הכי עניים

haaretz16.5.13yediot16.5.13

maariv16.5.13isra16.5.13

פסקול קריאה – Peter HammillTime Heals


הכותרות הראשיות

מעריב בחר בכותרתו הראשית ובכפולת 2-3 מקדם כתבה מסופשבוע של מחר, על "עשרות עדויות של חיילים בסדיר ובמילואים שמתארות מציאות של חוסר אונים מול פקודות מעורפלות ועמומות בכל הנוגע להתמודדות עם האלימות בשטחים".
דו"צ

כוחות צה"ל הפועלים במרחב יהודה ושומרון מתמודדים באופן יומיומי עם מציאות מורכבת ואתגרים הדורשים מקצועיות ונחישות לצד הפעלת שיקול דעת. הוראות הפתיחה באש באיו"ש מאפשרות טווח תגובה מתאים למגוון רחב של איומים מולם מתמודדים כוחות צה"ל והן נבחנות מעת לעת בהתאם להערכת מצב. יש להדגיש כי נקיטת פעילות מידתית נגד מפרי סדר ופעילי טרור עממי אינה סותרת פעולה נחושה ואפקטיבית וביסודה עומדת ההבנה כי מספר נפגעים מצומצם ככל הניתן יסייע בשמירה על היציבות הביטחונית באזור.

"ישראל לאסד: אם תגיב המשטר שלך עלול ליפול" (הראשית של הארץ).
בישר"ה ובמעריב הידיעה רק בע' 8, בידיעות 12.

זו הבשורה הכי קשה שעם ומדינת ישראל מתבשמים בה אחרי שבועות:
הארץ, כותרת שנייה בשער: "העוני בישראל – החמור ביותר במדינות ה-OECD". באמת נשאלת השאלה איך יסתדרו הדברים עם הגזירות החדשות.
במעריב (כותרת בתחתית השער): "ישראל היא הענייה ביותר מבין 34 המדינות המפותחות בעולם". אחד מכל חמישה ישראלים – עני.
ידיעות: "יותר עניים ממקסיקו". כותרת מנכרת. מה אכפת לנו ממקסיקו? מה אנחנו יודעים על מה שקורה שם (במובן הכי עממי, של קורא כותרות ממוצע, אני מתכוונת).
בכפולת 2-3 הכותרת גרועה אף יותר: "מס' 1 בעניים"
בישר"ה כותרת הגג היא "דו"ח ה-OECD: שיעור העוני בישראל הוא הגבוה במדינות הארגון", אולם הכותרת המרכזית "הגזירות והכיס שלך".
גם בכפולת 2-3 הכותרת היא "הגזירות כבר כאן". תפקיד הגזירות פה הוא לטשטש את מצב העוני העכשווי.
חזי שטרנליכט זורק, בלי להתפתל, שהכל בגלל החרדים והערבים.

יום הנכבה לא נורא מטריד את העיתונים. עשרה ישראלים נפצעו, ע' 15 בישר"ה.
"עימותים קשים בי-ם ובגדה", ע' 5 בהארץ.
"עשרה חיילים נפצעו בעימותים", ע' 3 במעריב. בידיעה, כמו באתר, נכתב שארבעה חיילים נפצעו.
בידיעות יום הנכבה מצוין בתחתית ע' 12, אבל יש ידיעה נרחבת על תוכנית של משרד החינוך והשב"כ ללמד את נוער הגבעות דרך ארץ.

אנג'לינה ג'ולי

אם הייתה הכוכבת היפהפייה אנג'לינה ג'ולי נאלצת לכרות את רגלה מחמת סוכרת, למשל, ספק רב אם הידיעה על כך לא הייתה מצטנעת בעמודים הפנימיים של העיתונים. אבל מאחר שהחליטה על כריתה מניעתית של דדיה המפוארים, משאת הנפש של כל גבר בעולם, אנחנו רואים את הידיעה בשערי העיתונים בישראל, הנערכים על ידי גברים כמובן.
"האומץ של אנג'לינה" מכריז ידיעות בתמונה הגדולה ביותר בשער, כדרכו מאז ומעולם בדרמות, אמיתיות או מומצאות. ידיעות בוחר בתמונה בה לובש ג'ולי שמלה אדומה, סמל סקס, ודדיה שלפני הניתוח מובלטים וברורים.
בישר"ה, תאומו הרוחני של ידיעות, כפי שכבר הוכחתי לא פעם, הכותרת היא "הגבורה של אנג'לינה". פה תמונתה מואפקת להפליא. שום רמז לדדיים של לארה קרופט. חליפה מחויטת גברית וצנועה.
במעריב, עיתון יותר צנוע, שהמו"ל שלו הוא אדם דתי וכך גם חלק מעורכיו, סיפורה של ג'ולי מופיע בחלק העליון של השער, היא לובשת חולצה שחורה וצנועה יחסית, ואין פה כותרת גרנדיוזית אלא הפניה, שוב, צנועה יחסית. היא מתוארת כמי ש"הדהימה את העולם כשחשפה שעברה ניתוח לכריתת שדיים".
בהארץ האירוע גם מופיע בשער, אבל ללא הצהרות על גבורה או אומץ. מוסבר פה בכותרת שהצעד שלה היה למניעת סרטן: ובכותרת הגג מוזכר שבכך ירד הסיכון שלה לחלות מ-87% ל-5%. באשר לנכונות האחוזים הללו ולהכרח בכריתה הגורפת יש מחלוקת רפואית, אבל לא נדון בכך, עם כל הכבוד לכישוריי. התמונה שנבחרה מדגישה את תאומי הצבייה. צפי סער כותבת על "המסר רב העוצמה" של ג'ולי.

נזכרתי בתיאורטיקנית בל הוקס, ואני עושה פרפראזה על דבריה: הבחירה הזו של ג'ולי, ואולי למעשה הצהרה שלה, ולאו דווקא המעשה הרפואי, אותו הייתה הרי יכולה לשמור בצנעה, הודפת לכאורה את הציפיות הקונבנציונליות מאישה, למשל שתהיה עתירת חזה.

למה לכאורה? כי היא עוברת שחזור. דיווח על כך.  וכך יוצא העוקץ (לא הבריאותי, התדמיתי) מכל הסיפור, שהרי אם מה שנראה חיצונית בעתיד זה את השחזור, במה זה שונה ממיליוני מושתלות הסיליקון בעולם?

בית הנשיא/ בית הרה"מ

גם תקציב בית הנשיא גדל בתוך שנה ב-20 מיליון ש'.

כתבה לי אליזבט, ולא המלכה:

עם הכותרת לגבי נתניהו יש בעיה אחת. גם בשנת 2009 (ליתר דיוק מ-31 במרץ 2009) נתניהו היה ראש הממשלה. שאלת את עצמך למה משווים ל-2009 ולא ל-2008, שאז היה ראש ממשלה אחר? במקרה הטוב משווים בין שנה אחת של הוצאות של נתניהו לשנה אחרת של הוצאות נתניהו. אבל למה לא משווים לשנה הוצאות של אולמרט? ואולי בכלל בעת המעבר בין התפקידים הבית עמד ריק כמה חדשים מרגע שאולמרט עזב ועד שנתניהו נכנס ולא היו הוצאות באותם חודשים ב-2009?

ובכן, ידיעות בדק, ובע' 8 מתפרסם היום שרה"מ עלה הרבה יותר מראשי ממשלה שקדמו לו ב-20 השנים האחרונות.
המספרים, עם שקלול מדד המחירים הם אלו:
נתניהו על שלושת בתיו היום: 231 א' ש' בחודש.
אולמרט, 147 א' ש' בחודש.
ברק, 153 א' ש'.
שרון, 98 א' ש'.
רבין, 85 א' ש'.
נתניהו בקדנציה הראשונה, 154 א' ש'.

יאיר לפיד

הנתון הסטטיסטי הכי חמור שקראתי על יאיר לפיד מכל הסקרים שנעשו עד כה מתפרסם בהארץ: רק 19% מרוצים מתפקודו. הסקר כולו, שמתייחס גם לנתניהו וליעלון ועוד, יפורסם מחר.

לחם עבודה

אני מקווה שהסיפור עם מוסר התשלומים של הארץ לא ידעך (אני רק תוהה מי יאזכר זאת חוץ ממני, שהרי בכל אתר ועיתון יש מונקי ביזנס כאלו). הרי זה לא יעלה על הדעת שהאנשים התמימים המפרסמים במוסף תרבות וספרות לא יקבלו כסף, ולא רק בשנה האחרונה, אלא לפחות בחמש השנים האחרונות, כדי שלא יסגרו את המוסף, כמו שאומר העורך שלו, בני ציפר. בלתי נתפס הוא שהמוסף שהכי מסמל את פני הארץ, את המהות שלו, זוכה לכזה יחס.
כפי שכתבתי כל כותבי הבלוגים מקבלים כסף על כתיבתם (ואם יש מי שלא, זה הזמן למרוד), כך שקשה להבין איך דווקא אנשי אקדמיה וספר צריכים לתרום, במובן הכי פשוט של המילה, להארץ, כדי שדבריהם יתפרסמו.

 שרון גל, מגיש לילה כלכלי, עוזב את ערוץ 10 במפתיע ובנסיבות שנויות במחלוקת: חילוקי דעות עם רפי גינת? התנהגות שאינה הולמת?

בעקבות כל החקירות והגילויים האחרונים, אני רוצה לומר שאין שום חלקה בלתי נגועה בעולם התקשורת בכל תחום שהוא. אין שום מקום צח וטהור. כולל לא אנשי משפחה למופת עם סיפורים מרגשים ונוגעים ללב. תגידו, מה נטפלת דווקא לתקשורת? ובכן, כרגיל, הבעיה שלי היא עם היומרה, היומרה לחנך את שאר העולם ולהצביע על עוולות בעוד קופת השרצים האישית שלך (או הציבורית) מאיימת להתפוצץ.

טלוויזיה

רק שיר זיו בישר"ה כתבה על רקדנית, עמוד וסרט. אהבה.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

אני חוזרת ואומרת בפעם המאה: הווידיאואים הנפתחים בישר"ה בכל כתבה כמעט, בלי שתבקשו, עם מוזיקה הכי מעצבנת שרק אפשר, מרחיקים את הקוראים מהניוזלטר. תנו לאנשים לבחור אם לצפות בווידיאו.

לפני פיזור

החג הקצרצר (היום איסרו חג והילדים לא לומדים עדיין) השכיח רק לשנייה את כל תלאותינו. והעיתונים חוזרים היום עם מיליון דרמות חדשות. עצלתנות העיתונים ביום שאחרי החג לא מאפיינת אותם הבוקר.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

64 תגובות על הכי עניים

  1. חופש הביטוי זורם בדמי הגיב:

    בעיקבות פרסום השערוריה של התקציב של שמעון פרס אני מצפה לפולו אף על הכתבה ב NRG ,במיוחד מהערוצים 10 ו 2
    וכמובן מידיעות ו Y NET

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/470/249.html?hp=1&cat=404
    סתם צחקתי,אני יודע באיזו מציאות תקשורת מעוותת אני חי

    אהבתי

  2. שועלן הגיב:

    כמה פנינים משער מעריב:

    גורם מדיני ברוסיה: נתניהו שותף לחשש של פוטין מנפילת אסד.
    ישראל מאיימת: אם סוריה תתקוף, נפיל את המשטר.

    לוגיקה עמומה.

    בדיקת מעריב: תקציב בית הנשיא הוכפל בתוך עשור, ועדיין – פרס משלם מכיסו עבור התספורת

    אריק בנדר מסתכל על הצד הבהיר של החיים.
    מיותר להשוות לטיפול שביבי קיבל.

    דוח ה-OECD: ישראל היא הענייה ביותר מבין 34 המדינות המפותחות בעולם. התקציב החדש יאפשר גיוס של עוד 900 שוטרים.

    זו כמובן הכותרת המעוותת ביותר מכל העיתונים, ואתמהה על כך שלפי מעריב דו"ח ה-OECD עוסק גם במצבת השוטרים בתקציב החדש של ישראל.

    אהבתי

  3. שועלן הגיב:

    לשאלת "הארץ" האם הכוונה ל"מדינה אחת של העם הפלסטיני ובני הדת היהודית ואחרים"…

    עמירה הס בפרודיה עצמית.

    אהבתי

  4. שועלן הגיב:

    אני לא מבין מה הבעייה פה.
    צה"ל כידוע לא משתף פעולה עם עמותות פוליטיות, צה"ל שיתף פעולה עם אלע"ד, מכאן שאלע"ד לא פוליטית והכל בסדר.
    מה, לא ככה?

    אהבתי

  5. בזינגה הגיב:

    V הכותבים של ידיעות כנראה אמריקאים כי הדעה הציבורית הרווחת(ויש שיאמרו שהיא דיי גזענית) בארה"ב היא המקסיקנים אלה השכנים המבולגנים מדרום שקופצים אליהם כדי לחגוג אבל אף אחד לא רוצה שהם יעברו לשכונה שלו. שלא טעו הגזעות עדיין קיימת.

    ודרך אגב אני מופתע שאין את הבלוג Elder of zion שמסקר את העולם הערבי. הם סוקרים אתרי חדשות בעולם הערבי, מתרגמים(תוך כדי הבאת מקורות) ומהווים מקור לכל מיני אתרי חדשות בעולם.

    אהבתי

  6. האמיר הגיב:

    חזי שטרנליכט זורק, בלי להתפתל, שהכל בגלל החרדים והערבים.

    למה להתפתל? זו האמת. כ- 65% מהעניים הם ערבים וחרדים, הרבה יותר משיעורם באוכלוסיה הכללית. ומה משותף לשתי האוכלוסיות האלו?

    * שיעור השתתפות נמוך בשוק העבודה (גברים חרדים ונשים ערביות).

    * שכר נמוך למי שכן עובד.

    * מספר גבוה מהממוצע של נפשות במשק בית.

    כלומר יש להם פחות מפרנסים שמביאים שכר נמוך ואותו מחלקים על מספר גבוה של נפשות – מה הפלא שרבים מהם עניים?

    אהבתי

  7. מאיה הגיב:

    עם כל הכבוד לגברברי ישראל והעולם, הפרסום של אנג'לינה ג'ולי חשוב לשני דברים (וכך גם ההדגשה במכתב שכתבה): הקריאה לנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד ושחלה לעבור את הבדיקה הגנטית, ועצם החשיפה שהיא עברה את הפרוצדורה הכירורגית — משהו שנשאיות בד"כ לא כל כך ששות לדבר עליו. נכון, יש שחזור שבלעדיו ספק כמה נשאיות היו בוחרות לעשות את הניתוח, ובאמת צופה מן הצד לא יכול לדעת אלא אם כן מספרים לו. אבל לא מדובר פה בניפוח חזה עם סיליקון שאפשר להוציא כשיימאס, אלא באובדן של איבר בגוף, כולל אובדן יכולת החישה בו, בשעה שהוא בריא לגמרי. המסר חשוב במיוחד בישראל, שבה יש אחוז גבוה במיוחד של נשאיות. חלק לא-קטן מהן, אגב, אפילו לא הולך להיבדק באופן סדיר מרוב חששות…

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      ראוי להוסיף לדיון את נושא המאבק על הפטנט בבית המשפט. כיום הבדיקה הגנטית יקרה מדי בעבור נשים רבות.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        The test costs more than $3,000, though the company notes that the typical patient pays only about $100 of that

        שאלה משפטית – מה הבעייה של חברות מחוץ לארה"ב (שם רשום הפטנט) לעשות בדיקה זהה?
        אפשר להניח שהחברה לא טרחה לרשום פטנט גם בהודו, סין ויפאן למשל.

        אהבתי

        • אורן הגיב:

          למעשה הודו נוקטת במדיניות של התעלמות מפטנטים. ככלל רוב המדינות מקיימות הסכמי סחר, ומתנות באכיפת זכויות קניין רוחני. החברה יכולה להעניק רשיונות במחירים תואמים למדינות שונות.

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            עכשיו בעמוד הראשי בהארץ, אנג'לינה ג'ולי בטור דיעה לצד ארי שביט וגדעון לוי (תחת חומת תשלום כמובן).

            אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            הודו אינה מתעלמת מפטנטים אלא מפרשת אותם על פי החוק בהודו. ארצות הברית שונה משאר המדינות בעולם בחוקי הפטנטים שלה. לדוגמא, אפל רשמו פטנט על סמארטפון מלבני עם פינות מעוגלות וזכו בתביעה נגד סמסונג. בשום מדינה אחרת לא היו מקבלים על כך פטנט.
            בהודו היתה פסיקה חשובה בבית הדין העליון שלהם שדחה דרישה של חברת תרופות לרשום שינוי מינורי בתרופה כפטנט חדש. מכאן ועד לאמירה שלך המרחק רב, אבל אתה הרי מומחה לכל דבר.

            אהבתי

            • אורן הגיב:

              הודו ביטלה ב1970 את ההגנה על תרופות, למרות שהצטרפה לטריפס ב94 השתמשה בזכות לחלון מימוש של עשר שנים.ב2005 עבר חוק חדש, וגם הוא מלא היתרים לטובת התעשיה הגנרית ההודית. בעיקרון ממשיכה ליצר למדינות מתפתחות. בתי המשפט ו"הרוח הציבורית" בהודו עדיין מתנגדים לאפשרות עליית מחירים בשל טריפס.

              אהבתי

              • שועלן הגיב:

                מה, בלי שום קאמבק על זה שהוא כינה אותך מומחה לכל דבר?
                טוב, תכל'ס, זה לא מקורי.

                אהבתי

                • אורן הגיב:

                  פאק, את אשם ששאלת. המומחה משיב לי על סמארטפונים, המשמשים אותו לאבחון גנטי. זה שאתה חרחרנצ'יק זה לא מקורי.

                  אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                רצוי להבין את מה שמוצאים בגוגל. חוק פטנטים, בכל מדינה בעולם, עוסק באיסורים. מאחר ועניינו של החוק במושג האמורפי חדשנות, מוסיפים לאיסור סייגים כדי להנחות את רושמי הפטנטים ואת בתי המשפט. החוק ההודי אינו רלוונטי במדינות אחרות גם אם המוצר מקורו בהודו. מלחמות על פטנטים לתרופות מתנהלים בכל העולם כולל בישראל, משכנה של מלכת הגנריקה, טבע.

                אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          בארץ מחיר הבדיקה הזו כ$1000. יש בדיקה פשוטה יותר שכלולה בסל של הממשלה.

          אהבתי

  8. שועלן הגיב:

    חבל, אם היא היתה כורתת קודם את השחלות ורק אז את השדיים, זה היה המבחן האולטימטיבי לתיאוריה שלך.

    אהבתי

  9. שועלן הגיב:

    התגובה של ערוץ 10 אומרת הכל:

    לא ראוי ולא מכובד להתייחס לתהליך שטרם הסתיים [כלומר אכן מתנהל נגדו תהליך בירור התנהגות בלתי הולמת]. גל עומד על כך כי הסיבה לעזיבתו את הערוץ הם ענייני החוזה, כפי שמפורטים במכתב ההתפטרות שהגיש [כלומר גל עומד על כך, לא אנחנו…].

    אהבתי

  10. שועלן הגיב:

    הארץ, די כבר עם התמונה המעושה הזאת של צילום מהצד (במקום מהפרונט) של שני דוברים, כשאחד מהם בפוקוס מביט על השני שלא בפוקוס.

    אהבתי

    • שולמית הגיב:

      למה מעצבן?

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        משעמם להשתמש שוב ושוב באותו טריק, בקטע "אנטי ממסדי" שכזה (הם רוצים שאני אצלם מהפרונט, אני דווקא אצלם מהצד ואוציא אותם רע).
        השלב הבא הוא תצלומים של אחוריהם מדברים לאומה.
        [אורן, לפני שאתה מעיר שהצילום של היום הוא של רויטרס, כמדומני, הארץ אם אלה שבחרו בו לשערם]

        אהבתי

        • עו"ד הגיב:

          הערה: צלמים משלמים הרבה כסף על עדשה שמאפשרת עומק שדה ופוקוס מדויק על אובייקט אחד מכמה, כאשר כל האובייקטים קרובים. הצלם מתמקד בטכניקה, פחות בתיאוריה האם התוצאה תיצור אוירה אנטי-ממסדית (במירכאות) בתמונה בעיתון.
          אז התלונה לעורך שבחר את הצילום המסוים? העורך כנראה יודע כמה עולה עדשה טובה המאפשרת הפרדה כל כך טובה של האובייקט המסוים מהרקע. סתאם, לא נראה לי שהיו לו שיקולים מתוחכמים כאשר בחר את הצילום. וחוץ מזה, אני לא הייתי חושב על הפרשנות שלך כשאני רואה את הטכניקה הזו, האמת לא הייתי חושב על שום פרשנות שהיא. תמונה. תמונה שהטכניקה בה מתאפשרת ע"י שימוש בעדשות מסוימות, וזהו.

          אהבתי

  11. משה הגיב:

    אכן יומרה. היומרה של שרון גל היא באמת שורה של שיאים השוברים את עצמם מרגע לרגע. החל מהעניין הלא פטור הזה של גניבת הפורמט ממציאו, דרך חתונת תשובה, הנביחות על שלי יחימוביץ / דפני ליף, עבור גלגולי העיניים של הצדיק מאופקים וכלה בעמדת הפרשן הכלכלי. נכון, ליד טלי מורנו גל הוא בהחלט סוג של פרשן אבל רבאק, האיש לא ניגש (ומן הסתם לא עבר) את מבחן הסקר ובורותו ניכרת. 100,000 שקל? נותנים לך? תקח ותגיד תודה לבורא עולם ואסתי לאודר.

    אהבתי

  12. מישהי הגיב:

    קו העוני עובר במקומות שונים במדינות שונות. המידע המינימלי שצריך להוסיף כדי לערוך השוואה הוא כוח הקניה של קו העוני. בנוסף, כמות ה"עניים" לא. מעידה על ההתפלגות שלהם בין הקו לאפס. קיימות מדינות ב-OECD בהן יש אנשים מתחת לקו העוני העולמי. ישראל אינה כזאת. מצב העוני בברזיל כנראה גרוע יותר מאשר בישראל.

    אהבתי

    • מישהי הגיב:

      גם במקסיקו.

      אהבתי

    • שועלן הגיב:

      המדד הזה הוא לא מדד השוואתי לעוני בין מדינות, אלא סתם עוד מדד פערים.
      צפון קוריאה למשל היתה ממוקמת במקום מאוד טוב במדד הזה (אין פערים – כולם עניים).
      חוץ ממה ששטרנליכט מעיר ובצדק, צריך להוסיף את הכסף השחור שמסתובב בעיקר בשכבות העניות, לא נכנס לסטטיסטיקה של ה-OECD, וגורם להטיית מדד העוני כלפי מעלה.

      אהבתי

      • מישהי הגיב:

        גם במדינה עם פערים עצומים המדד יכול לתת מספרים נמוכים מאוד.

        ברור לך שאני יודעת שהמדד הזה מיועד להשוואה פנימית בלבד. זאת ביקורת על העיתונים שלא יודעים, או שבוחרים להתעלם.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          נכון, זה רק עוד מדד אחד שאפשר לחשוב עליו מתוך הרבה אפשריים.
          רק הוספתי לביקורת המוצדקת שלך על העיתונים המתעלמים ומעוותים.

          אהבתי

          • אורן הגיב:

            מוזרים האנשים האלה ב OCED שמתעקשים לא לעמוד ברמה המקצועית של הכחשת העוני שלכם. אתם מעוותים את הנתונים, וכמובן שאפשר להוסיף תרוצים מגזענות עד שטויות מוחלטות. זה הנתונים, תפסיקו להדרדר על הרצפה העקומה.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              זה אכן הנתונים, השאלה מה המשמעות שלהם.
              אתה חושב ש"ישראל יותר ענייה ממקסיקו"?

              אהבתי

              • אורן הגיב:

                הכותרת של ידיעות "יותר עניים ממקסיקו" מבלבלת, אולי בכוונה, אך מתאימה לתוצאות.
                המשמעות של הנתונים היא של פערים גבוהים וגדלים בישראל. אפשר להכריז שפערים זה יופי, או להפחית חרדים וערבים, להחליט שהכל הון שחור. בעצם ישראל המדינה השוויונית בעולם.
                מתאים להכרזות על ישראל כאי של יציבות כלכלית, ולהגיע לתקציב צנע.
                טוב שיש מי שהעובדות לא מבלבלות אותם.

                אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  אז מה הויכוח? אנחנו מסכימים בכל.
                  א. הכותרות מטעות.
                  ב. המדד הוא מדד של פערים, ולא של עוני, ובטח שלא ניתן להשוות באמצעותו עוני בין מדינות שונות.
                  מה הקשר בין עוני ופערים?
                  באיחוד האמירויות העשירים נוסעים בפורש והעניים במרצדס.

                  אהבתי

                  • מישהי הגיב:

                    הויכוח הוא בגלל שאתה גזען.

                    אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    כן, יש משמעות לעסוק בנתונים במקום פורשות. ודאי שיש מקום להשוואה בין אחוזי העניים בין מדינות, למרות שלמישהי זה לא נראה. ומדובר על עוני ולא מצוקת רעב, אבל לא יעזור תמיד נשמע את מכחישי נתוני עוני.

                    אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      מדובר על עוני ולא מצוקת רעב, אבל לא יעזור תמיד נשמע את מכחישי נתוני עוני.

                      תגיד את זה לחבר שלך ממרצ:

                      מאות אלפים מהם צריכים לחפש בקבוקים באשפה כדי לשרוד. מאות אלפי הורים לא יודעים מהיכן להביא את הכריך לילד כדי לא לשלוח אותו לבית הספר בלי כלום

                      אז יש מכחישים מלשון הכחשה, ויש מכחישים מלשון כחש.

                      אהבתי

                    • עכברוש גוסס הגיב:

                      אתה צודק] כל מי שאתה לא מסכים איתו, אני נהיה חבר שלו בפייס. וזה שלא כל עני מחטט בפח אשפה, לא אומר שאין רעבים בפאתוס פוליטי.
                      אתה חבר של מישהי, אבל בהכחשה.

                      אהבתי

                • מישהי הגיב:

                  לא מתאימה לתוצאות. מדובר על פער מאוד ספציפי ולא על כלל הפערים. ניתן לומר על הפער הזה שהוא גדל, ואפילו ניתן לומר שזאת אינדיקציה לא טובה, כי יש משמעות למדד הזה בהשוואה פנימית. ניתן להשוות את כמות האנשים מתחת לקו העוני במדינות שונות, אבל זאת השוואה די סתמית. בטח שאין לה משמעות מבחינת כמות העניים. כלומר, אלא אם כן התשובה ל"מיהו עני?" היא "נפש סטנדרטית (על פי האואיסידי) שהכנסתה מתחת לקו העוני של מדינתה (שוב, על פי האואיסידי)".

                  אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    את חוזרת כל הזמן על אותן שטויות. יש משמעות לנתונים למרות שלא מחמיאים לישראל. מה לעשות שלא כל אנשי המקצוע מתכופפים לרמתה של מישהי.

                    אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      "הכחשת העוני" (איפה?), "אתם מעוותים", "גזענות עד שטויות מוחלטות", "הרצפה העקומה", "טוב שיש מי שהעובדות לא מבלבלות אותם", "שטויות", "מתכופפים לרמתה", ובאף אחת מהתגובות לא מופיע טיעון המחזק את זה שמספר האנשים מתחת לקו העוני מייצג נאמנה את מספר העניים.

                      אהבתי

                    • האמיר הגיב:

                      למה את מצפה? כדי לענות לעניין, צריך להבין את העניין.

                      אהבתי

    • שולמית הגיב:

      הדיווח בתקשורת מוטעה ומטעה ומעצבן. שוב התקשורת מקשקשת שטויות ומוסרת מידע חלקי בכותרות סנסציוניות הרחוקות מהמציאות. עוד משהו בעניין דוח העוני. האם כשמחשבים את ההכנסות לנפש נלקחת בחשבון ההכנסה השחורה וההכנסה מעברינות?

      אהבתי

      • האמיר הגיב:

        כמובן שלא. הרי מתוך אלו שמדווחים על הכנסה (לנפש תקנית) מתחת לקו העוני, 40% מדווחים על הוצאה (לנפש תקנית) מעל לקו העוני. איך אפשר להוציא יותר כסף מכפי שמכניסים?

        זה לא חסכונות כי לעניים אין חסכונות. זה לא אוברדראפט כי אפשר לחיות עליו רק לזמן מוגבל לפני שמגיעים לתקרה. אלו לא עניים חדשים שעדיין יש להם חסכונות ועדיין לא הגיעו לתקרת האוברדרפט כי מספר העניים לא גדל ב- 40% כל שנה (בקצב גידול שכזה, מגיעים מאלף עניים למספר שגבוה מכלל אזרחי המדינה ב- 27 שנים).

        ישנם רק שני הסברים אפשריים: מדובר על עוני זמני, למשל מי שאיבד את מקום עבודתו ועוד לא מצא מקום חדש, או שמדובר על אנשים שמשקרים לסוקרי הלמ"ס ומדווחים עלך הכנסה נמוכה מכפי שיש להם בפועל. סביר להניח ששתי הסיבות נכונות.

        איך בדיוק סוקרי הלמס אמורים לדעת כמה כסף אדם מכניס, מעבר למספר עליו הוא מצהיר בפניהם?

        אהבתי

      • אורן הגיב:

        אפשר לקרוא לנתונים מקצועיים קשקוש. להחליט להפחית אוכלסיות ולהכיז על השאר הכנסה שחורה. בשיטה של שולמית והאמיר ישראל היא השוויונית בעולם.
        אפשר להסביר שעניים יחסיים הם לא עניים, ולהפסיק להציג קו עוני.
        אפשר תמיד להתבסס על דעות קדומות לא בדוקות.

        אהבתי

        • האמיר הגיב:

          רק שבבנק ישראל מסכימים איתי ולא איתך. חבל שגם הם לא מקצועיים…

          השיטה היחסית למדידת עוני אידיוטית בכל קנה מידה אפשרי. רוצה דוגמה? בישר"ה מהיום יש מאמר של יוסי סיילין בו הוא מציע למסות את קצבאות הילדים במקום לקצץ אותן באופן אחיד. למה? כי כך, השכר החציוני נטו ירד יותר מהשכר נטו של העשירונים התחתונים (החציוני כבר משלם קצת מס הכנסה, התחתונים לא) ואם השכר החציוני יורד, קו העוני, שהוא חצי מהשכר החציוני, גם ירד וכך משפחות יעלו מעל לקו העוני!

          הצעה נהדרת. כמובן שהכנסתן של אותן משפחות שבמחי תרגיל חשבוני יפסיקו באחת להיות עניות בכלל לא תשתנה, אבל היי, כמה אלפי עניים פחות! זה כדאי! רק היום!

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            אבל הוא צודק.
            לשכבות התחתונות לא יהיה קיצוץ בקצבאות מכיוון שהן לא משלמות מיסים, ולכן ביחס לאלטרנטיבה, הכנסותיהן עולות אבסולוטית, ללא קשר לתזוזה או אי תזוזה של הקו.

            אהבתי

            • האמיר הגיב:

              לא הבנת את הפואנטה.

              כמובן שזה יעלה כמה אלפי משפחות מעל לקו העוני. סיבה למסיבה? בכלל לא, הרי אובייקטיבית, מצבן של אותן משפחות בכלל לא השתנה – ההכנסה הפנויה לנפש תקנית שלהן נשארה בדיוק כפי שהיתה לפני כן. אז איך הן עלו מעל לקו העוני? ע"י הורדה מלאכותית של קו העוני…

              אז במקום "לשפר" את מצב העניים ע"י פגיעה בחציון, שנמצא במקרה הטוב החלק הנמוך של המעמד הבינוני, יש לי הצעה טובה יותר, שתצמצם את תחולת העוני פי כמה בלי לפגוע באף אחד: במקום לקבוע שקו העוני יהיה חצי מההכנסה הפנויה לנפש תקנית, אפשר לקבוע שקו העוני יהיה רבע מההכנסה הפנויה לנפש תקנית ובבת אחת, רוב המשפחות העניות יגלו שמצבן בעצם בכלל לא רע.

              הראש היהודי ממציא לנו פטנטים!

              אהבתי

              • שועלן הגיב:

                אתה לא הבנת.
                בתכנית המקורית יקצצו להם מקצבת הילדים, ובתכנית של ביילין לא יקצצו להם (או קיצוץ מופחת).
                בלי שום קשר לקו דימיוני זה או אחר, מצבם האבסולוטי טוב יותר בתכנית של ביילין (שהיא לא של ביילין, אבל לא משנה).
                לא קראתי את ביילין, אבל אם עיקר הטענה שלו היא סביב הקו, אז הוא חוטא בהצגת הטיעונים לעמדה הנכונה בה הוא מחזיק.

                אהבתי

                • האמיר הגיב:

                  המצב טוב יותר מכפי שיהיה כשהתקציב של לפיד ימומש – כן. מצב טוב יותר מכפי שהוא כיום – לא.

                  יכול להיות שביילין התכוון למה שאתה חושב שהתכוון ויכול להיות שלו. הניסוח שלו לא תואם להשערה שלך. אבל זה לא משנה לטענה שלי – הנה דרך להעלות משפחות מעל לקו העוני בלי לשפר כהוא-זה את מצבן. מאחר שהשיטה היחסית יכולה להעלות משפחה מעל לקו העוני או להוריד מתחתיו בלי כל שינוי במצבה הכלכלי, אין לה שום משמעות מעשית.

                  בבנק ישראל כבר הציעו לעבור לשיטות מדידה אחרות, למשל לקבוע סל מוצרים מינימלי שכל מי שלא יכול לקנות יחשב כעני. בזמן מיתון, כשההכנסה החציונית יכולה להשחק יותר מההכנסות הנמוכות (כיוון שאלו תלויות פחות בשכר עבודה), קו העוני היחסי יכול לרדת ואיתו מספר העניים, למרות שלפי כל מדד אובייקטיבי מצבם הורע. אבל קו העוני לפי סל מוצרים לא ירד ושימוש בו יראה שמספר העניים גדל ולא קטן.

                  אהבתי

        • מישהי הגיב:

          אפשר לקרוא להסברים מפורטים ומנומקים קשקוש. אפשר להציג דברי אחרים כמגוחכים בלי להגיד דבר חכם אחד. אתה יכול להתנגד בחריפות לאמירות בלי שום טיעון שמחליש אותן או מחזק את עמדתך. אתה יכול, אבל לא מוכרח. ומשום מה אתה עושה כך בכל זאת.

          אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      ראשית, אם השגריר המקסיקני יגיש תלונה למערכת ידיעות, השגריר הישראלי שם יחטוף ומקסיקו תמצא דרך להביע מחאתה על הגזענות של העיתון זה יהיה בצדק. השיטה להשוות לצפון קוריאה, שיקגו, יון,
      או כל קיבוץ אנושי אחר שהוא כביכול נחות בתכונה זו או אחרת היא
      גזענות נטו. תרכשו מראה ותתבוננו בה!! טול קיסם טול קורה.

      כאן בבלוג , לדעתי, הויכוח מושפע מהמטען הסמנטי והאידיאולוגי של המילה
      "עוני". שם אחר עשוי להיות" פערי הכנסה מדווחת" או דבר כזה.
      בכל מקרה גם המדד וגם התירוצים כאן בבלוג ומחוץ לו מציגים חברה
      חולה. הויכוח על מהות ה"עוני" שהוא כותרת של המדייה הנו ספין
      המונע דיון "רציני". יש באמת בעייה אחרי שנגמרו כל התירוצים או רובם.
      ההתוצאה של מדידת חברות שונות באותו כלי מציגה את ישראל
      כמצב קיצוני. אם אכן התירוץ הוא "ערבים וחרדים" הוכחתם חברה
      מפורקת ומרובדת, במצב קיצוני יחסית לחברות אחרות. אם התירוץ הוא
      הון שחור, שקרים בדיווח וכ"ו הוכחתם חברה של שקרנים גם במצב קיצוני לחברות אחרות.

      אהבתי

  13. אליהו הגיב:

    אומנם רק שיר זיו כתבה, אבל אני כבר הרבה זמן מנסה להבין מה הפואנטה בכתיבה של שיר זיו. על פניו זה נראה כמו מה שאמור להיות ביקורת טלוויזיה, אבל כבר הרבה זמן אין שם שום דבר שביקורת טלוויזיה אמורה להכיל (כמו למשל – ביקורת על תוכניות טלווייזיה) אלא פשוט תקציר וסיכום של מה ששודר בפרק/בסרט/בתוכנית שהיא צפתה בסדר כרונולוגי. אפילו בלי דעות, אלא ממש תקציר (ובשביל תקציר זה די ארוך). באמת לא מצליח להבין את זה…

    אהבתי

כתיבת תגובה