אצבעות שחרחרות 5.4.13

סיכומון

העיתונים עדיין מתאוששים מהחג הארוך, מהסגירות המוקדמות של המוספים, נאחזים בשאריות ולשים את דרמות השבוע החולף. מה היה קורה אם לא הייתה לנו ריקי כהן על הראש? מה היו עושים עשרות פובליציסטים? מזמן לא היו עיתונים כה דלים ומדולדלים. רק שלא ייפגע בסו"ש עוד קשיש ניצול שואה, או לא ייפגע, יעשה מעשה גבורה, כי שוב נזכה מחר לכותרות הידועות והמקוממות.

7 ימים

ימים5.4.13

ראשית השער (איור השער ועיבוד תמונה: אופיר בגון). לא מבינה למה צריך היה להציב את בן זיגר כך, כדוגמן, בתא הכלא שלו. שימו לב. מדובר בציור היפר ריאליסטי, ולא מן הנמנע שרבים מהקוראים יסברו שמדובר בצילום. על פי האיור, הצלם (הצייר) שכב לכאורה על קרקע התא, שהרי זיגר מסתכל אליו, למטה מטה. התמונה מציגה אותו עומד שעון על הקיר בנון שלנטיות שלא מתאימה למצבו. אין סיכוי שעמד כך, עם המבט הזה, ולו לשנייה במהלך זמן שהותו הארוך בתא. תאמרו, אז מה? למה זה צריך להיות "אמיתי"? והתשובה, בגלל הז'אנר, בגלל שמנסים לשחזר פה אירועים בחיי זיגר, ולא מתוארת פה איזו פנטזיה. עורכי המוסף צריכים היו למצוא פתרון אחר לאילוסטרציה לכתבה.

ובעניין הכתבה של רונן ברגמן: חיכיתי לה בשקיקה, כי רציתי להבין איך בדיוק כשל המיון של בן זיגר למוסד. אז נכון, הכתבה מתארת בפירוט את המבחנים והמבדקים שעוברים המגויסים, אבל לא קיבלתי הרבה תשובות למרות המשפט המבטיח בראשית הדברים: "באמצעות סדרת שיחות עם אנשי קהילת המודיעין פותח 7 ימים את תיק הגיוס של האסיר X – וחושף את שרשרת התקלות הקשות שהסתיימו בטרגדיה האמיתית: איש מוסד שנכלא בישראל בעילום שם ומתאבד – ונזק בטחוני שקשה להעריך את היקפו".
קיבלתי רק שתי תשובות עקיפות פלוס תשובה מתחמקת (כפי שכותב גם ברגמן) של פסיכיאטר:
1. זוג שליחים ממשמר העמק שייצגו את השומר הצעיר במלבורן, וב-1994 גיבשו קבוצת צעירים שיגיעו לקיבוץ גזית, ביניהם זיגר. בראיון ליומן הווידיאו של הקיבוץ, אחרי התפוצצות הפרשה הם מתארים את זיגר גם כאדם לא יציב. הראיון נגנז.
2. לא נערך תחקיר במשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, שם עבד. אם היה נערך היו שומעים מעמיתיו שסיפר להם שגויס/יתגייס למוסד.

ברגמן שאל פסיכיאטר שעובד עבור המוסד מה להערכתו קרה במיוני זיגר, וזה ענה לו

…עם כל הכבוד למיונים, למבחנים ולמערכת ההערכה, הרי אי אפשר לחקות את החיים המשעממים, והם תמיד פחות זוהרים ויותר משעממים מהפנטזיה… קח אדם שכל חייו רצה ללמוד רפואה וכשהוא מגיע לכאן הפנטזיה הזו מתנגשת במציאות של עבודה קשה ומשכורת קטנה. אותו דבר במוסד. עניין אחר שקשה מאוד לחזות מראש הוא היכולת להתמודד עם כישלון. יש אנשים שבאים כדי שהשירות במקום כזה יחזק אותם, יגדיר עבורם ועבור הסביבה מי הם באמת. ברגע שהם מצליחים, הזהות שלהם נבנית במקביל.
ואם הם נכשלים?
אז זה עלול להיות בעייתי. בארגון קטן כמו המוסד הכל שקוף ואם נכשלת, כולם יודעים…

יוזכר שוב, כפי שכותב ברגמן, שלא מדובר בבוגד

זהו לא סיפורו של בוגד, סוכן כפול או אדם שהחליט למכור את ערכיו ומדינתו. זהו סיפור על חלום והמחיר של שבירתו.

הכתבה השנייה שקראתי בעניין היא סיפור התמונה של הילד בגטו ורשה. יגאל סרנה חתום עליה והיא מתייחסת לספר של דן פורת הילד: מסע בעקבות תצלום.
כתבה מומלצת, ואני מקווה שסרנה יעלה אותה לבלוג שלו, אלא שההפניה בשער שגויה: "יגאל סרנה יצא למסע בעקבות הצילום ההיסטורי של הילד מגטו ורשה". לא, מי שיצא למסע הוא מחבר הספר, פורת.

דןפורת

מוספשבת

מוספשבת5.4.13
עוד אנו לא מפסיקים לנעוץ שיניים בריקי כהן מחדרה, מתראיין שר האוצר היוצא, יובל שטייניץ, ומזכיר את מסעודה משדרות.
טוב שיש את הפקת הגז מתמר, המאפשרת לשמוע אותו, עוד טרם סגר את הקופה מאחוריו.
אתקן כבר בהתחלה: זה לא "חברת הקידוח תמר", אלא שדה גז תמר.
מעט אמביוולנטיות יש בדבריו: מצד אחד הוא אומר שיצא מעבדות לחירות, ומצד שני, שהיה רוצה להמשיך לכהן בתפקיד.
לסיכום, הכרחיותו של ראיון זה לא ברורה לי.

7 לילות

צ'אק לורי הוא הטעם שלי בקומדיות. הוא יצר את שני גברים וחצי ואת המפץ הגדול, שתי סדרות שאני לא מחמיצה פרק שלהן ומשדח"זת אותן בלי הכרה (אגב, העונה השישית של תרגיע משודרת עכשיו ביס, סבל שקשר לתאר).
ציפי שמילוביץ הייתה במפגש עם כוכבי המפץ. אגב2, זה לא נכון שהגברים של שני גברים כפכפו את גיבורי המפץ בתיכון. צ'רלי כן, אלן ממש לא. הוא היה דחוי כמו גיבורי המפץ, רק בלי להיות גאון.
האכזבה המרה מדברי שמילוביץ היא שאולי יראו בעונה הקרובה את סבתא של שלדון, בעוד שמי שאנחנו (אני) ממש רוצים לראות זה את אמא של וולוויץ. אם כי דמותה עכשיו היא כה גייגנטית, שכבר אין דרך ממש להראות אותה מבלי שאנחת אכזבה תימלט מפינו.
כן, עד עמוד 18 הייתי צריכה להעפיל כדי לקרוא משהו.

Markerweek

כולנו כבר מכירים את כל הריקי כהניות שבמדינת ישראל, והנה, זו הכותרת בשער המוסף. כתבי המארקר עם עוד שלל עצות ללפיד. אני מתחננת בפני כולם, מסבר פלוצקר ׁ(שקרא עם הנכדה את עוץ לי גוץ לי ומביא תובנותיו משם) ועד גיא רולניק: די, הס, לפחות עד שיגיש השר את הצעתו לרה"מ.
וידויים של אנשים שאינם ריקי כהן.

משתכשכים בביצה

ויכוח בטוויטר בין כמה אושיות תקשורת על הסיבה לכליאתה של ענת קם, והאם מוצדקת תביעתה את הארץ.

קלמן ליבסקינד נגד כתבת הבדווים של יגאל מוסקו באולפן שישי בשבוע שעבר. מעניין לשמוע את תגובת מוסקו. יש תקלות באתר רשת. נקווה שיתוקנו, כי אני אימבדתי כהלכה.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

חנן כהן מאבחן את יאיר לפיד. אני לא השתכנעתי, אבל לשיפוטכם.

אלדד בק לא מחכה שנייה ופותח פה על דנקנר.

מאז פוסט ריקי כהן לא כתב כלום לפיד בעמודו בפייסבוק. אני מחכה לדבריו על דנקנר שוודאי ירטיטו בפי אלף מאלו שעל ריקי.
עדכון: כתב.

התיקונים

אלוהים ישמור, טירוף מערכות כללי: ברק אובמה מכנה את חברתו התובעת "יפה", ונאלץ להתנצל. סליחה, יצאתם מדעתכם.

לפני פיזור

אמנון דנקנר ואני (כולל קישורים למספר כתבות המתארות את חייו ופועלו).
ומחשבותיו של דנקנר על מתים, מ-3 במרץ ש"ז.

סקריר סופהשבוע מדהים במיוחד: בניגוד להלך הרוח הרווח בתגובות, מתברר שהעיתן הכי נקרא בקרב קוראי הבלוג הוא הארץ: 39%.  ידיעות קוראים 30%, ואף עיתון – 25%. אם תרצו להשיב גם, הסקריר מונח בטור הימני או בפוסט של שישי. בקרוב אוכל לנסות שוב לצייר פרופיל של קורא/ת ולווט ממוצע, או קלאסי, או מה (לא מדעי, חלילה).
קוראי הבלוג לא מהווים מדגם מייצג לכלום, אני יודעת, אבל מאחר שהבלוג הוא המיקרוקוסמוס שלי, מנהגי הקוראים מעניינים. אותי.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה אצבעות שחורות, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

63 תגובות על אצבעות שחרחרות 5.4.13

  1. mickey הגיב:

    ראיתי אתמול שומרי הסף… וואו, איזה סרט!

    אהבתי

  2. אגב, העונה השישית של תרגיע משודרת עכשיו ביס, סבל שקשר לתאר

    .
    סחטנית תגובות. סיננתי לך את פרקי החובה:
    The Rat Dog -מצחיק
    The Anonymous Donor – מטריד
    The Lefty Call – משפריץ
    המבחן מחר.

    אהבתי

  3. yaniv of tel-aviv הגיב:

    הראיון עם שטייניץ חשוב ולו רק בגלל הפסקה הבאה:
    ""אני מודה שדי פחדתי. בפעם הראשונה במאבק חששתי שבאמת יחסלו אותי [פוליטית, Y.]. כשהחלטתי לחייב את חברות האנרגיה במס על עתודות הגז והנפט, רוב צמרת האוצר הסתייגה מהמהלך. לא בגלל שהם חשבו שאני טועה, אלא מפני שהיו בטוחים שלא אצליח. אחד מראשי האוצר אמר לי, אתה הולך עם הראש בקיר, וכשהראש שלך יתרסק, כולנו נספוג את הרסיסים. הלובי של חברות האנרגיה כל כך חזק, שאין לך סיכוי מולן. אמרו לי, אתה צודק, אבל לא חכם. הביאו כדוגמה את אריק שרון שניסה להעלות מעט את המסים והתמלוגים על הגז, ולחץ אמריקאי כבד גרם לו לסגת מיידית מהיוזמה".

    אהבתי

  4. ShulamiD הגיב:

    פעם, קראתי בעיקר הארץ, בקישורים שלך ובנוספים אך כעת, לאחר החסימה, אני קוראת אחרים.

    אהבתי

  5. שועלן הגיב:

    איר לפיד החליט להיות בקשר ישיר עם הציבור באמצעות פייסבוק ולכן אין בינו ובינינו "מסך" של דוברים ועורכים, דבר הגורם לחשיפה של היכולות ושל הקשיים שלו

    חנן כהן באמת חושב שיאיר לפיד כותב בפייסבוק ככה סתם כמו כל בנאדם אחר ושאין מכונה שלמה של דוברים מאחורי הסטטוסים?
    להיפך, זה מעיד על כשל מערכתי שלם סביב לפיד.

    אהבתי

    • לירון הגיב:

      דווקא לי זה נראה מכוון.

      הוא לא הפסיד מזה הרבה, וכמו אובמה הוא נורא אוהב את ריקי כהן, הוא כאן רק בשבילה, אבל יש חור בתקציב, אז בשנה הקרובה ה20 ברוטו לא יהיו 14 אלא 13.

      אהבתי

      • מישהי הגיב:

        לא 14. לזוג נשוי עם שלושה ילדים בגילאי בית ספר, משכורת של 5,000 לאישה ושל 15,000 לבעל, נכנסים כל חודש 15,700 ש"ח לחשבון. עבור כל תמהיל משכורות בו האישה מרוויחה יותר או עבור כל ילד מתחת לגיל שש הסכום כמובן גבוה יותר. עשוי להיות גם יותר מ-17,000.

        אהבתי

        • לירון הגיב:

          זאת לא הנקודה. אלה דברי המתיקה שלפני העלאות המיסים. כל הריקי כהן- יות יודעות עכשיו שהוא אוהב ודואג להן ולא תכעסנה כאשר יעלה להן מיסים.

          לדעתי, מהלך תקשורתי מבריק.

          אהבתי

          • מישהי הגיב:

            אני יודעת שזאת לא הנקודה שלך, אבל לפיד טוען שמשפחת ריקי מחדרה נאבקת כי נשארים להם בנטו רק 14,000. זה מאוד לא נכון, וזה מעצבן אותי ואני רוצה להגיב לזה. אבל לפיד, בניגוד אליך, לא יקרא את מה שאני כותבת.

            אהבתי

            • מישהי הגיב:

              הוא בטח ראה בידיעות שזה הברוטו המתאים, האמין להם, והשתמש בנתון הזה כדי להסביר את הסטטוס שלו. זה שר האוצר שלנו.

              אהבתי

              • לירון הגיב:

                10 10 זה כנראה הכי טוב, וזה קצת פחות מ16.

                בכל מקרה, אני לא מבין למה זה כל כך חשוב לך. הוא התכוון לדבר הסימבולי, כמו שאמרו כאן, טעה כאשר נתן מספרים קונקרטיים.

                שר אוצר תפקידו להתוות מדיניות, ולהלחם עליה פוליטית, הוא לא מנסח את פקודת המס. הוא ניסה להדגיש מצד אחד מה מדיניות הקרובה לליבו, ומצד שני מציטוטי, לא תאמינו לאיזה מכתש תקציבי הגעתי, אפשר להבין שהוא לא יוכל ליישם אותה בתקציב הנוכחי.

                אהבתי

    • שועלן הגיב:

      זה מה שכותב שלום ירושלמי בנושא:

      מי אשם בתקלות האחרונות בפייסבוק של יאיר לפיד? ב"יש עתיד" הטילו את האחריות על הלל קוברינסקי, ראש המטה של לפיד והאיש הכי מקורב אליו, שלא היה כאן כדי לייעץ. "קוברינסקי יצא לחופשת סקי, ומי שהחליק היה לפיד", אמר מי שמכיר את השניים.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        כנראה שהוא עוד לא חזר מהסקי.

        אהבתי

      • מישהי הגיב:

        ירושלמי כותב:

        לפיד לקח שתי משכורות ממוצעות במשק הישראלי וחיבר אותן יחד. משכורת ממוצעת היא 9,509 שקל וביחד קרוב ל-20 אלף שקל ברוטו. לפיד לא ציין שמדובר בברוטו כי חשב שיבינו לבד, וזו הטעות הראשונה.

        אבל הטעות הראשונה היא שחיבר שתי משכורות ממוצעות והגיע למסקנה שאפשר לגזור מזה ישירות את ההכנסה הממוצעת למשקי בית, או למשקי בית של משפחות, או למשקי בית בהם שני אנשים עובדים או רוצים לעבוד. וזה רק אם ניקח בחשבון שהנתון 9,509 אינו טעות. לי הוא נראה קצת מופרך. מה? המשכורת הממוצעת עלתה באלף ש"ח בשנה אחת? האתר של הלמ"ס לא זמין עכשיו ואני לא יכולה לבדוק האם מדובר בנתוני אמת או בנתוני סקרים.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          ההכנסה הממוצעת למשק בית בו יש שני עובדים גבוהה מפעמיים השכר הממוצע במשק, כי בנוסף לשכר יש גם קצבאות ורווח על הון.

          אהבתי

          • מישהי הגיב:

            🙂 אני לא מבינה אם אתה מסנגר או מקטרג עליו. אני קראתי את זה בזמן אמת. הרציונל שלו שונה. ציטוט של לפיד:

            השכר הממוצע במשק הוא 9,509 שקל. עשרים אלף שקל ברוטו לזוג זה בערך השכר הממוצע. בנטו נשאר לריקי ובעלה בערך 14,000…

            אהבתי

          • מישהי הגיב:

            חוץ מזה, בחרת קבוצה למצע, דבר שאני בעדו כשעושים על ממוצע, וניחשת מהו התיקון הסביר לדעתך להכנסות. לדעתי אפשרי שכשבוחרים רק זוגות עובדים משאירים בחוץ רבים מתוך הבתים בהם המפרנס העיקרי מרוויח יותר מ-40 או 50, ושהנטיה הזאת מתגברת ככל שהשכר עולה.

            לחילופין, האם זה בכלל הוגן להוציא מכלל הזוגות אליהם לפיד מתייחס את המובטלים שלא מרצון?

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              אני לא הקטגור שלו ולא הסנגור שלו.
              אני רק מנסה להיות הוגן.
              יש נתון כזה של הלמ"ס שנקרא הכנסה למשק בית שכוללת שכר, קצבאות ורווח הון. יתכן שלפיד הסתמך עליו כשהחליט על 20 אלף. זה שהוא מנמק זאת כעת ע"י חישובי שכר בלבד יכול לנבוע מניסיונות יציאה לא מוצלחים מהבור שחפר לעצמו.
              אני לא בחרתי את הקבוצה – לפיד בחר. הוא מדבר על מעמד ביניים בו שני בני הזוג עובדים. לדעתו זה המעמד שמחזיק את המדינה על הכתפיים, ולכן צריך לעזור לו.
              ההכנסה למשק בית לא סופרת כמה מבני הזוג עובדים. היא עושה ממוצע של כל סוגי תמהיל המפרנסים (מ-0 ועד אני מניח יותר מ-2).

              אהבתי

              • מישהי הגיב:

                גם את ההודעה לעתונות של הלמ"ס קראתי בזמן אמת. קצת אחרי זה הם פירסמו נתונים מפורטים יותר. גם מנתונים אלו לא ניתן להסיק מהי ההכנסה הממוצעת עבור זוג שכירים. על פי הלמ"ס הכנסה כספית ברוטו ממוצעת למשק בית ב-2011 היא 14,629. לא משם הוא לקח את הנתון. גם את התיקון לכמעט 17,000 אנחנו לא יודעים איך לעשות. איפה ראית שהוא בחר את הקבוצה שבערך בביניים שלה הוא ממקם את משפחת כהן? וכמו שכבר שאלתי, האם זאת הקבוצה ה"נכונה" להסתכל עליה? הנסיון שלך לתת הסבר חלופי שיציג את לפיד באור חיובי אמיץ, אבל ההסבר לא סביר.

                אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  קראי מה שכתבתי פה.
                  כמעט 17 זה כאשר המפרנס העיקרי שכיר, ולפיד דיבר על שכירים.
                  הכמעט 17 הזה לא אומר שיש שני מפרנסים, ולכן, הממוצע כשיש שני מפרנסים כשהעיקרי הוא שכיר צריך להיות גבוה משמעותית מ-17.
                  לפיד חושב שזו הקבוצה הנכונה. זכותו. כמו שיחימוביץ מסתכלת רק על השכבות הנמוכות יותר (ועל ועדי העובדים) וכמו ש"ס.
                  השאלה היא רק לגבי האם הנתונים שהוא נתן לה הם נכונים, ולדעתי הוא לא טעה בהרבה (למרות שזו היתה טעות פוליטית לנקוב בהם ובחו"ל ובדירה לילד).

                  אהבתי

                  • מישהי הגיב:

                    1. 🙂 אתה לא נכנס לקישורים.
                    2. גבוה משמעותית מ-17? זה רק ניחוש הגיוני. וכבר כתבתי למה.
                    3. לא ראיתי בשום מקום לאיזו קבוצה לפיד טוען שהוא מתייחס. בסטטיסטיקה כמו בסטטיסטיקה התשובה (לשאלה שלי) היא שזאת לא הקבוצה הנכונה, לא משנה מהי הקבוצה הספציפית והמדד הספציפי שנבחרו.

                    אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      יש נתונים! האתר של הלמ"ס עולה, למרות שהאיטיות שלו איומה. הכנסה כספית עבור משק בית עם שני מפרנסים: ברוטו – 20,560, נטו – 16,853. עבור שני שכירים המספרים כנראה נמוכים יותר. עדיין, לא נראה לי שהוא לקח את הנתונים מפה, לפחות לא בעצמו, כי אז הוא גם היה יודע מאיפה לקח אותם ויכול להשתמש בז כדי להצדיק את עצמו, וגם היה יודע מה הנטו המתאים.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      1. יש לי הסבר טכני למה לא ראיתי שקישרת אלי, אבל את תחשבי שזה סתם תירוץ. תיאלצי להאמין לי: לא ראיתי שיש קישור בתגובתך. אם זה מעניין אותך למה אוכל להרחיב.
                      2. אכן, ניחוש הגיוני. מה רע בניחוש הגיוני שמבוסס על נתונים טובים והנחות טובות? משקי בית בעלי מפרנס יחיד גבוה מאוד בכל מקרה הם לא קהל היעד שלפיד מדבר עליו וראי הסעיף הבא.
                      3. לפיד מדבר על העשירונים שנושאים בנטל המס העיקרי, לא כולל אלה שנטל המס לא מפריע להם לקנות דירות לילדים. אני חושב שזה יוצא משהו כמו 6.5 עד 9.5. מספיק טוב?

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      1. אני לא באמת חייבת, אבל אני אאמין לך בכל זאת.
                      2. ניחוש הגיוני זה לא רע בכלל כל עוד מתייחסים אליו כניחוש הגיוני. אני בטוחה שאם היית שר האוצר היית נזהר הרבה יותר בפרסום הניחושים ההגיוניים שלך.
                      3. אם הוא מדבר על אלו שנושאים בנטל המס צריך להכניס לתוך הקבוצה את כל משקי הבית עם מפרנס יחיד ללא ילדים. משפחת כהן משלמת בין 7.5% ל-16.5% מיסים. 750-1650 ש"ח למפרנס. רוב הרווקים שאני מכירה משלמים יותר.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      1. תודה.
                      2. הניחוש ההגיוני הוא שלי. כמובן שמשר אוצר אני מצפה לנתונים ולא לניחושים.
                      3. לא יודע איך עשית את החישוב הזה. אם מ20 נשאר להם 14-15 הם משלמים מעל ל25% מס. אף אחד לא אמר שהם משתכרים שווה בשווה. בכל מקרה, שוב, זה לא האישיו. הוא היה צריך פשוט להגיד שהוא רוצה לעזור לנושאים בנטל המס, בלי דוגמא ציורית. אבל הלפידיות חזקה ממנו.

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      נשאר להם כ- 15.5-17.5, אחרי פנסיה של 1000 ש"ח. פנסיה זה לא מס.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אני לא בטוח שזה מה שיוצא אם הם מרוויחים 15 ו-5, אבל לא משנה.
                      מה את רוצה להגיד? שהם לא ממוסים מספיק?
                      או שהם לא מעמד שניתן להקל עליו, ולמעשה לפיד היה צריך לכוון גבוה יותר בניגוד גמור לביקורות עליו?

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      אני בטוחה.
                      אני לא יודעת מה מדיניות המיסוי האידיאלית. נראה לי שצריך לחשוד במי שאומר שהוא יודע. אני אומרת שהעיתונות, וגרוע מזה, שר האוצר שלנו, נותנים לנו כל מיני נתונים כלכליים מעוותים עד כדי שגויים לחלוטין. לא אכפת לי שהוא נקב בסכום 20,000 בפוסט המקורי. זאת שגיאה פוליטית, אבל זה באמת שכר שהוא כן גבוה אבל לא מאוד. הפריע לי שהוא תיאר את משפחת כהן בפירוט ואז נקב ב-14,000 כסכום של הברוטו כאשר סכום זה רחוק מהמציאות. הדברים שכן הפריעו לי בפוסט המקורי הם הפופוליסטיות, ובעיקר זה:

                      התפקיד שלנו הוא לא לאזן גיליונות אקסל, אלא לעזור לגברת כהן.

                      כשבעצם זה בדיוק להפך.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אני לא חושב שהכנסה של 20 ברוטו לא תואמת זוג שטס פעם בשנתיים לחו"ל ומתקשה לקנות דירה לילדיו. אני גם לא חושב שזו הכנסה גבוהה. את בעצמך הבאת את הנתונים מהלמ"ס.
                      התפקיד של שר האוצר זה לא לאזן גיליונות.
                      זה התפקיד של אנשי משרדו.
                      התפקיד של שר האוצר (וכלל הממשלה) זה להגיד להם איך לעשות זאת, כי אפשר לאזן בכל מיני דרכים (גם להחליט על המשך הגדלת החוב זה איזון כל עוד מכירים בזה מראש).
                      אני שותף לביקורת שלך עליו (בניגוד לביקורת של רוב התקשורת), רק במידה פחותה בהרבה בעוצמה. אם עקבת אחרי פה לאורך זמן, ראית שלפיד הוא לא כוס התה שלי.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      הכנסה כספית עבור משק בית עם שני מפרנסים: ברוטו – 20,560, נטו – 16,853. עבור שני שכירים המספרים כנראה נמוכים יותר

                      דווקא לפי הלמ"ס, בית בו מפרנס ראשי שכיר מכניס יותר מבית בו מפרנס ראשי עצמאי.
                      (לדעתי זה נובע מכסף שחור אצל העצמאים).
                      ותגובה עדכנית של אורי כץ:

                      אוקיי, יש לי עוד נתונים עבור שני בני הזוג, אז בדקתי משכורות ממוצע למשק בית שבו שני המשכורות גדולות מאפס. זה כל משקי הבית, בכל הארץ, עם כל כמות של ילדים. יצא לי שהממוצע הוא 21342 והחציון הוא 17392. אני חושב שחישוב כזה מוציא את החרדים והערבים מחוץ לעניין כמעט לחלוטין, יותר מהחישובים שהצגתי למעלה.

                      אני חושב שזה סוגר סופית את הנושא.

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      היית רוצה שועלן. זה לא מה שאמר לפיד, השאלה היא הדירות לילדים.
                      עפ"י הנתונים כיום, מעל 80% סיכוי שליילדיה תהיה דירה בבעלותם.
                      בקיצור, לפיד סתם מפחיד את ריקי כהן.

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      תודה על ההסבר, אבל הוא לא היה נחוץ. את האגוז, לעומת זאת, לא הייתי מבינה ללא ההקשר. לא חשדתי בך, אגב.

                      הלמ"ס שוב לא זמין, אבל לפי מה שזכור לי ההכנסה הממוצעת למשק בית עם מפרנס ראשי שכיר היא 16.8 ועם מפרנס ראשי עצמאי 19.4.

                      אחת הטענות שלי היא שכל בחירה של קבוצה יש בה עיוות של המציאות, כולל קבוצת כלל משקי הבית. הקבוצה של משקי בית עם שני מפרנסים היא בכל מקרה הרבה יותר מוצלחת לצורך העניין מקבוצת כל הנשים בשם ריקי, בנות 37, נשואות+3 וגרות בחדרה.

                      מה שאני לא אוהבת בלפיד זה את הפופוליסטיות והגימיקים, אבל זאת זכותו. נראה שיש אנשים שכן אוהבים את זה. בנוסף אני מסכימה עם הביקורת שכשר אוצר אסור לו לפזר אמירות כמו "מערכת הבריאות קורסת" רק כי הוא חושב שזה נשמע טוב לקוראים. עכשיו יש לו גישה טובה בהרבה מאיתנו לנתונים, וכשהוא מתייחס לנתונים כדאי שיהיה להם גיבוי. מעבר לזה הוא לא הוכיח בינתיים שהוא שר אוצר לא ראוי. העוצמה של הביקורת שלי מופנה יותר כלפי העיתונות הכלכלית שבעיני בהחלט הוכיחה את עצמה כלא ראויה. גם כשטורי דעות מציגים תמונה מעוותת זה מפריע לי, אבל כש-97% מהכתבות הכביכול אוביקטיביות עושות את אותו הדבר זה מרתיח. זה ששר האוצר שמגיע מהעיתונות ואמור להכיר את השגיאות וההטיות לוקח את הנתונים שהוא מספר לנו מידיעות זה מאוד בעייתי. אני לא חושבת שזה יחלחל לגליונות האקסל, אחרת עוצמת הביקורת שלי עליו היתה גדולה בהרבה.

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      אם רוצים לדבר על אלו שנושאים בנטל צריך בהחלט לכוון יותר גבוה ממשפחת כהן. לוח ה-10 בדוח הזה של האוצר מראה ש-65% מהמיסים הישירים משולמים על ידי העשירון העליון (הכנסה ברוטו ליחידים, 2010). במקרה הממוסה ביותר יש למשפחת כהן מפרנס אחד, גבר, באמצע העשירון התשיעי. על פי לוח ה-9 אני מעריכה שיותר מ-70% מהמיסים משולמים על ידי אנשים עם הכנסה גבוהה יותר מ-15. גם לוח ה-15 מעניין.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אני מסכים שקבוצת "שני המשתכרים" היא קבוצת ההשוואה הטובה ביותר, וגם כתבתי קודם שהוא פגע בטיעון של עצמו עם התאמת היתר שהוא עשה קודם לכן.
                      את צודקת לגבי עצמאי מול שכיר.
                      זכרתי לא נכון, ולא יכולתי לבדוק בגלל הקרטוע באתר הלמ"ס.
                      עזבי רגע פופוליזם וסגנון (וכאמור, אני שותף לביקורת).
                      אני לא מבין מה את רוצה להגיד על העניין עצמו.
                      שבניגוד מוחלט לביקורת עליו, יאיר לפיד כיוון נמוך מדי?
                      הוא בעצם היה צריך לדבר על זוג בו יש הייטקיסט "אמיתי", ואז ההכנסה שלהם היא מינימום 30 ברוטו?

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      מבחינת האוכלוסיה הנושאת בנטל המיסים הוא כיוון נמוך מדי. מבחינת האוכלוסיה בעלת דאגות כלכליות, גם אם קלות יחסית, הוא כיוון גבוה מדי.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      מסכים איתך לחלוטין.
                      תחשבי אבל איזה עליהום היה עליו אם היה מדבר על 30.

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      אנחנו חוזרים לשיקולים פופוליסטיים. בכל מקרה לא נראה לי שהוא בדק וידע שאוכלוסיית ה-30,000 נושאת בנטל. הוא רצה לסבר את האוזניים של מעמד הביניים ולא טרח לבדוק מה עומד מאחורי המספרים שהוא זורק. אני אומרת (גם אתה מן הסתם) שהוא כבר לא כותב טורים, ושאם הוא לא יודע שלא יגיד סתם.

                      אהבתי

    • מישהי הגיב:

      בלי קשר למי שכותב לו את הפוסטים ההשערה של הפרעת קשב היא מאוד סבירה.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        לא הייתי ממהר לרוץ ולאבחן על סמך משפט אחד בלבד, שיכול להיות שנכתב רק כדי להמחיש כמה הוא שונה מאנשי האוצר שרואים רק מספרים לעומתו שרואה אנשים.
        אפילו אבחון חובבני שכזה ראוי שייעשה על-סמך מספר עדויות תומכות מהטקסטים שלו, ולא רק פרשנות של אחת.

        אהבתי

        • מישהי הגיב:

          זה לא אבחון, זאת השערה סבירה. השערה שעלתה אצלי מזמן על סמך ההתפזרות שלו על פי הרבה עיסוקים, על סמך העדר תעודת הבגרות ועל סמך הכניסה המוזרה שלו לעולם האקדמי. ושוב, לא אבחון, רק השערה.

          אהבתי

          • mickey הגיב:

            בהשערה הסבירה לא פחות – ש"הפרעת קשב" היא המצאה של חברות התרופות שמעוניינות לדחוף סמים לילדים בחסות החוק, זו אחת ההשערות הכי מפגרות ששמעתי לאחרונה. הרבה עיסוקים ומחסור בתעודת בגרות מעידים לדעתי על ההיפך הגמור מ"הפרעת קשב", מה שזה לא יהיה. כניסה מוזרה לעולם האקדמי עשויה להעיד גם על סתם אגו טריפ שקשה להשביעו… בקיצור, אני מקווה שלא התכוונת ברצינות לשטויות שהפיקה מקלדתך

            אהבתי

            • מישהי הגיב:

              מגוחך שבסוף תגובה כזאת אתה כותב על שטויות שמפיקות מקלדות אחרות. המשפט הראשון שלך לא מובן. אני מנחשת לפי ההמשך שאתה טוען או לפחות שסביר בעיניך שהפרעת קשב היא קונספירציה. אמירה כזאת מראה שאתה לא מכיר את הנושא או לא מבין. המשפט השני, "ההיפך הגמור…מה שזה לא יהיה", הוא אידיוטי, והוא מחזק מאוד את המסקנה שאין לך מושג מה זאת הפרעת קשב. בקשר לשלישי, אגו טריפ לבדו לא מחליש את היכולת של אנשים לעמוד בלימודים אקדמאיים נורמליים, ובכל מקרה השערה מטבעה לוקחת בחשבון הסבריים אפשריים אחרים. למשל הסבר אפשרי אחר לכך שאין לו בגרות או תואר ראשון הוא רכיב אנרכיסטי באישיות שלו. ההסבר הזה לא כל כך מסתדר עם ההתבטאויות שלו (שאני מכירה), אבל הוא קיים.

              אהבתי

              • mickey הגיב:

                אבוי, פסיכולוגיה בפרוטה – מאוד אייטיז.
                אני חושש שאני מכיר את הנושא היטב ומבין בו לא רע בכלל.
                אם לא הבנת את המשפט הראשון שלי, השערתי המלומדת היא שיש לך בעיה בהבנת הנקרא, או פשוט… אולי… הפרעת קשב???
                מהר לארון הריטלין, נא לשלב עם קצת קונצרטה 8)

                אהבתי

  6. שועלן הגיב:

    במקרה נחשפתי היום לכמה שניות לשער של 7 ימים, היה לי ברור שזה איור של אופיר בגון, אך בסריקה מהירה לא ראיתי קרדיט.
    זה כתוב בעמוד הפנימי?

    אהבתי

  7. ShulamiD הגיב:

    "וידויים של אנשים שאינם ריקי כהן" v' הצחקת אותי. ככה , ממש בקול. הפוסט חריף. אמנם אני במחצית דרכי אל הסוף המיוחל אך כבר עכשיו זכיתי לאי אלו רגעי נחת.

    אהבתי

  8. אורן הגיב:

    א. אובמה לא נאלץ להתנצל, אלא בחר לעשות כך. לא אסון גדול, אך ההתנצלות נכונה. את יכולה לקבל הסברים פה, וגם פה.
    ב. מוביל ישירות לעניין הטלוויזיוני, על המפץ כבר שמענו, אז אין ציפיות.
    אך להגיד לשועלן שאין לך זמן אליו, בשעה שאת צופה בשידור חוזר של שני גברים וחצי, וואו. זה סוגר 360 מעלות, את נסיכת הטעם הטוב ודיוות הקלאסה.

    אהבתי

  9. nurit הגיב:

    משום מה ענין הקישור לא עובד, רק אצלי?

    http://tinyurl.com/c97r9da

    אהבתי

  10. nurit הגיב:

    אבל הוא (אובמה) מסביר מדוע הוא הרגיש צורך להתנצל. ההסבר מקובל עלי ועל עוד נשים רבות. יופי זו לא תכונה שמתארת את הישגי המקצועיים ומאז ומתמיד שפטו, שופטים וישפטו נשים קודם כל על פי חזותן החיצונית ורק לאחר מכן על שאר הישיגיהן, חכמתן וכל השאר.

    לא רק אצלנו מתעללים בקשישים, במקרה בשנחשף בארה"ב קשישה בת 89 ששתי נערות בנות 14 ו-15 כלאו אותה בתא המטען של מכוניתה במשך יומיים. שדדו את כספה לא נתנו לה אוכל ושתיה וזרקו אותה בבית קברות שאיש לא מגיע אליו .מזעזע. כאן

    אהבתי

    • mickey הגיב:

      אני כבר לא מעז לומר לנשים שהן יפות בעיני – אני לא יודע לאן זה יוביל. בישראל הן תמיד חושבות שאתה מנסה להתחיל איתן משום מה

      אהבתי

      • mickey הגיב:

        לפני כמה זמן היה מיזם מטופש להפליא של כפילים בפיחסבוק. יצא שלחברה שמאלנית חדשה שלי היתה כפילה יפהפייה… או בוי…

        אהבתי

    • roni הגיב:

      אובמה נבחר במידה רבה בזכות מראהו. מי יתנצל בפניו?
      אין שוויון כאשר מדובר ביפים ויפות לעומת לא יפים.

      אהבתי

כתיבת תגובה