התלוי

yediot5.2.14isra5.2.14
haaretz5.2.14maariv5.2.14

04.02.14.indd

הכותרות הראשיות

אני לא יכולה להישאר אדישה לדרמה של הכותרת הראשית הבוקר, מותו המיותר של סרן טל נחמן. תאונת ירי אירעה במשפחה שלי בשנת 1957. באותן שנים אף עיתון לא כתב על האירוע, למעט העולם הזה, בעמוד אחורי, בטור קצר, בלי לכתוב את הפרטים. 50 שנה בערך חלפו עד שצה"ל העביר את חומרי המקרה לידיי, ורק כי ביקשתי במשך שנים.
היום הידיעה היא כותרת בשערי העיתונים. יממה אחרי האירוע וכל המדינה יודעת הכל. זה חיובי. ברור. אבל האם תאונות מסוג זה פחתו במשך השנים?
על החייל היורה לא מרחיבים את הדיבור. בידיעות נכתב: "גורמי בריאות הנפש עוקבים אחריו מאז התקרית במטרה לצמצם את הנזק הנפשי שעלול להיגרם לו". החייל היה חדש בגזרה (שבועיים בלבד), והתדרוכים והחששות מחטיפה השפיעו על שיקול דעתו כנראה.
בכפולה הפותחת של ידיעות הכותרת היא ציטוט מפי אבי החייל: "כבר יומיים שאני כאילו ממתין לבשורת האיוב, אפילו ישנתי במיטה של טל. ואז, בחמש בבוקר, דפקו על הדלת"

במעריב מנסים לסנגר על החייל היורה. צילום ההלוויה מופיע בשער, וע' 4 מנתח.
טוב שאותגרתי במילה חדשה: נגמפו"פ. מאחר שאין לה שום הסבר שם נאלצתי להרחיב את השכלתי לבד. אבל אני ודאי יחידה ושאר קוראי מעריב יודעים מה זה נגמפו"פ. אז תודה.

נגמשו"ט שהוסב לנגמחו"ן, נקפדון הממוגן בכבדות, נגמפו"פ (הכולל מערכת תצפית "POP"), פומ"ה (פורץ מיכשולים הנדסי) ונקפומ"ה, המבוססים כולם על תובת טנק השוט (צנטוריון) תודה לויק-ויק בערך נגמ"שים כבדים.

שאלות תם:
1. האם שינה על כלי האיסוף (זה מה שעשה המנוח, קצין מצטיין שנכנס זה עתה לשירות קבע), גם עם אפוד קרמי, זה על פי הנוהלים? אף עיתון לא כותב על כך, אז מן הסתם זה ממש לפי הנוהל.
2. ובעניין האפוד: מהי יכולתו המניעתית? לפי הויקי, לא הרבה:

אפוד המגן … מונע חדירה של הקליע אל הגוף… הקליע פוגע בשכבה של חומר קשה ובלתי חדיר. למרות זאת, האפוד אינו יכול למנוע את ספיגת התנע הגבוה של הקליע… אפוד טוב יבצע פיזור מקסימלי של הכוח על פני שטח פנים גבוה ככל האפשר, וכך המכה שמקבל הגוף תפוזר ונזק הנגרם יהיה קטן יותר… האפוד לא יכול למנוע לגמרי נזקים פוטנציאליים לאיברים הפנימיים. רוב אפודי המגן אינם בעלי יכולת הגנה נגד כלי נשק אחרים כגון סכינים, חצים, דוקרני קרח וקליעים עם קצוות מחודדים… אפודי מגן אינם יכולים לעצור כדורים חודרי שריון.

בלי גיוס אין כסף

החלטת בג"צ לא לשלם לאברכים שלא התייצבו לשירות היא הכותרת הראשית עד המרכזית בל העיתונים, כולל המבשר, כמובן, ששם הנוסח הוא "בג"ץ הכריז מלחמה על לומדי תורה".
פרשנות מעריב: שופטי בג"ץ הודיעו למדינה שנמאס להם ממנה.
החרדים: הכרזת מלחמה.
ישר"ה: פרופ' אביעד הכהן, בג"צ צודק.
הארץ: בג"ץ מזהיר את הכנסת.

סרטן

התחביב שלי הוא להסתכל על כותרות חשודות, ולמצוא מתי פורסמו לראשונה. הנה למשל כותרת בשער מעריב: "ארגון הבריאות העולמי: התחלואה בסרטן צפויה לעלות תוך 20 שנה ב-75%". המחקר מופיע בכפולת 8-9 במעריב עם נספחים שונים. הידיעה המופיעה גם בשער הארץ.
בידיעות, חובב הסרטן ככותרת ראשית לא מביאים את הנתונים הללו, בטח שלא בשער, אלא נתונים ישראליים בע' 8.
ועכשיו אני מגגלת את נתונים, כדי לראות מתי נכתבו לראשונה. והנה ידיעה עם נתונים אלו, מכתב עת יוקרתי, כך בידיעה של ד"ר איתי גל מ-1 ביוני 2012. אז למה הנתונים האלו, החדשים לכאורה, הם שוב בכותרת הראשית? כי זו הדינמיקה. מחזור על מחזור על מחזור. העילה לפרסום הנוסף: הודעה מארגון הבריאות העולמי.

אריאל זילבר

ליאור דיין בעד חופש הביטוי של זילבר.
נדב הולנדר: למה אריאל זילבר ראוי לפרס.

חוק וצחוק

עמית מכטינגר תהיה במעצר בית בין שתיים בלילה לחמש בבוקר למשך חודש ימים.
האמת, טוב שלא אמרו לה: בין שלוש ארבעים וחמש לרבע לארבע.
זה מגוחך ברמות. הטיעון הוא שאלו השעות המועדות לפורענות שלה. נכון, ממש לא הגיוני שתצא לשתות בין עשר לאחת. אוי, חלם!
יש מצב שמכטינגר תערער על חומרת העונש.
amit

אייל גולן

אין רגע דל. אתמול ניפק משרדו של רני רהב את המכתב האישי מגולן לעם ישראל, מכתב בו זורק הוא את אבא שלו מחייו, אחרי שזה זרק אותו בינקותו. מעניין מי כתב אותו.

http://rcs.mako.co.il/flash_swf/players/makoPlayer/VideoPlayer.swf?vcmid=6a3ce4856edf3410VgnVCM2000002a0c10acRCRD&videoChannelId=7487c819d2b01210VgnVCM100000290c10acRCRD&galleryChannelId=816a12a8b8cf3410VgnVCM2000002a0c10acRCRD&showlogo=-1

המתנחלים

סדרת כתבות של רועי שרון בערוץ 10, 360 אלף שמה, המשודרת מתחילת השבוע, סוקרת את מפעל ההתנחלות ב-40 השנים האחרונות.
זה הפרק השני (לא מצאתי את הראשון והשלישי).
http://f.nanafiles.co.il/Common/Flash/Nana10Preloader.swf

ובינתיים, מירי רגב מציעה לספח את ההתנחלויות, וכדברי יובל קרני בידיעות "לסכל את המו"מ עם הפלסטינים ולהביך את רה"מ". מממ, האם יש כאן אהדה לרה"מ?

קצה האצבעות

מה אמרתי? ככה בונים קשרים. והנה ענת קם מתראיינת לידיעות בשישי הקרוב, אחרי דיווחים מקדמים בעבר וביקורת טלוויזיה שכתבה מהכלא. ההפניה היא "הראיון ראשון" (ולא "בלעדי"). משמע, כמו שלמדנו בשיעורים קודמים, שבלילה תראו אותה באולפן שישי (או בחדשות 10, שהרי במרץ 2011 שידרה תוכנית המקור (רביב דרוקר והדס ריבק) את יומני קם, עת הייתה במעצר בית).
ומי המראיינת בידיעות? דווקא עינת פישביין שעזבה את העיתון בגלל חוסר מרוצות כללי והקימה אתר משלה.

ביקורת התבונה הטהורה

אחרי שד"ר יאיר כספי הסביר לקוראי הארץ מה הם לא יודעים, הוא מגיע עם תובנה נוספת: החשיבה הביקורתית אשמה בכל. גם באובדן הסמכות ההורית.

לחם עבודה

הודעה לעיתונות

עיתונאי קול ישראל ממשיכים בעיצומים. לא שודרה השעה השנייה של יומן בוקר. לא תשודר השעה השניייה של סדר יום. ביומן הערב לא ישדרו בין השעות 17:15-17:30. העיתונאים גם לא ישתפו פעולה עם הכל דיבורים במהדורת ההנהלה (?).
שיבושים נוספים: לא ישודר יומן הבוקר ברדיו רק"ע ברוסית בין השעות 9:30-10:00 וברשת ד' בשעות 8:00-8:30 ו-17:50-18:10.
הקריינים לא יקראו את מעלות החום החזויות (!!!) בכל רשתות קול ישראל מחמש בבוקר עד חצות.
העובדים מוחים על המשך הפגיעה בשכר, בעבודתם, בקידומם המקצועי, על הצמצום במצבת כוח האדם ביומנים, על המשך העברה של עבודה עיתונאית לגורמי חוץ וכל שאר הסיבות המפורטות בסכסוך העבודה. העיתונאים קוראים להנהלה לחדול מאיומים ולפתוח בהידברות אמתית לפתרון הסוגיות שבמחלוקת.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

הפייסבוק כבומרנג. סטטוס שכתבה סטודנטית במכללת אריאל על מקום לימודיה הביא לסילוקה מהלימודים, ופתח מלחמת עולם קטנה. רבותיי, מה יהיה עם חופש הדיבור והביטוי של כל אחד על כל אחד. פיטורים, סילוקים, השעיות, לא קצת הגזמתם?

הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה.

אורי ברוכין, שהמציא את הרשת הישראלית, במופע של 12 דקות בביקורו האחרון בישראל.
בשאר הזמן הוא נושם את אווירה של לונדון.
על נרקיסיזם, רשת, חופש וחרדה, ואפילו קריסטבה.


רחלי רוטנר
מאיירת את המכתב של אייל גולן. נפלאה היא.
וגם ביקורת על העממיות, וביקורת על ההפניה לביקורת! מעריצה שלה מאז שהייתה בת 18.

כן כן, מאוד הייתי רוצה את נטפליקס בישראל.

לפני פיזור

תודה רבה לתומכי הבלוג החדשים והישנים.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

56 תגובות על התלוי

  1. roypeled הגיב:

    מה מפריע לך לקבל נטפליקס בישראל? אני מאד מפחד מזה, כי היום אני נהנה מזה ב 13$ בחודש, ואני מפחד שברגע שזה יתחיל להיות עניין מסודר יעשו חסימות ממיני חסימות שיקשו עלי לצרוך את זה כפי שאני צורך היום.

    אהבתי

  2. nyerushalmi הגיב:

    ביום כזה, אחרי המוות המיותר אתמול בגבול עזה, אני לא יכול שלא להעלות את המשוואה של כסף במקום דם. ובמלים אחרות: ההורים של בחורי הישיבות ישנים טוב בלילה… מעניין שאף בעל טור עוד לא כתב על זה.

    אהבתי

    • roypeled הגיב:

      זה מזכיר לי שבדיון בבג"ץ ב 1998 בעתירה שהביאה לביטול הסדר דחיית גיוס בחורי הישיבות, השופטת דורנר שאלה את עו"ד רענן הר-זהב, ב"כ העותרים, "מה עם החשש של הקהילה החרדית שאם הילדים ילכו לצבא, הם פשוט לא יחזרו אחרי זה". והתשובה של הר-זהב היתה "זה החשש של כל הורה שילדו הולך לצבא".

      אהבתי

  3. roni הגיב:

    פורסם אי שם, שהכסף לחרדים כבר הועבר, כך שהחלטת בג"ץ היא הצהרתית בלבד. כמובן, החרדים חוגגים כי זה מאפשר לתקוף את בית המשפט העליון והימין הקיצוני מוחא כפיים.
    העתונאים בקול ישראל שובתים ומשביתים שידורים חשובים. באמצעי התקשורת מפרסמים בקושי עד מתעלמים לחלוטין. מוזר.
    התגוביות למדור לביקורת התקשורת עוסקות במלחמות ילדותיות בין בעלי כינויים מוזרים. כל קשר לתקשורת אינו קשור.

    אהבתי

  4. חז"ן, זהה את המצביא:

    אין לי זמן לשטויות. אני מנסה להציל את העולם ממלחמה גרעינית כל הזמן, אני שולח מטוס לאסוף אותך מיד.

    העם עם אדולן.

    אהבתי

  5. אגדה יפנית
    מוצלח במגילת הפוליטיקלי קורקט:

    …בעקבותיו, גילו ציידי אוצרות בדווים וארכיאולוגים שרידים של מאות מגילות…

    עכשיו הבנתי. המגילות שליקטו מילים בהרי יהודה הבחינו בציידים וברחו למערות וכשאלה נכנסו ברעש גדול המגילות נמלטו לחלק החשוך ושם נפלו לכדים שהציידים הטמינו מבעוד מועד. מגילה שניסתה להמלט חזרה דרך הפתח נקטלה במטח יריות. הארכיאולוגים חיכו בחוץ עם רשתות ליתר ביטחון. וכך, באחווה שיתוף ושיוויון, פעלו הארכיאולוגים והציידים כדי להביא לידיעת הציבור טקסטים משונים.

    בהנגב התרחבו מאז הגילוי הסנסציוני לציד מתכות וליקוט שנאים.

    אהבתי

  6. captain beefheart הגיב:

    הכותרת השבועית לילד:

    אלחנן הקטן ערך עם דודתו את העיתון הכיתתי כאשר לפתע אבד לו הסאבטקסט שעליו רצה לרמוז. התוכלו ילדים לסייע לאלחנן למצוא את הרמז האבוד?

    "פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה לבאי כוחו של הזמר כי לאחר בחינת התיק נגדו בפרשת "משחקי חברה" הוחלט על גניזתו בעילה של חוסר ראיות מספיקות"

    (בין הפותרים נכונה יוגרלו דיסקים של אחינועם ניני, מצויינים כתחתיות כוסות לשתיה קרה וחמה)

    אהבתי

  7. captain beefheart הגיב:

    אני די SPEACHLESS לנוכח דברי האבא של ההרוג. אין גבול לעצב.

    אהבתי

  8. אורן הגיב:

    הלינק אל הארץ בנושא העליה בתחלואת הסרטן, שגוי. ככלל בארגון הבריאות אוספים מחקרים קיימים לדיווח על מגמות, ולכן קיימת חזרה של כותרות.

    אהבתי

  9. מרווין הגיב:

    והנה גם יאיר שלג על פרשת אריאל זילבר.

    אהבתי

    • שלג מגדיר ומבדיל:

      פרס ציבורי על מפעל חיים הוא מתן סוג של לגיטימציה לעמדות שיש בהן משום הסתה.

      – וכאן מדובר רק בדברים והמלצות ולא בהסתה:

      כך היה בסוגיית פרס ישראל לישעיהו ליבוביץ', למרות דבריו אודות החיילים "היודו-נאצים", או בפרשת פרס ישראל לזאב שטרנהל, שהמליץ לעלות בטנקים על עפרה

      dan avni· Top Commenter נותן בהם סימנים:

      גילוי נאות יאיר שלג יושב על משכורת במכון לדימוקרטיה שזאת סוכנות של הקרן החדשה להשמדת ישראל במימון ארגוני ביון זרים…

      אהבתי

      • מרווין הגיב:

        או שאתה לא הבנת אותו, או שאני לא הבנתי אותך (אפשרות נוספת – גם וגם). שלג דווקא משווה בין אלו לזילבר, ותוקף את הצביעות שבהתייחסות השונה אליהם ואליו:

        כי כשמדובר באנשי שמאל, התביעה היא תמיד להפרדה מוחלטת בין עמדותיו של האדם לבין מפעל חייו. כך היה בסוגיית פרס ישראל לישעיהו ליבוביץ', למרות דבריו אודות החיילים "היודו-נאצים", או בפרשת פרס ישראל לזאב שטרנהל, שהמליץ לעלות בטנקים על עפרה. משום מה, רק כשמדובר באנשי ימין קיצוני פתאום נעלמות האבחנות.

        אהבתי

        • הבנת נכון, שלג הגיע למסקנה שמדובר בצביעות. התייחסתי לצעדים שהשאיר בדרך לשם (מהי הסתה ומה לא). משתמע ש'יצא בסדר' אבל בעצם ניצל את הבמה לשתילת מוסכמות.
          כך יועצי תקשורת ממליצים להעביר מסרים רגישים ועניינים שנתונים במחלוקת. היום לדוגמא רזי ברקאי קבע שההתנחלויות אינן חוקיות כהקדמה לשאלה בנושא אחר. ט"ו בשבט מנטלי, שותלים ללא הפסקה.

          אהבתי

  10. מישהי הגיב:

    חשבתי קצת על ההצעה החדשה לרף הכניסה לכנסת. הרעיון החדש נראה לי כפתרון סביר ואולי אפילו טוב לבעיה העיקרית שהיתה לי עם ההעלאה של אחוז החסימה, זריקת כמות גדולה של קולות. אני מתנגדת לאפשרות שמפלגות שלא הגיעו לרף ישתלבו במפלגות שעשו איתן הסכם. אני מתנגדת גם לאיחוד בדיעבד של מפלגות שלא הגיעו לרף. אמנם הח"כים מהסיעות השונות נכנסים לכנסת תחת שם מאוחד אבל אנחנו עדיין נשארים קרובים מאוד למצב הבעייתי של מפלגות קטנות. אבל הרעיון שמפלגות יחליטו מראש איך לחלק את אותם עד שלושה קולות נראה לי די מוצלח.

    אהבתי

  11. זיק הגיב:

    נחמד 'חופש הדיבוי', זה בכוונה או פליטת מקלדת?

    אהבתי

  12. חייל זקן הגיב:

    ובעניין האפוד: מהי יכולתו המניעתית? לפי הויקי, לא הרבה

    הויקי שכח לציין שהאפוד גם לא מונע הריון לא רצוי. כאשר מתארים מכשיר/מוצר כדאי להתחיל עם הדברים שהוא יכול לעשות/למנוע. לא היה נגרע כלום מכבודו של כותב הויקי אם היה נועץ בבעל נסיון. התשובה שהיה מקבל היתה חוסכת את הציטוט לעיל.

    אהבתי

    • הומר J סימפסון הגיב:

      אפוד קרמי מגן בצורה מוצלחת על החייל מפני קליע בודד.
      הבעיה מתחילה כאשר יש מספר פגיעות בשטח קטן ואז הקליע יחדור את האפוד.
      לגבי הנזק לאברים פנימיים- בפועל בד"כ זה מגיע עד שבר בצלעות לכל היותר.

      אהבתי

      • velvet הגיב:

        אני עדיין מחכה לתשובת הגנרלים המקומיים:
        זה בסדר לישון על נגמ"ש, או נגמפו"פ או נגמרוק?

        אהבתי

        • הומר J סימפסון הגיב:

          אני משער שזה נגד הנהלים אם כי אני לא מוסמך בכל האמור לכלי רכב משוריינים.

          אהבתי

          • זה בסדר מבחינתי כי בחוץ שומעים ובפנים רואים. בניגוד אליך, אני מוסמך לכל היבטי הביטחון ובצבא בנוסף להיותי מחונן, מצול"ש, צלף בחסד וחובב שמירה. הנהלים הרבה פעמים חסרי הגיון. (מי אמר פטרול קבוע ומואר?)

            אהבתי

            • velvet הגיב:

              מה בסדר, לישון על הנגמ"ש?
              לא קשור לנוהלים. קשור להיגיון אולי?

              אהבתי

              • לא בטוח שחיפש לישון בחוץ בשעות האלה אבל יודע שהאויב הגדול ביותר של עירנות וחושים חדים היא הנוחות והשגרה. אוזנים מאוד יעילות בלילה ומכאן האיסור לחבוש צ'וקו. לא בטוח שיש אשמים ואם כבר מחפשים הייתי מפנה האצבע להסדר החדש בגזרה שמאפשר לפרטנרים להתקרב לגדר.

                אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                איני יודע מה הנהלים לפעילות המסויימת הזו אבל במארבי/תצפיות לילה שגרתיים מקובל שחצי מהכח במנוחה. כשהפעילות היא עם רק"ם מותר לישון אך רק על הרק"ם. יחד עם זאת כאשר יש תנועה של כוחותינו בסביבה מקובל שכולם ערים. ניחוש שלי, לא תורגלה חבירה בשטח בלילה בין הכח המאבטח לכח הצופה. אחת ממטרות התירגול היא שכל חייל בכח יתנסה בצפיה לילית בצלליות הכח השכן כדי להקטין את הסיכון של זיהוי מוטעה. דו"ץ בפעילות בט"ש אפילו בכח אורגני אינו דבר נדיר ואין דרך שיכולה להבטיח מניעה מוחלטת.

                אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                בכל הנוגע לשינה על הנגמ"ש הנהלים וההגיון צועדים יד ביד. יש לכך שני טעמים עיקריים:
                1. האפשרות (המבצעית) לשינוי מקום מהיר במקרה של התקלות.
                2. האיום העיקרי על הנגמ"ש (בבט"ש) הוא מהולכי רגל. כאשר מקפידים לא לרדת מהנגמ"ש ניתן להניח בסבירות גבוהה שכל הולך רגל שנצפה מהנגמ"ש הוא אויב.

                אהבתי

                • velvet הגיב:

                  אני חוששת שאי ההבנה המתמשכת נובעת מההבדל בין
                  לישון על הנגמ"ש
                  או בתוך הנגמ"ש.
                  זאת הבעיה לדעתי. כשבתוך – זה מובן מאליו שכן.

                  אהבתי

  13. שועלן הגיב:

    כן, גם לי רחלי עושה את זה

    אהבתי

  14. חייל זקן הגיב:

    סטטוס שכתבה סטודנטית במכללת אריאל

    V, את לא מעודכנת. אפילו שוקן כבר קורא למוסד הזה אוניברסיטה:

    אוניברסיטת אריאל פתחה בהליך משמעתי…

    אהבתי

  15. shitrit הגיב:

    בעניין הביקורת המאנפפת של רחלי רוטנר.

    שולמית כתבה בשבת

    מאת ShulamiD:
    1 בפברואר 2014 בשעה 1:04
    הבעיה בתגובות כמו של אורטל בן דיין שהן לא מודים בבעיות קיימות שלצערנו , לעתים, מובהקת לאוכלוסיות שונות. התקינות הפוליטית ומשטרת הדעות הדורסנית לא מאפשרת לאתר בעיות ולהציע פתרנות. עיקר ההנפגעים מעצימת עיניים זו הם הקרובים לאותם האלימים.

    שולמית, קיבלת את התשובה.

    אהבתי

  16. מישהי הגיב:

    אני מבינה שהסתדרת עם ה-HMDI (הטעות במקור). 🙂

    אהבתי

  17. Imanuel הגיב:

    לא היה דיבור על סימון לינקוקים לאתר "הארץ" הנעול?

    אהבתי

כתיבת תגובה