פוסט אורח/ מה באמת קורה באיראן?

מאת חייל זקן

כדי להימנע משאלות שעלו בפוסט הקודם בקשר לכישוריי הרלוונטיים לתחום הפוסט,  אתוודה מיד  שלא בניתי פצצות אטום ולא כורים גרעיניים. כחייל טכנולוגיה ותיק לקחתי חלק בפיתוח (תיקון, 9.3) ספקטרוגרף מסות (בחברה אמריקאית גדולה) ומספר אפליקציות קשורות כולל הפרדה של גזים כבדים. ספקטרוגרף מסות הוא מכשיר המצוי במעבדות כימיה ומשמש לזיהוי חומרים. המכשיר בנוי על טכנולוגיה דומה לזו המשמשת בצנטריפוגות וסביר להניח שמכשירים רבים ממין זה מצויים באתרי העשרה של אורניום שם הם משמשים בין השאר לביקורת איכות על תוצרי הצנטריפוגות. כישורים אלה אומנם לא יספיקו לי כדי להתחזות לאופנהיימר אבל כדי להתחזות לעיתונאי ישראלי יספיק גם דוקטורט מבר אילן.

הפוסט מחולק לארבעה נושאי משנה: ניתוח תוכנית הגרעין האיראנית, סקירת האופציה הצבאית הישראלית ואחריה ניתוח המדיניות של נתניהו. לסיום הצבעה על הסכנות הגרעיניות האורבות לישראל. הצארית פקדה עלי: פוסט קצר ותוכן שלא הופיע בעיתונים. מסיבה זו ויתרתי על ניתוח האופציה הצבאית האיראנית ועל ניתוח המדיניות של אחמדיניג'אד, אובמה ושחקני המשנה: הערבים, האירופים, רוסיה וסין.

המידע המתפרסם בכלי התקשורת מגיע כמעט תמיד ממקורות שעוסקים בתעמולה ובלוחמה פסיכולוגית. לפיכך, להבדיל ממקרה סוריה, לא ניתן כלל לעשות בו שימוש מועיל. לכן אתבסס רק על ידע טכנולוגי כללי ועל נתונים בסיסיים.

פצצות אטום ניתן לבנות משני חומרים שונים: פלוטוניום, שמופק כמוצר לוואי של פעולת כור גרעיני, ואורניום שמופק בתהליך של העשרה. איראן בחרה בדרך של העשרת אורניום. לכאורה זה נתון טכני חסר ערך, אבל בפועל יש לכך משמעות אסטרטגית רבת משקל. הנפץ הנדרש לפצצת אורניום גדול מספר מונים מזה של פצצת פלוטוניום. נתון זה מביא לכך שפצצת אורניום תשקול מספר טונות, לעומת מאות קילוגרמים לפצצת פלוטוניום. כדי לשגר פצצת אורניום יש צורך במפציץ כבד או בטיל בעל ראש קרבי (רש"ק) של מספר טונות. לאיראן, נכון להיום, אין יכולת לשגר פצצת אורניום.

כדי שמדינה תהפוך לגרעינית נדרשים שלושה שלבים: צבירת חומר בקיע בכמות המספיקה לפחות לפצצה אחת, ניסוי גרעיני מוצלח ויכולת שיגור. מדינה מאוימת כמו איראן עומדת בפני דילמה קשה. ניסוי גרעיני, כושל או מוצלח, מזמין התקפה גרעינית מצד אויביה. כדי להרתיע אותם עליה להגיע לניסוי עם יכולת של תגובת נגד, קריא, יכולת שיגור של נשק גרעיני. דא עקא כיצד ניתן לבנות יכולת כזו בטרם הניסוי?. לרוע מזלם לא ניתן לבצע ניסוי גרעיני בסתר, כך שניסוי כושל חושף אותם לחורבן ללא יכולת תגובה. מאחר שבשנים הקרובות לא צפויה איראן ממילא להיות בעלת יכולת שיגור, הרי שאפילו דילמת הניסוי הגרעיני עדיין רחוקה. האופציה הגרעינית היחידה הרלוונטית לזמן הזה היא איסוף של חומר בקיע לכמות שתספיק בעתיד למספר פצצות.

בבניית פצצה גרעינית אין חסם טכנולוגי. מדובר בטכנולוגיה מאמצע המאה שעברה. כל מדינה שיש בה מספר פקולטות למדע יכולה לעשות זאת תוך מספר שנים. יהיה זה סביר להניח שלאיראן, לאחר שנים רבות של עיסוק בתחום, יש יכולת לבצע פיצוץ גרעיני. הסיבה שאינה עושה זאת הוסברה בקטע הקודם.

בעיתונים יש רצף של פרסומים על גילויים שונים הקשורים בפיתוח הגרעיני האיראני. מדובר במערכה סדורה של לוחמה פסיכולוגית ששותפות לה כל המדינות האנטי איראניות. העיתונות המערבית משתפת פעולה בהתמסרות חסרת ספקות, לשמחתו של נתניהו.

כדי להעריך את האופציה הצבאית הישראלית נתבונן במספר מבצעים בעבר ואחר כך נפריך את טיעוני השוללים אותה. בתחילת שנות השמונים תקף חיל האוויר בהצלחה את הכור הגרעיני בעירק ואת מערך סוללות הנ.מ. הסורי בבקעת הלבנון. בתקיפות אלה גילה חה"א את היכולות הבאות: הארכת טווח טיסה של מטוסי קרב, פיתוח טכנולוגיה, תורת הפעלה, תכנון מבצעי וביצוע של השמדת מערך הגנה אווירית. חיזוק להוכחת יכולות אלו ניתן למצוא בתקיפת הכור בסוריה. 30 שנה מאוחר יותר נוספו לווינים, מל"טים, טילים, טילי שיוט, יכולת שיגור מהים, מערכות שליטה ובקרה, מערכות לוחמה אלקטרונית וטילים נגד טילים. ניתן להניח שמדינה בעלת יכולת טכנולוגית כמו ישראל פיתחה מערכות נוספות שאינן ידועות לנו.

אלו הטוענים שלישראל אין אופציה צבאית משתמשים בשני טיעונים:

1. המתקנים האיראניים קבורים באדמה ומבוצרים במידה כזאת שלא ניתן לפגוע בהם. טיעון אווילי כזה לא נשמע מאז נבנה קו מאז'ינו הבלתי חדיר. כל הגנה ניתנת לפריצה, ולמערכים הנמצאים תחת פני הקרקע מספר נקודות תורפה שהופכות אותם פגיעים. מדובר בפתחי הכניסה והיציאה ובמערכות האוורור, המים והביוב. עם מעט דמיון מבצעי ניתן להפוך את המתקנים הבלתי פגיעים למלכודות מוות.

2. פיזור המתקנים ברחבי איראן גורם לכך שתקיפה כמו בכור העירקי בלתי אפשרית. גם טיעון זה כקודמו מעיד על חוסר הבנה גמור. פיזור המתקנים מקשה על המגן ומקל על התוקף. שני עקרונות המלחמה: ריכוז מאמץ ומיצוי הכוח מחייבים דווקא את ריכוז המתקנים ומערכות ההגנה האווירית. ריכוז מוזיל את העלויות ומפשט את הלוגיסטיקה, הוא מאפשר למערכות הנ.מ. לקיים חיפוי הדדי, מגדיל את היתירות שלהם ומחייב את התוקף להגיע עם כוח גדול בהרבה: נניח שנדרשים שני מטוסים לתקיפת כל סוללה. אם למגן יש עשרה מתקנים ובכל מתקן עשר סוללות, יידרשו 20 מטוסים כדי לחסל מתקן בודד. אותם 20 מטוסים יוכלו לחסל את כל המתקנים בעשר גיחות נפרדות. אילו רוכזו המתקנים במקום אחד היו נדרשים 200 מטוסים כדי לחסל את ריכוז המתקנים. כוח תקיפה קטן יותר היה נכשל במשימתו כי סוללות שלא מותקפות יכולות לחפות על הסוללות המותקפות.

כדי לנתח את מדיניותו של נתניהו הנחנו שתי הנחות:
1. לאיראן אין אופציה להתגרען בשנים הקרובות.
2. לישראל יש אופציה צבאית.
נוסיף הנחה שלישית: איראן לא תוותר על תוכניתה הגרעינית עקב סנקציות כלכליות ללא קשר לנזק שהן גורמות לה.

לשלוש הנחות אלה אוסיף תיאור של המצב המדיני אותו הותיר אולמרט לנתניהו. בראייה לאחור יש שני אולמרט. אולמרט הראשון הפועל מהראש, הקצין מדינית לאזור הרק"ח, ניהל מו"מ עם אסד, הכניס לקלחת את ארדואן, וניהל מו"מ עם אבו מאזן. אולמרט השני פועל מהבטן, מעשן סיגרים, מקבל מתנות מקרובים ורחוקים ותוקף בלבנון, בעזה ובסוריה תוך חיסולו של אולמרט הראשון. אולמרט הוריש לנתניהו שני נכסים פוליטיים/מדיניים. הראשון, תקופה ארוכה של שקט יחסי שהושגה תודות לתקיפותיו. השני, הוכחה אמפירית שהנרטיב של הקוורטט המדבר על שתי מדינות בגבולות 1967 מוביל למבוי סתום. בראייה היסטורית ניתן לראות באולמרט רה"מ בעל תרומה אסטרטגית חשובה. אולמרט הוא רה"מ הראשון מזה שנים רבות שהחזיר בפועל למרכז העשייה הממשלתית כמה מעקרונות תורת הביטחון הישראלית הקלאסית שהוגדרה על ידי בן גוריון. מדובר באי השלמה עם הטרור, העברת הלחימה לשטח האויב וביצוע התקפת מנע.

כבר בתחילת כהונתו העמיד נתניהו את הנושא האיראני כמרכז הכובד של מדיניותו. לרוע מזלו נתקל בנשיא אמריקאי שדגל במו"מ ללא תנאים עם איראן וסוריה וראה בבעיה הפלסטינית את שורש הרע ביחסי מערב-ערב. בניסיון לנצל את האסטרטגיה של נתניהו כנגדו הציב לו את המשוואה יצהר תמורת בושהר. כדי לקדם את האסטרטגיה שלו היה על נתניהו לבצע שני מהלכים. האחד, להכשיל את המהלך של אובמה ולשלם על כך מחיר מינימלי, והשני, לשכנע את דעת הקהל במערב ובעקבותיה את המדינאים, שהוא עומד לתקוף באיראן.

הכשלת המהלך של אובמה הושגה באמצעות הקפאת הבנייה ביו"ש לזמן קצוב. קציבת הזמן הייתה מהלך מבריק שכן היא נתנה לאובמה אוויר למהלך אבל הבטיחה שהוא ייחנק בסופו, ומצד שני אפשרה לקואליציה הימנית של נתניהו לבלוע ולהבליג. כדי לשכנע ברצינות כוונתיו לתקוף באיראן גייס נתניהו את מתנגדיו בתקשורת ובפוליטיקה הישראלית. המועילים ביותר היו הגנרלים במיל. שיצאו בפומבי נגדו. כל אנליסט מערבי יניח שהגנרלים יוצאים נגד תקיפה באיראן מאחר שהם יודעים שנתניהו עומד לתקוף.

מששוכנעו המדינאים במערב שסכנת התקיפה היא אמיתית החלו להשליך על נתניהו סוכריות כדי להפיס את דעתו. מרקל נתנה צוללת, אובמה הבטיח ספינות נגד טילים וכולם ביחד החלו להטיל סנקציות על איראן. הקשות ביותר היו הפסקת הסליקה הבנקאית וחרם הנפט. הסנקציות גורמות נזק כבד לכלכלה האיראנית אבל לא יביאו להפסקת תהליך הגרעוּן שלה. למרבה האבסורד, ההיענות המערבית לדרישות נתניהו מקטינה את המחיר המדיני שישלם אם יחליט לתקוף. מטילי הסנקציות הרי העידו בעצמם על הסכנה באיראן גרעינית. המסע המדיני של נתניהו הביא אותו להיות אחד המדינאים המשפיעים על סדר היום הבינלאומי ויצר לו מרחב תמרון מדיני שלא היה כמוהו לישראל. במקביל למהלך המדיני עשה נתניהו גם מהלך פוליטי מבריק כשזרק את הברוורמנים והפואדים מממשלתו תוך שהוא מחזק את הקואליציה שלו. שלוש שנים לאחר שנבחר שם נתניהו את כל האופציות על השולחן האיראני, רוקן לחלוטין את השולחן הפלסטיני והשאיר רק אופציה אחת על השולחן הפוליטי הישראלי – נתניהו.

אומר זאת כך דבורית: בסיבוב השני שלו מלהטט נתניהו במגרש הפוליטי מדיני כמסי בקמפ נואו.

למרות המחמאות שנתתי לנתניהו אני רואה בהתמקדות באיראן מחדל אסטרטגי. לדעתי יש איום גדול יותר על ישראל: פקיסטן. פקיסטן היא מדינה שחלק מהממסד שלה עוסק בטרור באפגניסטן ובהודו. אבי תוכנית הגרעין שלה, עבד אלקדיר חאן הקים סטארט-אפ שעסק בהפצת טכנולוגיה גרעינית לצפון קוריאה, איראן ולוב. הפעילות הגרעינית של לוב לא היתה ידועה למוסד של מאיר דגן, שהיה עסוק בהעברת "רימון" מעזה לטהרן. על מחדל זה היה על הממשלה להפוך אותו לפובליציסט לפני שנים. הגל האיסלמיסטי השוטף את אזורנו עתיד להביא לפקיסטן לקוחות גרעיניים חדשים, ואם לא יוסטו לכיוון זה משאבים רבים אנו עלולים למצוא את עצמנו מופתעים שוב, רק בצורה כואבת הרבה יותר מהכאב הלובי.

חייל זקן

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

84 תגובות על פוסט אורח/ מה באמת קורה באיראן?

  1. פינגבאק: תגובתו של נתניהו שיחות הגרעין בין איראן לאמריקה | ویکی تیک تاک

  2. אבי הגיב:

    מעריך את הניסוי בדיווח אלטרנטיבי, אבל הפוסט מלא חורים ומעיד משהו על כותבו, ומכאן שעל הנתונים וגם המסקנות.
    אתמקד בדוגמא אחת בלבד. לפצצת אורניום נדרש אמנם פי ארבע משקל חומר בקיע מפלוטוניום, אך אפילו בעיצוב טיפש היא עדיין תגיע לעד 40 קילוגרם. עיצוב מהונדס כראוי ימזערה לכדי 25 קילוגרם.
    הסיבה שטרם הצליחו להרכיב ראש קרב גרעיני ראוי היא שלא הצליחו להתגבר על הקשיים הטכנים במזעורה. בבסיס פרצין ניסו בעבר תזמון נפצים שאמורים לעטוף את הליבה הכדורית.
    פיצוץ מדוייק שלהם גורם להגברת צפיפות החומר הבקיע, מה שמאפשר להשיג תוצאה טובה (ניצול החומר הבקיע) מכמות קטנה יותר של חומר. 

    אהבתי

  3. אורן הגיב:

    זה ניתוח מטעם מכון אנטרפרייז השמרני/ ניצי. מציג עמדה קרובה לזאת שישראל מציגה פומבית, כולל גם קישורים למקורת.
    למי שאוהב תמיד את התסריט הגרוע ביותר.

    אהבתי

  4. עובר אורח הגיב:

    מעניין היה לקרוא את החייל הזקן והתגובות. היה מעט זמן נכנסתי. יש המון
    חוקים לנהל מלחמה. ריכוז כוחות, הפתעה, יוזמה שיגול פקידות, ועדות חקרה,
    ביזה ושלל וכ"ו. אבל החוק הכי חשוב שמי שמתחיל חושב שהוא יודע הכל
    בשביל להתחיל, אחרת לא היה מתחיל. אבל אם היה יודע אולי לא היה מתחיל.
    אם ישראל תתחיל היא תהיה במצב של גרמניה, אי שם בשנות השלושים,
    יפן יום לפני פרל הרבור (התיאוריה הייתה להתחיל לפני שארה"ב תחסלם)
    ארצות ערב והפלשתינים אחרי הכרזת האו"ם. גם ארה"ב אחרי שתי המלחמות
    בעירק ואחת באפגניסטאן. גם רב אלוף חלוץ לא כל כך מזמן. אם דברו על
    פקיסטאן אז מתוך 4 מלחמות עם הודו שבהן הם פתחו הם נדפקו ב3
    (זו חוכמה פתוחה מויקי). לא רצוי לפתוח במלחמה, צריך לחשוב הרבה ולנסות
    דיבורים, נניח איזה הסדר עם תורכיה? דבר מה עם הפלשתינים? משהו לרסן
    כאן את השחיתות תאוות הבצע וחוסר היעילות הגובר כמעט בכל דבר ציבורי.
    מעשים כאלו גם ישפרו את היכולת להצליח במלחמה, אם תבוא ושלא תבוא.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      מורי ורבי עובר אורח, התגעגענו, תמיד טוב לשמוע נקודת מבט יחודית.
      חששנו שהטרולים המאיסו עליך את הבלוג.

      אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        לא כדאי להתגעגע וזה לא רק הטרולים. באמת ! סיפור
        אמיתי, לפני כשלושה שבועות נכנסתי אל מוסד ציבורי
        וכשהשומר, שגם הוא לא נולד אתמול, החל מגשש-מחטט
        בין המחיצות שבתיק המרופט, בין כריך לעיתון, פלטתי:
        "אופ…עייפתי", זה היה ב 8 בחיפה ואני יצאתי בתחבורה
        ציבורית ב 6 מפ"ת. ועוד קודם הלכתי לאוטובוס. הנ"ל
        הרים ראש והשיב: "אבל זה רק בוקר",ואני, אוטומטית,
        עניתי: "אבל אני קמתי לפני יותר מ 70 שנה ! נו
        התפתחה שיחה. לסיכום, בין היתר, הוכנס אל ליבי
        הרעיון שיש לי עוד כמה דברים לכתוב ומאמרים לסיים
        ורעיונות לפתח וזהו. אז יחסר לי זמן לטפל גם בבלוג זה
        וטובים וחכמים ממני יקדמו את בעלת הבית לגברת
        אפינגטון של כאן, למלכת בלוגי ישראל. תודה לך
        ולאחרים ששווים תודה.

        אהבתי

  5. איתמר הגיב:

    הסכנה היחידה לעתידה של מדינת ישראל היא הסכנה של פתרון המדינה האחת הדולאומית על כל השטח של פלסטין.
    המדינה הדולאומית הזו תהיה או מדינה דמוקרטית שבה המיעוט היהודי יחיה בנוחות יחסית או מדינת אפרטהייד שבה המיעוט היהודי ישלוט ברוב הפלסטיני.
    בכל הניתוח נעדרה תשובה לשאלה אחת : במקרה של תקיפה ישראלית באיראן (שתהיה תקיפת ראווה ולא תשמיד את כל מתקני הגרעין) הכור בדימונה יהפוך למטרה לגיטימית לתגובה איראנית.האם הכור בדימונה ערוך להגנה מפני תקיפה של מאות רקטות וטילים ?
    איראן תהיה מעצמה גרעינית ואנחנו נמשיך לחיות כאן בתוך מציאות מורכבת ומסובכת.
    ההרתעה הגרעינית ההדדית בין איראן לישראל (וגם בין איראן למדינות מערביות ואולי ערביות שישיגו נשק גרעיני בעתיד) תלווה אותנו למשך שנים רבות עד שהמשטר באיראן יפול (וזה יקרה עוד בימי חיינו) ולהתרעה הזו גם יש צד חיובי אחד – האיום הגרעיני האיראני יוריד מהפרק כל מחשבה מצד מטורללים מהימין המשיחי המטורלל על סילוק המסגדים מהר הבית והקמת בית המקדש החדש.
    וגם זו לטובה.

    אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      נובמת… דימונה כבר מזמן אינה מטרה אטרקטיבית לבזבז עליה אמל"ח. יש חסכונות הרבה יותר שמנים בבנק המטרות של הישמעאלים הסובבים.

      איפה?

      אוה. טוב ששאלתם. אסכם בטוקבקית קלאסית:

      א. אני לא רוצה לתת לאויבינו רעיונות
      ב. והמבין יבין
      ג. ודי לחכימא ברמיזא
      ד. ודי לחכימא

      אהבתי

  6. אורן הגיב:

    חייל זקן, אתה כנראה כבר לא תשתנה. אתה יודע הרבה פחות ממה שאתה חושב.
    מתברר שיש פה חובבים רבים לתקשורת אלטרנטיבית, אלט' כמו רפואה אלטרנטיבית. זה לא פוגע בבריאות, רק מפיץ את הבורות.

    אהבתי

  7. גנרל צעיר הגיב:

    הייתה לי שיחה השבוע עם בלוגר ידוע שמתעסק גם בפרשנויות מדעיות ושאלתי אותו למה יכתוב משהו על אירן. הוא הסביר שלאף מדינה בעולם, גם לא לאמריקאים, אין יכולת שיגור בליסטית של פצצת אטום מאוראניום. אפשר לשגר אותה רק מאווירון גדול. לא משום טיל. היו שלוש פצצות בהתחלה. אחת מאוראניום ושתיים מפלוטוניום. אחרי הירושימה הפסיקו להתעסק עם אוראניום כנשק גרעיני. אלא מאי? הוא אמר שפלוטוניום אפשר להפיק רק בכור אטומי ולאירן אין כזה אז מלית ברירה הם הולכים על התוואי של הירושימה שהוא מסורבל ומסובך הרבה יותר. עוד אמר שפצצה מאוראניום יכולה להוריד שכונה בתל אביב. פצצת מימן יכולה להשמיד את גוש דן. לא יותר מזה. בטח לא את כל הארץ או חצי מזרח תיכון כמו שתמיד מספרים.

    אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      ישראל ללא גוש דן…

      המממממ…..

      אהבתי

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אם הבנתי נכון, פצצת אטום יכולה להתבסס על שני מרכיבים: אורניום או פלוטוניום. אך בשני מקרים אלה, אאל"ט, מדובר על ביקוע גרעיני.
      בפצצת מימן, לעומת זאת, מדובר על היתוך גרעיני (כזה שלעצם אפשרותו נדרשת פצצת אטום).
      מהתגובה של הגנרל הצעיר נדמה כי הוא מבדיל בין פצצת אטום לפצצת מימן, בכך שהראשונה מכילה אורניום ואילו האחרת פלוטוניום.

      אהבתי

    • הינשוף של מינרווה הגיב:

      בפוסט נטען כי פצצת אטום ניתן להרכיב או מאורניום או מפלוטוניום. אולם, אאל"ט, בשני המקרים מדובר בביקוע גרעיני. בפצצת מימן, לעומת זאת, מדובר בהיתוך גרעיני (שלשם יצירת התנאים לכך נדרשת פצצת אטום).
      מהתגובה של גנרל צעיר נדמה שהוא מבחין בין פצצת אטום לפצצת מימן בכך שהראשונה מכילה אורניום ואילו האחרונה פלוטוניום.
      אודה להבהרה.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        גנרל צעיר חיזק את מה שכתבתי בפוסט לגבי ההבדל ביו שני סוגי פצצות אטום. פצצת אטום מאורניום כבדה בהרבה מהמקבילה מפלוטוניום. כדי לבנות פצצת מימן יש צורך לפתח קודם פצצת אטום שכן היא משמשת כנפץ של פצצת מימן.

        אהבתי

  8. מני הגיב:

    הכותב והמגיבים הם ההוכחה שהטמטום ושטיפת המוח הצליחו. אי אפשר לדעת מהי הנחה, מהי עובדה ולכן אי אפשר באמת לנתח את מה שקורה, מסיבה אחת פשוטה:אף אחד לא יודע מה באמת קורה באירן, כמו שהכותרת מבקשת לרמוז. גם לא חייל זקן.

    אהבתי

  9. גיל קול הגיב:

    תודה על התשובות חייל זקן:

    לא הבנתי את עניין החתימה המיוחדת. מדוע החתימה הזו בהכרח אומרת שהדיווח שצפון קוריאה ביצעה ניסוי עבור אירן אינה הגיונית?
    וגם:

    אתה בטוח ששיאהב 3 לא מסוגל לשאת אורניום, בויקיפדיה מצוין דווקא שהוא יכול לשאת משקל משמעותי. ו-
    "ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו אמר כי ישנן ראיות ההולכות וגדלות שמוכיחות על פעילותה של איראן להשגת נשק גרעיני ולא כפי שהם טוענים, בדו"ח נקבע כי איראן ביצעה ניסויים לייצור ראש נפץ גרעיני על טיל שיהאב 3 לטווח בינוני שמסוגל להגיע לישראל." אין לנו חברים בסוכנות, אלא אנשי מקצוע. למה שאני לא אסמוך על הפרסום?

    ולגבי יונה:
    רפרפתי ב-PDF כי אני חייב לצאת. אבל: מדובר על בין 100 ומשהו אלף ל-600 אלף הרוגים תוך שנה כתוצאה מהקרינה במקרה של פגיעת טיל במרכז הארץ (תלוי בכמות החומר הגרעיני בטיל). וזה רק טיל אחד.
    כמו כן – איך אפשר להתגונן?
    כמו כן – האם פגיעה בכמה מקומות, בהנחה והטיל לא ייורט, לא תהפוך את הארץ עצמה לבלתי ראויה למגורים?
    ולא שאלה, אלא קביעה – המחשב שהאירנים לא יירו טיל כי יש כאן אוכלוסייה ערבית היא הרבה מעבר לאופטימית. אני בספק אם אנחנו נהיה המדינה הראשונה שאירן תשתמש נגדה בפצצת אטום. לפי דעתי זו תהיה מדינת ערב בכלל. שיעים לא באמת מחבבים סונים, ואירנים הם לא באמת ערבים.

    * כל השאלות אינן בשל קנטרנות, אלא כדי להבין.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      גיל מכובדי, ראה את תגובתו, למטה, של גנרל צעיר.
      למרות שאיני מומחה, או בעל רקע בטילים, אוסיף כמה מילים.
      נפץ גרעיני חיב לבצע פיצוץ שהגאומטריה שלו מדויקת מאד. כל סטיה קלה תהפוך את הפצצה מגרעינית למלוכלכת. פצצה המורכבת על טיל צריכה להיות מוגנת מהשפעות של תאוצה, גרביטציה, חום וכיוצא באלו. הנגזר מזה שהפצצה חייבת מעטפת שתתפקד כמו מתלה במכונית מה שמשפיע על משקל הרש"ק ומבנה הטיל. שינוי נוסף שנדרש הוא במנוע הרקטי שחייב להיות בעל תאוצה מבוקרת. הנחות אלו גורמות לי לחשוב שהטילים האירניים המבוססים על טכנולוגיה צפון קוריאנית אינם מתאימים למשימה. חיזוק לטענתי ניתן למצוא במטח הטילים שהעניק לנו סראם חוסיין זצ"ל. רוב הרש"קים של טילים אלו התפרקו בטרם פגעו ביעדם. גם טילים אלו התבססו על טכנולוגיה צפון קוריאנית

      אהבתי

      • גיל קול הגיב:

        עכשיו קראתי. הכנסתם לי מרכיב חדש של פצצת מימן שכן יכולה למחוק את גוש דן. כמו כן, אני לא יודע עד כמה פצצה מלוכלכת בשל חוסר דיוק תהיה נוראה פחות ומה ההשפעות שלה. עכשיו נכנס לי ה-PDF הזה של יונה, שלכאורה אמור לתמוך ב"יש עוד זמן ואין סכנה", אבל התוכן שלו מצביע על ההיפך. ויש לי גנרל צעיר שאומר שרק פצצה ממטוס בהקשר האירני עשויה לפגוע בנו.

        אני לא יודע מה לחשוב ובמה להאמין. כן נראה לי מוזר שמומחים, לא רק ישראלים משתפים פעולה עם הדיווחים בדבר ההיתכנות, היכולת והניסויים שבוצעו. וכן, ככל שידוע לי כל המתנגדים אצלנו הביעו התנגדות לתקיפה בשל התוצאות של הפעולה, אני לא זוכר שערערו על הנחת היסוד בדבר היכולת האירנית.

        הדבר היחידי שאני יודע, הוא שאני לא יודע. ואני חייב לשאול, האם גנרל צעיר וחייל זקן באמת יודעים, או שאתם חושבים או מאמינים? בכל מקרה, אני מתחיל לחשוב שהאמרה "בורות היא אושר" אינה כל כך מופרכת כפי שחשבתי בעבר.

        דמנאיט.

        אהבתי

        • גנרל צעיר הגיב:

          מאוד פשוט. יש ביטוי שנקרא בעורמה תעשה לך מלחמה כמו שאנחנו יודעים. מה שהוא הסביר לי שהאירנים לא צריכים לטוס במטוסים המלחמתיים הישנים שלהם עד לפה. כי הם לא יכולים. הם ישימו את הפצצת אוראניום שלהם על אווירון נוסעים אמיתי עם מלא נוסעים ויבקשו לנחות נחיתת חרום בישראל. זה כבר קרה פעם עם דייל שחטף אווירון. ואז הם ישליכו את הפצצה על תל אביב. זאת אומרת שהפצצת אוראניום שלהם מסוכנת לנו גם בלי טיל שיקח אותה מטהרן עד לפה. לדבריו פלורנטין שפירא ושכונת התקווה יימחקו. 60 אלף הרוגים בערך. ועוד 90 אלף בערך מחולון רמת גן גבעתיים בת ים ותל אביב ימותו מן הקרינה בשנים אחרי זה. ככה קרה בהירושימה וזאת אותה פצצה פרימיטיווית. כשכל זה יגמר יעבור המרכז הכלכלי והתרבותי לאשדוד או לחיפה כי אי אפשר יהיה לחיות בשטח הגאוגרפי של תל אביב להרבה שנים. הוא מעריך שהפצצה תהיה מוכנה ב-2016 עד 2018 לפי קצב ההתקדמות עד עכשיו. אבל החלק המענין ממה שאמר שגם אם היה לאירנים פצצה מפלוטוניום שאפשר לשים על טיל הם לא היו משגרים אותה כך מהחשש שהחץ יפיל אותו. ואז ישראל תמטיר אש וגופרית על אירן כאילו נפלה עליה באמת פצצה. זאת אומרת שאווירון תהיה הדרך הבטוחה בשבילם לפגוע בנו. וחוץ מזה גם אם חץ יפגע בפלוטוניום לא תתחיל תגובת שרשרת. יהיה רק זיהום מקומי אבל לא פיצוץ.

          אהבתי

    • גיל,

      אני לא יודע לאיזה תרחיש וראש נפץ גרעיני התייחסת.
      למיטב הבנתי ראש קרב של 500KT הכי פחות סביר וה 10 וה 20 נראים לי יותר מתאימים לחישוב בגלל המורכבות הנדרשת.

      השפעת הקרינה תלויה במידת החשיפה של האוכלוסיה ורמת המוכנות הכללית.
      רוב הישראלים מנוסים במצבי חירום וישמעו להנחיות.
      אם הפיצוץ יהיה על פני האדמה או באוויר זה ישפיע מאוד על מידת הזיהום.
      אפשר להתגונן מסמך הנחיות של הממשל האמריקאי אמנם מ- 1950 אבל כנראה שעדיין רלוונטי כי אין משהו מעודכן יותר . קישור לאורגינלי < PDF

      הבהרה: אין לי רקע מדעי או מידע בטחוני יוצא דופן. אני הדיוט שרוצה להיות מוכן ופחות היסטרי שהקדיש כמה שעות לקריאת מאמרים. אם אני זוכר נכון הקרדיט על ה- PDF של המכון למחקרים אסטרטגיים מגיע לחייל הקשיש.

      אני מודע לעובדה שכל מה שנכתב בנושא מצד אנשי תקשורת מפוקפק במקרה הטוב. זאת הסיבה שהושבתי את עצמי לקרוא.
      ועכשיו, האם אני רגוע יותר ?
      כן. אבל ממש קצת.

      האם אני יודע מה אני עושה עם המשפחה במקרה ש…
      כן.

      אהבתי

  10. דב הגיב:

    גם בפוסט של החייל הזקן, גם בתגובות האוהדות וגם בנזעמות מורגשת תאווה עזה לדעת מהי המציאות, איך אפשר להסיק ממנה על מה שעתיד לקרות ומה אנחנו יכולים לעשות בנדון.

    המודל היחידי שעשוי לנבא משהו על התנהגות פוליטית הוא תורת המשחקים. הפרק המתאים בתורת המשחקים (משתתפים רבים, מותר לעשות קואליציות וסכום שאינו אפס) אינו ניתן לפתרון רציונלי. לכן מעניין לקרוא את הניתוחים אבל אין להם פוטנציאל ניבוי.

    אני מבין את בעייתם של עיתונאים בהקשר הזה ואינני מצפה מהם להפסיק לנתח כי אין אפשרות לנתח נכון. אבל, קורא שבוחר את הניתוח שמתאים לו אישית ומניח שהניתוח הזה מנבא היטב את מה שיקרה בעתיד, סביר שיתאכזב.

    אהבתי

  11. captain beefheart הגיב:

    בכל מה שקשור לאיראן יש רק דבר אחד ברור: בן שלו הוא כותב המוזיקה האיכותי בישראל. קראתי מה כתב היום על אריק לביא, ישבתי ברצפה – נפלתי בכיסא! :

    http://www.haaretz.co.il/gallery/music/1.1659862

    אהבתי

  12. ניר הגיב:

    סופר מעניין, במיוחד לאור העובדה שהתקיפה הגדולה ביותר על אדמת אירן עד היום בוצעה דווקא נגד מפעל לייצור טילים http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/305/455.html

    אהבתי

  13. ד. ספקטור הגיב:

    ספקטרומטר, חייל זקן, לא ספקטומטר הוא המכשיר עליו עבדת. חבל שצמצמת בתיאור סגולותיו (כפוף למגבלת ההשכלה של קוראי הבלוג) כי אז גם הספקטרומטר המותקן במיקרוסקופ האלקטרוני במפעל שלי מתאים ליעדים שציינת.
    שאפו על ההרצאה.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      כתבתי ספקטוגרף מסות, גרף במקום מטר, זכר לעידן פרוייקט מנהטן הטרום דיגיטלי בו היו קוראים תוצאות מדידה ספקטראלית בסיוע מכשיר שנקרא אינטגרטור גרפי. ראה גם סייסמוגרף, פוליגרף …

      אהבתי

      • רקמילה הגיב:

        אתה הבנת את זה ברוך?

        אהבתי

      • ד. ספקטור הגיב:

        אם תוסיף את הריש (כמו שהבלוגרית הנועזת עשתה מאחורי גבותינו) ואני אחליף את המטר בגראף (אגב, מעולם לא ראיתי ספטרומטר עם מחט…) נגיע למכנה משותף והסכמה.

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          מקבל בהכנעה…
          דרך אגב, בסייסמוגרפים עדיין משתמשים במחטים כדי להתגבר על שגיאות קוונטיזציה

          אהבתי

        • velvet הגיב:

          ד. ספקטור: למה אתה אומר "מאחורי הגב" אם כתבתי "תיקון", ציינתי את התאריך וגם סימנתי את התיקון? למה לשקר?

          אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            הבלוגרית הנועזת נתנה לי את יומי בבית הדין הלשוני לפני שתיקנה

            אהבתי

          • ד. ספקטור הגיב:

            למה זה לקח לך כ"כ הרבה זמן לתקן? יכול להיות שאחרי שכתבתי ספקטרומטר עם ריש רצת מהר לגוגל? ביקשת את רשותו של חייל זקן? נתת לי קרדיט? אבל להאשים אחרים בשקרים זו תכונה מאד בולטת אצלך.

            אהבתי

            • תמי הגיב:

              אני חייבת לומר שזה קצת מוזר לבקש קרדיט על המילה ספקטרומטר.

              אהבתי

            • velvet הגיב:

              1. מה הקשר בין השקר שלך "תיקנת מאחורי הגב" לבין "לקח לך הרבה זמן לתקן" (שקר שני)?

              2. כן, באופן לא סביר שאלתי קודם את הכותב מה הסיפור, מאחר שכתב שזהו תחום עיסוקו, ומאחר שהוא חתום על הטקסט. נורא מוזר, לא לתקן דקה אחרי שטוקבקיסט אנונימי שמעולם לא ראיתי את שמו פה, כתב שתי מילים, נכון? ממש מופרע מצדי.

              3. פתאום חסר לך, חסר השם, קרדיט? זה הסיפור שמצדיק את השקרים שלך?

              אהבתי

  14. דן הגיב:

    מעניין, תודה.

    אהבתי

  15. נהניתי לקרוא חייל,

    מספר נקודות נוספות להעשרת הדיון האיראני:

    1- תקיפה של מטוסי הפצצה איראניים חמושים בנשק גרעיני כמעט בלתי אפשרית.

    2- העשרת אורניום עד לרמה של 20% דורשת 80% משאבים וידע, ומשם זה רק עניין של זמן להגיע לרמת העשרה הדרושה לפצצה.

    3- האתגר המשמעותי ביותר בפיתוח נשק גרעיני הוא לתכנן מתקן ביקוע (משקל וגודל) לטיל.

    4- גם אם יהיו לאיראן טילים עם ראש גרעיני שמסוגלים להגיע לכאן, ההחלטה על השיגור נראית בעייתית, אפילו להגיון האיראני…

    א: רמת הדיוק נמוכה וחשש סביר לפגיעה בריכוזי אוכלוסיה ערבית.
    ב: יכולת היירוט המוקדם של ישראל, שכנראה תגיב באופן שמגיבים לנסיון השמדה.

    5- ביבי מקבל מאולמרט מורשת מדינית בטחונית נוספת שהתקבעה בדעת הקהל הציבורית:
    כל ראשי הממשלה שלפניו השמידו תוכניות גרעיניות של מדינות אוייב.
    במקרה שאיראן תתגרען או תשתמש בנשק גרעיני, ביבי ייתפס ויירשם בהיסטוריה כמנהיג שאשם במחדל הגדול מכולם והסיכוי שייבחר שוב (לאור הסנדול עצמי בנושא הגרעין) הוא אפסי.

    6- אם לאוכלוסיה תינתן התרעה של מספר דקות והנחיות כיצד לנהוג, פיצוץ של טיל גרעיני לא ישמיד את מדינת ישראל. גם לא חמישה טילים. מדובר באגדה אורבנית <זהירות PDF

    7- את העיצומים וקשיי הסליקה ההפרסים ינהלו באסטרטגיה של דדן הרשע עד לנקודה שזה יתחיל ממש לכאוב להם. בנקודה זו יעמדו המנהיגים בפני שתי ברירות עיקריות:
    א- וויתור על תכנית הגרעין
    ב- הפעלת לחץ על האחראים דרך פיגועי טרור (כואבים במיוחד).

    אפשרות ב' היא הפשוטה, הבטוחה והזולה ביותר וזאת שתאפשר להם לזכות באהדת העם. התקפלות בפני המערב עלולה לערער את השלטון.

    שאלת איפה הכסף לגבי השחקניות בסוגיית הגרעין האיראני והמפרץ הפרסי:
    מי תרוויח ממלחמה, מי ממתיחות ומי משלום ?

    מבוהלים ?- גם אני.

    אהבתי

  16. . הגיב:

    תודה. מרתק. שתי הערות על לוז הניתוח שלך לדעתי, ענין ביזור המתקנים וחיפורם העמוק באדמה. דומני שאת מה שאתה יודע על יתרונה של אש נ"מ מרוכזת ועל חסרונם של פתחי אוורור ותעלות ביוב יודעים גם האיראנים ואלה אינם מטומטמים במיוחד. להבנתי מטרת פיזור המתקנים לא היתה להקשות על התקיפה אלא להקשות על המודיעין. אם אתה לא יודע איפה מתחבא האורניום אין לך מה לתקוף. יתכן שבעייתה העיקרית של ישראל היא בכלל בעיית מודיעין (לא אתפלא כשהאחראי על המודיעין הוא זה שאמר בבטחון לפני כמה חודשים שתוך שבועיים אסד נופל). לעניין פתחי האוורור, להבנתי, את האיראנים לא מעניין במיוחד לשמר את הכורים. הכי חשוב להם לשמר את האוראניום המועשר שצברו. את זה אפשר לטמון עמוק באדמה בלי פתחים ובלי ביוב. לאוראניום יש נשימה מאוד עמוקה והוא עושה את צרכיו בצמצום.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      אני מסכים אתך שלאירנים יש סיבות טובות להתנהלותם. בפוסט התיחסתי לטיעונים של מתנגדי התקיפה. כפי שצינתי, מפאת קוצר היריעה לא התיחסתי להיבטים אחרים.

      אהבתי

  17. גיל קול הגיב:

    גם לי יש בעיה עם ההנחה האפריורית שהכותב יודע על מה הוא מדבר. אבל אומר זאת – זה היה מרתק.

    יש לי בעיה עם הטענה הראשונה.
    כמה מהסיבות שאירן עומדת בפני גירעון "ממש בקרוב" כבר 15 שנה והממש לא מגיע הן (מהבנתי ומדיווחי התקשורת):
    1. תשתיות ומרכיבים עם דפקטים נסתרים שנמכרו לאיראן וטופלו ע"י אי אלו ארגוני ביון עלומים.
    2. לפחות וירוס מסתורי אחד שחירבש להם לגמרי את המערכות ואחראי ככל הנראה לכמה דגים עם עין שלישית ששוחים להנאתם באזור הכורים.
    3. אי אלו פיצוצים מסתוריים שפגעו באי אלו מרכיבים של תוכנית הגרעין האירנית.
    4. התנקשויות חוזרות ונשנות באדריכלים ומבצעים של תוכניות הגרעין.
    5. עריקות ומידע מודיעיני שסופק ע"י עריקי התוכנית וסייע לחרבשה.

    נטען, שפעולות אלו, ורבות אחרות ועלומות, לא רק עיכבו אלא אף הסיגו את התוכנית אחור שוב ושוב במהלך השנים ושזו הסיבה לעיכוב המבורך. האם לחייל זקן מידע אחר בנושא?

    כמו כן. להבנתי (וכאן אני הדיוט לחלוטין, אני מודה) יש לאיראן יכולת שיגור ראש נפץ קונבנציונלי ושאינו כזה – ע"י שיאהב 3. אם זה נכון – הטענה שאין לה יכולת שיגור היא שגויה. אשמח אם תאמר לי ששיאהב 3 זה בכלל שמו של גלגל ענק בסופרלנד באיספהאן. איך לומר, ארגיש בטוח יותר. ובכן?

    דבר נוסף. האם איראן חייבת לבצע את הניסוי הגרעיני, או שמדינה אחרת יכולה לעשות זאת עבורה. נניח, צפון קוריאה. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000730442
    האם אנו יודעים שלא עשתה ושגלובס, ולמעשה כל שאר אמצעי התקשורת, שיקרו?

    כמו כן, גם בהנחה ועדיין נדרש ניסוי גרעיני וצפון קוריאה לא בקטע: מה מונע מאיראן לחמש טילים גרעיניים, ולהקצות אחד מהם לניסוי. ואז אם הניסוי עבר בהצלחה יש לאירן גם ניסוי מוצלח, גם אמצעי שיגור (שיהאב), וגם מוכנות או הרתעה מפעולה צבאית מיידית. כל זאת בהנחה והניסוי לא ייכשל, והרי אללה עימם, למה שיחשבו שיכשל?

    לגבי השגת אורניום: האם מופרך להניח שחברים טובים מצפון קוריאה ומשאריות בריה"מ סיפקו או יספקו מה שצריך עבור המחיר הנכון?
    __________
    ואני בטוח שהאקדח הישראלי הטעון על השולחן הכביד את ידי המערב על אירן, אני גם חושב (ללא אסמכתא) שהמטרה היא לאיים כדי שאנחנו לא נצטרך באמת לבצע, אבל האם מנהיגי המערב כל כך מטומטמים עד שהם מוכנים להאמין ביודעין לשקר ישראלי בדבר קירבתה של אירן לפצצה מספיק כדי לשחק במשחק המסוכן שהם משחקים?
    __

    וללא טיפת ציניות, ניתוח מרתק, לוגי ומהנה, אני פשוט לא כל כך בטוח שכל העובדות עליהן הסתמכת הן אכן עובדות, ולכן הפרשנות אינה VALID. אודה למענה על השאלות ואשמח, שוב, אם תראה לי שהכל בבל"ת, כי חליפת עופרת עולה לא מעט.

    סתם מילואימניק מהשורה

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      הנחות אינן אלא הנחות והשאלות במקומן.
      הפער העיקרי בינינו נובע מכך שאני לא מאמין באופן גורף לפירסומים בעיתונים. לדוגמא הפרסום שהיה לאחרונה על ניסוי ב"הדק נויטרונים" שהופיע לאחרונה בתקשורת. מקור המידע יוחס לצילום של לוין אזרחי. הידיעה היא שטות מוחלטת שכן ללויני צילום המצלמים בתחום האור הנראה אין יכולת לקלוט קרינה רדיו אקטיבית.
      ניסוי גרעיני במדינה זרה אינו אופציה. הסיבה לכך היא שלכל פצצה יש חתימה ספקטראלית יחודית, כמו טביעת אצבע, שמעידה על מקורה.
      לגהי יכולת שיגור, השיהאב אינו יכול לשאת פצצת אורניום עקב משקלה הגבוה. כפי שאמרתי זהו החסם העיקרי להתגרענות של אירן. להערכתי תקיפה ישראלית, אם תהיה, תתמקד בטילים הקימים ובמערך הפיתוח של טילים חדשים.

      אהבתי

  18. יחזקאל הגיב:

    וכך הציל יצהר את ישראל מהאיום הגרעיני.. הייל נתניהו, החכם מכל מנהיג, מרפרף כפרפר ועוקץ כדבורה
    מה שאפשר לאולמרט לממש מדיניות תקיפה בעזה ובלבנון היא העובדה שניהל מו"מ עם הפלסטינים. העדרו הוא בדיוק מה שמונע מנתניהו את היכולת להניע טנק אחד בעזה

    אהבתי

    • אחד אחר הגיב:

      יחזקאל- טענה ישנה של קדימה שאף אחד לא קנה גם כשהייתה חדשה.
      -מאז עופרת יצוקה- התחלף הנשיא בארה"ב לאחד עם השקפת עולם שונה-והשלטון במצריים נפל והתחלף במשהו גרוע יותר.
      כל אלה דברים שבהחלט לא בשליטה של נתניהו ובעלי חשיבות גבוהה יותר למצב חסי החוץ של מדינת ישראל מאשר המו"מ עם הפליסטינים שגם הוא הפסיק בעיקר בגלל אובמה והפלסטינים.

      אהבתי

  19. הבוב הוורשאי הגיב:

    חייל זקן, שאפו. דבורית, דנזקויה ברדזו פרושה פאני:) (תודה רבה גברת יקרה).

    אהבתי

  20. דוד הגיב:

    "בסיבוב השני שלו מלהטט נתניהו במגרש הפוליטי מדיני כמסי בקמפ נואו".

    אהבתי.

    אהבתי

  21. אורן אצבעוני שותה מהזיפו הגיב:

    הפוסטים האורחים הם תמיד תוספת ליום העבודה שלי. תמיד.

    אמא שלי התקשרה לשאול אם את מנסה ליצור רגשות אשם. לא נחמד מצידה, אך במקרה זה מסכים איתה.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא.
      מה שרציתי להגיד זה שהמנה העיקרית, עמוד השדרה של הבלוג מיומו הראשון, לא השתנ/תה: סקירה יומית.
      כל השאר זה תוספות, ואתה לא חייב לקחת.

      אהבתי

  22. אחד הגיב:

    אני אוהב את הפוסטים האלה.

    אם תרשה הצארית, אשמח לקרוא עוד מדבריו של החייל בנושאים שהושמטו (ניתוח האופציה הצבאית האיראנית, ניתוח המדיניות של אחמדיניג'אד, אובמה ושחקני המשנה).

    אתר רלוונטי: NukeMap

    אהבתי

  23. הינשוף של מינרווה הגיב:

    מחכים, מעניין ומרענן.
    תודה

    אהבתי

  24. אורן אצבעוני המפקד הגיב:

    יש אנשים שאין להם בעיה, שהכלב שלהם מלקק את הבייצים באמצע הסלון, יש את הנגעלים המגרשים אותו. לי אין בעיה.
    הנרקיסיזם המילטריסטי שלך שעשע אותי תחילה, העיק בהמשך וחזר לשעשע. מרענן כשעור של"ח, אך כמובן מעריך את המאמץ. יומרה ללא הומור עצמי, כמו דני נוימן למסי.
    ולווט אם ברצונך להפוך את הבלוג למועדון תרבות קיבוצי, או לחלופין מחווה לאינטרנט של האייטיז, אני בעניין. בכפוף להטבות המובטחות, אוכל לספק פוסטוריח על בוי ג'ורג' או זואי, אשתדל לצמצם לארבתלפים מילה.
    לכבוד פורים אני במוד מכיל, אז אדחה את הביקורת לפוסטשושן.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      אורן, הפוסטים האורחים הם תמיד תוספת ליום העבודה שלי. תמיד.
      כרגיל, כל אחד בוחר מה שמתאים לו לקרוא. אין אונס.
      אתה מוזמן, ככל קורא אחר, להציע פוסט/ים אורח/ים משלך.
      אין לי מערכת של 50 איש, ואפילו לא של חמישה, ואפילו לא של אדם נוסף, עם מיליון רעיונות ואופציות כתיבה וטקסטים שמחכים במגירה.
      הכותבים עושים זאת מיוזמתם ועל פי רצונם (בכפוף להסכמה שלי ולעריכה שלי), או לעתים כחלק וכתולדה של דיאלוג שלי איתם.
      שוב, אם יש לך רעיונות אחרים – בבקשה.

      אהבתי

      • אורן אצבעוני קטנוני הגיב:

        כל אחד תורם לפי תחום העניין שלו, מדפיסים על סטנסיל, וקדימה למכונת השכפול. עלון השכבה מוכן.
        געגועים למדרש התמונה של הקפטן. כך צריך להראות פוסט אורח. אסף אורון בטענה אישית, או תמי בטיעון מדויק.
        נשלח מהאיפאד 3 שלי, לו ג'ובס היה יודע, היה נשאר במנזר בודהיסטי.
        לא,לא,לא אכתוב פוסטוריח, אשאר מגיב ממורמר.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          געגועים למדרש התמונה של הקפטן. כך צריך להיראות פוסט אורח. אסף אורון בטענה אישית, או תמי בטיעון מדויק.

          ומה אתה רוצה לומר בזה? שפיטרתי את הקפטן מכתיבת פוסטים אורחים? שהוא הציע לי מאז כל שבוע מדרש תמונה ואמרתי לו לא?

          יש פוסטים אורחים לטעמך, ויש כאלו לטעמם של אחרים. או רק לטעמי הנורא. קוראים לזה פלורליזם, אאל"ט, ואתה תטען שיש לי טעם רע.

          הרי הפוסט של אסף שכה אהבת פורסם רק לפני 24 שעות, אז על מה התלונה?

          אהבתי

          • אורן אצבעוני שותה מהזיפ הגיב:

            ביקורת בסך הכל. זה בלוג לביקורת התקשורת. הרמה כתקשורת של רוב הפוסטורחים נמוכה. מזכיר גבר היוצא לבלינד דייט ראשון אחרי הבעיטה. לובש את בגדי השבת, שופך על עצמו בקבוק אפטר שייב, פותח דלתות, מנומס להפליא. פותח את הפה ומשעמם ומשעמם ומשעמם.
            אין תחליף לאיכות כתיבה. במקום סמות'יז של זלייבה אנחנו מקבלים פה זיפ של מילואימניקים.

            אהבתי

          • אורן אצבעוני שותה 300-K הגיב:

            את טועה. פלורליזם לדעות. פרסום כתיבה ברמה נמוכה היא חוסר עריכה. בלונדונית זה כמו להשוות את הרויאל שיקספיר קומפני לספיקר קורנר בהייד פארק.
            טוב אנשים מרוצים, תגובות נלהבות. תמחקי את התגובות של לוגם הרעלים, ויתקבל טרולי מושלם.
            מזכיר את הכפולה האהובה עלי בעתונות העברית, המכתבים למערכת של 7ימים.
            איילה ההרצליה מודה ללפיד על הטור המעניין והמחכים. שמעון ממעלה לבונה מברך את קרן פלס.
            דרורית מיפו התרגשה עד דמעות מסיפורה מעורר ההשראה של יתומת צה"ל, שהחלימה מסרטן והפכה ללוליינית בקרקס. ארבל אלוני מכלא הדרים צחק מהציור השבועי של ג'קי "לאן נעלם כרטיס האשראי".

            אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            הגיע הזמן לגלות כי לאחר שנים של השקעה נכנסתי יום אחד למשרדי העורכת הראשית, מתוך הנחה שאקודם לתפקיד בכיר. ומי מחכה לי שם אם לא ד-נקנר? לא היה לה אפילו אומץ לפטר אותי בעצמה, ושלחה פטרן מיומן.

            אהבתי

      • שטוטית הגיב:

        קצת אירוני בפורים דווקא להציג כאן את נושא איראן
        מזכיר קצת נשכחות שקראנו במגילה אתמול בערב

        ומה עם יום האישה הבינלאומי
        זה לא חשוב?
        שאגב אחלה שצויין היום במקרה באותו מועד
        שבו ושתי סירבה לבצע את פקודת המלך

        אהבתי

  25. נימש הגיב:

    מרתק, תמציתי, פוקח עיניים. שוב מהווה הבלוג אלטרנטיבה ראויה בהחלט לשרלטני העיתונים הגדולים.

    אהבתי

  26. אפק הגיב:

    מרתק. ממש בבחינת הכתבות המדעיות בכלכליסט.

    אהבתי

  27. ר/ק וכו' הגיב:

    חייל זקן, תודה.
    דבורית, נראה שמצאת לך אס לא רע.

    אהבתי

  28. אסף שגיב הגיב:

    למרות שאינני מטיל ספק בעובדה שפקיסטן היא גורם מסוכן, שאמנם תובע תשומת לב מודיעינית, ספק רב אם אפשר להציגה כאיום חמור יותר על ישראל מאיראן. פקיסטן אינה מטפחת שאיפות הגמוניות במזרח התיכון או במפרץ הפרסי. אין לה גרורות בסדר גודל של סוריה או של החזבאללה. היא אינה מצהירה השכם וערב על שאיפתה להשמיד מדינות אחרות. רשתות הטרור הנשלטות על ידי שירותי המודיעין האפלוליים והאוטונומיים למחצה שלה פועלות בדרך כלל רק בזירה הרלבנטית לאינטרסים האסטרטגיים של אסלאמאבאד– קרי הודו ואפגניסטן (אף שקשריהם של השירותים הללו עם אוסאמה בן לאדן דורשים עדיין בירור מעמיק). מעבר לכך, למרות יכולתה הגרעינית, צבאה הגדול יחסית ואמצעי הלחימה הרבים (מתוצרת מערבית וסינית) העומדים לרשותה, פקיסטן היא מדינה חלשה, מחוץ ומפנים. היא שרויה בצלה של הודו, שהנחילה לה מפלות קשה והיא קרועה ומפולגת מבפנים. אם תיפול לידי האסלאמיסטים, היא עלולה להפוך לבעייה רצינית, אבל במקרה הזה ישראל לא תצטרך לטפל בה לבדה. המעצמה ההינדית תדאג לעניין במלוא המסירות הנדרשת.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      תגובתך מסבירה בדיוק רב את הסכנה בפקיסטאן. ממשל מפורר ששולט בנשק גרעיני ומוכן לספק אותו תמורת תשלום או לחלוק אותו עם שותפים אידיאולוגיים.

      אהבתי

    • אורן אצבעוני קטנוני הגיב:

      ניתוח של יותר משלוש מדינות במכה אחת, נוסטלגיה לימי האולפן המשותף במלחמת המפרץ. מתי פתחים את הגלולה.

      אהבתי

  29. יעל גרוס אנגלנדר הגיב:

    הניתוחים האסטרטגיים מרתקים. בעיניי זאת עבודה שהתקשורת הייתה אמור לעשות. לא לפחד ולהעמיק – לפחות בנושא הזה.

    אהבתי

    • אורן אצבעוני שותה קפה עלית הגיב:

      עובדות ומקורות ראשוניים זה שטחי, נתוחי כורסא של השמב"ץ זה מעמיק. ולווט ראויה לפרס על תרומתה לשיפור הבנתם של הקוראים בתקשורת.
      מעניין מי יענה ליוזמה.

      אהבתי

  30. ג'ורג' הגיב:

    מה פשר הניתוחים האסטרטגיים, יהיה טיבם אשר יהיה (אין לי כלים להעריך את נכונות המידע ולא אתיימר אחרת), בבלוג שעוסק בביקורת התקשורת?

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      גם זו ביקורת תקשורת:
      התקשורת לא מצליחה לסקר באופן מושכל את סוגיות סוריה ואיראן.
      זאת האלטרנטיבה שאני מציעה.

      אהבתי

      • ג'ורג' הגיב:

        מתוחכם.
        זה מעלה בעיה שכבר העירו עליה פה: אם מביאים ניתוח כל כך רציני ומעמיק, רק הוגן לדעת מי המנתח. אחרת, במה זה שונה מסברת כרס של כל אדם עם קצת קומון סנס ויכולת חיפוש בסיסית בגוגל?

        אהבתי

      • אורן אצבעוני קט הגיב:

        נו באמת ולווט, לא רק אלטרנטיבה אפילו אנדרגראונד. כזאת לא היה לנו מאז נטש לו ריד את להקת פיקוד מפח"ש. לזכותך עומדת האינטלגנציה הרגשית, שאני מציף לרגל יום האישה.

        אהבתי

        • שועלן מפרש ומרפש הגיב:

          לא הבנת.
          ולווט עושה אהרן ברק.

          אהבתי

          • אורן אצבעוני שותה מהגלימה הגיב:

            חייל זקן הוא אחיין של בייניש, שהתמחה אצל חשין.
            והכל תקשורת, גם דברים שאני אומר בקול רם לטלוויזיה (של השכנים, לי אין).
            מקווה שתפתח את הרדיו ותקשיב ל"לילה חי מאד" ברשת ב', בפורים זה בטח פיצוץ. מה יש זה תקשורת, ועוד חיה מאד, בניגוד למיכל ניב.

            אהבתי

      • תמי הגיב:

        כשמיישמים ידע תיאורטי בתורת לחימה ובאמצעי לחימה על עובדות מוצקות ממקורות מוסמכים, מדובר בסיקור.
        כשמיישמים ידע תיאורטי כזה על השערות קונסיפרטיביות מקבלים תיאוריה קונספירטיבית, שיכולה להיות מעניינת ברמה של ספרות פנטזיה, אם היא כתובה היטב.

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          המטרה של הפוסט היתה לבור את המוץ מן התבן, פעולה שנעדרת מהשיח הציבורי והתקשורתי.
          היכן ראית בפוסט השערות קונספירטיביות?

          אהבתי

          • אורן אצבעוני שותה שטוק 84 הגיב:

            המידע המתפרסם בכלי התקשורת מגיע כמעט תמיד ממקורות שעוסקים בתעמולה ובלוחמה פסיכולוגית.

            זה למשל, לא נכון, סתם קביעה השייכת לאובססיות שלך. ולכתוב "לבור את המוץ התבן" מייצג את חוסר הכישרון שלך ככותב.

            אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      זה אחד הנושאים העיקריים שהעסיקו את התקשורת בשבוע האחרון. המטרה להציע לקורא הבלוג נקודת מבט שונה שאין לה ביטוי בתקשורת.

      אהבתי

    • אורי הגיב:

      הניתוח מאד מעניין ובאמת רצוי לדעת מי המנתח.
      אין צורך להגיב מדוע מאמר כזה מוצא מקום בבלוג העוסק בתקשורת. בעלת הבלוג יכולה לכתוב/לערוך כרצונה. זה הבסיס לתקשורת אינטרנט חופשית.

      אהבתי

כתיבת תגובה