עכבר הכפר

maariv29.7.13yediot29.7.13

haaretz29.7.13isra29.7.13
makor29.7.13Þ

הכותרות הראשיות

שוב, מעניין לראות איך ידיעות לוקח את הקו הכי קיצוני בכותרת הראשית שלו, הכי פופוליסטי, שמטרתו היא להמריץ את הדם, להוציא אנשים לרחובות, לזעוק זעקה: "הרוצחים ישוחררו" בכותרת ענק. אף עיתון לא השתמש בכותרת הזה. בטח שלא בפונט כזה, ובצעקות אימים. זה לא שהכותרת שגויה, ברור שלא, איש לא חושב שמי שישוחררו הם ל"ו הצדיקים, אבל ההגשה, ההתלהמות, קריאות המלחמה הן המאפיינות את העיתון, שהעמדה שלו מיטשטשת על פי כיוון הרוח: אז אתם נגד? בעד? אז מה הכיוון?

בכפולת 2-3 מובאים דברי ראש השב"כ, יורם כהן, עם המוטו "שחרור רוצחים פוגע בביטחון".
בכפולה הבאה מובאים דברי עדי מוזס, ששכלה את אמה ואחיה ב-1987. דבריה כבר נשמעו בסו"ש, אבל למה לא שוב. עוד בכפולה: דברי רחל כהן, דודתו של רונן לוי קרמני.

בע' 5 של ישר"ה, עם הפניה בשער, מופיע טור הדעה של גונן גינת. אומנם אין לו את הכותרת החביבה עלי, "אימפריית הרשע של נוני מוזס", אבל ידיעות מוזכר בו.

אין מה לדבר, ההבנה לנרטיב הפלשתיני, שמחבבת מפוצצי אוטובוסים עמוסים, הגיעה לנקודה ביזארית למדי. גם הצביעות של "ידיעות אחרונות", שדורש ללא הרף לפתוח במו"מ עם הפלשתינים וברגע שהוא נפתח מנהל מלחמת חורמה נגד המחיר, לא חורג מנורמות הצביעות הרגילות שם.

עכשיו, את מי מאשים גינת בהמשך דבריו? זהו חידוש, לדעתי. את אבו מאזן. למה?

עם הגשת הדרישה לשחרר רוצחים נתעבים היינו אמורים להכריז שמי שמעלה דרישה כזו, מעיד על עצמו שהוא אינו רוצה בשלום. העובדה שאבו מאזן הוא מכחיש שואה, גזען שדורש לשחרר רוצחים גזענים – היתה אמורה להפוך את אבו מאזן לבלתי כשיר להיות פרטנר לשום דבר.

זאת אומרת, לא רה"מ שהסכים הוא האשם, אלא אבו מאזן שדרש. ולא שאני רואה את רה"מ אשם במשהו בהקשר זה, שלא יהיו אי הבנות.
ויש גם את ציפי חוטובלי המתנגדת, ואת נחמן שי שמתנגד עם ברכת דרך (בעמודים האחוריים), ודן מרגלית שמסביר למה הכל יהיה טוב בסוף.

ובהארץ, מאמר פרשנות של יוסי ורטר:

מצד אחד, נתניהו צריך להיות אסיר תודה לשרים שמנעו ממנו השפלה ומבוכה קולוסאליים. מצד שני, התפלגות שרי הליכוד בהצבעה חייבת להוות נורת אזהרה עבורו: אם על עניין לא קל רגשית, אבל ממש לא אסטרטגי, רוב שרי מפלגתו אינם הולכים איתו (3 תמכו, 2 נמנעו ו–2 התנגדו), כיצד הם ינהגו כאשר על השולחן יונחו במלוא משקלם נושאי הליבה? ירושלים? הגבולות? הפליטים? פינוי ההתנחלויות?
למעשה, אתמול נורתה יריית הפתיחה של קמפיין הימין נגד התהליך. שרי הליכוד היו המומים מעוצמת ההתלהמות של המתנחלים שבאה לידי ביטוי במאות מסרונים גדושי נאצות ואיומים שהציפו את הסלולאריים שלהם. "אם אומר שהיה מסרון אחד בכל שנייה, לא אגזים", תיאר אחד השרים, "המתנחלים היו צריכים להודות לנתניהו ולא לאחל לו מיתות שונות ומשונות.

במעריב מוקדשים הכי מעט דיונים לעניין בעמודי החדשות. רק ע' 4-5. הכותרת הראשית מערבבת את השיחות הנפתחות היום עם שחרור האסירים.
אבל כפולת הדעות עמוסה: אורי אליצור, לדוגמה.

מדינת כל גזעניה

איך מתייחסים הבנקים לערבים (שרון שפורר, הארץ, ע' 3)?
שיחה בין מוקדן למישהו, על ההבדל בין הלקוחות השונים.

כרמית ספיר-ויץ מנקודת מבט אחרת על בדיקת הד.נ.א השנויה במחלוקת.

מסביב לעולם

כמה טוב לשמוע על פרשיות האהבהבים של שועי עולם. קחו למשל את אריק שמידט, יו"ר גוגל, המנהל נישואים פתוחים (מאוד פופולרי היום) ומנווט בקלילות בין עשרות מאהבות.

'The reason I am speaking out now is that it is ironic that someone like him can be so free and easy discussing other people’s privacy issues online while using his vast wealth to protect his own image.’

משתכשכים בביצה

מיקי חיימוביץ מנהלת מגעים.
הידיעה מופיעה גם בשער האחורי של ידיעות. הסוכן, בועז בן ציון, אומר: "עוד לא חתמנו אבל זה הכיוון".

ובינתיים במעריב

ביה"ד האזורי לעבודה פסק: יש להחזיר את חגי מטר לעבודה במעריב. כ"כ יש לשלם לו שכר עבודה מנובמבר 2012 ועד היום, כולל כל התוספות הנלוות. זוהי הכרעה חשובה במיוחד, ומי שעיתותיו בידיו מוזמן לקרוא אותה. מי שלא, ולא מסתפק בשורה התחתונה שלי יכול לדלג לעמוד האחרון ולקרוא את הסיכומים. נראה לי שפסה"ד הזה עוד ינופנף וישמש אבן דרך עשרות בשנים מעתה והלאה.

[gview file="https://velvetunderground.co.il/wp-content/uploads/2013/07/חגי-מטר-פסיקה-28.7.13.pdf"%5D

יש עורכים בבית?

כפולת האמצע של עמודי החדשות בידיעות היא אחת המיותרות שנוצרו: הדמיות של חברי הכנסת בגיל 70. ההדמיות האלו צורפו להצעת חוק של ח"כ גילה גמליאל ואראל מרגלית, שמטרתה לאפשר לאנשים שהגיעו לגיל פרישה ורוצים בכך, להמשיך לעבוד. אין לי שום התנגדות, אלא מה, ההדמיות לא משהו, והגימיק מיותר. להוכחת מיותרותו העריכתית (כמובן, אין לי שוב בעיה עם כך שההדמיות חולקו בכנסת) מובאת בתחתית העמוד הדמיה של הנסיך הבריטי שזה עתה נולד, בנעוריו. יצרה את ההדמיה ד"ר לין וואלדרון, מומחית אמריקאית לתווי פנים. מה הקשר? אה. זו הדמיה וזו הדמיה.

bdika29.7.13
(תודה להאמיר. אחרי כ-24 שעות באוויר העמוד נמחק).

לפני פיזור

תודה רבה לתומכי הבלוג ד, ק, ע, נ, ר, צ, י, ג, ע, א, ג, א, ב, ת, ת, מ, י.
אם מישהו (לא אתה!) רוצה דוקים, פליז. המכולה עוד לא חוסלה.
dukim

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

85 תגובות על עכבר הכפר

  1. לוחמה אלקטרונית הגיב:

    קשיים בחקלאות: מצד אחד, פותחו צמחים עמידים לבצורת. מצד שני, נמשכת היעלמות הדבורים. מה יהיה?

    אהבתי

  2. איילה חסון על מימון אבטחת הביבי במשחק השלום של ברסה בבלומפילד,
    לא מעניין. בהמשך סיפרה שמעון הנשיא מסר שלא ינגנו את ההמנון של הדמוקרטיה היהודית. לא נעים גינוני נאורות וכו'. שימו לב למטס הראווה של להקת היונים מעל לפמליית הנשיא. יהיה מעניין.

    אהבתי

  3. אורן הגיב:

    פרנקל מסיר את מועמדתו. נכנס לתיקיית, "שיט שגברים עושים בשופינג".

    אהבתי

      • שועלן הגיב:

        אכן צדקת וצודקת.
        לא מבין עד עכשיו מה זה היה.
        קטע קלפטומני?

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          לא ממש הגיוני לאור גודל המוצר.
          התחושה שלי היא שהוא מסתיר משהו אחר בסיפור הזה שמסביר את הכל, אבל הוא לא רוצה לחשוף אותו מסיבותיו שלו.
          כנראה גם שזו הסיבה שהסיר את המועמדות – לא רוצה שהסוד יתגלה בחקירה.

          אהבתי

      • avi הגיב:

        באמת שאין לך על מה ובצער אני כותב את זה, לך ולרבים אחרים. התוצאה מאוד מצערת, בעיקר בגלל שמסתבר שתופעת עלייתו של אספסוף המקלדת הוירוטאלי לכדי כח בעל השפעה חברתית, מזיקה וקשה, הולכת ומתבררת כבעיה חריפה שממש פוגעת ותפגע במדינה, בכלכלה ובכל סדריי ממשל וחיים תקינים.

        מה שחשוב זה לא האמת אלא מה יגידו, לא התוכן אלא החזות.
        אדם אשם עד שלא הוכיח אחרת. שום דיון ענייני ואמיתי על האיש ומשנתו לא התנהל, לא כאן ולא בשום מקום, גם מכיוון שכמובן לרוב האנשים אין שום מושג ענייני, אבל מה בדיוטי פרי הרי כולם מבינים. התקשורת חטאה לתפקידה וברברני המקלדת שצפו וגעשו וניפחו את החזה בהתרגשות חסרת אוויר על שום דבר בעל ערך של ממשי. אחר כך עוד יתפלאו כאן שאנשים רציניים מתרחקים מהחיים הציבוריים כמו מאש.
        מבחינתו האישית פרנקל עשה את הדבר הנכון. בגילו ובמעמדו באמת לא ברור למה הוא היה צריך את זה.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          זה לא "בדיוטי פרי אנחנו מבינים". זה כולנו קונים בסומרפמקט ויודעים שגם שקית בוטנים של 8 שקל מעבירים בקופה.
          אתה לא יכול לצאת ממקום בלי שהקוד ייקרא.
          האיש לא הביא עדיין שום הסברים לוועדה שחקרה. לא לי, האספסוף.
          אולי יש הסברים ממימד אחר, אבל פרנקל החליט שהוא לא רוצה לספק.
          ההונג קונגים עוד לא שלחו שום מסמך (אוקיי, בגלל העיצומים של עובדי משרד החוץ).

          אהבתי

  4. bokovsky הגיב:

    תענוג, ממש תענוג. מתחשק ללקק את השפתיים נוכח נסיונותיהם הפתלתלים, הפאתטיים, המגושמים, של פרשני הימין בישר"ה להיחלץ מהדיכוטומיה אליה נקלעו שלא באשמתם: מצד אחד האג'נדה האידיאולוגית שלהם, הדוחה בתוקף שחרור מחבלים עם דם על הידיים, ומצד שני האג'נדה התעסוקתית שלהם, המחייבת ליקוק עכוזו של ביבי.
    אז מה עושים? הפתרון: מכבסת מלים. קשקשת נואשת, מסובכת-מפותלת בתוך עצמה כמו לינגוויני, בתקווה שהקורא התמים לא ימצא את ידיו ורגליו ויישאר תוהה האם הכותב הינו בעד או נגד. כך למשל הפרשן העילג, אביו-מולידו של הטור המיתולוגי "אימפריית הרשע" – ציטוט: "אפשר גם להתייחס בהבנה להחלטה של ממשלה לשחרר רוצחים. 'דברים שרואים מכאן' וכו'" יאללה-יאללה, אפשר לשמוע את חריקות שינייך עד מטולה.
    זה מה שמקסים אצל אנשי הימין האידיאולוגים, הציונופאשיסטים, חסרי הפשרות: הם אומרים 'לא' אבל בדקה התשעים מתקפלים כל-כך בחן, שזה נשמע לי עוד יותר מזמין מ'כן'.

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      תכפיל את כל הטקסט שלך במינוס וקיבלת ביקורת על ידיעות.
      שניהם פאתטים משרתי אינטרסים באותה מידה.

      אהבתי

      • bokovsky הגיב:

        ידיעות הוא אכן צהובון נחות לא פחות מאשר ישר"ה, אבל בעניין שחרור המחבלים הרוצחים הוא לכל הפחות לא עושה חוכא ואיטלולא מהאידולוגיה שלו (שאין לו)

        אהבתי

  5. captain beefheart הגיב:

    בלי לנקוב בשמו של הישראלי שמנסה בכל כוחו להיות "המבין באמריקה", אין ספק שהדבר האמיתי הוא מנחם לס. גם אם אתם לא אוהבים ספורט, כבר ארבעה עשורים שהוא מביא משם את הסיפורים הבוננזים, בלשון ישראלו-אמריקנית אותנטית ומקסימה. בשנה האחרונה הוא העלה הילוך עם האתר HOOPS.co.il ואף הצליח לקבץ לשם נבחרת כותבים (אלמונית ברובה) ממש ממש טובה. מומלץ בחום.

    אהבתי

  6. shttutit הגיב:

    הצפה

    נורא

    אהבתי

  7. חייל זקן הגיב:

    יש שופטים בירושליים. לאחר האמת לשעתה אנו מקבלים היום את הקינטור. אמור מעתה המילואימניקים שנעצרו על ידי המשטרה ברמאללה קינטרו את האצילים הערבים.

    אהבתי

  8. avi הגיב:

    פסק הדין של בית הדין לעבודה בעניין חגי מטר הוא פשוט עלוב.
    עם כל חוסר הערכתי להתנהלותו הכושלת והתימהונית של בן צבי , מעריב הוא לא מפעל הסתדרותי ולא שייך למדינה אלא קניינו של בן צבי וגם לא של בית הדין לעבודה והשופט שישב בדין. זכותו של בן צבי לפטר תועמלן בשקל שכל קשר בינו לבין עיתונאות הוא מקרי בהחלט, בטח ובטח שמטר מפיץ פרופגנדה שהיא בניגוד מוחלט לתפיסת עולמו של המו"ל שלו.

    אהבתי

    • bokovsky הגיב:

      מעריב עבר על חוק ההסכמים הקיבוציים, כך קבע בית המשפט. בנוסף, החוק קובע כי יש לזמן עובד לשימוע לפני פיטוריו. מעסיק לא יכול לזרוק עובד סתם כך לרחוב מהיום למחר כי מתחשק לו.
      זכותו של בעל עסק לפטר עובדים, אבל אין זו זכותו לצפצף על החוק.
      קאפיש?

      אהבתי

  9. עומר מן הגיב:

    שני דיווחים על דברי ראש השב"כ עם הבדלים משמעותיים באג'נדה של המדווחים.

    בידיעות (כותרת ותקציר):

    ראש השב"כ: שחרור אסירים יפגע בביטחון
    יורם כהן הסביר לשרים כי ההרתעה נשחקת, האסירים שבים לעסוק בטרור, אך הכניסה למשא ומתן "מרגיעה מעט את השטח".

    /

    בהארץ (כותרת ותקציר):

    ראש השב"כ בישיבת הממשלה: חידוש המו"מ ירגיע את השטח
    בישיבת הממשלה הטעונה בה אושר שחרור 104 האסירים הפלסטינים, הוסיף יורם כהן כי שחרור מחבלים עלול לפגוע בביטחון כיוון שחלקם יחזרו לטרור

    בהמשך הידיעה ברק רביד נוזף בראש השב"כ על דבריו נגד השיחרור וכותב:

    ראש השב"כ לא התבקש על ידי נתניהו או אחד משריו להביע עמדה התומכת או מתנגדת לעצם החלטת הדרג המדיני לשחרר אסירים ביטחוניים שרצחו ישראלים.

    אהבתי

    • עומר מן הגיב:

      כלומר:
      בידיעות הוא קבע נחרצות שהשיחרור יפגע בבטחון, והמו"מ מרגיע מעט את השטח.

      בהארץ הוא קבע נחרצות שהמו"מ מרגיע את השטח, והשיחרור עלול לפגוע בבטחון.

      אהבתי

  10. אורן הגיב:

    צריך לשים את את ההתקפה של הדיילי מייל על שמידט במסגרת הראויה.
    מדובר בחלק מהקמפיין של העיתון לחסימת תכנים פורנוגרפים באינטרנט.
    מעבר לכך זה בטבלואיד שגם סימני הפיסוק שלו עשוים בטעם רע.

    אהבתי

  11. עו"ד הגיב:

    כשהמיסים על האלכוהול במשקאות האלכוהוליים הועלו וכך שבניגוד לכל הגיון הועלו התייקרו (מאוד) המשקאות הזולים והיקרים הוזלו, שמענו טענה רשמית שאפשר לתמצת אותה במשפט: "זה לא אני, זה שטייניץ, זה לא אנחנו זה מסמך והסכם עם "OECD". היום מתפרסמת כתבה מעניינת בכלכליסט לפיה, בלשון חופשית: 1. זה שקר 2. אין מסמך כזה. לפיד בתגובה: יש מסמך, לא תראו אותו כי הוא סודי.
    סיכום ביניים: מעייפת המדינה הזו, פשוט מעייפת.

    אהבתי

    • avi הגיב:

      לא לכלכליסט וגם לא לכתב שלו וגם לא לך פשוט אין מושג על מה הם מדברים.

      הפקיד שנשאל על המדיניות ע"י כתב כלכליסט דיברר מדיניות רשמית כללית ולא יותר מזה. רוב הסיכויים שאפילו הוא עצמו יודע שהוא לא דובר אמת.

      אלכוהול היא תעשייה שמגלגלת מיליארדים וישנו לחץ עצום שמופעל בעיניינים שכאלו מצד מי שמייצג אינטרסים כלכליים באיחוד האירופי, הרבה הרבה מעל הרמה של איזה פקידון בארגון, שישראל תשנה את מדיניותה בנושא וכך קרה לבסוף. לפיד קיבל אפילו מכתב מאיים בנושא לאחרונה משר בכיר באיחוד האירופאי שהבהיר לו שהוא אפילו לא יכול להתחמק מזה גם הוא רוצה. למרבה הפלא השר הזה לא מדווח לפקידון האמור בארגון… לכו תבינו.

      אהבתי

      • עו"ד הגיב:

        ניחא אני, אני באמת לא יודע מהי האמת, ואפילו ציינתי שזה רק סיכום ביניים, כי האוצר יהא חייב להגיב על הדברים ולא רק בטענה המגוחכת שמדובר בהסכם סודי, אבל בעולם שממנו אני בא, כשאומרים שאין לכלכליסט ולכתב דוד רפאלי ולבית הדין לעבודה (בזמזום המיותר הנוסף שלך למטה) מושג על מה הם מדברים, מביאים איזושהי הוכחה טובה ולא נסמכים על תחושות בטן.

        אהבתי

  12. תגובות עפות וחוזרים, חוזרים ועפות.

    אהבתי

  13. חייל זקן הגיב:

    העולם כמרקחה.
    שוקן מצטרף למוזס במתקפת מלקחיים קלאסית מימין

    אהבתי

    • העולם כמרקחה בזכות הרוקח שנעלם מהסיקור התקשורתי.
      העם הפלסטיני לא מאמין בפתח ולא באבו מאזן. הציבור היהודי לא מאמין שמסירת שטח לפלסטינים תביא שלום ולא בנבחריו.
      שוכחים שהרוקח מתפרנס ממחלות, לא משנה מה נקבל במרשם השלום -כל עוד המחלות מפרנסות הרוקח ידאג שימשיך לכאוב לנו.
      האוטובוסים בדרך.

      אהבתי

    • לוחמה אלקטרונית הגיב:

      איך לא חשבו על זה קודם? כדי לפתור את הסכסוך היהודים פשוט צריכים להכנע ולוותר על המדינה שלהם. מחיר פעוט לשלם עבור שלום לדורי דורות, כמודגם סביבנו יום-יום. הארץ יורד לתהומות חדשים.

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        כאשר יפסיקו להתייחס בבלוג לכל מאמר דעה אישי כעמדה רשמית של "הארץ", אני מבטיח להתחיל לאכול דוקים.

        אהבתי

        • לוחמה אלקטרונית הגיב:

          להארץ יש עמדה, רשמית או לא? אין לי מושג. אני רק יודע איזה סוג מאמרים הוא מפרסם. איך אמר אתמול הקפטן: פעם אחת – מקרה ; פעמיים – צירוף מקרים ; שלוש פעמים – מגמה. ואני אומר – שיטה.

          אהבתי

        • אז תגיד שבעמדה רשמית עסקינן. חשבתי שארגון שמעסיק חובבי ציון כמו הגידון והעמירס לא מתבקש לעמדה רשמית. העמדה משתמעת בכל יום ומכל ידיעה שאפשר (בעזרת הטיות מזעריות ועריכות מגמתיות קטנטנות) לגזור ממנה האשמות לחובת הציונים.
          כשיתחילו להתייחס להארץ כביטאון אנטישמי בלי למצמץ ולכווצץ בשם הדמוקרטיה וחופש הביזוי אני מבטיח שתצום.

          אהבתי

  14. על ידיעות נאמר- גם שעון מקולקל מצביע על הביבי פעמיים ביום. מדובר בשחרור רוצחים. מה יש לעדן או להוסיף?
    גם סוחרי הנשמות שמקדמים את תיירות הבואו לתוהו צריכים פרנסה.
    מגיע להם, גם להם יש ילדים וכמה נשק אפשר למכור?
    מה מליונרים, וכמה מרוויחים מהקמת תשתיות?
    על כמה נכסים אפשר להשתלט בכוח?
    -וכל זה בשביל מה, בשביל מה?
    כולה כסף. איזה שטויות!

    אהבתי

    • captain beefheart הגיב:

      השעון המקולקל הוא ישראל איום. צודק (באופן נדיר) גינת בהאשימו את ידיעות בצביעות.

      כסמולן מסריח, בנם הלא חוקי של ברל כצנלסון, נעמי חזן ואחמד טיבי, נצר לאדומי בורוכוב (מצד אחד) ולאבא חושי (מצד שני), שחיין בבריכות הקיבוצים שנבנו בזיעת אפי המזרחים מהמעברות, סולן האינטרנציונל ושחקן משנה במחזמר "עוז לתמורה בטרם פורענות" – אני מאחל לביבי נתניהו שיהיה ראש ממשלה עוד הרבה שנים, ובלבד שיעשה את מה שטוב למדינה ולא את מה שרוצים המתנחלים.

      אהבתי

  15. Toferet Ani Vetoferet הגיב:

    יום שישי, מקומון ר"ג של ידיעות.
    תמונת השבוע היא לכבוד חג האהבה.
    רוכבת קטנוע (רוכבת? קסדה ורודה) נושאת בלונים.
    הכיתוב לתמונה: "אהבה פורחת, ט"ו באב, יולי 2013, רחוב ויצמן, רמת גן".
    התמונה ורשימת כל נושאי התפקידים במקומון.

    רק מה, אין רחוב ויצמן בר"ג.

    קטנוניות זה הכי אני.

    אהבתי

  16. לוחמה אלקטרונית הגיב:

    החידה היומית: איזו מדינה הטילה הסגר, בחום לוהט, על מובלעת קטנה שהיא מקיפה מכל העברים מלבד הים?

    אהבתי

  17. חייל זקן הגיב:

    אבל ההגשה, ההתלהמות, קריאות המלחמה הן המאפיינות את העיתון,

    שרי הליכוד היו המומים מעוצמת ההתלהמות של המתנחלים

    ימות המשיח, מוזס בונה בית בייצהר.

    אהבתי

  18. תומר הגיב:

    עותק פסק הדין בעניינו של חגי מטר אינו מובא במלואו ובכל אופן, שלב הסיכומים חסר ממנו.

    אהבתי

  19. לוחמה אלקטרונית הגיב:

    המאמר של ספיר-וייץ לא מחזיק מים. נכון, יש אנשים בעלי זיקה מפוקפקת ליהדות ש"עושים סיבוב" על סל הקליטה. זה מחיר שמדינת ישראל כקולטת עלייה צריכה לקבל. בדיקות דנ"א לעולים או משתתפי תגלית פסולות, כי ההשתייכות לעם היהודי היא בראש ובראשונה תרבותית ולא גנטית. אם מפעילי תגלית רוצים להפעיל סינון צריך להסתפק בראיון אישי של המועמד/ת ולהפעיל רגישות מתבקשת.

    עצוב גם לשמוע על אפליית ערבים בבנקים, ואני לא קונה את ההסברים שההבדלים בעמלות נובעים ממדדים כלכליים אובייקטיביים. כמוזכר במאמר בהארץ, תחקיר של ערוץ 10 גילה בעבר שמקשים על ערבים להעביר חשבון לסניף באזור יהודי. כאן התירוצים הופכים להיות קלושים יותר. זה פסול וצריך להיפסק.

    אהבתי

    • בנקים מוכרים כסף וזמן. הם קיימים בזכות ניהול סיכונים. תחשוב בעצמך ממי קל יותר לגבות חובות, מי מסתמך על הע"וש ומי על המזומן ותבין שקיימים שיקולים עניינים. אני לא חושב שתאגיד חסר סנטימנטים יעדיף לנקות בגזענות על פני רווחים. זה לא מק'דולנד.

      אהבתי

      • לוחמה אלקטרונית הגיב:

        זה בסדר גמור, כל עוד בודקים את האדם כפרט ולא כמגזר.
        איך אתה מסביר את הקשיים שמערימים על ערבים במעבר סניף?

        אהבתי

        • תסביר לי אתה איך תאגיד מרושע ומאורגן כמו בנק מעביר לעובדים הנחיות גזעניות שעושות דווקא למניאקים עם המבטא והשפם הזה של הערבים.

          אהבתי

          • לוחמה אלקטרונית הגיב:

            אתה צודק, זה באמת מוזר. אבל מי שצריך להסביר פה זה הבנק ולא אני.

            אהבתי

            • הסבירו אולי לא הקשבת.
              עקצו אותם מספר פעמים.

              אהבתי

              • לוחמה אלקטרונית הגיב:

                הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא, וְעַל כָּל-הָעֵדָה תִּקְצֹף?

                אהבתי

                • האמיר הגיב:

                  כן. זה בדיוק מה שנקרא ניהול סיכונים.

                  אתה לא יכול לדעת מראש ש- X יהיה לקוח נהדר או ש- Y ירמה אותך. אתה כן יכול לדעת שאנשים עם מאפיינים דומים ל- X הם בד"כ לקוחות טובים ואנשים עם מאפיינים דומים ל- Y רימו אותך לעיתים קרובות יחסית ולהחליט בהתאם.

                  השאלה האם מדובר בגזענות או לא צריכה להיעשות על סמך הבסיס להחלטה. אם היא נעשתה על סמך נתוני עבר, היא לא גזענית. אם נעשתה על סמך דעות לא מבוססות, היא כן גזענית.

                  אהבתי

                  • תומר הגיב:

                    אני לא חושב שיש מי שמתיימר לטעון ששיקולי הבנקים נעשים משיקולי "גזענות מסורתית" סטייל "יבואו הערבים האלה עם השפמים והריח של העזים ויתקעו לנו את השבריה בגב" אבל זו הכללה וכדרכן של הכללות מסוג זה היא גזענות גם כן, אף אם מעט פחות בוטה.

                    תנו דעתכם מה הייתה התגובה לאפליית, נניח, יהודים ממוצא מרוקאי על רקע דומה.

                    אהבתי

                  • לוחמה אלקטרונית הגיב:

                    גם ניסיון קודם יכול להיות בסיס לגזענות. להלן דוגמא פיקטיבית:

                    אתה ניגש לבנק ומבקש הלוואה. שואלים אותך בנימוס:
                    – אדוני יהודי? היה לנו פשוט עסק עם אחד מיידוף. מאז יהודים משלמים אצלנו פרמיה משולשת.
                    – אה, זה בסדר גמור. ממש לא אנטישמי מצדכם.

                    קרא את הכתבה בהארץ. היחס המפלה לערבים שמתואר שם לא מוגבל לעמלות ופרמיות, אלא גם ליכולת לפתוח חשבונות בסניפים שונים, ללא הגבלה דומה על יהודים. שים לב גם לשפה שמשתמשים בה עובדי הבנק. זה נראה ונשמע מאד לא טוב.

                    אהבתי

                    • גזענות היא שלילה על בסיס גזע- ולא על בסיס נסיון.
                      מיידוף הוא דוגמא מצויינת למקרה יוצא דופן. הרבה שליטים ערבים באזור העדיפו יהודים שישמרו וינהלו להם את הכסף.
                      למה לא העסיקו ערבים- גזענות נגד ערבים?
                      שוב, לא בהכרח. לרוב יהודים פחדו יותר על משפחותיהם היו מנוסים במסחר וידעו קרוא וכתוב.

                      אהבתי

                    • Akiva הגיב:

                      מאז הגניבה של אתי אלון הבנקים הפסיקו להעסיק תוניסאים.
                      לא גזענות, ניסיון עבר.

                      אהבתי

                    • הפוליקלי קורקט מייצר אורגזמות.
                      אסור להגיד ששחורים כהים כי זה גזעני.
                      אסור להגיד שיהודים התמחו בניהול סחורות וניהול ספרים כי זה גזעני.

                      ונעבור עכשיו למצקצקים עם האיבר שהמזדקר מהגזענות היהודית
                      אתם מוכנים להחנות את הרכב שלכם ברהט ליום שלם?

                      אהבתי

                    • האמיר הגיב:

                      ממקרה אחד אי אפשר להסיק מסקנות. מכמה מקרים בהחלט אפשר.

                      נאמר שלאנשים ממוצא X יש נטיה מוגברת לחלות במספר מחלות. חברת ביטוח שתדרוש מהם פרמיה גבוהה יותר לביטוח בריאות או אפילו תסרב לבטח אותם לחלוטין, גזענית? ומה אם ההחלטה לא נעשתה על בסיס גזע? למעשנים יש סיכוי גבוה יותר לחלות במספר מחלות, האם פרמיה גבוהה יותר בביטוח בריאות למעשנים היא אפליה מטעמים שאינם ענייניים?

                      למה האחד אסור והשני מותר, אם שניהם נעשו על בסיס אותם נתונים ואותו היגיון?

                      אהבתי

                    • לוחמה אלקטרונית הגיב:

                      יון – אם אני לא מחנה את הרכב ברהט, זה עניין שלי – אני אדם פרטי. אדם פרטי זכאי להפלות על בסיס העדפותיו האישיות. בנק לעומת זאת הוא גוף ציבורי, ומחוייב לא להפלות בין ציבורים שונים (עו"ד יכול לגבות אותי).
                      האמיר – נכון שממקרה בודד אי אפשר להכליל. העניין הוא שאנטישמים מדופלמים יביאו לך עוד הרבה מקרים. נכון גם שאם חברת ביטוח תעלה פרמיות ברהט בגלל שיש שם עודף גניבות, למשל, זה אכן לא גזעני, אלא כלכלי. במקרה הזה, ההתנהגות של הבנק לא נראית מונעת משיקולים כלכליים (כאמור, בעיית פתיחת החשבון בסניפים).
                      אני לא מסכים לכותרת "מדינת כל גזעניה", אבל גזענות היא תופעה קיימת בחברה הישראלית, כמו גם בחברות אחרות. ולצערי המקרה הזה נראה כנופל בקטגוריה הזו.

                      אהבתי

                    • ל.א

                      1. גזענות היא גזענות- אדם פרטי או חברה. מדובר במחלה, נקודה.
                      הסיפור של הכתבה בהארץ הוא חשיפת גזענות אלה הצפת גזענות יהודית- ורק גזענות יהודית בעוד שהגזענות הערבית אינה קיימת. העיוות האנטישמי מעלה לי ת'סעיף.
                      2. לגבי ניהול סיכונים. כל האתרים שסולקים במיליוניים משתמשים בכל מיני מערכות לזיהוי רמאויות אינטרנט מצד משתמשים. אחד הכללים המשותפים לרוב המערכות האלה היא רשימה שחורה של כתובות IP שכולל מדינות ונתחי יבשות (למשל אפריקה) – גם אם אתה לבן משכיל ומדופלם שמצביע נכון לא יקבלו ממך תשלום בכ. אשראי. למה?
                      כי סטטיסטית לא משתלם להם להסתכן.
                      גזענות?
                      לפי הארץ, בבדאי.
                      חלק מהתוכנות שמעבירות עשרות מליוני $ בחודש נוצרו ע"י יהודונים עם קלשונים לצד המקלדת.
                      3- כל השיח מחורפן בגלל הכללות של הכללות. להגיד שכל הבדואים גנבים זו גזענות,כי עובדתית הם לא. אבל הגענו למצב שאסור לטעון שהסבירות שבדואי יגנוב את הרכב בנגב גבוהה מהסבירות שיהודי יגנוב אותו בשם הפוליקלי קורקט.

                      אהבתי

                    • לוחמה אלקטרונית הגיב:

                      יון – בוא נעשה קצת סדר:
                      1. גזענות היא בעיה בין אם אצל אדם פרטי או מוסד. ההבדל הוא שגזענות פרטית לרוב לא כפופה לסנקציה משפטית. למשל, אם לא מכרתי את הסובארו שלי ליוסק'ה כי הוא גאליציאנער, בית משפט לא יכול לחייב אותי למכור לו. לעומת זאת אם משרד התמ"ת הוציא מכרז על סובארו, הוא מחוייב לפתוח אותו בתנאים שווים לכולם.
                      2. יש פילוחים סטטיסטיים שונים לפי אוכלוסיות שהם מוצדקים. המקרה דנן הוא לא אחד מהם.
                      3. שיח הפוליטיקלי-קורקט בהחלט גורם נזק רב בטיפול בבעיות ממשיות. שוב, לפי התרשמותי זה לא שייך למקרה שלפנינו.

                      אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    מסתבר שבבנק פתחו מערכת ממוחשבת מודרנית לניהול סיכונים על בסיס "בני דודים". ויש פה כאלה שמגינים על זה.
                    אולי בבני דודים הם התכוונו לנוחי ודני בכלל, הגיוני.

                    אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      מסתבר שבתגובות בהארץ הקדימו אותי בחידוד הדנקנרי. שיט, מתנצל.

                      אהבתי

                    • תראה איזה לארג' אני-קבל טיפ לסקופ. תתקשר לאחת מחברות הביטוח ותבקש הצעת מחיר למקיף עבור פיק אפ טויוטא או ג'יפ נחשק. את ההסבר למחיר השערורייתי תוכל להקליט ולהגיד אמרתי לכם.
                      זה שמישהו אחר משלם יותר בגלל גניבות לא קשור לחוש הסולידריות החברתית המפותח שלך. בטח שאין קשר. בנקים וחברות הביטוח? מדובר בבעלים ותחומים שונים לחלוטין.

                      אהבתי

  20. אורן הגיב:

    ידיעות אכן שובר שיאים של עליבות.
    עדי מוזס מדברת שוב, ביום שישי היה מי שלא הבין.

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      מודה מודה מודה.
      לא קלטתי בזמן את הטוויסט בעלילה.
      יש לי גם תירוץ טכני שיישמע לא אמין כעת (כשכתבתי את התגובה עלה לי רק החצי העליון של שער ידיעות, למרות ניסיונות ריפרוש).

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        האמת זו השיטה המקובלת בביקורת התקשורת בתגובות, התקפה על בסיס הסאבטקסט המדומיין.
        אישית מעדיף את זה בתחום הזוגי, יעיל וחסכני.

        אהבתי

כתיבת תגובה