מי מצא את הגופות

yediot1.7.14isra1.7.14
maariv1.7.14haaretz1.7.14

hamvaser1.7.14

הכותרות

מהרגע שנמצאו הגופות החל קרב "מי מצא את הגופות?" כשאנשי בי"ס שדה בכפר-עציון מתבלטים בלקיחת קרדיט משותף על עצם הגילוי. חשוב לציין שבין המחפשים היו אזרחים מבית הספר שדה, בלה בלה, חזרו והדגישו הכתבים בשטח, כאילו חס וחלילה תילקח התהילה מהמגלים.
בעמוד הפייסבוק של רוטר מתואר הליך החבירה של אנשי ביה"ס וקבוצת הטיולים עמיתים לטיולים לכוחות צה"ל.

(ynet): ערימת השיחים ללא קשר טבעי לאדמה ומערום האבנים ישר עוררו חשד

כה אמר אחד מהמגלים. או, ניסוח אחר באותה ידיעה:

פתאום אחד החבר'ה הסתכל וראה בצד טרסה חקלאית ועליה כמה שיחים שלא מתאימים לשטח. השיח היה חצי ירוק-חצי חום ונראה כאילו נתלש מהאדמה. זה נראה לו מוזר. הוא הזיז את השיחים ומתחת ראה גל אבנים. הם פינו את גל האבנים, ומצאו את הגופות…

בפתח הידיעה בשער הארץ נכתב
mazuhaaretz
כאילו מה? הרי הם אלו שחיפשו בשטח. לכל יחידה היה השטח שלה. אז מה זה המרדף הזה אחרי קרדיט? ועוד שאלה: האם היו מוצאים את הגופות ללא עזרת האזרחים המיומנים בתוואי השטח?
על פי הארץ מנהל חנות אופטיקה באלעד מסר שצה"ל הביא לו שרידי משקפיים של אייל יפרח. הוא זיהה אותם ע"פ המסגרת ומרשם העדשות של אייל.
יוסי יהושוע בידיעות לא חושף את הפרטים האלו. הוא כותב רק שלפני כמה ימים התגלו "ממצאים שמיקדו את שטח החיפושים". עוד הוא מוסיף שהשינוי החל אחרי שכמה קצינים, בשת"פ עם מדריכים מבי"ס שדה, החליטו להרחיב את שטח החיפושים מעבר לתא השטח עליו הצביע השב"כ.
בכותרת המשנה לידיעה של עקיבא נוביק (ידיעות, 6) כתוב

פחות מחמש דקות עברו ככה"נ למן הרגע שבו עלו שלושת הנערים למכונית – ועד שנרצחו * זמן קצר לאחר מכן הושלכו גופותיהם בחירבת ארנבה, במרחק של כ-10 ק"מ בלבד מהטרמפיאדה שממנה נחטפו

ציון הזמן הזה, חמש דקות, לא מופיע בידיעה בשום צורה. באינפוגרפיקה בחלק העליון של העמוד יש איזה תיאור זמן מבולבל משהו. למשל, ב-21:40 הגיעו לטרמפיאדה, וב-22:20 עלו על טרמפ המוות. זה לא "זמן קצר" כפי שמתואר באינפו. ב-22:25, כך לפי האינפו, התקשר הנער למשטרה, וב-22:27 נרצחו השלושה. גם זה לא ברור מהיכן מגיע. תוך שמונה דקות מהרצח מחליפים החוטפים מכונית, שורפים את מכונית החטיפה, ועשר דקות לאחר מכן כבר נוטשים את הגופות בשדה. שוב, לא הגיוני: כל הפעולות, הנסיעה, כריית הבור, גם אם לא עמוק, כיסוי הגופות ביריעות פלסטיק ובגל אבנים ובשיח הלא שייך, לא נראות כפעולות שמתבצעות בעשר דקות. בקיצור, מדוע לחרטט לו"ז לא סביר כזה?

מידיעה אחרת של נוביק, המוקדשת רק לצוותים האזרחיים (ע' 12) עולה שאלמלא הם והתעקשותם להצטרף לחיפושים לא היו הגופות מתגלות, וש"המערה בה נמצאו נסרקה כבר במהלך החיפושים, אך מה שגרם לחפירה בקבר עצמו הוא ערנות ומומחיות המדריכים".

כל פעם שאני קוראת את בן-דרור ימיני בידיעות אני תמהה איך הוא מסתדר. מכוכב-על ב-nrg עם מאות תגובות לטורון לדיאלוג מצומצם עם הקהל. הטור שלו היום מופיע בע' 6, שתמציתו: "…זה לא היה פיגוע נגד הכיבוש; זה היה פיגוע נגד הרגיעה. בתקשורת הוצגו בעיקר הפלסטינים התומכים בחטיפה…"
הסטטוס האחרון שלו בפייסבוק הוא מלפני שבוע.
הנה ב-ynet באנגלית, ובעברית הטור האחרון מ-19 ביוני.

רוב עמודי החדשות ב"גיליון המיוחד" של ידיעות, עם שער כפול, עוסקים בכל האספקטים של החטיפה וגילוי הגופות. עד ע' 30.
בישר"ה, שגם לו "גיליון מיוחד" רק 21 עמודי חדשות. מציינת לזכות העיתון את העיצוב הגרפי של הכותרות הזהות, לבנות על רקע שחור, כולן אחידות. יפה. אם אפשר להשתמש במילה הזו היום.
במעריב רק תשעה עמודים, ומצחיק (נו, לא מצחיק) שהכותרת בכפולת 2-3 היא "18 ימים של תקווה הסתיימו בבשורה הקשה ביותר", כשדיווח על הגופות היה בעיתון בשבוע שעבר וגם הפרשנות של יוסי מלמן, המשבח את השב"כ מדברת על הידיעה הכמעט ברורה על המצב.

עמוס הראל בנבואה קודרת.

כמו שכתבתי בפוסט סיכום החודש אתמול בלילה, מגיפת ברברת וקשקשת תקפה את הכתבים באולפן ובשטח, תוך שהם מתפתלים תחת צו איסור פרסום דבר מציאת הגופות, כשבשש וחצי בערב אמש כבר לא נותר אדם במדינה שלא ידע על כך. מערכת הקשר האלטרנטיבית בווטסאפ עבדה ביעילות. אם כולם ידעו, כולל המשפחות שיודעו ראשונות, מה תועלת הייתה בצו? "פרוצדורות", אמרו לנו.

בשוליים

צעירה נחטפה לבית ג'אלא. החקירה בעיצומה.

המשטרה עוצרת את החשוד באונס ורצח רינת רואס.
0:52 ד', המשטרה מצלמת את המעצר ומשגרת לתקשורת. למה מה? אין זכויות לחשוד?
ממתי מצולם מעצר חשוד ומועבר לתקשורת?

עסקים בשבת

עת"א תערער על ההחלטה לסגור עסקים בשבת.
מוזר: לפני שנה וקצת כינה בן כספית את גדעון סער כלב. כנראה שהייתה זו מעין בדיחה מתוך פמיליאריות. חודש לפני כן כתב יואב יצחק איך סער מבצר את מעמדו בתקשורת.
זה מה שכתב כספית על סער אתמול:

bensaar
שפטו בעצמכם: מקורב? שר האוצר וראש העיר סוערים על סער. מאמר המערכת של הארץ אתמול: למה החילונים צריכים להקריב עצמם למען האיזון. תומר פרסיקו, בעמוד הדעות של הארץ היום, תקציר למה שכתב בבלוג שלו, מצדד בהחלטת סער.
והשרסער עצמו.
http://rcs.mako.co.il/flash_swf/players/makoPlayer/VideoPlayer.swf?vcmid=e5b1c71b769e6410VgnVCM100000290c10acRCRD&videoChannelId=87db6603e7478110VgnVCM100000290c10acRCRD&galleryChannelId=e21cd4ec5b8e6410VgnVCM100000290c10acRCRD&showlogo=0

למה יונית לוי מתפרצת לדבריו כאילו הייתה רינה מצליח עם חנין זועבי? זה לא ייאמן המנהג החדש הזה. וגם הפרצופים החמורים שלה עם הפה המכווץ מתאימים למגמת תיאטרון גרועה במיוחד בתיכון מופלה לרעה. דחיל ראבאק. אני במקומו הייתי מסרבת לכל ראיון עתידי אצלה.
ועצה ללוי, שאינה בת אדם טיפשה כלל ועיקר: צפי בראיון הזה ותגידי לעצמך בכנות מה את חושבת על עצמך בעטיו. בלי שום קשר למה שאני כותבת. צאי רגע החוצה מהתפקיד ובקרי את עצמך עם יד על הלב.

ממון

פרשת סוללות גלקסי המתפוצצות גורפת היום שער נוסף: איש לא לוקח אחריות.
אילן בן דב (מרוב התרגשות נשכח שם חצי משמו) התפטר אמש מדירקטוריון פרטנר.

mamon1.7.14

משתכשכים בביצה

נציב התלונות ברשות השידור מותח ביקורת על התנהלותה של ג'ודי נמ"ש.

רביב דרוקר כותב בהארץ, כאילו אין לו בלוג, או כאילו אין לו במה בערוץ 10, שדרוש עיתונאי שינהיג את ערוץ 1.

ולחם עבודה, כן? משרות נאות וחדשות.

לפני פיזור

מֵעֵין אַחֲרִית הַיָּמִים – יהודה עמיחי

הָאִישׁ תַּחַת תְּאֵנָתוֹ טִלְפֵּן לָאִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ:

"הַלַּיְלָה הֵם בְּהֶחְלֵט עֲלוּלִים לָבוֹא.
שַׁרְיֵן אֶת הֶעָלִים, סְגֹר הֵיטֵב אֶת הָאִילָן
קְרָא לַמֵּתִים הַבַּיְתָה, וֶהֱיֵה מוּכָן".

הַכֶּבֶשׂ הַלָּבָן אָמַר לַזְּאֵב;
"בְּנֵי אָדָם פּוֹעִים וְלִבִּי כּוֹאֵב:
הֵם יַגִּיעוּ שָׁם לִיְדֵי קְרָבוֹת כִּידוֹן.
בַּפִּגִישָׁה הַבָּאָה בֵּינֵינוּ, הָעִנְיָן יִדּוֹן".
כָּל הַגּוֹיִים (הַמְּאֻחָדִים) יִנְהֲרוּ לִיְרוּשָׁלַיִם
לִרְאוֹת אִם יָצְאָה תּוֹרָה, וּבֵינְתַיִם.

הֱיוֹת וְעַכְשָׁיו אָבִיב
יִלְקְטוּ פְּרָחִים מִסָּבִיב

וְכִתְּתוּ חֶרֶב לְמַזְמֵרָה וּמַזְמֵרָה לְחֶרֶב
וְחוֹזֵר חֲלִילָה וְשׁוּב בְּלִי הֶרֶף

אוּלַי מִכִּתּוּתִים וְהַשְׁחָזוֹת הַרְבֵּה,
בַּרְזֶל הָרִיב בָּעוֹלָם יִכְלֶה.

(ההשראה מחב"ה).

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

58 תגובות על מי מצא את הגופות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    צה״ל אשם בפיגוע. אם לא היה יושב רופס מול חבורות נערים פורעות לא היה מביא את השטחים לידי תסיסה ותסכול מול המתנחלים הצעירים. שבוע אחרי שבוע יצאו מהאזור פורעי תג מחיר. צה״ל הרס להם מבנה לא חוקי והם הלכו במין אדנות של עבד כי ימלוך לתבוע את עלבונם נגד הערבים וקדושיהם כולל חילול מסגדים. למה ציפיתם? למה צה״ל לא עצר את זה? בגלל הכוח הפוליטי של המתנחלים מולו. עכשיו שיתבוססו המתנחלים מול הכוח המדומה שלהם.

    אין לי טיפת סימפטיה. רק המחשבה שיצאנו מזה עוד בזול. לפחות תגובת הנגד הערבית היתה ממוקדת מטרה. הם יכלו גם לחטוף ישראלים אחרים שמתנגדים לכל מה שהפורעים מייצגים. גם אם הנערים הספציפיים האלה לא היו מחבורות הפורעים לא זאת הנקודה. הם חלק מהחברה שעוד חא עשתה חשבון נפש וכנראה גם לא תעשה. כי יש להם קושאן מהתנ״ך לחמוס ולעשוק את הגר.

    אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      מי שחטף ורצח הוא אשם. כל היתר פטפטת תסרת מצפון תוכן ומשמעות.
      חוץ מזה הולכים לקראת מדינה דו לאומית, עירק, סוריה וכ"ו.

      אהבתי

  2. מר שעשוע הגיב:

    כתבת נכון:

    למה יונית לוי מתפרצת לדבריו כאילו הייתה רינה מצליח עם חנין זועבי? זה לא ייאמן המנהג החדש הזה. וגם הפרצופים החמורים שלה עם הפה המכווץ מתאימים למגמת תיאטרון גרועה במיוחד בתיכון מופלה לרעה. דחיל ראבאק. אני במקומו הייתי מסרבת לכל ראיון עתידי אצלה.
    ועצה ללוי, שאינה בת אדם טיפשה כלל ועיקר: צפי בראיון הזה ותגידי לעצמך בכנות מה את חושבת על עצמך בעטיו. בלי שום קשר למה שאני כותבת. צאי רגע החוצה מהתפקיד ובקרי את עצמך עם יד על הלב.

    קוה שפרן מספק ניתוח מפורט, כולל מידע מעניין ממחקר על השפעת פרצופי מגישי החדשות על הצופים.

    אהבתי

    • JewBoy הגיב:

      השקעה נושאת פירות: שעות של צפייה ב- Lie to me

      אהבתי

    • מאסטרו הגיב:

      מה שהוא שכח קווה שפרן עוד לא למד.

      אהבתי

      • מאסטרו הגיב:

        אותו קווה שפרן שהיה כתב מדיני בגל"צ בעת ההתנתקות זכור לי שאמר דברים חצופים בפנייה אישית גוף שני לראש הממשלה אריק שרו בשידור, שעל פחות מזה עפו כתבים מגל"צ כמו למשל רונית כפיר המצוינת.

        אהבתי

        • מעניין לעניין הגיב:

          על מה הושעתה רונית כפיר ראוי להיזכר-

          ההשעיה מגלי צה"ל[עריכת קוד מקור]

          ב-31 ביולי 2006, יום אחרי הפגזת צה"ל בכפר קאנא במסגרת הלחימה במלחמת לבנון השנייה, שעה שכלי התקשורת דיווחו על כ-60 בני אדם הרוגים ובהם כ-40 ילדים, הביעה כפיר ביקורת בתוכניתה בגלי צה"ל על השפה הצה"לית, בעקבות התנסחות של "גורם צבאי בכיר" שצוטט בידיעות אחרונות תחת הכותרת "זה לא ישנה את בנק המטרות" ואמרה: "בנק מטרות -זה נשמע כל כך בנקאי או כלכלי; כאילו שאין שם ילדים בני שלוש". בעקבות דברים אלה, התקבלו בתחנה תלונות ממאזינים, ובהם קצינים בצה"ל, שטענו ש"כפיר מאשימה את צה"ל בהרג מכוון של ילדים בני שלוש". אבי בניהו, מפקד התחנה דאז, החליט להשעות את כפיר מהגשת התוכנית לאלתר, וציין שלהתבטאות זאת קדמו התבטאויות בעייתיות נוספות שעליהן הוער לכפיר בעל פה ובכתב ‏[1]. לאחר השעיה של שלושה חודשים משידור הציע בניהו לכפיר תפקיד ניהולי זוטר בתחנה, והיא בחרה להתפטר.

          אהבתי

  3. Shai הגיב:

    Not sure if it is still relevant but Ron Maiberg's letter to Yair Lapid is on line

    http://www.thepost.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=EE&0r9VQ=FKEKK

    אהבתי

  4. יוריק הגיב:

    משטרה יש לנו?
    רונית רואס נרצחה ליד אתר בניה. אחד העובדים באתר לא הופיע לעבודה למחרת. יש לנו משטרה?
    אותו אדם נחקר פעמים אחדות במשטרה. אף פעם לא נלקחה ממנו דגימת דנ"א. יש לנו משטרה?
    עכשיו נעצר האיש שוב בעוון קטטה. נלקחה ממנו דגימת דנ"א. יש לנו משטרה! רק כמה זמן זה לקח…

    אהבתי

  5. hunyuc הגיב:

    הו, הצביעות. ו…הגועל https://www.youtube.com/watch?v=mVtikk9jgZY

    מיסטר לפיד מספיד: הריני מקבל עלי מצוות עשה של "ואהבת לרעך כמוך". הזוי.

    אהבתי

  6. Mosh הגיב:

    הבטחתי לא להגיב יותר …אך זהו יום שכל הכללים נשברים.
    זהו לא עם כבוש…
    עם כבוש לא שוחט תינוקות, חוטף וקוטל חייהם של נערים ולא מתפוצץ במועדון במרכז ת"א.
    אומרים שאיפוק הוא מעלת אנשים גדולים…. יש ימים שבהם עם ישראל הוא גוי גדול וסלחן – לא היום.
    לא לתת להם לראות את אור היום, שיחששו מהנורא מכל, שאותן אימהות המתגאות בבניהן השוחטים יצטערו על תשעת ירחי הלידה שבהן נשאו את זרע השטן הזה.
    "יהי שלום בחילך שלוה בארמנותי, למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך, למען בית אדוני אלהינו אבקשה טוב לך"

    אהבתי

  7. אבי הגיב:

    למה יונית לוי מתפרצת לדבריו כאילו הייתה רינה מצליח עם חנין זועבי? זה לא ייאמן המנהג החדש הזה. וגם הפרצופים החמורים שלה עם הפה המכווץ מתאימים למגמת תיאטרון גרועה במיוחד בתיכון מופלה לרעה. דחיל ראבאק. אני במקומו הייתי מסרבת לכל ראיון עתידי אצלה.
    ועצה ללוי, שאינה בת אדם טיפשה כלל ועיקר: צפי בראיון הזה ותגידי לעצמך בכנות מה את חושבת על עצמך בעטיו. בלי שום קשר למה שאני כותבת. צאי רגע החוצה מהתפקיד ובקרי את עצמך עם יד על הלב.

    הערתי כאן בעבר ואני אעיר את זה שוב לרגל ההערה שלך דבורית שאין צודקת ממנה.
    יונית לוי פשוט לא מתאימה. עובדה. היא מיתוס, פיקציה, עבודה בעיניים תרתי משמע. יונית לוי הפכה תוך מספר שנים לפרודיה מוחלטת של עצמה אלא שרק בישראל חסרת המקצועיות ודרך הארץ יכולה יונית לוי לעבור משום מה איזה שהוא מסך וקריטריונים מקצועיים. כל איש מקצוע בינוני ברשת כבלים אמריקאית היה זורק אותה לכל הרוחות באשמת חוסר מקצועיות שזועק לשמיים.

    מה זה כל תנועות הגוף והעיניים וכל המחוות המוגזמות הללו?
    מה זו החשיבות העצמית הכה מוגזמת הזו שלא נותנת מקום למרואיין?
    מדוע היא צריכה להיראות תמיד בהופעה מוגזמת שכזו?
    למה מגשית החדשות חושבת שהיא יותר חשובה מהחדשות וממרואיינה וגם מהכתבים סביבה אם הם לוקחים לה כמה שניות מסך?
    מה לא נשאר בערוץ 2 מישהו אחד מקצועי שיסביר לה שככה לא מגישים חדשות? כנראה שאין כזה.

    תסתכלו על מירי נבו מגישת החדשות בערוץ 5 ותראו מה זו קלאסה של מגישה מקצועית שמגיעה כל ערב לעבודה ועושה אותה אותה בדיוק ובמקצועיות.

    אהבתי

    • הומר סימפסון הגיב:

      הכל נכון עד שהגעת למירי נבו.
      ערוץ הספורט כבר מזמן עבר להיות חלק ממושאי הסיקור שלו עצמו.
      נבו מתעורבבת עם ספורטאים ופוליטיקאים למינם.
      לעומת זאת, הדגם של אושרת קוטלר מתאים הרבה יותר.

      אגב מעניין להשוות את המחאה של עובדי ערוץ 1 המזדהים בשמם עם השלטים המגוחכים לקדימונים של ערוץ הספורט שכוללים את עובדי הערוץ.

      אהבתי

  8. יניב הגיב:

    מלחמה ברשת בין יגאל סרנה לאראל סגל. סרנה תקף את האספסוף היהודי צמא הדם וסגל כינה אותו בתגובה איש מתועב.

    אהבתי

  9. שובו של הצועד הגיב:

    והשיח הסוציאליסטי החדש – ברית האהבה החדשה שנכרתה בין גדעון סער לבין מגיני זכויות העובדים (שלו נכפה על אחד מהם לעבוד בשבת – מבטיחכם שלא היינו מתעסקים בסערה התל אביבית הזאת אלא בצונאמי כלל ארצי) – פשוט קסום בעיני, עד כמה נפלא שהוא סופר, כמו תמיד – את אלה שאינם יהודים – תיירים או זרים, או את אלה שאין להם אוטו (רכב הקודש הקפיטליסטי) לנסוע לקניון ובכלל אף אחד לא חושב שהדיון שהיינו צריכים לדון בו הוא תחבורה ציבורית למענם. מה, הם יכולים לקנות. כמו שאמרתי, HOW SOCIALIST.

    אהבתי

  10. שובו של הצועד הגיב:

    דווח בפייסבוק על פיגוע דריסה של מתנחלת נגד פלסטינית בת 9(!).
    יש אישור ממקור? מישהו שמע/ה?

    אהבתי

  11. ירמיהו הגיב:

    נ.ב

    תגובות אמוציונאליות כוחניות ואגרסיביות בעקבות האירוע הקשה, רלבנטיות גם באשר לתגובת משטרת ישראל לגבי ענישת השוטרים עקב חוסר ההתייחסות לקריאת המצוקה במוקד 100.

    נשענות טענות שאחד מקציני המשטרה שמע על ההחלטה בענינו בתקשורת וכי לא ניתנה לו הזדמנות לממש את זכות הטיעון או השימוע ולמסור את גרסתו.

    צריך לזכור כי אחת האפשרויות שעובד ישפר את תפקודו ויהיה עובד טוב יותר ואיכותי יותר היא האפשרות שילמד מהטעויות. השוטרים לא פעלו בזדון אלא טעו. הם כבר קיבלו עונש טבעי ע"י עצם האירוע עצמו לכן נראה מיותר להעניש אותם עונש נוסף. ייתכן שמי שחווה על בשרו משגה כזה שהוא ביצע יהיה שוטר יותר טוב כי הוא עבר תהליך למידה.

    אבל באוירה של נקמנות ותשלום חשבונות תובנה זו תיפול על אוזניים ערלות.

    אהבתי

  12. נתן הגיב:

    עם כל הצער בדבר אסור לשכח שהרצח לא בא בחלל ריק. המתנחלים מתגרים באוכלוסיה כבושה וחסרת זכויות. הפיגוע הוא תגובת נגד. למה הם ציפו?

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      המשטרה עוצרת את החשוד באונס ורצח רינת רואס.

      היהודיות הצעירות מתגרות בבני המגזר המדוכאים ומשוללי הפורקן. למה הן מצפות?

      אהבתי

    • ירמיהו הגיב:

      מדבריך עולה הצדקה של טרור והצדקת המחבלים.

      אפשר לשאול את השאלה הזאת על כל הציונות, העלייה וההגירה הציונית. לא היה ברור ליהודים שהגירתם לארץ תיתקל בתגובה אלימה וצבאית מצד ערבים? למה הם ציפו?

      שליטת ישראל בשטחים מעבר לקו הירוק אינה מצדיקה טרור.

      מה אתה מצפה מנערים שהם עדיין קטינים? יש להם אחריות בתור קטינים לעזוב את בית הוריהם ולהעתיק את מקום מגוריהם למקום אחר? כאשר הם עדיין קטינים?

      המתנחלים מתגרים? זו הכללת יתר וקולקטיביזציה. האם הנערים האינדיבידואלים האלה התגרו? או שאתה מצדיק גם ענישה קולקטיבית מצד הטרוריסטים? גם אם הם התגרו הדבר לא מצדיק את רציחתם.

      אתה מצטרף למקהלת התעמולה הלאומנית הפלשתינית באופן שהוא קיצוני יותר מחנין זועבי ודאי קיצוני יותר ממחמוד עבאס [אבו מאזן]. תעמולת החמאס והג'יהאדיזם המנסה לתת לגיטימציה לרצח.

      אהבתי

    • האמיר הגיב:

      כן, הראיה החמולתית הרגילה. מישהו מהחמולה ההיא פגע במישהו מהחמולה שלנו, אז מישהו מהחמולה שלנו יפגע במישהו מהחמולה שלהם. יהודי כלשהו פגע בנו, אז אנחנו נפגע ביהודי כלשהו. אם זה נשמע לך הגיוני, אותו היגיון יאפשר לנו לפגוע עכשיו בכמה ערבים אקראיים כי ערבים אחרים פגעו בנו.

      אהבתי

      • ויקטוריה הגיב:

        מידה כנגד מידה – (גם ידוע כ "עַיִן תַּחַת עַיִן" ), עיקרון מוסרי, הנהגתי ומשפטי שהינו מהמובילים בתורה, ונחשב לעקרון יסוד בהבנת תורת הגמול במקרא. מהותו של עיקרון זה שאלוהים מתנהג וגומל לבני אדם באותו האופן שבו הם מתנהגים, ואף בית דין צריך להתייחס ולענוש את המובאים לפניו, ביחס ישר למעשיהם ובהתאם לאופן שבו התנהגו כלפי האחרים. ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בתרבויות הקדומות, ונראה ששימשה כאמת מידה ברורה לגילום של מושג הצדק.

        אהבתי

        • שובו של הצועד הגיב:

          גם "נקמת דם" הוא עיקרון מוסרי ממעלה ראשונה, מכיוון שהוא שומר על הכבוד של השבט – שבט/משפחה/חמולה ללא כבוד עלולים בעולם העתיק לאבד את כל זכויותיהם – בעיקר זכויות קרקע, הנשמרות בעולם העתיק בכח הכבוד שנותנים להם ולא בכח חוק המדינה, ושבטים שלא נקמו נקמת דם סופם היה להיכחד.
          מחשבות שעולות בי בכל שנה בסביבות ה4.11, ואז אני ממהר להדחיק ולהעביר שלט לערוץ שבו שרים בכיכר.

          אהבתי

          • האמיר הגיב:

            טוב, בתקופה שבה נקמת דם נחשבה למוסרית, לאף אחד לא היתה בעיה עם עבדות ורצח עם. עברו כמה מאות שנים מאז.

            אהבתי

          • ירמיהו הגיב:

            מספר הערות

            אתה מתנסח בזמן הווה שנקמת דם היא מוסרית [היום] מהמדרגה הראשונה, אבל ההצדקה מתייחסת לתקופה היסטורית בעבר. כאן ועכשיו [היום בישראל] אין נסיבות כאלה. למה מדובר במוסריות מהמדרגה הראשונה היום בישראל?

            אתה טוען שנקמת דם מוסרית מהמדרגה הראשונה באותה מידה שאונס הוא מוסרי מהמדרגה הראשונה [או כל זוועה אחרת] במצב שבו אדם יודע שאם הוא לא יאנוס אז יהרגו אותו.

            אבל, אלה הן נסיבות, תנאים, מצבים, סיטואציות ספציפיים כלומר תנאי תחולה מוגבלים. כשמצבים אלה לא קיימים אז האם תסכים שזהו עוול מוסרי מהמדרגה הראשונה?

            לגבי כל רע וכל זוועה אפשר לתאר נסיבות שהרע והזוועה מוצדקים בשל עיקרון הרע במיעוטו, רע הכרחי או הכרח בל יגונה. כלומר, שאלמלא הזוועה הזאת תהיה זוועה גדולה יותר לכן הזוועה היא הרע במיעוטו. מצבים של "אין ברירה" ואילוצים. ההצדקה שלך לנקמת דם מוגבלת למצבים כאלה.

            עדיין נקמת הדם היא לא אידיאל [אידיאל הוא מה שמתקבל ממוסריות מהמדרגה הראשונה] היא עדיין "הפסד מוסרי". היא עדיין זוועה מוסרית רק שלפעמים אין ברירה אלא לנקוט בה כי אחרת יהיה רע יותר או זוועה רבה יותר.
            [בכך לא טענתי שבאמת גם בעולם העתיק אלמלא נקמת הדם היה רע יותר אלא רק בהנחה שזה המצב]

            על מנת לטעון להצדקת נקמת הדם אתה מלכתחילה מניח מערכת מוסרית מושחתת ועוולות רבתי. על מנת להצדיק זאת אתה מניח שבני אדם מאיימים על פלוני שאם לא ינקום דם אז יהרגו אותו או אותו וכל שבטו. אבל, אילו בני אדם היו מוסריים מלכתחילה לא היה איום או אילוץ כזה.

            ההצדקה שלך היא הצדקה ממניע של כורח, או הגנה עצמית במובנה הרחב. עדיין אין כאן הצדקה של הנקמה עצמה. יש הבדל בין לטעון שנקמת דם מוסרית כי נקמה [נקמה קולקטיבית] היא מוסרית לבין לטעון שנקמה לא מוסרית אבל מותר מוסרית לאדם להציל את עצמו ממוות. ההצדקה שלך כאן היא נימוק ההצלה ולא שלנקמה יש ערך מוסרי פנימי. ההצדקה שלך לנקמת דם היא מכשירית, אינסטרומנטלית, אקסטרינזית לטובת ערך הצלת החיים של הפועל ולא שיש לנקמה ערך אינטרינזי. אלמלא הצלת החיים נופלת ההצדקה לנקמת דם.

            אם לדעתך מוצדק שאדם ינקום דם להצלת חייו האם תסכים שמוצדק שהקורבן המיועד לנקמת דם יהרוג את נוקם הדם הפוטנציאלי מטעמי הגנה עצמית על מנת שגם הוא יציל את חייו?

            לסיכום: נקמת הדם היא איסור מוסרי. יש חובה להימנע ממנה. אתה לא הראת שאין חובה כזו, אלא לכל היותר הראת שזו חובה לכאורה "במבט ראשון" [prima facie] ולא תמיד החובה המכרעת או החובה האקטואלית. בהתנגשות בין החובה לא לנקום דם לזכות האדם לחיים [הצלה עצמית] טענת שגוברת הזכות לחיים של הפועל על החובה לא להרוג או לרצוח ולהפסיק חיים של זולתו.

            לכל היותר הראת שהאיסור על נקמת הדם אינו איסור מוחלט אבל מכך שהוא לא איסור מוחלט לא נובע שהוא לא איסור. הוא איסור. חזקה [פרזומפציה presumption] בלתי חלוטה כלומר ניתנת לסתירה שיש להימנע מנקמת דם. לכל היותר הראת שיש מצבים בהם ניתן לסתור את החזקה, אבל עדיין החזקה קיימת.

            יש מרחק בין לטעון שיש איסור אבל לא איסור מוחלט לבין להלל את נקמת הדם כמוסרית מהמדרגה הראשונה.

            אהבתי

        • האמיר הגיב:

          כן, כלפי האינדיבידואל שפגע, לא כלפי אדם אקראי שכל עונשו הוא היותו קשור באופן כלשהו למי שפגע.

          אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      מזמן אמרתי למתנחלים שהם
      נושמים חזק מדי וגרוע מכך
      אויר פלשתיני כבוש. הם
      צריכים להפסיק ומיד.

      אהבתי

  13. ירמיהו הגיב:

    איחולי תנחומים למשפחות החטופים הנרצחים. שלא ידעו צער.

    יש תגובות במערכת הפוליטית במונחי תשלום, נקמה, סגירת חשבונות. במדינה נאורה ענישה פלילית צריכה להיות נקייה משיקולי נקמה. אני מצר על התבטאויות אלה.

    ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציטט משירו של ביאליק "על השחיטה" "נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן". ערב מבצע ליטני-1978, שנערך כתגובה לפיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף ציטט רפאל איתן [רפול], אותה שורה מהשיר.

    באותו מבצע עינה והרג סגן דניאל פינטו ארבעה בלתי מעורבים לבנוניים.

    מאיר פעיל כינה את הציטוט של רפול מביאליק, בהמיות.

    קודם כל הבהמיות היא של הטרוריסטים. זו אנושיות בהמית. זו התנהגות אנושית בהמית, מדובר בבני אדם שפשעו ולא בבהמות. אבל, יש מן האנושיות הבהמית גם בגילויי הנקמנות האלה.

    שמעון פרס כבר מדבר שייענשו בעונש כבד. לאחר פיגועי ה 11.9 אמר נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, שיש להביאם למשפט צדק. הוא לא דיבר על עונש קשה אלא על משפט צדק. אני אוהד יותר את הנוסח הזה.

    יש לחשוש שמא התגובה הצבאית בעקבות האירוע תחרוג מהכורח הצבאי הקר והמחושב, וחלקה יונע ממניעים של נקמנות, או סיפוק ייצר הנקם של הציבור, תגובות קולקטיביות שאין בהן הצדקה של כורח צבאי.

    סגירת המרכולים

    מבין הנימוקים לסגירת המרכולים בתל אביב יש גם את הנימוק הסוציאל דמוקרטי או מדינת הרווחה. נימוק אכיפת יום מנוחה שבועי, נימוק נגד ניצול ועושק. נימוק נגד הקפיטליזם הניאו ליבראלי הדורסני ותרבות הצריכה. היטיב לכתוב על כך תומר פרסיקו. גם דב חנין הגיב באהדה להחלטה אם כי הוא הציע מכולות תורניות.

    אבל, יש ממתנגדי ההחלטה שפשוט מתעלמים מהטיעון הסוציאליסטי. הם טוענים רק נגד הטיעון מדת ומדינה והטיעון הסוציאל דמוקרטי כאילו לא קיים עבורם. למשל, הסטטוס של יאיר לפיד בפייסבוק מאמש, למשל מאמר המערכת בעיתון הארץ מהיום.

    V, שאפו על ההערה הביקורתית לגבי פגיעה בזכויות החשוד ע"י צילום החשוד ברצח ואונס רינת רואס.

    כמו שאומרים, אני מסיר את הכובע. פרוסה של נחת.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      לאחר פיגועי ה 11.9 אמר נשיא ארה”ב דאז, ג’ורג’ בוש הבן, שיש להביאם למשפט צדק. הוא לא דיבר על עונש קשה אלא על משפט צדק. אני אוהד יותר את הנוסח הזה.

      ג'ורג' בוש אמר את זה? והוא בכלל לא ידע שהוא כזה…
      ג'ורג' היקר אמר להביא אותם לצדק שזה המונח הטקסני לנקמה. אפילו אובמה העדיף את הנוסח הבושי על פני הנוסח שאתה אוהד. שאל את הדגים באוקיינוס

      אהבתי

      • ירמיהו הגיב:

        אני מעדיף את הנוסח של בוש ולא את הכוונות של בוש.

        אפשר לדבר, להתנסח על משפט צדק ולא להתכוון לנקמה.

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          הנוסח של בוש וכוונותיו זהים. "משפט צדק" הוא מונח עברי. באנגלית אומרים משפט ללא תוספות ובוש מעולם לא דיבר על משפט.

          אהבתי

          • ירמיהו הגיב:

            אולי הייתה טעות בתרגום מהקטע המצוטט. אני מעדיף את הביטוי העברי "משפט צדק".

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              אין כמו תקינות פוליטית אבל להפוך את ג'ורג' בוש לאחד מנביאיה? מה השלב הבא, אריאל זילבר ישיר לאפיפיור?

              אהבתי

              • ירמיהו הגיב:

                כלל לא טענתי על כך שבוש תומך בתקינות פוליטית וכלל לא טענתי על השקפותיו של בוש. טענתי על נוסח שאותו אני מעדיף ושציטוט ממנו קראתי מבוש. ייתכן ונפלה טעות בציטוט או בתרגום. בלי קשר לבוש אני מעדיף את הניסוח הזה. העיניין כאן הוא הניסוח ולא בוש. אפילו אם יתברר שבוש כלל לא אמר את זה, הניסוח הוא הנקודה.

                אהבתי

    • הינשוף של מינרווה הגיב:

      מבין הנימוקים לסגירת המרכולים בתל אביב יש גם את הנימוק הסוציאל דמוקרטי או מדינת הרווחה. נימוק אכיפת יום מנוחה שבועי, נימוק נגד ניצול ועושק. נימוק נגד הקפיטליזם הניאו ליבראלי הדורסני ותרבות הצריכה.

      זה מעניין את סער כקליפת השום; זה, וכמובן – תיאולוגיה.
      מבין הנימוקים להתנגדות להתנגדות יש גם אחד שאומר ששר בממשלה לא יכול לשנות את הסטטוס-קוו כדי לגרוף הון פוליטי.
      עיריית תל-אביב ביקשה להסדיר בחוק (שלא ביוזמתה) את הנוהג העקום שהשתרש בה. להזכירך: פתיחת מרכולים בשבת היא לא חוקית. העירייה אפשרה זאת כדי לגבות קנסות. בית המשפט שם סוף לתעלול הזה, באמרו: תחליטו לכאן או לכאן.
      העובדה שהחוק עדיין לא מאפשר פתיחה בשבת של מרכולים, וקנסות בכל זאת ניתנים, מעיד שתושבי העיר רוצים לקנות בשבת. כאמור, את זה ביקשה העירייה לאשרר. לא ברמה הארצית – אלא במוניציפלית. אף אחד בעיריית תל-אביב לא ביקש שבעמנואל יפתחו פיצוציות בשבת. זה אחד מהמאפיינים של העיר, שמתארת עצמה כ"עיר ללא הפסקה".

      הטיעון הסוציאלי, כאמור, מעניין את סער כקליפת השום, שאחרת היה דואג שייאכפו חוקי העבודה. למשל, שמי שעובד בשבת יקבל שכר הולם, והדבר יהיה לבחירתו באיזה יום בשבוע לנוח.

      בכל מקרה, היה מתבקש שיסגור עכשיו את בתי הקולנוע, את המסעדות ובתי הקפה, ולמעשה – את כל בתי התענוגות שפתוחים בשבתות וחגים. כן, בל נשכח חגים.
      האם הוא אכן יעשה זאת? כן, בטח.
      והמציל בחוף הים? והשוטר?

      (ואת זה כותב לך אחד שעבד שנים ארוכות בשמירה, בעיקר בסופי שבוע ובלילות. כן, גם לישון בלילה זה "תנאים סוציאליים").

      אבל זו כלל לא הנקודה שלי, ולפיכך אסכם. מה שמעניין את גדעון סער זה גדעון סער. ובכנות, נמאס כבר מהפוליטיקאים האלה. הוא לא מבקש להחזיק במשרות ציבור כדי לקדם דעות; הוא מבקש להחזיק בדעות כדי לקדם את עצמו למשרות ציבור.

      אהבתי

      • ירמיהו הגיב:

        אלה שני דברים שונים. ניתוח המניעים של סער וההצדקה של ההחלטה לגופה. אני לא התייחסתי לשאלה מה מניע את סער ומה המוטיבציה שלו. התייחסתי לדיון על צדקת ההחלטה. החלטה יכולה להיות מוצדקת מטעמים מסוימים גם אם האדם שקיבל את ההחלטה לא מחזיק בטעמים האלה אלא בטעמים אחרים שאינם עניניים.

        כתבתי שמבין הנימוקים קיים גם הנימוק הסוציאל דמוקרטי. לא טענתי שמבין הנימוקים "בהם מחזיק סער" אלא הנימוקים בכלל.

        יש הבחנה בין הצדקת הפעולה [act] להצדקת הפועל [agent]. תיתכן פעולה מוצדקת למרות שהפועל ראוי לביקורת ודאי לא ראוי לשבח, אם פעל משיקולים זרים. אם כי לפי התוצאתנות שרק תוצאות משנות במוסר, השאלה הרלבנטית היא מהי פעולה ראויה ונכונה ולא מהם מניעי הפועל או כוונותיו.

        אהבתי

        • הינשוף של מינרווה הגיב:

          תודה. תודה רבה שעזרת לי להבין את ההבדל הזה. זה בהחלט לא היה ברור לי. אני רק מצר על כך שקיצרת בהסבר, כמו גם שהשמטת את המונחים בלאטינית.
          אני יודע שדי היה במילה אחת, "תודה", כדי להעביר לך את הנקודה. שכן מילה אחת (one) יכולה לקפל בתוכה, לעתים, משמעות מרובה; לא פחות טוב מאשר שתי מילים (two). זה כמובן תלוי באופן שבו קושרים את שתי המילים יחד. וגם בהקשר. ויש שיגידו – גודל הפונט.
          ומאחר שדי במילה אחת כדי להסביר את מה שאני רוצה להסביר, ארשה לעצמי להוסיף עוד כמה פסקאות. זאת, הנוכחית, תוקדש להאריך על חשיבות הקיצור. החכם קאנט מצטט את (the) האב טאראסון, שאמר כי "אי אלו ספרים היו יכולים להיות קצרים יותר אלמלא היו קצרים מדי". כל מילה במקום, ואין מה להוסיף על זה (it). אשר על כן, אוסיף עוד כי קיצור הדברים הוא באמת חשוב. וזו גם הסיבה שמיד אני מסיים את הפסקה הזו, שתפקידה באמת להדגיש את החשיבות של קיצור הדברים כאשר הדברים כבר הובנו או כאשר ברור שהם הובנו מלכתחילה ולפיכך לא היה כל צורך לכתוב את הדברים כתובה למה, שכאמור, לא היה (was) כל צורך להסביר, באריכות או בקיצור או לעובי.
          משנסתיים הדיון בקיצור הדברים, במיוחד כאשר מסבירים את המובן מאליו, כן, אותו מובן מאליו שלא היה צריך להסביר מלכתחילה, בקצרה או באריכות, אפשר לדון קצת בבהירות.
          אז הנה עוד (another) פסקה. החכם קאנט, כאמור, הזכיר את האב טאראסון, בדבריו המבדחים על אורך של טקסטים, אך ערך לכך פרפרזה. לא הייתה סיבה לציין זאת לעיל, ולקצר את הדברים, שכן זה היה חותר תחת האמירה המקורית של האב טאראסון, כמו גם של הפרפרזה של קאנט. ובכן, "אי אלו הסברים היו יכולים להיות בהירים יותר אלמלא היו בהירים מדי". ואשר על כן צריך להעמיס עוד מלא הסברים כדי שימחישו את הנקודה, ולא יסרבלו בכלל את הדברים, אשר אותם מבקש הכותב להבהיר תוך שהוא משתמש בדוגמאות, משל היה הוא סופר אשר נעזר במטאפורות כדי להמחיש לעיני הרוח טענה כללית אשר השכל מעכלה כמושגים.
          ואת כל זה (this) צריך כמובן לעגן במונחים בלאטינית. כי בלעדיהם זה הרי לא יהיה ברור, שכן הנקודה שאותה אני (I) מבקש להסביר כאן לא ברורה אלא אם כן אדחוף מדי פעם (manchmal) את המונחים הטכניים בסוגריים, שכן זהו ללא ספק דיון אקדמי ולכן חייבים להוסיף את הדברים האלה. ויש שיגידו – במשורה. זאת גם הסיבה שחשוב יהיה להוסיף כעת את מראה המקום לציטוט מתוך הטקסט של קאנט (Axviii-Axix).

          אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        הוא אינו מחזיק בשום דעה. הוא מוציא קולות
        שמטרתם לגרום לך ולי לחשוב ולכתוב "מחזיק".
        חוץ מזה מסכים ב 100%.

        אהבתי

  14. חייל זקן הגיב:

    V, חבל שמומחי/פרשני הביטחון לא קוראים את ולווט. קבלי שאפו

    אהבתי

  15. ענת הגיב:

    בשם היומרנות?
    והנה עוד ציר זמן קצת שונה:

    בשעה 22:15 עלו שער, פרנקל ויפרח על רכב היונדאי שעצר להם בטרמפיאדת אלון שבות. עשר דקות לאחר מכן הבין אחד הנערים כי מדובר בחטיפה, והתקשר למוקד 100. במשטרה לא התייחסו ברצינות הראויה לשיחה, אבל החוטפים סברו כי אותה שיחה יכולה לשבש את תוכניותיהם – וירו באקדח למושב האחורי שבו ישבו השלושה.

    בניגוד לתוכניות המקוריות של החוטפים, הם ביצעו פניית פרסה בחזרה לכיוון חברון. כעבור כשעה הגיעו לשולי העיירה דורא צפונית לחברון, שם שרפו את הרכב ועברו עם החטופים לרכב מילוט. את הגופות הם הטמינו שעות לאחר מכן בטראסה, שלושה קילומטרים מערבית לחלחול – ואז ניתקו מגע וירדו למחתרת."

    מעניין שהכתב יודע בדיוק את התזמון כאילו היה שם…

    אהבתי

    • tc הגיב:

      עוד חמש דקות פחות חמש דקות, פרס פוליצר לביזבוז מילים בדרך.
      ובאשר להדחת אנשי המשטרה, מתברר היום שגם אם אנשי המוקד היו מצלצלים בכל הפעמונים זה לא היה עוזר לילדים.

      יכלה ישראל לפני החטיפה לשחרר עצירים מנהליים כמחווה ומתוך עמדת כח. אולי כדאי לעשות כך היום.

      אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      הפטפטת. בכלא ישראלי, גם עזה, בירות וכ"ו,
      יושבים אנשים חכמים כמוני, וכמובן יותר טפשים
      מכל יהודי אחר, וכותבים תו"ל חטיפה: הטלפון,
      המשקפיים, סיפור הגילוי שמות האנשים הכל
      משונן נכתב מדוסקס ומשווה והלקח נלמד. שכר
      הלימוד משולם בדם. ייתכן דם של מישהו קרוב
      לכם. מזה שנים רבות אני מחוץ לעסק הזה שאף
      פעם לא נגעתי בו יותר מרובכם. רציתי להוסיף
      לתו"ל היהודי. אף אחד לא מסתובב יותר מדי
      עם שלוש גוויות במכונית ואף אחד לא סוחב
      ומטלטל גוויות יותר מדי בודאי לא ברכב מילוט.
      על הסיבות לזהירות זו אני כן יודע טיפה יותר
      מהממוצע, באמת טיפה קטנה. מילא סיפור
      הפלאפון, אבל סיפור המשקפיים? למי הועיל
      יותר?לי לכם או לכותבי תו"ל החטיפה הבאה.
      פלשתינאים למדו לשתוק הרבה, היהודים
      לחרטט מה שיותר. על זה באמת יש להיצר
      וזה צער מועיל לא הצגת שופוני יא נאש כמה
      אני נאור מלא ביגון נאור. באשר להרצאות
      של נאורים על צדק ומשפט נאורים ועל
      ונאורות. טוב להיות בלתי נאור מוחלט
      לחלוטין חי מלהיות נאור מוחלט מת .

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        הבעיה שאתה מצביע עליה מקורה בהנהגה המדינית/בטחונית של ישראל. אנחנו נמצאים מזה 100 שנים במלחמה שתימשך מן הסתם גם ב100 השנים הבאות. במלחמה יש גם לצד השני הצלחות וכך יש לראות גם את רצח שלושת הנערים ("3:0 לפלסטין"). ההגיון האסטרטגי אומר שצריך לנצל הזדמנויות מדיניות ומבצעיות כדי לפעול. הצמדות לפעולות מוצלחות של האויב כדי לפעול נגדו מעבירה לידיו את השליטה בזמן ובאינטנסיביות של המלחמה וזו טעות אסטרטגית. מתחת להנהגה המדינית פועלת ההנהגה הצבאית/שב"כית שם רמת החשיבה מצליחה להנמיך אף יותר. השימוש במונח המגוחך "בנק מטרות" שעלה לגדולה במלחמת לבנון כמשלים של "צריבת התודעה" מעיד על הרדידות וחוסר ההבנה של אמנות המלחמה ושל הקונפליקט היהודי/ערבי/איסלמי.
        אכן, שופוני יא נאש…

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          באשר למלחמת 100 השנים ויותר
          הסכמתי, גם ל 200 אסכים.
          באשר ל3:0 לטובת פלסטין לא ולא.הנה
          דוגמה,מבט של יהודי זקן וחיל לזמן מה,
          בהפסקות ומזמן.
          לעניות דעתי איש לא אמר זאת לפני. את
          הגוויות לא גילו גששים בדווים שהסתובבו
          בשטח ופלטו דברי רהב לעיתונאית זרה.
          לרחבעם זאבי היה חלום, גששים יהודיים.
          חקלאים, רועים, צפרים,סתם משוטטים,
          בקיצור בני האדמה הזו. המשימה הוטלה
          מזמן, בקום השומר ביפו, טרם מ"ע I
          כמשואה במירוץ שליחים (המילה "לפיד"
          נפסלה) הועברה מדור לדור. הסיסמה:
          "בדם ואש יהודה נפלה בדם ואש תקום".
          (מה אתה חושב זו סיסמה נאורה?)
          לא היו אלו ימנים קיצונים. היו יחפנים
          סוציאליסטים מייסדי אחדות העבודה
          (הכי מתנחלים שהיו אי פעם) ומפא"י
          חביבת לבך.הנה מוגשמת המשימה
          גששים יהודים. לא כוס התה שלי אך
          כיפה סרוגה, נשק בידיים, יודעים את
          הארץ. יש עוד מרכיבים בטרגדיה זו
          שמונעים סיווגה כנצחון פלסטיני.
          בודאי לא 3:0

          נ.ב. אולי אתה יודע מה ההגדרה
          של "מדינה נאורה"? מישו כאן מדבר
          על הדבר הזה, מהו? יש כזה דבר?
          היכן? אורכו? רוחבו? צבע שער ועין
          אנא הסבר, בבקשה.

          ונסיים. חג היום, ראמדאן כרים למי
          שמגיע לו.

          אהבתי

  16. אחרי פיזור הגיב:
  17. meirav הגיב:

    תודה על הבאת השיר.

    אהבתי

  18. אוביקטיבית הגיב:

    יונית ממלאה את תפקיד המראיינת שלא נותנת למרואיין לחמוק מתשובה- כיאות. היא דווקא מזכירה לי את גאולה אבן בראיונותיה היותר טובים.

    אהבתי

  19. עוד.ד הגיב:

    שפיות זה פה. כמעט רק פה. תודה.

    אהבתי

כתיבת תגובה