לא משנה

maariv24.9.13yediot24.9.13
haaretz24.9.13isra24.9.13

פסקול קריאה: היום לפני 22 שנים, מזכיר ישר"ה, יצא Nevermind של נירוונה.

הכותרות הראשיות

מרן עובדיה יוסף, הרב הקשיש, בן 93, מורדם ומונשם. אל דאגה, הוא יוכל לנום כך שמונה שנים לפחות.
הנה, יש נסים: שיפור קל. או שסתם התייצב מצבו.
מי "מתפללים לשלומו", כדבר הכותרת המרכזית בידיעות (וכפולת 2-3): מאמיניו? הדרעים והבניזרים? עורכי ידיעות? עם ישראל? כי אני למשל, באופן אישי, אין לי מעורבות בחייו ובמעלליו של הרב, ייכבד ויישאר הוא במקומו ואני במקומי. אין דרכנו נפגשות תודה לריבונו של עולם.
בישר"ה (ע' 5) מדווח על "דאגה לשלומו". שוב, בלי מרכאות בעיתון, עם מרכאות באתר: "מתפללים לרפואתו". מתברר שברחבי הארץ נערכות תפילות המוניות.
מה שמעניין, כנראה, זה קרב הירושה. מקורבי הרב עמאר, למשל, אומרים במעריב (ע' 4), ובכותרת הראשית, שעובדיה הכתירו כיורש.

תזכורת קלה, דצמבר 2012: בכירי הארץ (אלוף בן, גדעון לוי, נחמיה שטרסלר, יאיר אטינגר) הגיעו לבני ברק להתפלל לרפואת הרב אלישיב. היגיעו גם להתפלל לכבוד המרן עובדיה? או שהוא לא מבית הכנסת שלהם?
בהארץ מצבו האנוש של הרב עובדיה מובא הבוקר בסטריפ זעיר באמצע השער. הידיעה בע' 7.
תוס', שישי, 04:49גורמים מקורבים לביקור אומרים שאני מקשקשת: התפילה נערכה במסגרת סיור בעיר, כולל בישיבת פוניבז', ובמקרה היה אלישיב חולה, אז הם הצטרפו לתפילה מתוך נימוס.
נכון שכל בכירי הארץ אשכנזים, אבל גם זה מקרה. הסיור כלל מלא עיתונאים. ברור שצילמו רק את הבכירים.
וחוץ מזה זו לא גזעות בכלל. כידוע, אשכנזים מתפללים בבית כנסת של אשכנזים ולהפך.

דמיון מודרך

תודה לעמוס.
הארץ

הכותרת הראשית של ידיעות, הלקוחה מהכותרת הראשית של ממון, למעשה, היא שהריבית במשק 1%. אז מה אומר מעשה זה, של הנגידה בפועל, ד"ר קרנית פלוג?
המטרה "להגן על היצואנים מפני צניחת הדולר" כי, מסביר רועי ברגמן, הוצאותיהם בש' והכנסותיהם במטבע זר. כך שכשהדולר נחלש הכנסותיהם יורדות בעוד שהוצאותיהם קבועות.
עוד סיבות להורדה (שם, שם), ציפיות האינפלציה, הצמיחה, ירידת קצתב הצמיחה של הצריכה הפרטית.
זו ההחלטה האחרונה של פלוג כנגידה בפועל, מזכירים בכלכליסט.
הכותרת הראשית של כלכליסט: הבור בו שקוע הציבור. אבל אל תדאגו, שר האוצר אמר שזה זמני, שנ(יי)ה וזה מסתדר. למה בידיעה יש תמונה של השר בעוד שמו כלל לא מוזכר?
[אגב, לפני יומיים דיווח גלובס שהשר הגיע לפגישה בישר"ה, חלק מסבב הפגישות שהוא עושה עם התקשורת בימים אלו. מקובל. האם גלובס ידווח גם כשהשר יבוא לפגישה עם עורכי גלובס? בטוח שכן.]

הורדת הריבית היא גם הראשית במארקר.
marker24.9
איתן אבריאל מפרשן ומלגלג על החלטות בנק ישראל ועל הודעותיו לציבור.

…כמו שמאות כלכלנים בארה”ב עוסקים בפירוש ובפענוח של כל מלה בהודעות הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי, כאילו היתה דף גמרא בישיבת פוניבז’, גם אנחנו ננתח הפעם את ההודעה…
נתחיל עם הפסקה החשובה בטקסט:
“הגורמים העיקריים להחלטה להפחית את הריבית לאוקטובר לרמה של 1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית, שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב–12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית”.
כמה אי־דיוקים יש במשפט הזה? ראשית, הורדת הריבית כלל אינה עקבית עם ביסוס האינפלציה בטווח היעד, מכיוון שגם קודם לכן היא היתה בטווח היעד, והיא היתה עקבית עם היעדים גם כאשר הריבית היתה 1.5%. האינפלציה בישראל ובעולם המערבי נמוכה עד אפסית, וכמה עשיריות האחוז של ריבית לכאן או לכאן לא ישנו דבר. להיפך: אם בכלל, הורדת ריבית לרמה כה נמוכה עשויה לנפח בועות של מחירי נכסים ולהעלות את האינפלציה אל מחוץ לאמצע היעד. זהו טיעון פשוט לא רלוונטי…

ולקינוח גלובס, שאין לו בעיה עם ההחלטה, ושם מרוצים שחזו אותה.
וגם: נשק הריבית מוצה.
globes24.9

ימין, שמאל ומלחמת יום כיפור בהארץ

smol
סגן שר הביטחון, דני דנון, כותב מאמר להארץ, שכותרתו, כפי שהיא מופיעה בהפניה המקדמת בשער האתר, "כשהשמאל מסרב לשמוע את האמת" (סגור).

בכירים במערכת הביטחון: הרשות הפלסטינית מגלה אוזלת יד מוחלטת במלחמה בטרור.

ההאשמות מהוות שינוי חד בגישה הישראלית כלפי הרשות. עד לאחרונה הרבו אנשי המקצוע, בצה"ל ובשב"כ, לשבח את התיאום הביטחוני עם מנגנוני הרשות. אולם, לטענת המקורות הבכירים אתמול, "בחודשים האחרונים נרשמו מקרים רבים שבהם סוכלו פיגועים – ובכל המקרים הללו נעשו הסיכולים הללו בידי ישראלים בלבד". הם הוסיפו כי הרשות ממעטת לעצור באחרונה פעילי טרור ואמרו כי בכל השנה האחרונה לא הועמדו כלל לדין מחבלים בבתי המשפט הפלסטיניים.

לפחות 86 חיילים ישראלים שנשבו במלחמת יום כיפור בחזית המצרים והסורית נרצחו (ס).

עצרת האו"ם

הכותרת בכפולת 2-3 של ישר"ה, "האם תהיה לחיצת יד?" (בין אובמה לרוחאני)
תשובה נותן נדב איל במעריב: זה לא ביג דיל. זו מחווה, והשאלה אם תוביל לדבר מה.
העובדה ששרי החוץ של ארה"ב ואיראן ייפגשו לראשונה מאז 1979 היא כותרת בהארץ, כותרת משנה בידיעות, שם מאוד מתרגשים מרוחות ההיסטוריה. אבל איתמר אייכנר כותב שבישראל עוקבים בדאגה אחר ההתחממות.

רצח הילדים

ודווקא מקרה האם הרוצחת. למה יש צו איסור פרסום על שמה ועל שמות כל בני המשפחה, כולל הילדים המתים?
למה התקשורת לא עוסקת יותר במקרה? מה, הרעיון אולי הוא ש"תשתקם" ותלד ילדים נוספים חלילה וחס?
למה רק פרשת האב הרוצח מהדהדת? מה מותר הרוצחת, שנשארה בחיים, לעומת הרוצח, שהתאבד?

מודעת זוועה של בנק זרע שניצלה את רצח הילדים עדן ויהב גור הוסרה מפייסבוק.

אהוד בנאי בסוסיא

אחרי שהתלוננתי אתמול שאף כתב/ עיתון/ רשת, משהו לא היו בסוסיא ודווחחו, התגלה פרומו בן דקה וחצי בערוץ 10, ואמש, בחדשות, אכן שודרה הכתבה המלאה. דקה 50:45
http://f.nanafiles.co.il/Common/Flash/Nana10Preloader.swf

בהמשך לפנייתי הנרגשת אתמול, גם עמיחי אתאלי כתב ידיעונת על ההופעה (מעריב, 16).
שכחתי לציין שגם עמירה הס כתבה אתמול על כל מחדלי סוסיא.
אולי זו הסיבה שבהארץ לא סיקרו את המופע עצמו.

עמנואל רוזן

ידיעות ממשיך ומדווח על ההתפתחויות. והבוקר: "אל תכריחו אותי להעיד", זו הכותרת (ע' 8), מעיין פופלבסקי, שסיפרה במאי 2013 על האירוע במכונית בינה לבינו, למעשה בינו לבינו, המתייחסת לבקשתה מהפרקליטות. ירון דורון כותב מה אמרה אתמול (למי אמרה? לו עצמו?)

זה לא בסדר מה שהוא עשה, אבל ראיתי את זה כסיטואציה פרטית בין שני אנשים בוגרים… לא נפגעתי ממנו ואני לא כועסת עליו. אם הייתי נפגעת הייתי הופכת עולמות ומחרבת את העולם שלו. אין לי רצון שפרשת עמנואל רוזן תתבסס על המקרה שלי. אין לי את הכוחות הנפשיים להיכנס לזה, להסביר, להתעמת. אלה לא החיים שלי ולא הייתי רוצה לראות את העולם שלי דרך מונחים משפטיים וחקירות משטרה.

למרות זאת יש מצב שהפרקליטות תכלול אותה בכתב האישום ותחייב אותה להעיד, כותב דורון.

המאגר הביומטרי

נפרצה ההגנה הביומטרית של אייפון 5S. ע"פ אסף גולן במעריב, מאגר תעודות הזהות של ישראל בסכנה דומה. "מאגרים תמיד נפרצים. זה עניין של זמן", אומר מומחה אבטחה במעריב. "כל ההבטחות כי המאגר הביומטרי של תעודות הזהות בישראל לא ייפרץ הן שטויות".
תזכורת לפיילוט תעודות הזהות הישראלי.

בתי החולים בצפן מיח"צנים

בראש השנה קיבל ידיעות בלעדיות על דיווח נרחב מבית חולים לפצועים סורים בצפון, בו מטופלים אזרחים סורים. קמה מהומה זוטא בעניין (למה ידיעות קיבל בלעדיות).
הבוקר בשער האחורי של מעריב: ילדה בת שמונה שנפצעה במלחמת האזרחים בסוריה, ששתי רגליה רוטשו מפגיעת פגז, עומדת שוב על רגליה בזכות סדרה של ניתוחים מורכבים שבוצעו בבית החולים בצפת.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק/ TV

השדרן הבריטי שלקח חבילת דפים במקום אייפד לשידור חי.

בתחילת חדשות 2 אמש שודרו בטעות כותרות היום הקודם. אחרי כמה שניות התעשתו שם ויונית לוי התנצלה.

נחשו מי כתב את הסטטוס הזה המקורי הבא.
אבל לא להציץ. ומי שקרא/ה במקור, לא נחשב. הזוכה י/תזכה בעפיפון.

רצח החייל תומר חזן ז"ל הוא תזכורת נוראה לכך שישראל מתמודדת יום יום עם טרור רצחני של חיות אדם. אסור לנו להפקיר את בטחון ישראל בידי איש מלבד עצמנו.

יומיים אחרי זה – עוד חייל. אבל מי שכתב/ה נמצא/ת בחופשה. נו.

ירון לונדון ראיין אתמול את אבי לן, יזם, מייסד ומקים סטטוסים מצייצים בפייסבוק.
את השאלה הכי חשובה הוא לא שאל. אתה מתפרנס מהעמוד הזה? אם כן, איך. אם לא, ממה אתה חי? ובקיצור, היש מודל כלכלי? להגיד "מזל טוב במלאת לכם 300,000 לייקים" זה לא מספיק.
וגם: התקשורת הממוסדת מתפרנסת מפייסבוק ומטוויטר לרוב, ככל יכולתה. לא רק מסטטוסים מצייצים. למשל הבוקר, כל עמוד 10 בידיעות מפויסבק.
אחחח, יוחזר מוטק'ה מחופשתו. לונדון בלי קירשנבאום זה כמו פרה בלי עטינים.

צרות בכותרות

מי שיפענח את הכותרת הזו, הלקוחה מהארץ, יזכה במחדד.
לא מבינה מה עובר על העורכים שם.
mize

מח' הגהה

mutav
מי טעה? השופטת או הארץ?
צ"ל: מותב. בפעם השנייה, לא הראשונה.
(תודה ליאיר דקל)

עברית בכלל

נילי לנדסמן על העברית הנקבית ועל מעשיה ביום כיפור (הארץ, ס).

לפני פיזור

עד הסוף המר אני אלך עם הבלקברי. לא עוזבים אונייה טובעת.

כבר הוברר לא פעם בעזרת סקרירים מכוננים שקוראי הבלוג הלזה הם גם קוראים נאמנים של הארץ, עד אחרון הימנים שבהם. ולכן, לא ממש מפתיע שסוגיית הכתבות הפתוחות/סגורות מהדהדת בתגובות מאז אתמול (וגם קודם).
כמו שכבר הסברתי ואסביר שוב: מבחינתי זה לא מוסרי למצוא פרצות ופתרונות. הארץ צריך להתפרנס מקוראי האתר, שהם רבים, כך אמר אלוף בן, מקוראי העיתון המודפס.
כך שזה יהיה צבוע ברמות מבחינתי, המתפרנסת מקוראיה, לחבל ביודעין במאמצי הארץ.
תזכורת לקוראת העצבנית: (הארץ, פ), (הארץ, ס) = כתבות פתוחות וסגורות בהתאמה.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

80 תגובות על לא משנה

  1. Toferet Ani Vetoferet הגיב:

    לפני פיזור.

    הארץ.

    ימנים, אולי בניגוד לסמולנים, הם דמוקרטים בנשמה – מי אמר בגין? – ולכן חשוב שכולם יוכלו לקרוא גם את מאמרי השטנה בעתון לאנשים שחושבים סמול. בנוסף, בד"כ הארץ משאיר פתוחים את העניינים שלגביהם יש לו אג'נדה ברורה וסוגר את ה'רגילים', כפי שהוכח בסקריר לא מחייב לפני זמן קצר.

    עכשיו, הארץ יכלו בקלות לסגור את כל הפרצות כך שרק מורשים יוכלו לקרוא כתבות סגורות. העובדה שהם משאירים פתח להגיע לכתבות הסגורות מעיד כאלף ערבים (ריש בצירה) שזה לא מפריע להם. עובדה שאת גרסת המובייל הפתוחה הם סגרו אבל את גרסת האייפון הם השאירו פתוחה.

    אהבתי

  2. captain beefheart הגיב:

    אשכ.רה ככה עשו לך? ב-אמת בושה וכלי/מה. ואללק היום את.ה כבר לא יכו_ל להאמין לאף א-חד

    אהבתי

  3. שועלן הגיב:

    למה חדשות 2 שולחים את סיוון רהב מאיר לסקר מבית החולים ולא את כתב הבריאות שלהם?
    גם הם מאמינים שהתפילות הן אלה שיצילו את חייו ולא הרופאים?

    אהבתי

  4. שועלן הגיב:

    אם זה נראה כמו ביבי ומדבר כמו ביבי, זה חייב להיות יאיר לפיד.

    אהבתי

  5. שועלן הגיב:

    כמו שכבר הסברתי ואסביר שוב: מבחינתי זה לא מוסרי למצוא פרצות ופתרונות

    קורטני לאב לא יודעת אם לצחוק או לבכות.

    אהבתי

  6. captain beefheart הגיב:

    ועוד בעניין הרב הנוטה למות:

    כל הצביעות והתחמנות שאנו מכירים מאנשים חרדים מקופלות ביוזמה הזו של "עסקן" חרדי מירושלים, שהודיע כי תרם שנתיים מחייו למען הארכת חיי עובדיה. אותו שיילוק גם "תרם" כבר בעבר עבור אלישיב ואליהו.

    אני שם בצד את הידיעה (שלה שותף כל ילד נורמלי מגיל 3 ומעלה) שמדובר בדבר הבל. מה שמציק לי הוא שיש אנשים כאלה, המתעטפים בטליתות שקר כאלו ובאמת מאמינים שעשו משהו. איזו דייסה צריכה להיות לך במקום מוח אם אתה מסוגל לשקר לעצמך בצורה כזו?

    הנה אחד שעושה את זה כמו שצריך

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      אני קצת קצר כרגע בזמן, ריבונו של עולם פורס לתשלומים?
      ומה קורה אם יש היענות יתר?
      הוא יחיה עד גיל 300?

      אהבתי

    • שוב המים הגיב:

      אני שם בצד את ה״ידיעה״ שמדובר בדבר הבל…

      כיוון שאין לך דרך לא לאשש ולא להפריך זאת, מניין בעצם יש לך הידיעה הזו? מנבואה? או שגם על נבואה אתה אומר כי אתה יודע וכו׳?

      קצת ענווה לא תזיק. גם אם אתה מאוד שכלתן, עדיין לא תוכל לצאת מתוך הקופסה הזו שמקבלת מגע עם העולם החיצון באמצעות 5 ערוצים הנקראים חושים. ומהם בלבד.

      כל נסיון לדבר בידיעה ברורה על מה שמעבר לחמשת החושים חושף את בערותך. אתה מאמין פנאטי בעמדתך ומולך נצבים בעלי אמונות אחרות, שייתכן כי הם לא ״יודעים״ שזה יעזור, אבל ״אולי״…
      ועל כן אתה גרוע מהם, לצערי.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        תשמע, בניגוד לשטויות תאיסטיות אחרות, זה מבחן שקל מאוד לבחון בכלים מדעיים.
        אתה תארגן את החבר'ה שלך ואנחנו את שלנו. הולך?

        אהבתי

        • מסכים עם שוב המים. הדמיון בין המחנות גדול מהשוני ובשני העדרים מדובר באמונה והנחות מוצא שמושכים אליהם כמו מגנט כל סימן שאלה מאיים ומכבים אותו.

          אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            והשכל הישר מה, כלב?

            אהבתי

            • עוד הנחת מוצא, אתה מאמין שהשכל הישר שייך למישהו או למחנה מסויים. יש מחנה שהקדיש ללימוד תנאי הפנסיה יותר מחקר השמועה העיקשת על קיום אחרי המוות. במחנה השני מסרבים לעירוי דם דחוף בידיעה שהדבר יסכן את חייהם הארציים. לאיזה מחנה שייך השכל הישר?
              לרוב האנשים אין צל של מושג לגבי "נושאי ליבה" בחייהם והם עצלנים מכדי לבדוק אז פותרים את העניין בתירוצים ודאחקות שדופות. אתיאסטים גדולים ומלומדים התפללו לרחמן הנורא על חייהם ברגעי מצוקה. -ברח להם?

              אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        אצלנו בכנסיה, מה לעשות, כולם בורים ובערים, חסרי ענווה.

        (ותגיד, אתה מכיר אולי איזה מקצוען שיעזור לי לפתוח את הצ'אקרות? כבר יומיים הצ'י משתולל בפנים. ניסיתי פרחי באך, ניסיתי אורן זריף, כלום לא עזר)

        אהבתי

        • אלקטרון חופשי הגיב:

          את ג'וואד זריף ניסית? הוא מטפל רוחאני. יש גם עדויות:

          השרה אשטון: הופתעתי מנחישותו של זריף

          אהבתי

        • סתם שאלה. נניח שמישהו יחשוף אותך לתופעות מהעולם שמעבר בצורה שמהימנה עליך, ללא טריקים ובלי שטיקים.
          מה נראה לך שיקרה למחרת?

          אהבתי

        • הינשוף של מינרווה הגיב:

          סליחה, ועם ריספקט, אבל:
          1. ישנו הבדל מהותי בין זה שניצב בלב הכנסייה שלך, לבין זה שבו מאמין הרב עובדיה.
          שלך לובש צורה חומרית ולקוח מעולם הניסיון. שלו לא (לא שלי).
          בכך שלך מזכיר יותר את מה שכינו האנתרופולוגים "דת פרימיטיבית" (במובן "קדמון"), ואילו שלו מגלם תפישה שגם ההשכלה הגרמנית ראתה כהתפתחות שהיא בגדר קפיצת מדרגה.
          2. אתה נסמך כמעט באופן בלעדי על ראסל בענייני דת ואמונה. מעט מאוד, אם בכלל, אנשים שעוסקים בתחום (וכוונתי לאקדמיה ולא לישיבה ליטאית), ישתמשו דווקא בו כהוגה מרכזי בטיעונים בנושאים כאלה. עמדתו בתחום הוכרה עוד בתקופות שזבחו בעלי חיים.

          אהבתי

    • שועלן הגיב:

      על כל יוזמה יש יוזמה מתחרה.
      סטארט אפ ניישן או לא סטארט אפ ניישן?

      אהבתי

  7. שועלן הגיב:

    הטור של לנדסמן דורשת שכתוב דחופה.
    רק בסופה הצלחתי (אני חושבת) להבין מה היא אומר.

    אהבתי

    • אוף, שועלן, אוף הגיב:

      אכן חסרה בטור נוכחות נשית שתדאג לסדר. אני בספק אם הבנת ממש.
      בעיקרון הכותבת מתנגדת לאלה שמפריעים להרמוניה (ואולי אף אורגיה) סקסית שקיימת בדמיון שלה.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        תבחן אותי: היא הכריזה על פשיטת הרגל של המיכאליזמים?

        אהבתי

        • אכזריות מגדרית הגיב:

          ובסוף יצא פשיטת רגל לנדסמנית.
          למה לבחון רק אותך, אפשר להשתמש בטקסט למבחני הבגרות, ולהבטיח כותרות בעיתונים למחרת.
          בשעורי יוגה אפשר להשתמש ברבים בנקבה (לא אד הומינם), בקירשנדון ימשיכו להשתמש בזכר.

          אהבתי

  8. חייל זקן הגיב:

    כל מחדלי סוסיא.

    שומו שמיים והאזיני ארץ. מאז גזלת מגרשו של עפרון החיתי לא נעשתה במקומותינו נבלה כזאת. יהודי משוקץ החנה את רכבו בזמן ההופעה על מגרש שערבי טוען לבעלות עליו וממשלת הרשע הציונית לא שילחה בו את פלוגות היס"ם שלה. אכן מחדל חמור.

    אהבתי

  9. captain beefheart הגיב:

    עד לפני 30 שנה היה עובדיה רב רגיל לגמרי. את הפנטהאוז באולימפוס רכש עבורו ציבור המחפש דמות אב והוא – עם הגלימה והתרבוש והמשקפיים ובעיקר עם קילומטראז' גדול של "פסיקות" ו"כתבים" – היה האיש המתאים בזמן המתאים. הזרז העיקרי היה התעצמות ש"ס, שבעצמה היתה ספיח חובש כיפה של הפנתרים השחורים והשכונות, אחרי שמכל קישקושי בגין מה שנשאר להם זה רק מדרכות של אקרשטיין. קברניטי ש"ס עשו ל"מרן" גלוריפיקציה מואצת והרי לכם מתכון מושלם ליצירת "איש קדוש" עלי אדמות.

    העסק הצליח כל כך מעל למשוער, שבלב רבים ניטעה אמונה אמיתית שמדובר בגאון אמיתי. "אני חילוני אבל ידוע שהרב עובדיה הוא איש חכם מאוד. גאון אפילו", היה משפט ששמעתי לא פעם מפי פתאים (שכנראה ראו את שמעון פרס יוצא מעוד ביקור התרפסות).

    בזמנו ברח מכאן איזה מרטין, שגילה שאין לו שום דרך להוכיח כי אלישיב, "גדול הדור" שמת פתאום מזקנה, לא היה אלא אדם בעל יכולות שכליות ממוצעות לגמרי. אנשים שאינם הולכים שולל אחרי "עולם התורה" והפסבדו-גאוניות שניתן לגלות בו, יודעים את האמת. עובדיה היה עוד הגזמה פראית, שבאה מבית מדרשו של הציבור שאמנותו היא דיבור בהגזמות.

    כך או כך, אחרי הסתלקותו של הקדוש מרחוב הקבלן – צפו לירידה חזקה מאוד בביצועי ש"ס בקלפי הבאה. את מי הם ישימו בפוסטר, את עמאר? מבחינה פז"מו כקדוש הראשי הוא ילד. ייקח שנים לגדל אותו.

    אני מאחל לעובדיה יוסף שלא ירבה יסורים. ואם נגזר עליו לכלות את שעתו – שהדבר יהיה ללא כאב. לא בגלל שהוא רב, ולא בגלל שהוא יהודי. בגלל שהוא בנאדם כמו כולנו.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      איזה קוראים מופלאים יש לוולווט, אוהבי ש"ס ומומחים לרבנות. חבל שלא טרחו לקרוא את ספריו הרבים של הרב הנבער, הנלמדים בכל ישיבה ספרדית, שהופכים אותו לאיש ההלכה הפורה ביותר במאה האחרונה. כמה ספרים כתב הרב אלישיב? כנראה הגילוי של מספרם גרם להעלמותו של המרטין.

      אהבתי

      • japan הגיב:

        אכן הויכוח הוא לא אם היה בקיא בהלכה או לא, אלא איזה פרצוף הוא נתן לציבור ״הספרדים שומרי התורה״.

        אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        אתה מוזמן להמשיך מהמקום שבו מרטין הפסיק.

        נא הבא לכאן, בנחת, טקסטים פרי עטו של השכיב מרע, שיוכיחו כי מדובר – מעל לכל ספק – באדם סופר אינטלגנט (כפי שאני יכול להביא, בקילואים, דברים שכתבו איליה ליבוביץ', אריה אלדד ואביו ישראל, דניאל כהנמן, ברטראנד ראסל ועוד רבים אחרים, סתם זרקתי ככה כמה מהראש).

        אין לי שום עניין לשמוע דברים ממקור שלישי. "אומרים עליו ש…" וכאלה.

        עוד פחות מכך יש לי עניין במשפטים כמו "צריך ללמוד קודם שש שנים תורה וגמרא כדי להבין על מה הוא מדבר". כפי שאני יכול להמחיש את סופר-אינטלגנטיותם של אלה שציינתי (ורבים אחרים) בלי להיות מומחה באסטרופיזיקה, כלכלה ופילוסופיה – כך גם "גאוניותו" של עובדיה צריכה להיות מומחשת ללא כל עזרים מיוחדים.

        אהבתי

        • japan הגיב:

          אדם ברוך זקף לזכותו את האומץ להתיר את עגונות מלחמת יום הכיפורים. זה עניין של מנהיגות ואומץ, לא בהכרח ״גאונות״. לא כל רב מוצא את האומץ המנטלי לעשות את זה, הרב אלישיב תמיד היה אומר ״אני מפחד״. היה פוחד מכל הכרעה. אז כן, יש לו זכויות.

          אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            תעשה לי טובה. כל הקטע של העגינות הוא שקרי ומרושע. ראשית הם כולאים את האישה שבעלה נעלם (מיוזמתו או שיש סבירות גבוהה כי נהרג) בכלוב לא אנושי, ואחר כך באים – באקט שאינו מתחסד ונפסד ממנו – ומציגים עצמם כ"מושיעים" ש"התירו" את האומללה מאותו עונש שמימי.

            חוצמזה שגם אדם ברוך היה מאור קטן מאוד בכל הקשור ליחסו לדת. הוא היה מקרה קלאסי של חוזר בשאלה שעשה זאת מסיבות ארצניות, חמרניות וחרמניות. כ"חילוני" יכול היה להינות מכל מנעמי סדום ועמורה, אבל בראשו נותר חסיד שוטה של "חוכמת התורה והגמרא". מכיוון שהיה אדם ברוך, עטף זאת באותה ארשת רצינית של עומק-לכאורה, כתב איזה ספרון על הנושא, צבע את טקסטיו באותו גוון "יהודי / מקראי", התרפס גם התרפס בפני עובדיה, וכמובן הקים לו חצר של חסידים שוטים משל עצמו, שאכלו את כל העסק הזה בשקיקה ומדי ערב בשכבם לישון אמרו לעצמם "יו, איזה חכם ועמוק האדם ברוך הזה. כמה שפר מזלי שהוא מקבל אותי לצדו". אנחנו יודעים היטב מי היה ליצן החצר של השטיבלאך הזה וכיצד לא ניסה אפילו לטשטש עקבות בקראו לסרט הבכייני שהקדיש לו בשם הפומפוזי "מות האדמו"ר".

            (אלו היו שישים שניות שרצו לעסוק בעגינות ונמצאו מוקדשות ברובן למגפיים של ברוך)

            אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          קטונתי מלייצג כאן את מורשת מרטין וואינני מתיימר להיות איש הלכה. ציטוט מספריו של הרב לא ישכנע אותך בגדולתו אבל אתמודד עם אמירתך שעד לפני 30 שנה היה רב רגיל. לפני 43 שנה מצאה אותו ועדה של מפריסי פרסים ראוי לפרס ישראל בספרות תורנית.

          אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            ציטוטים שמפגינים – לקורא הסביר ומעלה – אינטלגנציה, ישכנעו גם ישכנעו אותי. יאללה, תרביץ.

            פרס ישראל, למרות שמו המפוצץ, הוא מוסד שמעניק כבוד לפי משקל לעשרות אנשים בשנה, בתחומים שונים ומשונים. רובם לא מקבלים את הפרס על הישג יוצא דופן שאליו הגיעו (כפי שנהוג בפרס נובל למשל) אלא מתוך רצון (שבהחלט משקף בד"כ את רחשי לב הציבור) להרעיף עליהם כבוד.

            כדי לצנן לגמרי את התלהבותך מהמפעל נספר על אותו סטלן ידוע, שנהג בבהמיות אלימה בחבריו, בעל את נשותיהם וקבע סטנדרטים שלא נשברו עד היום ב"להיות מאנייק", שבאמצע שנות השבעים מצאה אותו ועדה של מפריסי פרסים ראוי לפרס ישראל. אורי זוהר – מסיבות השמורות עימו – החליט שלא לקחת אותו.

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              כפי שכבר אמרתי איני איש הלכה ואין לי בספריה ספרי הלכה. נקודת המבט שלי היא אנתרופולוגית והידע שלי בעולם החרדי נובע בעיקר מקשרי משפחה. העוגן האידאי של הרב עובדיה היה זיקתו לשולחן ערוך. כנגזרת מכך הוא דחה את הפסיקה האשכנזית (שאינה מקבלת את השולחן ערוך) אבל לחם גם בבאבות, במקובלים ובשאר מיני צדיקים שסטו, לשיטתו, מהשולחן ערוך. כדי לעמוד על גדולתו יש לבחון אותו בקונטקסט הזה של פעילותו. כאמור, אין לי מספיק ידע כדי לשפוט בעצמי ואני נסמך על אנשים שעוסקים בלימוד הלכה המתייחסים אליו כגדול.

              אהבתי

  10. שועלן הגיב:

    כדי למנוע את הסכנה של אבא מסוכן אלים ורצחני שעלול לרצוח את ילדיו בבוקר נמהר אחד…
    מדובר לא בשאלה של נוחות אלא של חיים ומוות…

    התגובה של פרופ' משיח:

    "ערכתי בירור עם איש המדיה האינטרנטית של בנק הזרע 'סופרם'. הוא הבהיר לי כי הפוסט פורסם ביוזמתו, ולמרות שהוא זכה בתוך מספר שעות למאות תגובות חיוביות, לייקים ושיתופים – הוא הוסר מהאתר בשל מספר תגובות שפירשו את הפוסט כאילו רצח של ילדים על-ידי הוריהם לא יכול לקרות על-ידי אימהות או במשפחות חד-הורית. ברור לחלוטין שהפוסט מגנה גינוי חריף ביותר את הרצח הטרגי והנורא, הראוי לגינוי בכל פורום שהוא. עם זאת, לו נשאלתי מראש – לא הייתי מאשר את פרסומו באתר של בנק הזרע".

    כלומר לדעת פרופ' משיח הבעייה היא שהמסר המובלע היה שרק גברים רוצחים ילדים ונשים לא, ולא שמשווקים זרע לנשים כאמצעי מיגון מפני הגברים הרצחניים.

    אהבתי

  11. עובר אורח הגיב:

    ועוד נושא כאוב. שהופיע בקיצור נמרץ ב"הארץ": רצח
    שבויים ישראליים. זו מסורת מתמשכת.
    יש מקום לטענה שהחטופים ללבנון במלחמה האחרונה
    נרצחו או הופקרו למות. ישראל משלמת אותו דבר עבור
    חיים או מתים. יותר קל להחביא גופה מאשר אדם חי.
    הבאתי כאן פעמיים את סיפור חושניה. איזה עיתון צריך
    לדרוש את כל המידע ולהדפיסו. לעניות דעתי יש מקום
    לדיון בהאשמת אסאד בגין הרצח בחושניה ונצראללה בגין
    רצח החטופים ולנסיון להביא זאת להאג. אם ישראל יודעת
    שמות אז שיפורסמו.

    אהבתי

  12. MajorTom2oo1 הגיב:

    בהמשך לפסקול הקריאה, במידה ולא שמעתם – קורט שר לנו סולו:

    אהבתי

  13. שועלן הגיב:

    אין קשר בין ה"פריצה" לאייפון לפריצה למאגר.
    באייפון לא מדובר לא בפריצה ולא במאגר.
    מה שעשו שם זה יצרו מלאכותית טביעת אצבע בשיטה ידועה שעובדת על כל סורקי טביעות האצבע (למרות שאפל טענו ששלהם יותר טוב מהאחרים).

    ורק כדי לחדד. מתנגדי המאגר הביומטרי אמרו כל הזמן "שיעשו תעודות ביומטריות בלי מאגר מרכזי". ובכן, אם התעודות הביומטריות יסתמכו על תביעת אצבע כמו האייפון, גם עליהם יהיה אפשר לעבוד באותה שיטה.
    ובכל מקרה, כאמור, אין קשר בין איך שעבדו על האייפון לפריצה למאגר.

    אהבתי

  14. שועלן הגיב:

    הסיבה שדנון מככב בראש האתר היא שהמאמר שלו הוא תגובה למאמר המערכת שתקף אותו באותו יום.
    את הכותרת סביר להניח שניסחו בהארץ, ואגב כרגע כותרת המאמר היא רק "כשמסרבים לשמוע את האמת" (בלי "השמאל" שמופיע בהפניה בראש האתר).
    להלן מה שדנון עצמו כתב:

    הדברים הנ"ל… הם תיאור מדויק של המציאות, אך יש מי שמסרבים להאמין או ממשיכים לשקר לעצמם

    כזה הוא.

    אהבתי

    • מחלקת ההגהה של אורן הגיב:

      המכשול היחידי לשלום הוא שדנון מסרב לשקר לעצמו?
      והתרוץ המתפנק לסרוב המתמשך, "כזה אני". כדאי שדנון ינטוש את אגוצנטריות ה"כזה" הבועתית שלו, ויתן הזדמנות למאמצי השלום של הממשלה, שבה הוא משמש כסגן שר ולא כפתית שלג מיוחד.

      אהבתי

  15. יניב מתל אביב הגיב:

    סיינפלד במחווה למעיין פופלבסקי:

    הכי לא פוליטיקלי קורקט, אבל נדרש.

    אהבתי

  16. מישהי הגיב:

    קראתי במקור. חבל. הייתי זוכה. הכתיבה הגרועה שמתעלמת מסמנטיקה מסגירה את הכותב.

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      א.נחשו מי כתב את הסטטוס הזה המקורי הבא.
      (זה היה רמז).
      ב. אבל לא להציץ. ומי שקרא/ה במקור, לא נחשב. הזוכה י/תזכה בעפיפון.
      (חבל, הכנסת הלוכסן כופה צניעות ועוצרת את האורגיה הטבעית בשפה העברית).
      יש לה מכולה של עפיפונות, מגיע לך אחד/ת.
      ג. מערכת התגובות של אורן בחופשה, ורק מחלקת ההגהה לא מתפקדת כרגיל.

      אהבתי

  17. שועלן הגיב:

    זו היתה מחאת ipad killed the print star.

    אהבתי

  18. יש- סימנים שיומו קרב. מנהיג חשוך שזכה לפופואלריות ובחש בפוליטיקה. הלכו אחריו למרות שהסית. הוא לעג והשווה אותנו ל &%$ מתנדנדת ואפילו ל %^%$ מתרוצצת בלי ראש. והמאמינים? עיוורים. ממש כמו כת, כל מה שהוא אומר קדוש. שום ערכים. זה מנהיג רוחני זה?.
    מזל שאצלנו זה אחרת.

    אהבתי

  19. עורכת הגיב:

    פותחת סוגרת פותחת סוגרת. תבורכי על ביטול הסגר. מקווה שיחזיק מעמד.

    באיזו עדינות (לא אופיינית) דרשת בעניין הרבובדיה 😉
    לחיי הצביעות של העם היהודי. לפתע כווווולם דואגים ומתפללים לשלומו של ה"קדוש", שכל חייו הטיף לאהבת אדם, לכבוד הדדי, לקבלת השונה והאחר, וכמובן לקירוב לבבות (בעיקר בקרב אנשיו).

    מעניין שאף כלי תקשורת, מאלה שכותרותיהם זעקו בכל פעם שהוא הסית נגד כל העולם ואשתו הכופרת, לא מעז להזכיר לנו עד כמה חשוך, מרושע ומסוכן האיש הזה.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      1. "בעדינות לא אופיינית"? 😯
      2. בכ"ז מדובר בשכיב מרע על ערש דוויי ולא באייכמן או בסדאם. כך ש.

      אהבתי

      • עורכת הגיב:

        1. זאת כמובן היתה מחמאה. מתנצלת אם הובנתי שלא כהלכה 😳
        2. מובן. אני לא שמחה לאידו, אבל בהחלט לא שותפה לתפילות ולדאגה הקולקטיבית לשלומו.
        3. איך מגדירים מי שמכריז ש"מותר להרוג מי שמזלזל בבחורי הישיבות"? או "אלה המפד"ל כופרים אפיקורסים … הכופרים בכל התורה כולה … מדין תורה מצווה להרוג כופרים ואפיקורסים"?

        הוא כנראה נרדם בשיעור שבו לימדו שהחיים והמוות ביד הלשון.

        אהבתי

  20. japan הגיב:

    אפשר לסכם את פועלו ההיסטורי של הרב עובדיה? מצד אחד היומרה היתה להחזיר עטרה ליושנה ואכן ש״ס הפכה לכח משמעותי. מצד שני איזה עטרה ואיזה נעליים. מי שמע בקהילות ספרד וארצות המזרח את המנהגים שהספרדים/מזרחים אימצו תוך חיקוי של האשכנזים? מי שמע שאישה תפרנס גבר? איפה הבושה? התופעה הייתה ידועה במזרח אירופה בלי קשר ללומדי תורה (בספריו של מנדלי מוכר ספרים יש ביקורת חריפה על הגברים האלה), אז מה פתאום מרן אימץ את זה? מה זה מנהג קדוש? איפה הראש שלו? לא ברור אם הנזק שלו יותר גדול מהתועלת בגלל שכל כך הרבה היה מבוסס על חיקוי, כולל ההשתמטות מהצבא. למה שמזרחי ישטמט מהצבא?

    אהבתי

    • בזינגה הגיב:

      אין מה לעשות הוא מלא סתירות(ולא, אני לא נכנס לויכוח ימין-שמאל על התעלמות מדברי מנהיגים שלא מתאימים עם דעות המאזין).
      ועדיין לא ידוע מה תהיה ההשפעה לטווח ארוך של ספרי הלכותיו, והעובדה
      שבכמעט כל בית כנסת ספרדי שנכנסתי בשעריו בשנים האחרונות בסידור
      מתנוסס את שמו בגאווה.

      אהבתי

      • japan הגיב:

        ״מתנוסס את שמו בגאווה״, כי הוא היה דמות אב ומנהיג בשבילם השאלה אם הם מבינים את כל המשמעות לפועלו? קשה לי להאמין. גם עניין השירות הצבאי הוא שערורייתי. תוך חיקוי הוא אימץ גם את זה מהרבנים האשכנזים. אבל למה? להדתמט משירות צבאי היה מסורת ארוכה במזרח אירופה בלי קשר לתורתם אומנותם. את החשבון הם קיבלו בשואה כאשר כמעט אף אחד חוץ מכמה בודדים לא נלחם. אז מה החיקוי?

        אהבתי

        • בזינגה הגיב:

          תראה לא כולם קיבלו את דבריו כתורה משמיים.
          אם זכרוני אינו מטעני היה התנגשות בינו לבין בנו בנושא אפליית בנות
          בנות בבתי ספר חרדים(בעמנואל אם אני לא טועה), וכמובן הרב חיים
          אמסלם לא סתם יצא מולו מבלי להבין שיש לו גם גב ציבורי.
          כמו לכל מנהיג כזה או אחר ישנו מיעוט של חסידים שחוזרים על דבריו כמו תוכי
          ויש את האדם ברחוב שלא לוקח כל דבר מפיו כתורה מסיני.

          אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      שלום חג שמח ותודה על הדלת הפתוחה. הוא גם עשה רע.
      היו מספר רב של מסורות יהודיות בעולם האיסלם ובקהילות
      קרובות, קווקז למשל. המסורות התימניות הן דוגמה מובהקת
      לתופעה זו. מחקרים היסטוריים וארכיאולוגים מוכחים את
      עתיקותן של מסורות אלו. הרב עובדיה נלחם מלחמה קשה
      והכריח רבנים ובתי כנסת להתנהל לפי הכתבתו. בכך החיש
      את דעיכת ואובדן חלקים נכבדים מהמורשת היהודית שכה
      התאפיינה ברוב גווניה ושיטותיה. כדוגמה אחת נוספת
      קריאת הכתיב העברי.

      אהבתי

      • japan הגיב:

        הבעיה היא ש״הכתבתו״ היתה ליטאים לעניים. הרי המסורת שגבר חי על פרנסת אישתו או מתחמק משמירה על משפחתו היא לא מסורת של יהודי בבל. תוך נחיתות הוא נכנס לתחרות עם הרבנים האשכנזים והביא אסון על כולנו.

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          כדאי לדעת במה מדובר לפני שמגיבים. הרב עובדיה היה מתנגד חריף לשיטת הפלפול הליטאית ודחה מכל וכל את הפסיקות האשכנזיות בעניינים הלכתיים. הוא היה אחד הבודדים ששימרו את שיטת הלימוד שמקורה בישיבות הגדולות בבבל. עולם הישיבות הספרדי נכחד כמעט לחלוטין במאות האחרונות, במקביל לפריחה של הישיבות הליטאיות, והרב עובדיה היה אחד הבודדים שהכיר וניסה לחדש עולם זה. כנראה שהעובדה שנמנע מהצטרפות לקשת הדמוקרטית המזרחית לא הוסיפה לו אוהדים בקרב קוראי ולווט.

          אהבתי

          • japan הגיב:

            הרבנים האשכנזים הוציאו פתור גורף משירות צבאי לתומכיהם אז גם הוא רוצה.על זה העניין. השס״ניקים ברובם התחנכו במוסדות ליטאים, מה פה הויכוח?

            אהבתי

            • שואב המים הגיב:

              החזרת עטרה ליושנה במשנת הרב עובדיה, היא השלטת פסיקת הבית יוסף, רבי יוסף קארו, בעל השולחן ערוך, על ארץ ישראל.
              הוא טוען שגם אשכנזי, שבכל מקום פוסק כהגהות הרמ״א על השולחן ערוך, צריך לקבל בארץ את פסיקת השולחן ערוך, שכן היא מנהג המקום
              זו החזרת עטרה ליושנה ולא שום דבר פוליטי או חברתי

              אהבתי

              • עובר אורח הגיב:

                כמעט לכל פסיקה דתית יש משמעות
                כלכלית פוליטית חברתית. וראה מפעל
                הכשרות של הרב יוסף. אנשים רעים
                יכולים לומר שספרי ההלכות שלו הנם
                פרסומת לעסק זה שמגלגל מיליונים.

                אהבתי

          • עובר אורח הגיב:

            לא היה בכוחו או ידיעתו לחדש את עולם הישיבות
            שיצר את התלמוד הבבלי, תשובות הגאונים ובין היתר
            את הקראים. הוא גם לא עשה זאת. הוא שותף
            לתהליך שבו רב תימני מתלבש כמין רב ספרדי
            שמתנהג ודן לפי הלכות שנוצרו באירופה
            (רבינו גרשום, למשל) ואותו רב ספרדי מתלבש כחסיד
            אשכנזי שמתלבש כבורגני הולנדי מראשית המאה התשע
            עשרה. גם סידור התפילה שלו שונה מהמעט שידוע
            על בבל. וראה סידור סעדיה גאון. יותר משניסה לעורר
            נרדמים ניסה להכתיב את דרכו. את בני משפחתו
            והמובחרים שבתלמידיו שלח לישיבות אשכנזיות. וככלל
            ברוב המקרים של התנגשות הכפיף עצמו ל"מורי הדור"
            האשכנזיים. האם ניתן לומר שבימיו קמה ולו ישיבה ספרדית
            אחת שאשכנזים נלחמים להכנס אליה? כמה רבנים
            "מזרחיים" מדברים ומבינים היום אידיש? בישיבות סורא
            ופומפדיטה דברו אידיש? האם לימוד האידיש הנו חזרה
            למורשת בבל? זה נושא לא פשוט ולמרות כתבי הערצה
            של אחד כאדם ברוך מקומו של ברב עובדיה בישראל הציונית
            מורכב.

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              הרב יוסף לא היה מורה חשוב אלא פוסק חשוב. פסיקותיו נלמדות בישיבות ספרדיות ומחלחלות גם לישיבות אשכנזיות. אמנם בעולם החרדי הספרדי לא הוקמו ישיבות משפיעות כמו הישיבות הגדולות הליטאיות, פוניבז', מיר וחברון אבל העולם החרדי האשכנזי לא גידל אף פוסק חשוב מאז החזון איש. הואקום בצד האשכנזי הוסיף רבות להילה של הרב יוסף שכן למרות הזילזול של החרדים האשכנזים בספרדים לא הציבו מולו שום פוסק בעל שיעור קומה.

              אהבתי

  21. Mickey הגיב:

    נו, מילא. עלה לשידור עם חבילת דפים – אולי רצה להדפיס משהו אחר כך. אבל איך יודעים שזה במקום איי-פד? אני חושב שזה מעיד על חוש הומור מפותח או על ראייה לא מפותחת

    אהבתי

  22. רני הגיב:

    דבורית היקרה – וזה כן מוסרי לא לשלם לכותבים? כפי שכבר הוברר, בני ציפר ללא משלם לחלק גדול מכותבי "תרבות וספרות" ולאחרונה התפרסם שגם חלק מכותבי הבלוגים באתר הארץ (אלה שאינם חברי מערכת) לא מקבלים תשלום עבור הבלוג.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      ברור שזה לא מוסרי לא לשלם לכותבים.
      הרי אני סיפרתי על כך בבלוג.
      השאלה היא האם עוולה אחת מתירה עוולה אחרת.
      ואני חושבת שלא.

      אהבתי

כתיבת תגובה