אצבעות שחורות 25.7.14

 מצב הסו"ש

הפסקת אש בין שמונה בבוקר לשמונה בערב. מה יקרה בשמונה? כווננו את הרקטות?
עוד שני חיילים נהרגו בעזה. בסך הכל 37.
אורון שאול אינו נעדר יותר. הוא הוכרז כחלל.
סוכל ניסיון לחטיפת חייל. כשטלי מורנו שואלת את אור הלר מה מצב החייל, הוא אומר שהפרטים עדיין לא ברורים. או לא הותרו לפרסום. מעניין שהידיעה מופיעה רק ב-נענע10תיקון עולם מספר את גרסתו.

לפי קצין בכיר "חוסלו כ-330 מחבלים".
צוק איתן בגרפיקה. הארץ.
יש כבר יותר מ-800 הרוגים. עדכון צהריים: 985. איך רק כ-600 בגרף הזה?
וגם החייל הנעדר, כבר לא נעדר, כאמור לעיל. לסיכום, צריך לעדכן את האינפו.
זה בעייתי מאחר שהחומר הועלה אתמול בלילה לאתר.

zukgrafics

המנהרות

מי עזר לחמאס להקים את עזה תחתית (אבי יששכרוף, וואלה).
והשאלה הגדולה: מה נכתב על המנהרות ומתי? כאמור, רונן ברגמן כתב על כך ב-2010.
אמיר אורן ב-2005, מזכיר שהמנהרות צצות מ-1990.
ב-7 ימים של אתמול כותב שוב ברגמן על המנהרות ומזכיר את הכתבה מלפני ארבע שנים.
"קהילת המודיעין תתקשה לטעון שלא ידעה על ממדי השימוש במנהרות: בינואר 2010 אמר קצין הנדסה של פיקוד דרום שידוע לפד"ם על קיומן של מנהרות חדירה".
כרגע, הוא אומר, איתור המנהרות מתבצע ע"י מודיעין ומזל. הכתבה היא רענון לכתבה הישנה עם קפיצות להווה.  גורם כלשהו אומר שאנחנו מרחק נגיעה ממציאת פתרון לבעיה. נו, אמן.
עידן לנדו חופר בפרשת המנהרות.
ד"ר ירדן לוינסקי: למה אנחנו הופכים לאספסוף רשת.

תקשורת מתווכת מעודדת ביטוי בלתי אמצעי של רגשות, ומצד שני היא לא מאפשרת חיבור רגשי למי שמושפע מהדברים שלנו. מי שכותב… לא מחובר רגשית לאימפקט של הדברים שלו ולא חש אחריות למה שהוא אומר. התופעה הזו מתרחשת בגלל שיש ניתוק בין סיבה לתוצאה: אנשים יושבים בבית, כותבים דברי רוע, קוראים לרצח, אונס או "סתם" משתתפים בלינץ' וירטואלי על מסעדה שמישהו טען שלא הכניסה נכה בכיסא גלגלים ולא מרגישים שמישהו יכול לחבר ביניהם למילים שלהם.
הסיבה השנייה היא שאנו פועלים בסביבות שבנויות כך שנרגיש שאנחנו בין "חברים", יש לנו חברים בפייסבוק שאנחנו מרגישים כלפיהם סוג של אינטימיות… בין חברים אפשר להתנהג ביתר חופשיות… מצב זה גורם לאנשים להתבטא בצורה הרבה יותר קיצונית ממה שאי פעם היו מעזים בחיים האמיתיים. תשאלו את הבחורות שמתפשטות לכבוד חיילי צה"ל. המבנה של הסביבות הדיגיטליות יוצר Echo Chamber, שבו הדעות שאנו שומעים הומוגניות יותר ויותר, ומכיוון שכך אז העוצמה שבהן הן נשמעות הולכת ומתגברת עד שהיא מעלימה נוכחות של דעות אחרות. כך נוצר לחץ קבוצתי שבו מי שמעז לומר משהו אחר, מייד הופך להיות אויב האומה ואנו פוצחים בציד מכשפות...

מוסף הארץ

סייד קשוע מתלונן על שאינו יכול לכתוב מניו יורק על ישראל, כי הוא לא מחובר לחדשות וזה, וכי הוא לא רואה את שערי העיתונים המקומיים. למה ככה תגיד? בדיוק בשבילך ולא רק, אני מביאה מדי יום את השערים המקומיים, כך שעד שתקום תוכל לדעת מה קרה פה באותו בוקר, יום. חדל תירוצים, כן?
ולבידרמן ולעורכיו של קשוע: נא לתקן את הילדים בציורים. הגדולה כבר נערה, הבינוני בן תשע.

7 ימים

קודם אבנר ורלי אברהמי היו בהארץ, ואז היה ספר, ולאחר מכן במעריב, ואז הייתה התערוכה, והיום אפשר לראותם בידיעות מראיינים את שמעון פרס. בצילום היפה הוא עומד מול המראה ועונב עניבה. מה אומר? יהיה שלום, חיילי צה"ל עושים הכל כדי לא לפגוע בחפים מפשע. איפה יגור עכשיו? על שפת ימה של תל אביב, במגדלי נאמן. מתגעגע לחצילים מהקיבוץ, לסוניה, מבטיח למות. בחר כיתוב למצבה: "היה אזרח נאמן לעמו ולארצו". לא מתעניין בזוגיות חדשה וגם לא בטלוויזיה.
פרס חוזר מחר לעבודה. רק שתדעו. אחרי מנוחה של סו"ש.

הארץ

מצבנו בארה"ב (חמי שלו):

…אבל לפני שייפתחו בקבוקי השמפניה ויוכרז ש"ישראל זכתה בראש ובלב" דעת הקהל, כפי שקבע עיתון יהודי בניו יורק השבוע, כדאי לזכור: מדובר במידה רבה במשחק מכור, במאבק במעמד צד אחד בלבד, בלי יריב בצדו השני של המגרש. מאז 2009 הספיק חמאס לבודד עצמו בזירה הבינלאומית, להיחשב לחלק ממערך אויבי האנושות של אל־קאעדה והמדינה האיסלאמית ולאבד את מעט מליצי היושר שהיו לו, בעיקר בדמשק ובקהיר. לארגון אין מנגנון תעמולה מסודר, ורוב דובריו מעדיפים להסתתר מעיני המצלמות מטעמי פיקוח נפש. כמו כן, נטל ההגנה על חמאס נפל עד כה בעיקר על גורמי שמאל קיצוני, שבדרך כלל מצליחים להבאיש את ריח טיעוניהם בניחוח חזק של קיצוניות אנטי־ציונית ואנטישמית…

מוסף כלכליסט

מיכאל שטראוס מרגיע: החברה שלו לא תימכר לסינים.

ישר"ה/ שישבת

ורדה רזיאל ז'קונט פרשה מהגשת התוכנית היומית של ברדיו. ככה כתוב בכתבה (יובל אברמוביץ).
אבל אם תיכנסו לעמוד שלה בפייסבוק תראו שכולה השתנתה רצועת השידור. זו כל הדרמה.

המוסף לשבת

בן-דרור ימיני כותב מכתב לחבר בעזה, ולא מבין למה "אתם עדיין זועמים על החטא הקדמון – הנכבה של 48'. עשרות מיליונים בעולם הפכו בשנות הארבעים לפליטים. אף אחד לא בנה את הזהות שלו על מסכנות, נקמה וטרור. רק אתם". לא, ועל מה מדינת ישראל בנתה את הזהות שלה? על זכות אבות מימי התנ"ך ועל מסכנות גם יחד. שום סיבה אחרת אין.
מזמן לא קראתי נימוקים כה משכנעים. בטוח החבר שלו, פתחי, יישאר חבר שלו. אולי הקשרים אפילו יתהדקו.
איך מתנהלים חיי הרשת של ימיני? קטע קצרצר בעברית בפייסבוק, וכל הטור באנגלית ב-ynet.

סימה קדמון מראיינת את שר החוץ שלכם, אביגדור ליברמן. את "וילדע חייע. זה מה שיש במזרח התיכון", הוא אומר.
צריך להיות כמובן וילדע חייעס, יענו חיות פרא. אתם יודעים למי הוא מתכוון. וכן, זו התבטאות מאוד הולמת לשר חוץ. את חנין זועבי הוא שולח לבלות קצת בעזה. "רווקה, ערבייה, שתסתובב שם עם המכנסיים ועם החולצות הקצרות. נשלח אותה למחנה פליטים שתסתובב שם, נראה מה יישאר ממנה". זה גבר זה.

אתגר קרת להט השבוע. ראשית הוא התראיין להארץ כמה ימים לפני שפרצה המלחמה. הראיון התפרסם בסו"ש.
שנית, ואולי ראשית היה הקטע שכתב לליברסיון שעליו נכתב בוואלה, שעורר את כעסו של קרת.
באותו יום נכתב גם בהארץ על הקטע.
ב-23 בחודש כתב שהמאמר מופיע באותו יום בידיעות, אבל למעשה הופיע רק בעיתון הזה, של הסו"ש.

משתכשכים בביצה

כיכר השבת VS נחמיה שטרסלר שכתב בפייסבוק: כמה הלוויות יצאו מבני ברק?

יגאל רביד, שהגיש תביעה נגד משה נסטלבאום, כפי שכתבתי פה השבוע, מתראיין ל-7 לילות, אף שלא קיבל לכך אישור מרשות השידור. הוא הסכים לעשות זאת מתוקף הייעוץ המשפטי שקיבל. כך כותב המראיין שלו, רז שכניק.
מתבר שהקרבות בין השניים מתחוללים מ-2007. בין היתר אומר פה רביד על נסטלבאום "מדובר בשילוב קטלני של אדם אידיוט ורשע". תגובת נסטי ורשות השידור היא להד"ם+השמצות נגד רביד.
מעניין מי טעה עם "עושים ימים כלילות", שכניק או רביד.

בלוגלנד/ רשת/ פייסבוק

ג'ואן ריברס תומכת.

רועי פלד מסביר למה עשה מנוי על הארץ בימים אלו.

פיצוצים בחלל או אורות? הרשת רוגשת. רוטר רותח. והנה מאמר הסבר מאל.איי טיימס.

מסתובב ברשת: הנסיך הירוק נגד השמאל הישראלי (2011).

הימין מתגייס להפגנת השמאל שתהיה הערב בכיכר רבין.

אסתי סגל: כמה עולה ספר?

איחחחח. הדוחי.
benlulu

 

מח' הגהה בממ"ד

למעלה, כלכליסט, למטה, מעריב.
תיקון: בהחלט יש תאי גזר. לא בדקתי.

gezer

maarihim

לפני פיזור

תודה לתומכי הבלוג.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה אצבעות שחורות, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

94 תגובות על אצבעות שחורות 25.7.14

  1. עומר מן הגיב:

    אורנה בנאי הלכה רחוק (מידי?) עם מסע הרה-לגיטימציה.
    הנה היא מתראיינת לאיתמר בן-גביר ומיכאל בן-ארי (!) באוירה סחבקית.

    אהבתי

  2. הדס הגיב:

    אחרי שיאיר לפיד השמיע את דעתו המלומדת אודות ״הזועביז״ הוא התקשר אל חבר הכנסת אחמד טיבי על מנת להתנצל.
    האם ליהיא לפיד תתקשר אל צביקה הדר על מנת להתנצל על דברי ההבל המרושעים שהיא כתבה אודות אורלי ויינרמן ?

    אהבתי

  3. קורא הגיב:

    ממליץ לך להסיר את התמונה מכלכליסט, התרופה של פרוטליקס אכן מבוססת על תאי גזר ולא על תאי גזע.

    אהבתי

  4. צ"רמ הגיב:

    בכל בירות אירופה,בקלנדיה… חיות אדם מפגינים נגד ישראל, בתלביב סתם כלבים!
    מרץ? מרץ? נואמים ממרץ? תגידו אוסף חלאות, הרי כל המצביעים למפלגה הזאת בדרום, ישנים על מנהרות,מותקפים ימים ולילות: נירים,נחל עוז,גבולות,ניר יצחק….עוד עשרות!
    אתם שלחתם את החלאות התלביבים לכתוב שלטים כאלה על צה"ל ועל ישראל? אתם רוצים להפסיק את הרס המנהרות? שמגיעות לחדר אוכל ולבית הילדים? מ ר ץ. חלוצים, ציונים אהובים ,מה לכם ולאוסף השרצים הזה בהבימה?
    הרי ראש מועצת אשכול, ביקש בכל אמצעי תקשורת להמשיך בהרס המנהרות….
    תגידו לקרפדה הצווחנית שלכם, שכבר בבוקר תגנה ותתנער מהחלאות האלה!
    שמעתי שאמרו בשמולביביה שהיו שם 4 אלף… אם היו אלפים אני….

    אהבתי

  5. מספר סיפורים הגיב:
  6. אתמול עובר אורח התייחס למאמר של בני מוריס בהארץ. הארץ לא בא לי טוב ובני מוריס עוד פחות. בכ"ז, כחבר בגדוד הימני קוצוני התעופפתי לבחון בעיני את הממצא ושומו שמיים, הידיים ידי המוריס והמילים כאילו בוקעות מהשובך:

    ….והפלסטינים בכללם, כעם, רוצים בהיעלמות מדינת ישראל. לא נעים לומר זאת, כי רבים מעדיפים לא לשמוע את הדברים, אבל עיון קצרצר באמנת החמאס (1988), באמנת פתח (1964) ובאמנה הלאומית הפלסטינית (1964) — שלא הוחלפה באמנה נאורה ופשרנית, כפי שיאסר ערפאת הבטיח לעשות — מוכיח זאת.

    והמוריס הוסיף ודרש:
    צריך למוטט את החמאס גם במחיר גבוה.
    להפסיק עם הרפיסות.
    זה הזמן.
    וגם ממשל אובמה ועוד.
    וואלה, ריפדני בנוצות צחיחות ורכות של הגיון הומאני מנחם ומציאותי.

    עבור האנשים החושבים שפגשו במאמר הזניח מדובר בסדק ביסודות הבית, לא פחות. זה לא המהפך החשוך של העירית לינור, זה עניין של הקש בגג. זה מסכן את מסירת השטחים לעזאזל!
    מהתגובות ניתן ללמוד על נהלי החירום בשעת משבר והאידיוטים השימושיים מצייתים לצו כאיש אחד. כל איש מהמחנה -גם כזה שציטטת ודבקת במשנתו, שהעז להתבטא מחוץ לקונצנזוס- דינו סקילה והוקעה מחוץ למחנה.

    לא מצאתי בתגובות התייחסות אחת לטענותיו רק שלל אבחונים ונאצות המכוונות לגופו של המוריס הפגוע. כך עושים לאדריכל שסלל למחנה את הויה דולורוזה הפלסטינית, לכוהן שחפר את מנהרת הנכבה וזרע את סיפורי הפליטות בכל מוסד אקדמי.

    ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה.

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      תגיד השנה בתאריך אצלך ?199. רמת הידע בתגובות גוססת. אבל אני בחור חיובי ומסביר לך שביצע את המהפך בדעותיו כבר בתחילת המילניום. אתה כנראה תשוב ותופתע גם עוד עשר שנים.

      אהבתי

  7. Hagits הגיב:

    מוטב לומר ״ילד אמצעי״ ולא ״ילד בינוני״ 🙂

    אהבתי

  8. טל שניידר הגיב:

    שתי כתבות נוספות על המנהרות (ולא בדקתי בכל התגובות לעיל אם מישהו כבר הוסיף)
    האחת של עמיר רפפורט מ 2004 – http://www.nrg.co.il/online/1/ART/771/180.html

    והשניה של פליקס פריש מ 2005
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART/999/139.html

    אהבתי

    • מעלי הגיב:

      תקשיבי שניידר,את, וכל המומחיות,והאסטרטגיות,והמומחיות לתשתיות,
      ש ב ו ב ש ק ט !
      עכשיו הילדים,האחים,הבנים,,, שלנו נלחמים!נפצעים,נהרגים!
      אין לכן זמן? חכו עוד שבוע, לפני שתסבירו לנו: למה אנחנו צבא חרא, מדינה זבל….
      גם ככה אתם מעניינים לנו את קצה הבוהן!
      םםםםםתתתתתממממווו!

      גם "חיל זקן "בקטגוריה.אני מבין שקשה לך לשבת בבית בשקט,אבל תרגיע עם כל הפרשנויות שלך, שלכולן יש ההפך! תאמין לי.
      תאר לך שיש קוראת בבלוג הזה, שלמשל שכלה את בנה,או בנה שוכב עכשיו בברזילי, ואתה מסביר לה למה!

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        תנוח דעתך. לזו שגרה איתי יש שלושה בנים בעזה ובת ליד עזה והיא לא חושבת כמוך. לעצם העניין, אצלנו התלביבים, לא מקובל ל*רבן בסלון של המארחת. טול קורה…

        אהבתי

  9. נירית הגיב:

    חייבים לראות
    בחור המתמחה בניתוח נתונים ממקורות שונים (אינטרנט, רשתות חברתיות, וכדומה) בדק את טענות הפלסטינים על "טבח בנשים וילדים". הוא לקח את הנתונים שפרסמו הפלסטינאים עצמם (שמות ההרוגים, מינם, וגילם) וניתח אותם. התוצאות מדהימות.
    התקציר: רק כ-20% מההרוגים הן נשים – ולא חצי, 63% מההרוגים הם גברים בגילאים של 18-35,כלומר –רובם לוחמים. ביוגוסלביה, אפגניסטן ולוב (תקיפות אויר ויבשה של כוחות מערביים) היחס בין לוחמים לאזרחים היה 1:4.אצלנו הוא נמוך מ-1:1. בעיראק היחס הנ"ל היה 1:5 ויותר. בין הנתונים בגוגל דוקס: השמות, מאיזה שבט הם, גיל, טבלאות מתעדכנות וגראפים.
    *זה צריך להתפרסם בתקשורת!!!*

    אהבתי

  10. עובר אורח הגיב:

    עוד מאותו דבר חשוב לזכור שאין לזה שום משמעות סטיסטית
    ייתכן שאלו סוכני ישראל, הכל ייתכן אבל זה פורסם בלבנון
    ובבלוג הזה יש פסילות גורם לך לחשוב על כמה עיתונים
    ישראליים.
    Southern. 26 July 2014, 17:26 64
    shame on the Egyptian regime who is working side by side with zionist enemy to crush the palestinian resistance…. Sisi and some egyptian media are justifying this role due to the unrest that egypt is facing…wrong!!!, he must crack the sectarian ikhwan, inside Egypt rather!

    Reply Report
    . anonymetexasusa 26 July 2014, 17:42 41
    Very Funny Southern.
    There is No resistance in Gaza.
    There is are foreign mercenaries who took over Gaza, and whose leader is enjoying his time in his Qatari palace while dragging his feet in bringing a ceasefire.
    If there were any Resistance in Gaza – they would have put on top of their priorities the building of shelter for Gazans to safeguard them.
    But as Foreign mercenaries – they obviously don't care at all as to what is happening to the Gazans – they are more focused on self preservation & acheiving their masters goals even if it means sacrificing Thousands of Palestinians to reach that goal.
    I don't expect you Southern to understand – after all you still think of HA as resistance.

    אהבתי

  11. עובר אורח הגיב:

    שני טוק בקים מלבנון
    drew 26 July 2014, 17:05 24
    I am unaware of any animal that is as cruel as Israelis — not even crocodiles. They bomb schools, hospitals, refugee camps, orphanages, UN feeding stations, water works, power plants, ambulances, kids playing on the beach. They put millions of people in a siege. They shoot children going to school. They kidnap kids and harvest their organs. They inject prisoners with disease pathogens before releasing them. They murder by land sea and air. And worst of all, they slander their defenceless victims as "terrorists".

    Reply Report
    . nickjames 26 July 2014, 18:26 51
    Drew they are terrorists, here's why: these underground tunnels should be used to shelter civilians, not rockets. Because they prioritise their rockets over their people, that shows Hamas doesn't even care about its own people. So stop complaining about all these people dying, as many lives could have been saved if Hamas provided them shelter. Israel has shelters for its people, and because Hamas administers the Gaza Strip they are responsible for sheltering its people.

    אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      לא ברור אם הסימן האדום זה למגיב הראשון
      או השני. לאור הציבור של מסמני הבלוג. אני
      מניח שהמסמן באדום נם הוא מומחה לקרוקודלים
      ולניסיונות רפואיים. והוא מגנה את הלבנוני השני.

      אהבתי

  12. עובר אורח הגיב:

    July 2014, 20:16 Al-Arabiya: Four mortar shells hit several settlements near Gaza.

    אהבתי

    • ספגתי פגיעה ישירה במקור. נוקאאוט מאמיר בוחבוט:

      גורם ביטחוני בכיר אמר הערב (שבת) כי "חמאס מנסה מאחורי הקלעים לבקש הארכה של הפסקת האש בגלל חג עיד אל-פיטר המתקרב". לטענתו, הדרך שלו להעביר מסר לקבינט הביטחוני הוא באמצעות רקטות.

      עפתי להתגבס, תיכף אשוב.

      אהבתי

  13. עיניים הגיב:

    ברגמן? 2010? מבט שני (כן כן רשות השידור) עשה זאת ב 2006. אז בבקשה.

    אהבתי

  14. עובר אורח הגיב:

    עוד זה מדבר וזה בא.מצבנו בארה”ב (חמי שלו) מקווה ששלו
    יודע יותר טוב. מעיר קטנה וגדולה בדרום ומקליפוריה שומע
    דברים אחרים. היהודים מתרחקים מישראל. זה צירוף של המון
    דברים, חרדיות קנאית בישראל. המלחמה ברפורמים גורמת נזק,
    באקדמיה המון טענות, רובן בגלל בורות. חלקן צודקות באמת
    קשה להסביר. זה מצב באמת מסובך ואין מסביר. דוגמה,
    יהודיה זקנה מסבירה ללא יהודיה שעזה זה כמו גטו ורשה-
    מישהו מכר לה את זה, מי? יש דברים חיוביים מבחינת ישראל
    תגלית, עידוד עליה. גם עליה נושא מורכב. רוב הדור הצעיר
    נוטראלי חלקם אנטי קשה,גם אקדמאים ישראלים(קליפורניה!)
    מאוד אנטי. לאט לאט נמחקת הרגשת השותפות, הגאווה
    להיות בעד ישראל בעיתית, כך הם רואים זאת. רוב רובם של
    יהודי ארה"ב רחוקים מאוד מהדגם של "ישראל היום".
    אדלסון לא מייצג אותם. לא פשוט היום למעמד בינוני בארה"ב.
    חינוך חשוב מאוד ליהודים וחנוך טוב יקר מאוד באופן קיצוני.
    בשביל להיות פעיל לדבר מה צריך סיבה, כסף וזמן. אנשים
    מחפשים נוחיות ופשוט לא נוח להיות יהודי קולני בעד ישראל.
    מספר הערבים והמוסלמים עולה. מספר ההיספנים עולה אין
    קשר טוב בין מנהיגי השחורים ההיספנים והיהודים. אמריקה
    היא כאוניה כבדה נעה בכבדות, קשה לשנות כיוון ושינויים
    מתחוללים לאט תמיד ניתן לתקן אבל אפשר לאחר את הזמן.
    כללית הטיפול התקשורתי לא מקצועי. ניתן למכור את ישראל
    טוב יותר אני מקווה שחמי שלוו צודק ואני טועה.

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      לא ברור מה מה קשורים ההיספנים או השחורים, שיש דווקא קשרים סבירים עם פוליטקאים מהקבוצות האלו. הרי רוב היהודים לא מזהים בין ישראל לגזענות לבנה ולא תופסים את הקשר אליה במושגים של ימין קיצוני, כאן או שם. תוריד קצת את הרגל מדוושת הגזע.

      אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      זה לאורן הטפיל
      טפיל אומלל מרוב שאתה נטפל אלי יוצאת
      בורותך. אתה משחק מומחה לארה"ב?
      בור וכסיל חסר ידע זייפן מתחזה. אתה לא
      מבין בכלל איך הפוליטיקה עובדת שם.
      הנה זה ההבדל בין ידע אמיתי שלי וחירטוטי
      טפילות שלך. מיעוטים הם קבוצות אינטרסים.
      לקבוצות אלו יש מנהיגים – בוסים אם תרצה.
      לחצים על הפוליטיקאים הנבחרים מזיזים
      אינטרסים. נניח שלהסיפנים יש בעיית אי
      לגלים וליהודים בעיית ישראל. לאיזור יש
      קונגרסמן אפילו סנטור. אם הוא מקבל מכתב
      בעד לגליזציה של מהגרים מפדרו גונזלס זה
      סיפור אחד. אם זה מכוהן זה סיפור אחר כי
      זה מראה עניין יותר כללי. ושותפות בין
      מיעוטים יכולה לייצר מכתבים כאלו, שבאמת
      מיצגים יותר בוחרים. כנ"ל הספקת נשק
      לישראל כאשר הכותב יהיה פ. גונזלס.
      יש המון דוגמאות לכך גם בפוליטיקה עירונית
      מחוזית ושל המדינה. כאשר העסקן היהודי
      מגיייס כסף לבחירות של קונגרסמן וההיספני
      מגייס קולות הקונגרסמן חייב לשניהם. כנ"ל
      כאשר הבעייה של שחור היא להעלות אחוזים
      בהפלייה מתקנת בין עובדי המחוז והעיריה
      ובעיית היהודי ישראל, שזה לא נוגע למחוז
      והעיריה. שניהם כורתים ברית זה עוזר בעניני
      המקום וזה בעינינים פדרליים.
      אם הערבים מאורגנים גם הם עובדים כך.
      קואליציות מסוגים אלו קידמו מאוד מיעוטים
      שידעו לעבוד וקשרים אישים וחברתיים עזרו
      מאוד. קשה לראות את אדלסון ואנשיו
      בקואליציות כאלו. לאדלסון יש כסף אבל
      בדמוקרטיה האמריקאית לפעמים הכסף לא
      קונה הכל, בודאי לא מספיק קולות בקלפי.
      טפיל אומלל מתי אתה תכתוב כאן עשר
      שורות רצופות ותלמד כאן דבר חדש.

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        אבל אדלסון מיצג מיעוט (קשישים קולנים ומקללים הייוצרים קואליציה עם ימין קיצוני), יש מספיק תומכי ישראל מהמרכז שאינם מממני ביביתון.לרוב היהודים הדמוקרטים יחסים מעולים עם היספנים ושחורים ואין שום סיבה להדרדר לפוביות של אנשי ימין קיצוני מכל מי שאינו לבן. נכון שאנשי ימין קיצוני אוהבים קללות מסוג טפיל כלפי כל מי שמעט יותר אינטלגנטי מהם (משימה פשוטה), אבל באמת שאין סיבה ללמוד מהם.

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          טפיל בור נשארת וטפיל בור אתה ממשיך. כלל אינך מכיר את הנושא
          1. תתחיל ללמוד עברית.
          2. אין קשר בין יחסים אנושיים של יהודים כאלו ואחרים לבין יחסים
          פוליטיים של קהילות למען השגת מטרות ציוניות .על זה כתבתי
          זה "יחס של יהודים לישראל". גם נטורי קרתא מבקשים חזרה לציון.
          מה יש ומה אין ליהודי דימוקראטי כיחיד אינו נוגע לעניין. אתה כהרגלך
          לא מבין ומסלף ומעקם.
          3. כאשר מדובר ביחסי יהודים לישראל ועל זה כתבתי. צריך גוף פוליטי,
          יהודי במקרה זה, שמטפח יחסים פוליטיים עם גופים פוליטיים אחרים
          ברמה הפדרלית זה אופ"ק כידוע. ברמות הנמוכות היו בעבר יותר
          גופים כאלו. מי שאומר שיחסי הגופים הפוליטיים היהודיים המקומיים עם
          ארגוני מיעוטים מקבילים השתפרו או אפילו לא השתנו מדבר שטויות. יש
          ירידה מסוימת בפעילות היהודית למען ישראל והתרחקות ממנה. זה חלש
          אך מובהק. ה NYT ודומיו הנם סמן מצוין לנטיה זו
          4. החירטוט, זיבול קשקוש על אינטלגציה של טפילים נשאר כזה. במבחן
          האינטלגנציה הראשוני, הבנת וידיעת השפה בה הנך משתמש נכשלת.
          5. הגזענות הבוטה שלך ביחס לשונה ממך, במקרה זה שנאת קשישים
          החושבים אחרת ממך, ממשיכה להיות החלק הכי בולט בכתיבתך.
          6. גם כאן כל הדיון מבוסס על מה שיצר האחר, במקרה זה אני, אינך
          מסוגל להעלות נושא להציגו ולפתח דיון קונסטרוקטיבי פשוט משלך, שלא
          לדבר על דיון מורכב. כל שאתה מסוגל זה לקחת נושא שכתב אחר
          ולחרטט עליו חירטוטי הבל.
          7. הכי חשוב, למד עברית.

          אהבתי

  15. אורן הגיב:

    כתב בבאזפיד פוטר לאחר שנתפס עושה חז"ן.

    אהבתי

  16. קורא הגיב:

    אלוף בן טען עכשיו בערוץ 2 שהוא פסל מאמר שבו הכותב השווה את מרד גטו ורשה ל״מרד גטו עזה״. מעניין אם מדובר באורי משגב שיש לו נטיה לבצע השוואות שכאלה.

    כשמכים אותו בכיס הוא מתפכח

    אהבתי

  17. הדס הגיב:

    אי אפשר שלא להזדעזע ממראות ההרס והחורבן ברצועת עזה.
    עמוס הראל כתב בצהריים : ״ ממדי ההרס ברצועה והסבל הנגרם לאוכלוסייתה נוראים ומספר ההרוגים כבר חצה את ה-1,000. בימים האחרונים מתקבלים דיווחים על משפחות שלמות שנהרגו בהפגזות הישראליות.״
    מי שעקב אחר הדיווחים מרצועת עזה מראשיתו של המבצע יודע שמשפחות פלסטיניות הוכחדו בתקיפות חיל האוויר כבר בימים הראשונים של ״צוק איתן״, אלא שבאותם ימים היה מדובר במשפחות בנות 5 או 7 נפשות.אחרי שהחל המבצע הקרקעי החלו להגיע ידיעות על הכחדת משפחות בנות 17, 21 ו – 25 נפשות.הבוקר, דקות לפני שנכנסה הפסקת האש לתוקפה הוכחדה משפחה בת 18 נפשות.
    צה״ל ביצע במבצע הנוכחי פשעי מלחמה מחרידים תוך שהוא מממש את דוקטרינת א-דאחיה.
    אלה דברים שאמר גדי אייזנקוט, סגן הרמטכ״ל כיום, באוקטובר 2008 (ראיון ב״ידיעות אחרונות״ חודשים ספורים לפני ״עופרת יצוקה״). דבריו מבהירים היטב מה עומד מאחורי תוכנית הפעולה של צה״ל ב״צוק איתן״ :
    ״למה אתם קוראים לזה דוקטרינת פוטין. אני קורא לזה דוקטרינת א-דאחיה. מה שהיה ברובע א-דאחיה בביירות ב־2006 יקרה בכל כפר שממנו יירו לעבר ישראל. נפעיל עליו כוח לא פרופורציונלי ונגרום שם נזק והרס אדירים. מבחינתנו לא מדובר בכפרים אזרחיים אלא בבסיסים צבאיים."
    כמה ימים לאחר מכן עמוס הראל ציטט ב״הארץ״ את דבריו של אייזנקוט והוסיף דברים שכתב חברו הקרוב של אייזנקוט, אל"מ (מיל') גבי סיבוני במאמר שפירסם במסגרת המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב : "הולכת ומתגבשת תפישה מעודכנת במענה של ישראל לאיומי רקטות וטילים מסוריה, לבנון ורצועת עזה. מדובר במהלומה לא פרופורציונלית, הפוגעת בליבת התורפה של האויב, כשהמאמץ לפגיעה ביכולות השיגור הוא משני. מיד עם פרוץ העימות יידרש צה"ל לפעול במהירות ובעוצמה חסרת פרופורציה לאיום ולפעולת האויב, כדי לפגוע ולהעניש בהיקף שיחייב תהליכי שיקום ארוכים ויקרים. פגיעה זו חייבת להתממש בזמן קצר ככל האפשר, תוך העדפת פגיעה בנכסים על פני המרדף אחר כל משגר… מענה שכזה עתיד לשמר זיכרון רב שנים אצל מקבלי ההחלטות בסוריה ובלבנון, שיעמיק את ההרתעה".
    כמה חודשים אחר כך הופעלה הדוקטרינה האלימה הזו ב״עופרת יצוקה״.
    עושה רושם ש״צוק איתן״ מציב כעת רף חדש לחורבן וההרס.
    האם צה״ל יוכל גם בעתיד לפעול כך או שהקהילה הבינלאומית לא תוכל לשתוק עוד לנוכח הזוועות ופוליטיקאים וקצינים ישראלים ייאלצו לשלם מחיר על מעשיהם ?
    *
    אלוף בן טען עכשיו בערוץ 2 שהוא פסל מאמר שבו הכותב השווה את מרד גטו ורשה ל״מרד גטו עזה״. מעניין אם מדובר באורי משגב שיש לו נטיה לבצע השוואות שכאלה.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      חבל שלא שיטחו את סג'עיה לפני הכניסה של גולני. כל תושבי עזה לא שווים צפורן של חייל אחד.

      אהבתי

      • אורן הגיב:

        זה דווקא לא מופנה לחז"ן. אבל איך זה שתמיד הדוחפים למהלך היבשתי הם אלה השואלים למה לא שיטחו. אולי מחסור בדמיון. צריך לסכן ציפורן של חייל (ולצערי הרבה יותר מזה), בכדי להגיע לאותה תוצאה הרסנית. אני מניח שלצבא יש עוד חלופות גרועות במגירה.

        אהבתי

    • הינשוף של מינרווה הגיב:

      לטעמי, מקריאה בטורים שפרסמו עיתונאים שונים במהלך המבצע, אורי משגב הוא הגרוע מכולם.
      או: "איך הפסקתי לפחד מהפצצה והתחלתי לבוז לאורי משגב".

      אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      הנושא של נזק אזרחי בעזה עלה בכמה בלוגים בארה"ב. כתב מי שהתחזה
      לקצין וכך כתב: הפילו לנו שלושה בנינים בניו-יורק וכמה אלפי אנשים
      נורא. הרסנו עד הייסוד שתי ארצות, (עירק ואפגניסטאן) מיליוני הרוגים פצועים שלא נספרו פלוג'ה שוטחה (טען שהיה שם). גרוע מכל, כך
      הוא כותב הפעלנו מערכת של הרס מתמשך שאחרי שנלך הכל עוד ימשיך
      להתפרק. דפקו לישראלים את הקשר לעולם. מעכשיו כל מטורף יכוון ללוד
      לתל אביב ולשדות תעופה אחרים. משהו יגיע. מה אתה רוצה שהם יעשו? חוץ מלקבוע מחיר לתרגיל כזה.

      אהבתי

    • הדסה הגיב:

      להדס
      לא ברור מה אתה מנסה לומר. רצוי לדבר קונקרטית.
      יש לך בעיה עם הרג משפחות? מתי בילית פעם אחרונה סופש עם משפחה תחת צבע אדום בשדרות? מתי פעם אחרונה הקשבת לדובר החמאס שמרצה בצורה מאד ברורה את כוונתו לשחוט אותי? או שמא אתה מאלה שמפרשנים את החמאס ויודעים למה הם מתכוונים "באמת" כשהם מדברים על השחיטה… אין הבדל מהותי בין הבלי הימין המשיחי והבלי השמאל המשיחי – אלה גם אלה מתעלמים מהמציאות ומעדיפים סיסמאות עבשות. כבוגר שלום עכשיו בחרתי להביט נכוחה ולבדוק את המציאות כמו שהיא ולא כמו שהייתי רוצה לראות אותה. והיא קשה. ולא נעימה. ולמדתי להכיל אותה. אתה מדבר על פשעי מלחמה. עצרת לחשוב מה הם פשעי מלחמה? אתה רוצה לנהל מלחמה – בה נניח נהרגים הילדים שלך – לפי חוקים של פייר פליי? בטוח? כי אני – על החיים של הילדים שלי – מזניח את כל החוקים של פייר פליי. ואתה? שומר בקנאות על החוקים? כמו בנבדל?
      אין ספק – הכיבוש מושחת ואף משחית. אין ויכוח. אבל במקרה זה ממש לא קשור. אז לא יזיק קצת לחשוב….

      אהבתי

  18. חייל זקן הגיב:

    המנהרות לאן?
    תכנית צה"ל למלחמה במנהרות הולכת ומתגלה ככשלון צבאי. ההערכות של הצבא לזמן הנדרש לסיום חיסול המנהרות הן איוולת גמורה. כדי להשאר במסגרת התוכנית שהציג לממשלה יש לצה"ל 2 אופציות. האחת הסתפקות בשטח שהוא שולט בו כעת. במקרה כזה יתבצר צה"ל במגננים שמהם יצאו כוחות סריקה ואבטחה לפירי המנהרות. בשיטת פעולה זו סופג צה"ל כ-4 הרוגים וכ-20 פצועים מדי יום לחימה. אם נניח שהפעולה תמשך עוד כ-10 ימים (כפי שצה"ל מעריך כעת) צה"ל יצא מעזה עם כ-80 הרוגים כאשר ההשג המוצהר שלו הוא ניקוי לא מושלם של מספר רצועות גבול שאורכן המשוקלל הוא כ10 ק"מ, כחמישית מקו הגבול כולו. לא רק שלחמאס עדיין תיוותר יכולת פעולה ממנהרות מהאזורים שלא נסרקו (בהנחה שבאזורים הנסרקים יש 100% הצלחה) אלא שיוכל לשקם את מערך המנהרות שלו תוך פחות משנה.
    האופציה השניה היא להרחיב את אזורי הסריקה על ידי פשיטות משוריינות כפי שנעשה כיום באופן חלקי. המשמעות היא שכל גילוי נוסף של מנהרה ידרוש זמן נוסף לשהיה והמבצע יתגלגל ללא יכולת לראות את סופו. השחיקה היומית של צה"ל לא תקטן שכן היא נשלטת באופן כמעט מוחלט על ידי החמאס. שורה תחתונה במקום להעמיד את האויב על קרני הדילמה העמיד הצבא את עצמו עליהן. את המחיר הפוליטי ישלם הליכוד לאחר סיום הלחימה כשיתברר שההשגים עלובים ביחס למחיר.

    אהבתי

    • לירון הגיב:

      מה היית עושה בנקודת הזמן הנוכחית?

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        כפי שאמרתי, אני חושב שהמטרה המוגדרת היא מטופשת, אבל בתנאים שנוצרו הייתי מבצע שני מהלכים. הראשון, מגדיל בהרבה את היקף הכח הפועל במזרח הרצועה. השני, מפנה את השכונות ליד הים מהתושבים ומכניס אוגדה משוריינת לקו החוף. לא כדי לחשוף מנהרות אלא כדי ליצור איום על מרכז עזה.

        אהבתי

        • לירון הגיב:

          נאמר שהאיום הצליח, והחמאס מעוניין בהפסקת אש, מה צריך לדרוש בהסכם?

          אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            ההסכם חסר ערך, ראה החלטת האו"ם 1701 אחרי מלחמת לבנון. ההשג האפשרי היחידי הוא הידוק המצור על הרצועה לאחר סיום הלחימה. כלומר, מעבר רפיח סגור ללא לגמרי ומצד ישראל חזרה לספירת פטרוזיליות.

            אהבתי

            • מפקדי החמאס הרגישו את המצור הצה"לי באופן מוחשי ובכל מיני איברים וחושים. הפסקת האש תאפשר מילוי מצברים ותחשוף את הציבור הפלסטיני לנתק הטוטאלי בין הראש לגוף הדואב. מי ששילם אלפיה בחודש עבור עקירת בלטות וגישה למנהרה יידרש לשלם עבור בניין ומהר.

              כרגע כל המוצהר נראה כמהלך הטעיה והכיוון ראוי ונכון. אולי התחכום שאני מייחס למצביא הציוני מופרך, מקווה שלא.

              אהבתי

            • לירון הגיב:

              אין לי אלא להסכים.

              לפני המערכה חמאס הגיע לפיוס עם הפת"ח ואמר בהזדמנויות נוספות שמעתה הטיפול האזרחי בעזה יהיה של הרשות, כמו כן, לא שולמו משכורות לאנשיו מזה 3 חודשים.

              כלומר, חמאס על סך קריסה כלכלית.

              מרגע שאבו מאזן לא העביר כסף, הם יצאו למערכה הנוכחית להשיג גסף בצורה כזאת או אחרת.

              האינטרס שלנו הוא לצאת כשמסיימים להרוס את מה שכבר התגלה, באופן חד צדדי, ולתת למצור הכלכלי לעשות את שלו.

              השאלה היא מה עושים כאשר שוב ינחתו טילים לכשנצא?

              אהבתי

        • avi הגיב:

          אפי איתם ביאושו דיבר רק אתמול על תוכנית דומה, אין סיכוי כמובן שדבר כזה יתבצע. אחרי הפגיעה הראשונה בטנק צהלי על קו החוף ידברו מי שידברו על איך זה שנותנים לטנקים ללא מעיל רוח להיכנס לרצועה ועל זה שצריך וועדת חקירה לבדוק את זה. אחרי שהטנקים יכנסו דובר צה"ל יגיד ודאי שצה"ל מנקה את החוף ושהכל מתקדם לפי תוכנית סדורה מראש ושאנחנו רק מחכים לשלב הבא.
          זה יגמר בפרסה. צהל ויוצאיו של 2014 הוא אלוף העולם במיקרו טקטיקה וכישלון גדול כשמדובר במהלכים גדולים מעט יותר והסברת המשמעות שלהם לדרג המדיני.

          מאבק במנהרות הוא עניין סיזיפי לעבודה של חודשים ואף שנים בטח לא ימים. את המנהרות שפוצצת אתמול יבנו מחדש מחר. כמו עם הטילים, למרחק ארוך יותר, ומדויקות יותר. עוד יום פחות יום, לא מזה יבוא השינוי הגדול לא שזה חסר ערך לחלוטין.
          כל מי שחי בעוטף עזה מסתכן בנפשו ובנפש ילדיו. כל האזור הזה לא ראוי יותר למגורי בני אדם, ככל שזה יובן יותר מהר כן ייטב לתושבים שם.

          אלא שכידוע המנהרות לא בונות את עצמן יש מי שבונה אותן ובו יש להילחם, תובנה שמשום מה לא חדרה לראשי הצבא והמנהיגים שלנו.
          מי יודע אולי מציון תצא התשובה למנהרות בסופו של דבר, ודאי שניה אחרי שנופתע שוב מכך שחמאס יחזור למלחמה מעל הקרקע או כל תשובה אחרת שימצא לנכון.

          נכון להיום לאחר שלושה שבועות של לחימה עדיף להתקפל וללכת. צבא שמאיים תחזיקו אותי, תחזיקו אותי עדיף שיחזור לבסיסים. כל יום נוסף של לחימה באופן הזה מיותר. הנזק ההסברתי והסביבתי גדול מהתועלת.

          אהבתי

          • הדס הגיב:

            יש שני מהלכים שאפשר לעשות :
            אפשר להזמין חברות סיניות שיחפרו סמוך לגדר תעלה צרה בעומק של 40-50 מטר מול הישובים בעוטף עזה וכך תחשפנה כל המנהרות שנחפרו בתוך שטח ישראל אל עבר הישובים.
            אפשר להניח לחמאס לרכוש לעצמו נכסים אזרחיים בעלי משמעות (נמל ימי, נמל תעופה) שיגרמו לו להמנע בעתיד מעימות עם ישראל בשל החשש מפגיעה באותם נכסים.

            אהבתי

            • avi הגיב:

              יש רק מהלך מבצעי אחד מתחייב שצריך לעשות לאור היקפו המוגבל של מבצע צוק איתן. אף אחד לא יעז להציע אותו כמובן, לא כל שכן אף דרג פוליטי לא יאמץ אותו, כי הוא כרוך בהודאה בתבוסה.

              פינוי ישובי עוטף עזה על מנת להרחיק את המנהרות מהישובים ככל הניתן. זה הדבר היחיד שניתן וצריך לעשות אם לא מתקדמים לעומק הרצועה.
              זה לא קשור לדעה פוליטית. זה פשוט מהלך הגנתי מתחייב.

              לפחות עד שלא יקרה אסון בקנה מידה קולוסלי אין סיכוי שזה יעשה.

              אהבתי

              • עקיבא הגיב:

                מי שחופר 5 מנהרות של 2 ק"מ יכול לחפור אחת של 10 ק"מ.
                שתושבי אשקלון יתחילו לארוז?

                אהבתי

                • מיכאל הגיב:

                  במהירות שבה הם משתקמים ומתחמשים נראה לי בסבב הבא הם יצאו מהבלטות בשכם.

                  הנה לכם כל הסקפטים ששואלים איך בדיוק מחברים את הגדה לעזה.

                  אהבתי

  19. שטוטית הגיב:

    כבר 40 חללים, מתחיל להזכיר את מלחמת ההתשה, נורא !
    שיר המבשר – חנוך לוין

    [האם יושבת בביתה לפנות ערב עם בתה, העומדת להתחתן]

    האם

    בשש לפנות ערב יבוא המבשר,

    בשש לפנות ערב יבוא המבשר,

    לא מן השמים ולא על סוס דוהר,

    הוא יבוא במכונית קטנה עם רופא,

    הוא ידפוק על הדלת ויאמר בקול רפה…

    הבת

    בשש לפנות ערב יבוא המבשר,

    וימצא אותי מוכנה לקראתו

    כמו כלה מוכנה לקראת חופתה,

    ובשש לפנות ערב, בשש לפנות ערב, לפני שהשמש תשקע,

    מקצה הרחוב ועד קצה הרחוב תישמע צעקה.

    [נכנס החתן המת של הבת]

    החתן

    והמלים הסתמיות שאמרתי לך

    מקבלות משמעות כבדה,
    ואת לפתע תאהבי אותי

    כפי שלא אהבת מעולם,

    אך הפנים שלי, והמלים שלי,

    והחיוך שלי האחרון,

    מתוך החיים שלך הם כבר יוצאים

    ועוברים אל תחום הזיכרון.

    האם

    בשש לפנות ערב יבוא המבשר,

    ובשש ורבע ייצא המבשר,

    ויילך לבשר בבית אחר,

    ובבית אחר אשה כבר תחכה,

    הוא ידפוק על הדלת ויאמר בקול רפה…

    הבת

    בשש ורבע ייצא המבשר,

    ויותיר אותי יושבת בקצה המיטה,

    כמו כלה עייפה לאחר חופתה,

    ובשבע בערב, בשבע בערב, אחרי שהשמש תשקע,

    מקצה הרחוב ועד קצה הרחוב תהיה דממה ריקה.

    החתן

    והמלים הסתמיות שאמרתי לך

    מקבלות משמעות כבדה,

    ואת לפתע תאהבי אותי

    כפי שלא אהבת מעולם,

    אך הפנים שלי, והמלים שלי,

    והחיוך שלי האחרון,

    מתוך החיים שלך הם כבר יוצאים

    ועוברים אל תחום הזיכרון.

    אהבתי

    • שטוטית הגיב:

      "מתוך החיים שלך הם כבר יוצאים ועוברים אל תחום הזיכרון"
      תארו לעצמכם שהמילים האלה של חנוך לוין היו פעם כמעט בגדר טאבו.
      ~~~~~~~
      40 חללים
      למעשה אנחנו במלחמת התשה כבר 65 שנה אם לא סופרים את לפני פרוץ המדינה.
      אתמול בערוץ הראשון היה דיון מעניין מאוד ואמרו שם מה שאני חושבת
      מזמן שאין פתרון: אדביק כאן כמה ציוצים/ציטוטים שלי מאתמול;
      חיים משגב ב #ערוץהראשון אומר בדיוק מה שאני כל הזמן אומרת: אין פתרון זה המצב הנתון
      ~
      ופרופ' שלמה אהרונסון אומר הערבים אומרים שהזמן עובד לרעת היהודים #הערוץהראשון
      ~
      הצדדים יטיחו אלה באלה את אכזבותיהם ואת תסכוליהם עד שיתעייפו כמו שקרה בצפון אירלנד פרופ' אהרונסון ב #ערוץהראשון
      ~
      פרופ' הנרייט דהאן-כלב מדברת על הקשר הגורדי בין ישראל לפלשתינאים על הדואליות שמייצרת את הפרובלמטיות #הערוץהראשון
      ~
      השלום לא עומד כערך בפני עצמו פרופ' אהרונסון #הערוץהראשון
      ~
      ואחרי כן חדלתי….לצייץ מהדיון הזה

      אהבתי

      • הדס הגיב:

        יוסי יונה אמר דברים יפים וגם איימן סיכסק – זה כנראה עניין דורי ויש כאן פער מהותי בין דור מבוגר שאיבד תקווה לשינוי לבין דור צעיר יותר שמסרב להשתעבד להנחה שהכל אבוד, אין מוצא ולא נותר לנו אלא להמשיך בסבבי האלימות מדי כמה שנים.

        אהבתי

        • שטוטית הגיב:

          סה"כ רוצה להגיע הביתה בשלום ורצוי עם איימן סיכסק מלך ❗
          אגב אני לא משתעבדת לשום הנחה
          אני מתניידת פעם כך ופעם ככה ופעם למה ופעם מדוע
          ורצוי עם איימן סיכסק
          🙂

          אהבתי

          • שטוטית הגיב:

            ובנימה רצינית יותר הדס,
            לאיזה דור צעיר את מתכוונת, לאלה שנטשו לברלין ולעוד ארצות
            מכיוון שחלקם הגיעו למסקנה שאין כאן עתיד,
            זה הדור הצעיר החדור תקווה?
            הדור המבוגר שעל אף ולמרות הכל נשאר בארץ המדממת הזאת

            אהבתי

    • שטוטית הגיב:

      תארו לעצמכם שגם האויבים כותבים שירים.
      ב-15/7 שיתפתי בפייסבוק שיר של משורר מעזה שלא הכרתי
      הגיע בטוויטר, שיר שהזיז לי את הקרביים ריגש אותי מאוד אפילו בכיתי
      (זה מנוקד יש מכשירים ודפדפנים שניקוד נראה כמו ג'יבריש);
      אגב אני לא סמולנית וגם לא שמאלנית וגם לא ימנית אני ריאל-פוליטיק
      שזה אומר שאני חושבת שהכל אבוד ואין פיתרון אז הנה השיר:
      נאצר רבאח מִלִּים יְשָׁנוֹת עַל מִלְחָמָה מַשְׁמִימָה נכתב ב- 14.7.2014, עזה
      עברית: יותם בנשלום

      עַזָּה, עַזָּה

      שְׁנֵי גַּנֵּי עֵדֶן לְכָל בֵּן עַזָּה:
      הַגַּן שֶׁל אַלְלָה,
      וְרַמְאַלְלָה.

      לַדָּם הָרוֹבֵץ נִמְאַס לְהַמְתִּין לְאֹרֶךְ מִלְחָמָה יְשָׁנָה, וְהַבֹּקֶר יָצָא לְטַיֵּל עַל מִדְרְכוֹת הָעִיר וְנִתְקַל בִּי. הַדָּם הַמִּתְנוֹפֵף כְּמוֹ דֶּגֶל שׁוֹדְדֵי־יָם מֵעַל מִטָּתִי רוֹמֵז אֶל הַוֶּרֶד הַקָּמֵל לְיָדִי, וַאֲנִי סוֹפֵר אֶת הַשָּׁלָל וּמְמַלְמֵל: עַזָּה, עַזָּה.

      הַרְגִיעָה נָעָה חֶרֶשׁ חֶרֶשׁ,
      וְאִישׁ אֵינוֹ אוֹסֵף אֶת הַצְּלָלִים הַמִּשְׂתַּרְגִים עַל הַבָּתִים.
      כַּנִרְאֶה שֶׁמִּלְחָמָה עָבְרָה כָּאן.

      בְּשֶׁבַע וַחֵצִי חָצִינוּ אֶת גֶּשֶׁר עַזָּה.
      פַיְרוּז שָׁרָה,
      הַנּוֹסְעִים דָּחֲקוּ בַּנֵּהָג וְהַנֶּהָג קִלֵּל אֶת הַמַּצָּב,
      הַשּׁוֹטֵר שֶׁקוֹרְאִים לוֹ עַדְלִי הוּא הַשׁוֹטֵר עַדְלִי,
      וְהַדַיָּג הַיָּחִיד נוֹתַר הַדַיָּג הַיָּחִיד.
      שֶׁבַע וַחֵצִי, לְגַמְרֵי שֶׁבַע וַחֵצִי!
      לוּלֵא הִתְעַלַּמְנוּ מֵעִקְבוֹת הַטַּנְקִים בַּאָסְפַלְט,
      מִבּוֹרוֹת הַמּוֹקְשִׁים הָעֲמֻקִּים וּמִכְּאֵב הָרֹאשׁ.
      כִּי אֶתמוֹל בַּלַּיְלָה לֹא יָשַׁנְתִּי טוֹב.

      כְּשֶׁהָרוֹפְאִים הִזְהִירוּ שֶׁיְּלָדִים הַנֶּחְשָׂפִים לְמַרְאוֹת אַלִּימִים עֲלוּלִים לְהִתְכַּנֵּס בְּתוֹךְ עַצְמָם וּלְהִתָּקֵף בְּמַחְשָׁבוֹת וְאַף בְּסִיוּטִים הֶעֱבַרְתִּי אֶת הַטֶּלֶוִיזְיָה לַחֲדַר הַשֵּׁנָה, וְהִתְחַלְתִּי לְסַפֵּר לָהֶם, בְּכָל פַּעַם שֶׁמַּתְחִילָה הַהַפְצָצָה, שֶׁהַשְׁכֵנִים מְכִינִים הָמוֹן פּוֹפְּקוֹרְן.

      הֵם הָיוּ עֵדֵי רְאִיָּה,
      הַגָּדֵר וְהָעֵץ וְהָעֵשֶׂב,
      הֶם רָאוּ אֶת שׁוּחוֹת הַפְּצָצוֹת וּפִיהֶן הַפָּעוּר,
      רָאוּ וְצָרְחוּ: הָשִׁיבוּ לִי אֶת אֲבָרַי.

      אֶת כָּל הַסַּכִּינִים הִשְׁחִיזוּ, אֶת הָרוֹבִים טָעֲנוּ בַאֲבַק שְׂרֵפָה וְזַעַם, אֶת שִׁטְחֵי הַדָּם שְׂרְטְטוּ בְּדַקְדְקָנוּת עַל הַקִּירוֹת וְעַל הַקַּרְקָע. אָנוּ זוֹרִים כָּאן מֵתִים עַל הָעֵצִים וְעַל הַמִּדְרָכוֹת, מְפוֹצְצִים אֶת שִׁגְרָתָם שֶׁל הַשּׁוֹטִים בְּבֵית הַקָּפֶה, מְמִיטִים אָסוֹן עַל פִּטְפּוּטֵי הַתַּלְמִידִים, אֶת פְּנֵי הַחֲלָלִים מָרְחוּ בְּכַוָּנָה טְהוֹרָה וְזַכָּה וְאֶת פְּנֵי הַפְּצוּעִים בְּדָם קַר הַמַּמְתִּין לָהֶם כְּבָר חֹרֶף שָׁלֵם פְּלוּס תּוֹר לְלֶחֶם, אֶת כָּל הַשָּׁלָל חִלְּקוּ, שְׂרֵפָה עַל שְׂרֵפָה וּבֶכִי עַל בֶּכִי, לֹא נוֹתַר שׁוּם פְּרָט אֲשֶׁר פָּסְחוּ עָלָיו, אַךְ בְּשִׁכְרוֹן הַחִזָּיוֹן תָּמְהוּ: בִּשְׁעַת הַקְּרָב, לְאָן בָּרְחוּ הַצִּפּוֹרִים?

      עַזָּה מַפְשִׁילָה שַׁרְוּולִים, קוֹשֶׁרֶת כִּסּוּי רֹאשׁ, מַנִּיחָה יָד אַחַת עַל הַמֹּתֶן הַכּחוּשָׁה, בְּדִיוּק עַל חוֹר הַכְּנִיסָה הַשׁוֹתֵת, וּבַשְׁנִיָּה מְנוֹפֶפֶת כְּמוֹ דֶּגֶל גַּאֲוָה, מְרִימָה שׁוֹק וּמַנִּיחָה שׁוֹק, מַתְחִילָה לִרְקֹד דֵּבְּקָה, הָרֹאשׁ מֻטֶּה קְצָת לְאָחוֹר כְּדֵי לְהַבִּיט לַשָּׁמַיִם, הֶחָזֶה מָתוּחַ כְּמוֹ מֶרְחָב הַמְּבַקֵּשׁ לָדַעַת מַה רָחְבּוֹ, רְקִיעוֹת רַגְלֶיהָ תֹּף קַמָּאִי הַמֵּעִיר אֶת הַזְּמָן וְאֶת הַפְּלִיאָה מִשְּׁנָתָם, וְכֻלָּם מִתְקַבְּצִים סְבִיבָהּ בְּמַעֲגָל וּמוֹחֲאִים כַּפַּיִם, וְעַזָּה שׁוֹלֶטֶת עַכְשָׁו בַּקֶּצֶב, אִם תָּאֵט יָאֵטוּ, אִם תְּמַהֵר יֵאָנְקוּ בְּעִקְבוֹת גְּבוּרָתָהּ, לִבּוֹתֵיהֶם יוֹצְאִים אֵלֶיהָ כִּנְשִׁיקוֹת בְּצוּרַת פֶּרַח אוֹ כְּמַטְבְּעוֹת שֶׁל כֶּסֶף, אוּלַי יְלַקְּטוּ אוֹתָם עֵינֵיהָ הָתּוֹהוֹת שֶׁל עַזָּה הַשְּׁתוּיָה, הַטַּרְזָנִית, הַיְּחִידָה. אַף אֶחָד לֹא יוֹדֵעַ לִרְקֹד כְּמוֹ עַזָּה, אַף אֶחָד.

      אִם בִּירִיָּה אָנָּא לֹא בְּפִי אֲשֶׁר הִצְמִיחַ צִפּוֹרִים, מִלִּים וּנְשִׁיקוֹת, אִם בְּהַפְצָצָה אָנָּא אַל תַּעֲזְבֵנִי לִזְמַן רַב תַּחַת הַהֲרִיסוֹת, אִם בִּטְבִיעָה אָנָּא לֹא בִּבְרֵכַת שְׂחִיָּה לְעֵינֵיהֶן שֶׁל הַיָּפוֹת, אִם בְּמוֹ יָדַי אָנָּא לֹא מִן הַקּוֹמָה הָרְבִיעִית, שֶׁאָז יַגִּיעַ הָאַמְבּוּלַנְס לְאַט בְּיַחַד עִם הַמָּוֶת. אָנָּא, אֱלֹהָי.

      אהבתי

  20. יניב הגיב:

    איזה מלכה ג'ואן ריברס, אני אוהב את האשה הזאת! אורנה בנאי תלמדי ממנה!

    אהבתי

  21. חייל זקן הגיב:

    מה תחמיץ ועדת החקירה לעניין המנהרות?.
    ספור התנהלות צה"ל בפרשת המנהרות הוא נגזרת בלתי נמנעת של תרבותו ולא היתה שום אפשרות שיתגלגל בצורה שונה. צה"ל מתמודד עם המנהרות כבר שנים רבות. שני הסיפורים הידועים הם מנהרת התופת שבאמצעותה פוצץ מוצב של צה"ל על ציר פילדלפי וסיפור חטיפתו של גלעד שליט על ידי כח שחדר ונסוג דרך מנהרה. בשנים האחרונות זרם מידע רב על עשרות מנהרות תקיפה, והנה, למרות הנסיון המצטבר והמודיעין העדכני הסיר צה"ל לפני כשנה את כוחות האבטחה שהיו ממוקמים ביישובי עוטף עזה ולפני חודשיים אף ביטל את תקני הרבש"צים באותם יישובים. מדוע מה שהיה גלוי וידוע לכל הדיוט נעלם מעיניהם של ראשי מערכת הביטחון. כדי להבין את ההווה צריך (שוב) להתבונן בעבר. ספור המנהרות דומה דמיון רב לסיפור טילי הנ.ט. במלחמת יום הכיפורים. במשך השנים בין מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים סיפק המודיעין מידע רב על בניין הכח המיצרי על פי הדוקטרינה של הצבא האדום שעבר מראשית שנות ה60 לשימוש נרחב בטילי נ.ט. התכונות ותורת ההפעלה של הטילים היו ידועות והחומר הרב אף סופק ליחידות צבא היבשה. ושוב נחזור לעבר למלחמת ששת הימים ונתמקד בשני אישים בולטים בהיסטוריה של צה"ל, האלופים ירשראל טל ואריק שרון. במלחמת ששת הימים פעלו שניהם כמפקדי אוגדות בפיקוד דרום. שרון תכנן וביצע התקפה דיביזיונית מזהירה שבה עשה שימוש בכל מרכיבי הכח שלו, חי"ר, שריון, ארטילריה והנדסה. ריכז מאמץ בנקודת פריצה ותקיפה מהאגף והוסיף תחבולה והפתעה של איגוף אנכי (מוסק). אוגדת טל פעלה בצורה כושלת תחת דוקטרינה שנודעה מאוחר יותר כקרב ש.בש. (שריון בשריון, בחמישה ביוני גדוד השריון פרץ … יהורם טהר-לב)
    קרב ש. בש. הוא המצאה של צה"ל. בכל העולם ידועות רק שתי צורות קרב עיקריות, התקפה והגנה, ונגזרותיהן, התקדמות ורדיפה ונסיגה והשהיה בהתאמה. והנה לאחר המצאת תורת הלחימה של הפלמ"ח המציא יורשו, צה"ל, צורת קרב חדשה, קרב ש. בש. האפשרות שהאויב לא יסכים להשתתף בקרב ש. בש. ויעדיף להוסיף לקרב אמצעים אחרים כגון טילי נ.ט. חי"ר, תול"רים וארטילריה כלל לא עלתה על דעתם. ישאל הקורא למה להזכיר את אריק שרון שהיה רחוק מקרב הש. בש.? ובכן, שרון מונה לאחר מלחמת ששת הימים לתפקיד ראש מה"ד והיה זה תפקידו לתחקר את המלחמה להפיץ ולהנחיל את לקחיה ליחידות צה"ל, אבל מפקד האוגדה המוכשר התגלה כגנרל חסר כישורים בכל הנוגע לבניין הכח ולפיתוח תורת לחימה והנחלתה. וכך הגענו למלחמת יום הכיפורים עם תורת הלחימה של ש. בש. שהתנפצה על מטחי טילי הנ.ט. המצריים.
    גם טל וגם שרון היו אנשים בעלי כישורים אישיים יוצאי דופן ושניהם למדו בבתי ספר גבוהים למלחמה של צבאות מערביים. אז מה מקור הכישלון? התשובה היא ששליחת קצין צה"ל בכיר לבית ספר גבוה למלחמה כמוה כשליחת יאיר לפיד ללימודי דוקטורט ללא תעודת בגרות. קציני צה"ל חסרים את התשתית ללימודים גבוהים והיא לימוד היסודות. את היסודות לומדים כמובן בבית ספר לקצינים. בית הספר לקצינים של צה"ל נולד בג'וערה ואופיו לא השתנה רבות מאז. בה"ד 1 הוא בית הספר לקצינים היחיד בעולם שאין בו ספרייה. כן, כן בית הספר לקצינים של עם הספר עתיר מטווחים אבל עני בספרים. ספרי החובה היחידים שצוער מחויב בקריאתם הם ספרי מור"ק שעשירים בבדיות וסיפורי מעשיות ללא שום ערך מקצועי. בהתאמה להתעלמות מספרים אין בבה"ד 1 סגל הדרכה מקצועי וקבוע. בה"ד 1 בנוי מגדודים ומדריכי הצוערים הם מג"דים, מ"פים ומ"מים, שבאים לבסיס זה למחזור או שניים בין תפקידי פיקוד והם לא הוכשרו כלל לתפקידם. יאמרו המקטרגים שהם בעלי נסיון פיקודי ואף קרבי, אבל זהו טיעון מטופש. נסיון בעבודת טיוח ורצפות אינו רלוונטי ללימודי הנדסת בניין. זהו צה"ל שלנו בעל הנסיון במנהרות.

    אהבתי

    • הדס הגיב:

      צה״ל לא פועל על דעת עצמו.
      חשוב לבדוק מדוע בשנים האחרונות ראש הממשלה נתניהו בחר שלא להפעיל את צה״ל נגד איום המנהרות. יתכן שהוא הקדיש את כל זמנו לנושא הגרעין האיראני ולא היה קשוב לאיומים אחרים, קרובים יותר.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        שום ממשלה ישראלית לא יכולה לצאת למלחמת מנע עקב איום משוער משום שאין לכך הסכמה פוליטית. הבעיה היא שצה"ל היה צריך להערך אחרת בהגנה עקב האיום הזה וובפועל הוא פעל כאילו האיום נעלם.

        אהבתי

        • הדס הגיב:

          נתניהו הורה בשנים האחרונות לבצע תקיפות בגבול סוריה לבנון, בתוך סוריה ובסודאן על מנת למנוע העברת אמצעי לחימה לחיזבאללה או לחמאס.
          ההשלכות של תקיפה בסוריה הן לבטח בעלות משקל רב יותר מטיפול במנהרות בסמוך לגדר. אני שוב תוהה באשר למידת הקשב של נתניהו לנושא הזה.

          אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      יא אללה יא אללה ! כל הכבוד באמת כל הכבוד.
      אני אוהב ספרים מוקף בכמה אלפי ספרים קורא בלי
      סוף. לפני שנים, די הרבה, רציתי דבר מה צבאי. סידרו
      ניירות הלכתי לספריית מטכ"ל. הייתה מול שער
      ויקטור קצת פנימה. היו כמה מאות ספרים כמה עשרות
      תקופונים מכל העולם. די עצוב אבל היה, די נקי ספרנית
      אעצ"ית יודעת דבר. עברו שנים עוד פעם הלכתי. הזיזו
      אותה לדרום הקריה, מחסן מטונף אין תקופונים, ספרים
      שהוריש מקלף. חיילת בורה כספרנית בושה וחרפה.
      בינתיים עם שותף כתבתי דבר מה ל"מערכות", בחיי.
      התקבל. גם "מערכות" סיפור עצוב עד מאוד. תראו
      עיתונים של הצבא הצי וח"א תורכי, לא מבין שפה מביט
      בתמונות.יוצאות העיניים. לפני כמה שנים מעטות לא
      מזמן לצורך אחר הגעתי לספריית חיל הים לא רע, אבל
      אין חדש אפילו לא כל הספרים הבסיסיים על לוחמה בים
      התיכון של כל הצבאות במ,ע II . באיזו תקופה מישהו שם
      קרא ספרים. רובם לא נפתחו שנים. לכמה חילות מזמן
      מזמן היו ספריות. חימוש, תחזוקה היו שם דברים טובים
      על ח"א בריטי במזה"ת. תחזוקה בצבאות שונים ועוד.
      דברים מעינים על צבא שוויץ. הרוב הושמד.
      שאלתי קרובים שעברו בבה"ד 1 לא קוראים. גם הייתי
      פעם אצל מילשטיין בבית ברמת אפעל, שמעתי מה
      שחז"ן כותב. יצאתי מהעסק מזמן חשבתי שהשתפרו,
      עצוב עצוב מאוד.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        מה שכתבתי על בה"ד 1 מעודכן ללפני שנה וחצי. אז סיים הבן הצעיר שלי את בה"ד 1. מהתאורים שלך ניתן להסיק שלא היתה מהפכה בתחום הזה עד היום.

        אהבתי

      • שואל הגיב:

        עובר אורח, כאחד שיודע לחפש ולמצוא תעזור לי בדבר מה בבקשה. איך מוצאים מידע שהופיע רק בתקשורת האלקטרונית בשנות ה-80? מהארכיון של קול ישראל נמסר לי שהם לא מצאו את מה שאני מחפש כי אין תמצית לדברי המרואיינים. אז איפה כן ניתן לחפש מידע היסטורי כזה? מה אתה היית עושה?

        אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          תודה. אמנם זה מאוחר לתרגיל כזה. בארכיון "דבר" ו JP יש
          מנגנון חיפוש טוב. בשנות החמישים שישים כמעט כל דבר שהיה
          ברדיו נזכר כך או אחרת בעיתונים. אם יש לך שם, או נושא, או
          תאריך או כל סימן תכנס לארכיונים אלו. ארכיון "הארץ" עולה
          כסף אבל אם יש תאריך אז בית אריאלה בת"א עובד. גם
          לאנשים פרטיים שעבדו בתקשורת יש הקלטות מכל מיני דברים
          או לגופים כמו ארכיוני התנועות הקיבוציות והתיזמורת הפילהרמונית.
          מי שידר? האם הוא חי? זה לא פשוט וסיכוי קטן אבל יש הצלחות
          מפתיעות.

          אהבתי

          • שואל הגיב:

            חיפשתי בכל העיתונים של אפריל 1988 ולא מצאתי. הראיון ניתן לקול ישראל ובארכיון קול ישראל אמרו לי שלא ניתן למצוא תמצית (אני לא מחפש הקלטה) של הראיון. מה עושים?

            אהבתי

        • עובר אורח הגיב:

          פעם חיפשתי משהו שאמר ליובא (אריה) אליאב
          ומצאו דבר מה באחד מארכיוני הקיבוצים.

          אהבתי

    • אחד הגיב:

      אני מסכים עם כל הביקורת על היעדר תו"ל וחשיבה ביקורתית בצה"ל של חז"ן, אבל במקרה של המנהרות כמו גם במקרה של הקאסמים ואינספור איומים קודמים, יש דפוס פעולה מאוד מוכר והרבה יותר פשוט:

      יש איום חדש -> מתחילים לחשוב איך מגינים -> עבודת מטה -> בקשה לפתרון מהאקדמיה והתעשייה -> צה"ל ומשרד הבטחון מסרבים לתקצב פתרונות "כי אין כסף" -> 20 שנה מאוחר יותר כשהאיום הופך לגדול ובלתי נסבל שופכים כסף בכמויות אדירות ומקבלים פתרון חצי-אפוי.

      זה מה שהיה במקרה של "כיפת ברזל" וזה חוזר על עצמו עם המנהרות.

      היום כולם מהללים את המנהלנים ש"דחפו" את כיפת ברזל. לא מדברים על כך שהטכנולוגיה כבר קיימת 20 שנה והאיום היה ברור, אבל בצה"ל ובמשרד הבטחון עצרו תקציבים פעם אחר פעם לטובת מימון פרויקטים אווילים כמו מרכבה 4. לא מדברים על כמה אנשים מתו בגלל העיכוב הבלתי נסבל הזה ולא מדברים על כמה אנשים מתים היום בגלל העיכוב של שנים בתקצוב פרויקט גילוי המנהרות.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        תפקידו של הצבא להתמודד עם האיומים בכלים שיש לו. ממשלה חפצת חיים תמנה רמטכ"ל שהוא סוס מרוץ שחייב ריסון (גלנט) ולא פרדה עצלה שחייבת דירבון (גנץ)

        אהבתי

        • אחד הגיב:

          תפקידו של דרג השטח לעשות את המיטב עם מה שיש כדי לבצע את המשימה, אבל צה"ל הוא הרבה מעבר ללוחמים. צה"ל ומשרד הבטחון הם גופים עם סמכות תכנון ותקצוב עצומה וזה אומר אחריות מעבר לכאן ועכשיו.

          אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            אני מסכים עם דבריך אבל כיפת מגן יצרה בקרב הציבור ציפיות לא ראליות בקשר לפיתוחים טכנולוגיים. אני לא מכיר שום פרוייקט מו"פ ברמת הסיבוך של כיפת ברזל שנעשה בזמן כה קצר, כולל בשוק הפרטי. כיפת ברזל היא היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל. הזמן האופייני לפרוייקטים כאלה בשוק הביטחוני בדרך כלל ארוך פי 3 לפחות, ראה פרוייקטי החץ ושרביט קסמים.

            אהבתי

            • אחד הגיב:

              הסיבה שכיפת ברזל פותחה בזמן שנראה כל כך קצר (מנקודת השבירה הציבורית, לא מזיהוי האיום שהיה לפני שני עשורים) היא בדיוק בגלל שהטכנולוגיה כבר הייתה קיימת. חלקים משמעותיים ממנה הגיעו מפרוייקטי החץ והשרביט.

              הציפייה הציבורית שלצה"ל יהיה מענה טכנולוגי כלשהו מול המנהרות אחרי כל כך הרבה זמן שידעו עליהן היא ריאלית לחלוטין.

              אהבתי

        • פרדה נמרצת הגיב:

          אני מוחה על הדימוי ועל ההטיה המגדרית, בשם הפרדות והפרדים שאולי לא נולדו להנהיג גייסות, אבל רחוקים מעצלנות.

          אהבתי

  22. אחד שיודע הגיב:

    גם כשקוראים את הדיווחים הלקוניים בגל"צ ובהארץ, לא ברור עד הסוף מה עלה בגורל החייל שחטיפתו סוכלה.

    אהבתי

כתיבת תגובה