קלונסקופיה

אולמרט מוותר

אהוד אולמרט מוותר על הטבות בניסיון למנוע קלון. שלושה עיתונים מדווחחים על כך בכותרתם הראשית. בידיעות ובמעריב לא.
"הקרב על הקלון" במעריב, ע' 3, כשבתמונה שצילם יהונתן שאול ביולי 2012 במכון לביטחון לאומי, נראה אולמרט עגמומי, יד ימין שלו שלובה על זרוע שמאל שתומכת בפניו.

גם בשער ידיעות אפשר למצוא את הביטוי "אות קלון", אך ככותרת לטקסט של אשכול נבו על פעולות תג מחיר. קלון לא קטן בפני עצמו. ראו כמה דלה שפתנו פתע.
את פרשת אולמרט אפשר למצוא בידיעות בע' 12, מלווה בתמונת אולמרט מחייך. הכות': "אולמרט: 'מוותר על ההטבות'". כות' המש': "הפרקליטות ביקשה להטיל קלון על אהוד אולמרט, שהורשע בפרשת מרכז ההשקעות".

עידו באום במארקר מנתח את כל הפרשה ואת הסתעפותה, ואת כל הקשרים למוזס, שדלסון וועדת הריכוזיות, כולל תחקיר רפי גינת על עד המדינה ש"ד. הערת ביניים על עד המדינה: לפני כמה חודשים קראתי משהו של מישהו, לא זוכרת מי: הרי עדי מדינה, טליתותיהם פעמים רבות שחורות משחור. לא מדובר בצדיקי הדור, שהרי אם היו כאלו לא היו נזקקים למעמד עדי מדינה. אז מה אתם רוצים לחשוף?

מרוב דיבורים של הסניגורים של אולמרט ושל חבריו על גודל הזיכוי, קשה היה להבחין בהרשעתו… בעבירה של הפרת אמונים. רגע, הסניגורים דיברו? מה פתאום… הם הרי נטשו במחאה את הדיון שקיימה לשכת עורכי הדין… בחסות ynet לאחר שהיועץ המשפטי לשעבר, מני מזוז, ניסה להציג את הפרשנות שלו לפסק הדין. האירוע היה שיא הציניות במערכה מתוזמרת נגד הפרקליטות. מזוז נפל בנאיביות למלכודת… קשה להבין מדוע הסכים לדבר בכנס בחסות ynet.
… מי שולט ב-ynet? ארנון מוזס. מוזס, שבעיתונו, "ידיעות אחרונות", כתב שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, שמונה על ידי אולמרט, כתבי הגנה למענו של שר המשפטים שקדם לו, חיים רמון – גם הוא ממיודעיו של מוזס (אולמרט מינה את פרידמן לשר המשפטים יומיים לאחר מאמר סניגוריה שכתב על רמון). מוזס הוא האיש שבעיתונו כותב גם בעל הטור יאיר לפיד – חברו הטוב של אולמרט. מוזס הוא הוא האיש שעיתונו מוביל קמפיין אגרסיבי נגד הפרקליטות – ובעבר גם נגד בתי המשפט. חברות היא סיבה מצוינת לרתום עיתון ואתר אינטרנט לקמפיין שמשרת את טובתו של אולמרט.
יכול להיות שהקמפיין הזה משרת אינטרסים גדולים יותר? בל נשכח כי התפטרותו של אולמרט הובילה לעלייתו של בנימין נתניהו… שמקיים יחסים סימביוטיים עם העיתון "ישראל היום", שהדיח את "ידיעות אחרונות" ממעמדו המונופוליסטי ומהבכורה בשוק העיתונות. נתניהו גם הקים את ועדת הריכוזיות, שהמלצותיה מסכנות באופן ישיר את הפירמידות העסקיות של בעלי הון שמוזס מקושר אליהם. ספק גדול אם אולמרט, שמשמש כיום כיו"ר קבוצת לבנת, השותפה בפירמידת אי.די.בי, היה מקים ועדה לפירוק הפירמידות אילו היה הגה השלטון בידיו.

מיילבק/ עופר מאיר

פעם ראשונה ששמחתי לקרוא ישראל היום. "אולמרט בתרגיל אנטי-קלון" ככותרת והידיעה ההגונה והמאוזנת עם תגובת הפרקליטות במשנה – היא כ"כ הרבה יותר רצינית מהפמפלט החד-צדדי של ynet שם מובאת תגובת הפרקליטות בפסקת הסיום, מה שעלול לתת תחושה שבאמת "אין סיבה לקלון", כפי שקובעת הכותרת.
האם העובדה שבעקבות הקלון יישללו ממנו ההטבות יכולה לגרום לו לוותר על ההטבות מראש, ובכך לייתר את הקלון? האם הקלון הוא לא אמירה נורמטיבית-ערכית של ביהמ"ש? האם אלי זהר יכול ברצינות לטעון שאולמרט "איננו איש ציבור"? וכי רה"מ לשעבר יכול פתאום להפוך "אדם פרטי"?
היטיב לנסח ולסכם טוקבקיסט מס' 16 בהארץ: "מבקש לוותר על רשיון הנהיגה שלי כדי שלא ירשיעו אותי בעבירות תנועה. על החתום, שושן ברבי".

הרמטכ"ל מסתער

על מנת לאזן את תמונת חכי לי ר' שפורסמה בישראל היום שלשום, שיגר דו"צ לידיעות תמונה קרבית של הרמטכ"ל בה הוא לא טופח על ישבני ברונזה בחצר משכן הנשיא אלא רץ בשטח כשכדורי אויב מתעופפים מעליו ופצצה איראנית עושה את דרכה במהירות אליו.
בניגוד גמור לתמונה הזו בשער, בע' 8 כותב יוסי יהושוע שאחרי ארבעה שבועות של דריכות בצה"ל צפויה רמת הכוננות לרדת בקרוב (הכותרת עברה כבר לזמן הווה: "מורידים").
התמונה הקרבית מופיעה בענק בע' 8 במעריב ובתחתית ע' 11 בישר"ה, שושבין ה-ר'.

איציק זוהר חוזר

בשער האחורי של מעריב כתוב שבסופשבוע נקרא על הסתבכותו של כוכב הכדורגל איציק זוהר, "כך נפלתי", על ההתמכרות להימורים, חובות הענק והנושים. משמפשפשים בכתבה העתידית של שרה ליבוביץ' דר אפשר להיווכח בניסוח הקסם "אמר באחרונה למקורביו". אה.
בשער האחורי של ידיעות, לעומת זאת, מתבר שיהיה ראיון איתו ב-7 לילות (רז שכניק). בראיון, כך לפי הכתבה, הוא אומנם ידבר על נפילתו הכלכלית ופשיטת הרגל אבל אפשר להירגע, הוא מביא לישראל את שיטת השתלת השיער של ויין רוני, חלוץ העל של מנצ'סטר יונייטד. זו הכותרת, זה המש' ואלו התמונות המלבבות בנוסח לפני-אחרי של אותו רוני.

מעריב מתחפר

שני בעלי מניות מיעוט בדסק"ש הגישו תביעה נגזרת בסך 370 מ' ש' נגד החברה ובעליה נוחי דנקנר.

בתביעה נטען כי החלטותיהם של הדירקטורים בעניין מעריב גרמו לחברה לנזק רב, וכפועל יוצא מכך – גם לבעלי מניותיה … כבר במועד קבלת ההחלטות היה ברור או למצער – צריך היה להיות ברור כי מדובר בעסקה בלתי סבירה כלכלית, ונעדרת כל היגיון עסקי או כלכלי, שאינה לטובת החברה, שאינה משרתת את מטרת החברה שהיא השאת רווחים לבעלי מניותיה, שאינה יוצרת כל סינרגיה עם עסקי החברה ואשר צפויה לגרום לחברה נזקים משמעותיים ביותר.

מצחיק, לא? הם לא שמעו שלא הכל זה כסף? איזה אנשים חסרי ערכים. הם לא ציונים. בטוח היו שק"מיסטים בצבא.

כות' ראשית, כלכליסט: המוסדיים יכריעו את גורל אי.די.בי.
אבל איזה בלגאן:

הראל העניקה לאי.די.בי פתוח הלוואות בהיקף של 98 מיליון שקל, שאינן מגובות בביטחונות. להלוואות אלו לוח סילוקין שונה מהתשלומים הצפויים לאג"ח הסחיר של אי.די.בי פתוח, כשחלק מהתשלומים… צריכים להיות מועברים להראל בשנתיים הקרובות. לכאורה, הראל עלולה למצוא את עצמה בפוטנציאל לניגוד עניינים, כמחזיקה גם באג"ח הסחיר של אי.די.בי פתוח וגם כמלווה פרטית לחברה, מאחר שלכאורה האינטרס שלה עלול להיות כזה שיבקש לאפשר לאי.די.בי פתוח להתנהל במהלך עסקים רגיל ולשלם את חובותיה לכלל נושיה כסדרם.

במעריב עסקים נחים. היום לא צריך לכתוב על אי.די.בי.
בשוק ההון של ממון: "המוסדיים: אולטימטום לנוחי דנקנר" וגם לתביעה המוזכרת לעיל יש בוקסית ורדרדת.
בשער גלובס: "הערכות: תשלום האג"ח הקרוב של אי.די.בי – להכרעת בית המשפט" ושער שוק ההון: "תשלום של 35 מיליון ש' מאיים להפוך לכדור שלג".
ומהבוקר: מחזיקי האג"ח דרשו צו מניעה, אי.די.בי שכרה את עו"ד רם כספי.
ישראל היום: המוסדיים לדנקנר: כסף מהבית – או לבית המשפט.

לחם עבודה

בימים הקרובים יפוטרו 70-90 מעובדי הארץ. הכותרת מגוחכת ביותר: מה ההישג בהסכמי הפרישה מרצון? מי ירצה לפרוש מרצון, שזה אומר ישירות לבית הקברות של המקצוע?

אם רשיון ההישרדות של ערוץ 10 פג באמצע יולי והוא לא חידש אותו, על מה תובע הערוץ את רשת?

יש עורכים בבית?

מיילבק/ רועי פלד
ב-ynet מגלים לקוראים מסמך סודי על תכולת הסיגריות. מדובר בתרגום מאמר מהוול סטריט ז׳ורנל (פרט לעובדה שנחתכו שלוש פסקאות מהסוף לשם הקיצור. אפילו לא העיפו את הפסקאות הפחות מעניינות). הידיעה מקרודטת ״סוכנויות הידיעות״, נראה לי שזו הגרסה הווינטית ל״לחן עממי״, יעני שימוש בקניין רוחני ללא קרדיט (או רשות?).
זאת ועוד: עבודת התזה שלי לתואר השני נדרשה למסמכים האלה. הגילוי הסודי הוא מסמכים שנמצאים באינטרנט לפחות חמש שנים, אולי יותר. הם גם לא הודלפו או נגנבו אלא נמסרו לפרסום במסגרת הסכם הפשרה בין התביעה בכמה עשרות ממדינות ארצות הברית לבין חברות הטבק.
נכון שפעם הם לא היו גלויים, אבל יש יותר מקמצוץ של אובר-דרמטיזציה והטעיה בכותרת שמבטיחה מידע ממסמך סודי, ומספקת מידע שנמצא ברשת מספר שנים.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

מעיין פופלבסקי מחפשת עבודה במשרד פרסום ועיצבה לעצמה את המודעה הזו, הפונה למנהלי קריאייטיב. המגיבים מבקרים אותה. גם אני לא מתלהבת ממודעות עם רמיזות מיניות כשאת מחפשת עבודה. זה לא עושה רושם טוב.

נחום אבניאל נסע לניו יורק לכמה שנים וכותב משם בלוג, אחר כך נחום.

נשים נשים

חשוב מאוד:

לכנס שיעסוק בסוגיית הגרעין האיראני ויתקיים בנובמבר, אני מבקש לצרף דוברות המתמחות באחד התחומים הבאים: מדיניות החוץ של איראן, יחסי החוץ של איראן, מדיניות הגרעין של איראן, תרבות איראן, או כל נושא הרלוונטי לכנס.
מעוניינות? צרו בבקשה קשר בהקדם ל-oferisr בג'ימייל. מידע נוסף יישלח בהקדם.
עופר

בידיעות לא שוכחים גם את האקסיות של החברים. סמדר שיר ראיינה ל-24 שעות את פנינה רמון, שיצרה מיזם המשלב אופרה וטראנס. חיים לא יבוא כי הוא בקטע של כדורגל, לדברי רמון. בסוף הראיון שואלת שיר:

ומה עם ורד רמון-ריבלין (עורכת ליידי גלובס, V)?
מה איתה?
היא הוזמנה?
היא אוהבת אופרה?

ספרים ספרים

גיליון נרחב הסוקר את ספרי השנה הבאה. עוד לא עלה לאתר. היו דרוכים.

לפני פיזור

כך טולטל עולמי שלוש פעמים היום:
– גברים ונשים
באמת רואים אחרת.
– למזון אורגני אין יתרונות בריאותיים משמעותיים.
– הלילה בעשר יגיעו פעילי איל"ה לברים תל אביביים ויזהירו נשים פוחזות מפני התמהמהות בהתרבות לתפארת מדינת ישראל והמאזן הדמוגרפי. אני מציעה לסלק אותם משם בתנועת קישטא או לשפוך עליהם כוס מים (בירה זה יקר מדי) אם נפנוף מנומס לא יועיל. יש גבול לחוצפה. זה לא היה קורה בשומקום בעולם (הנה אני מאתגרת אתכם).

ותודה רבה לידידי הבלוג.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

103 תגובות על קלונסקופיה

  1. ז'ורז' סאנד הגיב:

    פיליפ מציג את הגנים של הארי.

    אהבתי

  2. בונד ג בונד הגיב:
  3. מסכל ממוקד הגיב:

    לא שלרגע מישהו חושב להתייחס לשלומפי כעיתונאי מוערך (לידו אפילו יאיר לפיד כבר היה צריך לזכות בפוליצר ובפרס נובל לכלכלה גם יחד), אבל ברור מאליו שגם כותב טיפוסי בטמקא יערפל את מקור ההדלפה שלו תחת קוד "מקור בכיר", גם אם הוא עוד עוזר או סתם דן מרידור או במקרים של פורומים אחרים, אפילו מגיש הקפה- כל עוד הוא מספק לו את הסחורה.

    אהבתי

  4. אורן הגיב:

    בנוגע לאיל"ה את צודקת (אני מתייחס לדיון בפייס, אגב התמונה שלך מבלבלת, לא כל אחד מבין שמדובר בילדה שרכשת לצרכי הצילום בלבד), הפניה בפאבים נותנת תחושה של מחלה והטלת אשמה מוסרית.
    טלטלה אותי מעט כותרת הפוסט, משחק מילים נלוז. אמליץ להעביר את מתן הכותרות למבוגר אחראי (לפחות בנפשו).

    אהבתי

  5. מסכל ממוקד הגיב:

    יש לי הימורים לגבי אחרים.
    למה ס שלום?

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      זאת הרשימה:
      ביבי, ליברמן, ברק, בגין, יעלון, מרידור, שטייניץ, ישי, נאמן, לנדאו, אהרונוביץ', אטיאס, סער, סילבן ודיכטר (משקיף).
      בידיעת ההדלפה של אטילה, המדליף הוגדר "גורם בכיר".
      סילבן הוא המשנה לראש הממשלה, מה שלכאורה הופך אותו לבכיר יחסית לשאר השרים.
      חלקם התבטאו באופן חמור כנגד ההדלפה. את סילבן עוד לא שמעתי.

      אהבתי

      • האמיר הגיב:

        מה הקשר? בסוף עוד יתברר שזה שדרש בתוקף הרב היותר לשלוח את כל השרים לפוליגרף, להתקין ציטוטים על קווי הטלפון שלהם, לשסות בהם את ג'ורג' מהשב"כ ולגלגל בזפת ונוצות את המדליף כשיתגלה, הוא הוא המדליף.

        אם אתה משוכנע שלא יתפסו אותך, מה אכפת לך לגנות את מה שעשית?

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          גם בלי הגינויים והתארים, כשאני מסתכל על הרשימה, מבחינתי סילבן הוא החשוד המיידי. אופציה שניה: איזה *** כמו אטיאס שליהג מתוך טיפשות ולא מתוך רשעות.

          אהבתי

      • דן הגיב:

        בחייאת, כאילו שה"גורם הבכיר" לא יכול להיות עוזר פרלמנטרי/דובר של כל אחד מהנ"ל.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          שאלת תם: עוזרים פרלמנטרים ודוברים נוכחים בישיבות הקבינט?
          אני מתקשה להאמין.
          אתה מתכוון שהם קיבלו עדכון מהשר ואז הדליפו?
          אם אטילה מכנה עוזר פרלמנטרי "גורם בכיר שהשתתף בדיון", מה ההבדל בינו לבין סילברסטיין?
          בקיצור, לא קונה את ההסבר שלך.

          אהבתי

          • רועי הגיב:

            תמיד יש את האפשרות שהיא אולי אפילו הסבירה ביותר, שאף אחד לא הדליף. או לפחות לא חשב שהוא מדליף. סתם דיבר עם עיתונאי ששאל אותו מה היה בקבינט, ואמר לו "אתה יודע, איראן, שמיראן וכו'". סיכוי סביר שהוא לא חשב שזו ידיעה כה מרגשת (והיא באמת לא, אם כבר משהו מעניין זה זה שהקבינט לא דיבר קודם על איראן).

            אהבתי

  6. שועלן הגיב:

    יש מישהו שלא חושב שסילבן שלום זה מי שהדליף מהקבינט?

    אהבתי

  7. מסכל ממוקד הגיב:

    השר עוזי לנדאו, מציע להעביר נוכחים בישיבה בפוליגרף.
    להבדיל מהמקרה הבאמת מצער של אדם משכמו ומעלה פרופ' עוזי ארד, שאמר שתי מילים בפליטת פה(על הגרעין) בלי שום כוונה ובלי זדון במהלך רעיון עיתונאי – כאן מדובר על הדלפה מכוונת לצורך סבוטאז', אני חושב שזו צריכה להיות קו פרשת מים למען יראו ויראו להבא- -פה אין חוכמות – זה חיים ומוות.

    המדליף מדיוני קבינט בנושאים של חיים ומוות (ובהזדמנות נתייחס למוסד המסורס והמעוקר לחלוטין של הצנזורית על העיתונות -חיילים ותושבים שילמו בחייהם בעבר בגין הפקרות), צריך לשבת בכלא לא פחות מענת קם, בין אם הוא שר או איש צבא.

    אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      בד"כ השוואות כאלו נראות לי פופוליסטיות ורדודות. אבל הקדשתי מחשבה שניה ואני מסכים – דין שווה לענת קם ולשר בממשלה שנתפס מעביר חומר חסוי לעיתונות. שניהם עובדי מדינה לכל דבר ועניין.

      אהבתי

  8. האמיר הגיב:

    אם רשיון ההישרדות של ערוץ 10 פג באמצע יולי והוא לא חידש אותו, על מה תובע הערוץ את רשת?

    כי ביבי, זה למה.

    בימים הקרובים יפוטרו 70-90 מעובדי הארץ. הכותרת מגוחכת ביותר: מה ההישג בהסכמי הפרישה מרצון? מי ירצה לפרוש מרצון, שזה אומר ישירות לבית הקברות של המקצוע?

    מי שיכול בכל זאת למצוא עבודה אחרת (מי אמר שחייבים לעבוד דווקא בעיתונות) או מי שמעריך שיפוטר בכל מקרה ומעדיף לצאת עם תנאי פרישה משופרים שניתנים למי שמסכים לפרוש ולא מחכה למכתב פיטורין.

    אהבתי

  9. captain beefheart הגיב:

    הירידה ברמת הכתיבה והעריכה טומנת בחובה לא רק בעיות סגנוניות אלא מוקשים של ממש להבנת הקורא את מה שקרה ומתואר. זו פיסקה שקראתי הבוקר במעריב מתוך כתבה על איציק זוהר:

    "והייתה גם הדקירה: בעודו צועד עם חברים בשדרות רוטשילד בתל אביב בשעת לילה מאוחרת בקיץ 2008, הוא נדקר בפניו באמצעות שבר בקבוק. זוהר לא מיהר להגיש תלונה במשטרה, ובכך עורר שמועות בקשר לזהות התוקף".

    אני אשכרה לא מצליח להבין אם זוהר התלונן במשטרה או לא. למעשה זה לב הפיסקה וסיבת חשיבותה. אבל היום "כותבים כמו שמדברים" וזה מה שיוצא. האם התלונן (אם כי לא מיהר לעשות זאת) או לא, כבר לא אדע.

    אהבתי

  10. לחם הגיב:

    הספר של כנרת רוזנבלום ממש ממש גרוע. לא רק שהשפה עילגת גם התובנות ברמה של חיבור של ילד בכיתה ב'. די מביך כל העסק הזה. אהבתי את הטורים שלה בידיעות וגם הבלוג חמוד אבל היא מיהרה מדי עם הספר. יכול להיות שבעוד כמה שנים היא הייתה בשלה לספר, אולי לעולם לא. התוצאה כפי שהיא עכשו ממש מביכה. נכון שהיא מקושרת בכל מקום והצליחה לארגן לעצמה אחלה של יחסי ציבור, אבל השורה התחתונה לא נעימה, לא רק בשביל רוזנבלום אלא גם בשביל הוצאת כתר. אתם כל כך בוכים על מצבכם העגום, למה אתם לא מקפידים יותר על מה שאתם מוציאים לאור? ומה המשמעות הקשה יותר? שאולי יש כותבים מוכשרים אבל פחות מקושרים שהספרים שלהם לעולם לא יצאו לאור?

    אהבתי

    • הוצאות הספרים הגדולות משלמות עבור קריאת מיון לסינון ראשוני של הספרים החדשים סכומים מגוחכים ואפילו מצחיקים. אי אפשר במחיר הזה להשקיע יותר מדי. אחרי הדו"ח הספר עובר למעריך בכיר יותר וכאן נעצר הדרך ב 99% מהמקרים. הסיכוי של סופר חונן להשתחל למערכות קטן. כיום ניתן להדפיס גם באופן פרטי.

      אהבתי

  11. ע.צ הגיב:

    מזון אורגני אולי אינו יותר בריא אבל כן פחות רעיל. מתוך אותה כתבה:

    "בתוך כך נמצא כי מזון אורגני הכיל 30% פחות מדבירי חרקים.
    עם זאת, המדבירים שנמצאו ברמה גדולה ב-30% במזון שאינו אורגני בהשוואה לאורגני – עדיין נמצאים בתקן, ואין כל הוכחה שהעובדה שהמזון האורגני מכיל פחות מדבירים – היא בעלת יתרון בריאותי. עדיין – הרמה במזון שאינו אורגני היא בתקן המותר והבטוח."

    תקן זה חשוב אבל תקנים כבר החומרו בעבר, ו"אין כל הוכחה" כיום לא מייתר את הזהירות שבהמנעות מהרעלים הללו גם אם הם בתקן המותר.

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      האם במזון אורגני לא אמורים להיות 0% מדבירי חרקים?
      הייתי מצפה שבמזון אורגני יהיה מקסימום עשירית מכמות המדבירים שבמזון רגיל.
      בשביל 30% פחות שווה לשלם כ"כ הרבה יותר?
      בשביל 10% הבדל גם היית משלם את ההפרש?

      אהבתי

      • הנקודה היא לא האחוזים אלא החומרים (בעיקר זרחן). בגידול אורגני מסחרי משתמשים בחומרי דישון וריסוס שונים מגידולים מסחריים שאינם אורגניים. שורש הבעיה הוא הגידול התעשייתי. מפליא אותי שאנשים לא מגדלים לפחות חלק קטן מהתצרוכת הביתית. יוצא אותו מחיר או יותר זול. הטעם של עגבניה מאושרת או מלפפון קשוח כל כך שונה.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          אז איך אפשר לדבר מלכתחילה על 30% פחות אם מדובר בחומרים שונים?
          הרי דין 1 גר' זרחן אינו כדין 1 גר' ציאניד.
          צריך ללכת למקור, אבל אני מאמין שמדובר באותם החומרים.
          כלומר, האורגניים מרססים (גם) בחומרים הסטנדרטיים, רק קצת פחות.

          אהבתי

          • אאל"ט באורגני השימוש בזרחניים אסור. גפרית מותר.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              אז ככה.
              מהאבסטראקט בלבד.
              כרגיל, התקשורת בארץ לא יודעת לתווך מדע.
              לא מדובר ב-30% פחות חומרי הדברה, אלא 30% פחות סיכוי שיימצאו חומרי הדברה במוצרים. אך כאמור, ברגע שמכניסים לחישוב את הסף המותר להימצאות חומרי הדברה, המצב מתאזן.
              דווקא במזון האורגני נמצא שיש יותר זרחן, אבל ההבדל לא בעל משמעות קלינית.
              הממצא היחיד הוא שבבשר לא אורגני יש סיכוי גבוה יותר למצוא חיידקים שעמידים בפני 3 סוגי אנטיביוטיקות או יותר. זה לא אומר אבל שיש פחות חיידקים בבשר האורגני, רק שהם פחות עמידים לאנטיביוטיקות.

              אהבתי

              • התקשורת חוסכת כי אין זמן או כסף מפני שחיפפה במשך שנים. הנה כל השפיל.

                תקנות תוצרת אורגנית-תכשירים (וורד )

                אהבתי

              • דן מדען הגיב:

                תודה על האבסטרקט.
                אני יכול להוסיף שלא מדובר במחקר חדa אלא בסקירה של עשרות מחקרים קודמים (17 בבני אדם ו223 בירקות עצמם).

                מזמן הפסקתי לצפות מעיתונים להעברה אמינה של מידע מדעי.

                למי שבכל זאת רוצה להמשיך להאמין ליתרונות של חקלאות אורגנית: נמצאה ירידה בנשאות של מעבירי מחלה בדרכי השתן של ילדים שניזונים מירקות אורגנים יחסית לאלו שלא. התוצאות לא חזרו על עצמם במבוגרים.

                בכל מקרה התוצאות אינן מתיחסות למזונות אורגניים ישראלים אשר בהם אני נוטה לספקנות לגבי מידת ה"אורגניות" בלי קשר ליתרונות הבריאותיים.

                אהבתי

                • אורן הגיב:

                  א. תיקון- מה שנמצא זה שאריות חומר הדברה בשתן של ילדים.
                  ככלל אין הבדל תזונתי ולמעשה אין סיבה שיהיה.
                  לגבי חומרי הדברה, גם בגידול לא אורגני נאסר השימוש בצורה שתשפיע על המוצר הסופי. שאריות הם תוצאה של המצאות ברקע ולא ריסוס ישיר של המוצר.
                  היתרון של גידול אורגני הוא לא במוצר עצמו אלא במניעת ההשפעה השלילית של חומרי דישון והדברה על הסביבה.
                  הסיכון הוא ביבול נמוך יותר, או אובדן מלא בשל מזיקים, ועל כן המחיר הגבוה יותר.
                  בבע"ח כנ"ל יש הגבלות באפשרות של הגעת אנטיביוטיקה למזון גם בגידול רגיל.

                  אהבתי

                  • שועלן הגיב:

                    היתרון של גידול אורגני הוא לא במוצר עצמו אלא במניעת ההשפעה השלילית של חומרי דישון והדברה על הסביבה.

                    זה אולי נכון, אבל לא כך זה משווק לציבור.
                    אם הציבור היה יודע שזו הסגולה היחידה של המזון האורגני, הוא לא היה משלם עליו כ"כ הרבה יותר.
                    מה שמזכיר לי את הניסוי הזה.

                    אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      א. מבחינת הצרכנים הסיבה היא חוסר רצון לצרוך גם כמויות מזעריות של שאריות חומרי הדברה, גם אם אין לכך הצדקה מדעית.
                      ב. שאלת הטעם, שלא ניתן לבדוק מחקרית.
                      היתרון של מזון אורגני הוא ביכולת ליצר הטעיה לוגית, שהמנעות מאמצעים לא "טבעיים" יוצרת מזון בריא ומזין יותר.
                      מצד שני מחקר העל גם שולל את הטענה, שמזון אורגני חשוף יותר לחיידקי מעיים בשל דישון טבעי.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      א. מבחינת הצרכנים, הם מורידים את כמות הירקות שיש בהם שאריות חומרי הדברה שניתנות לגילוי ב-30% בלבד. אולי צריך לחייב את היצרנים לשים מדבקות שאומרות את זה באופן מפורש, כמו שעשו לסיגריות.
                      ב. את שאלת הטעם ניתן לבדוק בקלות במחקר דאבל בליינד.
                      זה לא הטעייה לוגית, זה הטעייה פסיכולוגית.

                      אהבתי

                    • מסכל ממוקד הגיב:

                      זה אקוויוולנטי לשלל מקרי סטנדט כפול, כמו כאן.

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      מבחני טעימה הם לא בתחום של מחקר העל. במבחני טעימה על עיוור, תמיד ינצח מזון מקולקל. אני עומד על דעתי שלא מדובר בהטעיה פסיכולוגית. שייך לתחום מגבלות ההגיון האנושי.

                      אהבתי

                  • captain beefheart הגיב:

                    קראתי את תגובתך קדימה ואחורה ומצאתי שאני מסכים עם כל מילה בה. מצד שני, שניים לפני קראו אך לחצו על הכפתור האדום. מכיוון שהם בטח יודעים מה הם עושים, יש בי חשק עז לצעוד בעקבותיהם. אולי אתה מכניס איזה גידוף קל או שגיאת כתיב כדי שאוכל להרגיש טוב עם עצמי?

                    אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      אין לדעת אם התכוונת ליונה או אלי, אך אשמח להענות לאתגר הגידוף.
                      המסכל הממוקד הוא אימפוטנט חסר תחמושת המשליך פצצות סירחון. מה הקשר בין בן גביר לדיון במזון אורגני.

                      אהבתי

                    • קשמיר הגיב:

                      מרבית החלקות (בארץ) בהן מגדלים גידולים אורגניים, הן חלקות בהן שינו את אופן הגידול, אבל האדמה רוססה בעבר בנדיבות, כך שעדיין ניתן למצוא שאריות חומרי הדברה בגידולים.

                      אהבתי

                    • מסכל ממוקד הגיב:

                      ההפניה מתייחסת לקישור לניסוי שהעלה שועלן – המתייחס לסטנדרטים כפולים.
                      ולטובת אורן שזקוק שוב לחילוץ ב 669 כדי להתרומם מהמקום הנמוך שבו הוא נמצא.
                      חשמל ירוק כמו הצפת מסתננים וכו' זה פשוט מצוין, כלומר כל עוד אני אישית לא צריך לשאת בעלות והתוצאות באופן ישיר.

                      אהבתי

                  • green thumb הגיב:

                    יש כאן נסיון לתת תגובה למחקר.

                    אהבתי

              • עובר אורח הגיב:

                צריך לראות את הדיווח המקורי. נניח בדיקות של חומר X
                במלפפונים. ייתכן שידווח על 100 או 1000 בדיקות
                כמותיות לאורגני וכך לנרכש בשוק. והתוצאות יוצגו בדיווק
                כמותי, מ"ג לטון. ויערכו טיפולים סטיסטיים מקובלים וימצא
                שיש סיכוי של 99% שיש הבדל כמותי בין שתי האוכלוסיות
                נניח באחת ימצאו 50 מ"ג לטון ובשניה 25 מ"ג לטון, + –
                סטיית תקן וכל שאר ההגדרות הסטיסטיות שנדרשות במאמר
                מבוקר.
                ניתן ורצוי לפרסם זאת כך. אבל ! ניתן ל"עבד" מידע כזה לפי
                דרישת המזמין בהמון דרכים יצירתיות. למשל: אם קיים תקן
                לחומר X במלפפונים והתקן הוא לא יותר מ 10 מ"ג לטון או
                לא יותר 80 מ"ג לטון נדווח שאין הבדל בין האוכלוסיות. אם
                נהיה חרוצים נוכל למצוא גם תקנים שונים. ויש עוד דרכים
                לטפל בתוצאות, סיפור ארוך ומורכב.

                באשר לבדיקות טעם, ריח, וחושי אדם, בדיקות אורנולפטיות.
                פעם גם בפקולטה ברחובות וגם בטכניון ניתן קורס בנושא.
                26 הרצאות 13 שבועות,+ כמה מעבדות של ארבע שעות.
                איני יודע את המצב היום.יש לפחות חברה מסחרית אחת בישראל
                שמבצעת זאת. יש תקופונים מבוקרים בכמה שפות. יש אלפי
                מחקרים. עיקר הכסף והעבודה כמובן בבשמים ותמרוקים אך גם
                במזונות ומשקאות. נושא מורכב ביותר. החל מעצבי הריח וכלה
                בשינויים גנטיים, זיהוי גנים, והשפעת תהליכי ייצור, עיבוד וכ"ו.

                אהבתי

          • עובר אורח הגיב:

            צייניד הנו חומר אידאלי
            משום שהוא מתפרק בקלות
            הוא מצוי בטבע ונוצרו
            מערכות ביולוגיות שמנצלות
            אותו. הבעייה היא בחומרים
            שאינם מתפרקים. כשמדברים
            על מדבירי מזיקים רצוי וראוי
            לכנות זרחנים אוגניים כך.
            זרחן עצמו מצוי ב"טבע"
            בצורה מיוננת כיון + עוד
            יסודות. זרחות אנאורגניות
            ככלל אינן רעילות.

            אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          אין קשר בין גידול בגינת הבית
          לבין תכולת מדבירי מזיקים במזון
          שגדל שם. מה אתה יודע על
          מה שהעיריה עושה לדשא?

          אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        לא ניתן ליצר היום בשום דרך מזון חופשי מזיהום
        של מדבירי מזיקים. נושא זה מצוי במה שקרוי
        "מספריים". מחד כמות הזיהום שבסביבה עולה כל הזמן.
        בכל העולם שטחי בור מוכנסים לעיבוד ומטופלים
        בהתאם ומזון מוסע מקצה עולם לקצה עולם.
        מצד שני היכולת האנליטית משתכללת
        ומסוגלים שגרתית לזהות זיהומים (לא כולם לא
        בכל מזוהם) ם ביחס מסה למזוהם
        של 10 בחזקה התשיעית ויותר ויש הצפי לרגישות
        גבוהה יותר.
        בהקשר זה למילה "תקן" לבדה אין שום משמעות
        תיפעולית בלי מגדירים של מי? לשם מה? כיצד
        בודקים? מי בודק?.

        אהבתי

  12. בזינגה הגיב:

    תום ברוקא התראיין אצל ג'ון סטיוארט לראיון ממושך(יש חלק 2 באתר) ושם הוא מדבר על עולם התקשורת האמריקאי כיום ואיך הוא מתמודד עם האינטרנט והבלוגים ובין היתר הוא מרחיב על משהו שציינתי בעבר :
    כשאנשים צופים במהדורות החדשות בבוקר או בערב הם כבר יודעים מה קרה. הם רוצים להבין מה המשמעות של מה שקרה.

    אהבתי

    • מסכים עם הניתוח. צריך לקחת בחשבון מימד נוסף. אנשים מעדיפים להבין וללמוד דרך מישהו מהימן. כמה עיתונאים-פרשנים כאלה יש לנו?

      אהבתי

    • נ הגיב:

      "תום ברוקא"?
      נשמע כמו נער/ת גבעות.
      או לחלופין נצר צעיר לצרפוקאים מעוטף נתניה.

      ו"להבין את המשמעות של מה שקרה" – באמריקאית ולצערנו גם בעברית – זה לשטוף את מוחות צרכני המידע באג'נדות של התקשורת שבארה"ב כמו בישראל הן שמאל קיצון.

      אהבתי

  13. בונד ג בונד הגיב:

    הקלון הוליד עכברון.

    אהבתי

  14. בונד ג בונד הגיב:

    אז חברה של הנסיך הערום זרקה אותו.

    איך אף עיתון לא נתן את הכותרת "הארי פוטר"?

    אהבתי

  15. שועלן הגיב:

    בקיצור, עופר מחפש את תמר עילם גינדין.

    אהבתי

  16. שועלן הגיב:

    הרמיזות המיניות הן הבעייה האחרונה במודעה שלה.
    אלה באמת סוג האנשים שמחפשים בעולם הפרסום? איכס.

    אהבתי

    • תומר הגיב:

      מסכים לגמרי, מודעה עמוסה, מעמיסה ולא קומוניקטיבית.

      אולי זה בגלל שאני לא מהתחום אבל שלוש שניות אחרי שהסטתי ממנה את מבטי זכרתי בעיקר שהיה שם משהו עם קפה, אבל מה זה היה, נו.

      אהבתי

    • מיכה הגיב:

      ודאי שזה סוג האנשים שהם מחפשים. תסתכל במודעות שהם מפיקים ותראה. היות והם מגיעים להשגים כה נפלאים, למה שלא יחפשו אנשים שייצרו עוד מאותו דבר?

      אגב, שאלה: האם הצמצום הצפוי במספרם של אפיקי הפרסומת (עם סגירתם של כלי תקשורת כושלים) יצמצם את עוגת הפרסום, או שהם יצליחו לשמור על אותם תקציבים וידחסו אפילו יותר פרסום לתוך האפיקים הנותרים?

      אהבתי

  17. שועלן הגיב:

    נובמת.
    הצללים לא מתאימים, האבק זה פוטושופ ברור, כיסויי ההסוואה לא מתנופפים ברוח.
    זה כ"כ ברור שהתמונה הזו מזוייפת, והרמטכ"ל לא באמת נחת על הירח.

    אהבתי

  18. שועלן הגיב:

    צרורות.

    אהבתי

  19. מה היא? הגיב:

    סליחה על הבורות, אבל מה משמעות ניסוח הקסם הנזכר לעיל?

    אהבתי

  20. בזינגה הגיב:

    V אני מופתע ממך – עולם חדשות הטכנולוגיות בהתקף באקסטאזה מביך(אם כי פחותה מבשנים קודמות) עקב ההכרזה הצפויה על השקת הטלפון החדש מבית אפל בשבוע הבא ואת לא מזכירה את זה?
    הייתכן שהיו אתמול כל כך הרבה חדשות שאף כתב לענייני צרכנות/טכנולוגיה תורן לא נקרא לתת כמה מילים על הציפיה למתנת אליל הטכנולוגיה התורן למאמיניו?
    תצפי עוד שבוע למבול של השוואות להשקות אייפון קודמות ולהשוואות אינסופיות בין הנחייתו של טים קוק להנחיה של סטיב גו'בס המנוח.
    כמה ימים לאחר מכן תצפו לכתבת השוואה בין סמסונג גלקסי S 3 לבין האייפון 5.

    אהבתי

  21. מסכל ממוקד הגיב:

    אחרי בדיקה רציונלית של הנושא (עבודה עיתונאית וקומן סנס שהעיתונאי בכתבה התעצל לעשות) כדאי לדעתי להסיר את הרמיזות העבות (והכנראה מוטעות..) שמדובר על -דוסים שדוחפים לנו את האף באמצע שינקין.-

    המאבק פה הוא על הרציונליזציה של השימוש בקופת המיליונים שהמדינה מקצה לצורך טיפולי פוריות.
    זה כנראה ההסבר לקמפיין:

    http://doctorsonly.co.il/2012/06/39930/
    עד כה מימנה המדינה טיפולי פוריות לשני הריונות. כיום מימון ציבורי לטיפולי פוריות ניתן לנשים עד גיל 45 שלהן שני ילדים, ללא הגבלה של מחזורי הטיפול. השינוי המוצע נבחן בהנהלת המשרד ובמחלקה המשפטית שלו.

    ד"ר מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי "כרמל" בחיפה ויו"ר איל"ה (האגודה הישראלית לחקר הפוריות) מסרה לעיתון כי כסף רב מבוזבז על כישלונות חוזרים בטיפולי פוריות עם סיכויים אפסיים בקרב נשים בנות 45-44. לדעתה ניתן להעביר כסף זה למימון טיפולי הקפאת ביצית ותרומת ביצית. גם פרופסור שלמה משיח מהיחידה להפריה חוץ גופית ב"אסותא" ממליץ על הפניית תקציבים לטיפול החליפי הנ"ל.

    אהבתי

    • קורא הגיב:

      אולי כדאי שהמדינה גם תפסיק לממן טיפולי פוריות בגילאים מתקדמים, בעיקר סבבים של ששה טיפולים שמעודדים סרטן, אבל למי אכפת מהאמהות, העיקר שהבאנו עוד ילד יהודי לעולם?

      בנוסף, המדינה יכולה גם להפסיק לממן את הסיורים האלה בפאבים, ילודה היא לא חזות הכל, בעיקר כשאנחנו רואים מה קורה למשפחות עם שניים-שלושה ילדים חילוניים שלא מסוגלות לגמור את החודש עכשיו.

      עדיף ילד אחד שמח שיש כסף לגדול אותו על ארבעה שהמדינה לא תומכת בגידולם.

      אהבתי

      • תומר הגיב:

        טיפולי הפוריות מוגבלים ליהודים בלבד?

        אהבתי

        • מסכל ממוקד הגיב:

          אתה שואל ברצינות?

          אהבתי

          • תומר הגיב:

            לא ממש
            האמת? אני די בטוח שטיפולי הפוריות אינם מוגבלים לאוכלוסיה היהודית אבל כש"קורא" כותב:

            אולי כדאי שהמדינה גם תפסיק לממן טיפולי פוריות בגילאים מתקדמים, בעיקר סבבים של ששה טיפולים שמעודדים סרטן, אבל למי אכפת מהאמהות, העיקר שהבאנו עוד ילד יהודי לעולם?

            אני מתחיל לחשוב – אולי הוא יודע משהו שאני לא יודע

            אהבתי

            • מסכל ממוקד הגיב:

              אפשר בהחלט לנהל דיון רציונלי על סדר עדיפויות בתקצוב רפואי, אבל מהדברים שלו גם אפשר לחשוב שמישהו בכח אונס את אותן שיות תמימות בנות 35-45 , בכח לקבל מימון של עשרות אלפי דולרים כדי לעבור את אותם טיפולים.
              אישה נכנסת לבית חולים והופ דוחפים אותה להריון- קלגסים ציוניים שכמותם.

              נזכיר שאותו חוק (בהחלט ניתן להעביר עליו ביקורת ברמה התקצובית) קיבל בכנסת רוב עצום כול תמיכה מהאיחוד הלאומי, שינוי, מפד"ל ומרצ.
              היחידים שעשו קולות של עיקום פה, היו ממה שמכנים בלעג שלא ממש תמיד מוצדק היו אנשי האוצר.

              הטיעונים של "הכל בגלל דמוגרפיה", ברמה החוקתית כמובן מגוחכים.
              בהקשר היותר רחב, למה בכל זאת העמדת צאצאים, בישראל נחשבת בישראל בניגוד לאירופה המכחידה עצמה לדעת, זה כבר לדיון מרתק אחר.

              אהבתי

    • רועי הגיב:

      בעיקר עדיף לא להיכנס להיסטריה כשמישהו רוצה לדבר עם אנשים. יש יתרונות בהורות מאוחרת, יש חסרונות משמעותיים בהריון מאוחר. העובדה שהמדינה ממנת טיפולי פוריות גם לילד שני היא אכן חריגה, אבל אני ממש לא חושב שהיא נועדה לצרכים דמוגרפיים, ואגב בראש הוועדה שאישרה את הרכב סל הבריאות עמד איש מרצ. ילד אחד שמח עדיף על שלושה לא שמחים, אבל מחקרים מוכיחים שמי שיש לו שני אחים הרבה יותר שמח ממי שהוא ילד יחיד (בממוצע כמובן, זה לא אומר שום דבר על אף מקרה ספציפי) וכל הסיפור הזה חשוב, מורכב ורציני מדי מכדי שהדעות בו יוכתבו על-ידי המון גורמים שלא קשורים לטובת ההורים או הילד.

      אהבתי

  22. מסכל ממוקד הגיב:

    מי מממן את הפעילות המיסיונרית של פעילי איל״ה בברים בתל אביב?

    אני אחדד, מי מממן טיפולי פוריות בעשרות אלפי דולרים, בעוד שבמקביל לא ניתן שקל אחד משמעותי לסיבסוד טיפולי שיניים לאותם אנשים בדיוק.
    הרציונל איננו קיקיוני ולא נפל מהשמיים, למרות שבהחלט נתון לויכוח.

    אהבתי

    • תומר הגיב:

      אם שאלת באמת – את טיפולי הפוריות מממנת המדינה (כן, בסדר, מכספי המסים שלנו).

      התשובה לשאלה הראשונה פחות ברורה לי ובאמת – מי מממן את הפעילות המיסיונרית של פעילי איל"ה בברים בתל אביב?

      לצערי לא הצלחתי לעמוד על הקשר שבין שתי הפעילויות ושני המימונים (למעט זה ששניהם קשורים לנשים היולדות בגילאים מבוגרים)

      אהבתי

  23. מסכל ממוקד הגיב:

    בקשר לאיל"ה ויולדות, די מסקרן לדעת מי עומד מאחורי האנשים.
    למשל ראש האירגון פרופסור מרתה דירנפלד מהטכניון, שאני במקרה מכיר מקרוב.

    זה לא היה קורה בשומקום בעולם (הנה אני מאתגרת אתכם).

    זה הצד השני לכך שאין כמעט מקומות בעולם (ובוודאי ביחס לטיפולי בריאות אחרים) שבה המדינה משתתפת בצורה משמעותית כל כך של שרות אלפי דולרים בטיפולי פוריות.

    אהבתי

  24. שרוט הגיב:

    המודעה של מעין פופלבסקי איומה ונוראה. זה מראה על חוצפה כלשהי שייתכן שהיא תכונה מועדפת אצל שלמון-זבלון-עמימת, אבל הקלישאות של הקפה החם והנס – אפילו בארץ נהדרת זה לא היה עובר

    אהבתי

  25. אחד שיודע הגיב:

    ריצ'רד סילברסטיין: "הדיווח הראשוני של ynet על ישיבת הקבינט צונזר"
    http://www.richardsilverstein.com/tikun_olam/2012/09/05/israeli-security-cabinet-meets-for-first-discussion-of-iran-attack/

    אהבתי

  26. שני הגיב:

    מי מממן את הפעילות המיסיונרית של פעילי איל״ה בברים בתל אביב?

    אהבתי

  27. אדג הגיב:

    רמטכ"לנו שכח לחבוש קסדה. נו נו נו!

    אהבתי

  28. נעמה הגיב:

    לגבי טמקא והסיגריות, זאת בכלל כתבה שפורסמה בממון באותו בוקר ועלתה כך

    אהבתי

כתיבת תגובה