פוסט אורח/ מה באמת קורה בסוריה?

בעזרת פתיינות חסרת בושה שכנעתי את חייל זקן לכתוב פוסט ולא תגובה.
הנה הוא במדי ב', נעליים מבוצבצות וזיפים בהופעת בכורה בפנטהאוז.
עכשיו אפילו אני מבינה מה קורה בסוריה.

מאת: חייל זקן

סוריה המדממת אינה זוכה בכיסוי עיתונאי ישראלי ממשי. מי שכותבים/מדברים על סוריה הם בעיקר הפרשנים לענייני ערבים, הפרשנים המדיניים והפרשנים הצבאיים. הראשונים מסתפקים בניתוח התקשורת הערבית והאחרונים, כולל מומחים מזדמנים מהאקדמיה, עסוקים כהרגלם בלהג חסר ערך שמבוסס על נטיות פוליטיות. אנסה למלא את מקומם ולפרש לקוראי הבלוג את המידע המגיע משם.

הארץ חרג מהשבלונה כאשר פרסם לפני שבוע  סדרה בת חמישה מאמרים על סוריה שנכתבה על ידי ג'ונתן ליטל בעקבות סיור שערך בסוריה בסיוע צבא סוריה החופשי (צס"ה). לראיון ישן עם אותו ליטל נתן הארץ את הכותרת, שנגזרה מדבריו, "התליין מעניין אותי יותר מהקורבן". נאמן לשיטתו הקודמת של ליטל אתמקד גם אני בתליין (הקורבן מתואר בפרוטרוט בסדרת המאמרים של ליטל).

אפתח בניתוח הסיכונים והמטרות האופרטיביות של אסד. בהמשך אתייחס לארבעת המעגלים בהם מתנהלת המערכה: הגלובלי, הערבי, האזורי עם דגש על טורקיה והסורי הפנימי, כולל ניתוח טקטי של הלחימה. לסיכום, מספר נקודות שיאפשרו לקורא לזהות שינויים מהותיים במערכה.

מצב הלחימה בסוריה נדמה כסטטי למדי, אבל צבא סוריה מתפורר באטיות. הקואליציה של אסד כוללת, נכון להיום, את העלווים, הדרוזים, הנוצרים והסונים בני המעמד הבינוני בערים הגדולות. הסונים הקנאים והבדווים בחורן יצאו נגדו ואילו הכורדים יושבים עדיין על הגדר. כדי לשרוד חייב אסד לשמר את הקואליציה שלו, ולשם כך ירכז את הלחימה באזורים החשובים לו. הדרום החורני והצפון הכורדי הם בעלי ערך נמוך וסיכוי רב שהכוחות הסוריים יוסגו משם. כדי שהקואליציה תישמר עליו להימנע מכל גילוי של חולשה, לספק הגנה פיסית לעלווים ולשמר את רמת החיים בדמשק ובחאלב. תנאי לשרידותו של אסד הוא תמיכה כספית מאסיבית של אירן, שכן לאסד אין מקורות משלו. מבחינה צבאית אין ערך רב לסיוע מאירן ומחיזבאללה. הסתייעות גלויה בהם תהיה הודאה בחולשתו ותגרום לפירוק הקואליציה שלו. במצבו היום אסד לא יכול להציב לצבאו מטרות פוזיטיביות למעט באזור חומס. האופציה הצבאית היחידה שלו היא מניעת הישגים מאויביו בתקווה שיצליח להתישם לפני שצבאו יתפורר. אני מפקפק בסיכויו אבל הרוסים, מן הסתם, סבורים שבכוחו לשרוד, אחרת היו נוהגים בו כפי שהאמריקאים נהגו במוברק.

במישור הגלובלי הסכנה העיקרית העומדת בפני אסד היא מעורבות צבאית של מדינות המערב. לכאורה הדבר אפשרי גם מול התנגדות רוסיה, כפי שהיה בקוסובו, אולם בפועל אין לכך סיכוי. בלוב היתה התערבות של נאט"ו שהיוזמות שלה היו צרפת ובריטניה. תחילת האביב הערבי עוררה את החידק האימפריאליסטי של מעצמות העבר במזרח התיכון והן גררו את אירופה למעורבות. לאחר זמן קצר נוכחו שהמשימה גדולה על מידותיהן ואובמה נקרא להושיע. ואכן, מעורבותה של ארה"ב הכריעה את המערכה. בצד ההישגים ניתן לראות את חידוש הפקת הנפט בלוב. צד הכשלונות כולל יצירת כאוס איסלאמיסטי, ריקון מחסני החימוש האווירי, והחמור מכל, אין דיווידנד פוליטי. שנה מאוחר יותר, כשהם עניים יותר וחכמים יותר, אין זה סביר שמי מהם יתחב את חוטמו לקן הצרעות הסורי נטול הנפט. בלילה, לאחר ששרי החוץ שלהם נואמים בלהט כנגד אסד, שולפים סרקוזי, קמרון ואובמה תמונה של פוטין ומנשקים אותה בסתר.

העולם הערבי-סוני התאגד לכאורה נגד אסד. בפועל, הנזק העיקרי נגרם לו על ידי רשתות הטלוויזיה הערביות שהתגייסו נגדו. המדינות הערביות, כהרגלן, יסתפקו במס שפתיים. מי שעלול להיות הגורם הנוסף שיכריע את המערכה הוא ארגון אל-קעידה. אנשיו התמחו בעירק בהפקת מופעי זיקוקין בחתונות של עירקים-שיעים. אם יעתיקו את שדה פעילותם לחתונות של עלווים בסוריה הם יכולים להחיש את קצו של אסד. מספר רב של נפגעים עלווים יגרום להם להפנות עורף לאסד ולנסות להגיע להסדר עם אלו שמרדו בו.

המעגל הקרוב של סוריה כולל את חמש המדינות שגובלות בה: ישראל, ירדן, עירק, לבנון וטורקיה.
ישראל היא מניה בטוחה שאפשרה לאסד לפנות את צבאו מהגבול ולהפנות אותו למטרות פנימיות.
גם ירדן שומרת מרחק מהמהומה אם כי יש בה שבטים קרובים לשבטי החורן.
בעירק הממשלה אינה מגלה עניין בשכנתה אבל נתיב ההברחה של אל-קעידה שנסלל בהוראת אסד חוזר אליו כעת כבומרנג. הסכנה הוסברה בפיסקה קודמת.

בין לבנון לסוריה קיימת רשת נתיבי הברחה מסועפת שמנוצלת כעת על ידי המורדים שנתמכים על ידי הסונים הלבנונים. בניגוד לאזהרותיהם של הפרשנים הישראלים, הסיכוי שהנשק של צבא סוריה יגיע לחיזבאללה הוא קלוש. שיירות נשק מסוריה ללבנון יעלו אצל חברי קואליציית אסד את החשש שהוא אורז פקלאות ולכן לא נראה אותן. כאשר צבאו יתמוטט הוא יהיה עסוק בהישרדות ולא יהיה בכוחו לסייע בחיזוק חיזבאללה, ולכן גם אז זה לא יתרחש.

טורקיה היא הדוגמה המובהקת ביותר לבורות המדינית של הפרשנים הישראליים הנוהגים להציגה כמעצמה אזורית שיש להתחשב בה וליישר קו עם גחמותיה. המציאות האמפירית מוכיחה שטורקיה היא לכל היותר מעצמת ראחת לאקום. לטורקיה אין יכולת טכנולוגית, צבאית, תעשייתית, פיננסית ותרבותית שמאפיינת מעצמות. היא בסך הכל מאגר גדול של כוח אדם זול שנמצא בפאתי אירופה. עם עלייתם לשלטון של ארדואן ודבוטלו הם הכריזו על מדיניות של אפס עימותים. מאז הספיקו להתעמת עם כל מי שאפשר.

לאחר שנדחו על ידי השוק האירופי פנו לעימות עם ישראל וארגנו את משט המרמרה. השולטן הטורקי התיימר להביא להסרת הסגר הימי על עזה הסונית. ישראל חיסלה תשעה טורקים ואפילו לא התנצלה. מה עשה האריה הטורקי? נלחם כארי כדי למנוע את משט המרמרה 2. בהמשך ניסה ארדואן לנכס לעצמו את עליית האחים המוסלמים במצרים ובתוניס אך סיורו המתוקשר נתקל בתגובה צוננת ואף נמנע ממנו להגיע לעזה. הערבים הסונים אינם מעריכים את טורקיה ואינם מייחסים לה חשיבות. אפילו קפריסין הקטנה צפצפה על איומיו והמשיכה בתוכניתה לחלוקת שלל הגז הים תיכוני עם ישראל.

השיטיון המדיני של ארדואן נמשך גם בסוריה. תחילה ניסה ארדואן להשפיע על אסד. כשנדחה פנה נגדו ואימץ את מתנגדיו כשהוא מזמינם לטורקיה. כעת הוא תקוע עם מחנות פליטים על אדמתו ומתחיל להבין את הסכנה בהתפוררות סוריה של אסד. הכורדים הסורים עלולים להצטרף לאחיהם בעירק ולספק סיוע ומחסה ל-PKK. טורקיה עצמה מורכבת ממיעוטים שעלולים להתעורר ולנסות להיפרד מאנקרה. מדינות המערב ישמחו לדחוף את הצרה הסורית לידי ארדואן האומלל שרק הולך ומסבך את ארצו כאשר הוא הופך אותה למרכז האופוזיציה הסורית. ארדואן לא יעיז להפעיל את צבאה הכושל של טורקיה שאינו מצליח להתמודד עם הכורדים כנגד אסד. בנוסף תימנע טורקיה מלסייע לצס"ה אלא אם מהלך זה יתבצע על ידי נאט"ו. טורקיה, בהנהגת השוטה האזורי, נגררה למשחק שבו היא יכולה רק להפסיד.

בסוריה פנימה אסד הולך ומאבד את שליטתו במרכזי הכוח של מתנגדיו בחורן בחאמה ובקרבת הגבול הטורקי. הקרב העיקרי מתחולל כעת בחומס. כפי שכבר כתבתי בעבר, מרכז העיר חומס מאוכלס על ידי עלווים. המרכז העלווי מוקף בטבעת של שכונות סוניות. מצב זה הופך את חומס לנקודת התורפה העיקרית של אסד. הקרב על חומס יקבע את גורל המערכה כולה. המטרה האופרטיבית של צבא אסד היא איפה מניעת פגיעה בעלווים ואבטחת אורח חיים תקין. לצורך זה נפרש הצבא לאורך הצירים העיקריים ובבנייני ציבור חשובים. בשכונות העלוויות הושתלו אנשי שביחה שתפקידם לפגוע בסונים באזורי התפר ולגרום להסתלקותם. הצבא מפעיל סיורים משורינים לאורך הצירים ואש ארטילרית לתוך השכונות הסוניות כדי לסלק את תושביהן ולרתק את אנשי צס"ה. כדי להעריך את מצב הלחימה אשתמש בשתי ידיעות שפורסמו בתקשורת. כותב ג'ונתן ליטל:

איש בצבא סוריה החופשי אינו מכחיש שהיו מבני הקהילה העלאווית שנחטפו כדי לשמש קלף מיקוח, ושהיו גם קורבנות למעשי רצח. הלוחמים שדיברתי אתם מטילים את האשמה על קבוצות שוליים זעירות שיצאו מכלל שליטה, בעיקר בדוויות – קהילה שמסורת נקמת הדם מושרשת בה עמוק. למרות כל ניסיונות התיווך, אנשי צבא סוריה החופשי והאזרחים הפעילים אינם מצליחים למנוע מהבדווים לנקום בעלאווים חפים מפשע, במיוחד אם נשיהם או ילדיהם נרצחו או נאנסו.

עדותו של ליטל היא מוטה אבל אפשר ללמוד ממנה על פעולות של חיסול עלווים. אנו לא שומעים על חיסולים אלו משום שלכל הצדדים, כולל זה של אסד, יש עניין בהסתרתם.

ידיעה נוספת, שהתפרסמה ביום שלישי, מציינת שדיוויזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד הוטלה למערכה בחומס. ביום רביעי פתחה הדיוויזיה של ריפעת בהתקפה נרחבת על השכונות הסוניות. שתי הידיעות, ביחד עם התנועה החופשית של עיתונאים בין ביירות לחומס מעידות על כך שצבא סוריה נכשל במשימתו עד כה ולפיכך אסד מטיל למערכה את העתודה העיקרית שלו. השימוש בעתודה בשלב זה הוא עדות למצוקה ויוצר גם נקודת תורפה חדשה בדמשק, שממנה הוצאה אותה דיוויזיה.

למאותגרים טקטית אומר ששימוש בכוחות עתודה נעשה בשלושה מצבי לחימה: כאשר ההגנה נפרצת, כאשר ההתקפה מדשדשת ולצורך ניצול הצלחה. למרות שלצרכן התקשורת נראה כאילו אסד תוקף, הרי לשיטתו הוא מבצע קרב הגנה והשימוש בעתודה מעיד על כך שההגנה נפרצה. גם המעשים המדווחים של דיוויזיה 4 הם למעשה התקפת נגד בתוך מערכה הגנתית. ביום חמישי הצליחה דיוויזיה 4 להדוף את צס"ה מרובע באבא עמרו שהיה נתון לשליטתם. המבחן של צס"ה יהיה אם יצליח לייצר מוקד לחימה חדש. מבחינת אסד המהלך ייחשב לניצחון אם יתאפשר לו למשוך מהעיר את דיוויזיה 4 ללא אובדן שליטה. הישארותה בחומס לזמן רב עלולה להתגלות כנצחון פירוס.

הופעתם (או היעדרם) של הסימנים הבאים יעידו על התפתחות המערכה:
1. שינוי בעמדת הדרוזים ברמת הגולן, שמהווה שיקוף של עמדת הדרוזים בסוריה.
2. שימוש נרחב בחיל האוויר הסורי יעיד על התחזקות צס"ה.
3. הופעת שיירות של טנדרים נושאי מקלעים שינועו מעיר לעיר.
4. ידיעות בתקשורת על מעשי רצח רבים של עלווים.
5. עריקה של דיפלומטים ואנשי ממשל בכירים.

חייל זקן

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

65 תגובות על פוסט אורח/ מה באמת קורה בסוריה?

  1. יניב הגיב:

    תודה על הפוסט המדויק והאינפורמטיבי.
    נהנתי מהניתוח, אם כי הזלזול בתורכיה נראה לי קצת נמהר מדי.
    הייתי שמח לדעת קצת עליך, חייל זקן:
    מאיפה באת, לאן אתה הולך, מה הרקע שלך, מה מקורות המידע?
    ספר רק מה שאפשר. זה בטח לא הרבה, אבל בכל זאת.
    תודה.

    אהבתי

  2. נגה הגיב:

    חייל זקן,
    כדי שניקח את דבריך יותר ברצינות, ציין בשתיים-שלוש מילים מהיכן הידע?

    אהבתי

  3. נתאי הגיב:

    עוד לא יבש הדיו, וכבר אנחנו מקבלים אולי אינדיקציה ראשונה לדבריו של חייל זקן:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4197881,00.html

    אהבתי

    • א. הגיב:

      ועכשיו דווקא נראה שבניגוד לתחזיות הקודרות העתודה מצליחה במשימתה.
      אפילו יש דיווחים שחלק מהצבא הסורי עזב את חומס ועובר לקוסייר.

      (נהנתי מהניתוח, אבל נראה כאילו אסד לא עד-כדי-כך חלש ולאו דווקא עוסק רק בהישרדות.)

      אהבתי

  4. captain beefheart הגיב:

    בהחלט כתוב מצויין. אבל מה אני אמור לעשות עם ניתוח שמגיע מקורא אנונימי? בגבעה הצרפתית בירושלים כבר יושב לץ אחד, שמדמיין מקורות, רוקח ניתוחים וגוער במערכת הביטחון בקצב הדבקה. בבינתחומי בהרצליה יושב קלוץ בכור שאמנם למד מזרחנות על בוריה, אבל בחר בדרך צעקנית ורדודה כדי לבלוט (או לפחות לאסוף קהל מעריצים).

    חייל זקן ארז את משנתו מעולה, הקפיד להתבטא במתינות ואף להציג סייגים. אבל מאיפה אני יודע שהחכמתי מדבריו?

    (מרגיש כמו מעצור במא"ג באמצע תרח"ט)

    אהבתי

  5. שי הגיב:

    פוסט מרתק.
    תודה על הניתוח המצוין.

    אהבתי

  6. ג'ורג' הגיב:

    תודה על הפוסט הבהיר שמזכיר את ניתוחי ד"ר גיא בכור המצוין. (יש מצב שזה אתה?)
    מאוד מפריע לי המצב בסוריה, במרחק כמה שעות נסיעה ממני נטבחים אנשים ונשים וממש אין לי שום דבר לעשות (חוץ מפרסום חד פעמי של סרטון מזעזע של השלכת גופות לנהר בבלוגי הצנוע).
    הרי כישראליםיהודים, כל עמדה שנשמיע רק תעשה נזק כי השנאה אלינו משותפת לכל הצדדים ואולי תגרום לאסד להצביע על האויב הציוני כאשם בכל (למרות ששמעתי שהוא כבר עושה את זה באופן פבלובי). מצד שני, זה מזעזע!
    מה לדעתך אפשר לעשות אם בכלל?

    אהבתי

  7. תודה חייל, הגיע הזמן.

    הקו ההסברתי שנקט אסאד מתחילת האביב הסורי (חבורות שכירי חרב שהגיעו מבחוץ) ומגובה על ידי דוברים רוסיים הוא מוזר. מדוע שייבחר בו ?

    1. יש ידיעות על עזרה של ציוד צבאי ויחידות מיוחדות מצבאות אירופאים שנמצאות בסוריה ועוזרות למורדים. אם לאירופה אין אינטרס בסוריה (ריסון אל קעידה?) מה בדיוק הם עושים שם ולמה ?

    2. קיימת בעיית אמינות חמורה בדיווחי הוידיאו האותנטיים שמסקרים מבצעים מוצלחים של צבא סוריה החופשית ומעשי טבח מצד צבא אסאד. רואים מעט מאוד, וקטוע מאוד וללא המלל שמלווה את הסרטונים או הכותרת. איך יכול להיות שמכל מוקדי הסכסוך במשך כל התקופה הזאת בהתחשב בכמות הניידים עם המצלמות שרואים בהפגנות אין כמעט חומרים שמשקפים את הכותרות.

    3. אם צבא המורדים מודע כל כך ליחסי חוץ וליתרון האסטרטגי של לוחמת גרילה מול הכוחות המפוררים של אסאד, איך אין סרטונים של גשרים, שיירות ובסיסים עולים באש ? לפגוע ולברוח זה לא כל כך מסובך.

    4. שבוע שעבר פורסמה כתבה על סטודנטים דרוזים שחזרו מסוריה (חאלב ודמשק). הרושם העיקרי מהעדויות שהם לא נתקלו בהפגנות נגד השלטון או לחימה ושהציבור מודע היטב שיש דיסאינפורמציה מכל הצדדים. זה סותר עדויות מצולמות של הפגנות נגד השלטון בדמשק וחאלב.

    5. גם קדאפי אללה ירחמו החזיק באותה טענה (מתסיסים מבחוץ) והדיווחים של הלחימה בלוב היו
    אפילו יותר מעורפלים. כיום ברור שאל קעידה נמצאת חזק בשלטון הלובי.

    אני שואל את עצמי האם יכול להיות שהמערב מפיל את המשטרים הערבים הפיקטיביים שיצר בעצמו לפני מספר עשורים כדי לקדם אג'נדה שאנחנו לא רואים או מבינים ?

    גם בירדן אין נפט ובכל זאת הקימו שם מדינה קיקיונית ללא זכות קיום וללא קשר לקבוצות האתניות המקומיות. בדיוק כמו בעירק לבנון וסוריה.

    כל האירועים המוזרים שאף אחד לא צפה בעולם הערבי, בצירוף המשבר הכלכלי האמריקאי ומצבו של גוש היורו מעלים בי הרהורים אפוקליפטיים למדי.

    אהבתי

  8. בשארקל'ה הגיב:

    השמועות על נפילתי מוקדמות מדי. כמו גם התפוררות צבאי. אמנם אין לי נסיון צבאי כמו לאב'שלי אבל רק כשתראה נחילי מיג 23 ומיג 27 צוללים על חומס, תבין שאני באמת במצוקה ומגייס את העתודות. בינתיים אפילו לא סוללת טק"א אחת בבקע ננטשה.

    אהבתי

  9. תמי הגיב:

    הפוסט מעניין מאוד אבל אין לדברים הנאמרים בו שום ביסוס. ההשערות של חייל זקן מעניינות, אין ספק. מה גם שבאחת התגובות חייל זקן כותב שהוא מתבסס על מה שנאמר בתקשורת, ובאחרת הוא כותב שהנתונים שמפרסמת התקשורת אינם מהימנים. חמוד אבל. רואים שאתה מתגעגע למילואים.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      צודקת, ערבי בכוונת עדיף על ערבי במקלדת.

      אהבתי

      • יניב הגיב:

        ובמשפט גזעני אחד קצר, ח"ז, הצלחת לאבד את כל ההערכה שהיתה לי אליך.
        עם כזאת הברקה, אתה בטוח עושה את אבא גבלס מאד גאה.

        אהבתי

        • ערביה הגיב:

          10 גבלסים הסכימו איתו.

          אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          לא בן של גבלס אלא בן של הבנקאים היהודים שמנהלים את העולם וגורמים לערבים לרצוח זה את זה.

          אהבתי

          • יניב הגיב:

            ח"ז יקר, עצוב לי שאתה אפילו לא מבין עד כמה גזענית ההערה שלך. במקום להתייחס לאמירה שלך, אתה בורח לציניות. חבל שנתתי לך את המפלט של גבלס כדי שתוכל לברוח אליו. אז בוא נשים את גבלס בצד – הרי אנחנו יהודים לא יודעים להתמודד עם האשמות שאנחנו גזענים ודמגוגים. ועכשיו – בוא נתייחס למשפט עצמו (אם אתה מסוגל להתייחס אליו בכלל). אתה באמת מאמין במה שאתה אומר? או שזה פשוט רפלקסים של שנים, סגנון של הומור עם החברה ביחידה שאתה פשוט אינך יכול לעצור?

            באיזה מקום, זה מייצג את מה שקרה לציבור הישראלי – שנים של מנטליות צבאית זלגו בהתחלה לתוך הלקסיקון שלנו, ואחר כך עמוק יותר לתוך החשיבה שלנו. זה כבר לא נראה לנו חריג, או לא בסדר להכליל ולאמר דברים אלימים ביותר שאם מישהו אחר, במדינה אחרת היה אומר עלינו היהודים, זה היה מעורר בישראל סערה אדירה.

            מה שחבל הוא שהדיבור הזה, יותר מכל דבר אחר, החליש את הדיאלוג הענייני על נושאי ליבה, ויותר מהכל – הוזיל את העמדות הפוליטיות הניציות בארץ. הניחוח הגזעני גורם לאנשים להפסיק לחשוב ובמקום להתמקד בדוגמות (dogma) פשוטות (למה בכלל לקרוא את המאמר שלך, אם אפשר לסכם אותו במשפט אחד שלך על ערבים בכוונת?). במקום שאנשים יסכימו עם מה שאתה אומר בגלל ההגיון שבדברים, בגלל אמונה באותה האדיאולוגיה הפוליטית או בתפיסת העולם, אתה מוצא אנשים שנאחזים ברעיון בגלל השנאה שלהם. אחרכך תתפלא שהמעריצים הכי גדולים שלך הם אנשים שצהלו על מות הילדים בתאונת האוטובוס לא מזמן. אפילו אם הם רק עשו את זה בסתר.

            ח"ז – יכול להיות שבעצם הכינוי שלך נמצא שורש הבעיה. כשם שאדם זקן אינו נוטה לשנות את התנהגותו, על אחת כמה וכמה חייל זקן אינו יכול להפסיק לחשוב ולדבר כמו חייל – מסוגל להסתכל על העולם ולהבין אותו רק דרך הכוונת של הרובה.

            אהבתי

  10. מיא עשת הגיב:

    חייל זקן, הפוליטיקאים ערביי ישראל שותקים כדגים שבלעו אקונומיקה. האם יש להם צד מועדף?

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      המפלגות הערביות החילוניות כמו רק"ח ובלד במשבר שכן בעלי השיח שלהם בעולם הערבי נעלמים והולכים. סוריה היא המדינה האחרונה שבה שלטת מפלגה שדוגלת בלאומיות (פאן)ערבית. התנועה האיסלמית מתאמת עמדות עם החמאס וכל זמן שעמדתו אינה חד משמעית ימנעו גם הם מלהתבטא. בעיה נוספת שיש להם היא הפליטים הפלסטיניים בסוריה שנמצאים בין הפטיש לסדן.
      תמיד אפשר להאשים את הכיבוש.

      אהבתי

      • מיא עשת הגיב:

        זהו, שבפעם נדירה זו אי אפשר להאשים את הכיבוש… תודה

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          את חסרה מעוף ודימיון

          אהבתי

          • אורן הגיב:

            כדגים שבלעו אקונומיקה

            יש לה מעוף ודמיון של אדם המתחיל את ההכנות לפסח משנכנס אדר.
            לעניננו הדעות חלוקות. וכמו שהיה בנושא מצריים, גם המתנגדים לאסד ולרצח האזרחים שמבצע, חוששים שהפגנות בישראל יוצגו כעמדה ציונית.

            אהבתי

            • מיא עשת הגיב:

              באמת??? כי ממתי ראשי המפלגות הערביות מבטאים עמדות ציוניות או נחשדים בכך? ומי דיבר על הפגנות ענק חוסמות צמתים? בדל התבטאות והסתייגות לא שמענו – אולי ברח ממני, תקן אותי.

              אהבתי

              • אורן עונה ללמה הגיב:

                היו הפגנות בעד ונגד בחיפה. הסבר, במדינות בעולם הערבי נתפסת הפגנה ללא הפרעה משטרתית כהפגנה מטעם השלטונות. כך כשהתארגנה בעבר הפגנת הזדהות עם המוחים בקהיר מול השגרירות המצרית, היו שהתנגדו בטענה שתשמש בידי הכוחות הפרו מובוראקים.
                כמובן טענת ה"למה לא שומעים" היא לא מהמשובחות ברטוריקת ה"למה".

                אהבתי

          • שירות לקוח חיובי לאורן הגיב:

            היא החלה בהכנות ליום הולדתה שחל בליל הסדר, הסינדרום_הטרום_ יום_הולדתי

            אהבתי

  11. . הגיב:

    תודה. אתה כותב נהדר. אינפורמטיבי, קוהרנטי ומשעשע. יש לי בעיה מסוימת עם דווחים לגבי מספרי ההרוגים ומימדי הטבח. ראשית בגלל שאני ישראלי ויש לי נסיון מר עם דווחים מוגזמים ואף שקריים לחלוטין שמפיצות תנועות התנגדות ונקנים ללא בדיקה על ידי העיתונות. שנית, הדוגמה שהבאת מכתבי ג'ונתן ליטל מראה עד כמה דווח עיתונאי אשר מדווח לכאורה על מה שעיניו רואות מונע מתפיסות מוקדמות או מתמימות או שטחיות של המדווח. ליטל כמו כל עיתונאי אחר שמצוי שם, רואה רק מה שמטר לפניו. אין לו מושג מה קורה מעבר לענן האבק. זה לא מונע ממנו לדווח דווחים רחבי היקף כאילו עיניו רואות הכל. בעייתי. מעבר לזה כדאי לקרוא את הראיון הישן עם ליטל בהארץ. אפילו כתב הארץ נדהם מהשטחיות של האיש ונטיתו לקנות כל מה שמספרים לו (אני מדבר על תאוריו של ליטל את המתרחש בשטחים). האיש לא יודע לברור מידע. בעייתי.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      ב', המתנדב מחאלב שמדקלם בערב פואמות נפלאות בערבית ספרותית באוזני חבריו, נקט שפה לירית יותר ממפקדו: "אנחנו נלחמים למען הדת שלנו, למען הנשים שלנו, למען האדמה שלנו, ורק בסוף כדי להציל את עורנו; לעומת זאת, הם נלחמים רק כדי להציל את עורם".

      הציטוט מליטל למעלה נשמע כאילו נלקח מ"הזמן הצהוב" של גרוסמן

      אהבתי

      • . הגיב:

        באופן כללי אני חושד, מאוד חושד, בדווחים המגיעים מאנשים שעוסקים בכתיבה יצירתית. אני חושב שתפיסת המציאות של מי שרוב ימיו עסוק בבריאת עולמות בדויים ובליטוש הסגנון, מטושטשת במקצת. אני גם נוטה להאמין שאדם כזה, כאשר תהיה סתירה בין המציאות האפורה לדחף היצירתי יעדיף את השני. ועוד לא דברתי על העדפת כתיבה סגנונית יפה על תאור עובדתי יבש וברור.

        אהבתי

      • יניב הגיב:

        גרוסמן חזה למעשה את האנתיפאדה הראשונה ב"זמן הצהוב". הוא, ולא כל הפרשנים, המומחים והעיתונאים.
        קצת כבוד לפני שמזלזלים.

        אהבתי

  12. שועלן הגיב:

    כשטמקא מדווחים "חומס נפלה", מה אני אמור להבין?
    נפלה לידי מי?
    האם זה ברור מאליו ש"נפלה" זה אומר לידיו של אסד?
    ההיגיון שלי אומר בדיוק להיפך. אם היא "נפלה", זה לידיהם של המורדים.
    יפה שבתקשורת הישראלית כבר לא מתייחסים ל"כוחותינו", אלא אם כן מדובר במורדים ערבים.

    אהבתי

  13. יוריק הגיב:

    בדיוק נחת אצלי פוסט של ד"ר גיא בכור על סוריה. איזה התלהמות! איזה שטחיות מעוררת צמרמורת.
    לעומת זאת, הניתוח של "חייל זקן" מצא חן בעיני. אינני מזרחן, אבל הניתוח נראה הגיוני, לא "זועק" ולא מאיץ בנו לצאת לאיזה מלחמה, כמו פרשנים אחרים.
    🙂

    אהבתי

  14. בעיני הנמר הגיב:

    מרתק, עושה שכל,

    תודה !!

    אהבתי

  15. תיקון # 2 הגיב:

    איזו השקעה! כל הכבוד. מצדיעה לח"ז.

    אבל למה אסאד? אסד. מבטאים במילעיל ולא במילרע וכך גם כותבים את זה בערבית.

    אהבתי

  16. אחד הגיב:

    פוסט נהדר. תודה!

    אהבתי

  17. יחזקאל הגיב:

    הנעלם הגדול בסוריה הם המורדים ולא איפה נמצאת דיוויזיה 4. מי הם? האם הם מאורגנים? האם יש חיבור בין הערים? האם הם יכולים להפיל את אסד? והאם הם יכולים להוות אלטרנטיבה לשלטונו? אלה השאלות שצריך לשאול בניתוח המצב בסוריה היום ולא מה עושה מאהר אסד.
    הקדשת להם ארבע מילים: "סונים קנאים ובדואים בחורן". ההתמקדות ב"תליין ולא בקרבן" טובה אולי לסופר, אבל לא למי שמנסה להסביר מה קורה בסוריה

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      הניתוח שלי עושה שימוש רק בידע כללי ובמה שפורסם בכלי התקשורת. התשובה לשאלות שלך אינה ידועה אפילו למורדים באסאד. מאחר וסוריה אינה יחידה לאומית והיא נטולת כל ערך למעצמות המצב הכי סביר הוא כאוס דומה לזה שבלוב. מבין הקבוצות שמרכיבות את המורדים האיסלאמיסטים הם הקבוצה החזקה ביותר בעלת היסטוריה ארגונית (ראה המרד בחאמה ב82) וקבוצת תמיכה בעולם הערבי. השאלה אם יהיה לה מספיק כח להכניע את הקבוצות האחרות ולהשתלט על סוריה. לדעתי התשובה לכך שלילית

      אהבתי

  18. מודה ועוזב הגיב:

    ניתוח מעניין וכתוב יפה.

    באיזה מצב יפסיקו הרוסים את תמיכתם באסד ?

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      הרוסים לא ממש תומכים באסאד. הם רואים עצמם כמעצמה גלובלית ואסאד הוא פיון על הלוח שלהם. במצבו הוא אפילו לא לקוח פוטנציאלי לנשק שלהם. אם יובטח להם שנמל טרטוס ישאר בידם והאמריקאים ישלמו להם גם בויתורים באירופה המזרחית יזרקו את אסאד לכלבים.

      אהבתי

  19. יחזקאל הגיב:

    לפי הפסקנות שלך והניתוח השטחי דווקא יכולת להיות פרשן מצוין לעניני ערבים

    אהבתי

  20. אורן הגיב:

    אובמה מתראיין לג'פרי גולדברג באטלנטיק. בעיקר על הגרעין האיראני לקראת ביקור נתניהו, לקראת הסוף עוסק באפשרוית בקשר לסוריה.

    אהבתי

  21. שולמית הגיב:

    תודה, מעניין

    אולי אתה יכול להסביר מדוע בחדשות, בגלי צה"ל(להם אני מקשיבה) כל הזמן מדווחים על מספר ההרוגים בקרבות בסוריה.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      החומר שמגיע לתקשורת הבין לאומית מקורו באופוזיציה לאסאד והם מפרסמים רק מה שלדעתם ישרת אותם. מה שמפורסם אינו מהימן.

      אהבתי

  22. נירית הגיב:

    ניתוח מעניין. תודה.
    עוד מידע מאיר עיניים התפרסם בבלוג "קו חוץ" לפני חודשיים:
    הפוסט מציג הן את מחנה אסד והן את המחנות הרבים (והעוינים זה לזה לעתים) שניצבים מולו.
    מומלץ לקריאה!

    אהבתי

  23. הינשוף של מינרווה הגיב:

    מעניין. תודה.

    אהבתי

  24. עטל הגיב:

    תודה! עושה שכל.

    (קמ"ן בכיר ותיק)

    אהבתי

  25. אני הגיב:

    תודה רבה. נהנתי מאוד.

    אהבתי

  26. ר/ק וכו' הגיב:

    תודה.

    אהבתי

כתיבת תגובה