תחי הבורגנות

isra18.3.14yediot18.3.14

17.03.14.inddhaaretz18.3.14

הכותרות

שר האוצר של מדינת ישראל, יאיר לפיד, לשעבר איש תקשורת נערץ ובעל טור פופולרי בידיעות נותן לעיתון שלו את הסקופ של השבוע: הוא יהיה האביר שיביא דירה לכל בורגני ובורגנית. ההצעה שלו: זוג (בכל גיל) עם ילד אחד לפחות שרוכש דירה חדשה מקבלן, כשאחד מהשניים שירת בצה"ל, ויש לו עבודה, כשהזוג חי בארץ, ולא מוכר את הדירה בחמש השנים הראשונות אחרי הרכישה, יקבל פטור ממע"מ (ע"פ המחיר הממוצע של דירות באיזור הקנייה).
החדשה המטלטלת מתפרסמת בשער ידיעות ככותרת ראשית וע"פ ע' 2-3.
גד ליאור הוא הכתב, ולאורך כל הכתבה כמעט הוא מדבר על "זוג צעיר". רק בשליש האחרון הוא מזכיר פתאום שאין מגבלת גיל.
אבל מה בדבר מגבלות אחרות: מה זה זוג? האם רק אנשים שעברו ברבנות? ואו מביאים מסמך מעיריית ניו יורק? ואם מדובר בזוג חד מיני, זה משנה?
ולמה רק זוגות? מה, אנשים שלא חיים בזוג, לא מגיע להם לרכוש פעם אחת בחייהם דירה ללא מע"מ?
ולמה רק דירה מקבלן? הרי זה יקר יותר.
ומה עם זוגות ללא ילדים? מה, לחץ פיזי מתון להתרבות?
את האפליה נגד חרדים וערבים מציין גם ליאור בידיעה.
מכאן שהסיכויים של אדם כמוני לרכוש דירה נותרו אפס (מכל מיני סיבות, אך גם בזכות התנאים המקסימים שמיסטר בורגנות רוצה לקבוע).
ומה יקרה עם מחירי הדירות? מבולבלים פה, באותו כפולה בידיעות שבמקרה זכה בסקופ הכל כך ציני ומתוזמן.
כותב ליאור:

החלטת שר האוצר נועדה לגרום לכך שתוך חודשים מעטים יוזל מחיר הדירות החדשות בישראל ב-18%. בהמשך צפויה הוזלה זו לגרור גם הוזלה של דירות מיד שנייה, וזאת בשל הקטנת הביקושים לדירות אלה מצד הזוגות הצעירים. להערכת גורמים באוצר, הצעד המהפכני יביא עוד השנה להוזלה משמעותית במחירי הדירות בישראל.

כותב סבר פלוצקר כמה ס"מ משם:

הצד הפחות חיובי ברור גם הוא: בכך מוותר האוצר, לפחות לעת עתה, על מאמץ מקיף להורדת המחירים של הדירות באשר הן… אחרי שתושלם החקיקה צפוי הביקוש לדירות לזנק – ובאין מענה מיידי מצד ההיצע, מחירי הדירות עלולים לעלות. במקרה זה חלק נכבד מההקלה המיועדת לקוני הדירות תמצא את דרכה אל כיסיהם של הקבלנים… עידוד לקניית דירות במדינה שבה… חסרות כ-100 אלף יחידות דיור הוא צעד שחובה לבחון את השלכותיו…

הפסקה הזו נמצאת במעבה הטור, שהכותרת המתעתעת שלו היא "מהפכה של ממש". בכפולה שכותרת הענק שלה "0% מע"מ לדירה ראשונה" בענק, ובאותיות אדומות, איש מהקונים הפוטנציאליים לא יעשה את ההשוואות האלו בין שני הטקסטים.
אוקיי, בשביל זה אני כאן.

אז הנה השורה התחתונה: מחירי הדירות יעלו או ירדו בעקבות הצעד הגאוני של השר המחונן?
תוספת: במארקר עלתה פרשנות. בלי לתת קרדיט לידיעות.

שימו לב, בגליון סופהשבוע האחרון נתן השר ראיון עומק לבן כספית וליהודה שרוני. אין בו מילה על ענייני המע"מ. את זה הוא שמר לידיעות.

מה ההישג הכלכלי העיקרי שלך?
"עצרנו את המפולת הכלכלית. אם לא היינו עושים כלום, אזי ב-2014 היינו נמצאים בבור של 70 מיליארד שקל וב-2015 ייתכן שלא היה בור ולא הייתה כלכלה. ההישג השני הוא הצעדים הרבים שעשינו כדי לשפר את מצב הדיור".
אבל בינתיים המחירים ממשיכים לעלות. מתי יתחילו לרדת?
"בסוף 2014 הם כבר יתחילו לרדת. בקבינט הדיור הקרוב נביא סדרת צעדים נוספת להורדה מיידית במחירים. אתה יודע שאני פוליטיקאי ויש סיבה לכך שאני מצמיד את השם שלי למשהו קשה ובעייתי להשגה כמו מחירי הדיור. ככל שהמצב הנוכחי קשה יותר ובעייתי, הדיבידנד העתידי יהיה גבוה יותר. אני משוכנע שמחירי הדיור יירדו. אחרי עשור אבוד בענף ב-2013 ראינו סוף סוף גידול בהתחלות הבנייה".
שמים לך רגליים?
"בלי סוף. האינטרסים הכלכליים הכי גדולים במשק נמצאים אצל אלה המרוויחים משוק הנדל"ן. קבינט הדיור פוגע בכיסם של כל בעלי האינטרסים. זה לא רק בנדל"ן אלא גם בשוק המזון. אנשים לא תמיד זוכרים שאנחנו נלחמים באינטרסים הגדולים ביותר בכלכלה".
משה כחלון טוען שהממשלה כרתה ברית עם הטייקונים במטרה להשאיר את מחירי הנדל"ן גבוהים, כי היא מרוויחה מיליארדים.
"אני מכיר את כחלון ומחבב אותו מאוד, אבל אין שום קואליציה בינינו לבין הטייקונים. אני מוכן להפסיד על הקרקעות הרבה מאוד כסף כדי להוריד את מחירי הדיור. הסכמי הגג עם הרשויות המקומיות עולים מיליארדים. בראש העין הם יעלו לנו שני מיליארד שקל ובקריית ביאליק 750 מיליון שקל. תוכנית הדיור להשכרה תופעל בעלות קרקע אפס. יש מאבקים אינסופיים שיימשכו עד שנוריד את המחירים".
אילו צעדים קצרי טווח אתה מתכוון להביא לקבינט הדיור בעוד כשבועיים?
"לא אגיב על זה. לא אעשה צעדים בשוק הדיור רק משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים. עם אישור הצעדים בקבינט נודיע על כך. בעיית הדיור לא תיפתר בטווח של שבועות או חודשים. בכל מקרה, הדבר הבסיסי הוא היצע המקרקעין".

ועכשיו כולם לצחוק בקול גדול. בעיקר למקרא התשובה האחרונה.

יעלון שינה את עמדתו. "נוטה לתמוך" בתקיפה ישראלית באיראן. זו הכותרת הראשית של הארץ.

זוכרים את השריפה בבתי הזיקוק בחיפה? הנה ההמשך בשער הארץ.
כונני בדיקת חומרים מסוכנים הגיעו למקום השריפה רק שלוש שעות לאחר שפרצה.

המפץ הגדול

שום דבר חדש, רק אישוש לתיאוריות קיימות.
או אקדח מעשן, Aka סימן בשמיים.
mapaz

עורכי וכתבי ישר"ה מתבקשים להרגיע עם ה"מחט בערימת שחת". אתמול זה היה למטוס המלזי, היום למפץ הגדול.

אוקראינה

ברנע שוב הוגלה למדינה השסועה. מהטקסט של היום אי אפשר להבין למה ומה הוא עושה שם, שהרי זהו דיווח כורסתי לחלוטין של גיגול לא נמרץ, ולא שום חוויית שטח, למעט בדל שיחה בן שלוש מילים עם נהג מונית.
אה, בסופשבוע אמרתם? טוב, נראה.
שיגורו לשם כה משונה, מאחר שעמוד לאחר מכן יש ככה: קרינה מרסידי עם החוגגים בסימפרופול. יאיר נבות כותב ממוסקבה. אדוארד דוקס מקייב. אז מה הסיפור?

המטוס המלזי

לוואלה יש שליח למלזיה, אך הוא חסוי. למה? ככה"נ כי ישראל ומלזיה לא מקיימות יחסים.

מתקלקלים

כחודש וחצי לאחר כניסת חוק הספרים לתוקף, גורמים בענף מדווחים על ירידה חדה במכירות ספרים. לדברי כמה הוצאות ספרים מובילות, בחודש פברואר מדובר בירידה של עשרות אחוזים לעומת החודש המקביל בשנים קודמות (נטלי גרויסמן, ממון, ידיעות)

תוכן שיווקי

כמה שילמה חברת מנורה-מבטחים על הכתבה הזו ל-ynet, ולמה אין מעליה נורת ניאון שעליה כתוב "תוכן שיווקי"?

פוסט מורטם סופהשבוע

הראיון המלא עם לפיד. לא קראתם את הקישור שבראש הפוסט? הנה שוב.

מה שכן עלה זה המדור של ליאור דיין: על תינוק, מסדרון, חיתולים, בית הקלפים ואלדד יניב.
אני חייבת לבקש מדיין: למד לחתל. עד שלא חיתלת אתה לא אבא.

וגם המדור של מיברג על מעריב. לא קראתם אתמול כי העלתיו כתוספת בהמשך? הנה.

ובינתיים במעריב

בד"י כתב מאמר לוואלה, שכותרתו היא ששב"צ לא נוכל:

…אני מתנגד להצטרף לעליהום על שלמה בן-צבי. אפשר לומר הרבה דברים על האיש. הוא לא נוכל… אבל מי שהפסיד תשעים מיליון שקל בשנה, קצת קשה לי לקרוא לו נוכל, גם אם ברגע האחרון הוא עשה תרגילים כדי להציל משהו. ייתכן שאני טועה. ייתכן שבשעת הנפילה נעשו דברים חמורים יותר מאלה שאני יודע עליהם. אבל לו היה האיש נוכל כל כך מוצלח, מצבם של מעריב ומקור ראשון היה גם הוא קצת יותר מוצלח.

למה זה מעצבן? מאחר שהוא עושה פה את הקפיצות הלוגיות חסרות ההיגיון שהוא עושה דרך קבע במדור שלו. למשל המשפט:

לו היה האיש נוכל כל כך מוצלח, מצבם של מעריב ומקור ראשון היה גם הוא קצת יותר מוצלח.

ובכן, מה קשור? הוא נוכל, אבל לא מוצלח. כל כך קשה להבין? אלא שעל המוצלחות כן או לא, בונה בד"י תיאוריה של מאמר שלם, שעומד על שני מקלות ארטיק, אפילו לא על כרעי תרנגולת.
זה מעצבן גם כי את המאמר פרסם תשע שעות אחרי שהעליתי את הפוסט על מעללי מחלקת המנויים. מעשה נוכלות פר אקסלנס. אבל בד"י מתעלם. תגידו, מי אמר לך שהוא  קורא את הבלוג? אולי לא הכל, אבל את הפוסט של טל בשן קרא, כך הוא כותב, וסביר להניח שגם את זה האמור.
אני לא רוצה להיכנס לכל שאר ענייני הפנסיות והפיטורים והפיצויים, בכך מטפל ועד העובדים.
אבל בכיף, שיישאר שם. ועכשיו, עם דברי השבח וההלל, בטח ובטח. כפי שכבר ציינתי פעם ופעמיים, הוא שייך לשלישיית האי הבודד של שב"צ.

תומר ברנד עזב את מעריב וכתב מכתב לעובדיו כותבי מדור דעות.

כמעט ארבע שנים עבדתי במעריב, מתוכן ערכתי את מדור הדעות ב-nrg בשלוש השנים האחרונות. כעת, בעקבות קריסת העיתון, הגיע הזמן להגיד להתראות.
היה לי עונג עצום לעבוד אתכם. כל כך הרבה פעמים התגייסתם לכתוב, לסייע, לייעץ וללמד והפכתם לחלק מהותי וחשוב באתר. במשבצת הקטנה שניתנה לי ניסיתי להביא לקוראים ולקוראות שלנו כמה שיותר זוויות. רציתי לאתגר אותם, להכעיס אותם וגם להציע להם ידע ופרשנויות. בזכותכם, אני מאמין שהצלחתי.
בתקופה שבה ערכתי את המדור השתדלתי להעניק במה לכמה שיותר דעות, אמונות ורעיונות. ניסיתי להעניק מקום שווה לגברים ולנשים וגם לאפשר לאוכלוסיות מודרות לקבל מקום אצלנו. אני מודה לכל מי שסייע לי בכך.
מעריב, ותסלחו לי על הקלישאה הלעוסה, לא היה רק הבית שלי, הוא היה במובן מסוים גם הבית שלכם. יחד הצלחנו להגיש מוצר רב ממדי שלא נצמד לזרם. לא משנה מה יקרה בהמשך, חשוב לי להודות לכולכם על העזרה ולהגיד לכם שבלעדיכם זה לא היה קורה.
מה הלאה? בינתיים לא ברור. אני משער שעם חלקכם אעבוד גם בהמשך, בכל מקום שאליו אגיע.

דן כספי: האם יש חופש לעיתונאים.

רצה הגורל הציני ששיקולים מסחריים של מו"ל הולידו את מעריב ושיקולים דומים מובילים כעבור 66 שנה לסגירת העיתון. מעריב התחיל להופיע בשנת 1948 כאשר עיתונאים בהנהגתו של עזריאל קרליבך פרשו מידיעות אחרונות כמחאה על השיקולים העסקים של מו"ל העיתון, יהודה מוזס.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

תעלומה במשטרה. לאן נעלם תנ"צ יואב חאסן, ראש יחידת הסיגינט (מודיעין אותות) החדשה?
כותבים (כל אחד מהזווית שלו): דורון אופק, עידוק, סילברסטיין, וואלה.

Hassan-unit-8200
חאסן ודנינו בטקס ההכתרה

להיות בן 93. The New Yorker. רוג'ר אנגל. חובת קריאה היום? אז זה.

ענת קם VS ריקי כהן. לא הבנתי על מה העצבים.

רביב דרוקר עזב את ישרא-בלוג והקים אתר משלו, כדי שיוכל להעלות לשם את כל תנובתו משנות העבודה הרבות.
הנה הוא. חבל שאם כבר, לא השקיע קצת יותר בעיצוב.
לא רק זה: דרוקר חייב ללמוד, וחבל שלא עשה זאת עד כה, כמה דברים אלמנטריים בהלכות קישורים והטמעתם, תמונות, נו, כל מה שעושים בבלוג. זה לא נורא מסובך, ואף שהוא עסוק מאוד, צריך ללמד אותו.

יוסי גורביץ ממשיך ומספר על פרשת הדגל בחברון.

מייל אוןליין מראה את מיק ג'אגר אחרי ששמע שבת הזוג שלו, לורן סקוט, התאבדה.

ראו, אם אתן קוראות לאירוע של שדולת הנשים "מברברות" אני לא אבוא. למען הכנות אומר רק שאני לא ממש דוהרת לאירועים באשר הם, אבל זה בדיוק כמו עם "שמרי על הכוס שלך".
bar

לפני פיזור

תודה רבה לתומכי הבלוג: נ, ק, א, ע, י, י, ש, ט, ל, י, פ, ד, ב, א.
בלונים

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

132 תגובות על תחי הבורגנות

  1. האמיר הגיב:

    שום דבר חדש, רק אישוש לתיאוריות קיימות.
    או אקדח מעשן, Aka סימן בשמיים.

    בטח לא חדש, זה קרה לפני 13.7 מיליארדים, פחות או יותר. אבל אלו בהחלט חדשות חשובות.

    אם הפרשנות לתצפיות נכונה, הרי שזה האישוש הראשון לתאוריית האינפלציה (או לתאוריות האינפלציה, יש כמה גרסאות). עד היום, הרוב המוחלט של הקוסמולוגים הסכימו שבראשית היקום, המרחב התנפח בקצב מהיר מאוד (אינפלציה קוסמית), אבל זה לא היה על סמך ראיות כלשהו – האינפלציה נדרשה על מנת להסביר את מצבו של הייקום היום. עכשיו (כנראה) שיש ראיה ראשונה לקיומה של האינפלציה הזו.

    היי, אפשר לתלות בזה גם את עליית מחירי הדירות! זה הכל בגלל האינפלציה הקוסמית.

    אהבתי

  2. האמיר הגיב:

    מה ההישג הכלכלי העיקרי שלך?
    “עצרנו את המפולת הכלכלית. אם לא היינו עושים כלום, אזי ב-2014 היינו נמצאים בבור של 70 מיליארד שקל וב-2015 ייתכן שלא היה בור ולא הייתה כלכלה.

    למה הוא מצטנע? אם הינו מגדילים את ההוצאות בעוד איזה 10 מיליארדים, היינו כבר בבור של 80 מיליארד! תחשבו כמה טוב שיש לנו שר אוצר שעשה מה ש- 99% מהמועמדים האחרים היו עושים בכל מקרה. הרי למה הקדימו את הבחירות, אם לא בגלל שהיה צריך לקצץ בתקציב ואין לזה סיכוי חצי שנה לפני בחירות?

    שמים לך רגליים?
    “בלי סוף. האינטרסים הכלכליים הכי גדולים במשק נמצאים אצל אלה המרוויחים משוק הנדל”ן. קבינט הדיור פוגע בכיסם של כל בעלי האינטרסים. זה לא רק בנדל”ן אלא גם בשוק המזון.

    התשובה הקצרה? פפפפחחחחחח. לרארוכה צריך להוסיף עוד כמה חחח-ים. שוק המזון ריכוזי, בהחלט, אבל שוק הדיור? יש בארץ מלאנתלפים קבלנים שבונים דירות. אם הם יכולים לגרום לעליות מחירים, מה מנע מהם לעשות את זה בין 2003 ל- 2008? הקבלנים בהחלט נהנים מעליית המחירים, אבל הם לא גורמים לה.

    משה כחלון טוען שהממשלה כרתה ברית עם הטייקונים במטרה להשאיר את מחירי הנדל”ן גבוהים, כי היא מרוויחה מיליארדים.
    “אני מכיר את כחלון ומחבב אותו מאוד, אבל אין שום קואליציה בינינו לבין הטייקונים.

    שעון (אנלוגי) עומד צודק פעמיים ביום, אז מותר גם לשר אוצר עומד להיות צודק פעם בראיון. העליה הגבוהה במחירי הדייור פוגעת קשות בפופולריות של המפלגות בקואליציה ובמיוחד בזו של המפלגה הראשית בה. תחשבו מה היה קורה לו בשנה האחרונה, במקום שמחירי הדירות היו עולים בשמונה אחוזים, הם היו יורדים בשמונה אחוזים. לא היו נוספים עוד כמה מנדטים למפלגות הקואליציה?

    כי מה הרעיון לדאוג שבקופה יהיה עוד כסף, אם הקופה נופלת בסופו של דבר לידי המתחרים?

    בעיית הדיור לא תיפתר בטווח של שבועות או חודשים. בכל מקרה, הדבר הבסיסי הוא היצע המקרקעין

    טוב, אז פעמיים בראיון.

    אהבתי

  3. הינשוף של מינרווה הגיב:

    ynet:

    סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה הערב (יום ג') כי לפי דובר של צבא אוקראינה, הכוחות הרוסיים בחצי האי הסתערו על חיילים אוקראינים בבסיס צבאי בסימפרופול, העיר המרכזית של האזור. לדבריו חייל אחד נפצע בצוואר מירי ובהמשך מת מפצעיו. לא נמסר מה מצבו.

    בעולם הבא?

    אהבתי

  4. מר שעשוע הגיב:

    יהודה שרוני כותב:

    ההדלפה לעיתון "ידיעות אחרונות" על התכנית לביטול המע"מ לזוגות צעירים הקונים דירות חדשות שוגרה בעיתוי לא מקרי. אתמול (ב') בלילה כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבה לילית לאחר שחש ששרי האוצר והשיכון מובילים תכנית דרמטית להוזלת מחירי הדיור מבלי שהוא מקבל על כך קרדיט.
    הישיבה הבהולה הייתה כל כך חשובה עד שאפילו נגידת בנק ישראל קרנית פלוג זומנה אליה. בפני המשתתפים הוצגו שתי חלופות לפתרון מידי של מחירי הדיור: ביטול המע"מ לזוגות צעירים שקונים דירה ראשונה מקבלן, או קביעת "מחיר מטרה" לדירות חדשות במטרה להוריד את המחיר. בתום הישיבה שנמשכה כארבע שעות סוכם שנתניהו יחליט איזה חלופה לבחור וכיצד ליישמה.
    […]

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למה אתה מעתיק את כל הידיעה? יש כללי התנהגות באינטרנט.

      אהבתי

      • מר שעשוע הגיב:

        סליחה.

        רציתי להדגיש שני דברים שהוא כתב:

        חייבים להדגיש שהקרדיט על ביטול המע"מ מגיע לשר השיכון אורי אריאל. הוא כבר הגיע לפני שנה עם הרעיון, אך פקידי האוצר דחו אותו על הסף בטענה כי הוא יעלה הרבה מאוד כסף ותועלתו נתונה בסימן שאלה.

        ההחלטה בעייתית ולא ברור אם תעמוד במבחן בג"צ. היא מדירה חלק מהציבור ובכלל זה חרדים, ערבים וכן קוני דירה יד שניה. אלא ששר האוצר בשלו.

        אהבתי

        • מר שעשוע הגיב:

          גם נחמיה שטרסלר קוטל את התוכנית ואת המדליף:

          הכי מצחיק היה לשמוע את דברי חברי הכנסת מ"יש עתיד" שהיללו ושיבחו את שר האוצר, יאיר לפיד, על התוכנית המהפכנית שיזם ועל אומץ הלב שהפגין. מהפכנית? קשקוש. רבים וטובים הציעו זאת מזמן, כולל ח"כ מירי רגב. כולל שר השיכון אורי אריאל. אומץ לב? בדיוק להיפך. זו תוכנית של מורך לב, של פחדנות, של אי הבנה בסיסית בחוקי הכלכלה

          התוכנית מדברת על ביטול המע"מ על רכישת דירה ראשונה מקבלן, בתנאי שמדובר בזוג שיש לו לפחות ילד אחד, ובתנאי שלפחות אחד מבני הזוג שירת בצבא ושלפחות אחד מהם עובד. לכאורה מדובר בתוכנית כלכלית, אבל זו בעצם תוכנית פוליטית. היא עוסקת בתדמית של שר האוצר ובמספר המנדטים שתקבל "יש עתיד" במשאל דעת הקהל הבא.

          מטרתה של התוכנית היא לשבות את לב המעמד הבינוני שכורע תחת נטל מחירי הדירות, ולומר לו ששר האוצר מקיים את הבטחת הבחירות המרכזית שלו: הורדת מחירי הדירות למעמד הבינוני. אבל ברור, שכאשר התוכנית תינחת על קרקע המציאות, היא תיכשל לחלוטין, ואז יגיד לפיד: "ניסיתי" "רציתי" "השתדלתי" אבל הכלכלנים מאגף התקציבים שלא מבינים כלום, וכמה פוליטיקאים קטני אמונה, טרפדו את התוכנית המוצלחת ומנעו ממני לחלק מיליארדים לעם ישראל. בתדמית ובתקשורת הוא מבין. בכלכלה לא כל כך.

          אהבתי

  5. שועלן הגיב:

    קטעים.
    לפני כמה ימים כתבתי שהסרטון של שלום עכשיו נראה כמו סרטון של לאטמה, וכעת מתייחס אליו עורך האתר הי"ד.

    אהבתי

  6. לירון הגיב:

    זכותה של המדינה לעודד התנהגויות מסוימות ע"י תמריצים שונים כל עוד אין פה כפייה. לא מבין מה הבעיה העקרונית.

    לגביי ההיבט הכלכלי, יש כאן הוזלה לאוכלוסייה מסוימת, שכמובן תבוא ע"ח מי שלא נמנה עליה (בפשטות, העלייה בביקוש ע"י הצעירים הנשואים הפוריים הבורגנים, תעלה את המחיר לכל השאר). זה עד כדי כך פשוט.

    מי שבטוח ירוויח מהמהלך הם הקבלנים, שהביקוש לסחורה שלהם יעלה. לגביי מחירי הדירות באופן כללי, מדובר בממוצע של מוצרים שונים שיש ביניהם קשר. בכל מקרה, כדי לקבוע מה יקרה איתם אפילו בצורה גסה, צריך לדעת איך מורכב הביקוש ואת זה אף אחד לא באמת יודע.

    "יש עתיד" היא מפלגה סקטוריאלית שמייצגת את הבורגנות.

    אני מקווה שאף אחד לא נפל מהכסא.

    אהבתי

    • נמרוד הגיב:

      מצד אחד זה מעלה ביקוש אבל מצד שני זה גם מוריד ביקוש של משקיעים וספקולנטים. וזה היתרון של מחיר דיפרנציאליץ

      אהבתי

      • האמיר הגיב:

        המשקיעים והספקולנטים הם גם מעמד בינוני, רק שהם כבר בגילאי ה- 40-55. אגב, את הדירות שהם קונים להשקעה הם בד"כ משכירים לזוגות צעירים, כי חבל לאבד הכנסה של כמה אלפי ש"ח כל חודש. אז אם הביקוש שלהם ירד, השכירות תעלה.

        אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      לא רק הקבלנים. על כל ההוראות שעה, הנחיות בע"פ ובתב, חישובי שטח, תשלומים למנהל, רשיונות למיניהם, חיבורים למיםכ וחשמל ועוד המון נהלים ונוהגים – החל ממידות הגרמושקה ועד נוסחאות אינשטיין לישוב שטח מרפסת מקורה מוסיפים עוד חוקים הוראות הנחיות ושיטות חישוב. כמו בביטוח לאומי תקום כאן שכבת מתווכים ומפקחים. מה זה בדיוק דירה "חדשה" נניח שיפצתי קיר" ארבע? קיר ורצפה? מחרתי לקבלןוהוא שיפץ האם זו דירה חדשה? איך זה מסתדר עם התמ"א לחיזוק מבנים. מה זה בדיוק עלויות לצרכי החוק החדש? איך זה עובד עם הנחות? הם יהיו כפל הנחות וויתורים ושיטות חישוב? בקיצור לסידור הישן עורך דין + קבלן + פקיד מבין +קשרים בעיריה + תשלום במזומן יתווסף עוד סיבוך.

      אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        הבעיה אינה במניפולציות של החוקים ההוראות והצווים והוספה להם.
        ככלל ניירת לא פוחתת ורק מתווספת לוגריתמית. פשוט ישראל היא אחת המדינות הכי צפופות בעולם ואין מספיק קרקע לכולם ברמה שהם מצפים לה. קרקע זה אחד המוצרים הסחירים שאין לו תחליף אמיתי. משום
        כך הפתרון יהיה פתרון פיזי הנדסי ולא מניפולציה של ניירות. רואים
        את זה בהתרוממות לגובה של בניני מגורים ושרותים חדשים בכל הארץ.
        רואים את זה בפינוי ובינוי לגובה. אחד הדברים שיתחוללו בוודאי בעשר השנים הבאות זו בנייה מעל נתיבי התחבורה בגוש דן וברצועת חולון בת ים ראשון לציון- נס ציונה- רחובות. גם מאמץ אמיתי לשלב בין גנים ציבוריים ושטחי טיול ונופש לבין שטחי חקלאות. כך או כך גם ייבנו מבנים
        תעשיתיים ושירותיים בים. אני משוכנע ששדה התעופה הגדול הבא ייבנה בים. העיסוק בניירת ובמנפולציות מוניטריות לא יוסיף ולו ס"מ רבוע אחד של קרקע.

        אהבתי

  7. שועלן הגיב:

    כחודש וחצי לאחר כניסת חוק הספרים לתוקף, גורמים בענף מדווחים על ירידה חדה במכירות ספרים. לדברי כמה הוצאות ספרים מובילות, בחודש פברואר מדובר בירידה של עשרות אחוזים לעומת החודש המקביל בשנים קודמות (נטלי גרויסמן, ממון, ידיעות)

    זה מה שקורה כשאנשים שאין להם מושג בכלכלה חושבים שאפשר לפתור בעיות כלכליות באמצעות רעיונות פופוליסטים שנשמעים טוב עד לרגע שחושבים עליהם קצת יותר לעומק.
    ההקשר הוא כמובן ליוזמה הנוכחית של שר האוצר.

    אהבתי

  8. שועלן הגיב:

    ענת קם VS ריקי כהן. לא הבנתי על מה העצבים.

    כנראה שריקי הגיבה בבוטות על הפוסט ההוא של ענת קם שהיא נאלצה למחוק, וכעת ענת קם שמה לה מראה בעזרת התבטאויות של ריקי על פלורליזם, חופש ביטוי וכו'.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא. בפוסט של ענת יש קישור לפוסט של ריקי. אתה מוזמן.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        לא הבנת.
        הקישור הוא לפוסט בו ריקי כהן מגנה על ענת קם בשם כל עקרונות הסמול הקדושים (פלורליזם, חופש ביטוי, חתרנות כנגד הנורמה השלטת).
        קם בחוכמה רבה מראה איך כל העקרונות הללו נעלמים ברגע שבמקום לתקוף את ערכי הממסד (צה"ל / בטחון המדינה), תוקפים את אחד מערכי הסמול (פמיניזם קורבני, כפי שהיא מכנה זאת).
        כפי שכתבה:

        מה חבל שגיברת כהן נעלה את הטוויטר שלה ואין באפשרותי לצטט מדבריה על פוסט ההטרדות המיניות שלי

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          במילים אחרות: ענת קם חשפה את גבולות הסמולנות של ריקי כהן.

          אהבתי

          • velvet הגיב:

            לא הייתי קוראת לזה גבולות הסמולנות אלא גבולות הפלורליזם.
            עד כמה כל אחד מאיתנו (כולל אני הקדושה) מוכן לקבל דעות שחורגות משלו בלי לצווח, אלא תוך אמירת אוםםם.
            לכל אחד יש את הפרות הקטנות והקדושות שלו, שהן, הוא משכנע, סמל לטוהר המידות.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              בדיוק.
              לכן נחמד לחשוף את גבולות הפלורליזם של מקדשי הפלורליזם.

              אהבתי

              • לשועלן שחף הגיב:

                פיספסתי את התחלת הבדיחה שבגללה שועלן פולט סמולים בשרשרת. אפשר הבהרה מישהו? מישהי?
                ויכוח על דעות אינו גבול לפלורליזם, הרי ריקי כהן לא שלחה את קם לכלא.

                אהבתי

                • מישהי הגיב:

                  אני מנחשת ששלום עכשיו התחילו.

                  אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  אנחנו לא יודעים מה ריקי כהן כתבה לענת קם על הפוסט שלה בנושא נאנסות, אפשר רק לדמיין לאור הפוסט הנוכחי של קם.

                  אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    לא מעבר לכתבה. זה דעות, ריקי כהן לא אמורה לחבב אמירות אנטי פמינסטיות בגלל שענת קם היא הכותבת אותן.

                    אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אם, למשל, ריקי כהן קיללה וגידפה אותה ודרשה ממנה למחוק את הפוסט המביש, זו דוגמא לציטוטים שענת קם הביאה מכתב ההגנה של ריקי כהן על ענת קם (מסובך, אני יודע, תתמודד).

                      אהבתי

                    • velvet הגיב:

                      ענת לא חושבת שהדעות שלה אנטי פמיניסטיות.

                      אהבתי

                    • אורן הגיב:

                      כן, זה היה ברור, ולווט.
                      ואגב מסובך, שועלן, אתה אמור לנזוף בקם על שהיא תופסת את עמדת הקורבן במקום להתמודד.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אני כרגע באמצע התהליך של איך הפסקתי לדאוג ולמדתי לאהוב את ענת קם.

                      אהבתי

                    • אכזריות מגדרית הגיב:

                      נו, עכשיו אתה יודע שהיא רק השאילה מסמכים מסווגים, ולא היתה לה כוונה למוסרם לאירגון טרור פמיניסטי.

                      אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  התחלת הבדיחה היתה דווקא ברגישות האנטי-פרו-אנטי-הורית שהפגין הקפטן.

                  אהבתי

                  • מישהי הגיב:

                    נראה לי שאנחנו בפתחו של עוד ויכוח עקוב מדם. לדעתי, אם מתעלמים משלום עכשיו, "שמאל" מתאים שם יותר.

                    אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    אפשר רק לדמיין מה היתה עושה לילדיו של הקפטן, אילו היו נופלים לציפורניה. היתה מעוללת להם חוט שני של הודעות. בקיצור סתם קפצת לרעשן ה"סמול".

                    אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      ברור שה"סמול" היה רעשן.
                      פורים, לא?

                      אהבתי

                    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

                      אני חייב לציין שברוב המקרים אינני מצליח לתפוס את מה שאתה ושועלן כותבים. הכל תגובה לתגובה לתגובה, עם הנחות יסוד שכולם מבינים למה אתם מתייחסים ועם רפרנסים של איפכא מסתברא.

                      יכול להיות שאני צריך לעשן יותר מפעם בחודש כדי להיכנס לראש שלכם. מצד שני – מי יביא אז אוכל לילדי (שכבר הפכו פה לפאבליק דומיין 🙂 )

                      אהבתי

                    • שכחו אותי בבלוג הגיב:

                      לא רק שהיא תפרה לך את הילדים, עכשיו חוט השני חיסלה לך את הזהות המשגרת הודעות. 😀

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      זה בסדר captain anon, גם כשאני חוזר לפוסטים ישנים אני לא מבין על מה לעזאזל דיברנו.
                      הק, לפעמים אני לא מבין תוך כדי.

                      אהבתי

                    • שכחו אותי בבלוג הגיב:

                      אם אתה לא מבין משהו בפוסט ישן, אל תתבייש לשאול. נראה שהקפטן לא מקרדט לנו סוג של קיום מועיל, אז עוד קצת כבר לא ישנה.

                      אהבתי

  9. שועלן הגיב:

    מה שאני לא מבין זה למה צריך כבר ילד.
    בעצם המסר לזוגות צעירים הוא להשכיר דירה עד שיש ילד, ורק אז לקנות.
    למה לא לאפשר להם לקנות את הדירה עוד לפני שמגיע הילד?

    אהבתי

  10. מישהי הגיב:

    בכלל לא כמו "שמרי על הכוס שלך". "מברברות" זאת התיחסות לסטראוטיפ שלילי על נשים, וקמפיין הכוס הוא העלאת מודעות חשובה לתופעה שכנראה התגברה בשנים האחרונות, בו עושים שימוש במילה גסה ולא מוצלחת לדעתי, אבל בהקשר מתאים.

    אהבתי

  11. ZIKI הגיב:

    דירה צריך לקנות בגיל צעיר כשעוד יש זמן לתקן טעויות.
    כשנזכרים בזה בגיל ארבעים פלוס זה לפעמים בלתי אפשרי אלא אם הצלחתם לצבור ממון.

    אהבתי

    • האמיר הגיב:

      למה? הפוך. דירה צריך לקנות אחרי שצברת קצת כסף. אם לא הצלחת לצבור כמה ג'ובות עד גיל 40, איך אתה חושב שהיית יכול לשלם משכנתה?

      בממוצע, השכר גדל ככל שהגיל עולה, לפחות עד גיל 60. כשאתה בן 40, המשכורת הממוצעת שלך גבוהה מזו שקיבלת כשהיית בן 30 ועוד יותר גבוהה מזו שקיבלת בגיל 20 כלומר קל יותר לעמוד בתשלומי המשכנתה. סביר להניח שגם הצלחת לצהו הון עצמי גבוה יותר, כך שהמשכנתה שתצטרך לקחת תהיה קטנה יותר.

      אהבתי

      • velvet הגיב:

        סופסופ אנחנו מסכימים על משהו, אם כי אני חושדת שאתה קבלן. אולי גינדי.

        אהבתי

        • האמיר הגיב:

          הלוואי. מתאים לי להחליף את הקליאו שלי במרצדס חדשה.

          אבל לו הייתי קבלן, הייתי טוען שהדירות יקרות בגלל המיסים ושעל המדינה להוריד מיד את שיעור המס (כדי שהרווח לי מכל דירה יגדל). למה להסתפק בהורדה של 18% רק על חלק מהדירות?

          אהבתי

      • ZIKI הגיב:

        עם הגיל ההוצאות שלך וההתחייבויות שלך גדלות וקשה לך לפנות כסף לדיור.
        כצעיר אתה אוסף מן הגורן ומן היקב, קונה משהו קטן, מתמודד, שוכר, משכיר, מתחתן, מאחד מאמצים ובסוף יהיה לך משהו.
        אם אתה בא כמו הצרצר בחורף, למרבה הצער אתה מת.

        אהבתי

        • האמיר הגיב:

          ההוצאות גדלות עם הגיל? למה? מה, ההוצאות על ילד שני גבוהות יותר מההוצאות על ילד ראשון? לשלוח ילד לבית ספר יסודי עולה יותר מלשלוח אותו לגן? התיכון עולה יותר מהיסודי? הצבא יקר עוד יותר?

          אהבתי

  12. hunyuc הגיב:

    אפשר וניתוק הבלוג של דרוקר מישרא-בלוג (נענע10) יאפשר לכותב את העלאת התחקירים ה"רגישים" (עיני,דנקנר ושות') ללא עכבות?
    לו יהי.

    אהבתי

  13. אורי הגיב:

    ההתנפלות על לפיד לא מובנת לי. חוקים לא יהיו שוויוניים לגמרי, כמעט אף פעם. לעתים מי שגר בישוב X מקבל הטבות מס לעומת חברו שגר בישוב אחר 2 ק"מ ממנו. חולה אחד מקבל תרופה מסל התרופות וחולה שני לא. צעיר יקבל מתנה בשווי אלפי שקלים על עבודה מועדפת, רק בגלל ששירת בצבא. כשאני באתי לקבל משכנתא לא קיבלתי את מלוא הלוואת המקום כי לא שירתי שירות צבאי מלא. ועוד ועוד.
    זה לא מושלם, זה לא שוויוני במאה אחוז, אבל זה צעד ענק כלפי הזוגות הצעירים (והלא צעירים) בישראל. אני מניח שאם החוק יעבור הוא גם יעמוד למבחן בגצ באשר לשוויוניות שלו לגבי חלקים אחרים באוכלוסייה.
    אני דווקא סבור שהצעד הזה יכול להוריד את מחירי הדיור בישראל, דרסטית. זה לא חקיקה וגמרנו, יהיה צריך לבנות מנגנוני פיקוח שיוודאו שהקבלנים לא מכניסים את ההטבה או חלק ממנה לכיסם, צריך לשלב את זה עם פרויקטים בהם הקבלן מבטיח מחיר סופי זול ממחיר השוק (כבר כיום ישנם פרויקטים כאלה, מחיר למשתכן וכיו"ב), צריך להגביל את מחיר העסקה (לא הגיוני שוילה בצהלה ששווה 20 מ' ש' תקבל פטור ממע"מ, גם אם זו דירה ראשונה לזוג שעומד בקריטריונים), ועוד מנגנוני פיקוח שתפקידם לשמור שההטבה תגיע למי שצריך אותה, ולא לקבלנים, מאכרים וביורוקרטים (או חזרה לכיסי המדינה בדלת האחורית).
    אבל זה דבר טוב, מבורך, זה דבר שמקובל בהרבה מדינות בעולם, ותמיד אפשר למצוא מה לא טוב או מה לא שוויוני, אבל צריך להסתכל על התמונה המלאה.
    ובאשר אלייך דבור, צר לי שהחוק החדש, אם יעבור, לא יקל עלייך אישית ועל רווקים, הומואים וכיו"ב. יש פה אפלייה אבל לפיד לא התחיל אותה והיא מושרשת עמוק בכל הרבדים. סתם לדוגמה: נסי להגיש בקשה להתקבל לישוב חדש או קיים כשאת לא משפחה צעירה עם ילדים קטנים. הסיכוי שיקבלו אותך הוא אפסי (גם במקומות שמשוועים למתיישבים חדשים כמו דרום הנגב והגולן). נסי להתקבל לעבודה בחברת היי טק אחרי גיל 40.
    זה רחוק מלהיות מושלם, אבל אם זה יקרה – זה צעד ענק. ענק.

    אהבתי

    • האמיר הגיב:

      פססט, רק לאוזניך: כבר יש לא מעט חוקים ותקנות שמורידים את מחירי הדירה הראשונה לזוג צעיר בתנאי שהוא לא וילה בצהלה, למשל פטור ממס רכישה עד לסף של 1.35 מיליון ש"ח.

      אם יבטלו את המע"מ לזוגות צעירים, המשמעות היא יותר כסף שיסתובב ויחפש דירה. מספר הדירות לא הולך לעלות, אז התוצאה תהיה עליה במחירים. זו מתנה גדולה לקבלנים, מתנה קטנה לזוגות צעירים, והוצאה נוספת על כל השאר.

      אהבתי

  14. נמרוד הגיב:

    וולוט, תביני אם היו נותנים הנחה גם לרווקים זה היה פותח פתח למשקיעים לקבל הנחה ע"י רישום שלה על שם הילדים הרווקים שלהם. אני גם רווק ד"א, אבל אני חושב שבמקרה הזה ההפליה היא מוצדקת.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מחשבה מחרידה.

      אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        דבורית, מה דעתך על אימוץ גישה רחבה יותר לסוגיות שעל הפרק? משהו שלוקח בחשבון גם צרכים וזכויות של אחרים, שלא חולקים איתך את אותה משבצת.

        אני רציני: את אדם חכם, משכיל ונעים (עד כמה שיכולתי להתרשם ממשו שראיתי בטלפיסיון), אבל קצת גורמת לאי נעימות בקרב נשואים והורים.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          אי נעימות להורים ולנשואים? למה? כי אני רוצה את אותן הטבות שאתם תקבלו? חוצפה גדולה מצדי.

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            אני אוהב כשסמולנים* חושפים את גבולות הסמולנות שלהם.

            *הכוונה הפעם לסמולנות חברתית

            אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            התכוונתי באופן כללי, לאו דווקא בהקשר הנוכחי. זה עובר כחוט השני בהודעות שלך.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              מה הבעייה עם זה?
              אם היא היתה חד-מינית / חד-הורית / חד-זוויגית היית מקבל כמובן מאליו את האג'נדה שלה.

              אהבתי

              • velvet הגיב:

                הודעות? שו הודעות?
                אני כותבת מנקודת המבט שלי: אישה, פמיניסטית, שמאלית ושמאלנית, שבחרה לא להינשא ואו לחיות בזוג ולא ללדת ילדים.
                והיא שונה, כך מתברר פעם אחר פעם, מזו של הקפטן החי בקרב משפחתו האהובה: גבר אשכנזי מבוסס ועצמאי החי במרכז הארץ עם אישה אחת אותה הוא מעריץ ושלושה ילדים להם הוא סוגד, ומשם, מתוך דירת השיכון הנאה שלו הוא רואה את העולם ואוהב אותו (חוץ מאשר את מיברג).
                נקודות המבט שלנו שונות בתכלית. אני יכולה להבין שאנשים כמוני, שבחרו לחיות כפי שבחרו יכולים לערער ולו בקמצוץ ולו לשנייה את מי שתמונת חייו אידילית ומושלמת לתפיסתו.
                אני לא פוסלת את בחירותיך, או את בחירותיו של איש.
                חיו ותנו לחיות, ואני אומרת את זה גם לעצמי.

                אהבתי

                • captain beefheart הגיב:

                  סאחה על הפרופיילינג הכמעט מדוייק 🙂 משעשעת אותי גם המחשבה שלפני למעלה מעשור נפגשנו באיזו נסיבה, ואת אינך יודעת 😉

                  אני באמת אוהב את העולם ואפילו את מיברג (רק שהוא מעצבן לי את הפיסורה בתדירות גבוהה).

                  ולפני שזה ייהפך למריבה סתמית אבקש לסיים את הדיון בכך שאינך מערערת כהוא זה את בחירותי (ואני פתוח לעירעורים ובחינות מחודשות של הכל) ובעיקר: ברור לי שאת לא פוסלת את הבחירות של האחרים. הערתי היתה על המינון, שאולי אינך חשה בו. רוב האנשים חורשי הטוב אינם מבחינים ברגע שבו הם הופכים למטיפנים.

                  אהבתי

                • לירון הגיב:

                  ידעתי שאת שמאלית!

                  אהבתי

              • captain beefheart הגיב:

                זו הנחת יסוד אווילית, שגויה ומתייגת בכיס שלך, או שאתה סתם שמח לראות אותי?

                מה הבעיה עם זה? הבעיה היא שזה הפך לצבע שמגוון רבות מדעותיה והשקפותיה, לפריזמה שהכל עובר דרכה, עם אזכורים רבים (מדי) לכך שהיא בחרה לא להקים משפחה, לא להביא ילדים…

                אחרי כמה שנים התחלתי להרגיש לא נעים בכך שבחרתי אחרת. זה הכל.

                אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  א. אני חושב שאתה מפריז במינון.
                  ב. אם היתה חד-מינית, והיתה כותבת לא מעט על כך שמגיע גם להם שיוויון זכויות והטבות כמו לכולם, האם גם זה היה גורם לך להרגיש לא נעים שבחרת אחרת?
                  ג. הנקודה שלי היא שהאוזן שלנו פשוט לא רגילה לאג'נדה הזאת, בניגוד לשאר האג'נדות שכבר למדנו להתרגל אליהן.

                  אהבתי

                  • captain beefheart הגיב:

                    בהחלט יכול להיות שהפרזתי במינון. מצד שני – אין עשן בלי אש. ומצד שלישי – it all went to far. ביקשתי ממנה סליחה ולסגור את הנושא.

                    אהבתי

  15. captain beefheart הגיב:

    אני דפקא רואה הגיון מסויים בצעד של יאיר ("הסטטוס") לפיד.

    אתה לא יכול להביא פיתרון אחד, כולל, שיעשה את הכל, ויקלע לטעם כולם, ויהיה גם אפקטיבי. האמת תמיד מורכבת מאמיתות קטנות, שמשפעיות זו על זו ומייצרות מציאות חדשה.

    להוריד את המע"מ על דירה חדשה לזוגות בקריטריונים כאלה וכאלה זה מהלך שיכול להשפיע על השוק ולהוריד מחירים. יחד עם צעדים נוספים, שיתאימו לקהלים אחרים, יש בזה הגיון.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      הפכת סוציאליסט? המחיר נקבע על ידי פערי היצע וביקוש. הפתרון המדומה של הדוקטורנט יספק פרנסה לעוד כמה ביורוקרטים אבל לא ישפיע כלל על המחיר.

      אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        הפכתי? מעולם לא משכתי ידי מ(חלקים ב)רעיון הסוציאליסטי. מדי כמה שנים מצטרפים אלי מאות אלפי ישראלים – אבל רק אם שלום חנוך עושה להם הופעה ברוטשילד תוך כדי 🙂

        אתה גם מאשר את התזה שלי. "המחיר נקבע על ידי פערי היצע וביקוש". הוזלה ב-18 אחוז של חלק גדול מהדירות יש בה פוטנציאל גדול להשפיע על ההיצע – בדיוק כפי שכתבת. מדובר (פוטנציאלית) באפקט דומינו. כמובן שאם לא ישגיחו בשבע עיניים, מיד יבואו כל מיני קבלנים וגנבים ועסקנים ויחרישו את ה-18 אחוז האלה לעצמם.

        בינתיים מתברר שלפיד הולך לחנטרש את היוזמה, רק כי נהג כטירון פוליטי ושכח לקבל את ברכתם של שר השיכון ובעיקר – של נגידת בנק ישראל.

        אהבתי

        • מישהי הגיב:

          15 אחוז.

          איך אפשר להשגיח על הקבלנים לדעתך? עדיין מותר להם לקבוע את המחיר, והם יבקשו את הסכומים שאנשים יהיו מוכנים לשלם. למרבה המזל המדינה לא סוציאליסטית, גם אם אתה כן.

          אהבתי

          • מישהי הגיב:

            זאת אומרת 15 בהנחה שאין מיסים אחרים, שלדעתי יש. הכוונה שלי היתה יותר "לא 18".

            אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            אין לי דעה בעניין כי אין לי ידע בעניין. לכן אני מצפה מהמדינה שתעשה זאת.

            אהבתי

            • מישהי הגיב:

              אני מצפה מהמדינה שלא תעז להתערב בקביעת המחירים ע"י עסקים פרטיים שאינם מאורגנים בקרטלים. היא יכולה להפוך לאחד השחקנים, אבל אני מעדיפה שגם את זה היא תעשה בצורה מוגבלת אם בכלל.

              אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          החידוש הגדול של לפיד קיים מימי קדם בחקלאות שם יש פטור ממע"מ לצד מועצות ייצור. תחי הסוציאליזם…

          אהבתי

        • האמיר הגיב:

          הוזלת מחירים משפיעה על הביקוש – אם זה זול יותר, יותר אנשים ירצו לקנות. אבל איך להוזלה במחיר תהיה השפעה על ההיצע? מה, הקבלנים יחליטו שאם יהיה קל יותר לזוגות צעירים לקנות דירות, כדאי לבנות יותר?

          אתה חושב שהקבלנים הם אלו שגורמים למחסור בדירות, למרות שכל דירה שהם בונים, במרכז לפחות, מובטח שתימכר וברווח משמעותי? כל קבלן שיכול היה לבנות עוד בנניין אחד או שלושה כבר היה עושה את זה, כי למה להשאיר כסף על הרצפה.

          המחירים יעלו. זו לא תאוריה, רואים את זה בפרקטיקה פעם אחר פעם. לזוגצעיר לא אכפת איזה חלק מהסכום שהוא משלם על הדירה מגיע לקבלן, איזה חלק מגיע למדינה ואיזה חלק מועלה כעולה לקת'ולהו הגדול, מה שאכפת לזוגצעיר זה כמה הדירה עולה להם. אם זוגצעיר מוכן לשלם, נאמר, 1.5 מיליון לדירה בחלוקה של 750 אלף לקבלן ו- 750 אלף למדינה (על הזנחת קת'ולהו הם ישלמו ביותר כשהוא יקיץ משנתו מתחת לגלים!), נראה לך שהם לא יסכימו לשלם 1.5 מיליון בחלוקה של 850 אלף לקבלן ו- 650 אלף למדינה? הסכום הוא אותו סכום.

          אבל זוגצעיר שקודם לא חשב לקנות דירה כי יקר, עכשיו עשוי להחליט לקנות בכל זאת, לפני שיחזירו את המע"מ. אז הביקוש יעלה ואיתו המחירים. לא, לא לזוגצעיר, הקבלן ממילא מרוויח הרבה יותר מהם מעצם העברת המע"מ מהמדינה לכיס שלו, כל השאר יצטרכו לשלם יותר כי במחיר אחיד, לקבלן עדיף למכור את הדירה לזוגצעיר.

          אהבתי

  16. דליה ו"ר הגיב:

    מהראיון עם לפיד: "כועסים עלי אבל זה בסדר. אני מבין אותם. יש לכל אזרח פנטזיה וגם אני הייתי שם ואולי הרסתי את הפנטזיה גם לעצמי".

    לו אני עורכת, זו הייתה הכותרת של הכתבה: הרסתי את הפנטזיה גם לעצמי

    הבנתם? הייתה לו פנטזיה לגבי עצמו, וגם הוא התאכזב. גייסו אמפתיה 😕

    אהבתי

    • שועלן הגיב:

      כל ההתבטאויות האלה שלו פשוט מדהימות.
      מה שהוא אומר בעצם זה שנתתם לי 19 מנדטים על סמך הבטחות שווא שנתתי לכם, כשכיום אני מבין שלא היה לי מושג על מה אני מדבר.
      אז מה סיבת הקיום של המפלגה שלו כיום ובעתיד? למה שיצביעו לו שוב?

      אהבתי

      • האמיר הגיב:

        "בבחירות שעברו הבטחתי ולא קיימתי כי לא היה לי מושג, אבל עכשיו, מצביעים ומצביעות יקרים, אני כבר יודע על מה אני מדבר! הפעם אני הולך לקיים ה-כ-ל!"

        אהבתי

  17. קובי רייטר הגיב:

    אולי די?!

    בתור אחד שנעץ לא מעט את מיסטר פרזנטור, אפשר לפעמים להגיד כל הכבוד לשֹרוצר.

    קודם כל, בואו נתחיל מזה שרוב האנשים בישראל נישאים בסופו של דבר. משער שגם ידוע בציבור ייקח. ולכן, ההנחה במע"מ רלוונטית להם. תנסי ללכת למשל לגנים של נעמ"ת או ויצ"ו ותראי שכהורה נשוי רחמנא-ליצלן תשלמי כפול ממי שבחרה להביא ילד ולא להתחתן.

    שנית, תגלית. תיתן משהו למדינה – המדינה תיתן לך משהו חזרה. באמת קונספט מהפכני. תעדיף להשתמט מכל מיני סיבות – כיבוש, אמונה, לאום – לא תקבל. בינתיים אתה מוזמן לנצל את 3 השנים האלו להרוויח כסף שחבריך שיתגייסו רק יחלמו עליו.

    לכן, ההפלייה לא רק נגד זועביז, אלא גם נגד ליצמניז, ושמיניסטיס-סרבניסטיז.

    בנוסף, הנחה על הדירות תוריד את כל השוק למטה. ולכן, גם המיעוטים הנרדפים ייהנו ממנה. גם אם ייחכו עוד כמה חודשים.

    למה רק דירה מקבלן? כי רק קבלן משלם מע"מ. הנחות במס רכישה כבר קיימות לרוכשים דירות יד שנייה אגב.

    בקיצור, הוא לפחות עושה משהו ולא רק מדבר, כמו שעד עכשיו ניתן היה להתרשם.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      האפליה היא נגד רבים: אנשים כמוני, אנשים המגדלים ילד/ים לבד/ ערבים/ חרדים, וכל מי שהזכרתי. ואם אתה לא רואה את הבעייתיות, תהיה בריא.

      אהבתי

      • קובי רייטר הגיב:

        הנה המקרה המוזר על דמוקרטיה שכוחת אל ונידחת, שמפלה את אוכלוסייתה על ימין ועל שמאל. הקריטריון? האם שירתו בצבא או לא.

        ועד כמה עמוקה האפלייה? מענקים והלוואות לרכישת דירה, ביטוח בריאות (מצרך נדיר בדמוקרטיה ההיא), עזרה בתשלום שכר לימודים, גמלאות משודרגות ועוד.

        פירוט מלא פה:
        http://www.va.gov/opa/publications/benefits_book.asp

        כאמור, מי שמגדל ילד לבד, ולא נישא או בעל ידוע בציבור הם מיעוט שבמיעוט. אז מה? שאף אחד לא ייקבל?

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          למה אתה סתם מדבר? לא שירתתי בצבא? מה קשור? אלו הטבות שמניפות אל-על את ערכי הבורגנות ותו לא, פלוס נספחים של "שירתו בצבא"
          חוץ מזה אתה חי בהזיות. מיעוט שבמיעוט?
          ומה עם רווקים? גם מיעוט שבמיעוט?
          וגם אם כן, אז לא מגיעה להם דירה?
          זוהי אפליה מטורפת!

          אהבתי

          • קובי רייטר הגיב:

            קודם כל, נתחיל בזה שאני בעד שכולם ייקבלו פטור ממע"מ. נשואים, רווקים, אזרחים, מהגרי עבודה, כולם. אם אין כסף, אני מעדיף שהרוב ייהנה מהטבה כלשהי.

            משפחות חד הוריות הן עדיין מיעוט, כן מיעוט. מה שבארגון "משפחה חדשה" האובייקטיבי והלא-מוטה שכחו לציין זה שלמרות הגידול, עדיין מדובר ב-12%. לכן זה מיעוט.

            וכן, אני הבורגני סובל מאפלייה. דוגמאות? נתחיל מדירות.
            משפחות חד הוריות המוכרות על ידי משרד השיכון זכאיות למשכנתא מוגדלת, על פי קריטריונים שנקבעו.
            עוד? בבקשה:

            1. הטבות במיסוי – משפחה חד הורית זכאית לתוספת של נקודת זיכוי נוספת, מעבר לנקודות להן היא זכאית בגין כל אחד מילדי המשפחה שגילם אינו עולה על 19 שנה. כל נקודת זיכוי שווה כ-2600 ש"ח.
            2. ימי מחלה נוספים – חד הורית זכאית לקבל, בנוסף לשמונה ימי מחלה להם זכאי כל הורה – תוספת של שמונה ימים נוספים בגין מחלת הילד. אם הילד בעל מוגבלות שדורשת סיוע צמוד – זכאי ההורה היחיד לתוספת של עוד 15 יום בשנה.
            3. קצבה בגין אי קבלת מזונות – אם הבעל לא עומד בחובתו לשלם מזונות, זכאית החד הורית לקבל קצבה מהביטוח הלאומי, כאשר גובה הקצבה מותנה בגובה ההכנסות של האישה.
            4. הנחות בתשלום חשבון החשמל – אם חד הורית לשלושה ילדים לפחות, שמקבלת הבטחת הכנסה או מזונות מהביטוח הלאומי, זכאית להנחה בתשלום חשבון החשמל.
            5. הנחה בארנונה – אם חד הורית זכאית להנחה של עד 20% בארנונה, בהתאם להחלטת הרשות המקומית, ולהנחה של עד 70% אם היא בעלת זכאות להבטחת הכנסה, או אם היא זכאית לתשלום מזונות מהמוסד לביטוח לאומי.
            6. הנחות נוספות מהרשויות המקומיות – כמה מהרשויות המקומיות מעניקות הנחות לחד הוריות במוסדות שבבעלותן, כדוגמת הנחות בתשלומי חוגים, בתשלומים לקייטנות עירוניות, ברכישת מנוי לבריכות עירוניות ועוד.
            7. סיוע בדיור – כל משפחה חד הורית שהוכרה על ידי משרד השיכון והבינוי, מקבלת תעודת זכאות המקנה לה הטבות כלכליות, לרבות סיוע בשכר דירה, קצבת מזונות, משכנתא מוגדלת, מענקים וכן הלאה. משפחה חד הורית שגילאי ילדיה אינם עולים על 21, זכאית לסיוע בשכר דירה אם אין ולא הייתה ברשותה דירה הרשומה על שמה. סכום הסיוע משתנה בהתאם למספר קריטריונים.
            8. הבטחת והשלמת הכנסה – בהתאם לקריטריונים ותנאי הזכאות – תינתן הבטחת או השלמת הכנסה לחד הוריים הזכאים לכך בהתאם לקביעות המוסד לביטוח לאומי.
            9. הטבות במעונות יום – חד הוריות נהנות מסבסוד במעונות היום של "ויצו" ושל "נעמת", בהתאם לתלוש המשכורת וההכנסה הממוצעת לנפש.
            10. סיוע במימון צהרונים וקייטנות לילדים – מקבלת הבטחת הכנסה זכאית גם לסיוע במימון צהרונים וקייטנות לילדים.
            11. משרד התמ"ת מסייע בתשלום חוזר למי שמשתתפות בקורסים להכשרה מקצועית עבור הוצאות שמרטף, מטפלת, חוגים ושיעורים פרטיים.
            12. מענק לימודים – ביטוח לאומי משלם מענק לימודים לילדים במשפחה חד הורית לתקופת הלימודים בבית הספר היסודי ועד חטיבת הביניים.
            13. הנחה באגרת טלויזיה

            פירוט מלא פה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4479298,00.html

            נתונים: דו"ח משפחות חד–הוריות האחרון של ביטוח לאומי.

            אהבתי

          • מישהי הגיב:

            אגב, לאף אחד לא 'מגיעה' דירה. בעלות על דירה, בשונה מדיור, אינה זכות בסיסית.

            אהבתי

            • velvet הגיב:

              זה נכון מאוד, ובעיקרון אני לא מבינה את הבהלה לדירה בבעלות אדם.
              כל הדיון הזה הוא לא כי אני אישית עומדת עם הכסף ביד ומחכה למינוס מע"מ.
              זהו דיון עקרוני בו המדינה אומרת לך איך את צריכה לחיות (ע"פ המיינסטרים של המיינסטרים) כדי שתקבלי ממנה הטבות. זו השערורייה.

              אהבתי

        • רועי הגיב:

          ההשוואה לווירג'יניה מופרכת ברמות. מדובר על הטבה לקבוצה קטנה של משרתים בצבא, לא על הטבה שניתנת לרוב הציבור ומדירה ממנו את המיעוט. שני דברים שונים בתכלית. כאן מדובר על הטבה ממשלתית שעולה 2 מליארד ש"ח, ותינתן רק למי שיכול לרכוש דירה, בין אם הוא רוצה אותה בבבלי או בקרית גת. יש דברים הרבה יותר טובים שהממשלה יכולה לעשות עם 2 מליארד ש"ח.

          קובי, טבעת מונח חדש – השתמטות מטעמי לאום. אהבתי. שיפסיקו להיוולד ערבים, כל המשתמטים האלה!

          אהבתי

          • שועלן הגיב:

            נניח שיש לערבים בעייה לשרת בצבא (למרות שיש לא מעט ערבים שכן מתגייסים), מה הבעייה שלהם לעשות שירות לאומי/אזרחי?

            אהבתי

            • רועי הגיב:

              הנה עוד נתון מופרך – "לא מעט ערבים שכן מתגייסים". מה זה לא מעט? 1% זה לא מעט? 0.1% זה לא מעט? יש בישראל כ 30,000 מוסלמים בשנתון הרלוונטי לגיוס, מתגייסים מהם עשרות בודדות, פחות מפרומיל. אצל הנוצרים והבדואים זה מגיע לכמה אחוזים.
              למה הם לא עושים שירות לאומי/אזרחי? כי המדינה מתנכרת אליהם והם אליה וכל סוגיית יחסיהם עם המדינה מורכבת מאד, ולא באשמתם או לא בעיקר באשמתם. כל ההעמדה הזו של הדדיות בין אזרח למדינה היא מעוותת, המדינה מחוייבת לנהוג בשוויוניות בכל אזחריה ולדאוג לזכויותיהם, לפני שהיא תובעת מהם חובות, ולא להיפך.

              אהבתי

              • שועלן הגיב:

                האם אי אפשר ליצור מסגרות שירות אזרחי שלא קשורות למדינה?
                האם אין כאלה כבר עכשיו?

                אהבתי

                • רועי הגיב:

                  תלוי למה אתה קורא "קשור למדינה". השירות הוא בגופים שונים, לאו דווקא ממלכתיים. אפשר וצריך לגוון את האפשרויות, ואפשר וצריך לעודד צעירים ערבים לשרת שירות אזרחי. אני חושב שזה רק לטובתם וזה שטות לוותר על זה. אבל אסור להתנות הנחות בדיור בתנאי שמדיר 20% מהאוכלוסיה ממנו על בסיס לאום (ועוד נראה לי מספר דומה על בסיסים אחרים).

                  אהבתי

                  • שועלן הגיב:

                    לא מכיר דרך טובה יותר לעודד שירות אזרחי מהטבות כלכליות.

                    אהבתי

                  • האמיר הגיב:

                    זה רוצח הוריו שמבקש את רחמי בית המשפט כי הוא יתום…

                    הערבים והחרדים מתנגדים בתוקף לשירות צבאי ולכל צורה של שירות אזרחי ומתלוננים שנותנים הטבות למי שכן משרת כי זה מפלה אותם.

                    לו הם היו רוצים לשרת והמדינה לא היתה נותנת להם, היה בזה היגיון, אבל הם בשום פנים ואופן לא רוצים!

                    אהבתי

        • רכטר הגיב:

          ***
          V: תתחפף אמרתי לך.

          אהבתי

      • מישהי הגיב:

        באותה מידה גם הטבות מס להורים הן אפליה, וגם כספי המענק והפיקדון. לגיטמי לגמרי להציב קריטריונים שבגדול מזהים קבוצה שמצד אחד מתמודדת עם קשיים (ילדים), ומצד שני נושאת בנטל (צבא, עבודה) ולעזור לה במשהו שאינו צרכים בסיסיים אבל עדיין נתפס כעניין עם עדיפות גבוהה (בעלות על דירה). כמובן שאני בעד לחכות עם הכל הכבודים. לעזרה מהסוג הזה יש נטיה להתגלגל לעליה משמעותית במחירי הדירות כי הקבלנים, אנשים שכמותם, מעדיפים להרוויח כמה שיותר. אני לא יודעת אם קיימת אלטרנטיבה סבירה להגדלת היצע הדירות.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          זה לא קשור למעדיפים להרוויח כמה שיותר.
          ברגע שהמחיר יורד באופן מלאכותי (זוהי למעשה סובסידיה), כמובן שהביקוש יגדל, אבל מכיוון שההיצע נשאר זהה, המחירים עולים לבד כי הצרכנים מתחרים ביניהם מי יצליח לקבל נתח מהעוגונת.

          אהבתי

          • מישהי הגיב:

            זה לא מורכב עבור קבלן לעשות את החישוב שאם הקונים שלו מקבלים 60,000 ש"ח מענק הוא יכול בשקט לבקש מלכתחילה 20,000 יותר מהתוכנית המקורית שלו, עוד לפני שמשחקי ההיצע והביקוש מתחילים. אם אתה חושב שהם לא עושים את זה אתה הרבה פחות ציני ממני.

            אהבתי

            • שועלן הגיב:

              הקבלן לא יכול לעשות זאת מראש, כי הוא לא יודע מי יבוא לקנות את הדירה הספציפית (זוג צעיר או אחר).
              מה שיקרה בפועל זה שזוגות צעירים יעוטו על דירות ויתחרו ביניהם על המלאי המוגבל, ואז הם בעצמם יעלו את המחיר (כמה ההוא נתן לך? אני אתן לך יותר).

              אהבתי

              • מישהי הגיב:

                לי נראה שאפשר לקחת בחשבון את ההטבה הכללית בזמן קביעת המחיר כי היא מאוד מקיפה, וממילא מעודדת בעיקר רוכשים זכאים, כך שהאחוז הצפוי של זכאים מבין הקונים גבוה יותר מהרגיל. עדיין קשה לי להאמין שההטבה לא תהווה שיקול עבור קבלן.

                אהבתי

                • שועלן הגיב:

                  אנחנו בעצם אומרים את אותו הדבר.
                  זה לא באמת משנה מי "יזם" את העלאת המחיר, הקונה שהציע יותר או המוכר שידע מראש שהקונה יהיה מוכן לשלם יותר בעקבות הסובסידיה.
                  בכל מקרה המחיר הסופי נקבע ע"י המפגש של השניים.
                  שורה תחתונה – הסיבה שהמחירים יעלו היא החלטת שר האוצר, ולא ה"חזירות" של הקבלנים.

                  אהבתי

                  • מישהי הגיב:

                    אני עדיין חושבת שיש כאן אלמנט של "חזירות", אני פשוט קוראת לזה "אנושיות", וכמוך אני חושבת שהאוצר הוא זה שאמור לכלול בשיקולי ההחלטות שלו את ההתנהגות האנושית.

                    אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      משחק תפקידים:
                      את קבלנית אנושית.
                      יש לך 10 דירות למכור.
                      מתחרים עליהן 50 קונים.
                      למי מהם תמכרי?
                      הגרלה?
                      מי שבא קודם?
                      או למי שמוכן לשלם הכי הרבה?

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      אני לא טוענת נגד ענין ההיצע והביקוש, לא הייתי עושה דבר כזה, בטח לא בהקשר של שוק הדירות. אני טוענת שיש כאן אלמנט נוסף שעשוי לגרום להעלאת מחירים.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      זה הויכוח שלנו.
                      זה לא אלמנט נוסף.
                      זה האלמנט עצמו.

                      אהבתי

                    • מישהי הגיב:

                      אני יודעת. ויכוח מר ומתלהם.

                      אהבתי

                    • האמיר הגיב:

                      למה "עשוי לגרום לעליית מחירים"? יגרום בוודאות לעליית מחירים.

                      אבל חזירות זה לא. לא מזמן – ב- 2006, עד כמה שאני זוכר – היה עודף של דירות והמחירים ירדו. קבלנים הציעו הנחות, שדרוגים, ריהוט במתנה, חניה שניה, מה לא, רק תקנו אצלנו ואל תשאירו אותנו עם הדירות האלו, בבקשה! מישהו היה מתלונן על החזירות והחמדנות של הקונים, שדורשים עוד ועוד הנחות?

                      אהבתי

          • האמיר הגיב:

            נו, זה בד"כ קורה. לזוגות צעירים יהיה קל יותר לקנות דירה, מחירי הדירות יעלו וכל השאר ידפקו. מאחר שהמחירים יעלו, ההטבה תהיה שווה פחות מ- 18% לזוגות הצעירים. כמה? אי אפשר לדעת. יכול להיות אפילו שהמחירים יעלו יותר משווי ההורדה במע"מ.

            כלומר המדינה מוותרת על הכנסות ממע"מ. לא לדאוג, היא תגבה אותן בצורה אחרת, אבל במקום לקחת את הסכום הזה רק מזוגות צעירים, יקחו אותן מכולם ומאחר שהסכום יתחלק על יותר אנשים, זה יהיה פחות מורגש. ההטבה הזו תיכנס במלואה לרווח של הקבלנים, כי חראם עליהם, מסכנים, המרצדס שלהם כבר בת חצי שנה, תתחשבו! מחירי הדירות יעלו בממוצע. אבל יפחות כולם יראו ששר האוצר דואג לזוגות צעירים!

            כי למה להתאמץ ולהשיג תוצאות בעוד שנים, אולי בקדנציה הבאה בכלל, כשאפשר להעמיד פנים שעושים משהו היום?

            אהבתי

      • האמיר הגיב:

        וזה לא נגמר שם: האפליה היא גם נגד אנשים שרוצים לקנות דירות יוקרה (כי דירות מעל ל- 1.6 מיליון – לא סופי – לא יזכו בהטבה הזו), נגד משפרי דיור, נגד רוכשי דירות להשקעה, נגד גרושים שמצאו את הצמם חסרי דיור בעקבות הגירושין ועוד.

        תמיד דופקים את השחורים.

        אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      מה עדיף מע"מית? דירת 5 חדרים ברעננה או דירת 3 חדרים בירוחם?

      אהבתי

  18. רני 22 הגיב:

    ולווט, המדינה רומזת לך בדרכה המתוחכמת שהגיע הזמן שתתחתני ותתחילי להביא ולווטים וולטיות קטנות. ולא – מרה תהיה אחריתך ולא תוכלי להנות מהפטור מהמע"מ!!!

    אהבתי

  19. captain beefheart הגיב:

    תחי

    אהבתי

כתיבת תגובה