לראשונה מאז

haaretz15.12.13yediot15.12.13
maariv15.12.13isra15.12.13
14.12.13.indd

תחרות "לראשונה מאז" מתנהלת בכל המערכות ובכל העיתונים. עשרות עובדות מבלבלות, אף אחת לא דומה לשנייה. לראשונה מאז, חבר'ה, אל תשאלו, וגו'.

לראשונה מאז בריאת העולם על ידי השם הופעלה רכבת בשבת. המבשר בהתמוטטות עצבים.
לראשונה מאז 1992 הייתה כזו סופה בירושלים.
לראשונה מאז 1901 קהיר כוסתה בשלג (מעריב).
לראשונה מזה 100 שנה שלג בקהיר (ישר"ה).
לראשונה מאז… היו פה 50 אלף מנותקים, ו-18 ו-30 ו- ו-20 ועוד ועוד.
לראשונה מאז הולדתו של מבקר המדינה הוא הכריז על כוונותיו לבדוק את המחדל כשרק החל.
לראשונה מאז קום המדינה אמר מנכ"ל חברת חשמל: מגיע לנו צל"ש (שהה בחופשה בחו"ל, חזר אמש).
לראשונה מאז 1948 עלו נגמ"שים על ירושלים.
לראשונה מאז שנה שעברה ירד שלג על ירושלים.
לראשונה מאז היו סופות בישראל נתנו לה שם בעולם. וייקרא שמה אלכסה.
לראדונה מזה 60 שנה היכה שלג שכזה בבירה.
לראשונה מאז מאה או 150 שנה מתרחשת סופה כזו (יו"ר חברת חשמל).
לראשונה מאז 116 שנים (דן מרגלית).
לראשונה מאז 93 שנה הגיעה לאזור סופה כזו (כותרת משנה, מעריב, ע' 6).
לראשונה מאז שנה מתבדח ראש הממשלה.

נזקי הסערה: מעריב – 420 מ' ש'.
ישר"ה – 300 מ' ש'.

ב-2009 (!) כתב פרופ' דני רבינוביץ', ראש ביה"ס ללימודי סביבה באונ' ת"א את הספר "הנה זה בא |כיצד נשרוד את שינוי האקלים".
מה חבל שהבית היהודי, יש עתיד, הליכוד, העבודה ומנכ"ל חברת חשמל וכל מי שצריך לא רכשו את הספר הזה לחברי הממשלה והכנסת וכיו"בים, במקום את ספרו של חגי בן ארצי על משפחתו המקולקלה.

בלשון בהירה, ובסיוע מחקר אקדמי מעמיק, עורך רבינוביץ ניתוח סוציולוגי חריף של משבר האקלים, עם מרכיביו החברתיים, הכלכליים והפוליטיים. כיצד ירוויחו מדינות הצפון מההתחממות, וכיצד יקרסו מדינות הדרום; איך מעכבים תאגידי האנרגיה את הפתרון וכיצד מנסה ענץ הביטוח להתמודד עם הסיכונים הכרוכים במה שרבינוביץ מכנה "המצב האקלימי הפוסט-נורמלי" (מאפ"ן). איך יסתגלו עשירי העולם ואיך יגוועו ענייו.
אגב כך, הספר שופך אור על חלקה של ישראל במשבר ובהתמודדות עמו, ועוזר לנו להבין כיצד ייראו חיינו בעתיד הקרוב: בין שנמשיך בדפוסים של התעלמות, בזבוז והרס, שיביאו לקריסת המערכות התומכות בחיינו, ובין שנבחר לאמץ דפוסים אחראיים של תחבורה, שימוש במים, ייצור וצריכה, כדי לשמור על משאבי כדור הארץ ולהגן על האטמוספירה לפני שיהיה מאוחר.

הכותרות הראשיות

"אחרי חצות: עשרות אלפי ישראלים עדיין מנותקים מאספקת חשמל" (מעריב)
"הסערה חלפה, הוויכוח נשאר" (ישר"ה)
"מכת שלג" (ידיעות בשער כפול חגיגי)
"החשמל קרס, עשרות אלפים נתקעו בקור" (הארץ)
תחרות עזה בין שלומיאליות הכותרות הראשיות הבוקר.

איפה היה החמ"ל של נתניהו שואל יוסי ורטר.
ידיעות מכתיר את "גיבורי הסערה": "עובדי חברת חשמל עובדים 72 שעות רצוף". אולי זו בעיה שאותם אנשים עובדים 72 שעות רצוף והם עלולים לחולל יותר נזקים מתועלת?
אבל גד ליאור, בעמוד הסמוך (ע' 2), תושב רחוב כרמל במבשרת ציון, כך כתוב בקרדיט שלו, משל היה זה שליחנו המיוחד למחנה הפליטים ג'בליה, כבר קבע: אין צורך בוועדת חקירה, הכל קרס.
כמעט כל עמודי החדשות בידיעות עוסקים בסופה.
40 אלף מתושבי עזה נאלצו לעזוב את בתיהם. סוכנות האו"ם ברצועה ביקשה מישראל עזרה (יוסי יהושוע, ידיעות).
כפולה אחת בלבד, 4-5 מעניק הארץ לסיקור החורף האלים.
במעריב, עד ע' 8, עם קולות נגד זעקות המחדל (בן דרור ימיני) ובעדו (שלום ירושלמי).
בישר"ה (עד ע' 22) מגוננים על הרשויות, על ראשי ממשלות, על חברת חשמל, על השוטרים, על כל מי שרק אפשר.

אין עורכים בבית

כולם קבורים בשלג
מספר הנתונים הסותרים בעיתונים, בכל עמוד ועמוד, בכל כתבה וכתבה, לא ייאמן.
למשל, כמה מטר פאקינג שלג יש בפאקינג חרמון (מעריב)?
12

למה הכוונה "בלי דרך מילוט"? לאן בדיוק אתם רוצים להימלט?

מִחזור עצמי? לפעמים אין ברירה.
ערך חבוי, עמי גינזבורג, 2007.
ערך חבוי, עמי גינזבורג, היום.
ereh

לפני פיזור

כתבה בגלריה על תערוכה במוזיאון ישראל ועל הסרט שלי, "איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?"
ellekarimasa15.12
אלה קרי קרובה יותר ל-70, אבל לא נראה לי שתתלונן.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

32 תגובות על לראשונה מאז

  1. הינשוף של מינרווה הגיב:

    נועה אסטרייכר בטור דעה על לימודי מתמטיקה (מומלץ לקרוא תגובה 4).
    אתמול בלילה, כשהטור עוד היה פתוח לקהל הרחב, התמונה שפורסמה לצד הטור הייתה אחרת; ראו תגובה 1. היום, כך מתברר, החליפו את התמונה.
    זה בעקבות הפרק האחרון של "סאות'פארק"?

    אהבתי

  2. שועלן הגיב:

    אה, הסופה זה כי לא הגנו על האטמוספירה ויחר אפה.
    אולי נקריב איזו בתולה בשביל להרגיע אותה.

    אהבתי

  3. mehatsad הגיב:

    מקסימות, הכתבה בהארץ ואת.

    אהבתי

  4. ברטה הגיב:

    בעוד 9 חודשים הכותרת תהיה לראשונה שיא של לידות בשבוע אחד. השמות הנפוצים יהיו סער, שלגיה, שלגון קרלו או קרלה ומוריה.

    אהבתי

  5. אורן הגיב:

    כמובן שכל העיסוק בלראשונה מחייב לפחות ארוע נוסף אחד העונה*. במיוחד לאחר שהייתי מדויק בתחזית כמות השלג בירושלים.
    * בסגנון הצפת נתיבי איילון פעמיים במאה ב92.

    אהבתי

  6. bigunia הגיב:

    אחד הפוסטים המצחיקים שלך

    אהבתי

  7. ziki הגיב:

    שמחתי לפגוש אותך בגלריה

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      אני נפעם מהקצב המהיר שבו אתה הופך לבן תרבות. היום הבנת את חשיבותה של ולווט ואתמול עמדת על גדולתו של פול אנקה תוך כדי שאתה הופך למהנדס לינקים מוסמך. רק פאול קטן העיב על הצטינותך, לא מדברים על קליף לפני שאלביס חוזר.

      אהבתי

  8. לירון הגיב:

    דני רבינוביץ חכמולוג, היה צריך לכתוב את הספר ב-1916.

    אהבתי

  9. ירושלמית הגיב:

    לא נעים לי לחזור על זה. אבל אתמול חיליק כתב את זה ודיגדג לי לענות.

    א. לחרדים יש 15 נפשות סביב שולחן השבת, ולמשפחה חילונית מעט פחות. הם צורכים יותר, וזה המינימום עבורם.
    ב. את צריכה את החלות כי זה ‘כיף יותר’, לחרדי זו חובה. לפי ההגיון, את צריכה להתחשב בו.

    למה חלה זה חובה בשבת? תמיד? בכל מצב? האם זאת הוראה דתית מפי האלוהים או מנהג? לכבד את שבת המלכה, כלומר ״בשביל כיף״? ונניח שאתה מניח שאני אפיקורסית (אני בוגרת בית יעקב ושומרת שבת וכשרות) למה אתה מניח שקיום המצוות אצל החרדים דוחה הכל? שאני אלך לגיהנום אבל דף המצוות של החרדי עליו להיות ללא רבב? מה עם עונג השבת שלי? וחוץ מזה רק הנמרים הצליחו לצאת מלוא החופן בחלות, מה עם החרדים הפחות זריזים והחרדיות הענוגות? להם זה לא חובה?

    הסיבה היחידה שאני חוזרת לזה הוא בגלל שכבוגרת בית יעקב מטרידה אותי השאלה של התוקף של האורטודוקסיה. ההחמרה ופולחן הטקס כחזות הכל, או ההקפדה המילולית על המצווה במקום רוח הדברים החלה מתי? חת״ם סופר כתגובת נגד לרפורמה? וגם זה יותר בקהילות פולין והונגריה. מה זה שייך ליהדות המקורית? האם בגלל שאני לא יהודיית שטאטל אידישאית אני אפיקורסית?

    מה נותן לחרדי דרך החיים הזאת? יש לך יתרון עלי? אני פחות יהודיה. סליחה שחזרתי לנושא.

    שבוע טוב.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      בוגרת בית יעקב? זה מסביר את התמיהות שלך. אם היית לומדת לימודי ליבה היית יודעת שקירבה לתחילת התור חשובה מקירבה לשמיא.

      אהבתי

      • ירושלמית הגיב:

        חה חה חה. זה טוב. אגב, אתה יודע שבנות (בית יעקב זה לבנות בלבד) חרדיות לומדות ליבה? ברמה נמוכה אבל לומדות.

        תסלחו לי שאני נסחפת אבל ניזכרתי בשואה. קראתי עדות של קאפו (הבן של יצחק גרינבוים, אליעזר גרינבוים, באושוויץ) כאשר הוא הצטדק ואמר שהוא היה חייב היה להיות האיש הרע ולהכות יהודים בשביל לעשות את תפקידו. היה סיר מרק שהיה צריך להספיק לכולם, אבל היו כאלה שדחפו והתנפלו והוא היה צריך להשליט סדר בשביל שגם הפחות זריזים יזכו בצלחת מרק חם.

        איך הגעתי מיום שלג אחד לשואה? פשוט ההתנפלות היתה מכוערת וכאשר אתה רואה חרדים הדימיון מפליג מעצמו. סליחה מראש.

        אהבתי

    • חיליק הגיב:

      גם לי מדגדג נורא לענות, בעיקר כיוון שאת כותבת שטויות מוחלטות, וכדלהלן:

      א. חלה זה חובה בשבת, תמיד. כן.
      את טוענת שאת בת 'בית יעקב', לא אפקפק בכך, אך כדאי שתדעי שזו חובה גמורה, כמפורט בשו"ע או"ח סי' רעד, ובכ"מ שם.
      (מקורו בגמ' שבת קיז, א ונלמד חיוב זה דלחם משנה מפסוק מפו' בתורה (שמות טז, כב), וראי גם במכילתא בשלח). ועייני בערוה"ש שם, (וכ"כ עוד), שזהו דין תורה, ולא אסמכתא בעלמא).

      שוב, דין בציעת לחם-משנה (שני חלות), הן בליל שבת, והן ביום השבת, הוא דין חיוב גמור, לנשים ולגברים כאחד.

      כנ"ל, אין זה מדין כבוד השבת, וגם לא מדין עונג, אלא חיוב נפרד. (כדין קידוש).

      ב. לחמים אלו צריכים להיות שלמים, (כלומר – שאינם פרוסים), ולכן נוהגים לבצוע על חלות דווקא, ולא על סוג לחם אחר.

      ג. צאי ועשי חשבון, חלה אחת צריך לפתוח בשבת, שניה ביום השבת בסעודה שחרית, ושלישית לסעודה שלישית. בהנחה שיש כמות גדולה הרבה יותר של אנשים בבית, בוודאי שצריך חלות נוספות…

      ד. אני לא מניח שאת אפיקורסית, ממש לא, אני רק מנסה להסביר לך על מה ולמה הסער הגדול הזה, ומדוע טרחו כל כך אותם אנשים, (לפי סיפורך), להשיג חלות לשבת.

      ה. הקטע בו את מסבירה מדוע את חוזרת לזה, במחילה מכבודך, הוא ג'יבריש. "ההקפדה המילולית", כלשונך, ניתנה למשה מסיני, תרי"ג מצוות על פרטיהן ודקדוקיהן, כמפורט בתורה-שבכתב ותורה-שבע"פ. זוהי היהדות המקורית, וחבל שלא הקשבת בשיעורי היהדות בסמינר. אין שום קשר לחתם-סופר ומלחמתו ברפורמים, וככל שאני מהפך בדעתי לא הצלחתי להבין היאך הגעת לזה.

      ו. האמירה "יש לך יתרון עלי? אני פחות יהודיה (?)", היא מוזרה, ומכניסה מילים לפי שלא אמרתי, לא עלו על בדל-מחשבתי, ולא חשבתי אותם מימי. בקיצור – כך את חושבת, וחבל.

      (ז. לגוף העניין, אינני יודע מה אכן אירע באותה מכולת, וחרדים יכולים להתנהג גם-כן בצורה מכוערת ובהמית, לידיעתך – חבישת המבורג ופארק לא עוקרת את היצר הרע ממקומו. ולא באתי אלא לדון את אותם אנשים לכף-זכות).

      יש לי עוד הרבה להאריך, אך מה שהלב חושק הזמן עושק, ובהזדמנות אחרת אכתוב את אשר על ליבי.

      כוט"ס.

      אהבתי

  10. marco הגיב:

    אולי זו בעיה שאותם אנשים עובדים 72 שעות רצוף והם עלולים לחולל יותר נזקים מתועלת?

    מה שנקרא "damned if they do and damned if they don't"

    תניחו את המספריים ובואו נדבר על זה

    אהבתי

כתיבת תגובה