המכתב השלם של עמוס שוקן לעובדי הארץ

אל: העיתונאיות והעיתונאים ב"הארץ"
מאת: עמוס שוקן

לקראת האסיפה שלכם היום אני רוצה להציג בפניכם את הדברים כפי שאני רואה אותם, אכן בצורה קצת שונה מזאת שהציג הועד.

בפגישתנו האחרונה עם הועד לפני פחות משבועיים הראינו את מצגת הנתונים על תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2013, שהוצגה בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה בסוף אפריל. לא אתן כאן מידע מפורט מתוך המצגת, אבל ההשוואה בין תוצאות הרבעון הראשון של 2013 לבין התוצאות של הרבעון הראשון של 2012 מביאה למסקנה ברורה: אלמלי ננקטו בשנת 2012 הצעדים שההנהלה נקטה ואשר להם, מוכרחים להודות, הועד התנגד בשלב מסוים, עד כדי השבתת העיתון, "הארץ" לא היה יכול לשלם משכורות ולא היה יכול לתפקד.

ראוי לומר עוד משהו. הפגנתם אשתקד בקריאה להנהלה להתפטר, אבל מן המבט של תוצאות הרבעון הראשון של 2013 אפשר לומר שהאסטרטגיה שנקבעה על יד הנהלת העיתון עוד בסוף שנת 2011, והופעלה החל משנת 2012, לפחות בשלב זה, נראית מוצלחת, גם אם כללה צעדים שלא אהבתם ופה ושם גם התנגדתם להם.

האסטרטגיה שקבעה ההנהלה נשענה על שלושה נדבכים עיקריים: פיתוח הנוכחות הדיגיטלית של העיתון, שמירה על אלה מבין מנויי העיתון כל השבוע אשר משלמים דמי מנוי ראויים, ומאמץ להגדיל את מספר מנויי העיתון, בפרט ביום ששי, ולהגיע על ידי כך לקהל קוראים נוסף. מן המבט של הרבעון הראשון של 2013 אפשר לומר שכל היעדים שנקבעו בתחומים האלה הושגו, ובמה שנוגע למנויים הדיגיטליים התוצאות עברו במידה משמעותית את היעדים.

הועד התנגד לפיטורי עיתונאים, אבל הוא גם נוכח שהקטנת ההוצאות נעשתה גם בקרב מגזרי עובדים אחרים ובסוגי הוצאות נוספים. ברור שרק השילוב בין הישגי האסטרטגיה שקבעה ההנהלה, ההתגייסות הניהולית בכל חלקי העיתון כולל במערכת, התגייסות העובדים שבמקרים לא מעטים הוטל עליהם עומס נוסף וההקטנה המשמעותית בעלויות, הוא שאפשר לייצב חברה שבשנת 2012 נראתה כמתרסקת.

מול מצב גרוע ביותר אשתקד הושג שיפור גדול שלפחות מאפשר לנו לחשוב על העתיד, אבל למרות השיפור, התוצאות הכספיות עדיין אינן מבטיחות קיום יציב של העיתון. אמרנו לועד שעלינו לעשות מהלך נוסף של הקטנת עלויות, אמנם קטן בהרבה מזה של השנה שעברה, אך כולל גם פיטורים אפשריים. הועד השיב לנו שפיטורים אינם נחוצים ורק יפגעו שוב ביכולת לעשות עבודה מקצועית ושחיסכון בהוצאות אפשר להשיג בדרכים אחרות, בהן למשל "הקפאה של דמי הניהול הנדיבים שמושכים בני משפחת שוקן, בשנים טובות ובשנים רעות" אם לצטט את מכתבו של הועד.

אמרתי לועד שלא נתייחס למידע שמישהו פרסם באיזה אתר, כמו שלא ניכנס לרזולוציות אישיות לגבי אף עובד. בכל מקרה, אם בכלל, מה שאפשר לומר על בעלי המניות של החברה שהם הזרימו לתוך החברה 280 מיליון ₪ בשני גיוסי הון משמעותיים בשנים האחרונות ושבני משפחת שוקן ויתרו על 40% מן הבעלות מבלי שקיבלו שקל בתמורה, וזאת רק כדי לבסס את יכולתה של החברה להתקיים. אמרתי לועד שראה את ההיקף הכספי של הירידה בהוצאות החברה שכל אחד מבין שאי אפשר לעשות מהלך כה נרחב כפי שנעשה בחברה, ועוד לשלם סכומים כפי שמישהו פרסם.

לא פירטנו תוכניות קונקרטיות של הקטנת עלויות נוספת, כי עוד אין לנו כאלה, אבל אמרנו לועד שכאשר תתגבשנה, הן תוצגנה לפניו. הועד טען שהוא כבר רואה פיטורי "צמצומים" במקרים בודדים, ואכן אמרנו לו שמספר מקרים הם שאריות של המהלך הקודם. בישיבה קודמת הראינו לועד את תקציב החברה ל-2013 על בסיס חודשי שהראה ירידה מסוימת בעלויות השכר ברבעון הראשון והשני, בעיקר בגלל אי מימוש, מסיבות שונות, של חלק מן המהלך שנועד להסתיים בדצמבר 2012.

זה נכון שאנו מנהלים משא ומתן בנוגע לאפשרות של העברת המערכת לחולון. הראינו לועד את תחשיב הכדאיות הכלכלית למהלך, אם כי עדיין לא התקשרנו בהסכם. רבים מכם ענו על סקר שהעברנו כדי שנוכל להבין את משמעויות המעבר הזה מבחינת הנגישות למקום העבודה, וכאשר נעבד את התוצאות נציג אותן לועד יחד עם משמעויות ופתרונות לגבי הנגישות למקום חדש אפשרי, וכמובן נקיים עם הועד דיון על מכלול המשמעויות.

אנו מטפלים בסוגיית צלמי העיתון שהועד העלה בפנינו, ובפגישתנו מחר עם הועד נציג לו נתונים וגם את הדרך לגיבוש פתרון שהחלטנו עליה.

בעניין עכבר העיר אונליין: לאחר סגירת "עכבר העיר" המודפס ופיטורי כל עובדיו, העברנו את האתר "עכבר העיר אונליין", לחברה חדשה, חיצונית, עם שותף, הפרסומאי תמיר יולביץ' שינהל את האתר וישנה את האיפיון שלו בצורה מסוימת. אחרי שעובדי האתר דחו הצעה מסוימת שלנו לרציפות, סיכמנו עם כולם את סיום עבודתם בחברה בתנאי המפוטרים במערכת אשתקד.

ועוד משהו: העתיד של החברה לא יכול להיות רק עתיד של צמצומים. אנו צריכים לעשות דברים שיש בהם פוטנציאל לצמיחה במסגרת האסטרטגיה שקבענו לעצמנו. בתוך זה יש גם התהליך המסובך מאוד של העברת דגש מן הפרינט לדיגיטל, ויצירת סינכרוניזציה נכונה בין שני אלה. שמענו ביקורת על הנכונות שלנו להוציא כסף על נסיעה של משלחת לימוד לניו יורק. אנו עושים את זה כדי ללמוד על הדרך הנכונה של הפעלת עיתונות דיגיטלית בעיתוני פרינט ובעיתוני דיגיטל בלבד. כדי לא להיכשל אנו צריכים לחדד את ההבנה שלנו איך נכון לעבוד. כשאנו מביאים לאתר את חדר 404 במהלך ניסיוני למספר חודשים בשלב זה, אנו מביאים תכנים שלא ייצרנו בעצמנו, בניסיון לראות אם זה יביא את התוצאות המקוות. אם נעסוק רק בהגנה על הקיים, חוששני שנחיה בעולם מתכווץ, ובזה איננו רוצים.

השבתי כאן על מרבית העניינים שהועד העלה במכתבו. נהגנו עם הועד בשנה האחרונה בפתיחות מירבית, ונמשיך לנהוג כך, ואני חושב שהדיאלוג בינינו הוא הדרך הנכונה ולא הכרזת סכסוך עבודה.

בברכה,
עמוס שוקן

תזכורת: מוסר התשלומים של הארץ

מהנעשה במוסף תרבות וספרות.

* ההדגשות במכתב של שוקן שלי.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

13 תגובות על המכתב השלם של עמוס שוקן לעובדי הארץ

  1. דינוזאורוס רקס הגיב:

    בקיצור
    עקב ההצלחה המסחררת,נמשיך לקצץ ואולי לפטר

    אהבתי

  2. מיצבשת הגיב:

    הדיגיטאל מאוד מוצלח – נעים לקרוא את העיתון באיפד לפחות אם לא יותר מעיתון מנייר. עצם זה שיש אפשרות לקרוא בצורה מסודרת את ידיעות אחרונות וגם את הארץ באיפד זה דבר גדול.
    אם אוכל לתת עצות לשוקן – כדאי לו לסבסד לכל מנוי שירצה איפד או טאבלט ולוותר על חלוקת העיתון למנוי רק פעולה זו תחסוך לו המון כסף.

    אהבתי

  3. יוניון ג'ק הגיב:

    איזה יופי, המהלך האסטרטגי בוצע והתברר שהשיג את היעדים למרות שעדיין נדרשים קיצוצים. מקווה שהבעלים ימשיך עם אותם אסטרטגים ומנהלים. מזל שהם לא מטפלים בגינה שלי.

    אהבתי

  4. משה הגיב:

    יקוצצו שביט ושטרסלר. השניים הנ"ל, פובליציסטים חשובים מאוד בעיני עצמם,מושכים שכר שזמרי ותרומתם כשל פנחס. לכל אחד מהם הכנסות נאות מחוץ לקבוצת הארץ בעוד את המוניטין (המפוקפק לטעמי) רכשו בעודם עובדי הארץ וע"ג עמודיו. כפי שמשלמים לקבוצה על שחקן כדורגל העובר לקבוצה אחת צריכים ה"ה הנ"ל להפריש חלק נכבד משכרם (היכול לממן לא מעט פועלי דחק בקבוצה שתרומתם ותפוקתם רבה שבעתיים).
    מתי לאחרונה קראתם ידיעה שהביא שטרסלר (למעט הפנסיה של המנוח יפת)? מתי קראתם ידיעה או תובנה מרעננת שלו (חוץ מהתקפה מתלהמת על יחימוביץ)? יצא לכם לבחון אם הניתוחים המדהימים של ארי שביט (שהוכתבו כנראה על ידי ברק) עמדו במבחן הזמן?
    הנה מצאתי לשוקן עוד 100,000 שקל בחודש.

    אהבתי

    • יובל ג הגיב:

      "מושכים שכר שזמרי ותרומתם כשל פנחס", לימור בנאית מי יגלה עפר מעיניך… 😀

      אהבתי

    • יניב מתל אביב הגיב:

      משווה ומעלה.
      שטרסלר הוא כתב חצר של משרד האוצר.
      שביט עשה קריירה מללקק את אחוריהם של ראשי ממשלות ושרי ביטחון.
      עיתון הארץ רק ישתבח עקב עזיבת שניהם.

      אהבתי

      • משה הגיב:

        יניב אתה טועה. הוא לא רק כתב החצר של משרד האוצר הוא גם לוחך עכוזו של ביבי וחבר קבוע בשולחן הטיקונים

        אהבתי

  5. אדג הגיב:

    בלי להכנס לרזי הדקויות הידועות לעובדי העיתון:

    עמוס שוקן טוען כי חומת התשלום משתלמת, ואף עולה על הציפיות. מעניין.

    אהבתי

  6. ניסו הגיב:

    לאן בחולון? לאזור התעשיה?

    אהבתי

  7. לונדון הגיב:

    נציג אותן לועד יחד עם משמעויות ופתרונות לגבי הנגישות למקום חדש אפשרי, וכמובן נקיים עם הועד דיון על מכלול המשמעויות.

    המרחק מרח' שוקן לאזור תעשיה חולון הוא 5 ק"מ.
    איזה כיף לראות סוציאליסטים רבים…

    אהבתי

כתיבת תגובה