סיר בשר

 

yediot12.9maariv12.9.13
haaretz12.9.13isra12.9.13
hamvaser12.9.13makor12.9

הכותרות הראשיות

מהדורת קול ישראל שפתחה את מלחמת יום הכיפורים. אזהרת שמיעה: צמרמורת קשה.

KOLISRAEL

מעריב, הארץ וישראל היום בכותרת ראשית כמעט זהה:
המסר מסוריה ייקלט היטב באיראן (ישר"ה, בתחתית).
המסר שיתקבל בסוריה ייקלט באיראן (הארץ, ראשית).
המסר שתקבל סוריה ייקלט היטב באיראן" ([חלק מ]מעריב, ראשית)
במעריב תמונת השער היא נתניהו בקרב החובלים שבפניהם דיבר. זערורי, כשהחובלים לבני הכנף מקיפים אותו (קובי גדעון, לע"מ).
למה המילה "היטב" נעדרת מהראשית של הארץ? יש לשער שמשיקולי מקום: גודל הפונט והרצון לשמור על כותרת שורה. והראיה: באתר מופיעה המילה היטב בכותרת (ע"ע).
בידיעות, שהפקיע את כל השער כמעט וזנח את סדר היום המדשדש לטובת קידום העיתון של מחר, שהוא כמובן גליון יום הכיפורים החגיגי, אחרי שחגגנו שבוע תמים את המלחמה מכל הזוויות, יש כותרת תחתית אחרת בשער:
"אובמה: צריך לתת סיכוי להסדר
נתניהו: אם אין אני לי – מי לי".
בכפולת 8-9 בידיעות תמונה מופלאה של אובמה, בה הוא נראה טוב מתמיד. נסיך, משיח, בן אלוה. הכותרת: "מאיומים לדיבורים". הידיעה מרובת הכתבים, מעין סיכום: היום ייפגשו בז'נבה שרי החוץ של רוסיה ושל ארה"ב כדי לגבש הסכמה.
בידיעונת הנלווית לטקסט המרכזי מובא ציטוט מדברי נתניהו מטקס סיום קורס חובלים בחיפה. אבל בעוד שאר העיתונים, כפי שציטטתי, מביאים בכותרת הראשית או המרכזית את המסר באיראן, בידיעות בחרו בשתי כותרות אחרות. האחת, בשער, כאמור, "אם אין אני לי מי לי" ובידיעה: "נדאג לעצמנו".
"אם אין אנו לנו, מי לנו" היא הכותרת בעמודים הפנימיים של ישר"ה. מוזמנים אתם להשוות בין התמונה המלווה את הטקסט לזו של מעריב.
הייתי אומרת אפילו שמתאים יותר היה לישר"ה להביא את הכותרת הזו, האישית, אבל כמו שכבר הראיתי לא פעם, יש היפוכים מצחיקים והתאמות מפתיעות בין הכותרות של ידיעות וישר"ה. כאמור, זה עניין לפסיכולוגים של המדיה.

היום תפורסם עדות גולדה מאיר בוועדת אגרנט.

פלסטיני נפצע קשה בעימותים עם צה"ל בקבר יוסף (הארץ).
פלסטיני ירה על כוח צה"ל (nrg).

תביעת אם תרצו ממשיכה להתגלגל: התביעה הייתה טעות; השופט אידיוט.
טל ניב, מנתבעי אם תרצו, כותבת לאבי שילון.

תמונת קריסת הבית בתל אביב, עם ההרוג מאום אל פאחם והפצועים היא התמונה המרכזית בשער הארץ.

קצה האצבעות

לידיעות יש חשיפה: נחמה דואק מביאה את יומני בר-לב, שהבן, עמר, מצא ב-1994.
היומנים בעיתון של מחר, קמצוץ בכפולה הפותחת היום, פלוס שלושה עמודי מלחמה נוספים. אמרתי לכם, אין סוף לחומרים.

ראיון עם הרל"ש של דדו (ישר"ה).

ד"ר מיקי ברקוביץ', מנהלת ההוספיס בתל השומר (דיאנה בחור-ניר).

calcalist12.9

מה עם הילדה המתה מתימן?

אלקטרון חופשי , קב"ט הבלוג, תחקר באופן בלעדי לקונצרן ולווט:

הרשויות בתימן טוענות להד”ם, עם דיווח מפורט יותר כאן. לפי הידיעות האלו, הדיווח המקורי הגיע מעיתונאי תימני בשם מוחמד רדמאן, ששמע את הסיפור משכנים של הילדה. לעומת זאת, חוקר פלילי בשם מוסלח אל-עזאני (?) טוען שבעקבות הסיפור הוא יצר קשר עם אבי הילדה, שהציג אותה בפניו בריאה ושלמה. עיתונאי מקומי נוסף ופעיל זכויות ילדים מקומי טענו גם הם שלפי בירורים עם הרשויות הסיפור מפוברק. לעומת זאת, ברויטרס מצטטים פעילת תרבות מקומית, ארווה עותמאן רדמאן כמקור לסיפור, עם הכחשה בהמשך מפי קצין ביטחון מקומי בעילום שם. נראה לי שהגרסאות הסותרות תומכות בהשערת הפברוק.

מה, הדס שטייף ערקה?

 50 למועצת העיתונות

מועצת העיתונות עורכת בימים אלו כנס במלאת לה חמישים שנה.
כתבתי עליו הודעה לעיתונות כמה ימים לפני שהחל. שאלו אותי יח"צניו: האם תרצי לסקר, לכתוב משהו נוסף? אמרתי, לא תודה. אני ממש לא עוסקת בסיקורים שכאלו. לשבת ולדברר יושבי פאנלים בכנסים. נכון. פעם הייתי עושה זאת. זו הפריבילגיה של בלוג עצמאי: אני עושה רק מה שאני רוצה, לא מה שאני חייבת.
יחד עם הדיווח על אותה הודעה לעיתונות תהיתי למה מועצת העיתונות לא מקדישה מקום באתר שלה לכנס. בונה מתחם. מעלה את התוכנייה, משתפת. מקדמת. דבריי נפלו על אוזניים ערלות. באתר המועצה אין שום זכר לכנס. המבזק האחרון בו הוא מ-13 באוגוסט. זו עיתונות חדשה?
משרד יחסי הציבור שאחראי על הפצת הכנס לעיתונות מפרסם בעמוד הפייסבוק שלו חלק מהאירועים, ותו לא.
הדיונים בכנס, כפי שאפשר היה לראות כבר מהתוכנייה, לעוסים לעייפה. כל מי שחג סביב התחום בעשור האחרון שמע אותם במיליון כנסים: חופש הביטוי, אלימות ברשת, פני העיתונות לאן, מיהו עיתונאי וכל זה. כמה אפשר לטחון ולהעלות גירה? כמה?
טל שניידר, שהשתתפה באחד הפאנלים העלתה פוסט שעוסק בסוגיית מיהו עיתונאי, והאם בלוגרית כמוה היא עיתונאית. סליחה מטל, שהיא גם חברה (ולא היא יזמה כמובן את האירוע): די עם השאלה הזו, מספיק. אי אפשר לשמוע אותה יותר. אי אפשר להתייחס אליה. ולמארגני הכנסים: חדלו. כמה אפשר? כך חוגגת מועצת העיתונות 50 שנה? עם אתר שלא מתייחס לכנס של עצמו ועם השאלה מיהו עיתונאי ומה תפקיד הבלוגרים?

במעריב מתקנים אותי

במעריב רגנו על משפט שכתבתי אתמול: "התחושה היא שעמודי החדשות נסגרו אי שם בשבע בערב והורדו לדפוס בסמוך". משיחותיי עם כמה מעובדיו עלו הדברים הבאים.

לא רק שהעיתון לא נסגר בשמונה בערב אלא שפעמים רבות אנחנו מובילים יום לפני כולם אחרי האחרים.
מגעים רוסיים לפשרה עם סוריה וארה״ב? כותרת ראשית בשבוע שעבר. מה שנכתב אתמול בכותרות הראשיות שאסד מקבל את התנאים – הייתה הכותרת הראשית של מעריב שלשום. נאום אובמה שודר ב-4 בבוקר שעון ישראל ואת זה שהוא הולך לנאום הלילה כבר נאמר ונכתב בכל מקום. האמת שלא היה מה לחדש על סוריה מעבר לכרוניקה השוטפת שכבר פורסמה באינטרנט ובמהדורות בטלוויזיה.
במצב כזה אנחנו מנסים לקחת את הכרוניקה קדימה, זוויות חדשות, סיפורים בלעדיים ולאו דווקא ללכת עם כולם. כמובן שלא תמיד זה מצליח, אתמול בבוקר לדוגמא – ממש כן.
הסיפור עכשיו בסוריה הוא ההשלכות שיהיו לפרשה על איראן והכותרת הבלעדית של מעריב על המסע הדיפלומטי של טהרן, כולל הביקור הראשון הצפוי של רוחאני והמפגש של שר החוץ של איראן עם שגרירי האיחוד האירופי תהיה קרוב לוודאי הכותרות הראשיות אחרי החגים.
גם הנושא של הטעות בחישוב והגירעון זה נושא שטופל אתמול בעיתונות הכלכלית אבל לא באמת כבש את סדר היום הציבורי והתקשורתי. זה לא פרץ את המוספים הכלכליים והגיע לעמודי החדשות לכפולת האמצע. אנחנו לפחות ניסינו, בדגש על הזווית החברתית שטרם פורסמה – בין היתר מתוך שימת דגש על נושאים חברתיים. זו זווית חדשה למה שהיה בעיתונות הכלכלית וחמק מתחת לרדאר התקשורתי של עמודי החדשות בעיתונים.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

הבלוג של טל שניידר ייפרד מאתר הארץ.

אתמול הודיעו לי מאתר הארץ שהפלוג יוסר מן האתר בסוף חודש ספטמבר עקב קיצוצים כספיים. הם הציעו שאמשיך לפרסם שם גם ללא התשלום, עד שישתנה המצב הכספי, אבל בינתיים נראה לי שאוותר על האופציה הזו.

מחוברים לפייסבוק? אם כן, ראו מה עשיתי אמש.

קולנוע

פותה ונזרק הוא סרט דוקומנטרי שיוצג בפסטיבל הקולנוע בחיפה בסוכות. אמיר קמינר דיבר עם אלק בולדווין בקאן, והכתבה מתפרסמת ב-24 שעות של ידיעות. על תעשיית השקרים של הוליווד, גיוס כספים וכל זה. שווה שווה. נו, זה לא יופיע ברשת. מה לעשות?

לפני פיזור

זוהי קריאה אחרונה לנוסעי ולווט ביום הכיפורים הקרוב.
אנא, שלחו עדויות אישיות מיום הכיפורים 1973. מאה מילים בלבד. חמש דקות כתיבה.
הפוסט יתפרסם מחר (שישי) בבוקר. לא ביקורת תקשורת, פרויקט ייחודי.
שווה לכם. הקובץ הולך ותופח ונראה ממבט בלתי אובייקטיבי טוב מאוד. 
מאה מילים ואתם בפנים.
אפשר גם קישורים למקומות אחרים שכתבתם בהם, או אם נתקלתם בלינקים מעניינים העונים להגדרת הנושא.
vlvtunderground@gmail.com

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

52 תגובות על סיר בשר

  1. ShulamiD הגיב:

    מה, הדס שטייף ערקה?

    נו באמת? אני לא רואה מקום להתבדח על נושא כזה בהקשר המדובר שהרי ידוע שמחתנים ילדות בתימן וגם ידוע שבקרב הציבור החרדי ( ולא רק בקרבו) מסתירים התעללות בילדים. בעיקר התעללות מינית.
    אגב, שמעתי לפני מספר ימים או שקראתי, אני כבר לא זוכרת היכן ומי סיפר זאת, שהיה מישהו שנהג לאסוף כסף כדי לפדות ילדות, עולות מתימן, שחותנו עם מבוגרים. עם מישהו יודע על כך משהו אני מעוניינת לשמוע על כך.

    אהבתי

  2. ShulamiD הגיב:

    הינה תצלום של ילדות כלות מתימן שזכה להיות בין תצלומי העיתונות הטובים ב2012 . נאמר שהילדות מושאות אפילו בגיל 6http://www.google.co.il/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.themarker.com%2Fpolopoly_fs%2F1.1639034!%2Fimage%2F1127531618.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.themarker.com%2Fwallstreet%2F1.1639110&docid=1u0MKRJLbpanGM&tbnid=K36BmE8m9VgRmM%3A&w=1200&h=801&ei=AdAxUvTBIomX0QXpw4HYCA&ved=0CAIQxiAwAA&iact=c

    אהבתי

  3. ShulamiD הגיב:

    "נראה לי שהגרסאות הסותרות תומכות בהשערת הפברוק. "יותר הגיוני שההכחשה מפוברקת"הרי אביה של הילדה שמכר אותה לא יודה בכך וגם לא השלטונות. יכול להיות שגם במקרה ההוא, ההי יסוד של אמת בסיפורה של הדס שטייף אלא שמישהו דאג להסתיר את הנעשה

    אהבתי

    • אלקטרון חופשי הגיב:

      אין לי באמת כלים להכריע. המקור הראשון שראיתי היה ברויטרס עם הדיווח מפי פעילת התרבות עותמאן, וזה בתחילה חיזק עבורי את אמינות הסיפור. אח"כ ראיתי את ההכחשות, ואת הייחוס של הסיפור לעיתונאי רדמאן, ששמע זאת "משכנים". בנקודה הזו אני נוטה יותר לחשוד באמינות, מכיוון שלא ברור מי משני המצוטטים הוא מפיץ הסיפור, ושנראה שהגיע (לפחות לאחד מהם) דרך שמועה. מעבר לזה די קשה לי להתחקות אחר מקור הסיפור, מכיוון שכל הכלים שבדקתי בגוגל ניוז שמפרסמים אותו מצטטים זה את זה, ומובילים לאותם שני מקורות.

      אהבתי

  4. user הגיב:

    סיפור מעניין על ד"ר או'באגי, מומחית לענייני סוריה שמופיעה בפוקס ניוז. ג'ון מאקיין ציטט את ההערכות שלה בשימוע על התקיפה בסוריה בוועדה בסנאט. רק מה, היא לא באמת דוקטור וגם לא ברור אם בכלל יש לה מקורות באופוזיציה הסורית.

    [

    אהבתי

  5. חייל זקן הגיב:

    בשנה הקרובה לא תהיה תקיפה באירן. לא, לא קיבלתי מיסרון משרל'ה, כרגע הודיעו בחדשות שביבי החליט להאריך את הקדנציה של גנץ, אצבעוני המפקד, בשנה. לתקיפה באירן ממנים קצין עם ביצים, לא קצין עם תרוצים.

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      כמה הרמטכ"ל הוא פקטור לתקיפה באיראן?

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        שום ממשלה לא תאשר תקיפה באירן ללא לחץ מהצבא. הדבר נכון שבעתיים לגבי ביבי שאוהב להציג את מהלכיו (כגון נאום בר אילן) ככניעה ללחצים. גנץ הוא יס מן קלאסי שתמיד מגלגל אחריות כלפי מעלה. התייש הזה לא ייתן חלב.

        אהבתי

        • אני לא יודע (א) מתי יהיה לאיראן נשק גרעיני (ב) לא בטוח שתרצה להשתמש בו נגד ישראל (ג) ולא משוכנע שתקיפה גרעינית תחסל את היישות הציונית.
          אני די בטוח שאם נגיע ל-א', ביבי יתקשה מאוד להבחר שנית או להראות את פניו בציבור. בספק גדול שנאום הפצצה באו"ם ושאר ההכרזות הם כניעה ללחץ.

          אהבתי

        • לירון הגיב:

          סיבה יותר חשובה שתקשה על מקבלי ההחלטות היא שבעולם המעוות שנוצר הודות לאובמה, פוטין המחמש הרשמי מצטייר כיונה צחורה, והמערב הדקדנטי יאשים את ישראל בהרס השלום העולמי.

          אהבתי

  6. יובל הגיב:

    הראיון עם ד"ר מיקי ברקוביץ', מנהלת ההוספיס בתל השומר הוא מהטובים שקראתי לאחרונה.
    איזה כמות בלתי נדלית של חמלה ואנושיות יש לרופאה הזאת.
    מסוג השירותים שאתה ממש לא רוצה להזדקק להם לעולם, אבל אם כבר נגזר עליך, לפחות שיהיה מנוהל ע"י אנשים כמותה.

    אהבתי

  7. רחל ליאל:

    עד כה נמנענו בקרן החדשה מלתבוע את אנשי "אם תרצו".

    ברור שנמנעתם. צבועים שמניפים ססמאות נאורות וחוששים משקיפות כמו מאש. הסרתם מהאתרים את פירוט התרומות שעוברות דרככם והרשימה המלאה של הפעילויות שמימנתם. עמותה שהוקמה בארץ זרה ופועלת בארץ היהודים דרך שת"יל כארגון פרוקסי. משפט עלול לחשוף את מה שאתם עמלים כל כך להסתיר- ישראל חדשה. חדשה כמו העדר שקיפות, כמו פעולה דרך ארגוני קש, כמו מאות מליונים שהועברו לארגונים אנטי ציוניים. חדשה כמו תעמולה פוליטית תחת מסווה בויקיפדיה. כמו הקמת מאהלים ריקים בשם המקופחים, כמו עידוד לאומנות ערבית. כמו דוחו"ת בצלם. חדשה דנדשה.

    אהבתי

    • bazinga הגיב:

      קשה לי להיות פרקליט השטן, אבל אתה יודע שהם גם תומכים בארגונים חיוביים* נכון?

      *כותב שורות אלה וככל הנראה אלפי סטודנטים נוספים ככל הנראה קיבל מימון מהקרן החדשה דרך קרן דייוידסון.

      אהבתי

      • נכון- בדיוק כפי שניסחת, גם. אני הראשון שמוכן לשנות את דעתו על הקרן לישראל חדשה. תתפלא עד כמה פשוט למרק את המוניטין הנכלולי. כל שנדרש מצד הקרן הוא לפרסם אקסל בסיסי עם העמודות הבאות:
        תאריך |סכום | שם עמותהארגון |שם פעילות| פירוט הוצאות לפעילות

        -לא רק שלא התפרסם מידע הבסיסי הראוי לעמותה המצדדת בשקיפות שלטונית -אלא ההיפך. לפני שנתיים (אאל"ט) עברה יד נעלמה על כל דפי האתרים שגוגל הצביע עליהם והסירה מידע כספי. שנינו מבינים שעבודת פקידות של שעתיים מול אקסל עולה פחות מעלות יחצני"ם ודוברים שישפצו מוניטין וישכנעו את הציבור שמדובר בעמותה עם כוונות טהורות. הם מסמנים את הפעילות שרוצים שתדע שמימנו מסתירים במודע ובמתכוון את התמונה המלאה. עזוב אקסל. אשמח לשמוע הסבר מדוע עמותה אמריקאית עוסקת במימון ארגונים ערבים לאומניים ואנטי ציוניים.

        אהבתי

      • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

        גם

        גם לי ידוע על פעילויות חיוביות של הקרן לישראל חד"שה.
        יש להניח שזה נעשה במסגרת מס השפתיים כדי להכשיר את ים (מה ים? אוקיינוס) השרצים האחרים באג'נדה של הקרן.

        * כידוע, גם באנגלית וגם בערבית השם של הקרן הוא הקרן לישראל חד"שה ולא הקרן החד"שה לישראל.

        אהבתי

    • אורן הגיב:

      בסך הכל הקרן לא חייבת להתאים את תמיכותיה לדעותיכם, יש קרנות אחרות.
      ולטובת אלו שהתולעים עוד לא אכלו את מוחם, הכירו את הקרן החדשה לאמריקה זאת שאן מארי שלוטר היא הנשיאה החדשה שלה, או שאולי היא נשיאה של אמריקה חדשה. היא הרי יכולה לעשות הכל. בקיצור די לקישקוש.

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        סלוטר כמובן.

        אהבתי

      • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

        החירטוטים שלך רק מוכיחים את צדקת הטענות.
        הקרן האמריקאית לא מחלקת כספים עצומים לארגונים שרוצים רק להרוס את ארה"ב.
        קשקשן…

        אהבתי

        • אורן הגיב:

          רוצים רק להרוס זו כמובן דעה אוביקטיבית מושכלת. אתה יכול לחפש את מקומך במבחר מדינות לא דמוקרטיות באזור. בעיני המטרות של הגופים הנתמכים ראויים, ואני אזרח במדינה בזאת. אחד היודע להבדיל בין דמוקרטיה לפאשיזם.

          אהבתי

          • Toferet Ani Vetoferet הגיב:

            אין ספק שאתה אכן יודע להבדיל, לא רק להבדיל אלא גם לנצל את יכולות ופתיחות הדמוקרטיה כדי להפוך את עצמה לג'יהאדיסטית.

            אתה תמשיך לחלום על מה שלעולם לא יקרה ואנחנו חיים במדינה היהודית שלנו, לתמיד.

            אתה אזרח במדינה הזאת רק בזכות הדמוקרטיה, מה שבמדינות, שאליהן אתה שואף לדמות, היית כבר מזמן עוד שאהיד או סתם קטוע אברים.

            אהבתי

  8. זיק הגיב:

    בכותרת של מעריב: "התחייה המחודשת של הסרט הערבי". אולי מספיק כבר עם "התחייה המחודשת", תחייה היא לידה מחדש והביטוי הזה הוא כפילות מיותרת ומעצבנת.

    אהבתי

  9. שיר הבשר של חללי אל אלקצא לא הגיע לכותרות הציונוית:

    יום ששי, את יודעת
    יינתן 'אור ירוק'
    לפעולות התאבדות
    נגד אקיבוש
    למען שיחרור פלשתין

    באמצע הקריוקי לשלום הורסים לציפי את הסולו. הם לא בסולם ובכלל לא בקצב. באמת נו, קצת תרבות.

    אהבתי

  10. אלקטרון חופשי הגיב:

    לכבוד הוא לי להופיע בפוסט, אם כי לא ידעתי שמוניתי לקב"ט. לא ממש תחקור, יותר גיגול נמרץ. מקווה שלא אצטרך לאכול את הכובע בעניין הזה.

    אהבתי

כתיבת תגובה