מי זה טלמון מרקו מ-Viber?

סיפורה של Viber מתאים פיקס לחג האהבה, כי הרעיון נולד כשהיזם (או אחד היזמים) טלמון מרקו, רצה לדבר בסקייפ עם חברתו הרחוקה.

ב־2009 מרקו חי בהונג קונג כחצי שנה. הוא היה אז מראשי הסטארט־אפ iMesh – שהתוכנה לשיתוף קבצים שנקראת על שמו היתה תוכנת שיתוף המוזיקה הראשונה שקיבלה תוקף חוקי מבית משפט אמריקאי לאחר שהוגשה נגדה תביעה. היא גם שילבה חלונית חיפוש בתוכנה כמקור להכנסות הרבה לפני שכל החברות האחרות, ובראשון בבילון ואינקרדימייל, חשבו לעשות זאת. בהונג קונג מרקו השתמש בנוקיה E71, אחד המכשירים היחידים אז שאיתם אפשר היה להתחבר למרכזיית VoIP ולקיים שיחה באמצעות האינטרנט ולא רשת הסלולר. "זה לא היה קל, אבל זה עבד", הוא משחזר, "ובאותה תקופה לנהל שיחת טלפון על תשתית האינטרנט הסלולרי היה דבר מדהים. הייתי מתקשר לחברה שלי ומבקש ממנה להפעיל סקייפ, וכל התהליך הזה היה לוקח כמה דקות עד שהיינו מתחילים שיחה. היתה הרגשה שאפשר לעשות משהו טוב יותר: לפתוח אפליקציה ולהתחיל פשוט לשוחח. ככה נולדה וייבר".

talmon1
טלמון מרקו


והיום, יום חג לנו היום (כך באולפן שישי לפחות), Viber (הישראלית?) נמכרה לחברה יפנית, Rakuten, ב-900 מ' דולר.

בראיון במרץ האחרון, ראיון יחיד של המייסד והמנכ"ל מרקו (לא מצאתי פירוש לשם הפרטי, טלמון), לתקשורת הישראלית, לכלכליסט (אסף גלעד), הוא אומר שהחברה עוד לא הכניסה שקל, והנה, פחות משנה אחרי, 900 מיליון. אשכרה סינדרל. בידיעה היום הוא מוגדר כאחד מארבעה יזמים.
בכלכליסט אין אף מילה אחת על חייו של מרקו, למעט העובדה שהאיש, 40 (היום 41), מוגדר כ"צעיר חד". בכתבה מלפני יומיים נכתב שהוא חי כעת בישראל אחרי שנים ארוכות בבריטניה.
ב-BBC יש עליו משפט: שהיה קצין איסוף מידע (?) בצבא לפני שעבר לארה"ב.

its founder was chief information officer of the Israel Defence Forces before moving to the US.

בויקי (באנגלית, בעברית עוד אין לו ערך) יש תוספת נאה: זה היה בפיקוד מרכז, והוא למד מדעי המחשב וניהול באוניברסיטת תל אביב לפני שעבר לארה"ב. בכתבה מ-2000 על הגיוס לחברת אקספנד נטוורקס נכתב שהוא בוגר ממר"ם.
ראיון נוסף איתו ממאי ב-TNW.
וזה הטוויטר שלו, בו התקשורת מנסה לתקשר ולארגן איתו ראיונות.
יש לו עמוד בפייסבוק, אבל הוא מוגבל לחברים. יש לי רק חברה משותפת אחת איתו.
בטלוויזיה הוא אוהב את ד"ר האוס, שוברים שורות, דקסטר, נמלטים, בוסטון ליגל, ו-NCIS.
לפני יומיים נכתב בכלכליסט שויבר דחתה הצעת מכירה ב-500 מ' דולר מסינגטל, מפעילת סלולר מאסיה.
יום קודם נטען באותו מקום על מכירה לחברה סינית ב-300-400 מיליון. בכלכליסט חוזרים ואומרים בכל הכתבות: זו לא חברה ישראלית.
בכתבה במארקר מהבוקר אחרי המכירה נכתב שדבר לא ישתנה בהתנהלות החברה, כך במייל ששלח לעובדים, ושהחבר'ה יקבלו תדרוך בראשון בבוקר.

החברה מעסיקה כ-130 עובדים. מטה החברה הוא בקפריסין, אך הפיתוח מבוצע בישראל ובבלארוס. בנוסף מחזיקה החברה פעילויות שיווק בברזיל, בריטניה ובוייטנאם.

http://rcs.mako.co.il/flash_swf/players/makoPlayer/VideoPlayer.swf?vcmid=a010e08d96134410VgnVCM100000290c10acRCRD&videoChannelId=5f806603e7478110VgnVCM100000290c10acRCRD&galleryChannelId=e310e08d96134410VgnVCM100000290c10acRCRD&showlogo=0

ועכשיו לקטע שיש לסמן: לא בכדי מרקו לא ממש שש לדבר עם התקשורת הישראלית, לפחות עד עתה: חלק ניכר מהפעילות של החברה היא במדינות ערב.
שימו לב למייל של מרקו לעינת מירון, בעלת חברת יח"צ, אומנם מייל מלפני כמה שנים, ועדיין.

talmon

דיון מעניין היה אצל עינת על החברה, וזה מה שהיא כתבה: "עיקר פעילותה של ויבר היה בכווית, באמירויות, ערב הסעודית. כך שטיעון תכנון המס הוא פשוט ספין נבוב". ואז מסביר עוד משתתף:

מסים: הבעלים הולכים לשלם מס היות ומס משלמים לפי המדינה שבה אתה גר ולא איפה שהעסק שלך נמצא, כך שהמדינה כן הולכת לראות הכנסות מהרכישה הזו.
משפחות: לחברה שהקימה את ויבר יש עוד חברות בישראל שחלקן גם לא רשומות בישראל בגלל שאין מה לעשות, אבל אנשים מחרימים אותנו, כך שהם כן מפרנסים משפחות ישראליות.

אז עד כמה ויבר היא ישראלית, חוקית, נפשית, עסקית ועניינית?
ומרקו משלנו או שהוא סתם אנטישמי כמקובל להכריז במגזרים מסוימים (אומנם נפתול בנט גמר את ההלל, אבל זה כי הוא לא קרא את הפוסט הזה עדיין)? היש לנכס אותו כזוכי הנובל האחרונים?
ואיך יתנהלו מעתה היחסים בין מרקו לתקשורת? ומתי נשמע על חייו קצת יותר?

אגב, הורדתי את האפליקציה ממש באחרונה אך עד כה לא עשיתי בה שום שימוש. איש ממכריי לא משתמש בה. זה לא אומר כלום, הרי החברה נמכרה ב-900 מ' דולר, ולא הבלוג הזה, אבל כן, בישראל ויבר היא לא להיט. פה אוהבים את השפורפרת הירוקה ולא הסגלגלה, אף שאיקוניהן מה-זה דומים.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על מי זה טלמון מרקו מ-Viber?

  1. shttutit הגיב:

    התחברתי לטוויטר שלו בלילה ואט אט מגיעים עוד אנשים
    יש מצב שיפזר עלינו קצת אבק כוכבים? 😆
    https://www.youtube.com/watch?v=_T6WKdrxzyY

    אהבתי

  2. JM הגיב:

    שובר שורות לא שוברי.

    והפוסט של בנט (שאנשים כמו אלו שאוטומטית מגדירים כל מי שלא חושב כמוהם כ"לאומן מפחיד", מפחידים אותי עוד יותר) מביך ונראה כמו שפיכה מוקדמת.

    אהבתי

    • anima הגיב:

      אולי הגיע הזמן שיטפל בבעיית האין-אונות הלאומנית שלו, שבאה לידי ביטוי בהצהרות כוחניות (כמסווה) ובשפיכות מוקדמות על בסיס קבוע. ראה הדרמה המבישה שחולל בעת נאומו של יו"ר הפרלמנט האירופי, ובהיסטוריה של שפיכות מוקדמות מאז הפציע בחיינו.

      תיקון: לא כל מי שלא חושב כמוני מוגדר אוטומטית כ"לאומן מפחיד". בנט כן. ועוד איך.

      אהבתי

  3. anima הגיב:

    הסטטוס של נפתלי בנט מביך (וייבר – התשובה למי שרוטט מחרמות SRSLY? WTF?) והתשובות שלו למגיבים מביני עניין עוד יותר.
    נו אופנס, אבל הוא לא צריך לקרוא את הפוסט הזה או להבין בדיני מיסים וכיו"ב, כדי לענות כמו רובוט מתוכנת תשובות אוטומטיות שהכין מראש. החברה רשומה בקפריסין ומוגדרת כחברה קפריסאית. אבל בנט, הלאומן הגאה (והמסוכן) רוטט מהתרגשות על אחשלו בן אומת האקזיטיסטים, ולא נותן לעובדות ולפרטים טכניים קטנים וחסרי חשיבות לבלבל אותו. כפי שציינת, זהו פרק נוסף בתולדות הניכוס הישראלי/יהודי: משלנו שווה שלנו.
    הוא משלנו

    אהבתי

  4. חייל זקן הגיב:

    אז עד כמה ויבר היא ישראלית, חוקית, נפשית, עסקית ועניינית?

    שאלה מיותרת ככל שמדובר בחברות הזנק שפועלות בשוק גלובלי. כדאי להבהיר שמכירת חברה, ישראלית או זרה, אינה מייצרת חבות מס לחברה (בשונה מהנפקת מניות) אלא רק לבעלים. השאלה הפרקטית היא כמה מס יגיע לקופת האוצר והתשובה לכך תלויה אך ורק במבנה הבעלות, כלומר בחלקם היחסי של השותפים הישראליים. ועוד תוספת, תיכנון מס אינו רלוונטי לחברות הזנק אלא רק לחברות שיש להן רווחים מפעילותן.

    אהבתי

  5. טליק הגיב:

    מאז שאני משתמש באייפון אני כל הזמן תוהה איך זה שווייבר לא הפכה להיט בישראל. יש בה כל מה שיש בווטסאפ, פלוס שיחות, והיא גם אסתטית יותר. מוזר, לא?

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      בראיון איתו הוא מנסה להשיב. למשל, ווטסאפ הייתה פה קודם.
      אני אומרת: אולי הצבע (סגול, צבע הפמיניזם)? אולי צריך היה לבדל באייקון שונה לגמרי?
      אבל למי אכפת מאיתנו עכשיו. אז לא נשתמש. הוא את שלו עשה.

      אהבתי

      • האמיר הגיב:

        נא לדבר בגוף ראשון יחיד. מי שיש לו קרובי משפחה בחו"ל, אני למשל, עושה שימוש תכוף בווייבר.

        סגול הוא צבע הפמיניזם? לפמיניזם יש בכלל צבע? כל יום לומדים משהו חדש. מצד שני, ירוק זה צבע האיסלאם, לא?

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          דיברתי על עצמי ועל סביבתי. זו לא המצאה שלי שבישראל ויבר זה לא להיט, והעובדה שאתה ומשפחתך משתמשים לא הופכת את זה ללהיט.
          ניסיתי לענות למה זה לא, שהרי אין לאיש תשובה נחרצת. העליתי השערות, חלקן לא פרטיות שלי.
          בעניין סגול ופמיניזם, שוב, לא המצאה שלי.

          אהבתי

  6. י הגיב:

    מה שבאמת מדהים שהוא היחיד שהשתמש באפליקציה עד היום ועדיין נמכר במיליארד

    אהבתי

  7. איילת הגיב:

    שפורפרת??

    אהבתי

כתיבת תגובה