרקחה הזאת הוסיפו גם יהודים שאירופה כבר הקיאה

            אהבתי

            • עובר אורח הגיב:

              לא, הקיאו גם: עירק, סוריה, לבנון, מצרים, אלג'יר
              סין, אינדונזיה, וההקאה נמשכת מאיתיופיה, תימן,
              תוניס ובאופק גם תורכיה ומרוקו ובטח יש עוד.

              אהבתי

              • מומו ורבע הגיב:

                הלו! אסור להזכיר מזרחיים בתקשורת בהקשר הזה! רק האשכנזים סבלו מאנטישמיות. וגם זה רק בגלל שהם היו חרדים.

                מזרחיים בתקשורת חייבים להיות גם דתיים/ימנים וגם בורים/עבריינים! ואם לא נחותים, אז שלפחות יאמצו טרמינולוגיה אשכנזית: יוסי יונה/ציפר/אלגזי כמשל.

                אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      לא, למשל עברית הייתה שפה רשמית אין
      ולא היה כזאת בשום ארץ ערבית.

      אהבתי

      • המנדט הגיב:

        הבריטים ואפילו אלתרמן (תודה מיכאל) ראו אותה כארץ ערבית. מה הויכוח? הארץ החליפה ידיים ב 48 . אין טען להעמיד פנים שהארץ תמיד הייתה שלנו.

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          הפוך, זה פזמון אירוני של אלתרמן שבא
          להשיב למכחישי הקשר היהודי לארץ
          הזו. שאל מורה לספרות.

          אהבתי

          • המנדט הגיב:

            אה, טוב. מאז העדר האינטלקטואלי האשכנזי אימץ את הזהות הפלסתינית. מה זה כבר חשוב? האלתרמנים היום כבר שרים זמירות אחרות.

            אהבתי

    • נחום שחף הגיב:

      האומנם? מצורף מאמרי מגרש כדור-רגל וקופסת גפרורים

      ניחוש קטן – במזרח התיכון, מי המיגרש ומי הקופסה? דברים שרואה דניס מילר, קומיקאי לא יהודי מאמריקה וג'ואן פיטרס – היסטוריונית ופעילת זכויות האדם מקנדה.

      וכן: היתה מדינת פלשתין? אם כן לא תהיה לך בעיה לענות על כמה שאלות בסיסיות

      אהבתי

  9. ר/ק וכו' הגיב:

    מעניין אם החידוש שיש הערות של המהדירה בתוך הפוסט הוא בהסכמת הפוסטורחים?

    אהבתי

  10. עובר אורח הגיב:

    כתבתם:
    "לא מצליח לשים אצבע על שום תקופה בהיסטוריה שבה נוסד העם הפלסטיני, ולכן יש רק דיווח יבש":
    שים בבקשה אצבע על התקופה בהיסטוריה בה נוצר העם היהודי כפי שהוא היום בעולם, נניח למשל כמו הסטמרים בארה"ב או האיתיופים בבית שמש, או המוכרת בחנות בשר החזיר בפ"ת, חודש? שנה? יובל? מאה? מתי זה בדיוק קרה ומתי זה הסתיים לחלוטין?
    כנ"ל העם האמריקאי, כנ"ל העם הצרפתי, כנ"ל העם האנגלי, ראה ההבדלים בעמים אלו בין שנת 1850 , 1900 ו 2010 . היווצרות עם היא תהליך מתמשך ומורכב ההגדרות משתנות וגם התפיסה העצמית. הגדרת זמן ההיוצרות לא פותרת שום בעייה. קוראים לזה כיום "הגדרה עצמית". כפי שזנד יכול לכתוב עוד מאה ספרים שאין עם יהודי, אני ועוד כמה מיליונים מגדירים את עצמנו בעצמנו לעצמנו כשייכים לעם היהודי יצרנו לעצמנו מערכת ביורוקראטית ענפה לצורך הגדרה זו, וזהו זה. כמה מיליוני בני אדם החליטו בעצמם לעצמם שהם שייכים לעם הפלסטיני. נניח שהחל מ 1948 העם הזה מתגבש. מיליון ניוט גרינריצים יכולים להגיד שאין דבר כזה, אז מה? נכון שהניוט הזה
    אומר בערך מה שאמרו מייסדי הבאעת ונאצר שאין ירדנים,סורים, לבנונים, פלשתינים, מצרים ועירקים, אלו מוצרים אימפריאליים. יש "ערבים", או "סורים", וכבר עשו דברים ראה איחוד סוריה מצרים. אז נאצר מת, הבאעת העירקי מת וגם בסוריה יש תהליכי גסיסה ומוות מתמשכים. נכון, קשה להגדיר "פלשתיני" ומה זה "יהודי" ? קל להגדיר?

    אהבתי

    • מיכאל הגיב:

      2 הערות.
      א. לשאלתך- התקופה בהיסטוריה בה נוצר העם היהודי כפי שהוא היום בעולם,
      היא יציאת מצרים. זו תקופה די ספציפית, ומלאת פרטים.
      כמובן, אפשר לחלוק על זה מאלף סיבות אפשריות (היסטוריות/פוליטיות…)
      אבל זו ההגדרה המובהקת לעניין הזה, הגדרה שנשארת כמה אלפי שנים.
      (אם כי זו באמת לא נקודה עקרונית שמשנה משהו)
      ב. ברור שכל אחד יכול להגדיר את עצמו עם ואין מה לומר לו.
      אבל מה עושים עם קבוצת אנשים שמגדירה עצמה עם ורוצה שטח אדמה,
      שטח שנמצא במחלוקת?
      הגדרת עם היא דבר לא ברור, אבל זה מורכב מהיסטוריה יחודית,שפה,
      מנהגים, תרבות וכדומה. אם המוסלמים בלונדון ירצו להגדיר את עצמם עם,
      שיבושם להם. אבל אם הם ירצו להקים שם מדינה זה עניין אחר,
      לזה לא מספיק שהם קוראים לעצמם "עם",
      ועל זה מדובר פה.

      אהבתי

    • חמש שאלות הגיב:

      נורא פשוט, התיעוד הכתוב הראשון שאיננו יהודי-דתי, אשר משתמש בביטוי "יהודים" הופיע ביוונית, כבר לפני 2,000 שנים
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA
      עכשיו צריך לבקש מהפלסטינים לפתוח ויקיפדיה ולהראות מתי הופיע בפעם הבראשונה הביטוי העם הפלסטיני

      אהבתי

    • יונה עם ציצית הגיב:

      סעיפים מתוך האמנה הפלסטינית, אמנה שאת ביטולה לא קיבלנו גם לאחר אוסלו:

      סעיף 1: "פלסטין היא מולדת העם הפלסטיני והיא חלק אינטגראלי (בלתי נפרד) מהמולדת הערבית הגדולה, והעם הפלסטיני הוא חלק מן האומה הערבית".

      סעיף 20: "הצהרת בלפור ונוסח המנדט ומה שנבע מהם ייחשבו בטלים. טענות הקשר ההיסטורי או הרוחני של היהודי לפלסטין אינן עולות בקנה אחד עם אמיתות ההיסטוריה, או עם מרכיבי המדינה במשמעותם האמיתית. היהדות כדת שמימית (דהיינו של התגלות) איננה לאומיות בעלת מציאות עצמית, וכמו כן אין היהודים עם אחד, שלו אישיותו העצמית, אלא הם אזרחים במדינות שבהן הם מצויים".

      תרגום למצביעי שלום עכשיו
      הפלסטינים רואים את עצמם עם ששייך ללאום הערבי- כמו משפחה בתוך חמולה.
      מבחינתם, היהודים הם לא ממש לאום ואין להם קשר למקום.

      אחוות עמים בתחת שלי

      אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      1. כשמיכאל והמשיב השני, תשובות וכ"ו, יסכימו ביניהם על התשובה
      לשאלה מתי נוצר העם היהודי, ביציאת מצרים או לפני 2000
      שנים ושם נגמרה היצירה לחלוטין אמשיך בדיון. עד אז כפי
      שאמרתי, נושא מורכב. לעניות דעתי הווסדות עם זה הליך
      דינמי שלא נפסק כל זמן שהעם חי.
      2. כפי שניתן לראות גם התשובה למתי נוסד העם הערבי
      פלשתינאי מורכבת ואינה מוסכמת.
      3. אם פוליטיקאי אמריקאי אחד יחליט שאין עם פלשתיני
      מחר אחר בהסתמך על זנד, פינקלשטיין (האמריקאי) יגיד
      שאין עם יהודי. ויהיו המון "יהודים" שיסכימו עמו. רצוי
      לא להשאיר החלטה זו לזרים. אנחנו החלטנו ואנחו עם
      הפלשתינים החליטו שהם עם אז הם עם. עכשיו צריך
      לראות איך מסתדרים עם זה, בטוב או ברע או גם וגם.

      אהבתי

      • מיכאל הגיב:

        יש פה טענה מוזרה שחוזרת אצל כמה:
        גם נגדנו אומרים שאנחנו המצאה, אז בואו לא ניכנס לזה.

        ה"עם" הפלסטינאי הוא פיקציה. כל אחד שעיניו בראשו יראה זאת.
        אפשר לומר שזה לא משנה, יש מציאות ובואו נתמודד איתה.
        אפשר לומר שהם לא צריכים להיות עם בשביל לקבל מדינה.
        אפשר לומר הרבה דברים, אבל מה הקשר לזנד?
        אז הבנאדם כתב ספר. (שעל רמתו האקדמית אני לא רוצה לדבר)
        אז כתב. באותה מידה אפשר לומר על רצח רבין שיש זרם שלם שאומר
        שהשב"כ רצח אותו, אז בואו לא נדבר על זה, זה שדה מוקשים
        שעדיף לא להכנס אליו.

        וחוץ מזה, אני לא אוהב את גישת "עזבו אתכם, כן עם לא עם,
        יש מציאות, בואו נתמודד איתה, זה לא באמת משנה."
        זה כן משנה. העבר משנה. ה"אמונה בצדקת הדרך",
        כמו שנתניהו אוהב (או אהב) לומר, זה דבר חשוב מאד.
        זה לב העניין, וכל הכבוד לגינגריץ שלא מתבייש לדבר גם
        על דברים שהם מעבר לתהליך שקורה עכשיו.

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          גם העברית משתנה. זריקת מונחים ומילים רק משכנעת שהזורק
          אינו מבין פירושן. מה שברור לך בעניין הפלסטיני אינו כה ברור
          למיליוני אנשים בעולם. רצוי להכיר בכך ולהתמודד עם זאת בכלים
          רציונליים מקובלים. אחרת יש למי שגרים כאן בעיות קשות שיהיו
          קשות יותר. לא הייתי רוצה שעתידי בארץ הזו יהיה תלוי בניוט זה
          או אחר. באשר לעברית, האמונה בצדקת הדרך פירושה שצריך
          להאמין שהדרך להגשמת הציונות צודקת. אם למשל בדרך המורים
          הופכים לעובדי קבלן או שיש הפלייה בין אשכנזים לספרדים
          בבתי ספר, או שבדרך יש יותר ויותר עניים ומעט אנשים עשירים
          מאוד. או שע"י 120 שנבחרו לשלוט בנו נבחרו נשיא אנס ושר
          אוצר גנב אזי האמונה שלי ושל אחרים בצדקת הדרך פוחתת.
          כך גם אמונתן של אומות העולם שלא הייתי מציע לזלזל בכוחן.

          אהבתי

          • מיכאל הגיב:

            "אינו כה ברור למיליוני אנשים בעולם"…יופי. וליותר ממיליונים
            לא ברורה זכותי לחיות, ומיליונים מאמינים שיש עשרות מדינות יהודיות
            ושישראל נמצאת באמצע אפריקה איפשהו. אז מה? זה בדיוק מה שאמרתי:
            במקום לדבר על זכותנו ולהחדיר את העקרונות שלנו לשיח הבינלאומי,
            (עקרונות שאכן לא נמצאים שם היום) אתה מציע לברוח מהעניין,
            כלומר, "להתמודד עם זאת בכלים רציונליים מקובלים". נו באמת.
            דרך זו אכן תוביל אותנו להיות תלויים בניוט זה או אחר.
            ובנוגע לעניין ההפלייה בין אשכנזים וספרדים-
            מה הקשר?

            אהבתי

  11. תפוח הגיב:

    למה צריך לציין שהערבים כינו עצמם פלסטינים רק לאחר קום המדינה? מה זה משנה בכלל?

    לא הבנתי.

    כאילו להצמיד כזה – "כידוע, הפלסטינים אינם עם כלל אלא קומץ של תמהונים שטוען כי אין לציונים זכות על הארץ כלל. דבר זה מנוגד כמובן לתפיסה הנכונה לפיה הארץ של היהודים ככתוב בבראשית פרק וגו"', בסוף הכתבה?

    (וזה לא קשור למה שאני חושב על דבריו של החנפן האמריקאי…אני גם חושב שהאומה הערבית מנצלת את הפלסטינים לצרכיה וזה אכן טרגי)

    אהבתי

    • חמש שאלות הגיב:

      כאשר אחד מהמועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב מעלה סוגיה חשובה וטוען כי התביעה הפלסטינית לעצמאות מבוססת על שקר, צריך לצפות שלפחות חלק מכלי התקשורת יעמתו את הפלסטינים עם הסוגיה וייבקשו תגובה עניינית. אם הם מעדיפים לדבוק בססמאות, ראוי שלפחות הקוראים יקבלו את התמונה המלאה

      אהבתי

  12. להב הגיב:

    שאלה –
    סעיף 3 בסוף .
    לא הבנתי למה הם לא יפרסמו. תודתי מראש .
    "
    אבל את זה הכתב והעורכים לא יעלו לכותרת וגם מעדיפים שלא להציג את הארגונים שפועלים למען המהגרים בהקשר המלא של פעילותם.

    אהבתי

  13. נעץ כחול הגיב:

    צריך שתהיה אפשרות לתבוע כל כלי תקשורת שמשקר וכותב פליטים במקום מסתננים ,שקר זה שקר,נקודה

    אהבתי

  14. גלית הגיב:

    "והוריהם משתמטים מלשלם עבורם" אולי להוריהם פשוט אין כסף לשלם עבורם? או שהם לא קבלו הסבר בשפתם ובקודים התרבותיים שלהם על מנת שיבינו על מה משלמים ואת חשיבות הפעילויות…

    אהבתי

    • חמש שאלות הגיב:

      את צודקת. זה באמת נורא עצוב. אם לא די בכך, חלקם גם לא קבלו הסבר בשפתם ובקודים התרבותיים שלהם על מנת שיבינו למה אסור לרצוח את הנשים…

      אהבתי

  15. אוי יוי יוי הגיב:

    לא רק גינגריץ' חושב שהעם הפלשתיני הוא פיקציה. גם עזמי בשארה:

    אהבתי

  16. שועלן הגיב:

    לא הבנתי את החישוב שהביא אתכם למשפט הבא:

    כלומר רק כמחצית מקבוצת האפריקאים שגרים בעיר הם מבקשי מקלט והשאר סתם מהגרי עבודה

    אני מבין שמדובר בשליש, ואני די בטוח שבפועל (פליטים אמיתיים), מדובר אולי בעשירית מזה.

    אהבתי

    • גונן הגיב:

      אותו ציטוט, אני לא מבין מאיפה המסקנה "השאר סתם מהגרי עבודה שאמורים להיות מגורשים מהארץ".
      לא אמרנו שיש מהגרי עבודה חוקיים, כלומר כאלה שקיבלו אישור מהמדינה לעבוד פה? וכמובן לא מזכירים פה איך עובד זר הופך מחוקי ללא חוקי.

      זה קצת משעשע. כי בעצם הפוסט אורח השבועי הזה, שבא להראות עד כמה התקשורת מגמתית ולא מדייקת רק מוכיח שגם הוא מגמתי ולא מדייק.

      אהבתי

      • יונה עם ציצית הגיב:

        רגע של דיוק:
        כל מי שנכנס לישראל ממצרים הוא מסתנן.
        חלק הארי של המסתננים הם מהגרי עבודה שלא עומדים בקריטריונים של האו"ם להכרה כפליט.
        חלק קטן מהם (ממש פיצי- אחוז למיטב זכרוני) הם פליטים שנשקפת סכנה לחייהם אם יחזרו לארץ מוצאם.

        ארץ מוצאם לא גובלת בישראל-והפתרון מבחינת האו"ם צריך להתבצע על ידי המצרים.

        בינתיים הבדואים מכניסים אלינו מסכנות אפריקאית ומרוויחים מליוני$ בשנה.
        ארגוני השמאל שואבים תקציבים ליחסי ציבור על המסכנות ממקום מושבם בצפון ומרכז ת"א.
        מי שנדפק עד העצם הם תושבי השכונות הדרומיות.

        כן, יש לנו כאן עוד מקרה של שמאל סוציאליסטי ונאור שכזה.

        עובדה שלא מספרים לנו היא שרוב מי שמגיע הוא מוסלמי וברוב מדינות אפריקה מי שיוצר את העימותים והמלחמות שמהם נוצרים פליטים הם מוסלמים…

        שיא הדיוק: גוש דן התחדש בעשור האחרון בעשרות אלפי מוסלמים- זאת הידיעה שלא תמצאו בשום מקום בכנען.

        אהבתי

    • אורן הגיב:

      באופן צפוי "חמשלות" מפרשים נתונים בגזענות. הנתונים כלליים אך אתם כותבים אפריקאים. סוג של רמאות בהצגת נתונים. תבדקו את עצמכם לפני, בעצם עזבו, התרגלתי לטעויות שלכם. כל יום ראשון עושים צחוק מעצמם.

      אהבתי

כתיבת תגובה