שדים

yediot29.1.14haaretz29.1.14
isra29.1.14maariv29.1.14

28.01.14.indd


הכותרות הראשיות

בידיעות הכותרת הראשית היא מממון דווקא, ומתכתבת עם השד העדתי ששוב התעורר פה בשבועות האחרונים בגלל פרשת אדם ורטה/ ספיר סבח, לאומיות, לאומנות, חופש הביטוי ומוסריותו של צה"ל: "הפער לא נסגר: האשכנזים מרוויחים יותר".
ידיעה דומה אפשר היה לקרוא ב-2009.

שכירים אשכנזים ממשיכים להרוויח יותר מעמיתיהם המזרחים והערבים, והבדלי השכר ביניהם רק גדלו בשנת 2008 – כך עולה מנתוני הדוח השנתי שמפרסם היום (א') מרכז אדווה, המעניק תמונת מצב חברתית על חוסר השוויון בישראל בשנה שעברה. הדוח מצביע כי העשירון העליון המשיך להתעשר, למרות המשבר הכלכלי, בעוד הכנסתם של בני שאר המעמדות הכלכליים נפגעה.

ותזכורת מהראיון עם פרופ' מנחם מאוטנר בכלכליסט באוקטובר האחרון.

בשנים האחרונות מזרחים רבים יותר רוכשים השכלה גבוהה, אבל מוסיף כי הם בדרך כלל עושים זאת במכללות שנחשבות פחות. על פי אחד המחקרים שהוא מציג, ב־2005 שיעור המזרחים בקרב מרצים באוניברסיטאות היה פחות מ־9%; מחקר אחר מצא כי רק 6% מהמרצים בפקולטות למשפטים הם ממוצא מזרחי. מחקר נוסף, של הסוציולוג פרופ' ינון כהן מאוניברסיטת קולומביה, מצא כי גם פערי השכר בין אשכנזים למזרחים בישראל גבוהים מפערי השכר בין לבנים לשחורים בארצות הברית, והראה כי פערי ההון עתידים להתרחב משום שאשכנזים מחזיקים יותר ממזרחים בנכסים במרכז הארץ, נכסים ששוויים עולה יותר מזה של נכסים באזורים אחרים. להשלמת התמונה, מאוטנר מביא גם שלל נתונים על מיעוט הבכירים ממוצא מזרחי באליטה המשפטית, האקדמית, העסקית, האמנותית והתקשורתית.

העבודה הזו, של מומי דהן, מספטמבר האחרון, אומרת את ההפך.
momi

אם אני מבינה נכון מתמצית הדוח של אדוה, הסיבה לפערי הענק מייצרי הכותרות היא שכר הבכירים במשק, שמעוות את התוצאות דרמטית. ואם אני לא מבינה (כידוע סטטיסטיקה זה לא אני) הסבירו לי.

יום החצאיות הארוכות

מגרדת את הראש. "שיא במספר הדתיות בצה"ל". כפולת 2-3: 1,616 נערות דתיות התגייסו השנה. בסה"כ משרתות בצה"ל היום כ-4,000 נערות דתיות. האם מדובר בדרמה הרת משמעות לסוגיית הנשיאה בנטל?
ע"פ הידיעה (יוסי יהושוע) גיוס הבנות הוא אחד הנושאים הבוערים כעת בציונות הדתית. מסקנה מהידיעה: הרבנים לא כאלו משמעותיים בהחלטות העם.
אבל עדיין לא הבנתי כלום מהידיעה הנרחבת הזו ומי שיסביר לי את המשפטים הבאים, כולל המספרים שבהם,  יזכה בברכת הרב פינטו:

אומנם 42% מכלל המועמדות לגיוס בוחרות לא להתגייס, ומרביתן, 36% מתוך אותם 42%, עושות זאת באמצעות הצהרה על היותן דתיות, אך בצבא מעריכים כי מרבית הבנות שבוחרות בדרך זו מגיעות דווקא מהחברה החילונית. בצבא מסבירים כי נתוני הגיוס המגיעים מבתי הספר הדתיים ומהאולפנות מחזקים את ההערכה כי חלק הארי של הבנות שבוחרות לא להתגייס נעזרות בהצהרה של רב לפיה הן שומרות שבת, אך בפועל אינן באמת דתיות.
[…]
המתגייסות מגיעות מבתי ספר ומאולפנות נחשבות בציונות הדתית ולא מהשוליים. הקשר איתן נוצר בבתי כנסת, במפגשים חברתיים ובעיקר דרך המלצות של בנות שכבר סיימו את שירותן.

לטקייה

מהטוויטר של אלון בן-דוד:

הטיול לאושוויץ

משליח ישר"ה לפולין, גדעון אלון, למדתי שני דברים: 1. נפתלי בנט נוחר עמוקות (ישן ארבע שעות ונחר במטוס הממתין להמראה). לזכותו ייאמר שהוא, להבדיל מגברים אחרים ומכחישי נחירות, מודע לנחירותיו. אגב, נחירות הגברים זו סיבה מעולה לא להתחתן. זו תרומתי ליום המשפחה. 2. בנט, כמו שחשדתי, הוא איש רפואה לטנטי. משאיבד אחד הנוסעים את הכרתו הצטרף בנט לצוות המחיים במטוס. למאבד שלום.

הכותרת "תקועים בפולין" לפוסט דאתמול, מככבת היום בידיעה על התקועים בפולין בידיעות.

מהי עמותת ממעמקים קראתיך?
"ארגון לפעילות רוחנית בישראל".
02-5371790
אליעזרוב 10 ירושלים
ע"פ מאגר העמותות היא בהליכי מחיקה. אף שם לא מופיע בה.
ועוד משהו מויקי:

העימותים התחילו ב-2007 עקב כניסתה של ישיבת "ממעמקים" לבית הכנסת "מאיר" ברחוב הצלפים בשכונת רוממה הישנה בחיפה. הישיבה, השייכת לזרם של חסידות ברסלב, פנתה לגבאי בית הכנסת בבקשה להקים ולקיים בבית הכנסת בשכונה, "כולל" חרדי. הגבאי התיר לאנשי "ממעמקים" להקים "כולל" בבית הכנסת, הגם שהדבר מנוגד לחוק ולמרות התנגדות עזה של תושבי השכונה. הפרשה כולה מהווה אחד מהמקרים היותר בולטים של מאבק בין יהודים חילוניים לבין קבוצות חרדיות קטנות ששמו להן מטרה לאכלס שכונות חילוניות מובהקות ב"גרעינים תורניים". ב-2007, עקב מאבק והתנגדות חריפה של תושבי השכונה, חדל הכולל החרדי מלהתקיים במבנה בית הכנסת.

והנה יש שם

JD
האם זהו דניאלס שלנו? כן. והנה ראיון על פועלו.

עמותת "ממעמקים", בראשות ג'וני דניאלס, יזמה את רעיון משלחת הכנסת לאושוויץ. דניאלס אמר: "הפרויקט הזה הוא הגשמת חלום. לראות עשרות חברי כנסת על אדמת מחנה ההשמדה אושוויץ, היא אמירה חסרת תקדים ואני גאה על חלקה של "ממעמקים" ביוזמה ובהתהוות הפרויקט".
דניאלס, 27, עולה חדש מבריטניה, מייסד ומנכ"ל עמותת "ממעמקים" עוסקת בשימור זכר השואה ובחיבור ההיסטוריה היהודית אל העם היהודי ועתידו.

ממעמקים הוציאה 400 אלף דולר על הנסיעה.

השיקסע משגעת את המדינה

הפיגור שהמדינה הזו והעומד בראשה סובלים ממנו לא ייאמן. רה"מ מכחיש שלילד חברה גויה: הם רק לומדים ביחד. ארגון להב"ה, עוד הזיה משיחית מקומית, שלח לרה"מ מכתב נזיפה. יתד נאמן (בצילום: דגימה) מצליף נגד התבוללותו של יאיר נתניהו.
yated
חגי בן ארצי, אחיה של השרה (המסוכסך עם המשפחה) איבד בלמים ואמר שיאיר "יורק על הקבר של סבא שלו"; "האין אישה ראויה מבנות עמך שאתה הולך עם בנות הפלישתים? מה, אתה השתגעת? אתה השתגעת?". אוי הצילו. מה זה המקום הזה? מי הם האנשים האלו?
אלדד בק ועקיבא נוביק לא מתרגשים מההכחשות, וממשיכים לדווח על הרומן בידיעות. בק אפילו התקשר לאמא של השיקסע, שמתבררת כאוהבת ישראל גדולה. זאת ועוד: אחותה הגדולה של סנדרה לייקאנגר, גם היא למדה בבינתחומי, התגיירה, שינתה את שמה להילה ועובדת באזור תל אביב. כל זה מידיעות. בנורבגיה, כך בידיעה, כלל לא מבינים את הסערה המקומית.
במקביל, בשער ידיעות, ידיעה מסעירה מאין כמותה. הבעל של נטלי פורטמן יתגייר למענה. אוי גוועלד.
מדינה פונדמנטלסטית, מטורללת לגמרי. בושה גדולה.

מדינת כל גזעניה

אי אפשר להכחיש שהמאמר של אמיר אורן בהארץ על הסכנה שבחובשי הכיפות בשב"כ הוא אורח בכיר ומבוסס היטב בתת מדור זה.

חמור מכל המצב בשב״כ, שנהפך בשנים האחרונות ל"שירות בעלי כיפות". שלושה מארבעת בעלי התפקידים הבכירים ביותר באים מרקע דתי ומקרינים אהדה להשקפת עולם המתנגדת לפשרה מדינית שכרוכה בפינוי התנחלויות. מוטה ורפול החילוניים מצה״ל של שנות ה–70, קמו לתחייה בשב"כ בדמות יורם כהן הסביל והסגור, סגנו הפעיל והנמרץ ר׳ – נסיך הכתר, או הכיפה – וראש האגף הערבי־איראני, מ׳.

ופה אורן מתארח בהעולם הבוקר ומסביר את עצמו.

אייל גולן

העדויות שבגללן נסגר התיק נגד אייל גולן. זה היה הדיווח של חדשות 2 אמש.
איך כל זה משתלב עם השיחה שהוקלטה מבלי משים בחדר המלון של המנהל שלו ע"י הערוץ הראשון? מי בוחש שם בקדירה?
בידיעות הבוקר עוד עמוד וחצי על החקירה, הפעם על העימות בין גולן לאביו. לא מוזכרים הדיווחים מערוץ 2 אמש, רק תזכורת לכך שביום שישי כבר דיווח העיתון על בעיית אמינות ל הנערות.
ביקורת על הופעתו של גולן (במרכז הפלקט) בפסטיבל נשים באילת.
התירוץ: הוא הוזמן באוגוסט. אורלי וגיא הודיעו שהם מוותרים. גיא מרוז בטור בכפולת האמצע עם הפניה בשער. לדבריו, קיבל מהמפיקים של האירוע ומהעו"ד של גולן איומים בשתי תביעות.
פנאי פלוס הודיע שגולן לא יהיה ברשימת הנחשקים.
נשיםאילת

רעידת אדמה

למה העובדה שישראל לא ערוכה לרעידת אדמה, עניין שמדברים עליו שנים רבות, הוא מבזק חדשות ב-nrg?  הנה טיפל'ה: אוקטובר 13. דצמבר 13. יוני 2012מרץ 2011. נובמבר 2010. פברואר 2008. נובמבר 2007.

reidat

משתכשכים בביצה

אתר לאטמה הלך לעולמו בסוף אוקטובר. הוא עדיין באוויר אך פעילותו נדמה.
ציפור לא צייצה, נשר השמיים לא חבט בכנפיו.
ביולי התראיינה העורכת הראשית, קרולין גליק, על תוכנית הסאטירה שלא עלתה לערוץ הראשון למרות ההבטחות. האתר עוד פעל חודשים אחדים מאז ונדם. אני מניחה שאזל הכסף ושהעורכת לא יכלה להמשיך במבצעי השנור יותר. יהי זכרו ברוך.
latma

סוכנות AP ניתקה את קשריה עם צלם ששיפץ תמונה שצילם בסוריה והעלים ממנה מצלמה של קולגה.
ככה זה כשקוראים לך נרקיסו קונטרראס.

מקור ראשון לא רצה לפרסם מודעה של האגודה לזכויות הפרט. לגיטימי?

מערכת חדשות 10 לא תשת"פ עם רני רהב.

אין עורכים בבית?

בהיום שהיה של גיא זהר בערוץ 10 שודר אמש, ב-23:15 לערך, הקטע על פיט סיגר המנוח. ברקע הושמע השיר צאנה הבנות וראינה. הכתוביות בעברית: "צנע צנע צנע".
ׁ(תודה לאילן א.)

במקרה נתקלתי בטעות המשעשעת הזאת של מלאכי חזקיה מאוגוסט 2010. על סקס ויין.

צרות בכותרות

במבט ראשון אמרתי, אויש, בישר"ה אימצו את הפורמט הלא מנצח של ידיעות, המככב מדי יום בעמוד 2 של 24 שעות, ובו מועלית שאלה מציקנית אחת, ושני אנשים צריכים להתווכח עליה. כלומר לכתוב טור בעד וטור נגד. מפדח מאוד, לא?
foody
במבט שני אמרתי לעצמי, או, יופי, מישהו הרים את הכפפה, וכותב על תוכניות הבישול האינסופיות (כן, כבר נכתב על כך לא פעם, אבל המעיין ממשיך לנבוע). ואז ניגשתי לעמודי הדעות לקרוא את שני הטורים (ליטל שמש וחגי אוזן), ומתברר שהם רק מהגגים על חשיבות או אי חשיבות הריאליטי בחיינו העלובים. שום דבר על תוכניות האוכל האינספיות, ועל שלל השפים המיתולוגיים הצצים כל יומיים בישראל. כלומר, שום קשר בין הכותרת לתכנים.

לפני פיזור

משומה סקריר האין מוצא לא הלהיב את המוולווטים, ורק 113 איש ענו עליו. בכל מקרה, התוצאות, כמו שקיוויתי והאמנתי: 74% לא מתעניינים במוצאו של אדם בשום נסיבות. כוונת הסקריר היא שמוצאו של אדם לא רלוונטי לכלום, ונתתי את כל, אני חושבת, שדרות החיים באופציות.
האמת, 75% זה לא מספיק. אבל מתוך ה-24% הנותרים, התבאסתי שחמישה אחוזים מקוראי קורות החיים מתעניינים במוצאו של אדם. איך? כנראה לפי שם המשפחה. מבחן בוזגלו המפורסם.
אולי לאנשים לא נוח עם העמדות שלהם, ולכן לא רצו להשתתף, בעיקר אם התפישה העצמית שלהם היא של אנשים נאורים ופתוחים. אני לא ממש יודעת. בכל מקרה, הסקריר (הפתוח ומופיע גם בפוסט של אתמול וגם בטור השמאלי, אם יש את נפשכם לקחת חלק) הגיע בתזמון מופלא לדו"ח מרכז אדווה המתפרסם בשער ידיעות הבוקר (ע"ע).

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

89 תגובות על שדים

  1. האמיר הגיב:

    אם אני מבינה נכון מתמצית הדוח של אדוה, הסיבה לפערי הענק מייצרי הכותרות היא שכר הבכירים במשק, שמעוות את התוצאות דרמטית. ואם אני לא מבינה (כידוע סטטיסטיקה זה לא אני) הסבירו לי.

    זו אומת הסטארטאפ. 10% משפיעים הרבה יותר מכמה מאות מנכ"לים.

    כלל אצבע: המציאות הפוכה מהניתוחים של אדווה.

    אהבתי

  2. אורן הגיב:

    חבר הקונגרס גרים (זה שאולי קשור לפרשת פינטו), מאיים להכפיל את מספר העיתונאים שמראיינים אותו.

    אהבתי

  3. JewBoy הגיב:

    אכן כתוב רע, עדיין אפשר לחלץ, עם קריאה אינטואיטיבית, משהו שעושה הגיון:

    42% מכלל המועמדות לגיוס בוחרות לא להתגייס

    42% מהשנתון, לא מתגייסות.

    ומרביתן, 36% מתוך אותם 42%, עושות זאת באמצעות הצהרה על היותן דתיות

    36% מהשנתון מצהירות שהן דתיות, 6% לא מתגייסות מסיבה לא ידועה

    אך בצבא מעריכים כי מרבית הבנות שבוחרות בדרך זו מגיעות דווקא
    מהחברה החילונית.

    בצבא מעריכים שההצהרה היא שיקרית.

    בצבא מסבירים כי נתוני הגיוס המגיעים מבתי הספר הדתיים ומהאולפנות מחזקים את ההערכה כי חלק הארי של הבנות שבוחרות לא להתגייס נעזרות בהצהרה של רב לפיה הן שומרות שבת, אך בפועל אינן באמת דתיות.

    ההערכה נובעת מהצלבת נתונים כלשהי (שמית? מספרית?). נתוני הצבא+נתונים מבתי ספר ואולפנות.

    המתגייסות מגיעות מבתי ספר ומאולפנות נחשבות בציונות הדתית ולא מהשוליים. הקשר איתן נוצר בבתי כנסת, במפגשים חברתיים ובעיקר דרך המלצות של בנות שכבר סיימו את שירותן.

    הסבר לא קשור: הבנות הדתיות שמתגייסות לצבא, מגיעות מההארד-קור של המגזר.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      איך 36% מתוך 42% זה רוב?
      (לא לומדים את זה בשלוש יחידות)

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        נו, בזכות חמש היחידות הפרותיות שלי, אני מצליח לעבד טעויות ליטראליות.

        אהבתי

      • עו"ד הגיב:

        מה שאני מבין מהעסק הזה זה כך: כמעט מחצית הבנות החייבות בגיוס לא מתגייסות. אם נדייק 42 אחוזים מהבנות לא רואות מפקד בחייהן.

        איך הן מבצעות את התעלול הזה של לא להתגייס? 85% מאלה שלא מתגייסות מקבלות פטור בדרך הקלה היותר – מוסרות הצהרה שהן דתיות. היתר לא מתגייסות מנימוקים אחרים שלא נמסרו כאן, כנראה נימוקים רפואיים וכד'.

        אם נחזור לאלה פטורות – משום מה הצבא סבור שרוב אלה שמצהירות על דתיותן ומקבלות פטור, הן לא דתיות. זאת אומרת שהצבא סבור שרוב הדתיות כן מתגייסות. על זה אני אומר – שטויות.

        אהבתי

      • JewBoy הגיב:

        אמרתי קריאה אינטואיטיבית 😉

        נראה לי סתם טעות בניסוח.
        36% מתוך 42%, (בקירוב 15), זה ממש לא רוב
        ברגע שכתבו שזה 'רוב', הסקתי שהתכוונו ל36% מכלל השנתון, ולא מתוך ה-42%

        אהבתי

  4. עו"ד הגיב:

    אלדד בק ועקיבא נוביק לא מתרגשים מההכחשות, וממשיכים לדווח על הרומן בידיעות. בק אפילו התקשר לאמא של השיקסע, שמתבררת כאוהבת ישראל גדולה. זאת ועוד: אחותה הגדולה של סנדרה לייקאנגר, גם היא למדה בבינתחומי, התגיירה, שינתה את שמה להילה ועובדת באזור תל אביב. כל זה מידיעות. בנורבגיה, כך בידיעה, כלל לא מבינים את הסערה המקומית.

    אין לי מושג אם ידיעות פנה לאם הנורבגית, ואם הסקופים במירכאות קטנות או גדולות על האם והאחות אכן נמסרו לו. מה שכן, סיפרתי פעם כאן על אפליקציות החדשות שמזרימות חדשות מכל רחבי הגלובוס כל הזמן. אז כבר לפני מספר ימים קראתי את כל הסיפורים על האחות הילה, על הקהילה האוונגליסטית שבעיר הולדתן של האחיות, על האם שמפרסמת בפייסבוק מידי פעם קרקורי תמיכה בישראל, ואפילו זכיתי לתמונות הרבה פחות מחמיאות ממה שפורסם בארץ של בני הזוג/ סתם ידידים, כל זאת מבלי לבזבז כספים על שיחות לחו"ל. מאיזה עיתון זה היה? לא זוכר. יותר מכך, גם זכיתי לשתי עובדות נוספות שאין לי מושג אם פורסמו בארץ, כי העיתון היחיד שאני קורא הוא הארץ: עובדה מס' 1. הגברת מבוגרת יותר ממנו בשנתיים. עובדה מס' 2. הגברת מתנשאת לגובה של 1.80 ס"מ. אני חושב שזה חשוב שתדעו גם את זה.

    אהבתי

  5. קרן שלום הגיב:

    ברור שכולם יענו בסקריר שהם לעולם לא מתעניינים במוצאו של אדם בכל מצב.
    תוצאות הסקריר של קוראי הבלוג לא משקפות את המציאות.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למה? זה לא שמישהו יודע מי הם.
      אבל כן, ניסיתי ללכת על הכיוון הזה (בהפוכה) גם בהסבר שלי על מיעוט המשתתפים

      אהבתי

      • דניאל סנעדרסהן הגיב:

        בדיוק מהסיבה שהרבה מזרחים יטענו שהם לא חשים שום קיפוח, כפי שאורן כתב בתבונה. יש דברים שהם עניין של דימוי עצמי.

        אהבתי

      • JewBoy הגיב:

        לא עניתי בכלל. חסרה אלטרנטיבה מתאימה.

        אני דוקא מתעניין במוצא. אפילו מתעניין מאוד.
        בעיקר כאשר יש מצב לאכול אצל אמא שלהם!

        גם היום, בגילי המתקדם, אני מקפיד ללכת עם חבר בימי שישי (פעם ב-) לאמא שלו. היא משמינה מנחת ואנחנו מגאלובה.

        גם קוסקוס כמו שצריך (ענן ענוג של פתיתים דקיקים כמו שלג רך), אפשר למצוא רק אצל אמהות של, שמכינות מאהבה ולא אינסטנט (איכס!)

        מזהיר מראש, עם משפחות בריטיות צריך ממש להזהר, כי תמיד בסוף יהיה צריך לאכול שפרדס פאי.

        אהבתי

  6. אורן הגיב:

    אני מנחש שעמותת מעמקים של דניאלס והכולל של בעלז הם שונים, לא יודע אם העמותה מהרשם היא אחת מהן, או בכלל גוף אחר.

    אהבתי

  7. שוב, רועה צאן שמצא חליל משונה נפצע מירי של כוחות הכיבוש. מעניין מה יעלה בגורל העדר?

    אהבתי

  8. אירופה מובטלת, הלירה התורכית בדרך לקריסה ואמריקה נפרדת מהנפט הערבי. שם מאתיים על הגרף הציוני ולא לשכוח שעוד הרבה אביב לפנינו.

    אהבתי

  9. אורן הגיב:

    א. מרכז אדווה הדגיש בתמצית, וכנראה בהודעה לעיתונות, את נושא הפער בנושא שכר הבכירים, ידיעות בחר להביא נתון אחר מתוך המחקר הנוגע לפערים.
    ב. הנתון המודגש הוא עליה בגיוס בנות שלמדו במוסדות דתיים.
    הנתון של כלל המשוחררות מטעמי דת, לא השתנה. ה36% הוא מכלל המועמדות ולא מה42% של המשוחררות. הקביעה שרוב המשוחררות הן מבתים חילונים מבלבלת. יש בתים דתיים המעדיפים שרות צבאי ערכי, יש בתים מסורתיים עם גישה שמרנית של מעמד האישה.

    אהבתי

  10. shttutit הגיב:

    אכן חבל, מאוד חבל שתוכנית הסאטירה של לאטמה לא עלתה לערוץ ה-1
    שתקוע עם שידוריו החוזרים ועדיין לא החליט מה הוא רוצה להיות כשיהייה גדול. הציבור מממן ערוץ מחרחר בחרחורי גסיסה
    ואנו זקוקים לשידור ציבורי (אני כשלעצמי צופה בערוץ הזה).
    סאטירה מעולה הלאטמה אמנם ביד ימין אבל בדרך כלל כדי לתפקד
    אנו זקוקים לשתי ידיים: הנה משוּ שבהחלט עדיין אקטואלי;
    כולנו יהודים (שמגנים את ישראל) – גירסת לאטמה.

    אהבתי

  11. חייל זקן הגיב:

    הגבאי התיר לאנשי “ממעמקים” להקים “כולל” בבית הכנסת, הגם שהדבר מנוגד לחוק.

    האם מדובר באותו החוק האוסר גיוס דוסים לשב"כ ודוסיות לצה"ל?

    אהבתי

  12. עוד רועה מאוכזב:

    להערכה השנתית של עובד השב"כ נוספה שאלה שרירותית ומקוממת בעמימותה: "האם הוא פועל לפי מערכת ערכים ציוניים"

    מלח הארץ מצפה שיצרחו 'ויוה פלסטין' או לפחות 'חייבר חייבר יא יהוד'.

    שאפו גדול לגיא מרוז ואורלי וילנאי על האומץ להיות הראשונים מהעדר שעמדו ויצאו נגד הטירוף. לא הגיוני שאייל גולן יככב באירוע להעצמת נשים.

    מסגרת הסכם השלום המבעבע סביבנו נראית הגיונית. לאף אחד מהעדר אין אומץ להעלות שאלות ציבוריות. שתיקת כבשים, דממה מוחלטת. ויוה פלסטין.

    אהבתי

  13. הצועד בנעליו הגיב:

    אז מה, הגיע הזמן להתגעגע למוטה ורפול?

    אהבתי

  14. הצועד בנעליו הגיב:

    מכל עמודי העיתונים הראשיים, נחשו איזה עיתון מביא בעמוד הראשון את מודעת "מחזקים את ידיכם" של הימין? רמז: זה אותו עיתון שמפרסם באתרו גם את המודעות של 'יד לאחים'. נראה שעיתוני הימין/מרכז קיצוני משוחררים מהצורך בפרנסה, או מהצורך בהוכחה שהם בסדר.
    מישהו אמר תסמונת ילד הכאפות שמחפש אהבה ולא קיבל?

    זה אגב מצטרף לחפרפרת הימנית שבמנגנון אישור/צינזור התגובות באותו אתר, שהבוקר, וזה מוכח, הייתה לה משמרת.

    אהבתי

  15. דניאל סנעדרסהן הגיב:

    הציון שהמזרחים רוכשים במכללות פחות נחשבות הוא נכון אבל זה שלב ביניים. גם יהודי אמריקה נחסמו בכניסה למכללות היוקרתיות (Ivy League) עד אחרי מלחמת העולם השנייה. בעיה יותר משמעותית של המשכיל המזרחי הוא הסתמכותו רק במקורות בעברית. הרבה מזרחים תופסים את הארץ כעיתון איכותי ויוקרתי וגם הויכוח שלהם הוא בגיזרה המצומצמת שהשמאל הישראלי מתיר להם. אם היו קוראים בעוד שפות ונחשפים לאמיתות מוכחשות של השמאל המלחמה הייתה יותר אפקטיבית.

    * כותב מהחוג ללימודי גרמנית.

    אהבתי

    • תומר הגיב:

      אני די בטוח שבגרמנית נשמעים הביטויים "מזרחיים" ו"אשכנזים" הרבה יותר אותנטיים

      אהבתי

      • דניאל סנעדרסהן הגיב:

        נכון. גם פרנץ בועז נאלץ לעזוב את גרמניה כי לא עמד בדיכוי וההתנשאות.

        אהבתי

        • תומר הגיב:

          אז הוא מזרחי (בגרמנית זה בטח Ostjuden) או אשכנזי?

          אהבתי

          • דניאל סנעדרסהן הגיב:

            שאלה טובה. את האבחנה עשו רק יהודי גרמניה מול גלי ההגירה והמסתננים מפולין וגליציה. אבל בשביל הגרמנים עצמם יהודי גרמניה ברובם היו ״מהטיפוס הפולני״, כלומר כאלה שבאו עד דור או שניים לפני כן מהמזרח, או שבאו מהפלכים המזרחיים של פרוסיה כמו פומרניה ופונזץ שאף פעם לא נתפסו בגרמניה כגרמניים באמת. בשביל הגרמנים זה היה היינו הך מה שיהודי גרמניה אף פעם לא תפסו. זאת הסיבה שאני לא קונה את ההתנשאות הייקית על הפולנים. אני יודע את הרקע האמיתי של הסיפור.רב הייקים מוצאם מפומרניה ופונזץ כולל משפחת שוקן המהוללת (הסב זלמן שוקן גם דאג להחליף את שמו לתעתיק גרמני Schoken).

            אגב, אם ההתגברות ההסתננות של יהודי פולין וגליציה לגרמניה, הפרופסור המכובד טריטשקה כתב, "לאלה בדעת הקהל העולמית שלא מבינים את ההתנגדות הגרמנית להגירה הזאת. נובעת בגלל שהם באנגליה ובצרפת נהנים מיהודים יוצאי ספרד שנוחים להשתלב! ואילו גרמניה סובלת מ״הטיפוס הפולני״.״ הדברים נתפסים כיום (ממרחק השואה) כאנטישמיים. אבל בזמנו לא צריך לספר לנו למה הוא התכוון.

            (קרא את המאמר ״עוד מילה על היהדות שלנו״)

            רב הישראלים, לרבות המזרחים, תופסים את הייקים כעילית. אם היו נחשפים לעוד מקורות מלבד מה שהטעינו אותם במערכת החינוך הישראלית, היו מבינים איזה היסטוריה מוכחשת יש שם. כן גם הייקים היו בסך הכל ״מזרחים״. לכל אחד יש את המזרחי שלו.

            אהבתי

            • nurit הגיב:

              אומר רק מילה אחת: קשקוש גדול (הכוונה לדניאל ס.) אתה כותב:

              "זאת הסיבה שאני לא קונה את ההתנשאות הייקית על הפולנים. אני יודע את הרקע האמיתי של הסיפור.רב הייקים מוצאם מפומרניה ופונזץ כולל משפחת שוקן המהוללת (הסב זלמן שוקן גם דאג להחליף את שמו לתעתיק גרמני Schoken)."

              יש לך סימוכין להכללה שרוב הייקים מוצאם מפומרניה? משהו? תרשה לי לגחך.
              העליה הייקית שהגיעה בשנות ה-30 של המאה הקודמת תרמה לכלכלה, לאקדמיה, לצה"ל, בקיצור לחברה הישראלית יותר מעליות אחרות ובהחלט היה לה על סמך מה להרגיש טוב למרות שהיישוב ניסה לצחוק עליהם.

              אהבתי

              • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                את יודעת שהדיבור על התרומה יצא מכל החורים? הם הביאו איתם עוד דברים למשל ניכור לעניין הציוני.

                אהבתי

                • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                  על הניכור לעניין הציוני (צאצאיו בהארץ)

                  המיליון השביעי: הישראלים והשואה
                  תום שגב, תום שגב – 1991 – 556
                  ועד ההצלה הרטגלאס למוסדות הציוניים באפריל 1943 נאמר, שיחד עם הצלת ילדים ונוער חלוצי — יש להציל את העסקנים הציוניים. הואיל ולהם מגיע משהו מהתנועה הציונית בעד עבודתם: אלה יהיו מסוגלים לסלוח הרבה ליישוב הנוכחי, להבין אותו ואולי גם לתת לו עוד מה שהוא מעבודתם. יש להציל את העסקנים הציוניים, הואיל ולהם מגיע משהו מהתנועה הציונית בעד עבודתם; אלה יהיו הצלה פילנטרופית גרידא, דוגמת ההצלה של היהדות הגרמנית שבוצעה ללא כל הבחנה, יכולה מנקודת ראות ציונית לגרום רק נזק, בייחוד אם האפשרויות הן כה מוגבלות והאסון כה גדול.
                  יכולנו לנהוג שיטה זאת כלפי היהודים הגרמנים, הואיל והיה להם יתרון אחד: הם הביאו ארצה רכוש. עכשיו חסר לפליטים היתרון הזה, היות והם מגיעים בחוסר כול. הם אינם נותנים אפוא ולא כלום לארץ־ישראל ויכולים להביא למה שהביא חלק ניכר מהיהדות הגרמנית: התנכרות גמורה, ולפעמים גם איבה, לארץ־ישראל, יחס חוצפני לכל מה שהוא יהודי ועברי, מגמות גרמניזטוריות בולטות המביאות לידי כך שלעתים קרובות שוב מקנים את הרוח הגרמנית לילדים שכבר קיבלו חינוך עברי בבתי־הספר. גם העלייה של המבוגרים מטהרן משמשת דוגמא לאיזה תוצאות מדאיגות עשויה להביא עלייה ללא הבחנה מתאימה. מחוץ לחלוצים ולעסקנים ציוניים באים המוני אנשים שאין להם כל קשר עם הציונות, אנשים ששוררת ביניהם דמורליזציה גמורה במובן הלאומי

                  בתקופה הראשונה נכנס הנוער לקיבוצים ולמשקים (בתנאי זה קיבלו את רישיונות העלייה), אולם לאחר כמה שבועות בורחים משם וכותבים תלונות לקונסוליה הפולנית ולדלגטורה [הנציגות של מממשלת פולין בגולה] שהסוכנות היהודית הכניסה אותם בכוח ובתחבולות שונות

                  י(…) הם רוצים לחנך את ילדיהם בבתי־ספר פולניים ואנגליים. לא כן הדבר עם העסקנים הציוניים שנמצאים באותם תנאים: הם שמחים בחלקם, מתייחסים בסבלנות לקשיים המרובים ומודים בעד כל העזרה הניתנת להם. ״לו היו לנו האמצעים להציל את כולם אין כל ספק שהיינו צריכים להשלים עם מצב הדברים, אולם – לדאבוננו – אין
                  לנו אמצעים מספיקים להציל אפילו את האלמנטים הטובים. לכן, באין בררה, עלינו לוותר על הצלת האלמנט המזיק (…)״13 כמעט כל ראשי הסוכנות

                  אהבתי

                • הצועד בנעליו הגיב:

                  גיליתי אותך, מוני יקים. ולא תעזור התחבאותך מאחורי 'העניין הציוני'.

                  אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                מה הלאה? עוד מעט תגידי שהמוסד היקי המתנשא הטכניון אינו נופל מהמוסד הפולני המפואר מכללת פרס.

                אהבתי

            • תומר הגיב:

              בהחלט מאיר עיניים

              עם זאת, בעיני אין כל קשר בין תפיסת הייקים כעילית (לכאורה) לבין ההיסטוריה שלהם, את יחס הכבוד אליהם הם הרוויחו ביושר.

              אהבתי

              • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                כבוד מצד מי? מצד הפולנים שרוצים לדמות להם?

                אהבתי

                • תומר הגיב:

                  מה הקשר לפולנים בכלל? למה חשוב לך לנתח סיבות לכבוד?

                  הכבוד ל"ייקים" (להלן קבוצה #1) מצד "אנשים שאינם ייקים" (להלן קבוצה #2) לא ניתן בגלל שהם הגיעו מלותרינגיה ולא מווסטפליה אלא על בסיס מעשיהם.

                  ממליץ להיזהר, מי שמדבר בשצף קצף לכל הכיוונים, בדרך כלל מתיז רוק כדי כך וזה לא נעים, לא לו ולא לסביבה.

                  אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    מדובר בפרמידה של השפלה. יש על זה מחקר נרחב תגגל.

                    אהבתי

                    • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                      אם אתה באמת סקרן לנושא, זה המסד של המחקר

                      Shifting Ethnic Boundaries and Inequality in Israel
                      Or, How the Polish Peddler Became a German Intellectual

                      Aziza Khazzoom

                      Brothers and Strangers: The East European Jew in German and German Jewish Consciousness, 1800-1923

                      Steven E. Aschheim

                      אהבתי

                    • תומר הגיב:

                      אני מתנצל אבל לא ברור לי בדיוק הקשר בין "כבוד" ל"השפלה", אי אפשר לתת כבוד סתם ככה למי שמגיע לו מבלי לחוש מושפל?

                      אהבתי

                    • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                      תקרא קודם את המחקר הראשון. היא מנתחת איך ההתנשאות החלה. קודם הגרמנים התנשאו על היהודים. היהודים הפנימו את זה והחלו להתנשא (היא מכנה את זה ״למזרח״) זה את זה לרבות יהודי גרמניה את המהגרים החדשים יותר מפולין וגליציה. בארץ כל השבטים המסוכסכים האלה התאחדו לזהות אחת אשכנזית שלמולה עמדה זהות חדשה שנקראה המזרחים.

                      היא טוענת שהדיכוי של המזרחים חל מתחושת הנחיתות של יהודי גרמניה.נכמו פרמידה. ספר מאלף.

                      אהבתי

                    • תומר הגיב:

                      אני לא הולך לקרוא את זה לצערי אבל נסה אולי בכל זאת לענות לי על השאלה, למה הכבוד הניתן למישהו צריך לנבוע מתחושת נחיתות, התבטלות או השפלה?

                      אהבתי

    • velvet הגיב:

      זו הרי קלאסיקה. דמות טראגית ששום תסריטאי מחונן, לא נאור ציון ובטח לא צ'רלי קאופמן, יכול היה לכתוב. צעיר מזרחי משכיל (לגרסתו ההזויה), בעל רגשות קיפוח מפה ועד צדו השני של כדור הארץ, לומד, מכל המקצועות שבעולם, בחוג ללימודי גרמנית, ובשל כך הופך למשכיל, לגרסתו.
      הלימודים האלו (או שהוא בא ככה מהבית) הפכו אותו לגזען בעצמו, מיזוגן, שוביניסט, אייג'יסט. כי ככה זה: בעלי רגשי הנחיתות מתעמרים במי שנראה להם חלש מהם (לכאורה). למשל ניצולי השואה, שאפשר להתנכר ולהתכחש לכל שעבר עליהם, או "נשים גריאטריות לא חכמות" (אני).
      שהרי ממרום גילו הצעיר וחוסנו כמשכיל גרמני הוא מדבר. אין פלא שטעמו כה ירוד והוא מתלהב מגילויי גזענות בסדרות טלוויזיה, שנראות לו ביקורת על "האשכנזים" (למי פאקניג אכפת למי או למה אתה מאזין?), אותם הוא מכמת בסטריאוטיפים: כולם אוהבים את חוה אלברשטיין, כולם שונאים מוזיקה מזרחית, וכולם גורמים לו להרגיש נחות בגלל מוצאו.
      בשל כך הוא גם קורא הארץ למגינת לב משפחתו המזרחית. הוא כה רוצה להשתייך למשכילים נוספים (לכאורה) הקוראים הארץ, הוא כה רוצה להתענג על התרבות האירופית. ממש מזכיר אירועים מסוימים בהיסטוריה של אירופה.
      כמו שאמרתי: דמות טראגית שאי אפשר היה לכתוב באופן אמין אלמלא הייתה מתפלשת פה, מחרחרת ריב, ומתעקשת להיות במקום שלא רוצים אותה, בלווית ניק אשכנזי כתוב ביידיש. כמה פאתט אפשר להיות?

      אהבתי

      • דניאל סנעדרסהן הגיב:

        קפטן, אתה רואה למה לא רציתי להיכנס לעניינים אישיים? הפינקסנית מפנה את זה נגדך.

        אהבתי

      • אורן הגיב:

        בסך הכל מדובר במגיב שצודק בחלק זעיר מאבחנותיו, חלק קטן אחר דעות שאף הוא לא מאמין בהם, ומבטא בכדי להכעיס.
        הרוב זה פשעים גדולים ועברות קטנות אינלקטואליות.
        שימוש בידע ע"י ליקוט פכים התואמים לדעותיו, אנכרוניזם, הוכחות באמצעות אנולוגיה ומעבר מהפרט אל הכלל.
        לגבי תפיסתו של יהדות גרמניה, הוא מקבל את התפיסה האנטישמית של צורך בשורשים עמוקים בכדי להיות חלק מתרבות. לגבי חוסר הציוניות, נו, הרצל עצמו עבר מתפיסת האזרח המשתלב ללאום המקים בית לאומי.

        אהבתי

        • דניאל סנעדרסהן הגיב:

          טרייטשקה לא פוסל יהודים בגלל שאין להם שורשים. הרי הוא עצמו ממוצא צ׳כי בחלקו. הטענה שלו הייתה נגד ״הטיפוס הפולני״ שיהדות גרמניה אופיינה בה עד הסוף ממש. הרי הוא וגם היוסטון צ׳מברלין היו בעד יהודי ספרד. בעצם הכוונה האמיתית שלו הייתה נגד היינריך צבי גרץ שכדרך האשכנזים לא ידע להתווכח ומיהר לסתום פיות.

          אהבתי

          • דניאל סנעדרסהן הגיב:

            בשביל אינטלקטואלים גרמניים מסוף המאה ה 19, יהודי ספרד היו יותר מערביים במובן הרציונלי מיהודי אשכנז (״הטיפוס הפולני״) הפנאטיים שסותמים את הפה למי שלא מסכים איתם. לכן הם תיעבו אשכנזים. פה בארץ הטיפוס הזה הפך למערבי לעילא שגם לועג מקנטר מי שמעז להיכנס לקודש הקודשים של לימודי גרמנית. היבנת? דוגמא לזה תראה את ההתקפה האישית למעלה.

            אהבתי

            • אורן הגיב:

              לא בטוח שלוולווט יש בעיה אם בחירתך בלימודים גרמנים, אלא מהדרך שלך ליישם אותם בתגובות בבלוג. בסך הכל אתה נותן לה חיזוק לפחד המוגזם שלה מכל דיון בנושא עדתי.

              אהבתי

              • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                אתה יכול להיות פרקליט טוב. יש לי חוש ריח טוב לגזענות

                אהבתי

                • אורן הגיב:

                  אז למה לכל הרוחות אתה משתמש בתאוריות גזעניות לתאר את יהודי גרמניה, ומוסיף לכך רציונאליזציה של הנאציזם. אין צורך בכך בכדי לבטל תחושת עליונות לא מבוססת של אשכנזים.

                  אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    כמו שאמרת זה טקטיקה לבטל אותה תחושת עליונות, כרגע אני קול בודד. כאשר יהיו עוד לא יהיה צורך בזכות הצעקה.

                    אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    מקופח מקצועי זה כינוי גנאי של אשכנזים. אני בך הכל מנסה לתת קול ופתחון פה לאנשים שאף אחד לא מייצג אותם חוץ מקמאנשים בינוננים כמו אורטל בן דיין שחוץ מלהט ורצון טוב אין לה הרבה ידע וכלים.

                    אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    עובדה שהמאבק שלה לא מגיע לשום מקום, ****

                    V: עוד פעם תקרא לי גזענית ואתה עף מפה. נמאסת עלי מזמן.

                    אהבתי

                • הינשוף של מינרווה הגיב:

                  סליחה, אבל אתה יורה לכל הכיוונים והלכתי לאיבוד.
                  מהי בדיוק הטענה שאותה אתה מבקש לקדם? ואם יותר מאחת, אנא פרט בנקודות. אם אפשר, בלי הסברים ארוכים, שיכולים לבוא בהמשך (בכפוף להסכמת השלטונות). רק, בקצרה: מה אתה מבקש לומר בתגובות שלך, שנפרשות על פני מספר פוסטים?

                  אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    השירשור החל בעקבות הפוסט הפותח שהפער העדתי בארץ נובע גם מהשכלה פחות טובה. מכאן נכנסנו להיסטוריה איך החלה הנחיתות המזרחית. ההיסטוריה של יהדות גרמניה היא נושא צדדי לדיון. בעצם צריך לחזור לפוסט הראשי מהיום על הפער בשכר וחינוך.

                    אהבתי

                    • הינשוף של מינרווה הגיב:

                      תודה. באשר למתנהל בפוסט הזה – נדמה לי שהבנתי.

                      יש לי מה לענות אפוא לטענה המקורית שלך:

                      בעיה יותר משמעותית של המשכיל המזרחי הוא הסתמכותו רק במקורות בעברית. הרבה מזרחים תופסים את הארץ כעיתון איכותי ויוקרתי וגם הויכוח שלהם הוא בגיזרה המצומצמת שהשמאל הישראלי מתיר להם. אם היו קוראים בעוד שפות ונחשפים לאמיתות מוכחשות של השמאל המלחמה הייתה יותר אפקטיבית.

                      1. ראשית, ולא קשור מהותית לתוכן, אתה מערב כאן בין שני נושאים: מחד – המזרחי וההשכלה, מנגד – עיתון הארץ והמלחמה התודעתית בעמדות השמאל.
                      ברשותך, אתייחס לנושא הראשון בלבד. באשר לשני אציין רק זאת: בן דרור ימיני טוען בתוקף כי הבעיה עם עיתון הארץ היא דווקא בגרסתו האנגלית (שפונה לקהל בחו"ל), שכן – הקהל בחו"ל לא קורא עברית. זו גם הסיבה שהוא מציין מדי פעם שמאמריו מתורגמים לאנגלית.

                      2. בתור אחד שמלמד במכללה שכזו, להלן הרשמים שלי. תחילה רק אציין את המסקנה: אתה מחפש מתחת לפנס.
                      ובכן, כמעט כל הסטודנטים במכללה זו מתקשים בקריאה של מאמרים בעברית. המזרחים, האשכנזים, הערבים, הרוסים. ולפיכך – אין לזה קשר למוצא.
                      הסיבה היא (וזו עדיין סיבה "רחוקה", כלומר לא זו שתסביר באופן ישיר) שהמכללות הללו ממוקמות בפריפריה. אך פריפריה הייתה קיימת גם ברומא (פרובינציות) והיא קיימת גם במדינת אשכנז (שם אין מזרחים במובן שיש בארץ) כשהם שהיא קיימת במדינות המזרח (שם אין אשכנזים במובן שיש בארץ).
                      תגיד: אבל המדינה תקעה את המזרחים בפריפריה. נכון. אולם היא תקעה שם את כל העולים. בלי להבדיל. גם רוסים נשלחו דרומה, לערי פריפריה.

                      אהבתי

                    • הינשוף של מינרווה הגיב:

                      צ"ל כמובן, מתקשים בקריאה של מאמרים באנגלית.

                      V: סליחה שאני פולשת לפה, אני לא רוצה לגרור עוד את השרשור, אבל לא, לא טעית.
                      הם מתקשים בקריאת מאמרים בעברית (וזה המשך לתגובה שלי מתחת).

                      אהבתי

                  • velvet הגיב:

                    ינשוף, אני אסביר:
                    במכללות הנידחות, שרק אליהן מתקבלים המזרחים המקופחים, לא מלמדים לכתוב טיעון. או שאלה, או משהו.
                    על פניו הוא היה צריך להגיע מוכן עם הידע הזה מהתיכון, אבל כמזרחי (מקופח) הוא בטח נשלח לבי"ס מקצועי, ולכן כישוריו הרטוריים לא התפתחו דיים.
                    זו הסיבה שהוא לא מצליח להסביר לך מה הוא רוצה לומר, וכך גם נראות העבודות שלו במכללה. אבל הוא יקבל עליהן 95, כהפליה מתקנת.
                    ייתכן, מצד שני, שהוא כן לומד באוניברטיסה מפוארת (אליה התקבל כיחיד ומיוחד מעיירת הפיתוח מעלה-ג'יברוש), אבל גם שם, כפי שאנחנו יודעים, לא מלמדים סטודנטים לכתוב אלא לחרטט. את מיטב כשרון הברבור שלו הוא מבזבז פה, ולא מצליח לענות על אף שאלה פשוטה.
                    וחומר למחשבה: באובססיביות הוא יורד על יהודים שהחליפו את שמותיהם. מעניין אם הוא נשאר עם השם מהבית, או שעברת את שמו, או שיאמר לך שזה לא הוא, אלא סב-סבו שעשה זאת. או ששמו לוי או כהן ואז נפתרה הבעיה.

                    אהבתי

                    • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                      לגזענות אין גבול.

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      ולווט למה את תמיד עונה על פי הדחיפה שקיבלת, הגזמת וברמות.
                      וכידוע אשכנזים מעברתים שמות, מרוקאים מאשכנזים אותם.

                      אהבתי

                    • הינשוף של מינרווה הגיב:

                      😀

                      מה שכן, מחירי המוצרים בקפטריות של מכללות הפריפריה זולים יותר.
                      האשכנזים בהרצליה משלמים יותר. למעט, אולי, שני סטודנטים אשכנזים שלומדים שם, שמקבלים החזרים ממשרד ראש הממשלה (גלידה פיסטוק זה "על הבית").

                      אהבתי

                    • velvet הגיב:

                      טוב שהינשוף הבין. יש אלוהים (והיא מזרחית).
                      מילא מקופח-העל לא מבין מה זה פארודיה כי גמישותו השכלית היא כשל מטאטא מצולק, אבל אורן? וואוו.
                      בסך הכל דבררתי אותו, כי הוא הרי לא מסוגל להסביר איך קופח ובמה.
                      אצלו הכל שחור-לבן, סליחה, שחור (אה, גזענית!)

                      אהבתי

                    • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                      ******

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      מצטער ולווט, הגבתי מתוך הבנה שמדובר בפרודיה. היא היתה נבונה בעיני כמו פרודיה של לאטמה. זה הכל.

                      אהבתי

                  • דניאל סנעדרסהן הגיב:

                    יופי של פוסט. תראה יש הבדל בין אשכנזי שקורא רק בעברית, הרי העיתונות הכללית משרתת את הזהות שלו, לבין מזרחי שמאמץ זהות שהיא לא שלו. לכן חשוב יותר לסטודנט מזרחי יותר מאשכנזי לקרא בשפות זרות.

                    לא כל כך היבנת את הנקודה שלי. העניין הוא לא לקרא הארץ באנגלית. אלא להוסיף פרספקטיבה זרה. אתמול ציינתי שיצחק רבין פיקד על גירוש ערביי לוד ורמלה. איפה אתה חושב שקראתי את זה? בהארץ באנגלית? זאת לא הנקודה. קראתי את זה בעיתונות הבינלאומית.

                    אהבתי

  16. AlMuaddib הגיב:

    הגיוס של בנות דתיות בכותרות, כי יש לא מעט שיש להם אינטרס שהוא יהיה בכותרות. אכ"א משקיע מאמצים לא מעטים בגיוס הבנות הללו, כולל פעילות הסברה אינטנסיבית ישירות מול שמיניסטיות ממוסדות מובילים.
    מבחינת אכ"א מדובר בפניה לנישה שלא היתה מנוצלת מספיק, והם עושים בדיוק את התפקיד שלהם -לנסות להביא כ"א טוב לתוך המערכת.

    רבני האולפנות מתמודדים עם מציאות שלא הכירו – וכמו כל מערכת חינוך סטנדרטית – מגיבים באיחור. במשך שנים מיטב הבנות הללו שירתו בשירות לאומי ולא בצה"ל, ובשנים האחרונות חל שינוי עמוק.

    ולגבי מה שניסית להבין למעלה – זה פשוט: רוב הבנות שמקבלות פטור מגיוס על סעיף דת, הן לא בנות דתיות. מדליה איציק ועד מאיה בוסקילה, התופעה של בנות שמצהירות שמטעמי דת ומצפון הן לא יכולות להתגייס – קיימת מאז שקיים גיוס לצה"ל.

    אהבתי

  17. אחד שיודע הגיב:

    המאמר של אורן עלה לדיון גם כאן (22 דקות אחרי תחילת התוכנית).

    אהבתי

כתיבת תגובה