הכותרות הראשיות
בידיעות הכותרת הראשית היא מממון דווקא, ומתכתבת עם השד העדתי ששוב התעורר פה בשבועות האחרונים בגלל פרשת אדם ורטה/ ספיר סבח, לאומיות, לאומנות, חופש הביטוי ומוסריותו של צה"ל: "הפער לא נסגר: האשכנזים מרוויחים יותר".
ידיעה דומה אפשר היה לקרוא ב-2009.
שכירים אשכנזים ממשיכים להרוויח יותר מעמיתיהם המזרחים והערבים, והבדלי השכר ביניהם רק גדלו בשנת 2008 – כך עולה מנתוני הדוח השנתי שמפרסם היום (א') מרכז אדווה, המעניק תמונת מצב חברתית על חוסר השוויון בישראל בשנה שעברה. הדוח מצביע כי העשירון העליון המשיך להתעשר, למרות המשבר הכלכלי, בעוד הכנסתם של בני שאר המעמדות הכלכליים נפגעה.
ותזכורת מהראיון עם פרופ' מנחם מאוטנר בכלכליסט באוקטובר האחרון.
בשנים האחרונות מזרחים רבים יותר רוכשים השכלה גבוהה, אבל מוסיף כי הם בדרך כלל עושים זאת במכללות שנחשבות פחות. על פי אחד המחקרים שהוא מציג, ב־2005 שיעור המזרחים בקרב מרצים באוניברסיטאות היה פחות מ־9%; מחקר אחר מצא כי רק 6% מהמרצים בפקולטות למשפטים הם ממוצא מזרחי. מחקר נוסף, של הסוציולוג פרופ' ינון כהן מאוניברסיטת קולומביה, מצא כי גם פערי השכר בין אשכנזים למזרחים בישראל גבוהים מפערי השכר בין לבנים לשחורים בארצות הברית, והראה כי פערי ההון עתידים להתרחב משום שאשכנזים מחזיקים יותר ממזרחים בנכסים במרכז הארץ, נכסים ששוויים עולה יותר מזה של נכסים באזורים אחרים. להשלמת התמונה, מאוטנר מביא גם שלל נתונים על מיעוט הבכירים ממוצא מזרחי באליטה המשפטית, האקדמית, העסקית, האמנותית והתקשורתית.
העבודה הזו, של מומי דהן, מספטמבר האחרון, אומרת את ההפך.
אם אני מבינה נכון מתמצית הדוח של אדוה, הסיבה לפערי הענק מייצרי הכותרות היא שכר הבכירים במשק, שמעוות את התוצאות דרמטית. ואם אני לא מבינה (כידוע סטטיסטיקה זה לא אני) הסבירו לי.
יום החצאיות הארוכות
מגרדת את הראש. "שיא במספר הדתיות בצה"ל". כפולת 2-3: 1,616 נערות דתיות התגייסו השנה. בסה"כ משרתות בצה"ל היום כ-4,000 נערות דתיות. האם מדובר בדרמה הרת משמעות לסוגיית הנשיאה בנטל?
ע"פ הידיעה (יוסי יהושוע) גיוס הבנות הוא אחד הנושאים הבוערים כעת בציונות הדתית. מסקנה מהידיעה: הרבנים לא כאלו משמעותיים בהחלטות העם.
אבל עדיין לא הבנתי כלום מהידיעה הנרחבת הזו ומי שיסביר לי את המשפטים הבאים, כולל המספרים שבהם, יזכה בברכת הרב פינטו:
אומנם 42% מכלל המועמדות לגיוס בוחרות לא להתגייס, ומרביתן, 36% מתוך אותם 42%, עושות זאת באמצעות הצהרה על היותן דתיות, אך בצבא מעריכים כי מרבית הבנות שבוחרות בדרך זו מגיעות דווקא מהחברה החילונית. בצבא מסבירים כי נתוני הגיוס המגיעים מבתי הספר הדתיים ומהאולפנות מחזקים את ההערכה כי חלק הארי של הבנות שבוחרות לא להתגייס נעזרות בהצהרה של רב לפיה הן שומרות שבת, אך בפועל אינן באמת דתיות.
[…]
המתגייסות מגיעות מבתי ספר ומאולפנות נחשבות בציונות הדתית ולא מהשוליים. הקשר איתן נוצר בבתי כנסת, במפגשים חברתיים ובעיקר דרך המלצות של בנות שכבר סיימו את שירותן.
לטקייה
מהטוויטר של אלון בן-דוד:
בניגוד לפרסומים שמזינים זה את זה – חה״א לא תקף הלילה בסוריה
— Alon Ben-David (@alonbd) ינואר 27, 2014
הטיול לאושוויץ
משליח ישר"ה לפולין, גדעון אלון, למדתי שני דברים: 1. נפתלי בנט נוחר עמוקות (ישן ארבע שעות ונחר במטוס הממתין להמראה). לזכותו ייאמר שהוא, להבדיל מגברים אחרים ומכחישי נחירות, מודע לנחירותיו. אגב, נחירות הגברים זו סיבה מעולה לא להתחתן. זו תרומתי ליום המשפחה. 2. בנט, כמו שחשדתי, הוא איש רפואה לטנטי. משאיבד אחד הנוסעים את הכרתו הצטרף בנט לצוות המחיים במטוס. למאבד שלום.
הכותרת "תקועים בפולין" לפוסט דאתמול, מככבת היום בידיעה על התקועים בפולין בידיעות.
מהי עמותת ממעמקים קראתיך?
"ארגון לפעילות רוחנית בישראל".
02-5371790
אליעזרוב 10 ירושלים
ע"פ מאגר העמותות היא בהליכי מחיקה. אף שם לא מופיע בה.
ועוד משהו מויקי:
העימותים התחילו ב-2007 עקב כניסתה של ישיבת "ממעמקים" לבית הכנסת "מאיר" ברחוב הצלפים בשכונת רוממה הישנה בחיפה. הישיבה, השייכת לזרם של חסידות ברסלב, פנתה לגבאי בית הכנסת בבקשה להקים ולקיים בבית הכנסת בשכונה, "כולל" חרדי. הגבאי התיר לאנשי "ממעמקים" להקים "כולל" בבית הכנסת, הגם שהדבר מנוגד לחוק ולמרות התנגדות עזה של תושבי השכונה. הפרשה כולה מהווה אחד מהמקרים היותר בולטים של מאבק בין יהודים חילוניים לבין קבוצות חרדיות קטנות ששמו להן מטרה לאכלס שכונות חילוניות מובהקות ב"גרעינים תורניים". ב-2007, עקב מאבק והתנגדות חריפה של תושבי השכונה, חדל הכולל החרדי מלהתקיים במבנה בית הכנסת.
והנה יש שם
האם זהו דניאלס שלנו? כן. והנה ראיון על פועלו.עמותת "ממעמקים", בראשות ג'וני דניאלס, יזמה את רעיון משלחת הכנסת לאושוויץ. דניאלס אמר: "הפרויקט הזה הוא הגשמת חלום. לראות עשרות חברי כנסת על אדמת מחנה ההשמדה אושוויץ, היא אמירה חסרת תקדים ואני גאה על חלקה של "ממעמקים" ביוזמה ובהתהוות הפרויקט".
דניאלס, 27, עולה חדש מבריטניה, מייסד ומנכ"ל עמותת "ממעמקים" עוסקת בשימור זכר השואה ובחיבור ההיסטוריה היהודית אל העם היהודי ועתידו.
ממעמקים הוציאה 400 אלף דולר על הנסיעה.
השיקסע משגעת את המדינה
הפיגור שהמדינה הזו והעומד בראשה סובלים ממנו לא ייאמן. רה"מ מכחיש שלילד חברה גויה: הם רק לומדים ביחד. ארגון להב"ה, עוד הזיה משיחית מקומית, שלח לרה"מ מכתב נזיפה. יתד נאמן (בצילום: דגימה) מצליף נגד התבוללותו של יאיר נתניהו.
חגי בן ארצי, אחיה של השרה (המסוכסך עם המשפחה) איבד בלמים ואמר שיאיר "יורק על הקבר של סבא שלו"; "האין אישה ראויה מבנות עמך שאתה הולך עם בנות הפלישתים? מה, אתה השתגעת? אתה השתגעת?". אוי הצילו. מה זה המקום הזה? מי הם האנשים האלו?
אלדד בק ועקיבא נוביק לא מתרגשים מההכחשות, וממשיכים לדווח על הרומן בידיעות. בק אפילו התקשר לאמא של השיקסע, שמתבררת כאוהבת ישראל גדולה. זאת ועוד: אחותה הגדולה של סנדרה לייקאנגר, גם היא למדה בבינתחומי, התגיירה, שינתה את שמה להילה ועובדת באזור תל אביב. כל זה מידיעות. בנורבגיה, כך בידיעה, כלל לא מבינים את הסערה המקומית.
במקביל, בשער ידיעות, ידיעה מסעירה מאין כמותה. הבעל של נטלי פורטמן יתגייר למענה. אוי גוועלד.
מדינה פונדמנטלסטית, מטורללת לגמרי. בושה גדולה.
מדינת כל גזעניה
אי אפשר להכחיש שהמאמר של אמיר אורן בהארץ על הסכנה שבחובשי הכיפות בשב"כ הוא אורח בכיר ומבוסס היטב בתת מדור זה.
חמור מכל המצב בשב״כ, שנהפך בשנים האחרונות ל"שירות בעלי כיפות". שלושה מארבעת בעלי התפקידים הבכירים ביותר באים מרקע דתי ומקרינים אהדה להשקפת עולם המתנגדת לפשרה מדינית שכרוכה בפינוי התנחלויות. מוטה ורפול החילוניים מצה״ל של שנות ה–70, קמו לתחייה בשב"כ בדמות יורם כהן הסביל והסגור, סגנו הפעיל והנמרץ ר׳ – נסיך הכתר, או הכיפה – וראש האגף הערבי־איראני, מ׳.
ופה אורן מתארח בהעולם הבוקר ומסביר את עצמו.
אייל גולן
העדויות שבגללן נסגר התיק נגד אייל גולן. זה היה הדיווח של חדשות 2 אמש.
איך כל זה משתלב עם השיחה שהוקלטה מבלי משים בחדר המלון של המנהל שלו ע"י הערוץ הראשון? מי בוחש שם בקדירה?
בידיעות הבוקר עוד עמוד וחצי על החקירה, הפעם על העימות בין גולן לאביו. לא מוזכרים הדיווחים מערוץ 2 אמש, רק תזכורת לכך שביום שישי כבר דיווח העיתון על בעיית אמינות ל הנערות.
ביקורת על הופעתו של גולן (במרכז הפלקט) בפסטיבל נשים באילת.
התירוץ: הוא הוזמן באוגוסט. אורלי וגיא הודיעו שהם מוותרים. גיא מרוז בטור בכפולת האמצע עם הפניה בשער. לדבריו, קיבל מהמפיקים של האירוע ומהעו"ד של גולן איומים בשתי תביעות.
פנאי פלוס הודיע שגולן לא יהיה ברשימת הנחשקים.
רעידת אדמה
למה העובדה שישראל לא ערוכה לרעידת אדמה, עניין שמדברים עליו שנים רבות, הוא מבזק חדשות ב-nrg? הנה טיפל'ה: אוקטובר 13. דצמבר 13. יוני 2012. מרץ 2011. נובמבר 2010. פברואר 2008. נובמבר 2007.
משתכשכים בביצה
אתר לאטמה הלך לעולמו בסוף אוקטובר. הוא עדיין באוויר אך פעילותו נדמה.
ציפור לא צייצה, נשר השמיים לא חבט בכנפיו.
ביולי התראיינה העורכת הראשית, קרולין גליק, על תוכנית הסאטירה שלא עלתה לערוץ הראשון למרות ההבטחות. האתר עוד פעל חודשים אחדים מאז ונדם. אני מניחה שאזל הכסף ושהעורכת לא יכלה להמשיך במבצעי השנור יותר. יהי זכרו ברוך.
סוכנות AP ניתקה את קשריה עם צלם ששיפץ תמונה שצילם בסוריה והעלים ממנה מצלמה של קולגה.
ככה זה כשקוראים לך נרקיסו קונטרראס.
מקור ראשון לא רצה לפרסם מודעה של האגודה לזכויות הפרט. לגיטימי?
מערכת חדשות 10 לא תשת"פ עם רני רהב.
אין עורכים בבית?
בהיום שהיה של גיא זהר בערוץ 10 שודר אמש, ב-23:15 לערך, הקטע על פיט סיגר המנוח. ברקע הושמע השיר צאנה הבנות וראינה. הכתוביות בעברית: "צנע צנע צנע".
ׁ(תודה לאילן א.)
במקרה נתקלתי בטעות המשעשעת הזאת של מלאכי חזקיה מאוגוסט 2010. על סקס ויין.
צרות בכותרות
במבט ראשון אמרתי, אויש, בישר"ה אימצו את הפורמט הלא מנצח של ידיעות, המככב מדי יום בעמוד 2 של 24 שעות, ובו מועלית שאלה מציקנית אחת, ושני אנשים צריכים להתווכח עליה. כלומר לכתוב טור בעד וטור נגד. מפדח מאוד, לא?
במבט שני אמרתי לעצמי, או, יופי, מישהו הרים את הכפפה, וכותב על תוכניות הבישול האינסופיות (כן, כבר נכתב על כך לא פעם, אבל המעיין ממשיך לנבוע). ואז ניגשתי לעמודי הדעות לקרוא את שני הטורים (ליטל שמש וחגי אוזן), ומתברר שהם רק מהגגים על חשיבות או אי חשיבות הריאליטי בחיינו העלובים. שום דבר על תוכניות האוכל האינספיות, ועל שלל השפים המיתולוגיים הצצים כל יומיים בישראל. כלומר, שום קשר בין הכותרת לתכנים.
לפני פיזור
משומה סקריר האין מוצא לא הלהיב את המוולווטים, ורק 113 איש ענו עליו. בכל מקרה, התוצאות, כמו שקיוויתי והאמנתי: 74% לא מתעניינים במוצאו של אדם בשום נסיבות. כוונת הסקריר היא שמוצאו של אדם לא רלוונטי לכלום, ונתתי את כל, אני חושבת, שדרות החיים באופציות.
האמת, 75% זה לא מספיק. אבל מתוך ה-24% הנותרים, התבאסתי שחמישה אחוזים מקוראי קורות החיים מתעניינים במוצאו של אדם. איך? כנראה לפי שם המשפחה. מבחן בוזגלו המפורסם.
אולי לאנשים לא נוח עם העמדות שלהם, ולכן לא רצו להשתתף, בעיקר אם התפישה העצמית שלהם היא של אנשים נאורים ופתוחים. אני לא ממש יודעת. בכל מקרה, הסקריר (הפתוח ומופיע גם בפוסט של אתמול וגם בטור השמאלי, אם יש את נפשכם לקחת חלק) הגיע בתזמון מופלא לדו"ח מרכז אדווה המתפרסם בשער ידיעות הבוקר (ע"ע).
זו אומת הסטארטאפ. 10% משפיעים הרבה יותר מכמה מאות מנכ"לים.
כלל אצבע: המציאות הפוכה מהניתוחים של אדווה.
אהבתיאהבתי
חבר הקונגרס גרים (זה שאולי קשור לפרשת פינטו), מאיים להכפיל את מספר העיתונאים שמראיינים אותו.
אהבתיאהבתי
אכן כתוב רע, עדיין אפשר לחלץ, עם קריאה אינטואיטיבית, משהו שעושה הגיון:
42% מהשנתון, לא מתגייסות.
36% מהשנתון מצהירות שהן דתיות, 6% לא מתגייסות מסיבה לא ידועה
בצבא מעריכים שההצהרה היא שיקרית.
ההערכה נובעת מהצלבת נתונים כלשהי (שמית? מספרית?). נתוני הצבא+נתונים מבתי ספר ואולפנות.
הסבר לא קשור: הבנות הדתיות שמתגייסות לצבא, מגיעות מההארד-קור של המגזר.
אהבתיאהבתי
איך 36% מתוך 42% זה רוב?
(לא לומדים את זה בשלוש יחידות)
אהבתיאהבתי
נו, בזכות חמש היחידות הפרותיות שלי, אני מצליח לעבד טעויות ליטראליות.
אהבתיאהבתי
אבל להגיה אני תמיד לא מצליח, כי אני דפוק בלי קשר ליחידות בגרות ספרותיות.
אהבתיאהבתי
מה שאני מבין מהעסק הזה זה כך: כמעט מחצית הבנות החייבות בגיוס לא מתגייסות. אם נדייק 42 אחוזים מהבנות לא רואות מפקד בחייהן.
איך הן מבצעות את התעלול הזה של לא להתגייס? 85% מאלה שלא מתגייסות מקבלות פטור בדרך הקלה היותר – מוסרות הצהרה שהן דתיות. היתר לא מתגייסות מנימוקים אחרים שלא נמסרו כאן, כנראה נימוקים רפואיים וכד'.
אם נחזור לאלה פטורות – משום מה הצבא סבור שרוב אלה שמצהירות על דתיותן ומקבלות פטור, הן לא דתיות. זאת אומרת שהצבא סבור שרוב הדתיות כן מתגייסות. על זה אני אומר – שטויות.
אהבתיאהבתי
מה לדעתך אחוז הדתיות מבין המועמדות לגיוס? גבוה מ-25? לפי הפסקה עד 18% מהמועמדות הן דתיות שלא התגייסו.
אהבתיאהבתי
אמרתי קריאה אינטואיטיבית 😉
נראה לי סתם טעות בניסוח.
36% מתוך 42%, (בקירוב 15), זה ממש לא רוב
ברגע שכתבו שזה 'רוב', הסקתי שהתכוונו ל36% מכלל השנתון, ולא מתוך ה-42%
אהבתיאהבתי
רבותיי, אני לא מבינה מילה, תסלחו לי, זה מעבר ליכולותיי האינטלקטואליות.
עברית פשוטה, זה אני.
או פארודיות שלא לרמתו של אורן.
אהבתיאהבתי
36+6=42 36 גדול מ6. יותר נערות שלא מנשקות דינזוארים מתגייסות לצבא. נערות שכן מנשקות דינוזאורים משוחררות אוטמטית, הן חלק מהשש אחוז.
אהבתיאהבתי
האם נערות שמנשקות את דני ביטון מתגייסות?
אהבתיאהבתי
להסביר אחרת, או להפסיק לבלבל לך במוח?
אהבתיאהבתי
לא, תודה. ויתרתי. אם יש הסכמה שמדובר בפסקה אומללה במיוחד, דיינו.
אהבתיאהבתי
אין לי מושג אם ידיעות פנה לאם הנורבגית, ואם הסקופים במירכאות קטנות או גדולות על האם והאחות אכן נמסרו לו. מה שכן, סיפרתי פעם כאן על אפליקציות החדשות שמזרימות חדשות מכל רחבי הגלובוס כל הזמן. אז כבר לפני מספר ימים קראתי את כל הסיפורים על האחות הילה, על הקהילה האוונגליסטית שבעיר הולדתן של האחיות, על האם שמפרסמת בפייסבוק מידי פעם קרקורי תמיכה בישראל, ואפילו זכיתי לתמונות הרבה פחות מחמיאות ממה שפורסם בארץ של בני הזוג/ סתם ידידים, כל זאת מבלי לבזבז כספים על שיחות לחו"ל. מאיזה עיתון זה היה? לא זוכר. יותר מכך, גם זכיתי לשתי עובדות נוספות שאין לי מושג אם פורסמו בארץ, כי העיתון היחיד שאני קורא הוא הארץ: עובדה מס' 1. הגברת מבוגרת יותר ממנו בשנתיים. עובדה מס' 2. הגברת מתנשאת לגובה של 1.80 ס"מ. אני חושב שזה חשוב שתדעו גם את זה.
אהבתיאהבתי
ברור שכולם יענו בסקריר שהם לעולם לא מתעניינים במוצאו של אדם בכל מצב.
תוצאות הסקריר של קוראי הבלוג לא משקפות את המציאות.
אהבתיאהבתי
למה? זה לא שמישהו יודע מי הם.
אבל כן, ניסיתי ללכת על הכיוון הזה (בהפוכה) גם בהסבר שלי על מיעוט המשתתפים
אהבתיאהבתי
בדיוק מהסיבה שהרבה מזרחים יטענו שהם לא חשים שום קיפוח, כפי שאורן כתב בתבונה. יש דברים שהם עניין של דימוי עצמי.
אהבתיאהבתי
לא עניתי בכלל. חסרה אלטרנטיבה מתאימה.
אני דוקא מתעניין במוצא. אפילו מתעניין מאוד.
בעיקר כאשר יש מצב לאכול אצל אמא שלהם!
גם היום, בגילי המתקדם, אני מקפיד ללכת עם חבר בימי שישי (פעם ב-) לאמא שלו. היא משמינה מנחת ואנחנו מגאלובה.
גם קוסקוס כמו שצריך (ענן ענוג של פתיתים דקיקים כמו שלג רך), אפשר למצוא רק אצל אמהות של, שמכינות מאהבה ולא אינסטנט (איכס!)
מזהיר מראש, עם משפחות בריטיות צריך ממש להזהר, כי תמיד בסוף יהיה צריך לאכול שפרדס פאי.
אהבתיאהבתי
אני מנחש שעמותת מעמקים של דניאלס והכולל של בעלז הם שונים, לא יודע אם העמותה מהרשם היא אחת מהן, או בכלל גוף אחר.
אהבתיאהבתי
שוב, רועה צאן שמצא חליל משונה נפצע מירי של כוחות הכיבוש. מעניין מה יעלה בגורל העדר?
אהבתיאהבתי
אירופה מובטלת, הלירה התורכית בדרך לקריסה ואמריקה נפרדת מהנפט הערבי. שם מאתיים על הגרף הציוני ולא לשכוח שעוד הרבה אביב לפנינו.
אהבתיאהבתי
א. מרכז אדווה הדגיש בתמצית, וכנראה בהודעה לעיתונות, את נושא הפער בנושא שכר הבכירים, ידיעות בחר להביא נתון אחר מתוך המחקר הנוגע לפערים.
ב. הנתון המודגש הוא עליה בגיוס בנות שלמדו במוסדות דתיים.
הנתון של כלל המשוחררות מטעמי דת, לא השתנה. ה36% הוא מכלל המועמדות ולא מה42% של המשוחררות. הקביעה שרוב המשוחררות הן מבתים חילונים מבלבלת. יש בתים דתיים המעדיפים שרות צבאי ערכי, יש בתים מסורתיים עם גישה שמרנית של מעמד האישה.
אהבתיאהבתי
געגועי למסבירי המעצמה האזורית, אלוני הפנקס:
הבנק המרכזי הטורקי החליט להעלותאת הריבית מרמה של 7.75% לרמה של 12%, לאחר שבשנה החולפת הלירה הטורקית נחלשה בכ-30% מול הדולר
אהבתיאהבתי
חז"ן אתה מבלבל באלונים. אלון ליאל הוא מסביר המעצמה הטורקית. אלון פנקס הוא דובר המפלגה הדמוקראטית בישראל
אהבתיאהבתי
תודה על התיקון
אהבתיאהבתי
אכן חבל, מאוד חבל שתוכנית הסאטירה של לאטמה לא עלתה לערוץ ה-1
שתקוע עם שידוריו החוזרים ועדיין לא החליט מה הוא רוצה להיות כשיהייה גדול. הציבור מממן ערוץ מחרחר בחרחורי גסיסה
ואנו זקוקים לשידור ציבורי (אני כשלעצמי צופה בערוץ הזה).
סאטירה מעולה הלאטמה אמנם ביד ימין אבל בדרך כלל כדי לתפקד
אנו זקוקים לשתי ידיים: הנה משוּ שבהחלט עדיין אקטואלי;
כולנו יהודים (שמגנים את ישראל) – גירסת לאטמה.
אהבתיאהבתי
מה קרה לא בא לכם על לאטמה?
חושבתני שזה אחלה של סאטירה טובה
וגוגלהיימר גדול לגמרי
ארץ נהדרת בערוץ 2 כה ממוסחר ונמשך כמו מסטיק
הרבה מן האייטמים נוצרים כדי לקדם את הריאליט שלהם
חסרה בו האוטנטיות שהיתה בעונות הראשונות
נקווה שערוץ ה-1 יתעשת וסופסוף יעלה את לאטמה לשידור
הלו מישהו שומע? 😦
אהבתיאהבתי
עידכון חם ו/או זליג
https://twitter.com/shttutit/status/428845362749517824
אהבתיאהבתי
האם מדובר באותו החוק האוסר גיוס דוסים לשב"כ ודוסיות לצה"ל?
אהבתיאהבתי
http://www.nrg.co.il/online/11/ART2/546/551.html?hp=11&cat=1104&loc=111
אהבתיאהבתי
עוד רועה מאוכזב:
מלח הארץ מצפה שיצרחו 'ויוה פלסטין' או לפחות 'חייבר חייבר יא יהוד'.
—
שאפו גדול לגיא מרוז ואורלי וילנאי על האומץ להיות הראשונים מהעדר שעמדו ויצאו נגד הטירוף. לא הגיוני שאייל גולן יככב באירוע להעצמת נשים.
—
מסגרת הסכם השלום המבעבע סביבנו נראית הגיונית. לאף אחד מהעדר אין אומץ להעלות שאלות ציבוריות. שתיקת כבשים, דממה מוחלטת. ויוה פלסטין.
אהבתיאהבתי
השאלה המעניינת היא מדוע השאלה "האם הוא פועל לפי מערכות ערכים ציוניים" נוספה רק לאחרונה.
אני מניח שזה לא מפני שעובדי השב"כ בעבר הצטיינו בצעקות 'חייבר חייבר אל יהוד'.
אהבתיאהבתי
כנראה שיורם כהן צפה ב"שומרי הסף"
אהבתיאהבתי
הוא הצביע על התשובה-בגלל חובשי הכיפות. ולמה הוסיפו לתפריט גזר גמדי על חשבון האפונה? אלה, לא רואים בעיניים.
אהבתיאהבתי
אז מה, הגיע הזמן להתגעגע למוטה ורפול?
אהבתיאהבתי
מכל עמודי העיתונים הראשיים, נחשו איזה עיתון מביא בעמוד הראשון את מודעת "מחזקים את ידיכם" של הימין? רמז: זה אותו עיתון שמפרסם באתרו גם את המודעות של 'יד לאחים'. נראה שעיתוני הימין/מרכז קיצוני משוחררים מהצורך בפרנסה, או מהצורך בהוכחה שהם בסדר.
מישהו אמר תסמונת ילד הכאפות שמחפש אהבה ולא קיבל?
זה אגב מצטרף לחפרפרת הימנית שבמנגנון אישור/צינזור התגובות באותו אתר, שהבוקר, וזה מוכח, הייתה לה משמרת.
אהבתיאהבתי
הציון שהמזרחים רוכשים במכללות פחות נחשבות הוא נכון אבל זה שלב ביניים. גם יהודי אמריקה נחסמו בכניסה למכללות היוקרתיות (Ivy League) עד אחרי מלחמת העולם השנייה. בעיה יותר משמעותית של המשכיל המזרחי הוא הסתמכותו רק במקורות בעברית. הרבה מזרחים תופסים את הארץ כעיתון איכותי ויוקרתי וגם הויכוח שלהם הוא בגיזרה המצומצמת שהשמאל הישראלי מתיר להם. אם היו קוראים בעוד שפות ונחשפים לאמיתות מוכחשות של השמאל המלחמה הייתה יותר אפקטיבית.
* כותב מהחוג ללימודי גרמנית.
אהבתיאהבתי
אני די בטוח שבגרמנית נשמעים הביטויים "מזרחיים" ו"אשכנזים" הרבה יותר אותנטיים
אהבתיאהבתי
נכון. גם פרנץ בועז נאלץ לעזוב את גרמניה כי לא עמד בדיכוי וההתנשאות.
אהבתיאהבתי
אז הוא מזרחי (בגרמנית זה בטח Ostjuden) או אשכנזי?
אהבתיאהבתי
שאלה טובה. את האבחנה עשו רק יהודי גרמניה מול גלי ההגירה והמסתננים מפולין וגליציה. אבל בשביל הגרמנים עצמם יהודי גרמניה ברובם היו ״מהטיפוס הפולני״, כלומר כאלה שבאו עד דור או שניים לפני כן מהמזרח, או שבאו מהפלכים המזרחיים של פרוסיה כמו פומרניה ופונזץ שאף פעם לא נתפסו בגרמניה כגרמניים באמת. בשביל הגרמנים זה היה היינו הך מה שיהודי גרמניה אף פעם לא תפסו. זאת הסיבה שאני לא קונה את ההתנשאות הייקית על הפולנים. אני יודע את הרקע האמיתי של הסיפור.רב הייקים מוצאם מפומרניה ופונזץ כולל משפחת שוקן המהוללת (הסב זלמן שוקן גם דאג להחליף את שמו לתעתיק גרמני Schoken).
אגב, אם ההתגברות ההסתננות של יהודי פולין וגליציה לגרמניה, הפרופסור המכובד טריטשקה כתב, "לאלה בדעת הקהל העולמית שלא מבינים את ההתנגדות הגרמנית להגירה הזאת. נובעת בגלל שהם באנגליה ובצרפת נהנים מיהודים יוצאי ספרד שנוחים להשתלב! ואילו גרמניה סובלת מ״הטיפוס הפולני״.״ הדברים נתפסים כיום (ממרחק השואה) כאנטישמיים. אבל בזמנו לא צריך לספר לנו למה הוא התכוון.
(קרא את המאמר ״עוד מילה על היהדות שלנו״)
רב הישראלים, לרבות המזרחים, תופסים את הייקים כעילית. אם היו נחשפים לעוד מקורות מלבד מה שהטעינו אותם במערכת החינוך הישראלית, היו מבינים איזה היסטוריה מוכחשת יש שם. כן גם הייקים היו בסך הכל ״מזרחים״. לכל אחד יש את המזרחי שלו.
אהבתיאהבתי
אומר רק מילה אחת: קשקוש גדול (הכוונה לדניאל ס.) אתה כותב:
"זאת הסיבה שאני לא קונה את ההתנשאות הייקית על הפולנים. אני יודע את הרקע האמיתי של הסיפור.רב הייקים מוצאם מפומרניה ופונזץ כולל משפחת שוקן המהוללת (הסב זלמן שוקן גם דאג להחליף את שמו לתעתיק גרמני Schoken)."
יש לך סימוכין להכללה שרוב הייקים מוצאם מפומרניה? משהו? תרשה לי לגחך.
העליה הייקית שהגיעה בשנות ה-30 של המאה הקודמת תרמה לכלכלה, לאקדמיה, לצה"ל, בקיצור לחברה הישראלית יותר מעליות אחרות ובהחלט היה לה על סמך מה להרגיש טוב למרות שהיישוב ניסה לצחוק עליהם.
אהבתיאהבתי
את יודעת שהדיבור על התרומה יצא מכל החורים? הם הביאו איתם עוד דברים למשל ניכור לעניין הציוני.
אהבתיאהבתי
על הניכור לעניין הציוני (צאצאיו בהארץ)
אהבתיאהבתי
גיליתי אותך, מוני יקים. ולא תעזור התחבאותך מאחורי 'העניין הציוני'.
אהבתיאהבתי
איזה ידע יש למוני יקים חוץ מאמוציות? 😕
אהבתיאהבתי
מה הלאה? עוד מעט תגידי שהמוסד היקי המתנשא הטכניון אינו נופל מהמוסד הפולני המפואר מכללת פרס.
אהבתיאהבתי
🙂
אהבתיאהבתי
בהחלט מאיר עיניים
עם זאת, בעיני אין כל קשר בין תפיסת הייקים כעילית (לכאורה) לבין ההיסטוריה שלהם, את יחס הכבוד אליהם הם הרוויחו ביושר.
אהבתיאהבתי
כבוד מצד מי? מצד הפולנים שרוצים לדמות להם?
אהבתיאהבתי
מה הקשר לפולנים בכלל? למה חשוב לך לנתח סיבות לכבוד?
הכבוד ל"ייקים" (להלן קבוצה #1) מצד "אנשים שאינם ייקים" (להלן קבוצה #2) לא ניתן בגלל שהם הגיעו מלותרינגיה ולא מווסטפליה אלא על בסיס מעשיהם.
ממליץ להיזהר, מי שמדבר בשצף קצף לכל הכיוונים, בדרך כלל מתיז רוק כדי כך וזה לא נעים, לא לו ולא לסביבה.
אהבתיאהבתי
מדובר בפרמידה של השפלה. יש על זה מחקר נרחב תגגל.
אהבתיאהבתי
אם אתה באמת סקרן לנושא, זה המסד של המחקר
Shifting Ethnic Boundaries and Inequality in Israel
Or, How the Polish Peddler Became a German Intellectual
Aziza Khazzoom
Brothers and Strangers: The East European Jew in German and German Jewish Consciousness, 1800-1923
Steven E. Aschheim
אהבתיאהבתי
אני מתנצל אבל לא ברור לי בדיוק הקשר בין "כבוד" ל"השפלה", אי אפשר לתת כבוד סתם ככה למי שמגיע לו מבלי לחוש מושפל?
אהבתיאהבתי
תקרא קודם את המחקר הראשון. היא מנתחת איך ההתנשאות החלה. קודם הגרמנים התנשאו על היהודים. היהודים הפנימו את זה והחלו להתנשא (היא מכנה את זה ״למזרח״) זה את זה לרבות יהודי גרמניה את המהגרים החדשים יותר מפולין וגליציה. בארץ כל השבטים המסוכסכים האלה התאחדו לזהות אחת אשכנזית שלמולה עמדה זהות חדשה שנקראה המזרחים.
היא טוענת שהדיכוי של המזרחים חל מתחושת הנחיתות של יהודי גרמניה.נכמו פרמידה. ספר מאלף.
אהבתיאהבתי
אני לא הולך לקרוא את זה לצערי אבל נסה אולי בכל זאת לענות לי על השאלה, למה הכבוד הניתן למישהו צריך לנבוע מתחושת נחיתות, התבטלות או השפלה?
אהבתיאהבתי
זו הרי קלאסיקה. דמות טראגית ששום תסריטאי מחונן, לא נאור ציון ובטח לא צ'רלי קאופמן, יכול היה לכתוב. צעיר מזרחי משכיל (לגרסתו ההזויה), בעל רגשות קיפוח מפה ועד צדו השני של כדור הארץ, לומד, מכל המקצועות שבעולם, בחוג ללימודי גרמנית, ובשל כך הופך למשכיל, לגרסתו.
הלימודים האלו (או שהוא בא ככה מהבית) הפכו אותו לגזען בעצמו, מיזוגן, שוביניסט, אייג'יסט. כי ככה זה: בעלי רגשי הנחיתות מתעמרים במי שנראה להם חלש מהם (לכאורה). למשל ניצולי השואה, שאפשר להתנכר ולהתכחש לכל שעבר עליהם, או "נשים גריאטריות לא חכמות" (אני).
שהרי ממרום גילו הצעיר וחוסנו כמשכיל גרמני הוא מדבר. אין פלא שטעמו כה ירוד והוא מתלהב מגילויי גזענות בסדרות טלוויזיה, שנראות לו ביקורת על "האשכנזים" (למי פאקניג אכפת למי או למה אתה מאזין?), אותם הוא מכמת בסטריאוטיפים: כולם אוהבים את חוה אלברשטיין, כולם שונאים מוזיקה מזרחית, וכולם גורמים לו להרגיש נחות בגלל מוצאו.
בשל כך הוא גם קורא הארץ למגינת לב משפחתו המזרחית. הוא כה רוצה להשתייך למשכילים נוספים (לכאורה) הקוראים הארץ, הוא כה רוצה להתענג על התרבות האירופית. ממש מזכיר אירועים מסוימים בהיסטוריה של אירופה.
כמו שאמרתי: דמות טראגית שאי אפשר היה לכתוב באופן אמין אלמלא הייתה מתפלשת פה, מחרחרת ריב, ומתעקשת להיות במקום שלא רוצים אותה, בלווית ניק אשכנזי כתוב ביידיש. כמה פאתט אפשר להיות?
אהבתיאהבתי
קפטן, אתה רואה למה לא רציתי להיכנס לעניינים אישיים? הפינקסנית מפנה את זה נגדך.
אהבתיאהבתי
בסך הכל מדובר במגיב שצודק בחלק זעיר מאבחנותיו, חלק קטן אחר דעות שאף הוא לא מאמין בהם, ומבטא בכדי להכעיס.
הרוב זה פשעים גדולים ועברות קטנות אינלקטואליות.
שימוש בידע ע"י ליקוט פכים התואמים לדעותיו, אנכרוניזם, הוכחות באמצעות אנולוגיה ומעבר מהפרט אל הכלל.
לגבי תפיסתו של יהדות גרמניה, הוא מקבל את התפיסה האנטישמית של צורך בשורשים עמוקים בכדי להיות חלק מתרבות. לגבי חוסר הציוניות, נו, הרצל עצמו עבר מתפיסת האזרח המשתלב ללאום המקים בית לאומי.
אהבתיאהבתי
טרייטשקה לא פוסל יהודים בגלל שאין להם שורשים. הרי הוא עצמו ממוצא צ׳כי בחלקו. הטענה שלו הייתה נגד ״הטיפוס הפולני״ שיהדות גרמניה אופיינה בה עד הסוף ממש. הרי הוא וגם היוסטון צ׳מברלין היו בעד יהודי ספרד. בעצם הכוונה האמיתית שלו הייתה נגד היינריך צבי גרץ שכדרך האשכנזים לא ידע להתווכח ומיהר לסתום פיות.
אהבתיאהבתי
בשביל אינטלקטואלים גרמניים מסוף המאה ה 19, יהודי ספרד היו יותר מערביים במובן הרציונלי מיהודי אשכנז (״הטיפוס הפולני״) הפנאטיים שסותמים את הפה למי שלא מסכים איתם. לכן הם תיעבו אשכנזים. פה בארץ הטיפוס הזה הפך למערבי לעילא שגם לועג מקנטר מי שמעז להיכנס לקודש הקודשים של לימודי גרמנית. היבנת? דוגמא לזה תראה את ההתקפה האישית למעלה.
אהבתיאהבתי
לא בטוח שלוולווט יש בעיה אם בחירתך בלימודים גרמנים, אלא מהדרך שלך ליישם אותם בתגובות בבלוג. בסך הכל אתה נותן לה חיזוק לפחד המוגזם שלה מכל דיון בנושא עדתי.
אהבתיאהבתי
אתה יכול להיות פרקליט טוב. יש לי חוש ריח טוב לגזענות
אהבתיאהבתי
אז למה לכל הרוחות אתה משתמש בתאוריות גזעניות לתאר את יהודי גרמניה, ומוסיף לכך רציונאליזציה של הנאציזם. אין צורך בכך בכדי לבטל תחושת עליונות לא מבוססת של אשכנזים.
אהבתיאהבתי
כמו שאמרת זה טקטיקה לבטל אותה תחושת עליונות, כרגע אני קול בודד. כאשר יהיו עוד לא יהיה צורך בזכות הצעקה.
אהבתיאהבתי
ובשביל הסיפוק הקטן שלך, אתה מייצר מטרת דמות נוחה של "מקופח מקצועי".
אהבתיאהבתי
מקופח מקצועי זה כינוי גנאי של אשכנזים. אני בך הכל מנסה לתת קול ופתחון פה לאנשים שאף אחד לא מייצג אותם חוץ מקמאנשים בינוננים כמו אורטל בן דיין שחוץ מלהט ורצון טוב אין לה הרבה ידע וכלים.
אהבתיאהבתי
לכן שמתי את מקופח מקצועי במרכאות. בן דיין גדולה ממך בכמה מספרים.
אהבתיאהבתי
עובדה שהמאבק שלה לא מגיע לשום מקום, ****
V: עוד פעם תקרא לי גזענית ואתה עף מפה. נמאסת עלי מזמן.
אהבתיאהבתי
סליחה, אבל אתה יורה לכל הכיוונים והלכתי לאיבוד.
מהי בדיוק הטענה שאותה אתה מבקש לקדם? ואם יותר מאחת, אנא פרט בנקודות. אם אפשר, בלי הסברים ארוכים, שיכולים לבוא בהמשך (בכפוף להסכמת השלטונות). רק, בקצרה: מה אתה מבקש לומר בתגובות שלך, שנפרשות על פני מספר פוסטים?
אהבתיאהבתי
השירשור החל בעקבות הפוסט הפותח שהפער העדתי בארץ נובע גם מהשכלה פחות טובה. מכאן נכנסנו להיסטוריה איך החלה הנחיתות המזרחית. ההיסטוריה של יהדות גרמניה היא נושא צדדי לדיון. בעצם צריך לחזור לפוסט הראשי מהיום על הפער בשכר וחינוך.
אהבתיאהבתי
תודה. באשר למתנהל בפוסט הזה – נדמה לי שהבנתי.
יש לי מה לענות אפוא לטענה המקורית שלך:
1. ראשית, ולא קשור מהותית לתוכן, אתה מערב כאן בין שני נושאים: מחד – המזרחי וההשכלה, מנגד – עיתון הארץ והמלחמה התודעתית בעמדות השמאל.
ברשותך, אתייחס לנושא הראשון בלבד. באשר לשני אציין רק זאת: בן דרור ימיני טוען בתוקף כי הבעיה עם עיתון הארץ היא דווקא בגרסתו האנגלית (שפונה לקהל בחו"ל), שכן – הקהל בחו"ל לא קורא עברית. זו גם הסיבה שהוא מציין מדי פעם שמאמריו מתורגמים לאנגלית.
2. בתור אחד שמלמד במכללה שכזו, להלן הרשמים שלי. תחילה רק אציין את המסקנה: אתה מחפש מתחת לפנס.
ובכן, כמעט כל הסטודנטים במכללה זו מתקשים בקריאה של מאמרים בעברית. המזרחים, האשכנזים, הערבים, הרוסים. ולפיכך – אין לזה קשר למוצא.
הסיבה היא (וזו עדיין סיבה "רחוקה", כלומר לא זו שתסביר באופן ישיר) שהמכללות הללו ממוקמות בפריפריה. אך פריפריה הייתה קיימת גם ברומא (פרובינציות) והיא קיימת גם במדינת אשכנז (שם אין מזרחים במובן שיש בארץ) כשהם שהיא קיימת במדינות המזרח (שם אין אשכנזים במובן שיש בארץ).
תגיד: אבל המדינה תקעה את המזרחים בפריפריה. נכון. אולם היא תקעה שם את כל העולים. בלי להבדיל. גם רוסים נשלחו דרומה, לערי פריפריה.
אהבתיאהבתי
צ"ל כמובן, מתקשים בקריאה של מאמרים באנגלית.
—
V: סליחה שאני פולשת לפה, אני לא רוצה לגרור עוד את השרשור, אבל לא, לא טעית.
הם מתקשים בקריאת מאמרים בעברית (וזה המשך לתגובה שלי מתחת).
אהבתיאהבתי
ינשוף, אני אסביר:
במכללות הנידחות, שרק אליהן מתקבלים המזרחים המקופחים, לא מלמדים לכתוב טיעון. או שאלה, או משהו.
על פניו הוא היה צריך להגיע מוכן עם הידע הזה מהתיכון, אבל כמזרחי (מקופח) הוא בטח נשלח לבי"ס מקצועי, ולכן כישוריו הרטוריים לא התפתחו דיים.
זו הסיבה שהוא לא מצליח להסביר לך מה הוא רוצה לומר, וכך גם נראות העבודות שלו במכללה. אבל הוא יקבל עליהן 95, כהפליה מתקנת.
ייתכן, מצד שני, שהוא כן לומד באוניברטיסה מפוארת (אליה התקבל כיחיד ומיוחד מעיירת הפיתוח מעלה-ג'יברוש), אבל גם שם, כפי שאנחנו יודעים, לא מלמדים סטודנטים לכתוב אלא לחרטט. את מיטב כשרון הברבור שלו הוא מבזבז פה, ולא מצליח לענות על אף שאלה פשוטה.
וחומר למחשבה: באובססיביות הוא יורד על יהודים שהחליפו את שמותיהם. מעניין אם הוא נשאר עם השם מהבית, או שעברת את שמו, או שיאמר לך שזה לא הוא, אלא סב-סבו שעשה זאת. או ששמו לוי או כהן ואז נפתרה הבעיה.
אהבתיאהבתי
לגזענות אין גבול.
אהבתיאהבתי
ולווט למה את תמיד עונה על פי הדחיפה שקיבלת, הגזמת וברמות.
וכידוע אשכנזים מעברתים שמות, מרוקאים מאשכנזים אותם.
אהבתיאהבתי
😀
מה שכן, מחירי המוצרים בקפטריות של מכללות הפריפריה זולים יותר.
האשכנזים בהרצליה משלמים יותר. למעט, אולי, שני סטודנטים אשכנזים שלומדים שם, שמקבלים החזרים ממשרד ראש הממשלה (גלידה פיסטוק זה "על הבית").
אהבתיאהבתי
טוב שהינשוף הבין. יש אלוהים (והיא מזרחית).
מילא מקופח-העל לא מבין מה זה פארודיה כי גמישותו השכלית היא כשל מטאטא מצולק, אבל אורן? וואוו.
בסך הכל דבררתי אותו, כי הוא הרי לא מסוגל להסביר איך קופח ובמה.
אצלו הכל שחור-לבן, סליחה, שחור (אה, גזענית!)
אהבתיאהבתי
******
אהבתיאהבתי
מצטער ולווט, הגבתי מתוך הבנה שמדובר בפרודיה. היא היתה נבונה בעיני כמו פרודיה של לאטמה. זה הכל.
אהבתיאהבתי
יופי של פוסט. תראה יש הבדל בין אשכנזי שקורא רק בעברית, הרי העיתונות הכללית משרתת את הזהות שלו, לבין מזרחי שמאמץ זהות שהיא לא שלו. לכן חשוב יותר לסטודנט מזרחי יותר מאשכנזי לקרא בשפות זרות.
לא כל כך היבנת את הנקודה שלי. העניין הוא לא לקרא הארץ באנגלית. אלא להוסיף פרספקטיבה זרה. אתמול ציינתי שיצחק רבין פיקד על גירוש ערביי לוד ורמלה. איפה אתה חושב שקראתי את זה? בהארץ באנגלית? זאת לא הנקודה. קראתי את זה בעיתונות הבינלאומית.
אהבתיאהבתי
אורן, בסך הכל הקוראים הישרים מבינים עם מי יש לי העסק. ההתקפות הגזעניות רק משרתות את הצד שלי.
אהבתיאהבתי
האם אביב הורביץ קורא פה? בבקשה לשמור את שני הפוסטים הגזעניים למעלה ולפרסם אותם הלאה!
אהבתיאהבתי
מה רע בהארץ בעברית?
מה רע בסתם לקרוא את האוטוביוגרפיה של רבין "פנקס שירות"? הוא מתאר את הפרשה בפירוט רב שם.
אהבתיאהבתי
:)))
(תומר)
אהבתיאהבתי
הגיוס של בנות דתיות בכותרות, כי יש לא מעט שיש להם אינטרס שהוא יהיה בכותרות. אכ"א משקיע מאמצים לא מעטים בגיוס הבנות הללו, כולל פעילות הסברה אינטנסיבית ישירות מול שמיניסטיות ממוסדות מובילים.
מבחינת אכ"א מדובר בפניה לנישה שלא היתה מנוצלת מספיק, והם עושים בדיוק את התפקיד שלהם -לנסות להביא כ"א טוב לתוך המערכת.
רבני האולפנות מתמודדים עם מציאות שלא הכירו – וכמו כל מערכת חינוך סטנדרטית – מגיבים באיחור. במשך שנים מיטב הבנות הללו שירתו בשירות לאומי ולא בצה"ל, ובשנים האחרונות חל שינוי עמוק.
ולגבי מה שניסית להבין למעלה – זה פשוט: רוב הבנות שמקבלות פטור מגיוס על סעיף דת, הן לא בנות דתיות. מדליה איציק ועד מאיה בוסקילה, התופעה של בנות שמצהירות שמטעמי דת ומצפון הן לא יכולות להתגייס – קיימת מאז שקיים גיוס לצה"ל.
אהבתיאהבתי
אני חוששת שלא קראת את הפסקה שהבאתי, שאין בה צירוף של שתי מילים אפילו שמכיל היגיון. אבל לא אחזור על כך.
אהבתיאהבתי
המאמר של אורן עלה לדיון גם כאן (22 דקות אחרי תחילת התוכנית).
אהבתיאהבתי