עוזי וייל במנהרת הזמן

לפני חודש התפעלתי, כמו כולם, מהצלחתו המסחררת של עוזי וייל בגיוס כסף לספר שלו.
היום כתבה אסתי סגל פוסט על כך שהספר שלכבודו גייס וייל כסף יצא בהוצאת מודן בעוד וייל לא אמר על כך מילה לאורך כל הדרך. אז יצאתי לבדוק מה כתב בפייסבוק ומה אמר בסרטוניו:

זהו הסרטון הראשון שהעלה וייל בנושא ב-29 באפריל.


וזה השני, שהעלה ב-16 במאי.

ממה שאני מבינה וייל היה צריך שבועיים כדי לכתוב, לכן הוא היה צריך לגייס כסף (לא הבנתי את החישוב לפיו מה שהרוויח בשבועיים האלו זה 17 א' ש', אבל זה בגלל חולשתי במתמטיקה). מזתומרת? שבועיים היה צריך לכתוב, ולכן גייס כסף? הוא סיים באמצע מאי, ובתחילת יוני הספר בחנויות? מה עם עריכה, הגהה, עיצוב עטיפה, הדפסה, חלוקה לחנויות, כל זה נמשך שבועיים בלבד? אם כן, יש למדינה הזו סיכוי.
אחרי המהומה שקמה היום הגיב וייל על הקיר שלו בפייסבוק ובין היתר אמר:

מעולם, חוזר: מעולם!
חוזר ושונה וחוזר: מעולם!!
לא אמרתי שהספר יצא בהוצאה עצמאית.
להפך: שוב ושוב אמרתי, גם בפייסבוק, גם בסרטון, גם באתר עצמו, שהספר יצא בהוצאה רגילה, בחנויות רגילות, במבצעים רגילים. בסרטון אפילו הדגשתי את העובדה שמי שיקנה אותו במבצעי 4 במאה, יקנה אותו יותר בזול.
מה שביקשתי זה את תמיכתכם, כדי שאוכל להתפנות ולסיים אותו.
זה הכל.
אמרתי את זה במפורש – אני צריך עוד זמן.

נכון, בסרטונים כלל לא מדובר על הוצאה. לא עצמאית ולא לא-עצמאית. יש עמימות. לא מדובר על חנויות רגילות, ולא נאמר שום דבר בזכות 4 במאה. להפך. כה אמר וייל בסרטון (הראשון):

…לנסות לפתות אתכם לקנות מהדורה מוקדמת, זולה יותר, חתומה, וממוספרת, מהדורה מיוחדת. ישירות ממני, לפני שהוא יוצא לאור לחנויות. וזה משתי סיבות. אלף כי אני צריך כסף…. והדבר השני זה שקצת, אני ממש לא אוהב את אווירת הארבעה ספרים במאה שקל. כל השיטה הזותי, ארבעה ספרים במאה שקל, חמישים גלידה ושישים א….משהו בכל השיטה הזאת הוא מבאס לאללה, כי יש… בסופו של דבר, פסדר, אז ת'קונה ארבעה ספרים במאה שקל, אתה מוציא מאה שקל כשרצית לקנות אחד בחמישים, אז 'תמוציא מאה, ואז ת'נתקע עם עוד שלושה ספרים שאתה לא ממש רוצה לקרוא. והם שוכבים לך. ואז 'תה מתחיל לקרוא אותם ואתה לא גומר אותם אף פעם, ואתה מרגיש שאולי בעצם 'תה לא כל כך אוהב לקרוא. ואז עובר לך החשק בכלל מספרים. ואז עובר לך החשק מלחיות, ואז עובר לך החשק מלמות (תוס': הספר משתתף במבצע 3 ב-99, V) אז נעזוב את זה, לא ניכנס לעומק הדיכאון של לקנות 4 ספרים במאה שקל ומה זה יעשה לכם, במקום זה תקנו ממני ספר אחד בחמישים שקל. גם תקנו אותו לפני כולם, וגם הוא יהיה חתום, בתנאי שאתם אוהבים 'תספרים שלי, אם לא, יש דברים אחרים שאתם יכולים לקנות בחמישים שקל. 55 ש'…

נחזור מעט אחורה. ב-29 במאי כתב וויל בפייסבוק

…התנצלותי הכנה בפני מי שתמך בפרוייקט, וציפה לקבל את הספרים לפני כולם. זו היתה הכוונה, אבל כדור השלג הזה התגלגל כל כך מהר וכל כך חזק, שלא היתה לי שום שליטה על זה. הספר היה אמור לצאת לחנויות בחגים, אבל הוקדם לשבוע הספר, במידה רבה בגלל הצלחת הפרוייקט.
מהרגע שהספרים מודפסים, כל מה שההוצאה צריכה לעשות זה לשים אותו בחנויות. אני צריך לקבל אקסלים מסובכים עם אלפיים שמות, שברובם חסרים פרטים, לחתום ולהקדיש ולבייל ולשלוח בדואר. תאמינו לי שאני עושה כל מה שאפשר כדי שזה יקרה בימים הקרובים, וכולכם תקבלו את הספרים ממש בקרוב…

הספר היה צריך לצאת בחגים? אז למה היה צריך וייל אקסטרה זמן?
שוב, אף מילה על הוצאת מודן. יש פה הוצאה חסרת שם. למה לא להזכיר אותה? לא מגיע לה?
ממשיכים במסע אחורה, ל-23 במאי. סיפור מרגש (לא צינית!) על עטיפות הספרים+ העטיפה. אפילו פה אין שום רמז להוצאה.

וייל

גם ב-19 במאי לא מספר וייל על הוצאת מודן. הוא רק מספר שהספר גמור ותוך שבועיים יקבלו אותו התומכים.
מה זה גמור, ומה היה מצבו ב-30 באפריל, תחילת פרויקט הגיוס? וייל בהחלט מזכיר פה  ספר אחר בהוצאת מודן.
ב-17 במאי הוא מספר שהספרים מודפסים בימים אלו.
ב-30 באפריל סיפר על המיזם לראשונה:

…כדי להשלים את הספר אני זקוק לעוד זמן כתיבה, ועקב כך לעוד כסף…פתחתי פרוייקט באתר המקסים Headstart, ואני מציע לכם לקנות את הספר במכירה מוקדמת, במהדורה מיוחדת לחברי הפייסבוק שלי. עבור 55 שקל, תקבלו עותק חתום, ממוספר, של המהדורה המוקדמת והמיוחדת. ואם סתם נהניתם מכתיבתי בפייסבוק ובא לכם לומר תודה, אפשר גם סכומים קטנים יותר. המהדורה המיוחדת תצא לאור אם יהיו לה לפחות אלף קונים. אלף קוראים שמעדיפים לקנות ספר חדש ישירות מהסופר, ולא מסוחרי ה"ספר שני בשקל, ושלישי עם גלידה".

הנה תשובה שנתן וייל לחדר 404 הלילה:

פנינו לווייל ושאלנו אותו אם חלק מהכסף שגויס מהאוהדים מגיע להוצאת מודן. להלן תגובתו: "בהחלט. אני קונה מהם במחיר הקרן, ומוכר לתומכים. ואני יותר מגאה בהוצאת מודן, שלא עמדו בדרכי, ואיפשרו לי למכור בעצמי – למרות שמן הסתם זה גרם הפסד לצומת ספרים, שהם שותפים בה. אני מבקש להבהיר: מי שקנה את המהדורה החתומה, ממני, לא עקף את ההוצאה – אלא את רשתות הספרים. הן האיש הרע בסיפור. הן אלה שמשאירות אצלן 80 אחוז ממחיר הספר. הן אלה שמוכרות 4 במאה. אותן עקפתי – לא את ההוצאה. אין לי אלא שבחים על כל ההתנהלות של ההוצאה עד כה. על התמיכה, המקצועיות, וההשתדלות למען הספר. זה שמודן שותפים בצומת – בחיאת רבק, נראה לך שאני הממונה על ההגבלים? שאני אחראי על בעלויות צולבות במשק הישראלי?"

סיכומים: אני מאוד רוצה שוייל יחיה בכבוד וירוויח היטב. נשבעת.
נותרו שתי שאלות מרכזיות:
– למה היה זקוק וייל לשבועיים הללו, אם בסופם כתב שהספר כבר בדפוס?
– למה לא ציין לאורך כל הדרך (ברשת) ובאופן עקבי שהספר יוצא בהוצאת מודן? הרי אני יודעת שהוצאות מאוד קנאיות לקרדיט שלהן, ובצדק, כמו כל אחד.
את העובדה שהספר יוצא בהוצאת מודן מצאתי רק ב-ynet ב-30 באפריל, בתוככי הידיעה, במעמקים, ובשורה.
המסגור, כותרת המשנה וכל השאר בהחלט יוצרים מצג אחר. אם יש עוד מקומות בהם הזכיר זאת, אשמח להוסיף.
תוס': לדבריו הערב, בזמן יצירת הסרטון עוד לא היה סגור על כך שהספר ייצא במודן.
ועכשיו:
[poll id="92"]

תוספת, חמישי, 6 ביוני, 10:32

וייל מגיב בפייסבוק:

…1. אני ממש, ממש מצטער, אם הפניה שלי לתמיכה לא היתה ברורה מספיק.
אמרתי בבירור, פעם אחרי פעם, שהספר יצא לאור בהוצאה רגילה, במבצעים הרגילים. אבל כנראה שמשהו בשילוב של וידאו ביתי, ואתר אינטרנט צנוע, יצר רושם אחר. מי שתמך בי בגלל שחשב שאני מוציא את הספר לבד – אני מבקש את סליחתו.
2. חשוב לי להבהיר: הספר לא היה גמור, כאשר ביקשתי את תמיכתכם.
היום שבו העליתי את הבקשה לתמיכה, היה היום שבו חשבתי לנטוש את כתיבתו. הוא היה כמעט גמור, אבל אחרי שנה של כתיבה חשבון הבנק שלי היה, פשוטו כמשמעו, מרוקן.
אז ביקשתי את תמיכתכם לעוד טיפ טיפה של זמן התפנות. וזו ניתנה לי, לאושרי, בכמויות עצומות שלא צפיתי אותן. ואכן גמרתי את הספר בזמן מאוד קצר. ומהרגע שגמרתי לכתוב, הוצאת מודן עשתה מאמצים בלתי אנושיים כדי לזרז את התהליך. והצליחה – תוך פחות מחודש היה ספר מודפס. הם עשו את זה באהבה, מתוך התלהבות אמיתית.
וזה, בדיוק, גם מה שגרם לעובדה שהספר הגיע לחנויות לפני שהגיע לקוראים. טעות אנוש. שנולדה מתוך התלהבות ואהבה לספר.
[…]
למי שתמכו בספר, ועדיין מרגישים מרומים – אנא דברו איתי, ואחזיר לכם את כספכם מייד. זה המייל שלי:
4maggio@nana10.co.il
כנ"ל לגבי כל מי שרוצה לבקש הבהרות נוספות, או סתם לדבר.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

61 תגובות על עוזי וייל במנהרת הזמן

  1. יקיר אביב הגיב:

    פראיירים לא מתים – הם רק כותבים טוקבקים.

    אהבתי

  2. עטרה הגיב:

    החטא הכי חמור של עוזי וייל זה שהוא הרס לציבור את האמון במיזמי מימון-המון. הלכו התמימות והתום. מעכשיו יהיה קשה מאוד לגייס כספים מהציבור בצורה הזאת, אלא אם יהיה פיקוח חיצוני על המיזמים, ולא יהיה, ולכן לא רבים ישושו לתרום את המזומנים שלהם למי שזקוק להם כדי להוציא רעיון מהכוח אל הפועל, וזה כל כך חבל שבא לבכות. הדרך היחידה להחזיר את האמון תהיה חרם על האיש ועל ספריו ברשת ובחנויות, אבל קשה לי להמליץ על זה כי אולי זה אכזרי מדי, לא יודעת. אני רוצה להאמין שזה לא נעשה מרוע לב או מתאוות בצע, אבל תום לב קצת קשה למצוא כאן.

    אהבתי

    • Thomas הגיב:

      ראשית, הוא לא הרס כלום ל95% מהציבור שלא יודעים בכלל מי זה עוזי וייל. שנית, גם לאלו שמכירים, לחלקנו יש נטיה לשמור על פרופורציות ולא לאבד אמון כל כך מהר ועוד בגלל מישהו שכוונותיו היו טובות וכשל בשקיפות ובביצוע, אם בכלל. ושלוש, "הדרך היחידה להחזיר את האמון תהיה חרם על האיש ועל ספריו" ? באמת ? זו הדרך היחידה להחזיר את האמון במיזמי מימון המון ? לטעמי הטענה הזו (על אף רחיצת הידיים "קשה לי להמליץ על זה"..) היא התלהמות וקריאה בזויה לפגיעה כלכלית בסופר ראוי בסה"כ.

      אהבתי

      • עטרה הגיב:

        נכון, הצטערתי על ההצעה הזאת אחרי שכתבתי אותה. היא עלתה אחרי שיחה עם חברים כעוסים שטענו בעדה. הלוואי שאתה צודק והנזק לא כזה גדול כמו שהוא נראה כרגע

        אהבתי

  3. mickey הגיב:

    אגב חירטוטי מתיא מאתמול: בדה מארקר כתוב שיותר עובדים התאגדו השנה מאשר בכל שנת 2012. השנה כבר 21 אלף, אבל המחאה מתה

    אהבתי

  4. אורן הגיב:

    אורלי קסטל בלום מכזבת יצירתית יותר מוייל, בספרים ובחיים.

    אהבתי

  5. עטרה הגיב:

    די ברור שהספר שלו כבר היה כמעט גמור, והוא נזקק בעיקר לפינישים אחרונים (ליטוש, הגהה וכו') לפני הדפסה, אבל אין ספק שהסופר לא היה מספיק שקוף אל משקיעיו כפי שנדרש במיזמים של מימון-המון – שם אתה מבקש מאנשים להאמין בך עד כדי כך שישלחו אליך את כספם ישירות, ובתמורה אמור להציג שקיפות מלאה כדי להצדיק את האמון. וייל היה קצת עמום מדי לאורך כל הדרך ובצדק יצא שאנשים חשים מרומים, גם אם לא רומו בפועל מבחינה משפטית. אבל בעיקר מקומם שבתגובות שלו הוא התייחס בצורה מעליבה ובוטה להחריד לאלה שכעסו עליו. לא היה מזיק לו אילו ענה בצורה יותר אלגנטית, אדרבא, זה היה מוסיף לו כבוד.

    אהבתי

  6. חיליק הגיב:

    לכל אדם חמש עשרה דקות של לינצ'טרנט.

    אהבתי

  7. Gil הגיב:

    מכל הדיון בנושא אף אחד לא כתב האם הספר בכלל שווה את כל הרעש שיש סביבו.

    אהבתי

  8. שיפ הגיב:

    גם אני הבנתי מהדברים שהוא מוציא את הספר בהוצאה עצמית. לא חיפשתי כלום בין השורות כי לא חשבתי שיש עוד משהו מעבר למה שנאמר…
    לא תרמתי לו כי אין לי כסף אבל שמחתי בשבילו כי הייתי בטוחה שהוא מוציא בהוצאה עצמית. זה בהחלט השתמע מהדברים שלו.
    אם הוא היה אומר שאין לחץ של זמן, פשוט הוצאת הספרים שלו מאפשרת לו למכור עצמאית כדי לעקוף את המכירה בדוכנים של 4 במאה, זה כנראה לא היה מניב את השלל שהונב, אבל אולי היה מאפשר לו למכור לאורך זמן ספרים ברשת, ואנשים היו קונים מתוך ידיעה שזה רווחי יותר לסופר. החלק הכי בעייתי כאן קשור לדד ליין הפיקטיבי.

    כל העניין מצער, כי היתה פה דוגמא לסופר שיכול להצליח בלי להשען על הוצאות ספרים, ומה שהתברר בסוף זה שכל העניין היה ניסוח זהיר וחסר של אירוע אחר לגמרי, שבעצם לפי מה שהבנתי לא היה ולא נברא…

    אחרי כל זה, הלוואי שהספר יפה וטוב, הספר לא אשם:)

    אהבתי

    • idoangel הגיב:

      בתשדיר הוא אמר: "כתבתי ספר, רומן, שאני מוציא עוד מעט, והוא כמעט כמעט גמור… עלה לי רעיון… לנסות לפתות אתכם לקנות מהדורה מוקדמת, זולה יותר, חתומה… ישירות ממני, לפני שזה יוצא לאור בחנויות."

      בח-נ-ו-י-ו-ת.

      אהבתי

      • מיא עשת הגיב:

        זה מייגע כבר לחזור על זה אבל ספר שנמצא בחנויות בתחילת יוני ונמכר עכשיו במסגרת מבצע של 3 ב-99 בצומת ספרים לא כמעט גמור בסוף אפריל אלא גמור, וכמובן גם לא יותר זול, ומן הסתם כדי להשלים אותו אין צורך בעוד זמן ולא בעוד כסף. הכל ברור כאן והוויכוח על העובדות לפחות מיותר.

        אהבתי

  9. idoangel הגיב:

    די כבר. ב-30 באפריל וייל התראיין לYNET. פחות מ-24 שעות אחרי שהפרויקט התחיל.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4374224,00.html

    הוא אומר שם: "הספר יצא לאור בהוצאת מודן וימכר גם במחיר רגיל בחנויות" מסביר וייל, "אבל כדי להשלים אותו אני זקוק לעוד זמן – כלומר לעוד כסף. לפני שנגיע לשם, אני מציע גרסה מיוחדת וחתומה למי שרוצה לקרוא את זה קודם. זה מאוד נחמד למכור למי שעוקב אחריך ואוהב אותך".

    אהבתי

  10. שועלן הגיב:

    הדבר הכי אהוב באינטרנט (ובכלל) זה להמליך מלכים רק כדי לגולל אותם בזפת ונוצות אחר כך.
    אבל כן, היתה פה הטעייה, אבל אני חושב שהיא לא היתה מכוונת, ואסתי סגל הסופרת(?) גם הטעתה את הקוראים בכך שהיא קישרה בין הוצאת הספרים ל-4 במאה.
    ההסבר שהוא נתן לחדר 404 הוא המשכנע ביותר – במכירה האינטרנטית הוא עקף את צומת ספרים, שהם ה-4 במאה ויד מיותרת בדרך.
    הוצאת הספרים לא כזו מעניינת – אם לא היה לו את ההוצאה, הוא כנראה היה מוציא סכום די דומה על שירותי ההדפסה, גרפיקה, עריכה וכו'.
    שורה תחתונה, הוא לא באמת "היה צריך את הכסף" כדי לגמור אותו, זו היתה הדרך שלו (בהסכמת מודן) להגדיל את רווחיו מהספר בעזרת שיווק ישיר לצרכן + קידום מכירות כללי (באזז).

    אהבתי

  11. מיא עשת הגיב:

    אני חייבת תודה גדולה לעוזי וייל, כי כל האנשים כולל המגיבים כאן, שלא מבחינים בשקר כשהוא מרוח להם מול הפרצוף, פתרו לי תעלומה והיא איך ביבי ממשיך להיבחר כאן לראשות הממשלה כל ארבע שנים.

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      אם הוא היה אומר בסרט של הפרוייקט "אנא עזרו לי לעקוף את הרשתות המפיצות שעושקות את הסופרים, ולהרוויח קצת יותר מכמה שקלים על כל עותק" אני מניח שזה היה מספק אותך וכנראה שגם היית קונה דרכו (אם היתה לך כוונה לקנות את ספרו).
      לדעתי זו היתה מטרתו מלכתחילה. חבל באמת שלא הציג זאת פשוט כך. בכל מקרה, בפועל התוצאה זהה לחלוטין. בקטנה.

      אהבתי

      • mickey הגיב:

        מכיוון שהוא אמן של מילים ויודע להתנסח נהדר, יש לחשוד בכוונותיו כפל כפליים. אם הוא אכן היה מתנסח כך מלכתחילה זה היה הרבה יותר שקוף ולדעתי גם יותר יעיל

        אהבתי

        • לוחמה אלקטרונית הגיב:

          "הוא אמן של מילים ויודע להתנסח נהדר" – נראה לי שהסרטונים לא ממש עושים לו חסד.

          אהבתי

          • mickey הגיב:

            יש הבדל בין התנסחות בעל פה לבין התנסחות בכתב. נניח, ישראל כץ, שר התחבורה: הבחור מדבר נהדר, אבל קראת פעם משהו טוב שהוא כתב? אותו דבר יאיר לפיד

            אהבתי

  12. roypeled הגיב:

    הקטע היחיד שמטריד מאד זה עניין הזמנים, ואני מקווה שווייל יתייחס אליו. אם הספר כבר היה גמור למעשה, וזו היתה רק עוד דרך להרוויח עוד קצת כסף, זו רמאות. אם באמת השקיע עוד שבועיים בכתיבה, אז זה לא יותר מאי-הבנה. הייתכן שגמר לכתוב רק באמצעי מאי והספר בחנויות בתחילת יוני? נשמע מאד מוזר, אבל יש דברים מוזרים שבסוף מתברר שיש להם הסבר הגיוני, לכן אני מקווה שיתייחס גם לנקודה הזו.

    אהבתי

  13. עופר הגיב:

    להגיד "אני ממש לא אוהב את אווירת הארבעה ספרים במאה שקל. כל השיטה הזאתי…" ואז להוציא את הספר במודן, זאת אחיזת עיניים, אם לא הונאה ומרמה של ממש.

    בדיוק כמו שאני אגיד ש"לאכול בשר זה רצח וצמחונות זה ה-דבר", ואז יתפסו אותי אוכל בתאווה שיפוד מדמם, ואני אגיד: "אבל לא אמרתי בפירוש שאני לא קרניבור". יאללה יאללה.

    וגם: זה שהוא סוג של נוכל, לא פוגם בעיניי באמנות הנהדרת שלו. אני אקנה את הספר, בחנות ספרים, ואקרא אותו, וגם בטח אהנה ממנו.

    אהבתי

    • roypeled הגיב:

      לא בדיוק. לבשר יש אלטרנטיבה, למכירת ספר באמצעות רשתות ספרים אין ממש אלטרנטיווה, למי שזו פרנסתו. מאלפיים עותקים שהוא מכר ברשת והרוויח מהם 17,000 ש"ח (בדקתי V, החשבון יוצא בסדר) אי אפשר לכתוב ספר במשך שנה או כמה שזה לוקח.

      אהבתי

      • roypeled הגיב:

        אני מתקן – החשבון לא יצא לי לגמרי בסדר, אבל בסביבה.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          מאיזה סכום צריך להוריד את המע"מ? הסכום המלא? לפי המיקום בטקסט? על מה הוא מקזז את המע"מ ועל מה לא?
          אם הוא באמת מוריד 50% מס הכנסה על כל הרווח שנותר לו, זה אומר שזו הכנסה נוספת להכנסות הקבועות שלו שהן גם כבר בדרגת המס הגבוהה ביותר, מכאן שהוא בכל מקרה לא היה לחוץ על כסף כדי לסיים את הספר. מצד שני, יכול להיות שזו סתם הפשטה מוגזמת של שיעור המס.

          אהבתי

          • velvet הגיב:

            יצוין כי שכר סופרים הוא אוטומטית 49%. גם מ-100 ש'.

            מיסוי שכר סופרים בישראל
            בהתאם לצו מס הכנסה (קביעת שכר סופרים כהכנסה), התשכ"ד-1963, המשלם שכר סופרים חייב לנכות ממנו מס הכנסה במקור. בהתאם לתקנות מס הכנסה (ניכוי משכר סופרים), התשכ"ד-1964, שיעור המס המנוכה במקור משכר סופרים שווה לשיעור המס המרבי (49% בשנת 2005). כאשר שיעור זה מופרז, ניתן להקטינו באמצעות פנייה לפקיד השומה.
            להקטנת מס זה ניתן לקזז מההכנסה הוצאות שהיו ביצורה, כגון הוצאות על צילומים, מכשירי כתיבה, ספרי עזר וכדומה. תנאי יסודי להכרת פקיד השומה בהוצאות אלה הוא רישומו של המחבר כעצמאי במשרדי פקיד השומה, ורישומו המקביל כעוסק במשרדי מע"מ. רישום זה מאפשר גם קיזוז תשלומי מע"מ המלווים הוצאות אלה מהמע"מ שגובה המחבר מהמו"ל.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              אני לא מבין את החוק הזה.
              אני מניח שהחרגת מיסוי הסופרים נעשתה לטובתם ולא לרעתם. למה לגבות מהם את מדרגת המס הגבוהה ביותר מהשקל הראשון ולא כמו ככל האדם?

              אהבתי

              • אורן הגיב:

                לא, זה כללי הניכוי במקור, מבצעים תאום מס.

                אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  אז חזרנו למשבצת 1.
                  אם נשאר לו ביד לאחר התיאום מס 50%, סימן שההכנסות שלו גבוהות מאוד ללא קשר לספר.
                  אם יותר, אז הוא שוב מטעה את הקוראים (כן, לוקחים לך 50% בהתחלה, אבל אח"כ מחזירים לך בהתאם להכנסה השנתית).

                  אהבתי

            • לוחמה אלקטרונית הגיב:

              נשמע מס דרקוני לחלוטין. כמה כבר חלקו של המס הזה מכלל הכנסות המדינה? האם אין מי שירים את הכפפה, וישפר את מצב הסופרים בישראל באמצעות הפחתת מס הסופרים במקום העלאת התמלוגים שתגולגל אל הלקוח? נדמה לי שחוק הסופרים המוצע לא נותן מענה לבעיה. כנראה שבימים אלו של העלאות מסים נאיבי מדי לקוות לכך.

              אהבתי

              • mickey הגיב:

                לאורך ההיסטוריה כולם מקבלים מרשויות המס פטור גורף על מס משכר סופרים. זה אלף-בית וקומון נולג'

                אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                שכר סופרים זו שיטת תשלום שפוטרת את המוטב מניהול ספרים. למרות שמה היא מאפשרת לכל עסק לשלם לכל מוטב בלי שהלה ינפק חשבונית. המוטב יכול לבצע תאום מס ולקבל החזר על פי גובה הכנסתו השנתית.

                אהבתי

                • velvet הגיב:

                  מאיפה הבאת את זה? אני מנהלת ספרים באבוה ומנפקת חשבוניות כאורח קבע.

                  אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    תאום מס מאפשר להמנע מניהול ספרים כעצמאי במקרה של שכר סופרים.

                    אהבתי

                    • velvet הגיב:

                      כנראה שאני צריכה להחליף את הרו"ח שלי בך ובזקן.
                      אם תגבו פחות כסף ממנו, אז בכיף.

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      אוף תמיד אני,אני,אני. לא דובר עליך. יש מוכשרים פחות המשתכרים ספוראדית שכר סופרים, ומציגים למשלם תאום מס ולא חשבונית, בכדי להמנע מניכוי במקור.

                      אהבתי

                    • mickey הגיב:

                      אני מתפלא שוולווט לא יודעת את זה, אחרי אינספור שנים במקצוע 😯

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      מה הלא הגדול, ולווט היא מהמיליונרים המנהלים ספרים, ולא פשוטי העם הקוששים בפתחו של פקיד השומה 😀

                      אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    ולכן תהא זו שטות לקבל תשלום כשכר סופרים. את יכולה להנפיק חשבונית עבור כל תשלום ולהמנע מניכוי מס במקור ו/או לשלם על פי גובה הניכוי שנקבע לך (אם זה מעל 5% החליפי את רואה החשבון שלך).
                    אני משתמש מדי פעם בשירותיהם של מומחים שהם שכירים ומשלם להם שכר סופרים. זו פרקטיקה מאד נפוצה

                    אהבתי

                • ShulamiD הגיב:

                  לא הבנתי . האם אפשר לפתח את הנושא ולהסביר בהרחבה

                  אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    שכר סופרים הוא שם של תשלום תמורת ביצוע עבודה על ידי מאן דהו שאינו שכיר של המשלם ואינו עוסק מורשה החייב לנפק חשבונית כנגד התקבול. כדי למנוע חמיקה מתשלום מס נקבע ניכוי מס במקור שהוא בגובה המס המירבי על הכנסה מעבודה. מכאן ניתן להבין שזו צורת תשלום שמתאימה רק לשכירים של מעסיק שאינו המשם ולבלתי מועסקים. מקבלי שכר סופרים יכולים, כמו כל משלם מס אחר, לבצע בסוף כל שנה תאום מס, במסגרתו תקבע חבות המס שלהם על פי ההכנסה השנתית שלהם. מסכום זה יקוזז מה שכבר נגבה מהם. אם סכום הקיזוז גבוה מגובה החבות הם יקבלו החזר.
                    למי שרשום כעצמאי אין שום אינטרס לקבל תשלום כשכר סופרים שכן הניכוי במקור שנקבע לו רחוק מאד מאחוז המס המירבי. מבחינת המשלם אין נפקא מינה אם התשלום בוצע כנגד חשבונית או נרשם כשכר סופרים, בכל מקרה זו הוצאה מוכרת.

                    אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      לדעתי ניתן לבצע תיאום מס מראש, להציגו למשלם, ולא לחכות עד אפריל להחזר.

                      אהבתי

                    • mickey הגיב:

                      זה אלף-בית של ניהול ספרים, לא רוקט סאיינס

                      אהבתי

                    • חייל זקן הגיב:

                      אני נוהג לשלם שכר סופרים לשכירים ולא נתקלתי בזה אבל ייתכן שהסיבה היא שהם ממילא במדרגת המס הגבוהה. מכל מקום השיטה הכי טובה היא להרשם כעוסק זעיר, מה שמקנה פטור מניכוי במקור.

                      אהבתי

  14. גוסטה הקטנה ז"ל הגיב:

    בקיצור… שילמתי 55 שקלים לווייל דרך הרשת.
    מתי אני אמורה לקבל את הספר?

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מי שהזמין עד הזמנה מספר 24055 – שזה קרוב לאלפיים, והרוב המוחלט – יקבל את הספר בדואר תוך כמה ימים. השאר, בתום הזמן שהוקצב לפרוייקט – שזה בעוד שבועיים בערך.

      אהבתי

כתיבת תגובה