הסיפור האמיתי על נעמה מרגוליס

לא נמאס? לא עברנו הלאה? אין לנו כרטיסי אשראי פרוצים על הראש? כן, נו, אבל תנו לי עוד כמה דקות על מנת שתבינו את הדינמיקה התקשורתית שיצרה את הסיפור, ומהן העובדות מאחוריה.

כמו שכבר כתבתי, את הגרסה הזו שמעתי בתחילת השבוע, בכנס של בחדרי חרדים בירושלים מאברהם קרויזר, היועץ לענייני חרדים של ראש עיריית ירושלים: "אומנם הקמפיין על הדרת נשים החל כבר בסוכות האחרון, בסיפור ההפרדה ברחוב מאה שערים בעת אירועי החג", פותח קרויזר, "אבל הכתבה על נעמה מרגוליס בת השמונה (שי גל, 23.12, אולפן שישי) מבית שמש הבעירה כל פינה אפשרית.

"ראשית, אני מודה: בבית שמש ישנה בעיה קשה, ומתקיימת מלחמה סוערת על דמותה של העיר ועל יחסי הכוחות בה בין חילונים לחרדים. אם מטרת הקמפיין הייתה להציף את הנושא, הקמפיין הצליח. אבל אם המטרה הייתה להוכיח לצעירי ישראל שבית שמש עדיין רלוונטית להם, והחילונים נלחמים ע"מ למשוך אותם לבית שמש, אחרי הכתבה אני לא מאמין שיימצא חילוני צעיר שיבוא להתגורר בעיר או לרכוש בה בית, אלא אם נשארו ציונים אידיאליסטיים או מתנחלים, שיחליטו שזו שליחות חייהם.

"ולפני שאגש לעובדות, קוריוז קטן. במסגרת אחת הפגישות שנעשו בחסות המגשר (פרטים מיד), אחד העסקנים החרדיים התפרץ ואמר, 'הדבר הכי טוב שתעשו לנו, זה כתבה בערוץ 2'", אז הנה, עשו. ד"ר חגי אגמון-שניר הוא חילוני המנהל את המרכז הבין-תרבותי בירושלים. הכרתי אותו במסגרת תפקידי כיועץ ראש העיר ירושלים בסערות השונות שפקדו את העיר בשנים האחרונות (חניון קרתא, האם המרעיבה, העירוב בקרית יובל ועוד). יחד, ובעזרת אנשים טובים נוספים הצלחנו לתווך ולגשר ולקדם הסכמות ופתרונות גם במצבים קשים במיוחד.

"אגמון-שניר הוזמן לבית שמש כדי לגשר בין ועד ההורים של ביה"ס אורות בנות – בי"ס המריבה – לבין הקהילה החרדית שם. הפגישות התקיימו במהלך חודש החגים – תשרי. ניתן לומר שהגיעו להסכמות שתוצאותן ניכרו בשטח. יומן האירועים של משטרת בית שמש ריק מתלונות על הטרדה/ תקיפה/ הפגנה/ מחאה של חרדים כנגד בית הספר הזה החל מסוכות, למעט שני אירועים שהיו וטופלו תוך דקות ע"י המשטרה.
ניתן לומר שבפועל, בשטח, החרדים השלימו עם קיומו של בית הספר ברחוב הרצוג (ולא ברח' הרצל, משכנו הקודם, כפי שכתבו הפעילים הלוחמנים והלא מעודכנים בדף הפייסבוק שהקימו לרגל האירוע).

"יתירה מזו, ועד ההורים של ביה"ס לא רצה ולא השתתף בהפגנה החילונית. הוא סירב שההפגנה תחל בהדלקת נרות חנוכה בחצר בית הספר, והיא התקיימה מעבר לכיכר הסמוכה שבקצה הרחוב. שערי בית הספר היו נעולים בכל הערב הסוער, ולא נפתחו גם לכבוד שלי יחימוביץ' ולימור לבנת, שנזקקו לשירותים, והובלו אחר כבוד לבית משפחה חרדית.

"משה אבוטבול ראש העיר, כינה את אגמון -שניר במהלך הפגישות 'המגשר', ואכן, גם תחת האש של השבועיים האחרונים העביר א"ש מסרים מצד לצד כדי לשמור על הרגיעה שהושגה בעמל. פעילות זו גם חילצה מרבנים אמירות ברורת כנגד האלימות והקיצוניים החרדים, אבל את מי זה מעניין? לא את יאיר לפיד, ובוודאי לא את ליבי בייקין היחצני"ת של הקבוצה בבית שמש שיזמה את הכתבה על נעמה מרגוליס חודשיים אחרי שכבר לא ירקו עליה, חודשיים לאחר שהוריה ניצחו את היורקים".

עד כאן דברי קרויזר. ועוד כמה פרטים לסיכום.

1. הקרב בין החרדים לדתיים לאומיים בבית שמש הוא לא על צניעות. הלבוש של מרגוליס ג'וניור לא מעניין איש (זה לא אומר כמובן שמותר לירוק עליה, או לצייץ לעברה, או לעבר כל ילדה-נערה-אישה אחרת). מדובר בקרב על טריטוריה: בית הספר אורות בנות (כמו גם אורות בנים הסמוך) הוקם על שטח שיועד לחרדים. בקרב הנדל"ני ניצחו בסופו של דבר הדתיים הלאומיים, ועל זה נסוב הכל. שטח. חלקת אדמה.

2. כאמור, על מרגוליס ירקו באחרונה בתחילת ספטמבר, תהליך  גישורי ארוך מול העדה החרדית ומול ועד ההורים של ביה"ס לא הגיע לחתימה על הסכם, אבל הגיע לעמק שווה כלשהו. אנשי אולפן שישי יודעים את כל הפרטים האלו, אני לא מחדשת להם פה כלום. אף לא קמצוץ, אבל למה שיוותרו על סיפור מעולה?

3. דוגמה ממקום אחר: העדה החרדית ממשיכה להיאבק על סגירת חניון קרתא כל שבת, כבר שלוש שנים. מעולם לא הפסיקה . מה זה ממשיכה? בכל שבת אחר הצהרים עומדים 20 אברכים על גבול מאה שערים, קוראים תהלים והולכים הביתה. למה? כי הם לא מסוגלים להתקפל ולומר "הפסדנו". זה הפתרון היצירתי שלהם. כך, בהתאמה, גם בבית שמש הם לא מסוגלים להגיד בסדר, נקבל את אורות בנות, מובלעת דתית לאומית בתוך השטעטל החרדי.

4. הפורעים, נקרא להם כך, הם השוליים של החברה החרדית. פושטקים, בשנות שבעימית. נכון, מנהיגי העדה לא יוצאים מגדרם לעצור אותם, כי במידה מסוימת הם משרתים את מטרותיהם.

5. ההפגנה בבית שמש לא אורגנה בשיתוף אנשי המקום.

6. במהלך החמש קטנות אמש בהמקור בערוץ 10 אמר שרון גל (ד' 00:56) את האמת. השאלה מי שמע אותה: אתם לא יודעים כמה קלטות נזרקו לזבל, כמה תחקירניות עלו בחשאי לקווי המהדרין, מחכות שמישהו יצרח, יירק, ירביץ להן, כך גל. כלום לא קרה. הן חזרו בבושת פנים למערכות.
כן כן, אני לא ממציאה כלום. הכל בערוץ 10 האנטישמי.

להתראות בשערורייה התקשורתית הבאה.

תגובות, 20:23

שי גל, כתב אולפן שישי:

"בימים האחרונים נעשה מאמץ של ממש לטעון שהתוכנית אולפן שישי ומגישה יאיר לפיד, הציתו במכוון אש, בקמפיין סדור ומתוזמר כנגד החרדים-הקיצוניים בבית-שמש. תנו לי לרגע להפריע לכם עם העובדות: הרעיון לעשות כתבה על הנעשה בבית-שמש עלה על ידי אחד מחברי המערכת (לא לפיד, שלא ידע כלל על הרעיון), שיש לו זוג חברים. פעם בשבועיים, בערב שבת, יוצא הזוג הצעיר לבקר מכרים שמתגוררים בבית שמש. כבר שלוש שנים שחבר המערכת שומע מבני הזוג, כיצד החרדים הקיצוניים בבית שמש מצרים את צעדיהם של החילונים ושל הדתיים בעיר. לפני שבועיים, בשיאו של הוויכוח על הדרת נשים ואנשים, החלטנו לעשות על העניין כתבה. בלי דוברים. בלי אסטרטגים. סתם טיפ מחברים.

אל נעמה מרגוליס בת השמונה הגיעה תחקירנית התוכנית, יעל אוסטרייכר, בכוחות עצמה, עם קצת חריצות, וסקרנות. ללא מגע ידי יחצ"ן. זה קרה משום שיומיים לפני כן  דיברה הדסה, אמא של נעמה, בפני סיור של ועדה של הכנסת בעיר. נעמה אגב, איננה הילדה היחידה שהותקפה. אמהות אחרות פחדו לדבר. אמה של נעמה, הדסה, ששתקה עד אותו שלב, החליטה שהיא מפסיקה לשתוק.

אפשר, כמובן, להשטיח כל ויכוח ולהפוך אותו לכזה שנסוב על ענייני נדל"ן, אלא שהכתבה תיעדה שלטי הפרדה, שלטי 'צניעות', תוקפנות, אלימות כלפי נשים ש'לא מתלבשות צנוע', הדרת תמונות נשים מפרסומי העירייה הרשמיים, גל עזיבה של ציבור חילוני ודתי, קריאות אנטישמיות ואיומים. זאת אינה מלחמה על שטחים. זו מלחמה על אורחות חיים. אין ספק שבנייה שמכוונת אך ורק כמעט לאוכלוסייה חרדית הוא נושא שיש לתת עליו את הדעת, ואכן חלק בכתבה שערכתי עסק בנושא, ואולם כשאני וצוות הצילום של חדשות 2 הותקפנו ע"י עשרות אנשים כולל יידוי לבנים לעבר רכבנו, במה שהסתיים בנס ללא פגיעות בנפש, אף אחד לא דיבר על נדל"ן.

ביחס לטענות לפיהן כל המשבר סביב ביה"ס נפתר בהליך של גישור: נכון, היה ניסיון כזה. הייתה פגישה אחת בסוכות, נכח בה המגשר וגם אחד הרבנים המשפיעים בבית שמש על קהילת החרדים-הקיצוניים. הרב נאלץ לצאת לפני סיום הפגישה, סוכם על פגישת המשך שלא התקיימה מעולם. ילדות ביה"ס אורות, לא שמעו, מכל מקום, על תוצאות הגישור.
אפשר כמובן לחשוב שגשמי ברכה יורדים בדרך בת 300 המטרים שמובילה לבית הספר של נעמה מרגוליס. אני משוכנע שמדובר ביריקות".

שי גל
כתב, אולפן שישי

יששכר רואס, תושב בית שמש, בנו לומד באורות בנים:

"נכון, היו חודשיים של רגיעה, אבל בשבוע שלפני צילומי הכתבה היו שלושה ימים של הפגנות חרדים-קיצוניים בשטח שבין אורות בנים לאורות בנות".

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

111 תגובות על הסיפור האמיתי על נעמה מרגוליס

  1. פינגבאק: הדרת נשים מהפודיום « תנסו בעוד יומיים

  2. איתמר הגיב:

    ההתלהבות מבית שמש היא רק זמנית עד שיעברו להתקפה הבאה על הממשלה. בסופו של דבר לא הילדה מעניינת את התקשורת ולא ערכי החופש.
    אם ערכי החופש והדמוקרטיה היו מעניינים אותם, אז למה שותקים על כל מה שנעשה בתרבות הערבית ? הבדואים מהנגב נוהגים לקנות י קטינות למטרות נשואין מירדן, יו"ש ומצרים, כולם יודעים על זה ושותקים.

    אהבתי

  3. שאול סלע הגיב:

    ערב שבת 18:23 אני מקליד מבית שנמצא בגבול רמת גן בני ברק.

    18 שנה אני מתגורר בבני ברק, הגעתי למקום בו היו משפחות חילוניות וסרוגות עם ילדים. היום אני גק במקום בו יש דו קיום בין משפחות צעירים חרדיות לבין זוגות או יחידים בני חמשים פלוס. אני יכול לעשות את קניותי ברח רבי עקיבא בבני ברק או רחוב ביאליק ברמת גן. אני בוחר בבני ברק בגלל רמת המחירים.

    יש הרבה חרדיות בבני ברק ,עם פאות על ראשיהן,עם פאות של בניהן שלחלוטין לא לבושות צנוע.חצאיות בגובה 10 או 15 ס"מ מעל הברך, תכשיטים יקרים ונוצצים, חצאיות הדוקות וצמודות, איפור כבד,בגד עליון צמוד .

    ברחוב לא שמים לב ,במרכולים הצפופים אי אפשר לא לראות.

    בגלל צפיפות,בנות או נשים עלולות לעמוד במעברים גם 5 דקות ,כלאמר הם לא עוסקות בסוגיה שמא הימצאן במקום עלול להקשות על גבר שצריך לעבור למחלקה אחרת.

    חלק גדול מהמוחים החילונים בשבועות האחרונים הם נבערים שחושבים לגזור קופון. יש כאלה המשלים את עצמם שאפשר לדבוק במושג המאוס "יהודי חדש" שמקורו בציונות הגזענית, ולמצוא מאפיין משותף תחת השם "יהודי" לערלים סלאבים שהיגרו בהמוניהם ולשומרי אמוני ישראל.

    בוקרא פיל מישמש

    אין פתרון אלא בכליונה של הציונות ומוסדותיה

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      מוזר, אני נמצא מעברו השני של קו הגבול שציינת, ויש בינינו הפרש של שעה.
      האמת, כשאני עובר דרך עירך זה מרגיש לי יותר.

      אהבתי

    • 1,000 הגיב:

      הציונות האשכנזית והחרדים האשכנזים, זאת נבלה וזאת טרפה. האשכנזים החרדים גזענים יותר. חצוף. הגויים רוסים מגינים עליכם, ** כדי שלא תלכו שוב כצאן לטבח.

      אהבתי

    • 1,000 הגיב:

      הציונות האשכנזית והחרדים האשכנזים, זאת נבלה וזאת טרפה. האשכנזים החרדים גזענים יותר. מה אתה יודע עליהם? הם הרסו משפחות שלמות עם העולם ההזוי והמופרך שלהם. אתה מדבר על רוסים? הגויים רוסים האלה מגינים עליכם, כדי שלא תלכו שוב כצאן לטבח. תחזרו לווארשה.

      אהבתי

      • שאול סלע הגיב:

        הפתרון הוא שירון ידען ושות' יגדירו אצת עצמם כבני לאומיות ישראלית/כנענית/עברית שבראש וראשונה מאופיינת בחוסר זיקה לדת.

        אהבתי

        • 1,000 הגיב:

          כטפילים מדופלמים עוד בימי פולין, גרמניה ורוסיה הצארית ״שלומי אמוני ישראל״ מזרע הכוזרים וערב ערב מקומי ידעו לנצל את מוסדות המדינה הציונית יותר טוב מכולם, באיזה מקום אחר היו מקבלים את התנאים שבו הם יכולים לחיות לפי הגיטו עם חומרות מיניות (תמיד מיניות) ככל העולה על רוחם וגם לטפח משפחות ענק על חשבון משלם המיסים הציוני נאבעך?

          אחרי השואה, כולם, בעיקר החרדים עצמם, חשבו שנסגר הגולל על העולם החרדי והנה הציונות בראה לה עולם חרדי בלוונט יש מאין. מה רע? בעולם אחר, האשכנזים שלך היו צריכים להיות החידים הראשיים של הציונות.

          אהבתי

  4. תמר הגיב:

    זאת כתבה מאתר שאי אפשר להאשים אותו בשנאת חרדים על חזרת הקיצונים לבית ספר אורות 4 ימים לפני שהתפרסמה הכתבה עם נעמה מרגוליס.
    אבל יחצ"נים חרדים שמעוניינים להציג את עצמם בתור קורבנות נרדפים, כמיטב מסורת השטעטל, תמיד יזכו לאוזן קשבת מהפוסט-מודרניסטים בתל אביב.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למען הפרוטוקול אציין שאני מודרניסטית בהווייתי ומתעבת פוסט מודרניזם

      אהבתי

    • משה הגיב:

      סרוגים הוא אתר דתי לאומי שכל הכתבות שלו הקשורות לעניין צדדו רק בנקודת המבט הדתית-לאומית הקיצונית יותר על האירועים. אין קשר בין מה שכתוב שם למה שקרה בפועל בשטח.

      אהבתי

  5. אמא לבת באורות הגיב:

    זה לא נכון שהחרדים השלימו עם בית הספר – בשבוע לפני ההפגנה הם שוב החלו להפגין לפני בי"הס בשעות הלימודים ולהפריע לתלמידות:

    וכאמור, ביה"ס הוא בכל מקרה רק תירוץ. מדובר גם במלחמה על צביונה של העיר, שראש עירנו מנסה להפוך לחרדית 100% בניגוד לרצון רב נתיניו ואפילו רב אלה שבחרו בו.

    אהבתי

    • חשיכה באורות הגיב:

      איפה המשטרה?

      אהבתי

    • יוסף הגיב:

      לא יודע אם אנחנו מכירים, אבל הסרטון שאת מתייחסת אליו מראה את התמונה היטב. רואים שהחרדים ב-19 בדצמבר רק צועדים ומוחים מחוץ לבית הספר בזמן שתלמידות לומדות בפנים. שום אלימות, שום יריקות. מה שאת ואני יודעים הוא שהמשטרה באה והרחיקה אותם מיד אחרי זה. דב קרולוויץ הנציח יפה את כל האירועים בוידאו, ולכן האם נביט אחורה בסרטונים נקבל תמונה טובה. האירוע הקודם שבהם הגיעו החרדים הוא ב-12 בדצמבר – הסרטון שוב מראה שהבנות היו בביה"ס ואלו מהן שהבחינו במתרחש אפילו צוחקות מהחלונות. גם כאן – שום אלימות נגד התלמידות, שום יריקות. דב ליפמן רץ אחרי החרדים והם חבטו והפילו אותו וזה גועל נפש, אבל בינינו, המשטרה כבר הגיעה והרחיקה אותם ולא היה צריך ליצור מגע אתם כלל. דב קרולוויץ אף כותב:

      After a month or so of quiet, a new group of zealots came outside the school and yelled at the students. As you can see the students were not phased. But this group of zealots later shoved one of the nearby anti-zealots.

      ואם מביטים עוד אחורה בסדרת הוידאו, מגלים שהסרטון הבא שמתעד הפגנה ליד ביה"ס הוא מה-24 באוקטובר ולפי קרולווץ (אני לא זוכר) גם כאן החרדים רק הפגינו בחוץ ולא נוצר מגע עם התלמידות.

      לסיכום, בסיוע סרטוני התיעוד, אפשר לראות שמה-24 באוקטובר היה שקט, שהופרע רק פעמיים על-ידי אירועים זניחים, שלמרות סלידתי מהחרדים הקיצונים שבאו אליהם, היו לא יותר מהפגנות דמוקרטיות של קריאת תהילים, ושלא היו בהם יריקות. אז לערוץ 2 אין תחקירנים, או שהם בחרו לא לתת לנו תמונה מלאה?

      אהבתי

      • אמא לבת באורות הגיב:

        יוסף, העניין הוא שלא צריכים להיות ארועים כאלו בכלל, לא שהם היו יחסית מינוריים לאחרונה ולא כללו אלימות – כרגע. הגחלים עדיין לוחשות והסיקריקים בבירור עדיין לא וויתרו. והרצון, גם של החרדים המתונים, שכולנו נשאיר להם בית שמש חרדית ב- 100% נשארה בעינה.

        אהבתי

        • יוסף הגיב:

          את צודקת. עדיף שלא יהיו אירועים כאלו בכלל, אבל אם חרדים בוחרים להפגין בלי אלימות, קצת קשה למנוע מהם.

          אבל, בכלל לא בזה עסקינן, אלא בכך שבערוץ 2 ניסו ליצור תחושה של אלימות ויריקות כלפי הבנות שלך ושלי בימים אלו, כשהסיפור הזה כבר לא רלוונטי חודשיים. יושרה עיתונאית זה לא.

          ממה שהבנתי, פתיחת הסיפור הזה יכולה להזיק לנו. אנחנו, ביה"ס אורות, בסופו של דבר, ניצחנו ושום דבר לא יזיז אותנו מהמקום. האם יש לנו אינטרס ללא סיבה אמיתית בשטח לפתוח את הנושא לדיון מחדש? אז אני תומך במאבק כנגד הסיקריקים אצלנו בעיר, ובכלל בהתחרדות בעיר, אבל כדאי למקד אותו במקומות בו הבעיה קיימת.

          אהבתי

  6. תייר הגיב:

    צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים.

    אהבתי

  7. jak הגיב:

    גילוי נאות אני חרדי
    ואני רוצה לכתוב לכל המתלהמים לסוגיהם הרגשת ליבי
    בכאב ובפליאה
    למה מה שנקראים חילונים הם כאלה תמימים, גם אם היתה יריקה וכו כולנו יודעים שיש משהו יותר גדול מתחת השטח, ואתם נפלתם בפח של התקשורת מובילים אתכם באף לכל פינה וכו' פשוט חבל כולנו בני איש אחד אנחנו זה שאני שומר על עוד כמה מצוות לא צריך להרחיק אותך ממני אפי' מילימטר אחד.
    אני אוהב כל יהודי באשר הוא שם ומבקש מהאלוקים הגדול שיתן בליבנו לאהוב אחד את השני ולראות מעלת חברנו.

    אהבתי

    • בושה הגיב:

      מי הוביל את מי בפח? לכל אישה (באזורים מסוימים בארץ) יש סיפור שחרדי הציק לה. חרדי ירק לעברי באוטובוס (על הריצפה) בגלל שלבשתי חולצה ללא שרוולים. למה אני צריכה לסבול את זה? עזוב הסיפור של נעמה, יש עשרות אלפי נעמה בארץ. הסיפור שלה היה חזק כי מדובר גם בילדה וגם בדתיה. מה שמוכיח עד לאן ההשתוללות החרדית כבר הגיעה.

      צריך לבודד את אוכלי חינם החרדים עד שיהיו ישראלים או יעזבו את הארץ.

      אהבתי

      • צחי הגיב:

        לכל חרדי וחרדיה (בכל מקום שהם) יש לפחות סיפור אחד, ובדרך כלל הרבה יותר, של חילוניים שהציקו להם. חילוני ירק לעברי כי אני נראה שונה, חילוניה צרחה עלי כי התקשורת הגבלסית לימדה אותה לשנוא אותי. אבל באמת! חותם לכם שאין חרדי שלא חטף מכות/יריקות/צעקות/העלבות מחילוני. מה שמוכיח שהתרבות החילונית היא רעה. אני בטוח שיש גם חילונים טובים והרבה, אבל התרבות החילונית בכללותה מצמיחה אחוזים עצומים של רעים, רשעים, גנבים, רוצחים, בוגדים וכו'.

        לא פלא שאנחנו מרגישים טובים מכם. לא פלא שאנחנו מתרחקים מכם. ותזכרו: ההיסטוריה מלמדת שהנצח הוא שלנו!

        אהבתי

  8. בושה הגיב:

    פוסט מביש. וולווט אולי מבינה בעיתונות אבל לא חכמה גדולה. כמה חרדים סוחרים הוכיחו לה שנעמה זה לא מה שחשבנו והיא התקפלה. הפרשה של נעמה בסך הכל התכתבה עם המציאות כפי שכולנו מכירים באזורים המתחרדים.
    הקרן העלתה את הנושא על סדר היום כפי שאף אחד לפני כן לא הצליח, לכן היא ניצבה כמטרה של החרדים. הקרן היא אויבת של החרדים מאז שהיא פועלת נגד הגזענות במוסדות החינוך נגד ״הספרדים״.

    אהבתי

  9. יוסף הגיב:

    כהורה של ילדה בבי"ס אורות, אני חייב להגיד שמבחינתנו הסיפור הזה נגמר לפני חודשיים ומאז, בניגוד לתגובת הכתב, שקט למדי. ועד ההורים, לפי מה שהבנתי, הצליח להבהיר לצד החרדי במהלך השיחות שהבי"ס לא יזוז מכאן וזה עשה כנראה את שלו. אין שום "גשמי ברכה" של יריקות כבר זמן רב וחבל שהמאבק הצודק כנגד הקבוצה הקטנה של חרדים אלימים מתנהל על גבינו. ברור לי שכל הנתונים האלו היו בידי הכתב של ערוץ 2 שבחר להתעלם מהם. למרות שהבעיות בבית שמש אמיתיות מאד, הכתבה המעוותת יתכן שעשתה לנו רע יותר מטוב…

    אהבתי

  10. רן הגיב:

    וולט תודה רבה על הכתבה המאוזנת כתושב בית שמש אני יכול לומר לך שאת לא יודעת כמה שאת צודקת האחווה שיש לנו בעיר עם אחינו החרדים היא לתפארת כמובן שבכל חברה יש 2% קיצונים

    אהבתי

    • ישראל - תושב בית-שמש הגיב:

      רן, כחרדי – תגובתך יקרה לי.
      האם תוכל להוכיח לציבור כי היא אותנטית וכי אתה באמת תושב בית שמש שאינו חרדי?
      בתודה על שכנות טובה.

      אהבתי

  11. velvet הגיב:

    תוספת חשובה: תגובות שי גל, כתב אולפן שישי ויששכר רואס, תושב בית שמש, בפוסט.

    אהבתי

  12. יוסי הגיב:

    תודה דבורה איזנת קצת את הנטייה השמאלית

    אהבתי

  13. דודי הגיב:

    פוסט טוב מאד, תודה.

    אהבתי

  14. מוטישי הגיב:

    מעניין אם אלו כאן שמזועזעים מאותה יריקה,‏ הזדעזעו ומזדעזעים כך בימים האחרונים,‏ בהם ההותקפו באלימות כמה וכמה ילדים חרדיים בידי חילוניים מוסתים.

    אהבתי

    • גילית הגיב:

      רק על עצמי לספר ידעתי, והתשובה היא כן.

      אבל להוכיח שיש עוד דברים רעים לא מבטל את הצורך להתמודד עם דברים רעים.

      אהבתי

  15. ד"ר טוקבק הגיב:

    שאפו ברב ראבק.

    אהבתי

  16. שלומי הגיב:

    דבורית,
    מה יש לומר. כל הכבוד לך.
    אני לא זוכר מתי ראיתי רדיפת אמת אובייקטיבית כזו באתר/כלי תקשורת.
    גם החילוניים, גם הדתיים, וגם החרדים.

    הוזכרה כאן כבר ליבי בייקין היחצנית שארגנה הכל, והנה זה מה שקרויזר אומר:
    "אבל את מי זה מעניין? לא את יאיר לפיד, ובוודאי לא את ליבי בייקין היחצני"ת של הקבוצה בבית שמש שיזמה את הכתבה על נעמה מרגוליס חודשיים אחרי שכבר לא ירקו עליה, חודשיים לאחר שהוריה ניצחו את היורקים".

    אהבתי

  17. יעל הגיב:

    עוד בסוף בקצב הזה יגלו שאת כל החשיפה זמם ראש העיר כדי להשכיח את ביזיון הפרדת הילדים האתיופים בעיר לגנים נפרדים.

    אהבתי

  18. יומטוב הגיב:

    v, בהנחה שלא תגיבי אם זה לא נעים לך: איך חשת שם בפאנל בחדרי-חרדים? גם משום היותך אשה בהקשר כה טעון וגם כי את נראית שם – מנשימות/אנחות שנפלטות מפיך מדי כמה זמן ועד הבעת פנים כללית.

    אהבתי

  19. חיימר הגיב:

    תקראי לזה איך שאת רוצה אבל הפוסט הזה הוא רחוק מלהיות "הסיפור האמיתי". זה סתם גבב של ספקולציות ודעות שמשקפות את עמדתך לגבי הסיפור ואת רצונך היומיומי לירוק לתוך הבאר שירקה אותך מתוכה, קרי העיתונות. הסיפור של אולפן שישי הוא סיפורה של ילדה שפוחדת ללכת ברחוב כבר שבועות, כך הסיפור הזה הוצג כולל תיעוד של הילדה בוכה כשאמה מציעה לה לנסות לצעוד בכל זאת. עיתונות, אולי את לא יודעת, לא תמיד צריכה לעסוק באירועי אתמול או אירועי השבוע שעבר. כתבות מגזין, כמו זו ששודרה באולפן שישי, מראות את השפעות העומק שיש לאירועים האלה בזוויות אחרות, אישיות יותר למשל. וזה היה אחד מהם. פשוט מאוד. וזה הסיפור האמיתי

    אהבתי

    • יונת קוטב הגיב:

      ואתה מצפה שהקוראים כאן יאמינו שאירוע יריקה של מבוגר ערבי כלפי ילדה יהודיה כל רקע גזעני (נניח) מלפני חודשיים היה מקבל כותרת ?

      -נו טוף…

      אהבתי

    • velvet הגיב:

      זה סתם גבב של ספקולציות ודעות שמשקפות את עמדתך לגבי הסיפור ואת רצונך היומיומי לירוק לתוך הבאר שירקה אותך מתוכה, קרי העיתונות.

      וואוו. גדול.

      אהבתי

  20. שועלן הגיב:

    והרי ידיעה שהגיעה זה עתה.

    אהבתי

  21. הדס הגיב:

    כל הכבוד על הכתבה. העיתונאים רוצים סיפור עסיסי וצהוב, והפעם זה לא הסתדר להם לכן לא הראו לנו זאת.

    אהבתי

  22. ברבאדוס הגיב:

    מבצע "ולווט בידינו" עומד להסתיים.

    אהבתי

  23. בת יענה הגיב:

    יופי, יופי. תמשיכו לטמון את הראש בחול.
    כדאי גם להתעלם מהנתונים המובאים פה על עיר בירתנו השחורה.
    "כל הנתונים האמיתיים על התחרדות ירושלים":
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/319/820.html?hp=54&cat=869

    אהבתי

    • מיכה הגיב:

      נתונים אודות מספר הילדים בגנים ובבתי ספר הם מטעים – גם משום שרבים מהילדים במוסדות המוגדרים חרדיים (למשל אלה של ש"ס) הם לא חרדים, וגם משום שרבות מהמשפחות האלה, כשהן מתרחבות, נאלצות לעבור לאזורים זולים יותר כמו אלעד/בית שמש/ביתר עילית וכו' ורבים מהחרדים שבין הילדים האלה מפסיקים להיות חרדים כשהם גדלים. עובדה היא שבבחירות האחרונות לעיריה ירד הייצוג של שתי המפלגות החרדיות מ-14 ל-12 מנדטים (מתוך 31).

      אהבתי

      • בת יענה הגיב:

        כעוד טוקבקיסטים מלומדים כמוך, תדרוש לבטל את תוארו האקדמי של פרופ' חסון.
        מי צריך אקדמיה כשניתן ללמוד כה הרבה מטוקבקיסטים.

        אהבתי

        • באבא הגיב:

          מי יודע? אולי הוא באמת מלומד?
          להערכתי ללא מעט מהטוקבקיסטים פה יש ידע והשכלה לא פחותים מזו של הפרופסור. גם השכלה פורמלית. אלא שמרבית הכותבים פה אינם מזדהים בשמם, תואריהם ומקצועם.

          לפיכך, במרחב הטוקבקים אין לנו ברירה, אלא לשמוע האמת ממי שאמרה, בלי לדעת אם הוא רב"ט או גנרל. דווקא נחמד, לא?

          אהבתי

          • טוראי בת יענה הגיב:

            הדרגה שלי לא רלוונטית אם אני מצרף קישור למחקר בן עשרות שנים של מומחה לגיאוגרפיה וטוקבקיסט אנונימי מבטל אותו מכל וכל בטקסט של 5 שורות. גם מציג נתונים פסבדו מחקריים וגם נתוני הצבעה של בחירות לעירייה, שבינם לבין התחזית של פרופ' חסון אין שום קשר.

            אהבתי

            • באבא הגיב:

              למה טוראי בת יענה? אני לא ראיתי בתגובה של מיכה ביטול מכל וכל של פרופ' חסון או מחקרו. כן ראיתי שם נקודה לדיון, אבל את התגובות שלך כלפיו אפשר לסכם ב"שתוק, צעיר". הסגנון הזה הופך אותך לפחות לסמל.

              אהבתי

        • מיכה הגיב:

          אין ספק שאפשר ללמוד מטוקבקיסטים הרבה. את, למשל, יכולה להעביר סדנאות בנחמדות, עידון וענייניות.

          אהבתי

  24. יונת קוטב הגיב:

    קולכבוד על הפוסט החשוב הזה.
    מוציא את האוויר ממנטרת ה"דו-קיום" שמשמיעים לנו הנאורים בליווי נגינת מלאכי שרת במשך שנים. נורא קל לדקלם כשהם לא גרים עם מסתננים, לא שכנים של מוסלמים ולא של חרדים, -וזה לא עולה כסף.

    ולגבי עורכי החדשות בטמבלוויזיה:
    אם העורך עצמו כותב ואחראי על מה שהקריין מקריא לנו, אולי הגיע הזמן שאנחנו (ציבור הצרכנים השבוי) נתייחס לעורכי המשדרים ונשים אותם בפרונט, ז'תומרת על המוקד ?

    אם האינטגריטי המקצועי של להטטוני האוויר החם מאפשר להם להגיש לנו עיוותי מציאות, הסתרת מידע, דיווח שקרי, העדר גילוי נאות שיתחילו לשלם- בהתחלה בחשיפה ואחר כך, בכסאות.

    משהו פשוט כמו מערכת מדרוג לכל עורך ודרכה כל ידיעה הפלצה תקבל רייטינג שיזקף לזכותו או חובתו.

    – הנה ציפור!

    אהבתי

    • אני 2 הגיב:

      אני בעד. יחד עם זאת התחושה שלי היא שהעורכים יבחרו קריין שלא תהיה לו בעיה עם הטקסט (בוא נגיד בעדינות, נעם יעקבסון עם קולו הערב ויכולת ההגשה המופלאה שלו, לא היה נבחר במקום יונית לוי).

      אהבתי

  25. אתי הגיב:

    ספינים או לא ספינים, למרות ההגזמה הפראית של התקשורת כמו שרק היא יודעת לעשות אני מסרבת להתייחס לזה כקוריוז תקשורתי.
    כמי שחוותה תקיפה באוטובוס לפני שנתיים בלב ת"א (קו אקספרס שיוצא ממסוף בני ברק, לא קו מהדרין, עובר בכל מרכזי העסקים החילוניים), זה קורה.
    אפשר לעצום עיניים, אפשר להגיד שמדובר בקומץ קיצונים. העובדה בשטח היא שיש אנשים שמרשים לעצמם להטריד אנשים אחרים ולתקוף אותם מטעמים דתיים כאלה ואחרים.
    חוויתי את זה על בשרי, בעוצמה מאוד גבוהה פעם אחת אבל גם הרבה לפני ואחרי. לא בהכרח על מקום ישיבה, לפעמים זה סתם איך שאני לבושה.
    כל זה אני מזכירה לא בבית שמש, לא בבני ברק ולא באלעד. בתל אביב.

    התקשורת הגזימה? ברור, זה מה שהיא עושה.
    אבל אני מעדיפה את מיטב הכותרות המולודרמטיות של ידיעות והילדה של המדינה על התעלמות מוחלטת ועצימת עין.
    כשאני הותקפתי באוטובוס לא היה שילוט שמתייחס למקומות ישיבה של גברים ונשים. מאז אגד כבר הספיקה להוסיף שילוט לכל האוטובוסים שלה, משהו שכשהצעתי אותו לפני שנתיים כתבו לי בתגובות – השתגעת, זה המצב הנורמלי, לא צריך שילוט בשביל זה.
    כשהתלוננתי בזמנו לנציב פניות הציבור של דן, למשרד התחבורה, למבקר המדינה ולמי לא זכיתי להתעלמות מוחלטת למעט מכתבים קורקטיים בסגנון "פנייתך התקבלה". כשביקשתי מנהג האוטובוס לעצור את האוטובוס כדי שאוכל להזמין משטרה, הוא זלזל ופתח את הדלת כך שהפסיכופט שתקף אותי ואיים באלימות ברח לדרכו.
    היום, לאור החשיפה התקשורתית אני מקווה ומאמינה שאם זה היה קורה לי שוב, היחס הוא היה אחר ואולי, רק אולי, אחרי שכמה כאלה יואשמו בסעיפים כאלה ואחרים (הטרדה מינית בעיני מצוין ומתאים מאוד לנסיבות) תיווצר איזשהי הרתעה.

    אהבתי

  26. גילית הגיב:

    ורק אני לא מבינה איך מה שהבאת סותר את הקמפיין התקשורתי.

    זה לא סוד שהמאבק על אורות בנות הוא מאבק נדל"ני. העניין סוקר בידיעות באוגוסט-ספטמבר. בראשון בספטמבר (כלומר, אחרי שהבניין כבר ניתן) הבנות של אורות בנות פתחו את שנת הלימודים במטר יריקות ומילים גסות. הנימוק המוצהר היה – החרדים לא מסכימים שבנות דתל"יות ילמדו לידם, מטעמי צניעות.

    ההפגנות והגסויות נמשכו חודשים ארוכים, ואפילו אם בסופו של דבר מישהו הצליח לגשר, עדיין בית שמש היא עיר עם בעיה אמיתית. לא רק באורות בנות. הסיקריקים שם פשוט מטילים אימה על העיר. כבר לפני כמה חודשים הוקדש גיליון של ארץ אחרת לבית שמש. זה לא ספין ולא נושא מומצא אלא נושא שבאמת צריך להתמודד איתו. והאמת שלפחות מבחינתי הוא לא צמח יש מאין, הוא הגיע בתזמון מושלם עם בעבוע פנימי שאני חווה כבר כמה שנים. חרדים בהחלט משתלטים על המרחב הציבור, בעיקר על חשבון דתיים לאומיים. כי חילונים ממעטים לנסוע בקווי בני-ברק ירושלים, למשל, או ללכת לכותל. בשנים האחרונות לא היתה כמעט פעם שהלכתי לכותל ולא העירו לי משהו. בהיותי דוסה צנועה שמגיעה עטופה ביום חורף, זה מרתיח. אני שמחה שזה בכותרות.

    אהבתי

  27. שולמית הגיב:

    טוב שהבאת את הדברים. עם זאת יש לי הרגשה ולא בפעם הראשונה שיש לך איזה קשר לחרדים ואת מדבררת אותם.
    איני אוביקטיבית בעניין זה. אני רוצה שיהיו בעמדה שממנה לא יעזו לכפות את רצונם על החילוניים גם כאשר הדבר ניתן להם על מגש של כסף, תרתי משמע, על ידי פוליטיקאים אופורטוניסטים.

    אהבתי

  28. יוד הגיב:

    דבורית, טוב וחשוב שהבאת את הדברים.
    העובדות הנוספות מציגות את התמונה אחרת ❗

    אהבתי

  29. תמר דרסלר הגיב:

    תודה וולווט, כל העניין ידוע למי שבקיא בענייני הקהילה(אחת מנשות ועד בית הספר אורות גם התראיינה ברוח זו בגל"צ לפני תחילת החגיגות) אבל משום מה(לא ברור העיתוי) בחרו חברינו לצאת בקמפיין דווקא עכשיו. ארוחת ערב למי שיפצח את מניעי ה'תקשורת' כאן ובקיץ האחרון.

    אהבתי

    • אני 2 הגיב:

      תמר שלום

      התגובה שכתבתי לך נעלמה. בדומה למחאת הקיץ, גם הפעם מדובר בקמפיין של הקרן החדשה. המפגש הבא בנושא יתקיים במשרדה של רחל ליאל, לא יחצ"נית, לא יועצת גם לא אשת משהו, רחל ליאל.

      הרעיונות ברורים וחוזרים על עצמם כשהנשים (ליף, שפיר, רוזנבליט, מרגוליס ודורון) הן כלים במשחק וכשתפקידן מסתיים הן מוחלפות בכלים מעניינים יותר.

      אהבתי

      • תמוז הגיב:

        הרעיון הכללי של בחורינו הטובים[8200 וצפונה]זה למצוא מוצא ללהט המהפכני הזורם בעורקיהם הסתומים מהמבורגר אנטריקוט,המנהיג הזחוח שלהם והבן של אבאשלו כבר מכיר את הטריק-הכה ביהודים והצל את המולדת….מסתבר שהמלחמה שמנהלת הציונות כנגד היהודים טרם הסתימה…יהודי טוב זה יהודי הגולה…במקום להלחם בשרץ ההתנחלויות[היכן שיושבים אחיהם לנשק],מצאו צעצועי רוטשילד מטרה חדשה-ללכת להפגין נגד טומאת הכבוש?וואלה לא מתאים אחינו….פירסט ווי תיק בית שמש דן ווי טיק בילעין….

        אהבתי

  30. מעלי הגיב:

    ד"א כל הסיפור בקפלן היה שלשום!

    אהבתי

  31. wao הגיב:

    כל הכבוד על הפוסט!!!
    מערכת ההסתה של הסמולאביבים שנקראים "עיתונאים" או כל מיני שמות כיסוי לגזענים שונאי דתיים,חרדים,רוסים,….
    תראו לדוגמא היום בידיעות:
    ליצמן(חרדי יהודון עלוב עם זקן….) העניק במו ידיו פרס ל6 עובדות מצטיינות בבי"ח קפלן! זה לא מוזכר במילה!
    ששרו נשים הוא קם ועזב.
    ומה כותב הגזעניון?"נערות שרו ליצמן עזב"…וצילומים ועיגול אדום סביב הכסא….
    בסוף מאמר השטנה האנטישמי, כתוב מה חשבה איזה אחת מהלהקה(בנות 12-16!)"מאוד נעלבתי וכעסתי!!!!" שומו שמיים בת 12 מפ"ת נעלבה מהשר!
    ואז?ממשיכה הכתבה… ובסיומה "בתוך כך משטרת ירושלים חוקרת תלונה של ילד חרדי בן 11 הותקף ע"י נערים חילונים. "וילדה חרדית(נכון בת 12 כמו הנעלבת מפ"ת)הותקפה ע"י חילוני באוטובוס".ככה בקטן בסוף. לא: "גל טרור נגד חרדים מתחיל בארץ" למשל….

    ובעמוד 26! של הגזעניון ידיעות, כתוב על חובש כיפה שלא הורשה בגלל הכיפה להכנס לאיזה מועדון בעיר הנאורה של השמול הגזעני הארור.
    תמשיכו גזענים ארורים ! התחלתם בארץ נהדרת, המשכתם בסרטונים עם מדים של נאצים, אתם כל יומיים מקללים את חיילי צה"ל כקלגסים, נאצים… בכל הפגנה שלכם .
    תמשיכו עם מסע הגזענות שכמוהו לא היה מתקיים בשום ארץ בעולם!
    שם יש אירגוני זכויות אדם, לא כמו כאן אירגוני זחוחות אדם שהאדם הוא רק ערבי!
    אי אפשר לתאר מה שאוסף זבלים מתלביוב מסוגל לגרום לעם ישראל!
    עיתונאים? אוסף גזענים בורים ועמי ארצות!!!!

    אהבתי

  32. שועלן הגיב:

    יופי, אז לאחר שבועיים כשהנושא כבר לא בכותרות ערוץ 10 נתנו דקה בסוף תכנית לכתב הדתל"ש שלהם להגיד כמה מילים. אחלה עלה תאנה.

    אהבתי

  33. אורנה א הגיב:

    עייפה עד מוות…

    אהבתי

  34. דבר ראשון – אחלה פוסט.
    אני חושב שבתור עיתונאית את צריכה לדעת, ואני בטוח שאת יודעת – למרות שזה מבאס, שהתקשורת של היום בנויה על ספינים על האמת, משיכה של אש וניסיון לצייר את המציאות בצבעים שנוחים למפיקי המהדורות והמוספים. האם זה בסדר? כנראה שלא ממש, ויש אמצעי תקשורת שלא נוהגים ככה, ומנסים באמת להגיע לעומקם של דברים. אבל כמו שאמר captain beefheart, גם "גילוי האמת" בפוסט שלך, הוא עוד כניעה לספין על האמת – הפעם מהצד השני.

    אהבתי

  35. משה הגיב:

    כל הכבוד.

    (שרון גל 0:56:25 והלאה).

    V: תודה, הוספתי.

    אהבתי

  36. אוריה הגיב:

    אז אולי החרדי ירק על נעמה הקטנה.
    נעמה הקטנה, הילדה של כולנו. גלעד שליט של 2012.
    נו. הילדה סיפרה שירק. גם אם כן, זה עצוב וכו'. לא סוף העולם, עם כל הכבוד. שרדנו דברים עגומים מאלה. כתב האישום בהטרדה מינית נגד ההוא שקרא לחיילת פרוצה? מקווה שיבטלו אותו ומהר מאוד. זה מגוחך.

    עשו מזה היסטריה רגשנית כמו שרק ידיעות אחרונות וערוץ 2 יודעים, וכמו שכל עצומה בפייסבוק יודעת לעשות ("מחרימים ממחר את מרכול שושנה כי שמענו שהם אנטישמים. בעצם, כי שמענו ככה").

    משפחת מרגוליס תתחרט עד סוף ימיה ששיווקה על גב הילדה שלה את הציבור שהיא מייצגת. עכשיו עשרות ילדים חרדים נשלחים לקו האש. וגם הסערה הזו תשכך. הרי רוב החילונים לא מעוניינים לבקר בכלל בבית שמש. מצדם שהמצב שם יישאר כך. גם מצדי. גם מצד החרדים. וזה לא פסול. כך תמיד היה. שלטי ההדרה קיימים שם 10 שנים, כמו במאה שערים. עד שי גל זה לא הפריע לאיש.

    והנה, יפה אמרת; ההאקרים הסעודים כבר בעקבותינו. ומחר לידיעות בטח יש סקופ ממש רגשי ועוד יותר חדש. אז בכלל ההאקרים כבר לא מעניינים.

    אהבתי

  37. הלל הגיב:

    יפה וקולע. אני רק הערה:

    הקרב בין החרדים לדתיים לאומיים בבית שמש הוא לא על צניעות. הלבוש של מרגוליס ג'וניור לא מעניין איש (זה לא אומר כמובן שמותר לירוק עליה, או לצייץ לעברה, או לעבר כל ילדה נערה אישה אחרת). מדובר בקרב על טריטוריה: בית הספר אורות בנות (כמו גם אורות בנים הסמוך) הוקם על שטח שיועד לחרדים. בקרב הנדל"ני ניצחו בסופו של דבר הדתיים הלאומיים, ועל זה נסוב הכל. שטח. חלקת אדמה.

    נכון, אבל חלקי. אילו זה היה בית ספר דתי של בנים, זה היה פחות מפריע להם (אכן זו הייתה הצעת הפשרה שהציעו החרדים – להחליף בין בית הספר של הבנים לזה של הבנות). מפריע להם בין השאר עצם זה שבנות "מזרוחניקיות" מסתובבות ברחובותיהם. אז כן, זה קשור לצניעות.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      אענה רק לעובדות ספציפיות בתגובות לפוסט הזה היום: אתה טועה. יש שם גם וגם. זה לא משנה כלל. מדובר בשטח אדמה אותו הפסידו החרדים ללאומיים כמו שכתבתי. גם אם קראת/שמעת אחרת.

      אהבתי

      • הלל הגיב:

        לא חלקתי על העובדה הזו. אמרתי שזה רק חלק מהסיפור.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          ובכן זה לא נכון. בשנית, אתה טועה.
          הבנים והבנות סובלים באותו אופן. דיברתי עם אב לילד בבית הספר. תגובתו בפוסט.

          אהבתי

      • שועלן הגיב:

        אני לא מבין משהו עקרוני בכל הפוסט הזה – אם הדתיים-לאומיים ניצחו בקרב על הבית-ספר, למה הם פתחו במלחמה עכשיו?
        יכול להיות שהשתמשו בהם לצרכים פוליטיים?

        אהבתי

        • מאי הגיב:

          שועלן: בגלל הבנייה ברמת בית שמש ג'. כמו רוב העימותים בעולם, גם זו מריבה על אדמות. במקרה האינטרס שלהם מצא את גל ההדרה הנשית לרכוב עליו, ואת ההמשך אנחנו יודעים.

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            אז מה שאת אומרת זה שבמסגרת המלחמה על שטח אחר הם פתחו באש משטח שולט. מתוחכמים. בטח הם לקחו את חייל זקן בתור יועץ צבאי.

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              החרדים מפגינים יכולת טקטית ששמה בכיס הקטן את כישוריו של כל חייל זקן. השיטה עובדת כך:
              מעוררים מאבק מקומי, יהודים טובים מתגייסים לגשר ומגיעים לפשרה שבה יוותרו החרדים וינתן להם פיצוי על ידי הרשויות. הרשויות הן ראש עיר חרדי, שר פנים חרדי ושר שיכון חרדי. החרדים שיורקים על ילדות משרתים את כל הצדדים. החרדים יכולים להציג את עצמם כמתונים (תכסיס שלמדו מהערבים) ובעלי ברית של הציונים. השמאלנים זוכים לג'יהאד שלהם שמקנה להם את 15 דקות התהילה התיקשורתית. משלמי הארנונה בבית שמש ושאר משלמי המיסים בישראל זוכים לממן עוד עיר קודש כפי שהודה בגילוי לב מפתיע שר הפנים אלי ישי כשהתנגד להצעת נתניהו לפצל את בית שמש לשתי ערים לשני עמים:

              עיר חרדית בלבד תהיה ללא הכנסות, ללא ארנונה, ולא תוכל להתקיים

              אהבתי

              • מיכה הגיב:

                ואיך חיות אלעד וביתר עילית?

                אהבתי

                • חייל זקן הגיב:

                  מענקים ממשלתיים שזורמים דרך המשרדים השונים. זה מעוגן בהסכם הקואליציוני. כדי להימלט מאימת בג"ץ קובעים קריטריונים שמתאימים רק לישובים אלו. למשל סיבסוד שיכונים שמיועדים לבעלי 3 ילדים ומעלה שאחד משני בני הזוג לומד

                  אהבתי

                  • מאי הגיב:

                    …ובני ברק ומודיעין עילית? מענקים יהיה אפשר לסדר גם לבית שמש השחורה.

                    סתם טקטיקת הפחדה פנים-חרדית מצידו של שר פנים שלא רוצה שההפרדה הראשונה בתולדות המדינה תקרה במשמרת שלו. אם זו הסיבה – זו ממש לא סיבה. אולי באמת כדאי לנסות. שאלי ישי יתנחם בתקדים הפרדת הקהילות בגרמניה, יוזמתו המוצלחת של הרש"ר הירש.

                    אהבתי

                    • חייל זקן הגיב:

                      בבני ברק, בין השאר בגלל מיקומה בלב גוש דן, יש נשירה עצומה מהמגזר החרדי. חלקה לכיוון של חילון וחלקה השתלבות בעולם החיצוני תוך שמירת אורח חיים דתי. למשל חרדיות שלומדות באוניברסיטה, עובדות כעיתונאיות ולומדות תנ"ך והיסטוריה תוך כדי גלישה באינטרנט. הרבנים מנסים להילחם בזה על ידי בנית גטאות לחרדים כמו ביתר ומודיעין עילית.
                      הזרמת כספים לעיר מעורבת שיש בה ראש ראש עיר חרדי נעשית מסעיפי תקציב רגילים בסיוע ראש העיר. גידול במספר הישובים החרדים יגרום לכך שיהיו יותר פיות להאכיל באותו תקציב ולכן התנגד לכך אלי ישי.

                      אהבתי

                  • תושבת ביתר עילית הגיב:

                    עוד אידיוט שכל הידיעות שלו מגיעות מכתבות שנאה, שמדבר ללא שמץ של ידיעה נכונה.

                    יש בביתר עילית (כנ"ל אלעד, כנ"ל מודיעין עילית) מספיק אנשים ונשים עובדים שמשלמים את מלוא הארנונה, כמו בכל רשות מקומית, יש תקציבים חיצוניים ויש הכנסות מהתושבים.

                    א ת ה- ל א- מ מ מ ן- א ו ת נ ו- י ו ת ר – מ מ ה – ש א נ ח נ ו- מ מ מ נ י ם – א ת – ס ל – ה ת ר ב ו ת- ש ל כ ם ! ! !

                    אהבתי

                    • חילונית הגיב:

                      עוד פרזיטית שקונה את השקרים של הרבנים שלה.
                      את מממנת לי תרבות? אם היית סוכמת את כל המיסים שמשלמים כל החרדים העובדים בישראל (כמובן לא אלו שעובדים בשחור כאילו לשקר למדינה זה לא שקר) כל הסכום יחד לא היה מכסה אפילו עשירית מהוצאות על חינוך לילדי החרדים. ועוד לא הגענו לתשתיות, בריאות וכו'

                      אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    אידיוט מועיל זה התואר המדויק

                    אהבתי

                • חייל זקן הגיב:

                  עוד אגדה עיתונאית שראויה להפרכה היא על נטורי קרתא שמחרימים את המדינה הציונית. מדובר לכל היותר בכמה עשרות. החרדים שגרים בבית שמש גורשו על ידי הציונים מירושליים. אותם ציונים אף כפו עליהם לרכוש דירה בעזרת משכנתא ציונית משוקצת וכדי שיוכלו לשלם לשלטון הכפירה הם אונסים את החרדים האומללים לקבל מענקים מביטוח לאומי.

                  אהבתי

                • דודי הגיב:

                  לא חיות כל-כך טוב. יש הרבה מצוקה בערים האלה.

                  אהבתי

        • הומר סימפסון הגיב:

          עד שלקחו יחצנית ועד שהיחצנית הצליחה לחדור לאולפן שישי לקח חודשיים.

          אהבתי

      • אסתי וייס הגיב:

        מספר עובדות שחשוב לדעת :
        1. קיימים שני ביה"ס השייכים לחינוך הדתי של רשת " שעלי תורה" . לפני 6 שנים כאשר הוקם ביה"ס של הבנים, על השלטים נכתבו כתובות נאצה.
        2. המיקום הגיאוגרפי של ביה"ס גובל במספר שכונות. מצד אחד שכונות חרדיות ומצד שני שכונות של ציבור מסורתי ודתי- לאומי.
        3. באוטובוס אגד מבית שמש לבני ברק, יש הפרדה ( הנשים יושבת בחלק האחורי של האוטובוס).
        וכן אין תחנה באוניברסיטת " בר- אילן" למרות שהאוטובוס עובר בתחנה, הסיבה …..?!
        4. ציטוט ממאמרו של אורי אורבך: http://www.uriorbach.co.il/1942/

        "הילדה נעמה מרגוליס מבית שמש סבלה מהקנאות החרדית בגלל שהיא דתייה-לאומית. הם הפחידו אותה, אבל רק כי רוצים להעיף משם את בית הספר "אורות" ולהדיר, זו המילה היום, את כל הכיפות הסרוגות מהשכונה ומהעיר. זה קרה כבר בהרבה מקומות קודם, בדרך המלך, בלי סיקריקים ויריקות שכולם מגנים"
        דוגמה לכך בכתבה:
        http://www.kikarhashabat.co.il/קיצוני-בית-שמש-לשפל-חדש-תקפו-נ.html

        .

        אהבתי

    • שמריה הגיב:

      אלה ממש שטויות.
      בשיחה עם מנהל ביה"ס בנים שם השבוע, הוא אישר שהועלתה אופציה כזו, אך היא נשללה מיד על ידו וגם על יד אחרים משני הצדדים.
      הבעיה היא אינה רק הצניעות של הילדות, אלא גם האמהות שלהן. ומה? רק אבות היו באים לביה"ס של הבנים?! ואם (סיכוי תיאורטי…) ישנה משפחה שיש לה בן ב'אורות-בנים' ובת ב'אורות-בנות', האם נאסור על האם לעבור מבית ספר לבית ספר (ובכך גם להאריך את הדרך בתוך השכונה החרדית)?!

      אהבתי

  38. בועז הגיב:

    פוסט פשוט מעולה. תודה.

    אהבתי

  39. אני הגיב:

    הלוואי שהחרדים יפלשו לתל אביב כמו בירושלים נראה את נשות גוש דן צוננות ו״אבייקטיביות״. את מי זה מעניין מה עובי הגרביים של נעמה מרגוליס? נעמה who? אנשים פוחדים מהתחרדות וחרדים. הלחץ על החרדים צריך להימשך. בלאו הכי זה קרב מאסף שהם כבר ניצחו ברובו. וולווט רואה רק קטע מהתמונה וזה כמובן משרת את הספין החרדי.

    אהבתי

  40. מאי הגיב:

    התלבטתי אם להגיב או לא עם 'שאפו' גדול, מפחד שרגשי ההערכה שלי רק יקלקלו את עוצמתו של הפוסט הזה, אבל החלטתי שמישהי עם יושר אינטלקטואלי כמו שלך חזקה מספיק גם כדי להתמודד עם קריאות הידד מהיציע הדוסי.

    ייתכן מאד שיום אחד, לא רחוק, אעבור בעצמי לגור בבית שמש. אני רק יכולה לומר שלכבוד יהיה לי למצוא את עצמי מתגוררת לצד שכנים – חרדים, דתיים, או חילוניים – עם יושרה כמו שלך.

    אהבתי

  41. captain beefheart הגיב:

    הצליחו לעבוד עלייך.

    הסיפור הוא ביריקה. לא משנה מתי קרתה והאם הועלתה מן האוב. גבר ירק על ילדה ברחוב ולא משום שהוא חולה נפש אלא כשליחות מטעם מחנהו – אנחנו בבעיה.

    כל השאר (לרבות הנדל"ן, המגשרים, העסקנים, מלחמות הטריטוריה ומה ידעו באולפן שישי) לא משנה.

    המשיכו לטמון את הראש בחול. מה שקרה עכשיו זה משחק ילדים לעומת מה שילך כאן בעוד עשור.

    ובנימה לאוקואונית זו אסיים.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מכאן שכל מו"מ עם הפלסטינים מיותר. כי הם רצחו. כך על פי גישתך. מגשר, שמגשר, סולחה, עידן חדש – כלום.

      אהבתי

      • אתאיסט הגיב:

        הם ירקו על ילדה קטנה אלוהים יודע כמה זמן ועל כך הכתבה, יופי להם שפתרו את הבעיות אחר כך, אבל אלה האנשים וזו דרכם.
        גם הפלסטינים, אחרי שבעזרת השם יהיה הסכם שלום, את חושבת שנסלח ונשכח לכל המפגעים? לכל אלה שרצחו ועשו פשעים בשם המלחמה?
        דברי עם לוחמי המחתרות וקצינים בריטים ישישים שחיים עוד היום, השנאה בניהם בוערת כאילו לא עברו מליון שנה מאז(במקרה באחרונה ראיינתי ותיחקרתי נציגים בולטים משני הצדדים).

        מי שירק על ילדה קטנה הוא חלאה ולא חושב ששום גישור יגרום לה לסלוח לו, וגם לא לי

        אהבתי

        • תמי הגיב:

          "הם" ירקו?
          מי זה "הם"?
          כל החרדים, מכל הזרמים, כולם, כל מי שנראה כמו חרדי, כל מי שמגדיר את עצמו חרדי, וגם כל מי שאי פעם יהיה חרדי, כולם עמדו וירקו על נעמה מרגוליס?

          וואו.

          ובקשר לשנאה הבוערת בין לוחמי המחתרות לקצינים הבריטים- אתה מציין את זה בתור דבר חיובי? זה הביא אותם לאנשהו? קידם אותם באיזושהי צורה, השנאה הזאת? חוץ מזה, בשונה מהקצינים הבריטיים, כאן מדובר באנשים שחיים איתנו פה בישראל וכולנו צריכים איכשהו להסתדר. למי ולמה זה יעזור להגביר את השנאה? למי ולמה זה יעזור ליצור איזושהי שנאה בכלל?

          התשובה היא שזה יעזור לפוליטיקאים ולמי שרוצה למכור עיתונים או זמן פרסום בטלוויזיה. לנו זה לא יעזור.

          תודה לוולווט שמנסה להראות לנו תמונה מאוזנת, עד כמה שזה אפשרי.

          אהבתי

          • לי הגיב:

            אפשר גם להוסיף שאנשי המחתרות והקצינים הבריטים אולי שונאים זה את זה (ואולי לא), אבל לא ראיתי שמישהו מהם רואה לנכון לעשות משהו עם השנאה הזאת או להעביר אותה לפסים אופרטיביים בששים השנים האחרונות. זה שמישהו יושב בבית ושומר טינה למישהו אחר לא מהווה בעייה ציבורית ולא מפריע לקבוצה שהמישהו הזה משתייך אליה להתקדם הלאה.

            אהבתי

            • אתאיסט הגיב:

              הם זה מספר אנשים לא אחד. שירקו למיטב הבנתי, מספר פעמים על ילדה קטנה, שלא היא אשמה במצב.
              זה מה שאני אומר, להסתובב מסביב ולחפור בכל מיני סיבות ותקשורת וכיוב זה טוב ויפה
              אבל זו המציאות
              ולוחמי המחתרות מול הבריטים היתה דוגמא לכך שלמרות שאין נכון להיום עימות וריב בין המחתרות לבריטים, את הנעשה אין להשיב והשריטות לא מגלידות כלכך מהר.

              ולכן כן, אני חושב שיש פה עניין בסיפור, וכן אני מאמין שהילדה באמת בטראומה וכן החרדים צריכים להביט פנימה ולנסות לחשוב למה העליהום הזה קורה, ומספיק לתקוף את כל העולם, אולי צריך לשנות תקליט.

              אהבתי

        • לאתאיסט הגאון הגיב:

          "הם" ירקו?
          כמה מ"הם" עמדו שם וירקו?
          מאות? אלפים?
          כמה?

          אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        נובמת.

        לא יצאתי נגד גישור, סליחה ועשיית שלום. טענתי שבמקרה הזה, סיפור היריקה הוא סימפטומטי לבעיה הרבה יותר חמורה. וחמור מכך – כזו שמחמירה במהירות (תן לה בחמ"ר). ההיבט שציינת, על התמקדות מישהו בתקשורת בחלק מסויים תוך הצנעת אחרים כל כך שולי לעומת הבעיה הגדולה והאמיתית.

        מצטער שהוצאתי את האוויר ממקטרת השלום שלך ופגעתי ברוח הפיוס הלאומי שהצלחת לעורר כאן ובתחושת האחווה והאושר השורה על המגיבים מאז ראה הפוסט אור.

        אהבתי

    • דן הגיב:

      אני מצטער אבל אתה זה שטומן את הראש בחול. הפואנטה של הפוסט אינה על היריקה או על החרדים; אלא על העובדה הפשוטה (והמקוממת) שעיתונאים אשר אמונים על להביא לי ולך את הסיפור המלא על כל היבטיו ואת העובדות במלואן בוחרים להראות רק חלק קטן ממנו.

      אנו מצפים לקבל מעיתונאות חופשית את האמת, כל האמת ורק את האמת.

      הדוגמא שדבורית הואילה להביא בפנינו מראה שלא מעט מהעיתונות הבכירה בארץ מרבה לתמרן בין שלושת ה"אמיתות" האלו… האם מתוך עצלנות, חוסר מקצועיות, או שמא נסיון לקדם אג'נדה..?

      אהבתי

      • אורי הגיב:

        אין דבר כזה סיפור מלא על כל היבטיו. אין גם דבר כזה אמת מוחלטת. האייטם הזה מביא פסיק קטן מסיפור גדול. הכתבה באולפן שישי נגעה בהרבה יותר מהיריקה. מצטער, לא השתכנעתי מהאייטם.

        אהבתי

כתיבת תגובה