הסוד

הטרגדיה של רז אטיאס וחברתו ז' מזכירה: המאה ה-21, האינטרנט, הרישות, הקדמה, נגישות הידע, החופש, הפתיחות, מהפכת הסקס בכל גיל, אמצעי המניעה הנפוצים לכל, החִברות, הקשרים האינסופיים והחיבורים אונליין של כל אחד לכל דבר, יחד עם הפצת המידע לסביבה הקרובה שהתגלתה כאטומה להפליא, כמו גם שיגור ההודעה של אטיאס לחדשות 2 על כוונותיו ההרסניות, לא שינו דבר בסיפור הבסיס: נער בן 18 וחברתו בת ה-17 נכנסים להריון באופן מפתיע ולא מתוכנן ולא יודעים מה לעשות. הפתרון היחיד למצוקתם, כך לגרסתם הילדית והבראשיתית, הוא התאבדות הירואית ביחד. ממש כמו במאה ה-16. מה שמעורר שאלות כבדות מתחומי הפילוסופיה ותורת המידות ונפש האדם.

לאור השתלשלות המאורעות, שנמשכה כמה שעות, האם חשב מי מהגורמים המעורבים לשלב בשיחות עם אטיאס יועצי נוער? פסיכולוגים משטרתיים? משהו? מה לעשות, אמא זה לא תמיד מספיק.

ארבעה עיתונים מדווחים בשער: ידיעות בכותרת טבלואידית אך מדויקת ומצמררת ("ידעתי שרז הולך להרוג אותי ולמות"), ישראל היום בעטיפה רומנטית מצויצת ומיותרת ("אהבה עד מוות"), מעריב בכותרת סתמית מדברי הנערה. מזתומרת "אני לא מצליחה להתאושש ממה שקרה"? למה שתתאושש? הרי זה קרה בלילה שבין חמישי לשישי. הארץ בידיעה שמתחת לקפל "מתנדבים של המשטרה הרגו צעיר בן 18 שאיים לירות בחברתו ההרה". דיווח ישיר ונטול סנטימנטים מיותרים, אבל אפשר למצוא בטון סוג של אישום נגד המתנדבים שהרגו.

בידיעות ארבעה עמודים ראשונים. בכפולה הראשונה מתוארים המאורעות, ובשנייה מלחמת הגרסאות: "המשפחה: ריססו אותו; השוטרים: מנענו אסון" יחד עם גיבוי של ניצב בדימוס דוד צור: "תגובה מהירה ומוצדקת" עם תהייה אם לא מדובר במקרה של הזנחת נשק (מצד אבי הנער).
הארץ: חלק מע' 10.

מעריב: כפ' 4-5, ע' 6.
גם פה המשטרה מגבה, האם טוענת שהייתה חשיכה, ושלא ייתכן שהמתנדבים ראו אם אטיאס הפנה את האקדח ל-ז'. והכות' בעמוד הבא: "אם הנער נגד חברתו: היא אחראית למותו".
שתי מסגרות חשובות: אבי אשכנזי שגם הוא לא מבין למה כולם שתקו למרות שידעו על העתיד להתרחש. מסגרת נוספת מתייחסת לשאלה אם נציגת אגודת אפרת כן הייתה בחדר בביה"ח ודיברה על לב הנערה או לא.

בישראל היום כפ' 2-3: "הנערה תעשה הפלה". לא יודעת את מי צריכה להרגיע הכות' הזו, אבל יש לי השערה לגבי טוויסט בעלילה: ההורים אטיאס, המומים ממות בנם הצעיר, עוד יתבעו לשמור על ההריון כדי שיהיה להם נכד ממנו. דברים נוראים מזה כבר נעשו בישראל.

מקור ראשון והמבשר הם עיתונים נקיים וטהורים. אין בהם מילה על האירועים.

איראן מתרצה

הארץ ומעריב וישר"ה בכותרת ראשית/גג דומה מתוך ניו יורק טיימס: איראן הסכימה לראשונה לשיחות ראשונות עם ארה"ב.
בידיעות זוהי הפניונת בתחתית השער, לכיוון בוקסית של ע' 10.

מתקלקלים

שרה ומירה אכזבו את נמרודי ואת דנקנר.

על רקע רומנטי

רומנטיקה? יחסי מרות? הטרדות? באוניברסיטאות מבולבלים לגמרי.

2,279 קלוריות

בדרך כלל אני מבינה את גדעון לוי ואפילו מסכימה איתו. לא היום.

תהמולת בחירות

מאמר המערכת של הארץ הבוקר הוא מענה לתהייתי אתמול בלפני פיזור. אריה דרעי, עברו ועתידו.

פגוש את העיתונות

העימות בין מירי רגב לסתיו שפיר.
היתרון היחיד בתוכנית אתמול היה שהיו בה שלוש נשים: שתי מרואיינות ומגישה.
אבל מה, עוד לא נתקלתי בשני ישראלים וכמתברר, ישראליות, שמסוגלים לשבת באולפן ולדבר איש בתורו.
טוב, וגם יעקב פרי, שטען שאנחנו מגזימים בהערכת שכרו.

פוסט מורטם

בכותבי אתמול על כתבת העשוקים של 7 ימים לא התייחסתי לשער הבעייתי, בו מדגמנת הכותבת, דנה ספקטור, בסרבל נאה, כפפות, משקפי מגן, שפתון אדום דם הולם ושיער דבש מטופח את המצוקה הקשה. זה רע מכפי שאפשר בכלל להסביר. עיתון שמעלה את אחד מכותביו לשער מזכיר ומתמרץ את כוכבותם על חשבון חשיבות הנושא שהם כותבים עליו. עובדי פיניציה, כך מהשער, לא ממש מעניינים ולא ממש חשובים, או במילים אחרות, לא מספיק פוטוגניים ואו מוכרים (נקדו את ה-כ' כרצונכם). על מנת למכור לכם את כתבת המצוקה השבועית נאלצנו להשתמש בתצלום של הכוכבת הכי גדולה שלנו (עם לכתו לבלי שוב של ה-כוכב, שנפרד בדמעות בשער זה).
ואף מילה על הכותרת "זכוכית שבורה". עייפתי.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

העולם הזה עלה לרשת.

אור גורן בבלוג צרכנות כלכלני חדש, השקל.

הלל ממליץ על המאמר הדן בפרשת לוב והעימות הסמנטי של המתמודדים אובמה ורומני.

לפני פיזור

דווקא שני פוסטים שאני מרוצה מהם עד מאוד בשישי ובשבת.
כיכר המדינה.
אצבעות שחורות.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

112 תגובות על הסוד

  1. חייל זקן הגיב:

    העובדות אינן מיטיבות עם המפלגות החברתיות. אלה המספרים של כלכלת ביבי:
    יצוא ההייטק עלה ב-30% ברבעון השלישי

    אהבתי

  2. ראש המדור הגיב:

    טוב, יש לנו הזדמנות לראות מדוע לאלדד יניב- יש מתחרה גם במגזרי אובמה בענפי השקרים.

    הנה התמלול המדויק של מה שאמר אובמה.

    כפי שרואים, בניגוד למה שאמר אובמה בעימות בפועל הוא לא עשה כן.
    האיש שיקר.

    והנה בחינה של מה שנעשה בעימות.

    אהבתי

  3. סימון הגיב:

    טוב. הגיע הרגע להתוודות.
    אני אוהב את מירי רגב.
    כן כן. אוהב, אוהד, מעריץ, סוגד.
    אני יודע שזה לא פוליטקלי קורקט לצדד בה או בצדודיתה. אבל מה לעשות, נכבשתי.
    היא רהוטה, מדברת לעניין, "מפגיזה", מביעה את העמדות שלה למרות שהיא יודעת שהיא תזכה לביקורת נוקבת בתקשורת מבעלי העמדות ה"נכונות"; ובכל זאת היא אומרת, אני שמה זין עליכם – זו העמדה הנכונה ואני עומדת מאחוריה.
    ומעל לכל, בכל הויכוחים והדיבייטים שלה (וכל ריאיון איתה בטלוויזיה הופך לדיבייט בינה ובין מרואיין אחר או המראיין בעצמו), היא נשארת חייכנית, חביבה, מלאה בחוש הומור. כאילו, בסדר אנחנו מתווכחים ומתדיינים ואומרים גם דברים קשים אחד בגנות השני, אבל זה משחק. כולנו בני אדם בסופו של דבר, ורוצים באותם דברים, פחות או יותר.
    זהו. התוודיתי. הוקל לי.
    עכשיו תדסלייקו כמה שאתם רוצים. לא'כפת לי.

    אהבתי

  4. התקיפה של הכתבת הצרפתיה בקהיר תעורר הדים אבל למטב זכרוני לא היה שום סיקור של ממצאי הסקר הנ"ל:

    על פי סקר שערכה "מועצת הנשים הלאומית" ב-2008 ושפורסם באתר העיתון "אל-אהראם", 83% מהנשים המצריות ו-98% מהנשים הזרות במדינה היו קורבן להטרדה מינית, לפחות פעם אחת

    אין סיכוי שהנתון המדהים הזה יקבל כותרת ראויה ע"י פרחי הכנסת שמשרתים בתקשורת הישראלית. אלה שלא סופרים ערבים ובטח שלא נשים ערביות. נאורות במיטבה.

    אהבתי

  5. אדג הגיב:

    ה'עימות' בין העלמה שפיר והגברת רגב, הזכיר לי שוב למה אין שום מצב בעולם לראות בעשור הקרוב עימות אמריקה-סטייל במדינתנו הקטנטונת.

    תרבות דיון, בד' לא בז'.

    אהבתי

  6. מבחינת הארץ, העובדה שהדיון במספר הקלוריות שהתקיים בממשלת ישראל זוכה להד תקשורתי הוא הישג שמשרת את השמאל החדש. כמו פעילי מרמרה או היאכטה מאתמול לא מניע אותם ההיבט ההומאני, אלא הנאציפיקציה. בעזה אין ילדים רעבים מאז שיהודים הגעו לשכונה.

    צריך להתנתק ב100% מהרצועה. להפסיק את האספקה והסגר על עזה ולתת להם להתחמש עד הגבות. שראשי החמאס יקחו את האחריות לניהול חממת הטרור שלהם ויסבירו לרעבים והמקופחים לאן הולך הכסף.

    במקרה של פעולת טרור או ירי מרגמה בודדת-לא יתקבלו תירוצי נפלט לי, זה לא אנחנו -זה הפלג הצבאי הדרום מזרחי של שועלי השוהדא, ישראל צריכה לחסל את ההנהגה ולהחריב את המקום מהאוויר. בלי להכנס ובלי להסתבך. יכול להיות שלרזי ברקאי לא יהיו מרואיינים. שום אסון לא יקרה. זאת הנוסחא היחידה שהוכיחה את עצמה באזור.

    אהבתי

    • daniel הגיב:

      ההצעה "להתנתק ב-100%" נשמעת כמו סתם תירוץ לסיפא שאתה מציע. אין הבדל בין ההצעה שלך לבין הצעה להחריב את המקום מהאוויר כבר עכשיו. כמה זמן יעבור מרגע הפינוי ועד שחתולי השועדה יירו קסאם ואתה תקבל את "האור הירוק" למשימה?

      אהבתי

      • עזוב אותך מתיוג. ההצעה שלי היא לתת להם את החופש לנהל מדינה עצמאית על כל המשמעויות, כולל האחריות. אשמח מאוד אם נראה שם תיירות ותעשיה אזרחית מפותחת במקום רכישת סיטונאית של נשק ותחמושת. ממשלת ישראל צריכה לנהוג כמו כל מדינה מערבית שאזרחיה מופגזים- להשיב באש תופת. יש לך הצעה אחרת?

        אהבתי

  7. איתן הגיב:

    וואו, כמה שנאה.
    ראיתי רק חלק מהעימות בין סתיו שפיר לבין מירי רגב (כי, כמו שאמרת, יש קקופוניה). אבל בעוד שסתיו שפיר (לפחות בחלק שאני ראיתי) מעלה טענות לגיטימיות על המדיניות הכלכלית של הממשלה, מירי רגב נכנסת בה ברגל גסה עם "הקרן החדשה", עם מימון הלימודים בלונדון, עם חלק מחבריה שלא שירתו בצבא, ועוד כהנה והכנה. הפצת שנאה ככלי לדה-לגיטימציה של טענותיה של סתיו שפיר בפרט, ושל מפלגת העבודה בכלל. הפצת שנאה במקום לענות תשובות לשאלות האמיתיות.

    עוד לפני ששלי יחימוביץ' התמנתה לראשות המפלגה התפקדתי למפלגת העבודה. גם בזכותי היא נבחרה. ועכשיו סתיו שפיר (ומיקי רוזנטל) יקבלו את הקול שלי. צריך לדבר על הבעיות הבוערות, ולא להסתתר מאחורי מסכי שנאה לא רלוונטיים.

    אהבתי

  8. ז'ורז' סאנד הגיב:

    OT
    מאז החלו בצה"ל להשתמש במונח "לתת מענה" בכל הקשור למוכנות הצבא למלחמות/טרור/רעידות אדמה, ודובריו מכניסים אותו לכל משפט שני בראיונות לתקשורת ,התחלתי לפקפק אם יש על מי לסמוך. שלא נדע וכו'.

    אהבתי

    • אזרח במיל' הגיב:

      מה שבאמת מפחיד זה שסביר מאוד שהביטוי הגיע לדוברים וליחצ"נים מהקודקודים שהגו אותו ועושים בו שימוש תכוף. כשאני שומע ביטויי גג יצירתיים אני נוטה להניח שמדובר בממבו-ג'מבו שבא לכסות על כך שהדובר לא יודע לפרוט לפרטים את מה שהוא רוצה להגיד ולעשות.

      כמעט בכל לשכה תלוי דף ממוסגר עם קישקוש בניסוח בלתי אפשרי, סטייל פקודות המבצע הזכורות לשמצה מלבנון 2.0 (אבל היו נפוצות בכל צה"ל בשנים שלפניי המלחמה).

      "הגדוד ידע לתת מענה תוך מיקסום יכולותיו בשגרה ובחרום ותיעדוף השימוש באפקטים רב מימדיים בתמרון ובאש וישמור על כבוד החייל והאדם לפי רוח צה"ל"

      אהבתי

      • ז'ורז' סאנד הגיב:

        מי שהיתה הראשונה להשתמש בביטוי היתה דו"צ רות ירון.

        אהבתי

        • אזרח במיל' הגיב:

          אולי בקרב דוברי צה"ל לדוריתיהם.

          אני מכיר את הביטוי כצורת ביטוי פנים צה"לית לפחות שנתיים מוקדם יותר.

          אהבתי

          • ז'ורז' סאנד הגיב:

            אני נוטה להניח שמדובר בממבו-ג'מבו שבא לכסות על כך שהדובר לא יודע לפרוט לפרטים את מה שהוא רוצה להגיד ולעשות.

            אני נוטה להאמין שמה שהם אומרים בתרגום חופשי הוא- התפקיד שלי הוא להרגיע את הפאניקה של הציבור. הציבור פתי מאמין לכל דבר. אין מענה ואין נעלים. אם לא יצליח נמנה ועדת חקירה ונאשים את הש.ג."

            אהבתי

            • אזרח במיל' הגיב:

              אני מדבר על המפקדים בכל הרמות ואת מדבר על דוברים למיניהם. בציטוט שהבאת "דובר" הוא מי שמדבר ולא מי שמדברר.

              מילא, זה לא עקרוני. נראה לי שכולם כאן מסכימים שזו בסך הכל כסות מיופייפת.

              אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      עכשיו באים?

      כבר שנים רבות שלובשי מדים (מטר"ש ושוטר מקוף ועד לרנ"צ ורא"ל) מכירים רק דרך פעולה אחת לכל מצב – "לתת" לו "מענה".

      יש לזה שם מדוייק. אולי "משלב העברית המתייפת", אינני בטוח.

      אהבתי

  9. הינשוף של מינרווה הגיב:

    גדעון לוי מתמקד בעצם חיבורו של מסמך הקלוריות. לטענתו – כשל מוסרי. נתעלם אפוא, כמוהו, מהשאלה אם מספר קלוריות זה אכן מספיק כדי לשמור אדם בחיים.

    חישוב קלוריות אינו כשלעצמו פשע מוסרי. אדרבא: במקרה הנוכחי, יהיה זה פשע מוסרי שלא לחשב קלוריות. אם ישראל מעוניינת להטיל סגר על השטחים, באופן שמשפיע הן במישרין והן בעקיפין על צריכת המזון, חובתה לערוך חישוב שכזה; שאחרת, הסגר עלול לפגוע בתושבים.
    אני מניח שבאותו אופן, ולבטח מאותם שיקולים, מחשב הצבא את כמות הקלוריות שלה נדרש חייל (כדי שיהיה לו מספיק כוח לעשות עוול). ואת זה עושה הצבא הרבה לפני שהטיל סגר על השטחים. מדוע לא שמענו את מקהלת 'הארץ' יוצאת כנגד העוול המוסרי הזה? ומה בדבר אחריותו המוסרית של אסא כשר למחדלים כגון אלה?

    אני מתפלא ש'הארץ' אינו מנצל את הרטוריקה העלובה הזו גם במקרים אחרים: המדינה קבעה שקו העוני עובר ב-X (במובלע: איך אין להם בושה לקבוע שדי ב-X פלוס שקל כדי להתקיים); המדינה קבעה ש-X אחוזי נכות מזכה ב-Y שקלים (במובלע: איך אינם מתביישים לקבוע שרק…) וכולי וכולי.

    אהבתי

  10. חייל זקן הגיב:

    יניב מביא את השוס של הבחירות שישכנע אפילו את הקפטן להצביע עבורו.
    השם שהמפלגה מבקשת לרשום אצלם רשם המפלגות הוא "#ארץחדשה". מסביר עו"ד אלדד: "הסולמית באה לסמל חדשנות.

    אהבתי

  11. mickey הגיב:

    בדה מרקר של הסופ"ש מביאה שרון שפורר את הרזומה של יעקב פרי, איש מעמד הביניים (לפחות לדבריו). לבנאדם היו 22 ג'ובים בחמש השנים האחרונות, ידו בכל והוא מקבל על זה משכורות דמיוניות. בין השיטין ניתן לשער כי הוא הולך לפוליטיקה בגלל שקדנציית הניהול שלו בבנק מזרחי טפחות התגלתה ככושלת להפליא. בנוסף מתברר כי הוא דאג לרפד את אנשי האלפיון בעוד ועוד פפלימוס…. צפוי לו עתיד פוליטי מזהיר

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      חיילים זקנים זוכרים גם את הקדנציה שלו בראש השב"כ. כבר אז הצטיין בחיבה רבה לדברים שהם מעבר להישג ידו של מעמד הביניים. ועדה בדיקה, דומני שבראשות רפאל ורדי, חקרה את אי הסדרים הכספיים בשב"כ אבל כמקובל במקומותינו הדו"ח נקבר והועלם. גם לכישלון השב"כ לחזות ולהתמודד עם גל הטרור בעקבות הסכם אוסלו יש אבא. כרגיל בישראל, בכיר ביטחוני, כושל ככל שיהיה, הוא בעל הילה שאינה נמוגה לעולם.

      אהבתי

    • הומר J סימפסון הגיב:

      קשה לומר שקדנציית הניהול שלו במזרחי כושלת שכן הבנק מצליח ונותן תוצאות טובות בהרבה משאר הבנקים.
      ניתן לומר שזה לא ממש בזכותו אלא כתוצאה מעובדים טובים של הבנק (בניגוד לדיסקונט) ומניהול טוב של המנכ"ל וסגניו.
      הכישלונות שלו היו בשאר החברות שם הוא לא התבייש לשאוב משכורות עתק.
      אם הוא אכן קרוב למעמד הביניים אז או שהוא הפסיד את מרבית הונו בהימורים או שהוא פשוט לא יודע מה הכוונה כשאומרים מעמד הביניים.

      אהבתי

      • כשהמעגל סביבו מורכב ממיליונרים, טייקונים ואנשים שלא חייבים לעבוד לצד כאלה שהולכים לעבודה זה בסדר ששייך את עצמו לקבוצה האחרונה שאין בבעלותה מטוסים פרטיים. בסה"כ מעיד שנשארה לו אמביציה.

        אהבתי

      • לירון הגיב:

        http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000790827#fromelement=hp_weekly_news

        פה לא רשום על חברות כושלות (אין לי מושג מה מצבה של מגל), עשה את הונו ביושר, ורב חייו חי חיי מעמד ביניים.

        אני חושב שהוא התכוון שביחס לפרסומים על 100 מיליון, הוא באיזור ה20 מליון. כך או כך, אמירה טפשית.

        יחד עם זאת, אהמר שיגלו שם לא מעט תרומות.

        אהבתי

        • הומר J סימפסון הגיב:

          מצבה של מגל תחת פרי עוד טוב ביחס לחברות אחרות שהוא נמנה על הדירקטוריונים שלהן: שתיים מהן – לידקום ובי קונטקט – נקלעו לקשיים והצליחו לשרוד בקושי רב. קרן הנדל"ן מור שבראשה עמד הניבה הפסדים של מיליונים לקופות הגמל שהשקיעו בה, וחברת אירונאוטיקס של אבי לאומי, שלה ייעץ, נקלעה גם היא לקשיים.

          בנוסף לכהונה במגל ובמזרחי טפחות שימש פרי בשנים האחרונות כחבר בוועדה המייעצת של קרן מרקסטון, שהקימה ברעש גדול את בית ההשקעות פריזמה שהתפרק תוך שנים ספורות. בתפקיד הזה הוא קיבל שכר המוערך באלפי דולרים בחודש. הוא כיהן כדירקטור בשלמה אחזקות – חברת הרכב והנדל"ן של שלמה שמלצר, הקים מיזם אקולוגי שלא התרומם ביחד עם טל זילברשטיין, לשעבר יועצו הפוליטי של אהוד ברק, שעמד בראש פורום חברות הסלולר וכיהן עד לאחרונה כדירקטור בחברה.

          מתוך:
          http://www.themarker.com/markerweek/1.1845896

          אהבתי

          • לירון הגיב:

            אוקיי,
            עצם העובדה שהיה דירקטור בחברות שכשלו לא בהכרח מטיל בו דופי. צריך לראות כמה כסף נמשך שם וכמה זמן.

            השכר שלו במגל סביר לחלוטין לפרסונה במעמדו.
            צריך להבין, יש חברות מאוד מצליחות בארץ ויש לתגמל את מי שמצליח, ומי שמצליח מאוד – עיני לא צרה בהם.

            מאוד קשה להתמודד עם הטענות לפיהן סלקום ואולי גם מזרחי עשקו את הציבור.

            מזרחי היחיד שעבר את המשבר ללא פגע, וסלקום הצליחה מאוד בתקופת כהונתו, יותר מהמתחרות.

            כאן נכנסות השאלות על השיטה, בניגוד לבנקים, פלאפונים הם לא מצרך הכרחי ואנשים ששלמו טונות של כסף עשו זאת באשמתם, אני מכיר המון אנשים שחשבונם לא עבר את ה100 120 שקל בחודש, ויש לזה מתאם ברור עם האופי הצרכני שלהם. המחיר הגבוה מבטא את זה שאנשים הסכימו לשלם, האם כל חברה ששולי הרווח שלה גבוהים עושקת את הציבור? אני כן חושב, שעל נסיונות חסימה של פלאפונים אייפונים וכו', היה צריך לקנוס אותם קשות, ולהתייחס אליהם כמונופול. (טריופול)

            לגביי הבנקים, פה בפירוש כולם חייבים להשתמש בשירותיהם והרב המכריע צריך להעדיף את הגדולים – משיקולי יציבות. אני חושב שהעלות לצרכן היא מאוד הגיונית, במיוחד אפשר לראות את זה במשכנתאות. סה"כ הבנקים בישראל שמרניים יחסית ושמרו על יציבות במשברים האחרונים.

            המכנה המשותף, בכל מקרה, את רוב הונו עשה מחברות הכל עסקיהן בשוק הישראלי ושמאופי השווקים שלהן בלתי אפשרי כמעט להפסיד. מאוד קשה להכריע כאן.

            אהבתי

            • כאן נכנסות השאלות על השיטה, בניגוד לבנקים, פלאפונים הם לא מצרך הכרחי ואנשים ששלמו טונות של כסף עשו זאת באשמתם

              לרוב הסלולרי הוא מצרך הכרחי בדיוק כמו רכב. חברות הסלולר הגדולות עשקו, גנבו ורימו את הציבור הישראלי. מכאן הפופולריות של כחלון.

              אהבתי

              • האמיר הגיב:

                כל כך חיוני עד שלפני שלושים שנה לא היה קיים? איך חיינו אז?

                טלפון סלולארי הוא מוצר חיוני בדיוק כמו טלויזיה או מדיח כלים. כלומר הוא לא.

                עדיין, שני אנשים עם אותו טלפון סלולארי יכולים לקבל חשבונות טלפון בעלי מספר שונה של ספרות. החשבון שלי, למשל, הגיע למצב של שלוש ספרות לעיתים מאוד רחוקות, אחותי אף פעם לא הגיעה לחשבון בן שתי ספרות ורק לעיתים רחוקות הספרה השמאלית היתה שתיים או םחות אצלה. כלומר זו שאלה של אופי השימוש.

                עושקות? איך אתה קובע? האם המחירים שגובים כיום הם המחירים הנכונים? העובדה שאפשר היה לגבות פחות אינה אומרת שהמחירים של עד לא מזמן הם עושק. אם יש לך עוזרת בית ישראלית, דע שאפריקאי יעשה את אותה עבודה בפחות כסף. האם היא עושקת אותך? אותו אפריקאי יעשה גם את העבודה שלך בפחות כסף. האם אתה עושק את המעסיק שלך?

                כמובן שלא – אתה ועוזרת הבית שלך הסכמתם על שכר. אף אחד לא הכריח אותך ואף אחד לא אילץ אותה. הרי יכולת לומר לה "לא צריך" ולנקות בעצמך. אתה והמעסיק שלך גם הסכמתם על שכר, הרי יכולת לומר לו "you can't fire me, I quit" וללכת. לא אילצו אותו באיומים נשק להעסיק אותך ולא כבלו אותך בשלשלת לעבודה.

                אהבתי

  12. בן הגיב:

    בהמשך לעניין מאתמול – על מידת האמת בסרטונים של יניב – אם היה לי ספק שזה שקר, באה התגובה שלו והסירה כל ספק. כדי להראות שהיו הפגנות גם ב-2008, יניב הביא כתבה שכביכול מתארת אותן. אבל הכתבה לא מתארת הפגנה שהתרחשה ב-2008. היא מתארת את ההתייחסות של מובילי ההפגנות שהיו, להתפטרות של אולמרט ב-2008. כמו שעכשיו מביאים את התגובה של דפני ליף לבחירות שהוקדמו, תוך התייחסות להפגנות שהובילה נגד הממשלה לפני שנה וחצי. אז כנראה אין מנוס מלקבוע – הסיפורים שלו הם שקר וכזב.

    אהבתי

  13. yaniv of tel-aviv הגיב:

    בשנים האחרונות אני מוצא את עצמי נחרד פעם אחר פעם מעמדותיו ה"מוסריות" של פרופ' כשר. האיש הפך למכשיר שרצים ראשי מטעם, וזה דוחה.
    לא הפעם:
    חקירה מקיפה חייבת להתבצע.
    הפלה, אני מקווה, לא תתבצע.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מזתומרת אתה מקווה שלא תתבצע הפלה? נערה בת 17 נכנסה להריון בטעות. היא לא רוצה בילד, וכן לא כשירה ולא יכולה לגדל אותו. איזה סיבה יש שלא תתבצע הפלה?

      אהבתי

      • mickey הגיב:

        לא ייאמן, מתנגדי ההפלות האלה

        אהבתי

      • yaniv of tel-aviv הגיב:

        אם היא תחליט שהיא כן רוצה את הילד.
        את כבר קובעת שהיא לא כשירה ולא יכולה. אני לא קובע מסמרות, אלא אומר אמירה עקרונית.
        מה שהרגיז אותי זה הידיעה ש"המשפחה" (לא נכתב מי זה בדיוק) כבר הודיעה שהיא תבצע הפלה. החלטות כאלה צריכות להתקבל בבית בשקט ולא מעל דפי העיתון. בכל מקרה אני מקווה שהנערה תקבל את ההחלטה, ולא מישהו בשבילה.

        אהבתי

        • הינשוף של מינרווה הגיב:

          את כבר קובעת שהיא לא כשירה ולא יכולה

          בכל מקרה אני מקווה שהנערה תקבל את ההחלטה, ולא מישהו בשבילה

          מהשתלשלות המאורעות עד כה, מההחלטה לקיים יחסי מין בלא אמצעי מניעה [כלומר, לדחות את הדיון בשאלה אם רוצים ילד עד שכבר יהיה עובר], דרך ההחלטה להתאבד יחד, וכלה בסוף העצוב, אני לא בטוח שאתה צודק.

          אהבתי

          • velvet הגיב:

            נערה בת 17 לא כשירה ולא יכולה לגדל ילד, נקודה. אין בה שום בשלות, משום סוג שהוא.
            גם אם את סבתך חיתנו בפולניה בגיל 13.
            היא לא "תגדל" אותו. היא תיפול לנטל על המשפחה שלה במקרה הטוב, ועל מדינת ישראל במקרה הרע.
            לא מבינה על מה יש לדבר בכלל.

            אהבתי

            • daniel הגיב:

              האנושות הביאה אותך לכאן, לשלב שבו את כותבת בנחרצות באינטרנט על גילן המתאים של אימהות, על גבן (ויותר נכון רחמן) של נשים צעירות בהרבה שהיו אימהות לאורך כל ההיסטוריה. את מדברת את שפת התרבות שלך כאילו מדובר בעובדות ולא כך הוא.

              אהבתי

            • אורית הגיב:

              לא שזה שייך לעניין, אך זהו עוד מיתוס שגוי אודות יהודיות פולין. לשם המחשה, בעיירה אחת נידחת, בשנת 1904, גיל הנישואין הממוצע של הנשים היה 21.5. ומאז הגיל הלך ועלה. בשנות ה-30 של המאה העשרים, יהודיות רבות חצו את גיל שלושים כרווקות.

              אהבתי

              • velvet הגיב:

                כוונתי הייתה לחסום את הטיעון הזה, לרוב מספרים אותו על נשים מתימן שחותנו כילדות, אבל פחדתי שאתויג מיד כגזענית, ולכן גייסתי את נציגות העדה לשאת בעול.
                והנה דניאל מיד מערערת את הערכתי לתרבות האנושית מספרת מיד על הנשים לאורך ההיסטוריה שילדו בגיל 14 נניח (ומתו בגיל 35).

                אהבתי

                • אלעד הגיב:

                  אני חייב לומר שהריונותיה של אשתי ומה שנשקף שם דרך העדשות בסקירות השונות הזיזו אותי קצת מעמדת הpro choice הקיצונית שבה החזקתי קודם לכן.

                  עדיין, מפה ועד המסיונריות המניפולטיבית של עמותת אפרת הדרך רבה. המצגת שהביאו ב"הארץ" (שפעם בשעת לילה מאוחרת שמעתי אותה גם ברדיו, מדובבת על ידי אישה עם קול של תינוק) היא רק דוגמא לכך. לא ככה צריך להסביר לאם הפוטנציאלית את משמעות ההחלטה שלה.

                  נחמד יהיה אם העמותה תקבל אחריות, אפילו ציבורית אם לא אזרחית/פלילית, לבחירות השגויות שנערות עושות בדחיפתה האגרסיבית.

                  אהבתי

        • ראש המדור הגיב:

          ברמה האישית, הייתי ממליץ לאחות/ בת בגיל 17 שנכנסה להריון לוותר על לידה.

          אבל, ממה שעולה בינתיים מהדווחים התקשורתיים במידה והם נכונים, היה תסריט שמדגים לנו שוב שפונדמנטליזם טוטליטרי יכול להגיע מכל כנסיה בהחלט גם מה"ליברלית".
          לפי מה שדווח, אמו של הבן-היורה הפעילה מסע לחצים קשה על בתו, כולל סחיטות רגשיות של גם ניסיונות להפריד בכח בין בני הזוג הצעירים ועד איום סחיטה נוסף על הבן "נתנתק ממך ותועף מהבית אם תאפשר לה ללדת".

          על זה נאמר "לשפוך את התינוק (במקרה זה הנער ע"י אמו) עם המים".

          אמו של הבן, כאמור נכון לפרסומים שהתקיפה את המשטרה היא כנראה הטריגר בשם "יהרג ובל יעבור" שהכניס את הצמד ובעיקר הבן שהיה כנראה מחובר מאוד גם להוריו וגם לחברה המעוברת, לסחרור נפשי.

          בקשר לתפקוד מתנדבי המשטרה בשטח, אם נכונים הדברים כפי שהוצגו היתה למופת.
          כל פעולה אחרת מול אדם שמחזיק אקדח ויורה על שוטר ואף פוגע בראשו) או אזרח חף מפשע אחר, צריכה קבל תשובה מיידית ע"י שוטר הנמצא במקום ע"י ירי בראשו של היורה. ובכלל לא משנה זהותו של האזרח היורה מצדי שזה יהיה רה"מ או נשיא.

          אהבתי

      • סימון הגיב:

        איזה סיבה יש שלא תתבצע הפלה?

        רק בישראל אפשר לשאול שאלה מיתממת כזו ולחשוב שאף אחד לא יעיז להשיב עליה ברצינות, כי בארץ אף פעם לא היה דיון אמיתי בשאלה האם הפלה היא מעשה לא מוסרי שנמצא על הסקאלה לא רחוק מרצח אם לא רצח ממש.

        לי עצמי אין דעה חד משמעית בנושא, כי לדעתי לא לכל דבר יש תשובה חד משמעית. מכל מקום, יש דברים שגם אם בן אדם החליט לעשות אותם, מוטב לעשות אותם בצנעה כי אין בהם גאווה גדולה.

        הדיון בעניין זה בארץ הוא חד ממדי, כי מי שמשמיע עמדה נגד הפלות מיד מתויג כחשוך או לפחות שמרן, כמי שפוגע בזכות האישה וכו' וכו'. היחיד שהצליח להתחמק מתיוג זה, וזאת עקב הימצאותו בחלק הקיצון של השמאל ושל הליברליזם, היה פרופ' ישעיהו לייבוביץ'. כבוד לפחות רק על זה.

        בקיצור, מה שאני אומר הוא, קצת צניעות. לחסל אורגניזם חי, גם אם הוא באיבו, זה לא דבר של מה בכך.

        אהבתי

        • nurit הגיב:

          המילה "לחסל" מקוממת כי הקונוטציה היא שנשיםן מחסלות את העוברים שלהן, ממש דימוי מכוער. ומה קשורה צניעות לענין הדיון? העיקר לזרוק מילים.

          ההחלטה אם להפיל את העובר היא של האשה בלבד ולא של הרבנים, השמרנים, ההוגים ולא של אף זכר או ארגון כלשהו שמתיימר לדבר בשם "החיים". מי שיכול להשתתף בדיון מעין זה עם האשה הוא אותו גבר שקשור מבחינה פיזית לעובר (כלומר תרם את זרעו ביודעין). על זה נסוב המאבק ועל זה נשפך (לצערי) דם. כל עוד יש בציבור בעיקר בציבור הזכרי השקפה שהוא יודע מה טוב עבור הנשים, הענין לא יעלם מסדר היום הציבורי וטוב שכך.

          אכן מי שמשמיע עמדה נגד הפלות הוא חשוך בגלל שאינו נותן כבוד לאותה אשה שאמורה לשאת בקרבה ולגדל את התינוק, את זכות ההחלטה על גופה ועוברה.

          אהבתי

          • אכן מי שמשמיע עמדה נגד הפלות הוא חשוך בגלל שאינו נותן כבוד לאותה אשה שאמורה לשאת בקרבה ולגדל את התינוק, את זכות ההחלטה על גופה ועוברה.

            המילה כבוד לא קשורה. העובדה שמבחינה טכנית האישה נושאת בנטל ההריון לא מעניקה כבוד אלא אחריות. אישה לא יכולה לייצר הריון ללא גבר והעובר או הילד הוא לא שלהם- הוא נתון למשמרתם חוקית ומוסרית עד להפיכתו לבוגר. במקרה הזה החוק משרת את הצו המוסרי.

            הדיון הציבורי (הרצוי) בהפלות והבאת ילד לעולם לא צריך להתמקד באישה, בגבר או במערכת היחסים שהביאה להריון אלא רק בטובת הילד. מה היכולת של המגדלים כהורים, מה ההכשרה ומידת האחריות והרצון לנתינה.
            ילדה בת 17 שספגה חינוך בבית ממוצע ישראלי לא כשירה בעיני לגדל ילד כנ"ל לגבי אישה קרייריסטית שמתכננת לחזור לעבודה שבוע אחרי הלידה ולראות את הילד שעתיים בשבוע. הזוי ככל שזה נשמע, אני רואה צורך ברישיון שיוענק על ידי מכללה להורות כתנאי לגידול ילדים.

            אהבתי

            • סימון הגיב:

              אם אתה דן בשאלת ההפלה בהתאם לטובת הילד, הרי שכבר הכרעת שהאורגניזם הזה הוא ילד ולכן בהכרח הכרעת שאסור להפיל, אלא אם כן דעתך היא שאין לראות 'ילד' בכלל 'אדם'.

              אהבתי

              • ההכרעה בין עובר חסר נשמה לילד היא עניין נפיץ שיושב בתפר הדתי-מדעי. בעיני מדובר בהיבט משני לדיון ההריון וההפלה כי מדובר בקו שאותו אפשר להזיז. דעתי האישית:לאחר 40 שבועות לאורגניזם אפשר לקרוא ילד.

                אהבתי

                • סימון הגיב:

                  אני בכוונה לא מערב כאן את הדת. לאדם הדתי זו אולי שאלה בה לדת יש מה לומר בה. אני אני מכוון את דבריי לכל אדם באשר הוא אדם. ושאלת ההפלה קשה לחילוני ועליו להתחבט בה, אפילו יותר מהאדם הדתי.
                  ולגבי "עובר חסר נשמה" – תגדיר 'נשמה'…

                  אהבתי

                  • מערכת מורכבת ומשוכללת המושאלת (בליסינג תפעולי) מהקוסמוס שעוזרת בהכוונת היבטים שונים בקיומו של נזר הבריאה על פלנטה ארץ. בעלת יכולת לתקשר עם חלקים בעלי מודעות גבוהה ולעורר תחושות עמוקות של קירבה והיכרות.

                    אהבתי

            • nurit הגיב:

              לא אכזבת אותי, לא יכלת להתאפק והנה זה קפץ, אתה קובע שילדה בת 17 כמו גם לא אשת קריירה יכולות להיות כשירות ללדת ולגדל ילד, אתה שומע את עצמך? מי שם אותך להחליט עבורן? על סמך מה קביעתך טובה מקביעתן? איך ימדדו אחריות ורצון נתינה ומי יתן את הרשיון? גברים שחושבים כמוך כמובן. נהדר. ומה עם כל הגברים שלפי אמות המידה שלך אינם כשירים להיות אבות כי הם אינם נותנים כלום או מעט מאד(בטענה שהם עובדים) ואין להם אחריות כי הם עוזבים ללא נקיפת מצפון אשה וילדים משלל סיבות שחבל למנותן פה.
              הזוי לחלוטין מה שכתבת נכון. אולי היית צריך לחיות במשטר כמו בסין שמנווט את חייך ומספר ילדיך. שווה לנסות לא?

              אהבתי

              • העמסת עלי מטענים שלא קשורים לכלום. טענתי שטובת הילד היא הנקודה החשובה בדיון על הפלות-הריון-הורות. לצערי אף אחד לא מינה אותי, הבעתי את דעתי ונימקתי אותה. לא טענתי שששמוקים שלא משתתפים בגידול כשירים להורות- נהפוך הוא.

                התמקדתי בנשים ונערות כי אמהות בעיני, יותר מהותית עבור הילד יחסית לאבהות, גם אם נפלאה (במיוחד בשנים הראשונות). כשגברים יהיו מצויידים בציצי שופע חלב וססמוגרפים שקולטים ילד מוטרד מהחדר השכן אשנה את דעתי.

                ההגבלה הסינית מבוססת על כמות לתא משפחתי. הרישיון להורות שאני מייחל לו יעסוק בצמצום ההורים הבלתי כשירים, לא את מספר הילדים שיהיו להם.

                אהבתי

              • במקרה של תגובה שנעלמה יש לשבור את הזכוכית ולהשתמש בדמיון.

                אהבתי

            • אורן הגיב:

              היונה לא מאכזב ויוצא למלחמה ברחם של נשות הקריירה.
              בקשר להחלטה של אישה האם להפסיק הריון. אלו מסוג הנושאים שהדרך הנכונה להחליט עפ"י העמדה הראשונית. נשים בד"כ יודעות את עמדתן בנושא, מעוניינות לקבוע בעצמן את מסלול חייהן. לא נכון לעבור
              תהליך ערעור של היכולת לקבל החלטה ראציונלית.
              על כן הבעיה שלי עם ארגונים כמו "אפרת", שמתייחסים לאישה כגוף לא מודע הזקוק להדרכה.

              אהבתי

          • סימון הגיב:

            האישה מחסלת את העובר שלה, זו עובדה. מה כאן לא נכון?
            אני לא רוצה לומר שהיא רוצחת את העובר שלה כי בכך הכרעתי שהעובר הוא בגדר אדם. אבל אני לא רוצה להכריע בשאלה זו וספק אם ניתן בכלל לקבוע שמנקודה איקס האורגניזם הזה הפך לאדם.

            היכן ראית שטענתי שההחלטה אם להפיל אינה של האישה בלבד? להיפך גם אני סבור שזו החלטה של ושלה בלבד.
            אבל בשיח הישראלי האישה לא מקבלת החלטה שקולה כיוון שהיא לא ממש שומעת את העמדות המוסריות-ערכיות של שני הצדדים.
            העמדות של המתנגדים להפלה נחשבות מחוץ לשיח ושייכות לאנשים חשוכים וכו' והאמירה החד משמעית של ולווט רק מדגימה זאת.

            ומה העמדה הזו שאומרת זה לא עניין של גברים? נניח שרק הנשים שותפות לשיח הזה. לא ייתכן שבקרב נשים תישמע העמדה האומרת שמישהו צריך לדון גם בזכויותיו של אורגניזם חסר ישע כמו העובר המתפתח בגופה של האישה?
            ואם הקידמה תספק רחם מלאכותי מרגע ההפריה ועד למוכנות העובר לחיות באופן עצמוני ללא חיבור לרחם, האם רק אז יהיו רשאים הגברים להביע את עמדתם? דומני שרק אז תהיה חופשיה לדון בשאלה הזו כי,'זכות האישה' מסמאת את עינייך ולא מתירה לך להפגין רגש של חמלה ואנושיות כלפי העובר.

            אהבתי

          • ראש המדור הגיב:

            אני תומך נלהב בזכותה של אישה לעבור הפלה .
            למרות זאת, גם כאן אין מקום להשלטת כיבוס מילולי .
            אכן הפלת עובר היא חיסול אורגניזם חי.

            זה צריך להתקבע טוב בתודעה של אנשים- לא מדובר בפסולת שזורקים אותה לפח, אלא בצורה תת-אנושית שהיא כמובן הרבה אחרי שלב הזרע /ביצית.

            אהבתי

        • velvet הגיב:

          בוא נוותר על אמצעי מניעה לאלתר. אתה יודע כמה ילדים גלומים בכל אדם ואדם?
          איפה בדיוק עובר הגבול שלך?

          אהבתי

          • ז'ורז' סאנד הגיב:

            צריך לבדוק כמה תינוקות הועברו בתווכה שלל אגודת "אפרת" לאימוץ.לדעתי כאן מצויה התשובה להתערבות הבוטה של הפעילות בחייהן של הנערות במצוקה.

            אהבתי

          • סימון הגיב:

            מה הקשר בין כמות הזרעונים או הביציות שיש בכל איש ואישה? כל עוד הביצית לא הופרתה אין שום דילמה מוסרית כי לא התחיל שום הליך דטרמיניסטי.
            אנו מסכימים שאסור להרוג אדם חסר ישע.
            השאלה היחידה היא מאימתי ניתן לראות באורגניזם הזה משום 'אדם'.
            העובדה היא שמרגע שהביצית הופרתה התחיל הליך בלתי הפיך (ללא התערבות חיצונית או תקלות) בו הוא יסתיים בתינוק – באדם.
            אני חושב שברור לכולם שלא ייתכן שכל מה שמבדיל בין אדם ללא-אדם הם אותם 20 סנטימטר של צוואר הרחם שהעובר עושה בדרכו לאוויר העולם, ולכן גם מה שבתוך הרחם הוא עדיין אדם שאסור להרוג אותו.
            מצד שני ברור לנו שביצית שהופרתה אינה בגדר ' אדם'. אז מךי ברצף הזה הפך האורגניזם לאדם? ספק אם יש נקודה כזו. לכן אני אומר קצת צניעות.
            ואם אישה או זוג החליטו להפיל, יש לקבל זאת אך לא לעודד מעשים כאלה או לצודד בתוקפם המוסרי.

            אהבתי

            • ז'ורז' סאנד הגיב:

              לצדד.

              אהבתי

            • velvet הגיב:

              מה הקשר בין כמות הזרעונים או הביציות שיש בכל איש ואישה? כל עוד הביצית לא הופרתה אין שום דילמה מוסרית כי לא התחיל שום הליך דטרמיניסטי.

              זה הגבול שאתה ואחרים קבעתם. יש מי שקבעו גבולות אחרים, למשל דתיים, שאסור להם להשתמש באמצעי מניעה, כי הם מחבלים בתהליך יצירת החיים (זה שאסור לא אומר שהם לא משתמשים, בקומבינות שונות ומשונות)

              אהבתי

              • סימון הגיב:

                להביא את הדיון לאבסורד אינה דרך להתמודד עם הדילמה בכנות.
                זה שיש לדתיים איסור (ברמה כזו או אחרת) של "בזבוז" זרעונים אינו קשור להיבטים מוסריים של רצח אדם או פוטנציאל אדם אלא לענייני ריסון היצר המיני ("משביעו- רעב; מרעיבו – שבע"). שנית, עניין הפוטנציאל אדם אינו מעניין אותי אלא האדם והשאלה היא ממתי אנו רואים באורגניזם מסוים משום אדם.

                אגב, דווקא הדת היהודית הכריעה שלא לראות בעובר משום אדם ושראוי לחסלו אם הוא מסכן את חיי האישה, וזאת בשונה מהכרעה שונה בדתות אחרות.

                אהבתי

            • אלעד הגיב:

              זה סביר להניח שאנחנו עומדים משני צידיהן של הקשתות הפוליטית והדתית, אבל העמדה שלך (וקצת של יון בקטעים שבהם דיבר לעניין) מקובלת עלי לחלוטין.

              אהבתי

  14. הלל הגיב:

    אסא כשר בפייסבוקו:

    כואב הלב לשמוע על מותו של רז אטיאס. אני מקווה לראות חקירה משטרתית יסודית ואמינה בדבר נסיבות מותו והפקת לקחים כראוי. רק במקרים קיצוניים ייתכן שאנשים בתפקיד משטרתי יביאו ביודעין למותו של אזרח.

    וכואב הלב לשמוע שמשפחת חברתו של רז אטיאס אינה מעוניינת להמשיך את ההריון שלה. אני לא מכיר את מכלול השיקולים, אבל ראוי להבין את ההבדל בין הפסקת הריון לבין המשכו גם באמצעות ההבדל בין עולם שבו יחיה אדם שהוא בן של רז לבין עולם שבו לא יהיה אדם כזה.

    אהבתי

כתיבת תגובה