התותח

ידיעות26.12.12מעריב26.12.12

isra26.12.12הארץ26.12.12

hamvaser26.12.12makor26.12.12

כל שער הוא מערכת של איזונים ובלמים ושטיפת מוח. מה הכי חשוב, על מה כדאי לכם לחשוב או במה להתמקד הבוקר, לדעת או לרצון עורכי השער? החשיבות של שער מודפס, כל עוד הם עימנו, השערים היומיים המודפסים, גדולה יותר מהשער האינטרנטי, או מהכות' הראשית שם, המתחלפת כל שעתיים שלוש, תלוי בשעה ביום ובקצב האירועים בסביבתנו. חשיבות השער המודפס גדולה גם מחשיבות ידיעה פותחת במהדורת חדשות טלוויזיוניות או רדיופונית.

כך שאם שלושה מהעיתונים עוסקים בחקירה הלילית של אביגדור ליברמן, שתודו, זה די חשוב, אולי לקראת-סיום סאגת החקירות הארוכה מאוד של עד-לפני-רגע שר החוץ של מדינת ישראל, והרביעי, זה שמדברר את רה"מ בפומבי, בא פתאום עם משפט סתמי מתוך הקמפיין החדש של הליכוד ביתנו אמש, "נתניהו: נטפל בבעיה האיראנית" ככות' ראשית, ברור שיש פה הכתבה בוטה של סדר היום: לא החקירה הלילית של ליברמן היא החשובה, אלא ההבטחה הערטילאית והמטופשת הזו. אם תחפשו את האמירה הזאת בלינק לא תמצאו. ואכן, אין מרכאות בכות' הראשית, אבל למי מבין מצביעי 39 (או 37 או 45 ע"פ חלומות ליברמן) זה אכפת? מה זה מה שנה מה בדיוק אמר? תעמולת בחירות, ותו לא.

אותו ישראל היום מקדיש את כל עמוד 5 למאבק נגד הכות' הראשית של ידיעות אתמול. זה לא שאני מצדיקה אותה, היא תעמולתית בדיוק כמו זו של ישר"ה הבוקר. ולטובת עצלני הגלילה מטה, הנה היא (ואתמול היינו עסוקים בניחושים מיהו "גורם מדיני רם דרג" שאמר את הדברים):
ידיעות25.12.12
דרור אידר, רמ"ד דסק לוט"ר ידיעות בישר"ה, הדסק החשוב בעיתון, הוא זה שנזעק להגן על אדונו מפני "השמאל המשיחיסטי" של ידיעות ("הטריקים והשטיקים של ידיעות"):

…לעיתון שפעם היתה לו מדינה והיום מטרה לבליסטראות, זה לא משנה. הבעיה אינה חמאס או איראן, גם לא החורף האיסלאמי העוטף את כולנו, אלא נתניהו. קיראו את "ידיעות," קיראו את מאמרי השטנה המדהימים ב"הארץ" (והמככבים בגירסתם האנגלית בשלל אתרים אנטישמיים), שמעו פרשנויות ברדיו ובטלוויזיה ותבינו מדוע הקבוצה הזאת צריכה לאבד ככל האפשר את השפעתה על עתידנו.
לפני כעשר שנים שלט "ידיעות" בכשישים אחוזים משוק התקשורת. חישבו על כך שוב ותצטמררו. בחסות השליטה הזאת יכולים היו נוני מוזס וחבורת המופקרים שלו לשווק את כל הזוועות המדיניות שבעולם במסווה של חומוס בדמשק ובקלאווה במוקטעה ושמחת בית השוהאדה בעזה, ולהשתיק את כל הקולות השפויים שהתנגדו למהלכים הרי האסון האלה. אני עוד זוכר את הכותרת השקרית של "ידיעות" בזמן ההתנתקות: "יהודי לא שופך חומצה על יהודי" במסגרת הדה-לגיטימציה הארסית לחלוצים היהודים שכמובן לא עשו כדבר הזה. זה לא הפריע לחבורה מרחוב מוזס לשפוך חומצה מילולית על אחיהם בעוד היא מטהרת את זוועות הפלשתינים בק"ן טעמים. עכשיו הם מאשימים את נתניהו במצב שהם בעצמם יצרו.

אגב, בעניין הכות' עליה הוא מדבר, "יהודי לא שופך חומצה על יהודי", אני לא יודעת איפה פורסמה. לא בשערי ידיעות ביולי-אוגוסט 2005. אולי במקום אחר. פורסמה גם פורסמה (תיקון: 15:32). לצערי קראתי רק כותרות ראשיות. שנאמר, מומה של הפוסלת.

asid
אבל לכתוב "אני זוכר" זה כשל מובנה. ייתכן שאידר צודק, ואיפשהו הופיעה כות' כזו, אבל מוטב היה שיבדוק במקום לומר "אני זוכר". בכ"מ, עדיף שימשיך בכתיבת נאומים. בזה הוא טוב, וכך גם נראה המאמר במרכאות הבוקר.

ועוד משהו קטן: ישראל היום מודפס (בינתיים) בדפוס הארץ. אז כל הכבוד לאידר שמצפצף.

תזכורת: אידר היה כותב הנאומים של משה יעלון, כשהיה המשנה לרה"מ.

חקירת ליברמן

ידיעות, ע' 4 ("נחקר תחת אזהרה"): החקירה נמשכה 40 דקות. ליברמן "חזר וטען שמינויו של בן-אריה היה מינוי מקצועי שנעשה ללא התערבותו".
ישר"ה, גם ע' 4, "תחת אזהרה" לא מוזכר בכות' ובמש'.
הארץ, "אזהרה" בכות' בשער, ע' 5.
מעריב, "באזהרה" בכות' הראשית, כפ' 2-3.

תהמולת בחירות

אלדד יניב ומפלגת ארץ חדשה יוכלו להשתמש ב"החזית להפלת שלטן ההון"
– רק אני מתחלחלת מ"אתה תותח" של שרית חדד אמש? ברור.

מדינת כל גזעניה

שיפור במצבו של הנער הערבי שהותקף ביום שני על ידי שני יהודים בירושלים. גם בישר"ה יש דיווח.
במעריב ובידיעות היו דיווחים אתמול.

כולנו יהודים

jenin2

jenin1

– אוי, באמת חיכיתי לבעל הדעה התורן שיכריז שאנחנו יהודים ושלא צריך לחגוג את הסילבסטר. טוב שחזרת עם האמירה המקורית הזו. תודה.
טוב שהביאו לנו מישהי שתאמר את ההפך. כאילו, למרות שהיא לא ממש חוגגת. הדיון המיותר הזה באמת הכרחי כל שנה, בדיוק כמו האם כדאי להפריד את יום הזיכרון מיום העצמאות?

– נכון לפני כמה שבועות התלוננתי על החצאית המטופשת של ת', נווטת הקרב הדתייה? הבוקר, למראה התמונה שלה בשער ידיעות (הרימו את הראש טיפונת, זה לא קשה) ושקפקפות מדי א' הדקיקים, מתחתם נראים בבירור קווי המתאר של רגליה החשופות, אולי כדאי שתדיר עצמה מחצאיות צה"ליות לאלתר, ותעבור למכנסיים. אני בטוחה שאם הרבע שלה יראה את התמונה הזאת הוא יסכים עם הרבנית דבורית.

עיר ללא הפסקה

הנה לכם ידיעה יחצנית: בקרוב כל תל אביב תהיה אגם אינטרנט אחד גדול.
והנה לכם ידיעה לא יחצנית: לפני יומיים דיווחתי במוקד 106 המקוון של העירייה שלנו על כשל תאורה: רוב רציף העלייה השניה ביפו, כלומר הרחוב שמוביל לנמל, חשוך לגמרי, נתקלקלו כל פנסי הרחוב, או מה שמזין אותם. שמתי לב לכך לראשונה במוצ"ש, וחשבתי שלעיריה יש בקרה על חשמלים כבויים במקומות כה מרכזיים שלא לומר תיירותיים בעיר. מתברר שטעיתי. בכל מקרה, על פי העדכון באתר העירייה, התקלה "בטיפול". עדכון 15:34: קיבלתי הודעה שהתקלה תוקנה.

אישתון, העיתון וההמון

הפרשיה מסתבכת והולכת. שלשום הציע אישתון לצבא לפרסם את רשימת 126 חללי צה"ל שפורסמה ביום הזיכרון. נו, ברור היה שזה לא יקרה.
עוד כתב הוא בשני:

אף עיתון לא רצה לפרסם את התחקיר וכל העיתונים פרסמו בכותרותיהם את המספרים שקיבלו מהמדינה. כפי שכתב אלוף בן מהארץ (אליהם גם כן שלחתי בזמנו את התחקיר לפרסום בחינם): "הוא מביך לא רק את השלטון, אלא גם אותנו, העיתונאים הממוסדים, שמפרסמים בערב יום הזיכרון את הנתונים הרשמיים ומסתפקים בהם."

נו, אז על מה מתלוננים העיתונים, אם הם כה מתלהבים מהתחקיר? גם אותו אלוף בן קיבל את אותו תחקיר. מה החוכמה לייבב עכשיו? הרי זה היה לגמרי במשמרת שלך, לפי כמה חודשים.

ב-20 בדצבר נערך הדיון הזה בלונדון וקירשנבאום (דקה 33:20):

http://f.nanafiles.co.il/Common/Flash/Nana10Preloader.swf

בדיון הזה יש בלבול מושגים רב מערכתי. ברק רביד למשל, אומר שאף עיתונאי לא היה נחקר כמו אישתון. ראשית, הוא לא יכול לדעת. שנית, במערכת כלשהי הכתבה (אם העורכים היו מסכימים לפרסם אותה, ומתברר שאיש לא רצה לפרסם אותה) היו מעבירים אותה לייעוץ משפטי קודם לכן. מה היו פוסקים היועצים? אני לא ממש יודעת. ואז מדבר משה נגבי על כך שגם לעיתונאי אינטרנט יש חיסיון (שהוא מכוח פסיקה, ולא מעוגן בחוק), אבל הנה שאלות הייסוד שלא נשאלו פה: מיהו עיתונאי? כל אדם שפותח בלוג הוא עיתונאי שיש לו חיסיון? איך ייקבעו הדברים? מי יקבע? ושוב אני חוזרת לדיון שערכה לשכת העיתונות הממשלתית בראשות אורן הלמן בספטמבר 2011, דיון שנעלם בחור שחור כי הלמן עזב את תפקידו. ואז מצטרף הכוכב הנוסף של הדיון עם הצעקה הידועה, האינטרנט זה מערב פרוע, יש שמועות וחצאי שמועות, ובלה בלה. מה אתה רוצה לומר בזה? הרי לפני דקה הגנתם על אישתון, לא?

מדבריו פה עולה שלמעשה כולם רוצים שיתראיין. זה הדלק שבגלגלי ההתלהבות התקשורתית. חשאיותו של הכותב. לראיון טקסט לא מסכימים. רגע, אבל הוא נשבע, אחרי הראיון בזמן תל אביב שלא יתראיין יותר אלא אם דבריו יובאו במלאום, לא?

חוזרת ומזכירה (בגאווה) את הפוסטים של אמנון לורד פה שספר את מתינו ב-2011. ולא, הוא לא התייחס לנושא ההתאבדויות.

תוס', 15:45, הודעה לעיתונות:

לכבוד:
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו
הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ
הנדון: פגיעה קשה בחיסיון העיתונאי ובחופש העיתונות
אנו פונים אליכם מתוך דאגה חמורה מפגיעה קשה בעקרונות החיסיון העיתונאי ובחופש העיתונות עצמו שאירעה לאחרונה תחת כהונתכם.
לפני כשבועיים זומן לחקירה משולבת של מצ"ח ושל משטרת ישראל הבלוגר האנונימי "אישתון", ולפי עדותו וכפי שעולה מתגובות הצבא לעיתונאים – נדרש להסגיר מקור ביטחוני שהעביר לידיו מידע ששימש לתחקיר בנושא חללי צה"ל. על פי דיווחיו של "אישתון", לצורך זה הוצאו צווים בבית משפט שאילצו את חברות האינטרנט למסור את זהותו של הבלוגר, ונערכו חיפושים בבתי קרוביו. כמו כן, במסגרת החקירה התבקש הבלוגר להמנע מלדווח על פרטיה.
אנו מבקשים להזכיר לכם את הנוהל המשטרתי לאישור זימון לחקירה ולעריכת חיפוש אצל עיתונאי (מתאריך 24.12.06), שקובע סייגים מחמירים שנועדו להקשות על פעולות ממין אלה. הנוהל קובע שביצוע פעולות מסוג זה בניסיון לאתר מקור "יש משום פגיעה בעקרון חופש הביטוי עליו מושתת המשטר במדינה דמוקרטית, ועל כן נדרשת המשטרה לנהוג באיפוק רב בהפעלת סמכויותיה". נבקש לברר אם זימונו של "אישתון" לחקירה והחיפושים שנערכו התבצעו בהתאם לנוהל זה, ואם לא – מדוע לא.
נדגיש כי אנו רואים בחומרה רבה את זימונו של אדם לחקירה בנושא פרסומים עיתונאיים שפרסם, פרסומים שעומדים בקנה המידה המחמיר ביותר של עבודה עיתונאית מקצועית ויסודית ושמתבססים על פרקטיקות עיתונאיות של חקירה מעמיקה, שימוש אחראי בחומרים, הצלבת מקורות, ופרסום מידע רב ערך המשרת אינטרס ציבורי עליון. הדרישה להסגיר מקורות בניגוד להוראות תקנון האתיקה העיתונאית, תוך שימוש בחדרי חקירות ואיומים, פוגעת פגיעה קשה בחופש העיתונאי ומאיימת על יסודות חופש הביטוי וביקורת השלטון בחברה דמוקרטית. לצורך העניין ונוכח הנסיבות אין בעובדה שמדובר בבלוגר אנונימי ועצמאי, ולא בעיתונאי נושא תעודה בכלי תקשורת מוכר, כדי להפחית מחומרת הפגיעה בעקרונות החיסיון והחופש העיתונאי ובפוטנציאל הפגיעה באינטרס הציבורי הכללי.
נבקש את התייחסותכם הדחופה לנושא החקירה והפגיעה ב"אישתון", וכן שתנקטו צעדים מיידיים להפסקת הרדיפה אחריו וחידוד נהלי העבודה מול עיתונאים בפני פקודיכם.
בכבוד רב,
ארגון העיתונאים בישראל
העתקים:
נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין

ובינתיים במעריב

בדיוק חודש אחרי שעובדי מעריב גורשו מהחניון המיתולוגי למרגלות הבניין לחנין ברח' יצחק שדה, חודש ההסכם עם החניון הוותיק והעובדים נושמים לרווחה.
henion

בוקסית הקרדיטים עוד לא השתנתה. עדיין אין עורך (מוצהר) לעיתון.

לחם עבודה

ב-3 בדצמבר דיווחתי שבני מר יחליף את שגיא גרין בעריכת מוסף ספרים. שמו של מר מופיע הבוקר (למעשה משבוע שעבר) כעורך המוסף. סגנית העורך נשארה תרצה פלור. נכון להיום, מבחינת הפורמט, העיצוב והלוק הכללי אני לא רואה הבדל רפרופי בין העורכים. ענייני תמהיל אני לא יכולה לבדוק כרגע. נראה מה יהיה בעתיד.

אתם לא שוכחים להסתכל בלחם עבודה (בטור הימני, למעלה), כן? תודה. זה לא בשבילי, אתם יודעים, אלא בשבילכם.

לפני פיזור

אכן, לא התייחסתי לסל התרופות. זמן, זמן.
תודה רבה ל-ל, ב, ג, ב, ק היקרים על תמיכתם בבלוג.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

43 תגובות על התותח

  1. שועלן הגיב:

    איזה יופי.
    אחרי שעשו תספורת למדינה, ערוץ 10 קונה את כל שערי העיתונים (חוץ מידיעות).

    אהבתי

  2. avi הגיב:

    בהנחה שאשתון חושב שהוא סוג של עיתונאי, האם ידוע אם הוא העביר את דיווחיו קודם לצנזורה הצבאית, או שהוא לא חשב שזה הכרחי ?

    אהבתי

  3. omer mahn הגיב:

    YNET מדווח:
    עו"ד אייזנברג מ"התנועה להגינות שלטונית" פנה במכתב ליו"ר ועדת הבחירות השופט רובינשטיין בתלונה על הדרת נשים מועדת הבחירות המרכזית (2 מתוך 37). סוג של אנקדוטה כאילו-מתוחכמת שאמורה להצביע על חוסר ההגיון בדיון בוועדה על הדרת נשים במפלגות החרדיות וכו'.

    השופט רובינשטיין כתב לו בתשובה: "כשלעצמי סבורני כי במישור הערכי יש טעם בפנייתך" וכו' וכו'. ראה בידיעה את תוכן תשובתו.

    מה שמעניין אותי הוא שמוזר שYNET ממקם את הידיעה במדור יהדות. האם מכיון שהתנועה הנ"ל היא "חרדית" כלשון הכתב, או מפני שהכתב קובי נחשוני כותב בעניני יהדות (כלומר: החברה הדתית והחרדית)?

    כלומר:
    זה שיש רק 2 נשים מתוך 37 זו עובדה. והדרת נשים זה נושא פיקנטי ופופולרי. והשופט רובינשטיין מצדיק את הפניה, רק אומר שאין לה טעם מעשי וכרגע אי אפשר לשנות זאת וכו'. מדוע זה לא במדור הבחירות, לפחות?

    כי הרי כשהרב ליכטנשטיין (ראש ישיבה חשוב בציבור הדתי-לאומי, אבל די אלמוני בציבור הכללי) אומר שיש לשנות את היחס של דתיים להומואים, זה מופיע במדור יהדות, אבל מקבל הפניה בולטת בעמוד הראשי של האתר.

    אהבתי

  4. צפוני הגיב:

    אגב, בעניין הכות’ עליה הוא מדבר, “יהודי לא שופך חומצה על יהודי”, אני לא יודעת איפה פורסמה. לא בשערי ידיעות ביולי-אוגוסט 2005. אולי במקום אחר.

    דווקא כן, בעמ' השער של ידיעות מיום 19/08/2005

    אהבתי

  5. .anima הגיב:

    V לא רק את התחלחלת משרית חדד שרה לביבי. בדיוק סיימתי לקרוא את הפרשנות של אטילה שומפלבי ב-Ynet לנאומים של ביבי וגן העדן ליברמן, וצפיתי בוידאו בכתבה. חלחלה זאת המילה.

    אהבתי

  6. את עיקרי הנאום של אידר אפשר לשמוע ממאות אלפים שהאמינו וקנו את פנטזיית הקניות והניגובים בדמשק ופרשו מהמחנה אבל לא מעיתונאים בכירים ובטח שלא בעמודים הראשיים.
    הכת הנאורה והתקשורת בחרו לצלות את הביבי, כאילו היה בובת היטלר במדורת ל"ג בעומר. הבחירה של היועצים לועגת לאינטלגנציה של פורשי הכת ומעצימה את העדר הערכים והאחריות (שיוחסו בעבר) לראשי הגוש הנאור.
    לדעתי, מדובר בטעות אסטרטגית- מכלל הבוחרים הפוטנציאליים של המפלגות הנאורות, השחימי"ם (שמאלנים חברתית -ימין מדינית) הם הנתח הגדול ביותר בעוגה.
    אנחנו לא סובלים את ביבי אבל די נגעלים לחזור. אם היינו מקבלים התנצלות קטנה, משהו בסגנון "טעינו, בואו נעזוב את פנטזיית החזרת השטחים ונתמקד בחיזוק מעמד הביניים" אולי היינו שוקלים את העניין מחדש. כרגע תחושת הגועל רק גדלה. אידר הפך למייצג הרשמי של השחימי"ם בתקשורת.

    אהבתי

  7. Toferet Ani Vetoferet הגיב:

    לעניות דעתי אין לשקפקפות כלום עם "קווי המתאר של רגליה החשופות". כלום.
    כמו בשיר, 'זה בגלל הרוח' שמצמידה את הבד (הלא שקוף) לירכיים.

    אהבתי

  8. חיליק הגיב:

    עד כמה שידוע לי, כל מטוסי חיל האוויר מושבתים בשבת אלא אם כן אין ברירה ומתקיימת פעילות מבצעית, ועל-כן תמוהה הצהרתה של הנווטת ת׳. כבודה במקומה מונח.

    ובעניין חצאיתה, הפתרון הוא חצאית עבה יותר, ולא מכנסיים. (בדא״ג, יש לכתוב ׳רעבע׳ או ׳רבי׳, אך לא ׳רבע׳).

    אהבתי

  9. אנונימי הגיב:

    ״ותבינו מדוע הקבוצה הזאת צריכה לאבד ככל האפשר את השפעתה על עתידנו״

    דרור אידר צודק. על החומצה לא זכור לי אבל זכור לי הביטוי ״קורבנות השלום״ בידיעות לאחר אחד מפיגועי אוסלו. נדמה לי במאמר של סבר פלוצקר.

    אהבתי

  10. mickey הגיב:

    הם תמיד מספרים לך כמה יהודים הושמדו בסילבסטר. טוב, אז יש לי חדשות בשבילכם – יהודים הושמדו בכל אחד מימות השנה. אולי כדאי שפשוט נתאבד כולנו וזה יחסוך עוד חגיגות מיותרות

    אהבתי

  11. Tzvika הגיב:

    "הירוקים" על סף מעבר אחוז החסימה. אמן.

    http://www.news1.co.il/Archive/001-D-317735-00.html

    בסוף עוד נהיה חלק מהעולם המערבי עם הירוקים בפרלמנט.

    אהבתי

כתיבת תגובה