פחות שנה

שנה טובה ומהוללה לקוראי ולווט בישראל ובתפוצות.
שתהיו בריאים, חזקים ועשירים. ובעיקר: צודקים.
Shana Tova from V
איור: דניאל מורגנשטרן.
ועוד שעשוע: פרויקט הקריקטורה היומית של הארץ לפי שנת הולדתכם, רק בתנאי שנולדתם מ-1962 והלאה, שאז החלו להתפרסם הקריקטורות. פתוח לכל, בלי תכמונים.

yediot4.9.13haaretz4.9.13

maariv4.9.13isra4.9.13

הכותרות הראשיות

אז מי, אמרתם, שולח נשק למורדים בסוריה? אופס, זה מה שאמר אמש שר ההגנה שלנו, צ'אק הייגל.
הארץ: הפעילות בסוריה צוברת תנופה.
למה ישראל לא תוקפת בסוריה (אלוף בן).
וואלה: אובמה רק דחה את הקץ.
ידיעות ומעריב מציינים בשער כי ההערכה בישראל היא שהקונגרס יאשר לאובמה לתקוף בסוריה.

מעריב: "63% מהישראלים: לפיד הוא הפוליטיקאי המאכזב של השנה".
הסקר נערך ע"י מכון מאגר מוחות. במקום השני צועד נתניהו, עם 15% בלבד.
מסביר שלום ירושלמי: "מדובר בשאלה פתוחה, והציבור זורק מיד את שמו, כמעט בלי היסוס".
זאת ועוד: "80% (!) מהציבור קובעים כי הממשלה לא מצליחה לטפל ביוקר המחיה ובמחירי הנדל"ן".

גם לוואלה, כמו למאקו, יש עכשיו מגזין: מי הקמפיינר שהמליך את לפיד?
סמי פרץ בהארץ: מי יפרע את הצ'קים שלפיד פיזר?

המשאית

האם היה מחדל אבטחה או לא?

ישר"ה: לשאלה מדוע לא נעצרה המשאית מוקדם יותר השיב גפן כי כניסה של מכוניות ללא בדיקה בגלל אי הבנה של בקשות הסלקטורים היא עניין שכיח. "אי הבנות הן עניין של שיגרה ולא פותחים מייד בירי. שיטת מעגלי האבטחה מונעת מרכב עם כוונות זדון להתקרב לטרמינל. אילו זה היה רכב תופת, לא היתה נגרמת פגיעה בקהל. כשהרכב הגיע למחסום השני, לא נעצר וגם ניסה לדרוס את המאבטח, זה השלב שבו עברנו לירי. אנו בטוחים שאילו היה מתרחש במקום קרב עם מחבלים, הנוסעים והבניין לא היו נפגעים".

במעריב האירוע נדחק לעומק ע' 12 בעיתון. גם פה מרוצה גפן של נתב"ג מעצמו:

אנחנו מאוד מרוצים מהביצוע שלנו. המשאית עברה את המעגל הראשון, שזה בסדר, זה קורה, אך נעצרה במעגל השני, שהוא אפקטיבי גם למניעת פגיעה במבנה וגם פגיעה בציבור הנוסעים. יש לנו סל כלים מאוד נכבד פה בנתב"ג ברמת האבטחה. כלי רב שלא עוצרים או לא מבינים את הבודק בשער הראשי הם עניין שבשגרה. זה קורה לנו כל יום.

ידיעות, ע' 4: אומרים אנשי נתב"ג בעבר ובהווה: "התנהלות המאבטחים הייתה מופתית… המאבטחים פעלו ללא דופי…"
המארקר: המאבטחים פעלו באופן מושכל. וואלה: קור רוח ומקצועיות.

רק ב-ynet התאמצו ולא קיבלו את דברי האורים והתומים מנתב"ג כדברי קודש:

מומחי אבטחה: “כיצד קרה שהמאבטחים בשער הכניסה לא הצליחו לעצור את המשאית מיד? כיצד קרה שהמשאית הגיעה כל כך קרוב לשטח טרמינל 3? האם ירי לכיוון הגלגלים היה מונע ממחבל פוטנציאלי ללחוץ על מתג ההפעלה?” “המשאית פרצה את המעגל הראשון והמאבטחים שהוצבו שם היו חייבים לפעול”, אומר ד”ר זאב גפן, מנהל המכללה הישראלית לביטחון וחקירות בפתח תקווה. “כל מי שעובר בשערי נתב”ג מזהה אחרי שערי הרכב מאבטחים שחמושים ברובים ונשק אוטומטי. המענה היה חייב להינתן על ידם באופן מיידי. כפי שזה נראה, הם לא פעלו על פי ההנחיות והתרגולים“. בנתב”ג נהוגה שיטת אבטחה במעגלים, כפי שהסביר הבוקר ראש חטיבת הביטחון בנתב”ג, זהר גפן… על פי תפיסה זו, כל מעגל אבטחתי עומד בפני עצמו אם הוא נפרץ. “מה שאנחנו רוצים זה לתת עומק למתקן הרגיש”, מסביר ד”ר גפן. “חלק מהמעגלים מופעלים על ידי אנשי אבטחה וחלק מופעלים על ידי אמצעים טכנולוגיים. למרות שכל מעגל עצמאי זה כמו שרשרת: כאשר חוליה אחת נשברת השרשרת תיקרע”. …”למרות שאין עדיין תחקיר, אני חושב שמערך היה צריך להיות יותר תוקפני ואגרסיבי”, אומר ד”ר גפן. “המשאית הייתה חייבת להיעצר על ידי המאבטחים בשער או לפחות על ידי מאבטחים שביצעו מרדף ברכב שעומד במיוחד לצורך זה. אם המשאית הייתה ממולכדת בחומרי נפץ היה מתרחש אסון”.

מר עצמוני

רה"מ לשעבר, אריאל שרון, נותח בבטנו, כדי לשפר את מערכת ההזנה המותקנת בגופו (ידיעות, שער, וואלה). שרון מאושפז במחלקה לשיקום נשימתי ומצבו מוגדר כ"הכרה מינימלית". שרית רוזנבלום מזכירה לסקפטים שבינינו שבדיקת המוח שעבר שרון בינואר 2013 (הוא מאושפז מינואר 2006), קבעה שהוא "מגיב חלקית למתרחש סביבו".
האם יש עוד חולה כמו שרון בישראל? אדם במצבו המוחזק בחיים בנסיבות שכאלו? האם יש מישהו שחישב את העלויות עד כה? ולשם מה? יש למישהו הסבר?

ישראל היום

נעמה לנסקי ראיינה את מנחם מאיר, הבן של גולדה. נחמדות כל השאלות האישיות, לא ממש סביר לבקש מהבן לנתח את דמות אמו כמנהיגה ולהגן על הטענות המרובות נגדה מכל כיוון.

יש עורכים בבית?

noda

אין גבול. ממש לא. "לגלובס נודע כי החוק מאפשר לפרידמן… לצאת לפרישה". לאאאאא, אתם רציניים? איך נודע לגלובס? מישהו הדליף לו? כלומר פשוט שלחו לכתב הגאון את נוסח החוק, וכך נודע לגלובס שהחוק מאפשר? ואולי יש פה בכלל מחדל עם החוק הזה, הארור! "לגלובס נודע כי החוק מאפשר". אשכרה ככה כתוב בגלובס שחור על גבי ורוד, ובשאר האתרים גוררי המידע מצטטים חופשי.

אבישי מתיה ("מאמן למנהיגות ולתקשורת") קורא לפרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, להתפטר בגלל שרשרת החלטות שלו, ואפילו יודע מתי מונה גמזו למנכ"ל (מאי 2010). הוא מציג ארבעה מקרים: פוליו, אלטרוקסין, פפילומה ואבעבועות רוח.
פרשת הפפילומה מעוררת הדים רבים. תופעות לוואי, ויכוחים (מתיה, מאיפה הבאת 21 אלף תלונות?), טענות נגד, הסברים (אין בעולם חיסון בלי תופעות לוואי).
החיסון נגד אבעבועות התקבל ב-2008. לא בקדנציה של גמזו. רק השנה פורסם מחקר המבקר אותו.
מתיה מאשים את גמזו גם בכשלון קמפיין הפוליו (מיעוט המתחסנים), ולא מרוצה מוועדת החקירה שהקים המנכ"ל בפרשת האלטרוקסין. זהו טור דעה, ומטיבו הוא פופוליסטי ושטחי. אלא שאין פה עוד סתם דעה ערפילית כמקובל בטורים מסוג זה, אלא קריאה לאדם להתפטר, על סמך ידע, מן הסתם חלקי מאוד של הכותב. לא הגזמנו?

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

גדעון עשת מידיעות מלגלג קלות (בבלוג שלו) על הכחשתו הנמרצת של יאיר לפיד בידיעות בעניין הגראס. אבל מה שיותר מעניין אותו זה להטיל מס על הציגרלות הללו.

לפני פיזור

תודה רבה לתומכי הבלוג:
ג, י, ג, י, פ, ג, ע, ר, וו, א, ט, ת, ל, נ, ר, ד, ח, ע.

אל דאגה, נתראה כל יום במשך החג, עם טיפ-טיפה מהכתוב בעיתונים.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה קצה האצבעות, שערים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

47 תגובות על פחות שנה

  1. חייל זקן הגיב:

    האם היה מחדל אבטחה או לא?

    בוודאי שהיה. המחדל החל לפני שנים כשמינו תת אלוף בור, עילג וכושל במיל. (שמואל זכאי) למנהל האבטחה בנתב"ג. רק גנרל ישראלי יקבע נקודת עצירה 200 מטר מיעד ההגנה העיקרי כאשר המרחק מהמחסום החיצוני הוא מספר קילומטרים. למרבה הצער אין די בכמה גנבי רכב כדי לחשוף מחדלים ונגזר עלינו לחכות לפיגוע אמיתי אם כי אז יאשימו את הש.ג. במחסום.

    אהבתי

  2. האמיר הגיב:

    והנה אני מגיע באיחור אופנתי.

    אז מי, אמרתם, שולח נשק למורדים בסוריה? אופס, זה מה שאמר אמש שר ההגנה שלנו, צ’אק הייגל.

    מעניין אם זה חלק ממדיניות ההכלה של איראן גרעינית… 😈

    למה ישראל לא תוקפת בסוריה (אלוף בן)

    בן תוקף איש קש. הבעיה שיש בישראל עם המדיניות של אובמה כלפי סוריה היא ההקבלה שלה למדיניות מול איראן: אחד מהנימוקים שמשמשים את ארה"ב למניעת התקפה ישראלית על איראן הוא שארה"ב תעשה את העבודה הזו אם איראן תחצה את הקו האדום שהציב לה הנשיא אובמה. אלא מה, הנה יש לנו כאן דוגמה לקו אדום שאובמה הציב, גם בנושא נשק לא קונבנציונלי, והקו האדום הזה נחצה. גם כשאובמה דחק את הקו האדום שלו לאחור זה לא עזר והקו הזה נחצה פעם שניה. אז אם אי אפשר לסמוך על אובמה שיעמוד על הקווים האדומים שלו בסוריה, איך אפשר לסמוך עליו שיעמוד על הקווים האדומים שלו באיראן?

    אהבתי

  3. אלקטרון חופשי הגיב:

    נשיא איראן, חסן רוחאני בברכה לחג.

    אהבתי

  4. Toferet Ani Vetoferet הגיב:

    שנה טובה.

    אהבתי

  5. captain beefheart הגיב:

    סתם משתף: שומע עכשיו את כל "כמו צמח בר", כולל הדיסק הצמוד בהופעה. איזה אלבום אדיייייייר!

    אהבתי

  6. שועלן הגיב:

    בלוגריות מחשבות את קיצן לאחור?
    (לא הבנתי את הכותרת).

    אהבתי

  7. צפיתי בחלק מהדיון בוועדה ליחסי חוץ. חומר טוב – במלוא המובן הרע. בוקיות אמריקאית ואגו אבל בעיקר בוקיות קשה. קרי מנסה לשכנע את חברי הוועדה דרך הכבוד האמריקאי. רוח הדברים- כיצד הייתם מרגישים אם אסד והסודאני וההוא ילגלגו עלינו בגלל שלא תקפנו אחרי שכבר הבטחנו לפעול?.
    המכובדים טירחנו בשאלות כדי לזכות בלייקים, נזרקו קיטבגים, בערימות. מאלה הענייניות, עולה תמונה שמפאת קדושת החג אתאר בהזדמנות אחרת. את הטענה הקונספירטיבית שממשל אובמה מימן קבוצות ג'יאהדיסטיות כבר שמעתם מבעל כנף, ניחא. הבעיה ששלושת האמיגוס, נציגי הידידה המחבקת לא יודעים לספר על המתרחש בסוריה כלום. כיצד יבטיחו את הנשק הכימי ביום שאחרי התקיפה? נאדה. מי בכלל יהיה שם ביום שאחרי אסד? גורנישט. מדובר באירוע מחשל. חכו שיתפרסם התמליל, אם ובכלל.

    לדבורית והמגיבים, הטרולים, החתולה והתפאורנים -שי לחג ושנה טובה, שתהייה.

    אהבתי

  8. אלקטרון חופשי הגיב:

    פינת הרכילות 2009: מזכיר המדינה ג'ון קרי, וזוגתו המעושרת תרזה לבית היינץ נצפו סועדים במסעדה הדמשקאית היוקרתית נאראנג' בחברת הזוג הלוהט של המזרח התיכון, הלא הם רופא העיניים בשאר ורעייתו המצודדת אסמא. הארבעה לגמו ככל הנראה לימונענע צוננת, אך לא ידוע – אילו מנות הוגשו לסעודה?

    באיחולי שנה טובה, אלקטרונית, דיגיטלית ואנלוגית לבעלת הבית, המגיבים והקוראים!

    אהבתי

  9. ziki הגיב:

    שנה טובה לולווט ולקוראיה

    אהבתי

  10. shttutit הגיב:

    V יקרה שתהא זו שנת הגשמה והצלחה
    בריאות ושלווה

    אהבתי

  11. captain beefheart הגיב:

    עם כל האי שוויון הנובע מכך, אני סבור שראוי לתקצב את זקנתם וחולייהם של רה"מ יותר מאשר את האזרח הפשוט. המקרה של שרון הוא חריג ולכן אין תשובות סדורות. המוח אומר לי נגד, הלב אומר בעד.

    ואם כבר פארסה, מה דעתכם על האבטחה בנתב"ג? נכון, אנחנו רגילים מינקות לראות את המקום כיעד מבוצר, עם השומרים בכניסה שעומדים עם אצבע על הנצרה, ו"מעגלי האבטחה" וכל הג'אז הזה. אז אני, ברשותכם, מבקש להפריך את השטות הזו.

    הדבר שיש להגן עליו בעוצמה בשד"ת הם המטוסים לאחר המראתם. כל האפראט הקרקעי אינו שונה ממקומות הומי אדם אחרים כגון קניונים, אצטדיונים וחופי ים. באופן אבסורדי, לפיגוע שחולל את שגעת אבטחת נתב"ג הגיעו קוזו אוקומוטו ומרעיו דרך האוויר, כנוסעים.

    המשותף לשני הנושאים (שרון ונתב"ג) הוא שאם מסתכלים בעין ישרה על העניין מגלים שיש גם תועלת. בשני המקרים ניתנת פרנסה ללא מעט ישראלים, שמוציאים ממנה לחם לילדיהם.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      האם שרון מרוויח מזה דבר מה? המשפחה? מישהו?
      האין כל הפרוצדורות הרפואיות הקשות שהוא עובר בשמונה השנים האחרונות בעבור איזו מטרה מיסטית לא ברורה, התעללות בחסר ישע?

      אהבתי

      • אלקטרון חופשי הגיב:

        יש כתבה בהארץ מתחילת השנה העוסקת בנושא. בארץ קיים חוק "חולה הנוטה למות" (נוסח החוק, ויקיפדיה), המתיימר להסדיר את הנושא. אינני משפטן, אבל להבנתי, אריאל שרון אינו בגדר "חולה הנוטה למות" לפי הגדרת החוק, כיוון שלא ניתן לומר שתוחלת חייו הצפויה היא פחות משישה חודשים. אם זה המצב הרי שהחוק אוסר לנתקו מהמכשירים. אם בכ"ז ניתן להגדירו כנוטה למות, נדרשת הוראה של אדם קרוב (במקרה הזה סביר להניח – בניו), או של וועדה מוסדית. לדעתי בלתי סביר שוועדה מוסדית תכונס או תחליט על ניתוק שרון מהמכשירים ללא אישור של קרובי משפחתו, כך שהכדור חוזר בחזרה אליהם.
        צריך לזכור ששרון הוא אדם פרטי בנוסף להיותו ר"מ לשעבר, ולכן נראה לי נכון שההחלטה (אם יש כזו, מבחינה משפטית). תהיה בידי קרוביו.
        כאמור, אין לי השכלה משפטית, כך שאם מי מהמגיבים מעוניין לתקן אותי, הוא מוזמן לעשות כן.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          אני רוצה שתמנה בפני עוד חמישה חולים במדינת ישראל במצבו של שרון המונשמים ומוחזקים בחיים שמונה שנים וגם עוברים ניתוחים כדי לשפר את איכות חייהם.

          אהבתי

          • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

            את הולכת נורא רחוק.
            Tell him to name one.

            אהבתי

          • אלקטרון חופשי הגיב:

            מסכים שהמקרה חריג, אבל איך מספר האנשים במצב הרפואי הזה משנה את התמונה מבחינת החוק? להבנתי מי שאוחז בפתיל חייו של שרון הם, כנראה, בניו. מציע להפנות את השאלות אליהם. ואם יתברר שמשפחת שרון נושאת בהוצאות – האם זה יסדיר את העניין מבחינתך?

            אהבתי

            • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

              עכשיו אתה נסחף.
              הם נושאים בהוצאות?
              הוצאות שמוערכות בבערך מיליון לחודש?
              הרי אחת הסיבות להחזקתו בחיים זו גם ההכנסה העצומה (פטורה ברובה ממסים) שבניו מקבלים (בשמו) כפנסיה ונכויות מכל מיני מוסדות.
              בנוסף יש כל מיני הטבות.
              לפני זמן מה פורסם שהכינו את החווה לחזרתו לשם. הוא הגיע הביתה (כנראה אם בכלל) רק לסופ"ש אחד. נכתב שהמדינה מימנה את ההוצאות (מעלית ושאר ירקות). הכל נשאר בחווה בנוסף על שמירה חוקית על הבית הרשמי של ראש הממשלה לשעבר שהוא עדיין חי ויש לו זכויות רבות.
              מצחיק אתה.

              אם בני משפחתו יעבירו אותו לחווה באופן קבוע וישאו בכל ההוצאות בטוחני שיהיו המון כספים שיוכלו לשמש למטרות רפואיות אחרות. מבחינתי לפחות זה יהיה סופר בסדר. אבל תרגיע – זה ממש לא יקרה.

              תעיין קצת בחומר שנכתב על בניו. למשל הסכומים האדירים שגלעד קיבל עבור גלישה באינטרנט ותבין את היחס של המשפחה לכסף לא שלהם – כביכול.

              אהבתי

              • אלקטרון חופשי הגיב:

                קודם כל, תשובה לעניין. הנחתי שכר"מ לשעבר המדינה נושאת ברוב או כל ההוצאות הרפואיות, אבל הצגתי את השאלה כדי להבין האם שורש הבעיה הוא כספי. אני מבין שמבחינתך, לפחות, כן. הייתי נזהר מאד מלטעון שבניו של שרון מנצלים את מצבו כדי ליהנות מפנסיות וקצבאות – הם אמנם לא צדיקים, אבל זו רמה של ציניות שהייתי רוצה להאמין שלא הגיעו אליה. כך או כך, הם (שוב, לכאורה) האחראים להחלטה על גורלו. לא באמת הייתם רוצים שהמדינה תתערב בהחלטות את מי כדאי לנתק מהמכשירים, נכון? זה פתח לצרות הרבה יותר גדולות.

                אהבתי

                • mickey הגיב:

                  אלקטרו, זה פאקינג תשע"ד. כדאי להאמין בציניות, זה ה-דבר עכשיו

                  אהבתי

                • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

                  אני ממש אשמח לאכול את הכובע במידה ויתברר שהבנים תורמים כבר שנים כל חודש כסף, בגובה ההכנסות של שרון + ההוצאות של המדינה על המשפחה והבית, לאיזו קרן מחקר במכון ויצמן שעוסקת בחקר המוח ופעילותו במצבים של תרדמה עם "פעילות מוחית משמעותית".

                  עד אז, תרשה לי להיות צינית בריבוע.

                  אהבתי

  12. Imanuel הגיב:

    שנה מונוטונית טובה 🙂

    אהבתי

  13. Toferet Ani Vetoferet הגיב:

    גם זו דרך מהנה (?) לתהילה.

    אהבתי

  14. mickey הגיב:

    אבישי מתיה הוא עכשיו "מאמן למנהיגות ולתקשורת"? הבנאדם מחליף מקצועות כמו נעליים. מעולם לא פגשתי אדם עם כישורי מנהיגות ותקשורת נחותים משלו, אז אני מבין שזה "תיקון" לראש השנה או מה

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      תחשוב בהיגיון רגע.
      מי נהיה מאמן?
      מי שלא יכול לעשות בעצמו.

      אהבתי

      • mickey הגיב:

        אבל הוא אמור לאמן אותך, ללמד אותך להיות כזה. מאיפה ישאב את תעצומות הנפש?
        אגב, אני זוכר כשהוא התחיל את קריירת האימון, הוא צילם את עצמו חצי שוכב על ספה בפוזה מזמינה, כמו קיסר רומאי שמתכונן לאכול צוואר ג'ירפה ממולא בפודינג דוב. עם דבש.
        וברצינות, נראה כי להיות "מאמן" החליף את המקצוע העתיק בעולם. כל אחד שלא יכול להתפרנס נהיה מאמן. זה מעורר כבוד

        אהבתי

  15. rni22 הגיב:

    מתי יקום מישהו אמיץ וישים קץ לפארסת האישפוז לנצח של איראל שרון? מדובר בעשרות מיליונים כספי ציבור שבוזבזו עד היום (לא כולל הפנסיה הגבוהה שממשיכה להיכנס מדי חודש לחשבונו). אני משווה את אובססיית הטיפול בשרון לעומת הטיפול שקיבלה אימו של יגאל סרנה, למשל, כפע שסיפר בכתבה בלתי נשכחת. המעונות הסיעודיים לקשישים בישראל הם מופת להזנחה, ליכלוך, גסות רוח ואכזריות. ומנגד – המדינה מתעקשת להמשיך לסגוד למנהיג מת ע"י חיבורו לצינורות הנשמה והזנה בחדר ברמת מלון חמישה כוכבים. עד מתי???

    אהבתי

    • mickey הגיב:

      אני חושב ששרון הוא הסייבורג הישראלי הראשון. אני מניח שזה ניסוי באדם-מכונה, והתוצאות יופיעו כמאמר בשם : "הטרמינייטור – אייל בי באק" באחד הירחונים המדעיים

      אהבתי

כתיבת תגובה