גאונות הצנזורה*

yediot4.8.14haaretz4.8.14

isra4.8.14maariv4.8.14

makor4.8.14hamvaser4.8.14

הכותרות

רק בהארץ בכותרת הראשית: כ-1,800 הרוגים ברצועה.

רק אלוהים יודע למה הקצין מופיע רק בשמו הפרטי, איתן, כשתמונתו מתנוססת במלוא הדרו על פני רוב השער בידיעות ובכתבה עצמה, יחד עם הפרטים הבאים: בן 24, למד בישיבת חורב, היה במכינת קד"צ בעלי, פלס"ר גבעתי, סמ"פ תחת המ"פ שנהרג, בניה שראל, גר  בירושלים, בן הזקונים של שמחה וסוזן שעלו מניו יורק ב-1985.
בהנחה שזו הוראה של הצנזורה הצבאית הרי שעובדים בה אנשים שלא מתאימים לתפקידם (נערך, 15:43). אבל את זה למדתי על בשרי בשנים האחרונות. ואם זו בקשת הקצין אני מתנצלת בפני הצנזורה חלקית*. (נערך, 18:50)
תוספת ועדכון, 18:09: אני חוזרת על ההתנצלות לצנזורה* מהשורות שמעל. לא הנחיה של הצנזורה. הבוקר התראיינה האם בשמה המלא בגל"צ וכעת התראיינו ההורים בערוץ 2.
קטונתי מלהבין.
suzivesimha

fond2

ועל הראיון לידיעות, נו, כבר הבעתי את דעתי ביומיים האחרונים.

כתוצאה מהפעלת נוהל חניבעל נהרגו, לפי דיווחי הפלסטינים, כ-130 בני אדם באזור.
עמירה הס עם דיווח ממחנה הפליטים שבורה ברפיח.
הטקסט של פרספקטיבה, האתר שמטרתו לבקר את עיתון הארץ, מגוחך ברמות חדשות. הטענה: למה הס לא תיארה את כל הקונטקסט של הלחימה ברפיח וכל מה שפקד אותנו.
טוב, לא יכולהיות שאתם כל כך אטומים, נכון? הסיבה שהס לא כתבה היא שדבריה לא מופיעים בחלל, אלא לצד שאר הכתבים שהתייחסו לזוועות רפיח מכל האספקטים הקיימים. מה, באמת לא הבנתם? אלוקים.
עמוס הראל:

לאורך הפעולה הקרקעית הצביעו סקרי דעת הקהל על תמיכה ציבורית נרחבת בהרחבתה. ללחץ הצטרפו גם שרים, פרשנים וגנרלים בדימוס שעברו להתגורר באולפנים בימי המלחמה. אבל ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל הסבירו שמדיניות ביטחונית אינה תוכנית ריאליטי וכי כיבוש השטח הבנוי ברצועה אינו משרת את האינטרסים הביטחוניים. בכיר במטכ"ל העריך אתמול שאילו נדרש צה"ל לכבוש את הרצועה היתה המשימה אורכת "עשרה ימים עד שבועיים", אך אחריהם היה נזקק לעוד שנה לפגיעה מכרעת ברשתות חמאס. זו לא המשימה שניתנה לנו, אמר.

בן כספית במעריב מאוד מאוכזב. מאוד מאוד מאוכזב. לא תהיה הסדרה עם חמאס, הוא מכריז.

דניאל סיריוטי ולילך שובל מדווחים בישר"ה על ההרס ברצועה. אולי כדאי שפרספקטיבה יעמידו גם אותם במקומם.
שישה מכתבי ישר"ה על ההסדרה החדשה ברצועה ש"תשנה את המציאות". זו הכותרת. מהי ההסדרה החדשה? אין לי מושג. אולי לכם יש?
אה, הבנתי: "נפיק לקחים", "פירוז", "מלחמת התשה, שום אופציה לא ירדה מהשולחן", "לתושבי עוטף עזה יהיה יותר טוב". חי נפשי המטולטלת. ככה כתוב.

טבלת המתים.

דעה אחרת על המנהרות (אמיר אורן, הארץ):

לדברי הקצין, העוסק בסוגיית המנהרות זה חמש שנים, בתפקידים מרכזיים בצה״ל, אין כל ודאות שההשקעות בחיפוש מענה טכנולוגי־מבצעי למנהרות החודרות מעזה לנגב יניבו תוצאות מיטביות. מחקרים, פיתוחים, רעיונות – הכל קיים, וזה שנה וחצי גם כסף רב יותר, אך סיכויי ההצלחה אינם ברורים. וזאת, מוסיף הקצין במפתיע, הבשורה הטובה, כי אם תוצג סוף־סוף מערכת בשלה, עוד עלולים לרכוש אותה.
וזה רע? כן, לדעת הקצין, כי זו תהיה הורדה לטימיון, או פשוטו כמשמעו למעבה האדמה, של מיליארדים רבים הנחוצים לשימושים צבאיים (ואחרים יאמרו, אזרחיים) תכליתיים יותר. האומדנים מתמצעים סביב 100 מיליון שקלים לקילומטר. 65 קילומטרים שווים, בחשבון זהיר, 6.5 מיליארד; ויש המציעים להתכונן ל-10 מיליארד, לאור ניסיון החיים בתוכניות פיתוח והצטיידות.

היסטוריונית, מומחית לענייני ערבים לפלסטינים (לא פרשנית צבאית חלילה, כפי שהיא מעידה), ד"ר רונית מרזן מאונ' חיפה, התראיינה לא פעם במהלך המבצע. הנה ראיון איתה מ-24 ביולי בערוץ 2. "חייבים להקשיב לשיח הפיוס הפלסטיני… ולנסות ליצור רשות פלסטינית חדשה שתילחם באיום הג'יהאדיסטי… זה האיום היום על מדינת ישראל, הסלאפיה, הג'יהאדייה, הקוראת תיגר על ממשלת חמאס ברצועה… אנחנו חייבים לעשות את הניתוק הזה, להשיב את חמאס אל הדרך המדינית כפי שהיא רוצה ללכת בה ולא לדחוק אותה חזרה לחיק הארגונים הג'יהאדיסטים".

ד"ר מרזן התראיינה אתמול בקירשנדון (דקה 26:22), הסבירה שוב שההנהגה הישראלית חייבת לשנות את המנגינה, וחלקה על הנחות נתניהו וירון לונדון כאחד. אני לא יודעת למה אי אפשר פתאום להטמיע את התוכנית, אחרת הייתי מכריחה אתכם לצפות. למעשה גם עכשיו אני מכריחה אתכם.

כתוספת לד"ר מרזן, ד"ר אסף שרון על הקץ לאשליית ניהול הסכסוך. אם צריך לקרוא כתבה אחת על מה הוביל למה ואיך הגענו עד הלום, הנה היא. כתבה שתסיר את האבק ואת ערפל הקרב מעיני כל.

חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון ב-12 ביוני סיפקה לנתניהו הזדמנות נוספת לפעול נגד הסכם הפיוס ולהשיג בכוח את מה שלא הצליח להשיג בדיפלומטיה – או כך לפחות חשב. מיד לאחר החטיפה מיהר ראש הממשלה להטיל את האחריות המלאה לפעולה הרצחנית על הנהגת חמאס. זאת על אף שהארגון הכחיש כל מעורבות. ראש הממשלה, מצדו, הכריז כי בידי ישראל “הוכחות חד-משמעיות” לכך שהארגון אחראי לחטיפה ואף הבטיח להציגן. עד כה לא הוצגה שום ראיה לכך, ובשבוע האחרון אף מסר דובר משטרת ישראל לרשת הבי-בי-סי הבריטית – ולא לציבור הישראלי – כי החטיפה בוצעה על-ידי תא בודד שלא פעל תחת הנחיה מרכזית של הנהגת חמאס.
על אף כל זאת, בכל התבטאויותיו בימים שאחרי החטיפה הקפיד נתניהו לא רק לתלות את האשם בחמאס, אלא גם לקשור את האירוע לפיוס הפלסטיני בקשר סיבתי. “האירוע הזה ממחיש, לצערי, את מה שאנו אומרים חודשים ארוכים”, הצהיר נתניהו. “הברית עם החמאס מביאה לתוצאות קשות ביותר”. אם כך, לא רק חמאס אחראי אלא בעיקר הפיוס איתו. בהוראת נתניהו פשטו כוחות צה”ל על מוסדות חמאס בגדה, ובהם גם מוסדות הרווחה של הארגון, ועצרו מאות מראשי התנועה ופעיליה. ב-1 ביולי הודיע נתניהו: “כבר עצרנו מאות מפעיליו של חמאס, סגרנו עשרות ממוסדותיו, הרסנו בתים, ועוד ידנו נטויה”.

עו"ד מיכאל ספרד על ההתנערות הישראלית מפשעי מלחמה.

אמא של הדר גולדין

מה אתם יודעים על משפחתו של הדר גולדין, כלומר על הוריו?
הנה ההרחבה הנאה של עופר אדרת בהארץ על אבא של הדר, ד"ר שמחה גולדין:

ד"ר גולדין הוא היסטוריון מומחה ליהדות אשכנז מאוניברסיטת תל אביב וגם יו"ר ועדת מקצוע היסטוריה במשרד החינוך. הוא כתב לפני כעשור ספר העוסק בתופעת המוסרים את נפשם על קידוש השם. בספר "עלמות אהבוך-על-מות אהבוך", שיצא לאור בהוצאת כנרת זמורה ביתן ב-2002, הוא עסק ב"מרטירים הנוצרים, השהידים המוסלמים ומקדשי השם היהודים", המהווים  "חידה המעוררת תהייה ומבקשת הסבר". בין היתר, מתאר הספר את השהיד המוסלמי, המת על אמונתו במהלך מאבקו בלא-מוסלמים, את המרטיר הנוצרי, שהחל את דרכו במאבק מוות על אמונתו, ומשם יוצא לבחון אלו גורמים עיצבו את דמות מקדש השם היהודי, וכיצד חינכו אותו להתנהגות זו. הוא עושה זאת תוך קריאה במקורות העבריים. גולדין הוא מרצה בכיר להיסטוריה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. ספר נוסף פרי עטו נקרא "הייחוד והיחד – חידת הישרדותה של הקהילה היהודית", וראה אור ב-1997. בכובעו כראש המחקר לחקר התפוצות באוניברסיטה, הוא ניהל ב-2010 סדנה על מחקר המצבות בהיסטוריה של עם ישראל בתפוצות. בין היתר, עסקה הסדנא בהשתקפות שיח החיים על גבי מצבות המתים.

בישר"ה גם מקפידים (אתמול) לקרוא לגולדין בתוארו, ד"ר גולדין, ואילו אימו של החלל נקראת סתם "חדווה" (וגם בידיעות ובמעריב). ובכן, לא חדווה, כי אם לאה, כפי שפירטו נכון ב-ynet.
גם במעריב מתואר ד"ר גולדין, ועל האם נכתב רק שאמרה "הוא נשלח להגן על עזה ואני דורשת ממדינת ישראל שלא תצא מרצועת עזה עד שתחזיר את הבן שלי הביתה. דורשת ממדינת ישראל לא להפקיר את הילד שלי". בדיווח מההלוויה נעלמה האם לגמרי.
בדיווח מההלוויה ב-nrg: "ד"ר שמחה וחדווה". אוי הרשלנות.
בוואלה יש טוויסט בעלילה: חדווה וגם לאה, כך נקראת אמו של הדר.
בסיקור ההלוויה בהארץ לא מוזכרת האם כלל. גם כיתוב התמונה, בו מתחבק שר הביטחון עם מישהי אינו נכון. זו לא אמו של גולדין. ושוב יש תזכורת למפעלות האב הד"ר.

imagoldin
abagoldin

הבוקר בידיעות לא מוזכרת אמו של גולדין כלל.
במהדורת הארץ מהיום מוזכר שהדר למד מאמו האלמונית לתפור.

אז הנה קצת גם על אמא, ד"ר לאה גולדין, ד"ר למחשבים, ראש המחלקה להנדסת תוכנה בפקולטה להנדסה בשנקר. הייתה שותפה בפרויקט למחשוב המידע של חקר הסרטן באוניברסיטת UCL באנגליה.
מילה לא נכתבה עליה, וגם בשמה טעו.
ערך בוויקיפדיה על ד"ר לאה גולדין שצץ אתמול ומאמרון שכתבה למארקר.

מנהרות/ חללים/ בתי חולים

מירון רפופורט מספר איפה נמצאים פתחי המנהרות.

מסתבר שפתחי המנהרות שמהם יצאו אנשי חמאס בעוטף עזה רחוקים למדי מהקיבוצים. פתח המנהרה שעל פי התקשורת יועד למתקפה על גן ילדים בעין השלושה נמצא ארבעה וחצי! קילומטר מהקיבוץ.

איך קובעים את מותו של חייל בהיעדר גופה.

קראו את הכתבה הלא תיאמן (בעצם הכי תיאמן, מה אני מקשקשת) של רוני לינדר-גנץ (קרובה של?) על בתי החולים המתקוטטים על פצועים ממבצע צוק איתן. כו-לם רוצים שיגיעו אליהם. מצד אחד באמת מדובר בחלק מהגאווה הלאומית ומהמשלוח המטופש של תחתונים, גופיות ועוגות גבינה, המשתלבות פה עם כירורגיה, אורטופדיה ומחלקת כוויות, ומצד שני, זו הרי הזדמנות פז, וסליחה על הציניות, לחשיפה תקשורתית ולגיוס תרומות.

משתכשכים בביצה

אבישי עברי וטל שניידר נפרדו. הפלוג יחזור להיות הבלוג של טל בלבד.
אבישי כתב פוסט פרידה (רבאק, "סוף הקיץ"? איפה אתה חי, אבישק'ה)

פדיחות קשות בקמפיין הישראלים של וואלה!. בעיקר הורסת תגובת האתר:

השימוש בפרצופים אמיתיים מוגבל בשל זכויות יוצרים והסכמת הגולשים לשימוש בתמונה שלהם, בכיתובים על גבי הפרסומים השונים, בעמוד הפעילות ובתמונות שנבחרו יש ייצוג לכל הפלגים בחברה הישראלית וזו מטרת הקמפיין. אנחנו לפני השלב השני של הקמפיין ובו ביקשנו את הסכמת הגולשים לשימוש בתמונה שלהם, הקריאייטיב יוחלף בקרוב.  

רגע לפני פירוק רשות השידור מונה זליג רבינוביץ' [עד כה "עוזר למנכ"ל"] למפיק אולפן שישי יומן, כמובן. מחטף? מחטף.

מי ממלא את הקשקשת הטלוויזיונית (נתי טוקר) וכמה נשים יש ביניהם. במחשבה שנייה: אולי מוטב באמת שנשים לא יצטרפו לבלה-בלה.

מבין רשימת החשודים בפלילים, בניהו הוא אכן הכוכב הבלתי מעורער של הערוצים בזמן המבצע, עם 21 הופעות – 11 בערוץ 2, שלוש בערוץ 10 ועוד שבע הופעות בערוצים אחרים. נחקר אחר באותה פרשה, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הופיע פעם אחת בערוץ 2 ופעם בערוץ 10, ועוד פעמיים בערוצים אחרים.

movilim

movilot

לידיעת התחקירנים. כותבת חברת פייסבוק:

יש לי חבר ערבי בעל כושר ביטוי מעולה ודיעות מאוד מוצקות ופרו ישראליות שמעוניין לקחת חלק בהסברה לטובת ישראל דווקא ובמיוחד בימים אלה. מישהי מכירה/ יודעת עם מי אפשר לדבר בעניין?

יש עורכים בבית?

לידיעת עורכיו של רונן דורפן: אבו דאבי אינה קטארהכותרת, "הפייר פליי הקטארי,". במשנה: "המיליארדרים מקטאר מצפצפים", אבל בכתבה מדובר על אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות הערביות, נסיכות נפט אחרת במפרץ.
(תודה לדן בנזי).

שער ידיעות, בקטנה: ההפניה לכתבה על הקצין האמיץ היא לע' 8, אך היא מופיעה בע' 10.

כדאי מאוד שידיעות יתעשת עם סיפורי המלחמה. כפולת האמצע היא על בובות של סמי הכבאי ואלכס, האריה מהסרט מדגסקר, שליוו את רס"ן צ' בעזה. הוא צילם את הבובות בכל מיני אתרים שם ושלח את התמונות לבנו בן השנתיים. אקט יפה מאוד של אבא יצירתי, אבל כתבת שני עמודים בעיתון? ברצי?
sami

לפני פיזור

ברכת ולווט ללוחם היחיד (כנראה) מקרב מגיבינו, captain beefheart שחזר בשלום למשמרתו בתגבובים.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

244 תגובות על גאונות הצנזורה*

  1. מעלי הגיב:

    אם הבלוג ישאר עד הערב, הוא ישבור את שיא כמות המגיבים!

    אהבתי

  2. אסף כ"ץ הגיב:

    "הפתעה" – וולט מתעלמת ממה שלא נוח לה
    הטענה המרכזית של פרספקיטיבה כלפי הס היא פשוטה – הפיכת דברי החמאס ל"כזה ראה וקדש". לא עולה על דעת הס להביע שום פקפוק כלשהו בטענות הפלסטיניות והיא מציגה את דעתם כאמת האובייקטיבית היחידה.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא נכון:

      1. טקסט של אלף מילה מאת עמירה הס מצליח להתעלם מכל קונטקסט, רקע או כרונולגיה לגבי פעולת צה"ל ברפיח
      2. רק דבר אחד היה חסר: מה שקדם למתקפה של צה"ל – הפרת הפסקת האש מצד חמאס על ידי הריגת שלושה חיילי צה"ל וחטיפת גופתו של אחד מהם
      3. למה להדהים את קוראי 'הארץ' על ידי השמטה של כל רקע, הסבר או קונטקסט להימצאותם של חיילי צה"ל ברפיח?
      4. 700 מילה מזעזעות על פשע המלחמה הנורא של צה"ל, ואף מילה או רמז להריגת שני חיילים וחטיפתו של שלישי.

      אהבתי

  3. אורן הגיב:

    מצפה לראות מה הורביץ יכתוב על זה. עבר לא מעט זמן מאז שהחסידות הביאו אותי לפה, אך עדיין לא הצלחתי להתחבר להומור הישראלי.

    אהבתי

  4. אורן הגיב:

    אתמול היתה כאן ליה ומקורותיה העלומים יותר, וטענה שמלבד הקצוות, עזה וביחוד עזה סיטי, הם ממש ניו-יורק (רק בלי חשמל, מים, סלולרי והרבה פחות היפסטרים).
    הנה מפת נפגעים מעודכנת חלקית.

    אהבתי

  5. שורלק הגיב:

    השם הוא חדווה לאה גולדין,
    חבל ששוב ושוב יש ביקורת לא מבוססת.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      חבל ששוב ושוב אתה לא נכנס לקישורים. למשל לראות איך היא חותמת על מה שהיא כותבת, או איך היא מופיעה במקומות עבודתה. מאוד חבל.
      הביקורת על השם היא הבוטן שבסיפור, אם לא שמת לב.

      אהבתי

  6. י-ש-ר-א-ל י-ש-ר-א-ל הגיב:

    מאתמול, כמעט 50,00 צפיות.
    י-ש-ר-א-ל י-ש-ר-א-ל.

    אהבתי

  7. הודעה חשובה מאוד הגיב:

    הפוסט היום מעולה שבמעולים. התגובות היו מתרבות כמו ארנבונים, מלל לא חשוב.
    מומלץ קודם כל לקרוא את הפוסט, אחר כך אפשר לדגום מעט תגובות עם אווטאר של המפרי בוגארט. אם תקראו את הכל, תאבו את החשק להיות ישראלים, אפילו אם קוראים לכם ינון מגל.

    אהבתי

  8. ח נ ביאליק הגיב:

    טרקטור?
    מחפר גלגלי, באגר גלגלי,
    אבל למה להתאמץ?

    אהבתי

  9. עומר מן הגיב:

    לידיעת וולווט: הצנזורה כנראה הבינה שמיותר להסתיר את שם המשפחה של הקצין איתן. זה עתה הודיעו בערןץ 2 שמיד יראיינו את הוריו משפחת פונד.

    אהבתי

  10. ביאליק הגיב:

    תושבי רפיח כבר שרים את שיר הניצחון,
    פזמון יש,
    בתים איין.

    אהבתי

  11. עומר מן הגיב:

    האיסלם הפוליטי החף מפשע נלכד ב"תאונת דרכים".

    אני קצת מבולבל מהתגובות כאן. למי שלא צפה בסרטון שהבאתי: רואים בבירור השתוללות אלימה של נהג הטרקטור שנוגח שוב ושוב באוטובוס עד שהוא הופך אותו, וזה אחרי שהוא דרס למוות בכוונה יהודי בן 25.

    אהבתי

  12. השכלה כללית הגיב:

    1,לא היה מחבל מתאבד(באירוע פלס"ר גבעתי.)
    2,ישראל לא ירתה על אונר"א.! גם הילדה, זאת תמונה מזוייפת.

    אבל מה זה יעזור מול כל השמועות.

    אהבתי

  13. אורן הגיב:

    בין הקיטש והפטפטת הריקה בישר"ה קפצות שתי מילם בטורו של דן מרגלית – "מלחמת 48". יכול להיות שמרגלית הוא קודם כל פוסט ציוני.

    אהבתי

  14. עומר מן הגיב:

    הנה סרט פיגוע הדחפור שצילמו ערבים (שומעים אותם מדברים) שלא מופיע באתרי החדשות.

    צפו בנהג הירוי מנסה להפוך את האוטובוס כמה פעמים, ואחר כך קיראו את הכתבה בYNET

    גורם המכיר היטב את משפחתו של מוחמד נאיף ג'עאביס, שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים שבו נהרג אדם אחד, טוען כי לא היה לו קשר לחמאס, לג'יהאד או לארגונים אחרים: "זו תאונת דרכים, המשטרה פעלה בפזיזות"

    אהבתי

    • עוד הבעם בזיזות. אחרי גירסת הראפ ל'קוף תעשה ביגועים' הבינו הנאורים בטמקא שגורל הארץ נחרץ ומיהרו להחליף דיסקט. הפעם קבעו שמדובר בפיגוע במקום חשש לפיגוע ועוד בטרם "התבררו הפרטים". ההגיון הנאור תמיד קשור לכיס.

      אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      אין הרבה צדיקים בשבט הסוואחרה המאכלס את ג'בל מוכאבר

      אהבתי

    • עומר מן הגיב:

      יכול להיות שה"גורם המכיר היטב את משפחתו" הוא אותו מוחמד ג'עביס שהתלונן לפני חמש שנים למאקו על היחס לטרקטוריסטים בעקבות פיגועי הדריסה:

      35 טרקטוריסטים הגיעו הבוקר לחניה באיצטדיון טדי למחות על הקשיים העולים מעבודתם בשל פיגועי הדריסה בירושלים. "אנחנו מפחדים שאם חס וחלילה תהיה תאונה, יהרגו אותנו ישר בלי לשאול שאלות", מספר מוחמד ג'עביס, תושב ג'בל מוכבר ואחד ממארגני ההפגנה לחדשות 2 באינטרנט.

      אהבתי

  15. ברטה הגיב:

    אני מנחשת את מקור הטעות של וואלה בשם האם השכולה – לאה.

    אהבתי

  16. ברטה הגיב:

    צפי סער באיחור מה מתנפלת על א.ב. יהושע כמוצאת שלל רב.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למה באיחור? יש לה מדור קבוע שיוצא במועד קבוע.
      הראיון עם יהושע הופיע ביום שישי. היום יום שני.
      איפה האיחור בדיוק?

      אהבתי

      • ברטה הגיב:

        הייתה צריכה לצאת במהדורה מיוחדת לכבוד המאורע. א.ב. יהושע לא מבין איך כל זה נפל עליו. לא שד עדתי, לא פלסטינים- סרבניות ילדים! געוואלד!

        אהבתי

        • ברטה הגיב:

          בצרוף מקרים קיבלתי במייל הזמנה לערב ספרותי עם א.ב. יהושע לרגל צאת ספרו "ניצבת" שגרם למהומה. יהיה מעניין לשמוע איך הסתבך עם המג'ונדרות. הפגישה הקודמת (בבית פרטי)עם צאת ספרו הלפני אחרון התחילה בחשדנות והתנשאות מצידו כלפי הקהל שהפשירו כשנוכח לדעת שלפניו קהל איכותי (כן ,כן)שהגיע מוכן ומעודכן והתנהלה שיחה מפרה ומעניינת.

          אהבתי

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ד"ר רונית מרזן מצטרפת לקמפיין המחנה והפרשנים שמציירים את הערבים ברוח צה"לית:
    יש מתונים, יש טרוריסטים ויש את חבורות האללה יוסתור.
    רוב המומחים 'פילגו את הפלגים' באופן הבא:
    אבו מאזן והפתח- מתון ורחב.
    חמאס – ארגון עממי סורר, צר וקנאי.
    אל קעידה, דעאש, ג'בהת ושאר החברים- זרם זוועות ואללה יוסתור.

    המחנה והפרשנים שמציגים את הפיצול התלת ראשי מחזקים את עמידת המוצא הערבית במשא ומתן עם ישראל. אותה עמדה שלא השתנתה במאה האחרונה במילימטר. אחד מהפרטים הזניחים שהיסטוריונים ומומחים נוטים לפספס. עמידת המוצא במבט זהיר מתחת לחיתול של היישות הצעירה:
    אנחנו פלגים ולא מקשה אחת.
    כרגע, אנחנו עומדים בלחץ ושומרים עליכם מקיצוניים בהרבה.
    אם לא תעשו כרצוננו -נשחרר את הסכר.

    הציבור מוזמן לטבול בפלגים השונים מכל הכיוונים להרגיש את הבדלי הטמפ' והמורכבוית העדינות ולהתרשם מאיכות המים בעצמו.

    הפלג "המתון". חבורת הפת"ח המזקינה דוגלת בתורת השלבים ועדיין שוללת את קיומה של ישראל. המקשה המתונה שותה אוכלת ונושמת תרבות שיהדיסטית שגיבוריה ניסו או הצליחו לרצוח אזרחים חפים מפשע. המקשה לא עוסקת רק בחינוך, היא מממנת את השהידיזם הגזעני במשכורת חודשית ומעצימה את השהדיזם בתרבות. השחיתות הארגונית היא לחם חוקה.
    סימן למתינות: "תראי רותי, הם לא מזוקנים ואובמה מדבר איתם".

    הפלג העממי, "הקנאי". אלה לקחו את השהדיזים צעד אחד קדימה ובמקום להלל ולשבח את מות הקדושים ולשלם למשפחות שנפגעו מסיכול נסיונות הרצח בנו בתמיכת האוכלוסיה ארגון שמטרתו איננה השמדת ישראל כמקובל לחשוב- אלא מיצובו כמוביל השהידיזם הפלסטיני בפועל ובמעשה. גם כאן, שחיתות שלטונית העשירה את אלה שצרחו "מוות בכל מחיר ואין לנו זמן לתורת השלבים, אינעל רבקום".
    סימן עממי: "אבל רותי, למרות שיש להם מנהרה בכל בית בסג'עיה" אפילו הקטארים והאירופאים מדברים איתם".

    פלגי הזוועות, חבורות "אללה יסתור". אלה מצהירים שרוצים שלטון מוסלמי על כל העולם ובאידוי היהודים שהעזו להתיישב על אדמת הוואקף. כמו הקנאים העממיים הם נלחמים בכל מי שמסרב להילחם או לתמוך במלחמתם ומפר את הלכות הדת. התעשרות עדיין לא אבל בזיזה כן. הקשר לאוכלוסיה המקומית קלוש.
    סימן קיצוני: "רותי נשבע לך, הקטארים, הסעודים ואפילו הממשל האמריקאי מממנים אותם".

    כדי לאמוד על ההבדל בין הפלגים נחזור למעיין העתיק וכאן יא מכאן משתקפת היסטוריה מלבבת. במרד הערבי הגדול עוד לפני הכסאח בין הפתח והחמאס, הרבה לפני אל קעידה וטרם הקמת היישות הציונית נרצחו יותר מ- 5,000 ערבים לעומת 400 יהודים.
    ולמה נרצחו הפלחים והסוחרים? הרי לא היו אחים מוסלמים ואיראן היתה דבש והפלגים נשאו רק את שם החמולה.
    נרצחו בגלל שלא שילמו, הלינו או סעדו את גאווה ההתקוממות הערבית-מוסלמית. והיו גם הלאמות החרמות ואונס כנקמה- בדיוק כמו היום בפלגים שבמצרים ובסוריה. גם עריפת ראשים.
    וזה הרבה לפני ששמענו על הפלגים השונים, כן?
    האללה יוסתור נבע אז כדי להשיג עמדת זינוק טובה לקראת עזיבת האנגלים וכמוביל דתי יאפשר לפלג לזקוף את סילוק יהודים עם המוסר האירופאי ולצבור כבוד ומשם ואת השלטון. להיסטוריונית כדאי לזכור שאל חוסייני לא היה סלפי או ג'יאהדיסט. בסה"כ ראש חמולה, בדיוק כמו החמולות שמנהלות את החיים בעזה.

    מאחורי ההבדלים "המהותיים" בין הפלג המתון, הקנאי ופלג האללה יוסתור שמנסים הפרשנים לצייר מסתתר הרבה דימיון.

    גזענות ואנטישמיות? – צ'ק.
    סירוב לנוכחות יהודית בא"י (אדמת וואקף)? – צ'ק.
    מימון ותמיכה בשהידיזם?- צ'ק.
    ניצול אוכלוסיה חלשה וחיסול מי שחושב אחרת? – צ'ק.
    חופש וזכויות אזרח לאוכלוסיה כאיום שלטוני? – צ'ק.
    רדיפת מיעוטים (נוצרים, הומואים, לוקים בשכלם)? -צ'ק.
    הרג ברוטאלי וחסר רחמים במאבק על מקורות מימון? – צ'ק.
    אף פלג לא מקבל את מרותו של פלג אחר? – צ'ק.
    אידיאולוגיה מוסלמית כצידוק מוסרי לעוולות מלמעלה? – צ'ק.

    הצורך לתת בהם סימנים נועד לא רק כדי להעצים את ההבדל בין הפלגים אלא להדגיש את האיום מהפלג הקיצוני יותר (שתמיד נוכח בסביבה). שתיק הפחדה או טרוריזציה בעגת המכירות הבטחוניות. אותה טקטיקה מאותם פרשנים שהאשימו את ביבי באיום האיראני.

    הסכנה למחנה השלומאי עצומה. אם הציבור יסיט את מבטו מקוספציית הפלגים ויחזור להתבונן בנביעה עצמה המתן ומתן יחוסל אלקטוראלית ואיתו המשרות, המימון האירופאי והאמונה. מכאן הדחיפות להתראיין ולהסביר את הפלגים ממש עכשיו. פן יתבסס הסכם עם הפלג "הקנאי" שלא יכלול את הפלג "המתון" ומבלי למסור את יהודה ושומרון כחלק מהסדר "כולל" (שלא כולל אף פעם את כל הפלגים).

    אהבתי

  18. ירון נוי הגיב:

    אמיר אורן כותב בהארץ "לדעת הקצין, זו תהיה הורדה לטימיון, או פשוטו כמשמעו למעבה האדמה, של מיליארדים רבים הנחוצים לשימושים צבאיים (ואחרים יאמרו, אזרחיים) תכליתיים יותר".
    מזכיר לי את הטיעונים הצבאיים נגד פיתוח כיפת ברזל. זה מראה עד כמה הקצינים הבכירים חכמים.

    אהבתי

    • avi הגיב:

      בהחלט מזכיר את הטיעונים נגד כיפת ברזל אבל הבעיה היא לא אם הקצינים חכמים או לא. צריך לדעת מה לשאול אותם ואיך להפעיל אותם. הצבא ובכיריו בהכרח יתנגד להוציא מיליארדים שיבואו על חשבונם ועל חשבון כספי ההצטיידות העתידית שלו בנשק. אל מי נראה לך יבואו בטענות במלחמה הבאה על כך שלא סיפקו את הסחורה או לא הגנו על החיילים מספיק טוב. תפקידו של הצבא לנצח במלחמות ומכאן יגזור תמיד הפיקוד הצה"לי את סדר העדיפויות שלו.

      ההחלטה על גודלה של השקעה לגילוי המנהרות צריכה להיות בידי הדרג האזרחי והיא שם. הצרה היא שלא פעם מעדיפים לגלגל מי שמעדיפים את האחריות לצבא או ליועצים.
      ראש קטן מסתבר לפעמים גם צרה של מנהיגים ולא רק חפש"ים.
      מי שמחפש תשובות צריך לחפש אותן בקשר ובהנחיות של שר הביטחון למשרד הביטחון. להגנתם אפשר לציין את הפתרונות המאוד יצירתיים שמצאו בעניין המימון של כיפת ברזל אבל אפילו שם גם הכסף וגם הקשב מוגבלים מסתבר.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        תרגיל בחשבון: מספר ההרוגים הצפוי ללא כיפת ברזל היה כנראה פי 10 ממספר ההרוגים עם הכיפה. כמה זה?
        ההצלחה העיקרית במבצע זה היא של פיקוד העורף שעשה עבודה מצויינת. ההתמכרות לכיפת ברזל סיפקה לצמרת המדינית/צבאית תרוץ מצויין להתחמקות מביצוע חובתם העיקרית והיא הפסקת ירי הרקטות לישראל. כך, החיפוש אחר פיתרון טכנולוגי לזיהוי מנהרות מסתיר את הליקוי העיקרי והוא המנעות הצבא מלספק פיתרון מבצעי עם האמצעים שבידיו לאיום שהיה עליו (לטענת הצבא) מידע רב.

        אהבתי

        • מעלי הגיב:

          תקשיב חז"ן: אם שב"כ ו820000 היו באים אליך ואומרים:"אין בעיה עם המנהרות!כל כניסה ויציאה מהמנהרות אנחנו יודעים עליה! אנחנו מרושתים ב100% בתחום המנהרות!"
          מה היית עושה?
          ישן בשקט כמו שכולם ישנו!
          זה הוא!

          אהבתי

  19. ירון נוי הגיב:

    רביב דרוקר כתב בבלוג שלו "למה תכנית תחקירים עולה רבע מריאליטי והאם הייתה יכולה להביא רייטינג דומה?" והפוסט נעלם. מישהו יודע לגלות אותו?

    אהבתי

  20. avi הגיב:

    תיקון קטן למען ההיסטוריה והדורות הבאים, וגם סתם למען הסדר הטוב והדיוק הכרונולוגי:

    כתוצאה מהפעלת נוהל חניבעל נהרגו, לפי דיווחי הפלסטינים, כ-130 בני אדם באזור

    130 ההרוגים הם תוצאה של הפרת הסכם הפסקת האש מצד החמאס ותגובתנו לחיסול שלושת חיילינו וחטיפת אחת מהגופות. לאחר מכן הופעלו הפקודות שהופעלו. הבדל קטנטן כנראה, יטענו מי שיטענו, אבל בכל זאת הבדל אני חושב.

    אהבתי

    • אורן הגיב:

      אבי צודק, לא מן הנמנע שמדובר היה יותר במסע נקמה מאשר הפעלת נוהל חניבעל. ההפצצות המשיכו גם כאשר הובן שכנראה נפגע קטלנית.

      אהבתי

  21. אורן הגיב:

    לא היה לי ספק בנכונותו של כל מה שאברי גלעד מפרסם בפייסבוקו או מדקלם במילתו האחרונה. אך להפתעה כזאת לא ציפיתי:
    הנהלת רשות השידור חפרה מנהרה לנווה אילן ומינתה את זליג רבינוביץ למפיק אולפן שישי. רעיון מצויין, במקום מחאה רפה בשלטי קרטון, להפתיע את רוני דניאל מהעורף.נסטלבאום יקח את השליטה על הטלפרומפטר של הגבות של לוי.
    בקיצור רבינוביץ לא יהיה ב"אולפן שישי" של מדורת השבט. הוא הולך להפיק את הדקות בין המאמרים המוסגרים של אילה חסון ב"יומן" של כיבוי הצופים ברשות השידור.
    אורן קודם כל ברלינאי תלאביבי ומתנצל שאחרי פוסט מעולה ביותר הוא נדבק דווקא לטעות קטנה.

    אהבתי

  22. avi הגיב:

    בגלל שהכרחת אותי דבורית אז ראיתי את ד"ר רונית מרזן.

    דבר אחד אפשר להגיד על מה שהיא אמרה, שדבריה בהחלט מסבירים את התנהגות הסטודנטים הערבים בחיפה ביחס לישראל ואת עמדותיהם לגבי הסכסוך . זה שהיא לא מבינה בצבא אין בכך בושה… למה לשקר.
    באופן אישי אני כופר גם בעובדה שהיא מבינה אפילו בערבים או במזרח התיכון.
    דבריה הם הבל הבלים. כמעט הכל הבל מוחלט. מחלקות שלמות באוניברסיטה מחלקות כיום תארים על הבלים, אבל העיקר שזה תקין פוליטית ואנשים מוכשרים ללא עוררין, (לפעמים אפילו הם גברים רחמנא לצלן) מוצאים את עצמם מחוץ לאקדמיה. בלא מעט מקרים דומים מדובר באנשים שוודאי לא מכירים ערבים ולא מדברים עם ערבים ואת רוב הידע שלהם צברו בספריות ממוזגות באקדמיה.

    "להשיב את החמאס לדרך המדינית כפי שהיא רוצה בה" אומרת הד"ר בשמם בלי להניד עףעף. למרבה הצער הד"ר גם מלמדת דור המשך בתוכנית לביטחון לאומי בחיפה מה שמבטיח שאת המשך הנזק אנחנו נראה עוד בעתיד.

    אבל האמת הכל בסדר. פנטזיות מותר שיהיה לכל אחד גם לד"ר מרזן.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      מאיפה היהירות מאיפה?

      אהבתי

      • avi הגיב:

        פשוט מאוד. לא צריך להיות ד"ר אפילו. אנחנו נמצאים בתקופה שיש לא מעט אינפורמציה. צריך רק לרצות להקשיב. גם לנאמר ממקורות ערביים.
        לא צריך יותר מכמה שעות כדי להכין עבודה שתסתור את כל הנחות היסוד של ד"ר מרזן. ציטוטים נבחרים מאמנת החמאס ושל בכירי החמאס בערבית מהשנים הרחוקות ואף מהשבועות האחרונים יעשו את העבודה. היטב.

        ד"ר מרזן עושה את מה שלא מעט מקבילים לה עושים בהתמדה באוניברסיטאות אחרות ונתקלתי בכך לא מעט לרגל התואר השני בתקשורת של אשתי . קודם כל באים עם אג'נדה נאורה לכאורה ואחר כך מסדרים את המציאות והמחקר האקדמי בהתאם לאג'נדה.
        אם היא מאמינה בשלום עם מי שלא יהיה. זה אחלה. זכותה. היומרה האקדמית שלה והסימוכין שלה לכך, איך לומר בעדינות, יותר ממוטלת בספק לדעתי.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          פעם שנייה: מאיפה היהירות?
          כלומר מספיק לקרוא כמה שעות כדי להפריך את טענותיה של מי שזה מקצועה, כן? עד כדי כך הזלזול שלך באקדמיה? לא חבל על הכסף שאשתך מבזבזת על תואר שני בתקשורת אם כך? "קודם באים עם אג'נדה ואז מסדרים את המציאות והמחקר"? זהו? ככה זה עובד?
          יכולתם בכסף הזה לעשות מי-יודע-מה.

          אהבתי

          • avi הגיב:

            אני יענה לך דבורית.

            זה מקצועה. בסדר. אחרים שמקצועם דומה יגידו דברים הפוכים.
            לא כתבתי שמספיק לקרוא כמה שעות. כתבתי שמספיק לעשות עבודה של כמה שעות כדי למצוא את הציטוטים . הידע מתבסס על ניסיון חיים מצטבר ואין ספור שעות מאות/ אלפים בתקווה להבין מאיפה באנו ולאן אנו הולכים ומי רוצה להרוג אותנו.

            לגבי התואר בתקשורת. זה בזבוז כסף ברוב המקרים בישראל. חשבתי כך גם לפני שניגשה לתואר אבל הציפיות שלה היו גבוהות משלי וגם היא מודה שהיא מאוכזבת מאוד. רוב אלו שלומדים תקשורת חושבים שבכך יקנו לעצמם כרטיס כניסה לעבודה בעיתונות . שנינו יודעים שזה לא תנאי הכרחי וגם התובנות בסוף הלימודים הסתברו כרחוקות מהציפיות בתחילתם.

            יש בלימודי תקשורת ערך אפילו גדול לפעמים, באוניברסיטאות מסוימות בארה"ב ובאנגליה. כאן בארץ בחלק גדול מהזמן בחוגים רבים המרצים עוסקים באינדוקטרינציה ניאו מרקסיסטית במקום ללמד תקשורת או כל נושא אחר תוך לימוד תיאוריות מנותקות מהמציאות. חבל מאוד שכך אבל זה המצב.

            אהבתי

            • ברטה הגיב:

              אענה

              אהבתי

            • velvet הגיב:

              (ל-Avi): מעניין שמהמאמר המעולה של ד"ר אסף שלום אתה מתעלם.
              למה?

              אהבתי

              • avi הגיב:

                מתעלם כי פשוט לא הכרחת אותי…. באמת. לא תמיד אני נכנס לקליפים אך הפעם נכנסתי. על אסף שרון דילגתי אבל עכשיו שאת מזכירה אותו אני חייב לומר לך שדעתי עליו לא שונה מדעתי על על ד"ר מרזן, אולי אף יותר גרועה למעשה. עוד דוגמא מעולה לדור של אקדמאים צעירים מנותקים מהמציאות שהתחנכו על תפיסות ניאו מרקסיסטיות ושאר הזיות ועסוקים בעיקר בהתאמת המציאות לתפיסות שלהם.
                אני לא חסיד גדול של בנימין נתניהו אבל הניסיון להפיל עליו את האשמה על כל דבר שלילי שקורה באזור הוא מגוחך.

                האיש הזה נטול כל הבנה של מגמות ורואה את המציאות כאוסף של אירועים כרונולוגיים שאותם הוא מחבר כהבנתו הלקויה, מבלי להבין שחבית הנפץ שהייתה בעזה דינה היה להתפוצץ כך או אחרת. זה התפוצץ על הפתח וגם על ביבי ציפי או סיסי. מעניין שדווקא הוא מדבר על קריסת הקונספציה בדיוק בשעה שאנו חוזים בקריסה בקול נפץ עז של קונספציית הנסיגות היזומות שהוביל הצד השמאלי במפה. לזה קוראים חוצפה אינטלקטואלית.

                אהבתי

          • זנד טען

            בלי קולנוע וטלוויזיה לא ניתן להבין את התרבות הפוליטית והאידאולוגיות המרכזיות של המאה העשרים.

            בשובך מאמצים את הטענה ומוסיפים שמאז שגוגל פרץ לחיינו האקדמאים לא יכולים לתרגם את הסרט הערבי כאוות נפשם.

            אהבתי

            • אורן הגיב:

              באשר לטענתו של זנד, אכן נכון. אבל אתה פוסח על הצורך הרור מאליו בכדי להבין מהקולנוע וטלוויזיה, מוח אנושי, שיכולתיו, מה לעשות לא הוקצו במידות שוות. ביהירות הטבע היה יותר נדיב.

              אהבתי

              • הגריזלי מוסר שיבוא מחר. בינתיים תקע מרגמה במנהרת ההגיון המורחב שאתה מפגין וטוס לי מהעיניים.

                אהבתי

                • אורן הגיב:

                  נו, אתה תמיד צועד עם הגריזלי שלך, סוג של חפץ מעבר שלא נגמלת ממנו. ולמה לקלל, התשובה היתה כללית, לא היתה סיבה שתפגע, אם לא הבנת…

                  אהבתי

                  • שוב רפלקס ה'לא הבנת בובו והמיילי'. הנחת לשווא, המעבר ממשפטים לפסקאות לא שינה את הריח שאתה מותיר בבלוג וזה באופן כללי.
                    באופן נקודתי הסברתי מדוע אקדמאים לענייני ערבים מתקשים למכור לוקשים למיטבי לסת. כהרגלך פערת ג'ורה וכיווצת את המנהרה במהירות מחשש לחדירה. לא עזר והטפיחה על השכם שוב הבהילה אותך. טיפוס שמרגיש בחיים רק שמפתיעים אותו בכוח מדרבן עדין כמוני- חבל. לרוב ממילא אתה נכשל. זהו להיום, עכשיו לקונן על היחס פיפי ולישון.

                    אהבתי

          • הומר סימפסון הגיב:

            אני יכול לסייע. מידע שהגיע מחקירת אנשי חמאס לאחרונה, מעלה שהתיאוריה שלה שגויה באופן קיצוני. סביר להניח כי לו היתה נשאלת לפני חצי שנה האם החמאס משקיע את מרבית כספו בחפירת מנהרות לכיוון שטח ישראל על מנת לבצע פיגועי טרור, היתה נשמעת נחרת בוז.

            אהבתי

    • אורן הגיב:

      אין ספק בנזק העצום שעושים השוליים הסהרורים של ההסברה. אטימות הלב והאכזריות של אותם בלוגרים ומעלי סטטוסים מלונג איילנד עד שגרירות ישראל בדבלין.
      הצופה אשר רגיל לראות יהודים כאלי ויזל, ולמולם את פולחן המוות של החמאס, מתקשה לחשוב שחיילים ישראלים אחראים להרג ללא הבחנה של אזרחים. כאשר נחשפים לאותם מפיצי סרטונים וקישורים חסרי מוסר ואדישים לצלם האנוש של הערבי, קל להם יותר להאמין.
      ביום חמישי הוצג הקישור להתנצלות של דיוויד פרום. מי שכנראה הטעה אותו, ומוזכר גם כאן הוא Thomas Wictor. לפחות לבדוק מי עומד מאחורי הבלוג, וכמה כדאי לקחת אותו ברצינות. זה לא אד הומינם, יכול בן אדם לסבול ממשברים, אבל כאשר אתה רואה את הבלוג, שגם כיום מכיל מחשבות רדיפה אובסיסביות, ומוסיף לזה את השפה הלועגת המבטלת את אנושיותו של אחר, ברור הנזק.
      עם כל הביקורת, האטימות הזאת לא מאפיינת את כלל חיילי צה"ל ומפקדיו.

      אהבתי

  23. מאיר הגיב:

    הקטע בפרספקטיבה מעולה. אגב, אירוני שאמירה הס בלי משים מאמתת את גרסת צהל שהחמאס תקף סביב 9:30 לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף (חמאס טוען שתקף לפני כן). הקטע הבא של הס הוא כבר ממש חרפה עיתונאית (או חוסר יושר קיצוני):
    "מול טענות ישראל על כך שחמאס הפר את הפסקת האש כשלקח לכאורה בשבי את הקצין הדר גולדין, טענו דוברי חמאס וממשיכים לטעון שאין להם כל מידע לגבי היעלמותו."
    טענת ישראל היא שחמאס הפר את הפסקת האש בכך שתקף פרופר ללא קשר אם נחטף קצין או לא.

    אהבתי

  24. טל הגיב:

    סליחה על העיסוק הנקרופילי, אבל אם גולדין לא מת כתוצאה מהתפוצצות של מחבל מתאבד בקירבתו, אלא בעקבות קרב יריות, כפי שמדווחת היום גילי כהן בהארץ, מדוע לא נמצאה גופתו (בשלמותה)? העיסוק בשאלה הזאת לא מאוד נוח, אבל בשל שינוי גרסת הצבא (ממחבל מתאבד לקרב יריות), מה גרם להיעלמות גופתו של גולדין באופן שהעלה את החשד שנחטף? ומהם הפריטים השייכים לו שנמצאו במנהרה שאיפשרו קביעת מותו? הרמיזות כאילו הגופה לא נשארה שלמה עולות בקנה אחד עם הגירסה לפיה מחבל מתאבד התפוצץ בסמוך אליו, אבל אם זה לא המקרה… משהו בגירסה החדשה לא ממש מסתדר…

    אהבתי

    • הינשוף של מינרווה הגיב:

      סליחה על העיסוק הנקרופילי

      סליחה, אבל זה בדיוק עיסוק נקרופילי, וספק אם יש עליו סליחה.

      לפני שנענה על השאלות שלך, תענה/י על שאלה מקדימה:
      למה זה מעניין אותך? סקרנות אנושית גרידא, כגון "למה יש פקק תנועה בנתיב הנגדי?", או שמא יש בזה ערך לציבור (כזה ששווה את מחיר הפרסום והפגיעה בבני המשפחה), כגון "במה הואשם המועמד לנשיאות?"?

      אהבתי

      • טל הגיב:

        אלו, לטעמי, שאלות תקפות. בעקבות מותו/חטיפתו/היעלמות גופתו הופעל, כך נטען על ידי מקורות שונים, נוהל חניבעל, שהוביל למותם של עשרות רבות של פלסטינים שלא היו קשורים קשר ישיר או עקיף לאירוע. הוכרז, באופן רשמי, שיש נעדר/חטוף לרבות דרישה להחזרתו ללא תנאי. כלומר האירוע גרר השתלשלות נרחבת ומרובת זירות.
        שאלות הנוגעות להפעלת כוח צבאי בעוצמות שונות ומחירן הן נושא לגיטימי לדיון ציבורי, גם אם כורכה בכך אי נעימות.
        ולו הייתי בן משפחה, על אחת כמה וכמה הייתי דורש תשובות לשאלות וספקות שעולות מהסיפור על גירסאותיו השונות.

        אהבתי

        • הינשוף של מינרווה הגיב:

          לכל הדברים שהעלית בתגובה לעיל אין שום קשר, אבל שום קשר (!!!), לשאלה שהעלית בתגובה המקורית שלך (שהיא, להזכירך):

          אבל אם גולדין לא מת כתוצאה מהתפוצצות של מחבל מתאבד בקירבתו, אלא בעקבות קרב יריות, כפי שמדווחת היום גילי כהן בהארץ, מדוע לא נמצאה גופתו (בשלמותה)?

          שאלות על הפעלת כוח אפשר וראוי להעלות בציבור. החקירות שאליהן הובילה התגובה המקורית שלך (לטעמי) – ממש לא.

          אהבתי

          • טל הגיב:

            ודאי שיש קשר, שכן אחת ההשערות שניתן להעלות בנושא היא שגופתו נחטפה בשלמותה, אולם בשל הפעלת אמצעיים צבאיים שונים, גופתו לא שרדה.
            אם סברה זו נכונה, ואין לי שום מושג או ידיעה בעניין, הרי שפעולת הצבא היא שגרמה להיעלמות הגופה והכרזתו כחטוף/שבוי על כל השתלשלות האירועים שנכרכה בכך.

            אהבתי

            • הינשוף של מינרווה הגיב:

              לא יותר מניסיון אינטלקטואלי להצדיק את האמירה בדיעבד.

              העדויות שעליהן הסתמכו, כפי שפורסם, נמצאו על-ידי הסמ"פ.

              אני נגרר לדיון שאני מתנגד מהותית לנהל.
              שיהיה לך אפוא בהצלחה בחקר האמת.

              אהבתי

        • הינשוף של מינרווה הגיב:

          ולו הייתי בן משפחה, על אחת כמה וכמה הייתי דורש תשובות לשאלות וספקות שעולות מהסיפור על גירסאותיו השונות.

          בדיוק. את/ה לא.

          אהבתי

          • טל הגיב:

            אני לא בן משפחה, אבל זה יכול היה להיות אני או אחי, ולגיטימי לקיים דיון ציבורי בנוגע לנהלי הצבא ופעולותיו.
            הצבא פועל בשמי כאזרח המדינה וראוי שפעולותיו יהיו נתונות לפיקוח וביקורת במידת הצורך, גם על ידי אזרחים.

            אהבתי

            • הינשוף של מינרווה הגיב:

              כשזה יהיה אתה או אחיך אז השני יוכל לבוא בשאלות אינטימיות כאלו לגורמי הצבא המוסמכים (אני מניח שאותו אחד יעודכן בכך ממילא).

              אבל, בחיי, אם הגעת עד כאן, נסה לעשות צעד אחד נוסף:
              או שאולי אתה מעדיף דיון פומבי במצב גופתו המשוסעת שלך אחיך, או שלך?

              אהבתי

              • טל הגיב:

                הדיון הוא לא על מצב הגופה אלא על נסיבות המוות.
                אבל אני מבין ומכבד את רצונך לא להוסיף ולעסוק בכך.

                אהבתי

                • אכן, הבנה כבוד והתחשבות.

                  אהבתי

                  • אורן הגיב:

                    בתמצות, וממקורות משניים שבמשניים (שחלקם מופיעים בפוסט).
                    לא היה קשר עין עם הצוות הנפגע. מאחר וגופת איש חמא"ס נמצאה צמודה לגופות, חשבו בתחילה שמדובר בפיגוע התאבדות. גם בנסיבות של נשק קל יותר מפיצוץ מתאבד יכול להגרם נזק קשה. אפשר לזהות מרקמות על פי סוג התאים את מקורם בגוף,ולפיהם את מידת הפגיעה באיברים חיונים. ואל תתן שיתנפחו לך מיני טהרנים, זה בלוג פנימי, ולא טבלואיד הבורח מדיווח חדשותי.

                    אהבתי

  25. ירון נוי הגיב:

    לידיעת עורכיה של ולווט, במשפט "לידיעת עורכיו של רונן דורפן" כדאי להוסיף עוד שתי מלים – באיזה עתון הוא כותב. לא כל גולש מת לפתוח את הקישור כדי לגלות את התשובה.

    אהבתי

  26. captain beefheart הגיב:

    "לפני שאני מתחיל לדבר, אני רוצה לומר כמה מילים". לא זוכר אם היה זה גראוצ'ו מארקס, או לוי אשכול, או שייקה אופיר באיזה חיקוי של מפא"יניק. מה שבטוח הוא שכולם מתגמדים בפני הקלדן ממיין. האיש שאינו מסוגל להגיע לעניין לפני שהוא מייבש אותך בתולדותיו המשפחתיות השזורות (לתפישתו) בדברי ימי האומה.
    1,305 למען הדיוק, במקרה האחרון. אל דאגה – WORD ספר בשבילי בשניה וחצי.

    זה שכך הוא בנוי וזו דרכו לכתוב, הבנתי מזמן. גם זכותו וגם (כפי שהוא עצמו היה בוודאי מתבטא) – אתה לא יכול ללמד כלב זקן טריקים חדשים. מה שמתמיה אותי זו התנהגותם של אלה שמזמינים ממנו את הסחורה. האם הם באמת רוצים לקבל ממנו שוב ושוב את אותה גבינה עבשה ומשומשת, או שהם מוכנים לשלם עבור כתיבתו הרהוטה?

    אני יכול רק להניח שהתשובה השניה היא הנכונה. לכן אני תמה מדוע איש אינו מגדיר לו בפירוש שיכתוב פיסקת פתיחה אישית של 200-300 מילה "וזהו", ושאת כישורי הכתיבה שלו ירתום לטובת העניין שבו עוסק הטור. במקרה זה – האופן שבו מתייחסת ארה"ב עכשיו למה שקורה בישראל.

    והאפולוגטיקה, הו האפולוגטיקה. האיש עסוק באופן פתולוגי במה אמרו עליו ומה יאמרו עליו, והדבר צובע את כתיבתו בגוונים קטנוניים שרק מסבכים אותו יותר. הנה למשל השבוע: "הוכחה שהזכרון שלי הוא יותר מאוסף צ'יזבטים שאי אפשר להכחישם". כאילו – נראה לך שמישהו באמת טרוד בזכרונות שלך עד כדי שאלה אם מדובר בצ'יזבטים או לא? ואפילו היה הדבר נכון – תמונה חתומה באוטוגרף היא "הוכחה" למה בדיוק – שהיית יועץ במטכ"ל של דיין? שהחזקת את האינפוזיה בזמן שד"ר אנקלביץ' ניתח תחת אש את מאיר הר ציון? בנאדם – תמונה חתומה שהושגה בסיוע הגיס של השכן של הדוד יש לכולנו. ומה תביא לנו אחר כך – סל קש שקנית בקלקיליה ב-1971?

    לעניין הכיתוב על התמונה אתייחס כקוריוז: שתום העין כתב עליה "לרון, בברכה, משה דיין". הכותב – לצד מסירתו את התמונה למערכת לפירסום, כתב " "…צילומו במדי רמטכ"ל של דיין ועליו ההקדשה "לרון בידידות, משה דיין".

    הכתבה עצמה כאן

    אהבתי

  27. ירמיהו הגיב:

    לדעתי העובדה שעיתון הארץ מציין בכותרת ראשית את מספר ההרוגים הפלשתינים היא לא רק לגיטימית לגמרי אלא היא משב רוח מרענן נוכח ההטיות הלאומיות-פטריוטיות של העיתונים האחרים.

    לגבי ציון השם הפרטי "איתן". אם אינני טועה בדרך כלל דווקא לגבי גברים הנוהג הוא לציין יותר שמות משפחה ולגבי נשים שמות פרטיים.

    אומרים המשורר ביאליק [ולא חיים נחמן] אבל אומרים המשוררת רחל [ולא המשוררת בלובשטיין].

    אומרים ראש הממשלה בגין, רבין, בן גוריון. אבל אומרים גולדה [ולא מאיר]

    אני לא משער שהנקיטה ב "איתן" נבעה ממניעים פמיניסטיים על מנת להשוות את יחס הגברים ליחס הנשים.

    הבלטת אביו של גולדין והעלמת האם או צמצום ההתייחסות אליה לשם פרטי וגם זה תוך שגיאה לגבי שמה, זו עוד תופעה של היחס הסקסיסטי שמתקיים גם בתקשורת ובעיתונות.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא הבנת את הקטע על איתן. קרא שנית. לאט.

      אהבתי

      • מיצבשת הגיב:

        חבל שאת מאכילה את הטרול 😉

        אהבתי

      • ירמיהו הגיב:

        קראתי שוב ולא הבנתי למה את חושבת שלא הבנתי. הבנתי שכתבת ביקורת בהנחה שזו צנזורה. עדיין הדבר לא מראה שלא הבנתי.

        יהיה זה מועיל יותר במקום לכתוב "קרא שוב" להסביר מה לדעתך לא הבנתי.

        לדעתי את צריכה לרסן את מיצבשת שמשתלח בי שוב ושוב ומוציא את דיבתי רעה. את אחראית להסרת תגובות כאלה שמקומם לא יכירם בשיח תרבותי.

        אהבתי

        • velvet הגיב:

          בכל אמצעי תקשורת (ואו במסמכים מכל סוג וזן) כותבים שם מלא של אדם. שם פרטי, שם משפחה. האם אינך בקיא בתקשורת המקומית והעולמית? מעולם לא קראת/צפית/ האזנת בדקת שידור או בעמוד עיתון?
          מה קשור גברים/נשים פה? לא, באמת, מאיפה אתה במקור?

          אהבתי

          • ירמיהו הגיב:

            וכי אני הכחשתי שבאמצעי תקשורת כותבים שם מלא של אדם?

            הנושא של הזכרת אדם בשמו הפרטי בלבד, הזכיר לי את התופעה של הזכרת בני אדם בשמם הפרטי בלבד יותר כאשר הם נשים ונתתי דוגמאות לכך.

            כתבתי מה זה הזכיר לי. אין כאן כתיבה חופשית בבלוג לומר מה זה הזכיר לי?

            אז מה הבעיה בדיוק? מאיפה החוצפה שלך להשתלח ע"י מילים כמו "קרא לאט" או "מאיפה אתה במקור". פשוט חוצפה.

            אפילו לא כתבתי דברי ביקורת עלייך ואת מתלהמת כך.

            שנית, הבלוג שלך על חלק ממגיביו נראה כמו ג'ונגל. התופעה עליה מדברים בתקשורת של שיח מתלהם ברשתות החברתיות וברשת האינטרנט מתרחש גם כאן. מיצבשת למשל עושה זאת בעקביות וכך גם לורד האו.

            את צריכה לרסן את המגיבים שלך אחרת את נותנת יד למלל כוחני ואלים.

            אהבתי

            • velvet הגיב:

              1. עניין איתן קשור לצנזורה.
              2. המשפט שלך על גברים ונשים ושמותיהם לא קשור בשום אופן לדיון. תלוש.
              3. לכן לא הבנתי למה אתה מזכיר זאת, ואוטומטית, מדרך הטבע, קישרתי לדבריי על הצנזורה.
              4. עכשיו כשאתה אומר שבכלל לא על זה דיברת, זה עוד יותר מעורר תימהון.

              אהבתי

              • ירמיהו הגיב:

                מה שטענתי על נשים וגברים קשור לכך שאדם הוזכר רק בשמו הפרטי. הדבר הזכיר לי שבהקשרים אחרים מזכירים זאת יותר בקשר לנשים. אבל גם הוספתי וצינתי שאני לא מאמין שהפעם הזכירו שמו של גבר רק בשמו הפרטי ממניעים פמיניסטיים. [כלומר הפעם זה היה ממניעי צנזורה].

                הדבר מעורר שאלה לגבי הסובלנות שלך כלפי כתיבה חופשית של משהו בדיון שמזכיר תופעה דומה בהקשרים אחרים.

                לא נוח לי עם הפדנטיות הזאת של דרישה להיצמד לנושא באופן נוקדני כפי שאת רואה אותו וכאשר לא עושים זאת אז זוכים למטר של תארים לא מחמיאים. אני לא אומר לך לכתוב כך אבל בחיאת. תני לנשום ותני חופש כתיבה.

                את לא חייבת לאהוב סגנון כזה של כתיבה אבל כך נוח לי לכתוב לפעמים. מה עוד שהוא אפילו לא היה ביקורתי כלפייך.

                אהבתי

      • מעלי הגיב:

        איתן= צוק איתן מחפשים מיתוסים…..

        אהבתי

  28. עוד.ד הגיב:

    רק אלוהים יודע למה הקצין מופיע רק בשמו הפרטי, איתן

    ברצי?

    אהבתי

  29. nurit הגיב:

    בעבודה שהכנתי לאחד הסמינריונים באוניברסיטה לפני 20 שנה ספרתי במשך שלושה חודשים כמה נשים מופיעות מול כמה גברים בטלויזיה שלא בתפקיד אשתו של, חברתו של, אמו של, והמספרים היו עגומים משהו כמו 6-8% אבל, מן הראוי לציין שהמחקר לא נערך בזמן מלחמה. גם לא היתה מלחמה במהלך התרגיל הקטן שעשיתי כאן בבלוג של דבורית לגבי תכניתם של קירשנדון לפני כ-4 שנים ושם עלה כי נשים היו רק כ-8% מהמרואיינים בתכנית; ובכשני שליש מהתכניות לא הופיעה אף אשה; וכשאחד המנחים נעדר מחליף אותו תמיד גבר. לכן זה משקף מצב עגום שלא משתנה ולא נראה שישתנה, רק הגברים מבינים במלחמות, בהרג, בסבל אוכלוסיה, יודעים מה צריך לעשות (תמיד) והתוצאה? מדברת בעד עצמה.

    אהבתי

  30. captain beefheart הגיב:

    המסקנה שלי היא שאפשר וכדאי לקחת את כל ה"מבינים בערבים" ולהעלות אותם על קרחון. אינני מזלזל בידע שלהם אבל המדיניות צריכה להיגזר רק ממה שטוב ונכון אסטרטגית למדינת ישראל.

    בכל פעם שניסינו להתערב בנעשה בעולם הערבי, לחזק את אלה ולהחליש את אלה – זה נגמר רע. החל בפלנגות בלבנון, המשך בחמאס ככוח נגד לאש"ף ושאר מרעין בישין. אנחנו צריכים להתחיל להתנהג כילד החזק בשכונה. לעשות מה שטוב לנו, ושהאחרים ייסתנכרנו אלינו.

    אהבתי

  31. חייל זקן הגיב:

    לא די לנו בגנרלים צורבי התודעה הנה קמו לנו גנרליות השלום, ולווט וד"ר רונית מרזן. הראשונה צורבת תודעת היהודים

    הייתי מכריחה אתכם לצפות. למעשה גם עכשיו אני מכריחה אתכם.

    והשניה צורבת תודעת הערבים

    ולנסות ליצור רשות פלסטינית חדשה שתילחם באיום הג’יהאדיסטי

    העובדה שכוחו של החמאס ויכולתו להלחם לאורך זמן ללא סימני שבירה מבוססים על תמיכה עממית רחבה אינה מעלה או מורידה לגנרליות שלנו. כולה ערבים, מה הם מבינים? אנחנו נבנה להם אגודות כפרים חדשות.

    אהבתי

    • עקיבא הגיב:

      נראה לי שלא הקשבתם לדוקטור, ואתם יורים על אוטומט.

      אתם אומרים שאסור להתערב בנעשה אצל הפלסטינים (חוץ באמצעות פצצות של טון).
      והדוקטור אומרת בדיוק אותו דבר: אסור לנו להתערב בנסיונות להידוק הקשר בין החמאס לרשות.

      אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        בטוח שאבו מאזן ייטיב להילחם באיום הג'יהאדיסטי. כולנו זוכרים את לחימת הגבורה של 30000 לוחמיו האמיצים בראשות הגנרל דאחלן בג'יהאדיסטים שניסו להשתלט על רצועת עזה. בעיקר אנו זוכרים לטוב כיצד חירפו את נפשם הצנחנים הגיבורים בלוחמת גגות נחושה.

        אהבתי

      • לירון הגיב:

        ראשית, ממה שאני יודע ה"פיוס" לכאורה בין חמאס לרשות אינו באמת פיוס.
        חמאס יצא למערכה הזאת כיוון שהוא חנוק כלכלית ומכאן גם החלטת הקבינט לצאת ללא הכרעה, אך גם ללא הסרת המצור, בתקווה שזה יגרום לקריסה כלכלית של חמאס והפלת שלטונו. מה שמחזיר אותי לפיוס לכאורה, שבו המטרה החמאסית הייתה לקבל כספים מהרשות לאנשיה באמצעות הפיוס. אלא שאבו מאזן למרות הפיוס המהולל לא העביר כספים, מה שדחק אותם לפינה והוביל למערכה הנוכחית.

        שנית, התיזה שלה נובעת מאיום שהוא די מגוחך, אם לא נאפשר לחמאס להתמזג לתוך הרשות ולאפשר לו להיות כח פוליטי, הוא יפסיד את אחיזתו ברצועה לערב רב של ארגונים סלאפיים.
        אוקיי, בוא נחשוב, מה יותר מסוכן לישראל, ארגון מסודר שמקבל סיוע ממדינות ערבאירן, שפיתח תורת לחימה מסודרת נגד צה"ל, מדעני טילים, ושדרת פיקוד אפקטיבית, אל מול ערב רב של צועקי "אללה וואכבר" עם נשק קל וחסרי ארגון והנהגה אחידה.

        בינתיים, אגב, כשהארגונים הללו הרימו ראש, חמאס ערף להם אותו בסטייל, ממש לאחרונה.

        ואחרית דבר, כל מי שרואה כיצד חמאס מתבטאים ומתנהגים, מבין ששום טובה לא תצמח מהיותו פוליטי. אך לא מכבר, חיסל באכזריות 20 צעירים שהפגינו נגדו, ולכל אורך שלטונו, מתנגדיו גם הפאסיביים סבלו מאיום בלתי פוסק על חייהם. ובל נשכח את השימוש הציני באוכלוסייה כמגן אנושי במערכה הנוכחית, כמו גם בקודמותיה.

        אהבתי

  32. captain beefheart הגיב:

    הבשורה הטובה של היום (לבכור שלי ולאביו המג'נון) – מגהדת' מופיעים ברביעי ולא ביטלו. כיפאק היי. הבשורה השניה היא שעוד מעט אכתוב כמה מילים על יקיר הבלוג רה"ק. התגעגענו, לא?

    אהבתי

  33. tc הגיב:

    ולווט, נא מחקי את שמי, המקרה לא קרה בסיבוב הנוכחי.

    אהבתי

  34. captain beefheart הגיב:

    ההבהרה שלך על אמו של הדר גולדין מזכירה לי מדוע חשוב שהבלוג הזה יתקיים.

    חוצמזה, ורק כדי להעמיד דברים על דיוקם, אף אחד (חוץ מקת"חים) לא מגוייס רק כדי להיות ב"שטחי כינוס".

    אהבתי

  35. לחם הגיב:

    איך "מנהיג" שבנו שירת בבית אגרון בירושלים והגיע לשם עם מאבטח יכול לשלוח בחורים צעירים אל מותם? ואיך עיתונאי שיושב בבית קפה בתל אביב יכול לחרטט את עצמו לדעת על מתקפות ומתקפות ומתקפות? אלוהים, באמת אין קצת צדק בעולם?

    אהבתי

  36. בב הגיב:

    נוהל חניבעל כמו גם הסיכולים הממוקדים (הוצאה להורג ללא משפט) הם הכל תוצאה של המצב הלא נורמלי במזרח התיכון בנוגע לשבויים הישראלים. אילו הערבים לא היו סוחטים מחירים מופרזים על כל חייל וכל גופה ישראל לא היתה נדרשת לאזן את הסכנה עם תג מחיר גבוה לצד השני. בצבאות העולם אין נוהל חניבעל כי אף אחד לא שמע שם על אפשרות לשחרר אלף מחבלים עם דם על הידיים תמורת חייל בודד או גופה.

    אם עמירה הס לא נותנת את הרקע ההיסטורי הזה אלא מדבררת את הפרספקיטיבה הפלסתינאית אז זה לא שווה. יש יחוד בסכסוך המזרח תיכוני.

    אהבתי

    • הדס הגיב:

      ״תג מחיר גבוה לצד השני״ הוא תיאור מכובס של פשעי המלחמה שביצע צה״ל ביום שישי בבוקר במסגרת נוהל חניבעל המורחב.
      ״מחבלים עם דם על הידיים״ הוא משפט שמייצג את העיוורון הישראלי באשר לשפיכות הדמים המזעזעת שמתנהלת כאן בשבועות האחרונים ובכלל.
      כאשר גדעון לוי כתב את מאמרו מעורר המחלוקת ״הרעים לטיס״, מספר ההרוגים ברצועת עזה עמד על כ – 200.
      מאז שפורסם המאמר עלה מספר ההרוגים לכ – 1800, רובם תושבים חפים מפשע.
      לחיל האוויר היתה הזדמנות להוכיח לגדעון לוי שטענותיו אודות הטייסים היו טענות שקריות וכזבות.
      למרבה הצער והאימה, בתקיפות שביצע ברצועת עזה חיל האוויר אישר את מרבית טענותיו של גדעון לוי.
      והשאר ידובר ויסופר בועדות החקירה הבינלאומיות.

      אהבתי

      • בב הגיב:

        גדעון לוי לא כותב לישראלים ודעותיו חשובות לכן כקליפת השום.

        אין מצב בהיסטוריה שמדינה משחררת בסיטונאות רוצחים מורשעים. המצב היהודי יחודי ונוהל חניבעל כמו גם הסיכולים הממוקדים הוא ניסיון לשמור על הרתעה במצב פרדוקסלי.

        אהבתי

      • חייל זקן הגיב:

        בבחירות שנערכו לפני כשנתיים בקרב עובדי אונר"א זכה החמאס ב25 מתוך 27 מושבים בוועד המנהל של האירגון שלהם. האם יש בכך כדי להעיד שעובדי אונר"א הם חמאסניקים ואם כן האם הם נחשבים לחפים מפשע?

        אהבתי

        • הדס הגיב:

          מה בין עובדי אונר״א, בהנחה שכולם חמסניקים שונאי ישראל, ובין האלפים הרבים שביקשו מקלט במוסדות אונר״א וגילו שישראל לא מהססת לתקוף את אותם מקומות מקלט ?

          אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            האלפים הרבים, כמו אנשי אונר"א, הם שהעלו את החמאס. דינם כדין תושבי דרזדן.

            אהבתי

            • הדס הגיב:

              התינוקות והילדים שמצאו מקלט במתקני אונר״א העלו את חמאס לשלטון ?
              בדרזדן בוצע פשע מלחמה נורא וזו עוד הוכחה לכך שגם במלחמות צודקות כנגד אויב זדוני ומרושע עלולים להיות מבוצעים פשעי מלחמה נוראים שאין להם כל הצדקה מוסרית.

              אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                אחרי שישראל תספק כיפת ברזל לחמאס עליה להתחיל לפתח פצצות שהורגות רק מבוגרים. צה"ל מעולם לא פעל בדוקטרינת דרזדן. אם את מחפשת פשעי מלחמה לא כדאי להתחיל ממי שמכריזים על כוונתם לבצע רצח עם?

                אהבתי

                • הדס הגיב:

                  האם הציניות היא חומת ההגנה שלך מפני הידיעה אודות האסון הנורא שמתחולל ברצועת עזה ?
                  שני הצדדים, צה״ל וחמאס ביצעו פשעי מלחמה בשבועות האחרונים אבל העוצמות של צה״ל, גדולות לאין שיעור מיכולותיו של חמאס, באות לביטוי במספרי ההרוגים והפצועים.
                  דין דיבורי ההשמדה (על בסיס אמנת חמאס) כדין דיבורי ההשטחה (על בסיס הלכות שונות ומשונות של רבני ימין קיצוניים).

                  אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    הבנתי. יש שוויון מוסרי בין שני עמים כאשר דברי קבוצה אזוטרית בעם אחד דומים לדברי קבוצת הרוב בעם השני. אכן שיפוט מוסרי מופתי.

                    אהבתי

                    • הדס הגיב:

                      הדיבורים על ״השטחת עזה״ שייכים לקבוצה איזוטרית בעם ?
                      חלקים נרחבים מהעם תומכים במהלך הזה והם זוכים לרוח גבית עזה משרים, חברי כנסת, רבנים, אישי ציבור, אנשי אקדמיה.

                      אהבתי

                • חוטהשני הגיב:

                  זה בכלל נשמע כ"כ הזוי שישראל צריכה לספק לחמאס כיפת ברזל…

                  אהבתי

      • ירמיהו הגיב:

        יכול להיות שאת צודקת בטענותייך אבל לצערי אני לא יודע אם את צודקת או לא. לכן אני שואל [ברצינות תהומית ולא בציניות]

        למה לדעתך נוהל ביצוע נוהל חניבעל ביום שישי בבוקר היה פשע מלחמה? האם מפני שאין קשר סיבתי בינו לבין סיכול ומניעה של נפילת הדר גולדין ז"ל בשבי? או שאפילו יש קשר סיבתי כזה אין הוא מצדיק את מחיר הדמים שלו כך שעדיף שגולדין יפול בשבי מאשר ייהרגו ההרוגים עקב ביצוע נוהל חניבעל?

        מהי האסמכתא שלך שרוב ההרוגים הם חפים מפשע או בלתי מעורבים?

        גם אם נניח שרובם בלתי מעורבים האם לדעתך עצם העובדה הזאת מצביעה על כך שהריגתם הייתה לא מוסרית? האם לדעתך אסור מוסרית להמית בלתי מעורבים בכל מקרה ובכל תנאי? או שבמקרים הספציפיים האלה הבלתי מעורבים האלה נהרגו באופן לא מוסרי? אם כן, על מה את מתבססת?

        הקדמת תרופת למכה: לפעמים כשאני שואל שאלות כאלה אני מקבל תשובה: חפש בגוגל/ברשת האינטרנט יש המון מידע.

        אז ראשית, המוציא מחברו, עליו הראיה. שנית, יש גבול מבחינת המשאבים והזמן העומד לרשותי לבצע חיפושים ברשת האינטרנט.

        אהבתי

        • לורד האו האו הגיב:

          למכה כמו שלך כנראה אי אפשר להקדים תרופה… 😥
          למה אתה מגיב על משהוא שלא נאמר כאן?
          האם השימוש בסוגריים מרובעים עושה את הדברים שלך ליותר חכמים?
          למה אתה שואל הרבה שאלות [ברצינות תהומית]?
          והכי חשוב למה בחרת ל***ן לנו את המוח?

          אהבתי

          • ירמיהו הגיב:

            אם לא הייתי כותב את דברי איך ללורד האו הייתה הזדמנות להוכיח את דביליותו? הנה נתתי לו הזדמנות והוא ניצל אותה.

            אהבתי

        • הדס הגיב:

          במילה אחת – מ י ד ת י ו ת
          הריגה של יותר ממאה בני אדם, רובם המוחלט חפים מפשע, על מנת למנוע נפילה בשבי של חייל/לקיחת גופתו היא מעשה בלתי מוסרי בעליל.

          אהבתי

          • ירמיהו הגיב:

            הטענה שלי ששבי כאשר הוא שבי כל החיים הוא גרוע ממוות. זאת להבדיל משבי לזמן מוגבל נניח מספר שנים כמו גלעד שליט.

            לפי האווירה הציבורית הנוכחית יש היום נכונות להקשיח את התנאים לעיסקה של שחרור אסירים תמורת שבוי. במצב זה גדלים הסיכויים לנכונות להשאיר את השבוי בשביו כל חייו.

            במצב זה לדעתי יש הצדקה להקריב חיי בני אדם [ללא הבדל לאום] על מנת למנוע מצב בו שבוי יהיה כל חייו בשבי.

            בהנחה ששבי לצמיתות הוא גרוע ממוות אני לא מכיר טיעון שמראה שמספר בני האדם שנהרגו הוא מספר כזה שהופך את מותם לגרוע יותר מאשר שבי כל החיים. או במילים אחרות שמספר ההרוגים חורג מהמידתיות או הפרופורציה הראויים על מנת להציל אדם משבי לצמיתות.

            אהבתי

          • חייל זקן הגיב:

            האם לא היה על החמאס להמנע מהפרת הפסקת האש כאשר ביודעו שהוא מסכן מאות אזרחים תמימים?

            אהבתי

            • הדס הגיב:

              אין לי כל עניין בחמאס ובשיקולי מנהיגיו ולוחמיו אלא בבחינת התנהלותו של צה״ל ובהצבת סימני שאלה על חלק מהפעולות שבוצעו במהלך הלחימה, כולל המהלכים שבוצעו ביום שישי בבוקר ברפיח.
              האם הפרת הפסקת האש הצדיקה את הרג התושבים החפים מפשע ?

              אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                נוהל חניבעל גורר שימוש בכל כח האש המצוי בגזרה על מנת להקשות תנועה החוצה מהגזרה. מספר הנפגעים הוא נגזרת של מספר האנשים הנמצאים במקומות שסופגים את האש. הפסקת האש הגדילה את מספרם. כאשר מופעל נוהל חניבעל אין לאיש מושג כמה נפגעים לא מעורבים יהיו וממילא עניין המידתיות לא רלוונטי. את יכולה לטעון שאסור בכלל לקיים נוהל כמו חניבעל. את יכולה להרחיב שאסור לטנק לירות על צלף ומותר רק לצלף להשיב אש. את יכולה להוסיף שמותר רק לצלף מיומן להשיב אש כי צלף לא מיומן יסכן את מי שנמצא ליד הצלף. הדיון במידתיות בלחימה הוא אבסורדי למי שבוחר להלחם. הגישה היחידה שמתאימה לסוג המוסר שאת מבקשת היא פאציפיזם.

                אהבתי

                • הדס הגיב:

                  כבר כתבתי שנוהל חניבעל מוצדק ומוסרי כאשר הוא מופעל בשניות/הדקות הראשונות על ידי כוח שנמצא בסמוך לאירוע ומטרתו פגיעה בחוטפים/מרדף אחר החוטפים על מנת לחלץ את החטוף.
                  בביצוע נוהל חניבעל במאפיינים הללו קיים סיכון לחיי החטוף אבל ברור שמטרת הכוח איננה הריגת החטוף.
                  מה שהתרחש ברפיח בשעות שלאחר החטיפה וכלל תקיפות מהאוויר שגרמו להרג של עשרות תושבים חפים מפשע לא נועד לחלץ את החטוף ואם זה הפירוש של נוהל חניבעל אז הוא בלתי מוסרי ובלתי חוקי בעליל.
                  אל מול צלף אויב צריך לשקול ירי באמצעים שלא יביאו להרג של עשרות חפים מפשע – זה הביטוי של מידתיות.
                  הדיון במידתיות במלחמה (לבטח באזור מאוכלס בצפיפות כמו רצועת עזה) כלל איננו אבסורדי אלא אם אתה מעצמה כמו ארה״ב או רוסיה.

                  אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    כדאי שתלמדי קצת כיצד מתנהל מרדף בשטח אויב. כח שנע בשטח אויב זקוק לחיפוי. בשטח בנוי עושים את זה באמצעות מסך של אש. מי שנמצא תחת אש לא מסוגל לעשות חישובי מידתיות וממילא חוכמת המלחמה מבוססת על מציאת דרכים להגיע לעימות בלתי מידתי. אין צבא בעולם שעשה אי פעם חישובי מידתיות. כל הנושא הוא להג משפטי שאין לו מקום בשדה הקרב. משפט על פשעי מלחמה זה מה שעושה המנצח למפסיד.

                    אהבתי

                    • הדס הגיב:

                      לבד מהמרדף במנהרה האם התבצע מרדף מעל פני השטח שהצדיק ירי ללא הבחנה ?

                      המנצח תמיד יכול לשפוט את עצמו, להכיר בכך שביצע פשעים ולהפיק לקחים מוסריים לקראת העתיד.

                      אהבתי

                    • ירמיהו הגיב:

                      למה אי אפשר לשקול שיקולי מידתיות תחת אש?

                      האם תחת אש לא שוקלים בכלל שיקולים מכל סוג שהוא? אין בכלל שיקול דעת תוך כדי לחימה והכל מתבצע באופן אוטומטי וספונטני?

                      בהנחה שלפחות לפעמים למשל המפקדים מפעילים שיקול דעת תוך כדי לחימה אז למה דווקא שיקולי מידתיות אינם ניתנים לשיקול?

                      האם לא ניתן להעריך ולו בהערכה גסה כאומדן כמה יהרגו כתוצאה מפתיחה באש כלשהי? אי אפשר להעריך אפילו אם מדובר בעשרות? מאות? אלפים? רבבות? מיליונים? אין אפילו מושג קלוש האם ייהרג אחד או יהרגו אלפים?

                      אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    מעל המנהרה התנהלה לחימה קשה. גם שם היה צורך בחיפוי

                    אהבתי

                  • ירמיהו הגיב:

                    השאלה האם הרג של עשרות למנוע נפילה בשבי הוא מידתי, תלויה בהנחות היסוד הערכיות. עד כמה אנו מעריכים כרע את המוות לעומת הנפילה בשבי לצמיתות.

                    אם ההנחה היא שמוות של אחד גרוע משבי של אחד [אפילו שבי לכל החיים] אז במקרה כזה לדעתי אפילו הריגת בלתי מעורב אחד היא פסולה.

                    אילו הייתי מניח ששבי לכל החיים פחות רע ממוות של אחד, אז הייתי בדעה שגם המתת בלתי מעורב אחד הוא בלתי מידתי, על מנת למנוע שבי כזה.

                    אבל היות ולדעתי שבי לכל החיים הוא רע יותר ממוות ואם נחשוב על תרחיש של עינויים מתמשכים כאשר השבוי לא רואה סוף ולא רואה תקווה אז מצב כזה הרבה יותר גרוע ממוות. לכן, אני יכול לראות הצדקה בהמתה של עשרות לצורך הצלת שבוי לכל החיים.

                    הצדקה כזאת אינה מוגבלת רק להריגת בלתי מעורבים פלשתינים. הייתי מצדיק זאת גם לגבי הריגת יהודים-ישראלים אם הדבר היה נחוץ להצלת שבי לכל החיים.

                    הצדקה כזאת למשל מתקיימת לגבי המבצע הקרקעי של צוק איתן. בצוק איתן נהרגו, אם אינני טועה 63 חיילים. ככל שהם נהרגו למען המטרה של השמדת המנהרות וככל שהמנהרות הם כלי לחטיפות ולכליאה בשבי הרי שלדעתי נפילה מצערת של 63 חיילים הם מחיר סביר למטרה של השמדת המנהרות ומניעת נפילה בשבי שיכולה להיות שבי לכל החיים ושבי המייצר לשבוי חיי ייסורים מתמשכים.

                    אהבתי

              • avi הגיב:

                לך אין עניין בחמאס אבל משום מה לחמאס יש "עניין" בחיילים שלנו.
                כל שרשרת הטיעונים שלך היא כאילו צה"ל וחמאס מתקיימים על שני מישורים ובעולמות נפרדים ולפיכך גם את כל מסוגלת לראות כל קשר בין התוקפנות של חמאס לתוצאותיה. ההפרדה הזו היא מלאכותית ושקרית ולכן גם הוויכוח חסר פואנטה.

                ההרוגים מקרב האזרחים בעזה לעולם יהיו קורבנות של פשעי מלחמה מבחינתך ולגבי החמאס הרי פטרת את עצמך מכל עניין.

                יש לך מסקנה למפרע. המציאות למרבה הצער היא עניין משני.

                אהבתי

          • מישהי הגיב:

            המידתיות היא בעיני המודד. היחס המידתי שנקבע על ידי החמאס הוא אחד לאלף. מהו פוטנציאל המוות הנלווה לחייל חטוף?

            אהבתי

          • ריאליסט הגיב:

            מידתיות היא שטות, פיקציה חסרת משמעות, שעוזרת ליפי נפש מבולבלים כמוך לבנות טיעון כשכל יתר הטיעונים שלכם מתנפצים אל המציאות. ובמקרה הספציפי – אם החמאס דורש מחיר של יותר מאלף מחבלים עבור חייל אחד, ורבים כאן אצלנו מוכנים לשלם מחיר כזה, האם לא מתחייב שנוכל לגבות מחיר דומה?
            ולפי עיקרון המידתיות – האם מעכשיו כל ירי אקראי של פצמ"ר או רקטה לשטח ישראל צריך להיענות בירי פגז אקראי לשטח עזה?
            כמו שאמרו כבר לפני – מספר האזרחים הגרמנים, "בלתי-מעורבים", שנהרגו במלחמה"ע ה-II גדול פי עשרות מונים ממספר האבידות האזרחיות בבריטניה וארה"ב. לשיטתך, העיקר הוא לא הבסת משטר הרשע הנאצי, אלא שמירה על מאזן הנפגעים,את צ'רצ'יל ורוזוולט (אם היה שורד) היו צריכים להעמיד לדין בנירנברג יחד עם גרינג וחבריו. את טרומן בכלל היה צריך להוציא להורג ללא משפט על הפצצת הירושימה ונגאסקי.

            אהבתי

            • הדס הגיב:

              בעלות הברית במלחמתן הצודקת כנגד גרמניה הנאצית ובעלות בריתה ביצעו פשעי מלחמה.
              ההכרה בכך ושימור הזיכרון (דרזדן, ההפצצות על טוקיו, פצצות האטום, אונס מאות אלפי הנשים הגרמניות) לא אמורים לפגום בתחושת הצדק אלא להעמיק ולחדד אותה, תוך הצגת המלחמה על כל זוועותיה ומתן מקום גם לקורבנותיה בצד המובס.

              מידתיות היא כלי חשוב להתנהלות אנושית.
              ירי של רקטה אל עבר ישראל מאזור סמוך לבית חולים בעזה מחייב תגובה.
              השאלה היא האם תקיפה מהאוויר או ירי ארטילרי אל עבר מקום השיגור תוך סיכון ודאי של המאושפזים בבית החולים הוא מעשה מידתי ?
              תקיפות חיל האוויר באזורים שסמוכים לבתי חולים ולמוסדות אונר״א גרמו להרוגים רבים בקרב האוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה וגרמו לישראל נזק חמור בזירה הבינלאומית.
              כאשר ישראל פועלת באופן מידתי העולם מוכן להקשיב לטענותיה ולעיתים אף מצדיק את פעולותיה.

              אהבתי

              • עובר אורח הגיב:

                השקר
                מתחיל
                במילה
                מידתיות
                זה
                גרם
                מטר
                ואט
                בקרל
                אין מידה
                מוסכמת
                למידתיות
                במלחמה.
                זה ברור
                כשמתבוניים
                במזה"ת
                לכל
                סיטואציה
                מידתיות
                משלה
                לישראל
                יש קנה
                מידה
                מיוחד

                אהבתי

            • ירמיהו הגיב:

              מידתיות היא לא שטות. מה שכן לפעמים קשה לגזור מעיקרון המידתיות תשובה מספרית מדויקת במיוחד כאשר משני צידי המתרס נמצאים ערכים שונים כמו מוות לעומת שבי. אבל מכך שזה קשה לא נכון ללכת לקיצוניות שהמידתיות אינה חשובה תמיד והיא חסרת משמעות.

              אבל, כאשר מדובר במוות לעומת מוות הדבר הוא קל יותר. השוואה של מספר ההרוגים בפעולה לעומת מספר ההרוגים אלמלא תתבצע הפעולה.

              האם אתה למשל מצדיק הצלת חיי אדם אחד במחיר של מאה הרוגים? אלף הרוגים? מיליון הרוגים? ללא הגבלה?

              אם אתה לא מצדיק או יש גבול להצדקה אז אתה מקבל עיקרון מידתיות.

              אם אתה מצדיק את הצלת האחד ללא הגבלה אז איזה מן שיקול רציונאלי הוא להעדיף חיי אדם אחד במחיר של רבים?

              לא הבנתי איך ממידתיות לדעתך נובע שעל פצמ"ר צריך לענות בירי פגז אקראי לעזה?

              מידתיות אינה עיקרון גמולי של מידה כנגד מידה. מידתיות [או פרופורציה] אומרת שעל מנת לטפל בנזק שנגרם לך אסור לך לגרום נזק לאחרים בלתי מעורבים שהוא יותר גדול מהנזק שנגרם לך. אסור למנוע נזק מסוים בנזק חמור ממנו.

              שיקול המידתיות אינו עוסק רק במספר הנפגעים במלחמה או בקרב. מספר הנפגעים כולל גם את מספר הנפגעים [ואת עוצמת הפגיעה] עקב תוצאות ההפסד במלחמה. למשל אם הפסד במלחמה יעלה את המשטר הנאצי וכתוצאה מכך יהיו נפגעים מהמשטר הנאצי אז הנפגעים האלה צריכים להיכלל בשיקול המידתיות.

              מכך שהיה הכרח לפגוע בבלתי מעורבים על מנת לנצח את המשטר הנאצי לא נובע שהיה הכרח לפגוע במספר ובהיקף הבלתי מעורבים שנפגעו בפועל. ייתכן שחלק מהבלתי מעורבים נהרגו שלא בצדק ואפשר היה לנצח את המשטר הנאצי גם ללא פגיעה בהם.

              אהבתי

              • חייל זקן הגיב:

                מ"פ גולני בסג'עיה מתקשר למפקד סוללת תותחים שמיועדת לתת לו סיוע ישיר.
                גולני: אני חוטף אש מכיוון יעד "הדס" יש לי 3 פצועים מבקש אש שיתוק על הדס
                תותחן: המתן, אני צריך להתקשר למוכתר לשאול אם יש בהדס יותר מ3 תושבים.
                תותחן: דיברתי איתו. הבני דודים שלו הגיעו לאיד אל פיטר. חכה שיעזבו.

                אהבתי

                • ירמיהו הגיב:

                  מהתיאור שלך אני מבין שלדעתך המידתיות פירושה שאם יש נפצעו שלושה מכוחותינו אז אסור לפגוע ביותר משלושה מכוחות האויב?

                  אם לזה התכוונת, אז זו לא התנהגות בהתאם למידתיות. המידתיות היא צופה פני עתיד ולא צופה פני עבר. מה שקרה עד עכשיו לא משנה. השאלה היא מעתה ואילך והיא שאלה השוואתית. מה יהיה הנזק מעתה ואילך אם תתבצע הפעולה? מה יהיה הנזק אם לא תתבצע הפעולה?

                  לא תתבצע הפעולה פירושו תתבצע פעולה אחרת או לא תתבצע פעולה כלל.

                  להמתין על מנת לברר מידע [למשל להתקשר טלפונית] זו בעצמה פעולה שגם את כדאיותה צריך לשקול. מהו הסיכון לנזק שבהמתנה למידע לעומת הסיכון לנזק שבאי המתנה לאינפורמציה.

                  אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    כל הצבאות שבעולם נלחמים על פי תורת לחימה. אין לשום צבא בעולם תורת לחימה שכוללת את המילה מידתיות. סדר העדיפויות של כל צבא הוא כזה:
                    1. ביצוע המשימה.
                    2. בטחון כוחותינו.
                    כל דבר אחר נדחה לטובת 1 ו2.

                    אהבתי

                    • ירמיהו הגיב:

                      אני בעצמי ראיתי ושמעתי בטלביזיה במבצע צוק איתן שטייסים מדברים ברשת הקשר עם המפקדה. השיחה היא על הפצצה מהאוויר של מטרה כלשהי. הטיסים נשאלים האם יש בלתי מעורבים. אם היו בלתי מעורבים אז ראיתי מקרה שניתנה פקודה שלא להפציץ את היעד.

                      האם זו לא דוגמא לצבא ששוקל שיקולי מידתיות?

                      שיקולי מידתיות נשקלים קודם כל כאשר מדובר בשאלת הנפגעים הישראליים. האם ההחלטה שלא להרחיב את המבצע הקרקעי או האם ההחלטה לא לבצע תמרון קרקעי ב "עמוד ענן" לא כללו בין שאר השיקולים את שיקול הנפגעים לישראל?

                      אם השיקולים כללו את שיקול הנפגעים הישראליים אז פירושו של דבר שיקול מידתיות אם כי במקרה הזה מידתיות ביחס לישראל ולא ביחס לאזרחי האויב.

                      דיברת על תורות לחימה. האם בכך כללת את מסורת תורת המלחמה הצודקת [jus ad bellum]?

                      אני מכיר רשימה של שבעה תנאים המהווים תנאי לכך שמלחמה תהיה צודקת. אחד התנאים הוא מידתיות או פרופורציונליות. התנאי הזה אומר שתוחלת הטוב כתוצאה מהמלחמה צריכה להיות שקולה כנגד תוחלת הרע כתוצאה מהמלחמה. שהתועלת מהמלחמה נמצאת בפרופורציה סבירה לעלויות והנזקים של המלחמה.

                      לגבי תורת הלחימה הצודקת [jus in bellow] יש שני עקרונות: עיקרון המידתיות ועיקרון ההבחנה. לפי עיקרון המידתיות יש לשקול את תוחלת התועלת ותוחלת הנזק לא רק בהחלטה האם לצאת למלחמה אלא גם בתוך המלחמה בהחלטות הצבאיות הטקטיות ובתמרונים.

                      ראה למשל Brian Orend, Kant on international law and armed conflict pp 367-368

                      אבל גם אם לא היה קיים צבא אחד שמקיים את עיקרון המידתיות הרי שזו בסך הכל עובדה אמפירית לגבי המצוי. עיקרון המידתיות הוא עיקרון מוסרי, אתי, ערכי, נורמטיבי, פרספרקטיבי כלומר עניינו הוא קביעת הרצוי והראוי. זהו לא עיקרון מדעי או תיאורי [דסקרפטיבי].

                      אהבתי

                  • חייל זקן הגיב:

                    קבל שאלה במידתיות:
                    האם לצורך הצלת 3 פצועי גולני מותר למפקד הסוללה להרוג 300 ערבים?

                    אהבתי

                    • ירמיהו הגיב:

                      השאלה היא האם מותר להציל שלושה בני אדם במחיר הריגת 600 בני אדם. לצורך המידתיות השאלה אם בני אדם אלה הם "גולני" או "ערבים" אינה רלבנטית. לא ההשתייכות הלאומית-אתנית ולא המסגרת הצבאית-יחידתית רלבנטיים לצורך המידתיות.

                      אז התשובה הפשוטה היא לא. אין זה מידתי להציל שלושה ע"י הריגת 600 בהנחה שמדובר ב 600 בלתי מעורבים.

                      [אם ה 600 הם מעורבים אז עיקרון המידתיות לא חל]

                      האם היית מקבל הצלה של שלושה ערבים במחיר הריגת 600 חיילי גולני?

                      יכולים להיות לזה חריגים. נניח שאם יהרגו שלושת החיילים אז בעקבות ההרג הזה תיפתח הדרך לאויב להרג נוסף של אלף בני אדם. במקרה כזה מוצדק להרוג 600 להצלת שלושה אבל בעצם לא מדובר בהצלת שלושה אלא בהריגת 600 להצלת אלף.

                      ייתכן שאפשר לחשוב על חריגים נוספים. אבל, ללא החריגים האלה אז פעולה כזאת לדעתי אינה מידתית.

                      אבל אם שלושת החיילים הורגים 600 על מנת להציל את עצמם אז גם אם הדבר אינו מוצדק, לדעתי אין להעמיד אותם לדין מפני שאני לא רואה טעם להעמיד לדין פלילי אדם על כך שלא היה גיבור או אמיץ. אדם שפועל מתוך אינסטינקט הקיום שלו כאשר הוא נמצא באיום על חייו ופועל מתוך הישרדות אין טעם להעניש אותו.

                      אהבתי

                  • עובר אורח הגיב:

                    "מידתיות"
                    באה
                    ממידה
                    יש מדע
                    של
                    תורת
                    המדידות
                    דבר
                    עיקרי
                    הוא
                    הגדרה
                    והסכמה
                    בשימוש
                    בשרש
                    מ-ד-ד
                    מול זה
                    העקרון
                    העמוק
                    "אין
                    מידה
                    לאדם"
                    מי
                    שעוסק
                    בכך
                    בכפיתיות
                    לפעמים
                    צינית
                    נכנס
                    לדרך
                    קשה
                    ערכו
                    של מוסלמי
                    מול
                    יהודי
                    וכ"ו
                    יהודי
                    מול
                    גוי
                    וכ"ו.
                    יש
                    נושאים
                    שראוי
                    לא
                    להכנס
                    לתוכם.

                    אהבתי

                • כינון הגיב:

                  מ"פ: ממתין לאש!
                  תותחנים: הדס שמאלה מידי אסור לירות עליה!

                  אהבתי

                  • אחד שמעודכן הגיב:

                    בהתחלה הם ששים לקרב, אחר כך הם מברווזים לא מעורבים, ואחר כך מתחילים לטווח את אלה שחושבים אחרת. תפסיקו לירות על הדס. אני מתרשם שהיא מבינה קצת יותר, מעט יותר חכמה. כך שאם לא קוראים לכם מישהי, ההתנשאות היא עוד פטפטת שובניסטית חסרת ערך.
                    ואגב התעינינו במספר של חז"ן (לא לדאוג זומבית, רק לפרשנות),לצורך תחתית החבית של פרשנות אולפנית (אם ישרוד את השחיקה של ירמיהו).
                    אז אם אפשר להעביר את הטלפון. תודות.

                    אהבתי

            • אורן הגיב:

              ריאליסט מוכיח את גסות הרוח והטיעון, של מי שחושב ששאלות רטוריות והיפותטיות הן הוכחה. אין כל קשר בין יחס החזרי חטופים ואסירים, לזכות להרוג בשם חייל אחד. הקשר הוא בהבדלי הכוח. באותה המידה שיש יכולת לצה"ל לאסור אנשי חמאס רבים, כך היכולת לפגוע ברבים. זה הקשר שקיים בין שני המקרים.
              הפגזות בתי הספר המשמשים כמקלט, מאות הילדים ההרוגים, הם אכן לא מידתיים. הסיבה לכך הנסיון הנצבר, הם עוד סבב חסר מטרה, הם לא מהווים הרתעה רק נקודת חולשה ישראלית.
              במלחמת העולם השנייה, הנפגעים האזרחיים בידי כוחות הברית לא היו רק גרמנים, אלא גם אזרחים צרפתים ובלגים בשטחים הכבושים. בעלות הברית גם פעלו בידיעה שיספגו אבדות רבים (דבר שצה"ל לא עושה). אך היתה להם מטרה ברורה, והבנה בצורך להשיגה. לישראל אין את זה.

              אהבתי

      • avi הגיב:

        גם את עובדת בהארץ?

        אהבתי

      • הינשוף של מינרווה הגיב:

        לחיל האוויר היתה הזדמנות להוכיח לגדעון לוי שטענותיו אודות הטייסים היו טענות שקריות וכזבות.

        אני בספק אם אפשר להזיז אותו מדעותיו.

        אהבתי

        • הדס הגיב:

          אולי דעותיו של לוי לא היו משתנות אבל מאות בני אדם חפים מפשע ברצועת עזה עדיין היו בין החיים

          אהבתי

          • הינשוף של מינרווה הגיב:

            כן, אבל הרי יודעת מה הטענה הנגדית:
            כל אותם חיים היו נחסכים מלכתחילה אילו רק החמאס וגו'.

            אהבתי

            • אורן הגיב:

              טוב הינשוף, אבל חבל שצה"ל מתנדב לשאת בחלק מהאחריות. רואה ינשוף, אותי לא יאשימו שאיני מבין את המציאות. האחריות למותם של מאות הילדים היא על חמא"ס וצה"ל. אני רואה את המציאות בישראל, ובמזרח התיכון, ולא נהנה בכלל.
              אפילו מלהיות צודק, ואני הפרטי צודק לרוב, אני לא נהנה.

              אהבתי

      • הסהר החמאסי הגיב:

        לחאדסית,

        עלה מספר ההרוגים לכ – 1800, רובם תושבים חפים מפשע.

        ואת יודעת את זה בבטחה בתור חמאסניקית שמקבלת מידע פנים (מדוייק כמובן) ישירות מהנהלת הסהר החמאסי בעזה? לא?

        אהבתי

        • אורן הגיב:

          ר/ק נשמה, יש לך נתונים תביא, או שתתעדכן במקום לטרלל טורדנית עם אותה שאלה חוזרת.

          אהבתי

          • הסהר החמאסי הגיב:

            הנתונים האמינים היחידים הם מצה"ל. כ-1,000 הרוגים מקרב הפלגים השונים שנלחמים בעזה – הטרוריסטים.
            השאר, וכל נתון מספרי הוא שיחוק הסברתי של החמאסניקים, הם רובם ככולם אנשים שהיוו הגנה אנושית לטרוריסטים או למקומות צבאיים בהסתר אזרחי – כולל ילדים.
            יש מספיק ראיות לשקרים הבוטים של החמאס כולל עדויות של עתונאים, אחת פינית לדוגמה ואחד איטלקי. יהיו עוד רבים כאלה.
            מצד שני, חמאסניקים כמוך וכמו החדאסית ימשיכו למכור את המרכולת המדומיינת והלעוסה.

            אהבתי

    • מעלי הגיב:

      לשני הלוחמים היחידים (כנראה) מקרב מגיבינו, ממממ?

      נוהל חניבעל
      נוהל חניבעל הוא סודי ביותר!
      99% מהמדברים, על הנוהל, אין להם מושג מהו!
      נוהל חניבעל לא מוכר לחילי צה"ל, ולא מתפקידם לבצע אותו!
      סא"ל ומעלה בחי"ר, ובעוד יחידות לוחמות יודע מהו הנוהל!!!!!
      מפקד שנותן פקודה: "אצלנו לא נופלים בשבי"(למשל) עובר על פקודות הצבא!
      נוהל חניבעל לא אומר להרוג את השבוי עם שוביו!!!!!!!!!
      שתדע כל אם בישראל: אסור להרוג את הבן שלך בשביל שלא יפל בשבי!!!!

      אהבתי

      • הדס הגיב:

        אז מה אמורים לעשות קצינים זוטרים וחיילים שלנגד עיניהם מתבצעת חטיפה ?
        להמתין לפקודותיו של סא״ל ומעלה ?
        האם יתכן שיש נוהל חניבעל ״קטן״ ונוהל חניבעל ״גדול״ ?

        אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          נוהל צבאי זו תכנית פעולה שמופעלת במספר רמות באופן אוטומטי בטרם נאסף מודיעין קונקרטי. נוהל חניבעל בפרט יכול להיות מוכרז על ידי כל חייל בשטח. סא"ל ומעלה מרחיבים את הנוהל לכל הגזרה שלהם לפני שארוע החטיפה תוחקר. הערך המבצעי של הנוהל הוא מהירות המימוש שלו בשונה מנוהל קרב סדור שדורש זמן רב כשמדובר במסגרות גדולות.

          אהבתי

        • מעלי הגיב:

          לא! חיילים לא מבצעים נוהל חניבעל!
          את לא יודעת מה זה!
          אין כל קשר בין מה שהיה במקרה הדר לבין נוהל חניבעל!

          אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        "נוהל חניבעל" זה באמת חצי פיקציה. כי "חניבעל" זו הכרזה / הודעה על כך שנחטף חייל. כמו ש"פרש טורקי" זו הכרזה / הודעה על חדירה. ה"נוהל" הוא תוספת שכולם מדברים עליה כאילו מדוברת בסדרת פקודות / תו"ל / פק"ל סדורים ומחייבים. למיטב ידיעתי, ואני אינפנטרי וותיק, אין דבר כזה. בוודאי לא בצורת פקודה מפורשת של ירי על חייל העלול ליפול בשבי. ממה שאני מכיר, בסמכותו של המפקד בשטח / האחראי לנקוט בכל הפעולות האפשריות כדי למנוע נפילה של חייל בשבי / חטיפה. ויותר מזה – הוא חייב לפעול כך. כלומר – "נוהל חניבעל" יבוצע באופן שונה על ידי יחידות שונות ועל ידי מפקדים שונים.

        ספציפית לגבי מה שקרה ברפיח – אני בדעתה של הדס. מדגיש שלא הייתי בגזרה הזו כשהיה האירוע, אבל שמענו היטב את ההרעשה וידענו היטב (מהקשר) מה קורה שם. ממה שנראה לי (מדגיש את ההסתייגות – זה רק נראה לי) – המח"ט שם קיבל / לקח לעצמו אישור להתחרע. אין מילה אחרת. בחסות ה"נוהל חניבעל" סמכותו איפשרה לו להוריד על הגזרה חנ"מ בכמות הידועה. מח"ט אחר, תחת אותו "נוהל חניבעל", היה פועל אחרת.

        ועוד הסתייגות – אני רק מציע שמי שהפעיל את האופרציה הזו היה המח"ט. יכול להיות שזה היה גורם שמעליו.

        אהבתי

        • אורן עושה שועלן הגיב:

          כן, היה קשה למצוא בין אלף תגובות, אבל דעתי היתה דומה.

          אהבתי

        • חייל זקן הגיב:

          בכל מקום שנכנסו ללב השטח הבנוי הופעלה אש דומה. ההבדל כאן היה שעקב הנסיבות לא היתה אזהרה מקדימה.

          אהבתי

          • captain beefheart הגיב:

            חד משמעית – לא.

            אהבתי

            • חייל זקן הגיב:

              יש לך מספרים שמשווים למשל לאש שהופעלה לצורך החילוץ של גולני?
              אל תשכח שזה המקרה הראשון שבו הופעלו (בנוהל קרב קצר מאד) מספר חטיבות במקביל. הנתון להשוואה הוא ק"ג חנ"מ/מספר מסגרות/שטח. המח"ט, שהיה בשטח עם חפ"ק זעיר לא יכול להפעיל תוכנית אש כזאת. באוגדה יש מפקדה מיוחדת שזה תפקידה.

              אהבתי

              • captain beefheart הגיב:

                המספרים היחידים שיש לי זה שעתיים (בערך) רצופות של הרעשה שהרעידה את הכלים שלנו ואותנו והיינו ב"עוטף" חן יונס. לא היה דבר כזה לפני. לא היה. בוודאות. אני אומר לך שהאדמה רעדה שעתיים רצופות.

                אהבתי

                • חייל זקן הגיב:

                  לא היה דבר כזה בדרום הרצועה שבה פעלו רק בפאתי השטח הבנוי ובחיכוך נמוך יחסית. האדמה רעדה גם כשנכנסו לסג'עיה שם היו התנאים שונים.

                  אהבתי

    • velvet הגיב:

      😯 אלוהים ישמור (בב).

      אהבתי

  37. ברטה הגיב:

    איתן הוא גיבור על כך אין עוררין. א-ב-ל בפעולה הספונטנית שלו סיכן לא רק את חייו.

    בניגוד לפקודות, ולמרות הסיכון הרב כי המנהרה ממולכדת, נכנס סגן איתן לתוכה עם חיילי החפ"ק (חוליית פיקוד קדמית) שלו. אמש התברר כי הוא ניהל מרדף של מאות מטרים אחרי המחבלים ולא כמה עשרות כפי שחשבו בתחילה. במהלך תנועתו במנהרה מצאו הסמ"פ וחייליו את הממצאים שסייעו לרבנות הצבאית לקבוע מבחינה הלכתית את מותו של סגן גולדין

    . עד כאן.

    אהבתי

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      הוא סגן מפקד פלוגה. כל החלטה שהוא לוקח מסכנת את חייליו.

      נראה שהוא לקח סיכון מחושב ולפחות במבחן התוצאה הוא קיבל ציון גבוה.

      אהבתי

כתיבת תגובה