פרופ' פלדחי אצל לונדון וקירשנבאום

פרופ' רבקה פלדחי, לונדון וקירשנבאום, שני, 10 בדצמבר, דקה 38:17

שלום לך פרופ' רבקה פלדחי, פרופ' להיסטוריה של המדעים והרעיונות, במרכז מינרבה באונ' ת"א לחקר הרציונליות.
לא נכון. מרכז מינרבה למדעי הרוח.

…העניין הוא ההודעה שקיבלת ממשרד החוץ הגרמני…
שגרירות גרמניה בישראל.

…שאת לא עוד מוזמנת לפגישה עם הקנצלרית מרקל ועם ראש הממשלה נתניהו משום שלטעמו של עמידרור, היועץ לביטחון לאומי, לא ראוי הדבר, שכן לפני כמה שנים, את הוספת את חתימתך לקול קורא, או לקול תומך בחיילים שמסרבים לשרת בשטחים הכבושים. זה הסיפור, נכון?
נכון, חלק מהסיפור.

http://f.nanafiles.co.il/Common/Flash/Nana10Preloader.swf

למה כנס מדעי או מפגש בין מדענים ישראלים לגרמנים צריך להיערך בחסותם של פוליטיקאים? איך נולד הרעיון יוצא הדופן הזה?
אני לא יודעת איך הוא נולד, אבל אני יודעת שכשקיבלתי את ההזמנה מאוד התלבטתי אם לללכת לאירוע, כיוון שזה באמת אירוע מיוחד. זה אירוע עם תוכן מדעי, אבל שהמזמינים אליו והנסיבות שלו הן פוליטיות. בסופו של דבר החלטתי להיענות להזמנה, כי חשבתי שפוליטיקאים שבאים לשמוע על שיתוף פעולה מדעי יכבדו את הגבול בין הפוליטי לאקדמי. כנראה טעיתי. כמובן שלו הייתי יודעת שההזמנה שלי מותנית בהסכמה של נתניהו לא הייתי נענית.

כשאת אומרת שזה היה מפגש שאמור היה לדון באמת בנושאים מדעיים, באיזה נושאים מדעיים זה אמור היה לדון?
הוזמנו שלושה אנשים מישראל, ראש מכון מקס בפלנק לארכיאולוגיה מדעית במכון ויצמן, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית, ואני הוזמנתי כראש מרכז מינרבה למדעי הרוח, כנראה כי זכיתי ב-2008 בארבעה מיליון יורו שנִתנו על ידי הממשלה הגרמנית לאונ' תל אביב כדי להקים את המרכז הזה.

זאת אומרת שהמפגש הזה בכלל לא היה אמור לדון באיזשהם נושאים פוליטיים, או עתיד הגדה, או הסכסוך הפלסטיני, אלא אמור היה לדון באמת בנושאים המדעיים האלו שאת מציינת.
בוודאי. לא נאמר שום דבר, לא הייתה לי שום כוונה לדבר על נושאים פוליטיים, ואף אחד לא ציפה ממני שאני אדבר על נושאים פוליטיים, ונתניהו בעצמו, לפי הדיווחים שקיבלתי מעמיתיי על הפגישה הזאת, שנערכה בדלתיים סגורות פחות או יותר, הבנתי שהעיתונאים לא היו שם, נתניהו בעצמו הציג את ישראל הנאורה והדמוקרטית, אבל עמיתיי, שהם עמיתים אמיתיים, הם באמת החליטו, שבעצם הם יקדישו חלק מדבריהם, אחד כן הציג את המרכז שלו, השני לא, אמר שהוא לא ישתתף, והדבר היחיד שהם דיברו עליו זה המקרה שלי.

אז מה שאנחנו מבינים בעצם, ש…ה"הדחה" שלך מהמפגש הזה הייתה סיפור של נקמנות, לא סיפור של חשש שהנה הולך להיות פה דיון ואת תביעי את דעתך לגבי שירות צבאי בשטחים או מה צה"ל מעולל בשטחים, אלא הייתה פה פשוט נקמנות על זה שאת חתמת פעם על מודעה
לפני עשר שנים. לפני עשר שנים. ב-2002.

נקמנות פשוט.
אבל אני רוצה להגיד לך שקודם כל זו אווילות. ניתנו לי שלוש דקות להציג את המרכז שלי. אני לא הייתי מדברת על שום דבר פוליטי והדבר היה עובר בשקט. אבל מעבר לזה זה כמובן מסמן סכנה אמיתית לשיתופי הפעולה האלו, לעולם האקדמי. כי מה נתניהו חושב? שההצגה של מדענים תהיה הצגה מעוותת וכל מי שלא מוצא חן בעיני השלטון לא יציג את המחקרים שלו? האם הוא חושב ששיתופי הפעולה האלו ימשיכו? האם הוא חושב שמדענים ישראלים ישתתפו בהם? האם הוא חושב שגרמנים ישתתפו בהם? לי כבר ידוע על פרופסורית גרמניה מאונ' היידלברג שהתפטרה מתפקידה כראש ועדת המל"ג שלנו, לבדיקת הערכה של המחלקות לערביסטיקה מהסיבה הזאת. היא כתבה מכתב ושלחה לי העתק ממנו. זה ימשיך ככה. הנזק הוא נזק אמיתי לעולם האקדמי.

…לא הבנתי…?
שהיא מתפטרת מהמינוי שקיבלה על עצמה להיות ראש לוועדת הערכה בינלאומית של המחלקות לערביסטיקה בארץ. בארץ. שהיא מתפטרת מתפקידה בגלל המקרה שלי.

האיוולת היא מלכתחילה. אם רה"מ מצרף אנשים למשלחת שלו, אני יכול להבין שהוא לא רוצה לצרף אליו או להעמיד לצדו אדם שקורא להשתמטות של חיילים….
לא קראתי להשתמטות של חיילים. אני בעצם תמכתי בעצומה שתומכת בחופש המצפון. זו לא סתם סרבנות. זו סרבנות של אנשים שמרגישים שמעשים שלא ראויים הם לא יעשו…משטרים….

אני קראתי את נוסח הפטיציה הזו…
אוקיי, זאת הפרשנות שלי.

אבל… היא ניתנת לפרשנות יותר חריפה… מי שלא רוצה לשרת בשטחים, כי זה מנוגד לעמדותיו הפוליטיות…
לא, כי יש דברים שהם מנוגדים לחוק הבינלאומי. ובזה….

אין טעם להיכנס לוויכוח הזה. הטעות היא מלכתחילה, זה שמדענים לא צריכים לצאת עם ראש הממשלה למפגש עם מדענים במדינה אחרת. יש כל כך הרבה אפשרויות למדענים להיפגש עם מדענים באלף ואחת צורות וכינוסים, מה הם צריכים את החסות הזו כמעט של ראשי הממשלה? או של הקנצלרית?
שאלה מאוד טובה. אני אומרת לך שאני התלבטתי ושקלתי בסוף, כיוון שזה מתקיים, וכיוון שבאים לשם גם שלושה עמיתים גרמנים, וכיוון שאני מאוד מאוד מעריכה את כל מה שנעשה בתחום שיתוף הפעולה הזה, שבמידה רבה שינה את המפה של המדע בארץ, אז (כ)שקיבלתי את ההזמנה… (ופה נקטע הקטע, V).

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

71 תגובות על פרופ' פלדחי אצל לונדון וקירשנבאום

  1. שועלן הגיב:

    ביבי מגיב במכתב רשמי.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למרבה הצער שלך ושל נתניהו, כנראה, העצומה עליה חתמה פלדחי היא נגד שירות בשטחים הכבושים. לא נגד שירות בצה"ל. חבל שסייעניו של הרה"מ לא עשו מלאכתם נאמנה.
      אני יכולה להבין שיש מי שלא רואים את ההבדל, אבל מה לעשות, יש מי שכן.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        אבל למה להרוג את השליח?

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          אני לא הורגת אף אחד, גם לא אותך. אבל מה, אתה יש לך רקורד: בודק אפילו אם הטוויט של סיינפלד תורגם כהלכה. כולה שכחו בהארץ את המילה "גיי", ואתה יודע הרי שהארץ הוא לא העיתון המתאים לחפש אותו על דברים כאלו, מקסימום יש פה הסח דעת של הכותב, וכבר הפכת את זה לכן פי.סי, לא פי.סי. לכן מפתיע שבנאדם קפדן כמוך, שכל פסיק או נקודה סוררת בתגובות מקפיצים אותו, מגיב בקאז', כלומר לא מתקן את הטעות החוזרת כמה פעמים במכתב הרה"מ.

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            אין לי שום בעייה עם הביקורת שלך על המכתב.
            אכן, לא נכנסתי לניואנסים של הסיפור הזה.
            לא כל דבר מעניין אותי באותה מידה.
            guilty as charged.

            אהבתי

  2. tc הגיב:

    כשהפרופסורית הנכבדת הגישה את הצעת המחקר על מרכז 4-מליון היורו שלה לבדיקה היא הייתה צריכה להמליץ על שלושה בודקים מקצועיים שהיא ממליצה ושלושה בודקים מקצועיים שהיא מבקשת לפסול. יש לזכות הווטו הזאת סיבות רבות, ולכן הפכה לסטאנדרט בהצעות המחקר הארופאיות ובעצם בכל מאמר מדעי או הצעת מחקר הנשלחים לבדיקה מקצועית בעולם.
    הסיבה העיקרית לזכות הווטו היא שכשמישהו מציע משהו, אתה רוצה אווירה אוהדת ופסילה רק אם יש שגיאה ברורה בנושא מהותי. אלמלא כך היינו רואים הרבה יותר דחיות שמביאות להתעסקות בכתיבת הצעות מחקר במקום מחקר. זה די דומה לחזקת החפות במשפט. הרצון לקבל את הצעת המחקר כטובה אלא אם מישהו מראה אחרת.

    עכשיו בא ביבי ורוצה בדיוק אותו הדבר. העוזרים שלו עושים עבודה טובה ויסודית ובגיגולם עלו על כך שיש בלופ מישהו עוין. ממש כמו הפרופסורית הם מבקשים להשתמש בזכות הוטו שלהם כדי לעזור למטרתם. מה חבל שהפרופסורית הנכבדת מפרסמת בעיתונות היומית על פסילת פרוצדורה שהיא משתמשת בה כל יום במקום לפרסם בספרות המקצועית.

    אהבתי

  3. חייל זקן הגיב:

    הגויים האנטישמים מתגייסים לקמפיין של הליכוד:
    ישראל רשמה הישגי שיא ושיפור דרמטי במבחנים בינלאומיים במתמטיקה, מדעים וקריאה
    מסתבר שסיורים בחברון עדיפים על הגרלה של בחינות בגרות. עובדה.

    אהבתי

  4. ז'ורז' סאנד הגיב:

    אם קיים משהו שמפריע לי , הרי זה הח' בשמה.

    אהבתי

  5. שועלן הגיב:

    א. יפה שהיא "נזכרה" בעצומה שהיא חתמה עליה.
    ב. אין ספק שביטול פרזנטציה של 3 דקות זו פגיעה קשה בחופש האקדמי.
    ג. ואף על פי כן, זה היה מטופש להדהים.

    אהבתי

  6. חייל זקן הגיב:

    מרכז מינרבה באונ' ת"א לחקר הרציונליות.
    לא נכון. מרכז מינרבה למדעי הרוח.

    מה קורה לכם שם ביפו עם האקדמיה? הרי כל בוגר יסודי יודע שמדעי הרוח בשייח מוניס הם שהמציאו וביססו את הרציונליות ומשימתם בעולם הזה היא ללמד את האירופאים רציונליות מהי.

    אהבתי

  7. ז'ורז' סאנד הגיב:

    בעלה של פרופ' פלדחי הוא פרופ' מרדכי קרמניצר. כדאי להציע לו לרענן בפוסטורח את חוקי הדמוקרטיה.

    אהבתי

  8. אורן הגיב:

    החמור, שבהחלטה הזאת יצר ראש הממשלה רשימה שחורה ארוכה. עכשיו מחויב כל שגריר, כל גוף רשמי, להמנע מלהיות נוכח בארוע שמוזמן אליו אחד ממאות החותמים, ועוד מאות, שחתמו על עצומות דומות.
    המועצה לבטחון לאומי, צריכה לנבור ברוטר, ולאסוף הלשנות, בכדי להמנע מהפתעות של הרגע האחרון.
    יתכן וצריך להקים ועדה מיוחדת לאיסוף השמות.

    אהבתי

    • שוב איחרת את הרכבת. ארגוני זכויות אדם (שאינו יהודי) העבירו מין זמאן שמות של קציני צה"ל לנאורים באירופה. תחזיק אצבעות, אולי יוכרזו כפושעי מלחמה בבית המשפט הבינלאומי. אנחנו חזקים ברצח עם ופשעים נגד האנושות. אין על המוסר האירופאי. אחלה רכבות!

      אהבתי

  9. nurit הגיב:

    עקבתי אחרי הראיון. פרופ' פלדחי היתה מאד לחוצה בתחילת הראיון, היא חששה כנראה משני הליצים שיודעים לרדת ובגדול על מרואיינים. היא באה להבהיר את עמדתה ולדאוג לכך שדברים לא יוצאו מהקשרם. אם נכון הדבר (בניגוד לכמה שכתבו פה) ששגרירות גרמניה היא זו שהזמינה אותה לכנס ולא היתה זו הזמנה מצד ישראל, הרי ההתערבות של ישראל היא בושה וחרפה. היא אמרה שהיה עליה לשאת דברים על המכון שהיא עומדת בראשו במשך שלוש דקות בלבד כלומר לא מה שהיא היתה עלולה לומר שיחק תפקיד בהדחתה אלא דעותיה הפוליטיות. לפני כמה פוסטים כתבתי שאנשים בעלי דעות כמו שלי יום אחד יחסמו פיותיהם, זה בא יותר מהר ממה שחשבתי.

    עכשיו אני בכוננות ספיגה לליקים אדומים. אפשר לעשות מהם מחרוזת שאוכל לענדה בגאווה על חזי?

    אהבתי

  10. תרגום:

    זה אירוע עם תוכן מדעי, אבל שהמזמינים אליו והנסיבות שלו הן פוליטיות.

    רקע מדעי ונסיבות פוליטיות.

    לא קראתי להשתמטות של חיילים. אני בעצם תמכתי בעצומה שתומכת בחופש המצפון. זו לא סתם סרבנות. זו סרבנות של אנשים שמרגישים שמעשים שלא ראויים הם לא יעשו.

    רקע מוסרי ונסיבות פוליטיות.

    שהיא מתפטרת מהמינוי שקיבלה על עצמה להיות ראש לוועדת הערכה בינלאומית של המחלקות לערביסטיקה בארץ.

    רקע מקצועי ונסיבות פוליטיות.

    החלטה שלא לצרף את פלדחי היא פוליטית והחוק הישראלי הוא הרקע. ההחלטה אולי לא תואמת את הנטיה הפוליטית של מיעוט מאזרחי ישראל אבל האקדמיה שייכת למדינה כולה. קטע כזה של דמוקרטיה.
    מי שטוען שיש כאן פגיעה בחופש האקדמי או בחופש הביטוי חי בסרט. הרי יש לנו פרופסורים שקוראים להחרמת שיתוף פעולה בין מוסדות אקדמיים של המדינה למוסדות בחו"ל.

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      חסוך את התרגום, יש כאלה שאינם מתקשים כמוך. בדמוקרטיה חופש אקדמי
      פרושו שלא קובעים בהחלטת רוב, מה העמדות של הפקולטות השונות. אוויל אמור להבין את זה.
      הנסיבות של הארוע מדיניות ולא פוליטיות, הקאנצלרית מיצגת את הפדרציה הגרמנית, ולא את המפלגה הנוצרית דמוקרטית.
      היא בעלת דעה פוליטית, אך יש אנשים שהם יותר מהדעה שלהם, למשל עיסוקם המקצועי.
      פלדחי לא עברה על שום חוק, למה אתה משקר.

      אהבתי

      • 'הבנת הנקרא שלכם'- ליצן. נמאס לשמוע את השטות הזאת. גם את הדמגוגיה שאתה מפגין כשהדיון תופס תאוצה תצטרך לשפר.
        חופש העיסוק, חופש אקדמי, חופש הביטוי – ניסית הכל כולל סתימת פיות. תמשיך להתפתל בסבך ההגדרות הגמישות שלך, יש עוד הרבה אקדמיים שמחזיקים בעמדה הפוליטית הנכונה לקריירה ואין מקום לפאניקה. ביבי לא יפטר אותם.

        אהבתי

        • אורן הגיב:

          שקרן נמוך מצח. אני כתבתי על חופש אקדמי שנפגע. כל האחרים שייכים למגיבים המתנגדים לחופש הזה. זה אתה שלא ידע כלום מלבד ציטוטי חומרים פוליטים ממוחזרים, ומשליך מכך על האקדמיה. יש אנשים עם ידע אמיתי, ששאלת הדעה הפוליטית שולית בעיסוקם.
          אתה פשוט רובץ בשלולית של רגשי נחיתות, ומאמין של פרופסור הגיע למעמדו בזכות דעה פוליטית.

          אהבתי

  11. עופר הגיב:

    מכון מקס פלנק – לא בלנק.

    אהבתי

  12. ז'ורז' סאנד הגיב:

    V, את תתקיני רשתות נגד זבובים על החלונות תמנעי מעצמך עצבים ועבודה מיותרת. זבובים מזמזמים כי הם זבובים.

    אהבתי

כתיבת תגובה