פוסט אורח/ יזכור ynet את תפקידו

מאת גרה בשינקין
הכותב עובד בכלי תקשורת

אתר האינטרנט המוביל ynet נוצר לפני 12 שנה כאחיו הצעיר של ידיעות אחרונות. לאורך השנים, בעודו צובר קוראים וכותבי טוקבקים, הוא תמיד שאף להתקרב לרוח המפקד, רוח ידיעות, אף שהמדיום האינטרנטי לא תמיד מאפשר זאת. יום הזיכרון הוא יום חגו של ynet: אז הוא מצליח לזקק את המהות של אחיו הבכור ואף לגבור עליו.

מן המפורסמות היא שלעתים קרובות ידיעות בוחר ככותרת ראשית ביטוי שאמור לבטא את הלך הרוח הכללי באותה עת ב"עם ישראל". לעתים זו יכולה להיות מילה אחת, כמו "זוכרים", לעתים שתיים כמו "ההרס והתדהמה", "הטבח והזוועה". ynet לא יכול ללכת בעקבותיו רוב ימות השנה, כיוון שמעצם עיצובו הגרפי אתר אינטרנט לא יכול להפוך מילה או שתיים ככותרת. הוא נאלץ, בצער, להסתפק בכותרת ארוכה ואינפורמטיבית יותר. אבל מתחת לפני השטח מבעבעת שם התשוקה להזדווג עם ישראל והקונצנזוס. להיות לבשר אחד. התשוקה הזו באה על סיפוקה המלא ביום הזיכרון.

כבכל יום זיכרון בשנים האחרונות העלה ynet לכותרת הראשית שלו את פרויקט היזכור שלו. "כל נר הוא סיפור: אתם כותבים על הנופלים", תחת כותרת הגג "החלל שלי". כותרת המשנה: "הפנים, החיבוק, החיוך שלא יחזור, כאב הפרידה שאין לו סוף. כבכל שנה, ynet מניח לשגרת האקטואליה ומקדיש את הכותרת הראשית לזיכרון של כולנו…". הטקסט שבתוך האייטם חושף יותר על מהות הפרויקט בעיני יוצריו: "ynet מזמין אתכם גם השנה להתכנס סביב מדורת השבט הישראלי שנוצרה כאן, להדליק נרות לכבוד החלל הפרטי שלכם…". באמצעות הפרויקט הזה והבלטתו בכותרת הראשית, ynet ממצב את עצמו כ"מדורת השבט הישראלי".

הוכחה נוספת למאמץ האדיר שהאתר עושה כדי לא לשבור את הקונצנזוס שבנה בעמל רב כל כך הייתה כאשר יוסי מנדלביץ', ששכל את בנו בפיגוע בחיפה, תקף מעל בימת טקס יום הזיכרון את הממשלה. הוא אמר דברים נוקבים בגנות עסקת שליט, ומתח ביקורת חריפה על יחסה של המדינה למשפחות נפגעי הטרור.

כל עורכי החדשות באתרים האחרים חשבו כי הדברים חזקים מספיק, חריגים מספיק, נוקבים ובוערים כדי לפרנס כותרת ראשית. עורכי ynet לא יכלו לצטט את הדברים בכותרת הראשית, כי הייתה כבר תפוסה, כזכור. אבל הם גם לא עשו זאת בכותרת השנייה: שם בחרו, שלא כהרגלם, לפרגן לראש הממשלה. הכותרת שנבחרה מהאירוע הייתה מפי ראש הממשלה באותו טקס: "הם רוצחים ואנחו בונים" (אגב נתניהו מאוד אוהב את הפראזה הזו), ואת המתקפה של האב השכול שמרו לכותרת המשנה. המהלך הזה מריח משיקול עריכתי עקום, שמונע מהצורך לא לשבור את שלוות יום הזיכרון, האבל, השכול וכו' עם דברים צורמים.

ynet בגד באופן קיצוני בתפקידו כאתר חדשות שאמור לדווח באופן חסר פניות על מה שקורה בארץ ובעולם; הוא הפך את עצמו לפורום, בלוג שבו הגולשים מביעים את עצמם בכותרת הראשית. מה זה אומר על התנהלותו בשאר ימי השנה?

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

44 תגובות על פוסט אורח/ יזכור ynet את תפקידו

  1. אחד ש הגיב:

    ויינט – כמו ידיעותאחרונו – עסוק בשנים האחרונות בכרסום דמות המדינה ובהצגת כלמה ששלילי בה. חלק מזה כקמפיין האנטי ביבי וחלק בפני עצמומי שקורא ידגיעות או ויינט ולא יוצא מהבית בטוח שאנחנו במדינת עולם חמישי – מינימום

    אהבתי

  2. yigal heffets הגיב:

    לום לכל הימנים ,ולכל אלו המצטטים, את הימנים הסהרורים,:- האומרים ש"הם ירצחו ואנחנו נבנה"
    מה אתם אומרים, רבותי המלומדים ,על אמירותיו הכנות של מר דיסקין, שהיה בשר מבשרו של השלטון הנוכחי ,-בדמות של ראש השב"כ ,האומר אתמול, בכנס בדרום הארץ :-"שאין לו אימון בהנהגה הנ"ל"-כלומר ביבי וברק ,כיוון ,ש"הם פועלים מתוך אמונה משיחית!"נו… ומה אתם מכובדי אומרים על מה שאמר אתמול מר אמנון אברמוביץ על כך שממשלת ישראל מבקשת מבג"צ ארכה של כ90 יום לא לבצע את החלטות בג"צ??? נו…אז הימין חוגג 64 וממשיך להשתולל…

    אהבתי

    • ניר הגיב:

      שלום
      קראתי את דיסקין ברצינות
      שאלה? איך אתה או אני צריכים להתיחס לדבריו.
      נגיד שאנחנו מדינה מסודרת, אז טבעי שבמשך שלוש שנים מתחלפים עשרים בעלי תפקידים הכי
      חשובים מתוך נגיד מאה אנשים סה"כ .
      אלו שסיימו את תפקידם רשאים להגיד מה שהם רוצים במסגרת החוק. וכדאי שיגידו מה שבא להם
      ואשמח להקשיב.
      אבל עדיין הממשלה ומאה האנשים החשובים ביותר מחלטים וטוב שכך דמוקרטיה?

      אהבתי

      • yigal heffets הגיב:

        טוב שכתבת ש"נגיד שאנחנו דימוקרטיה" מכיוון שבדימוקרטיה ,לא מבקשים מבית המשפט העליון ,דחיה של החלטת בג"צ ,על בית פרטי ,שיש על פי כל חוק ודין, להחזיר לבעליו החוקיים ,גם אם הם ערביי-השטחים ,וזה אינו מוצא-חן בעייני הימין הסהרורי, בממשלת ישראל, שחייבת להם ולפייגלינים ותו לאו. ממשלת ישראל הינה ממשלה מטעם. מטעם הפייגלינים ,והימין הקיצוני-סהרורי.
        ממשלת ישראל, אינה רואה ממטר אף אחד ,שבחר בה ,אלא אך ורק ,את אלו הגרים בחברון ובמיגרון וביו"ש ותו לאו. זוהי הדימוקרטיה בה אנו חיים ,במשמרת של "הליכוד ","ישראל ביתנו" ,"ש"ס" ,"הבית היהודי", המפד"ל" "עצמאות" ,וכיוצ"ב.

        אהבתי

        • ר/ק וכו' הגיב:

          אני לא מבינה.
          אם מה שהולך בדמוקרטיה הישראלית/יהודית אינו מוצא חן בעיניך אז מדוע אינך מניע את עצמך למקומות יותר דמוקרטים ממש בשכנות. רשימה ארוכה של מדינות ידידותיות עם דמוקרטיה עתיקה רבת שנים: מצרים, ירדן, סוריה ולבנון במעגל הראשון ומסביב אירן, עירק, לוב, מרוקו, סעודיה, תימן ועוד ועוד וכו' וכו'.

          אהבתי

          • רקמילה הגיב:

            ר/ק- חקקי את העצה לשימושך כאשר יסתובב הגלגל והמדינה תחזור לשפיות.

            אהבתי

            • ר/ק וכו' הגיב:

              באמת שלא הבנתי. אנא הגדירי שפיות.

              אהבתי

              • מ הגיב:

                איך לא הבנת:

                שפיות = עקירה, גירוש וכמה שיותר
                שפיות = דרווין ברא את העולם בשישה ימים
                שפיות = לא לבכות כשמשפחה על תינוקותיה נשחטת בלילה אחת, אבל לדמוע באלגנטיות כשעוברים ליד אחד מחמישה מיליארד השלטים בארץ שעליהם כתוב "רבין"
                שפיות = להתעלם מאלפי טילים על דרום הארץ
                שפיות = לקרוא הארץ ולשכוח שרבע מהכסף שאתם משלמים הולך לתאגיד גרמני שהדפיס תעמולה שגרמה להריגת סבתך בגז ושריפתה המיידית בתנור עצים

                או בקיצור – בעיני הסמולן המדקלם המצוי – שפוי הוא מי שמדקלם יפה כמוהו

                אהבתי

              • רקמילה הגיב:

                שפיות היא – דוגמית- כאשר אמנים, סופרים,עיתונאים, אנשי אקדמיה ורוח יוכלו להביע את דעתם בלי שיחשבו לבוגדים, יקראו לפטרם, יחקקו חוקים כדי לסתום את פיהם, יסיתו לחרם נגדם ויאיימו עליהם ברצח.וגם- טוקבקיסטים יציעו להם לעזוב את הארץ.פיו….

                אהבתי

          • yigal heffets הגיב:

            הוי הוי הוי… אתם הימנים, ניחנים בכישרון עצום, לשלוח את כל מי שאינו מסכים עימכם ,לארצות נייכר ,ובעיקר ,לארצות ערב. תאמרו לי במטותה מכם, מהיכן הוריכם הורינו הגיעו? הורי לדוגמא ,הגיעו ממצריים כן זוהי אותה מצריים ,של פרעה ,המלך פארוק, סאדאת ,ומובארק ,וכמובן לא לשכוח ,את המלוחיה הנהדת, למי שיודע מזה בכלל?אז ככה אם כולנו ,שאינם מסכימים עם הימין "אדוני-הארץ "כשם ספרה של דר' עדית זרטל, אזי מסכנים תהיו יהיה כאן מאוד מאוד משעמם עם מי תריבו אנשי ריב ומדון שכמותכם? מה תעשו ,הרי תהפכו להיות אומללים אם לא למעלה מזה! אז ככה ,אינני חייב ,כלל ועיקר ,לא להצטדק בפניכם ,ולא להתנצל בפניכם .אני יליד הארץ הזו יליד-יפו ,-שקיימת כ4000 שנה ,מאז ימיו של שלמה המלך ומלכת שבא, ובאם ארצה "לרדת מהארץ לא אתם תהיו הסיבה, ואף לא המסובב ,-מסובבים שכמותכם!!!

            אהבתי

            • ר/ק וכו' הגיב:

              לא סיבה, לא מסובב ולא סיבוב מוצא.
              באמת למה שלא תחזור למולדת הדמוקרטית שלך, ממציאת המלוחייה, שומרת הפירמידות, מולידת אום כולתום ןעוד, במקום לסבול (או שמא אתה נהנה פה חלילה) במדינת ימין סהרורי, דמוקרטית רק ליושבי מגרון ועוד כתפארת מילותיך המקסימות? הרי שם יקבלו אותך בשמחה רבה רבה, שם תוכל לבטא כאוות נפשך את הרוח המפעמת בך לצדק לכל – כאילו דה.

              אהבתי

              • yigal heffets הגיב:

                לרק וכו' היי ,כנראה שלא הפנמת את הנאמר ,ויותר את הנכתב ,אני יליד ישראל הרי יפו ,עד כמה שידיעתי מגעת ,הינה בתחומי-מדינת ישראל הדימוקרטית ,הלא-כן? באם טעיתי אנא ידע אותי, על מנת שאיידע את הסובבים אותי ,ואת שכמותי ,אולי יש מי מהימין הסהרורי, המבקש להוציא את יפו מחוץ לקו הירוק ,ואו הסגול(מחק את המיותר). אולי בכלל יש המבקשים להוציא את ילידי יפו שכמותי ואולי אף את יפו מחוץ לחוק god for bead! אז ככה ,הנה לכם ימנים חמודים שלי ,לאן אתם מבקשים לקחת את ישראל הצעירה (64) שנים, לאן ,האם אתם מבקשים לגרום לישראל שאתם כל כך אוהבים במילותיכם ,ולא במעשיכם להפוך ולהיות מצורעת יותר ממה שהיא כבר דהיום!??? רק תאמרו לנו על מנת שנדע וניידע את הסובבים אותנו!?

                אהבתי

                • ר/ק וכו' הגיב:

                  רק תסביר לי למה אתה מרגיש חייב להישאר בקרב המצורעים? האם יש לך חיבה למזוכיזם? אהבת התאבדות? צרעת סמוייה?

                  למה לסבול? הקל על עצמך..

                  אהבתי

                  • yigal heffets הגיב:

                    יתכן ואני מעט מזוכיסט ,אבל ,אבל גדול אחד ויחיד, את מי פינו בגוש קטיף ? ומי עשה זאת? ומיהו ראש הממשלה שנאם את נאום בר-אילן? ומי כפי הנראה ,מתכוון לפנות ,ואו להרוס ,את בית המכפלה בבית-אל? מי אם לא "הימין המתון ",הלא הוא ביבי השלפן?! אז תאמרו לי בבקשה מכם ,מי הוא כאן המזוכיסט ,אני או אתם????וחוץ מזה, אני נהנה מאוד ,לראותכם מתפתלים מכף רגל עד ראש ,בהסברים שאינם מחזיקים מים ,ומתרצים את מה שעושה ועשה ,ראש ממשלתנו השלפן!

                    אהבתי

            • רמת אביו הירוקה הגיב:

              תגיד יגאל, וכי אין לך חפץ בנו ובמולדתנו עד שגלית מרצונך לקלגרי המושלגת ? או שמא הנפט של אלברטה עלה לך לראש ? בשעה זאת (Mountain Time) אני מקווה שאתה ב"עונג שבת" ומרשה לנו להתאושש קמעה מן האלימות המילולית.
              שבת שלום, שינה בשבת תענוג

              אהבתי

              • yigal heffets הגיב:

                אמנם גרתי כחצי שנה בקנדה ,אבל בחלק הצרפתי ,הקרוי בפי כל קוויבאק-מונטריאול-שם יש לי משפחה ימנית ,ולא קיצונית, הם ילידי מצריים שחיים חיים יהודיים ,ומאוד חשובה להם ישראל, אבל כיוון שהם מאוד מבוגרים ,ואינם דוברי-עברית צינית כמותכם, הם חיים בקנדה כ30 שנה, וטוב להם. אז חייתי שם כחצי -שנה, ומאוד נהנייתי, למרות שאינני חושב להישאר בגלות , מי יתן ,ונדמה לקנדה בבעיותינו מי יתן?! אני ישראלי בכל רמ"ח ושס"ה שירתתי בצ.ה."ל כ22 שנה, למדתי כאן באוניברסיטה ובמכללה טכנולוגית ,ואני מורה לאזרחות ולהיסטוריה ,כך שהסירו דאגה מליבכם הדואב,אינני מתכוון כלל ועיקר ,להיעלם ולעשות לכם אנשי הימין -"אדוני-הארץ" -חיים קלים ,לא ולא !עד שתתפכחו ואו תשנו את דעתכם הקיצונית ,ותבינו לאל נכון, שהחיים הינם מאוד מורכבים, והם לא שחור ולבן ,יש גם גוונים של אפור ,ועם כל הכבוד לימין הסהרורי בישראל ,ואין לי שום טיפת כבוד אליהם, כיון שהם גורמים לכך שישראל תהיה מצורעת בעמים!

                אהבתי

              • רמת אביו הירוקה הגיב:

                טעות חמורה מאד: הכללות !! מי אמר לך שאני ושכמותי ימניים, ימניים קיצוניים או בכלל
                טעות שניה וגילוי נאות: אשתי קנדית, אני מבקר שם הרבה מאד ולא הייתי רוצה להישאר שם
                טעות שלישית: האנגלית שלך גרועה מאד, לכן אתה מאד תקפני בעברית, שבת היא מלזעוק…
                ואם אתה יודע את ההמשך, לך עם זה… זה יעשה לך אך טוב וחסד

                אהבתי

        • ניר הגיב:

          אני אקטביסט ויש רק אחד שקובע בנושאים האלה: בית מישפט! בקשר לאולפנות לא הבנתי מה הרעש?
          המדינה היא המשיבה ובעל האדמה הוא התובע.
          תשובת המדינה היתה האדמות לא שלי אחזיר אותן מתי? עוד שנה, בינתיים הזמן רץ והממשלה רוצה לשנות את דעתה בא לה רעיון גאוני: להציע לבעל הקרקע מאה חמישים מיליארד שקל תמורת האדמה.
          בגלל שהזמן מאוד דוחק אז המשיבה מבקשת דחייה של תישעים יום כדי סגור עיסקה.
          לא ברור לי מה פה בעיה מישפטית

          אהבתי

          • yigal heffets הגיב:

            כנראה מכיון שאינך משפטן דגול ! הלא-כן???

            אהבתי

          • עובר אורח הגיב:

            ניר שלום
            הערה טכנית למושבניק. כמושבניק, מתי והיכן ראית בישראל
            שעיסקת נדל"ן כזו נגמרת ב 90 יום ? לדעתי ביום רגיל
            במרכז הארץ לפחות שנתיים עד חמש ועדר של עורכי דין, שמאים,
            בנקים, מתווכים ושאר טפילים לא כולל דחיות בבית משפט, עירעורים
            לעליון וזה בתנאי שאף תיק לא אבד ואף שופט או עורך דין לא התפגר.
            ברר אצלכם באיזור, אבל בודאי כבר שמעת סיפורים.

            אהבתי

            • ניר הגיב:

              הכוונה שיש מילחמה בן הממשלה לבית המישפט
              אבל במיקרה זה המדינה מבקשת לידחות בשלושה חודשים
              לצורך כזה או אחר, בעצם זה שהממשלה מגישה בקשה
              זה לא נוגד את שילטון החוק

              אהבתי

    • ג'ורג' הגיב:

      דברים נוקבים, אך אבוי, המציאות המעצבנת לא מתיישרת בהתאם.
      דיסקין טוען שביבי – ברק פועלים מתוך אמונה משיחית? ואתה מאמין לזה? מדוע בדיוק הם מפנים מאחזים ולא מכריזים פשוט על יו"ש כשטח ישראלי, החלום הרטוב של הימין?
      לא יודע מה עבר לדיסקין בראש, אבל המציאות, מה לעשות, מוכיחה שאין לחלק זה של דבריו שחר- מכן מוטל ספק רציני בשאר הדברים.

      אהבתי

  3. מ הגיב:

    פשוט ניתוק מושלם מהמציאות.

    מספיק להסתכל על הכותרת הראשית של וויינט ברגע זה, עוד מסמר קטן שמנסה להינעץ בתחת של נתניהו ולחתור תחתיו באופנים שהם ההפך מדמוקרטיה. ה"מחאה", כמובן היתה אם כל נסיונות המיסמור, שבעולם נורמלי היה לפחות מישהו אחד שמנסה לברר מי עומד מאחורי ניסיון ה"מהפכה" הכושל הזה, מי מימן אותו, ואיך בוויינט היתה כותרת "כל הארץ אוהלים" כשברוטשילד היו באותה שניה שני אוהלים בסוף השדרה מול הבימה.

    וויינט הוא "הארץ" בתחפושת של דודה מיינסטרים, ו"הארץ" הוא דר שטירמר בתחפושת של פעילה נורווגית. הוא אתר מרעיל ודוחה, ונקווה שעם קריסת העיתונות כולה גם הוא ישנה את פניו ויעזור לכולנו להיחלץ ממשטר שטיפת המוח ש-3% מבעלי הדיעה במדינה הזאת כופים על כולנו כבר עשורים רבים.

    אהבתי

  4. אורן הגיב:

    א. אישית מעדיף כותרת חדשותית, אך מדובר בטמקא, והבחירה שלו בכותרת יום הזיכרון ברורה כמו בחירת השמש לשקוע במערב. זה לא "הארץ" השמאלני, שאצלו השמש שוקעת בצפון מזרח, פוסט מודרני, אירוני.
    ב. איני חושב שדבריו של מנדלביץ צריכים לקבל כותרת ראשית, זה לא חדשות.

    אהבתי

  5. שועלן הגיב:

    מכל העוולות של YNET, זה הסיקור שהקפיץ אותך?
    אב שקול שצוטט רק בכותרת המשנה?
    יש לי חשד שמה שבאמת מכעיס אותך זה יום הזכרון.

    אהבתי

  6. אילן הגיב:

    השורה התחתונה של הכותב נכונה – וויינט מועל יום יום בתפקידו כאתר חדשות.
    אבל הפוסט הזה חלש מאוד. הכותב טועה בעובדות (כיצד וויינט ניסה למצב את עצמו), הוא טועה בהערכות (הדברים של מנדלביץ לא באמת כאלה חשובים) והוא טועה בהבנה (כותרת ראשית לא חדשותית אינה 'בגידה בתפקיד').

    אהבתי

    • גרה בשינקין הגיב:

      לא טענתי שכותרת ראשית לא חדשותית היא "בגידה בתפקיד". אני יכול להבין את זה שהם בוחרים בכותרת כזו ליום הזיכרון. במחשבה נוספת, אני גם יכול לכבד ולקבל את הבחירה בפרויקט היזכור ככותרת ראשית.
      אבל:
      1. הפרויקט משווק באופן שמקדם את ווינט עצמו וזה צורם.
      2. אם בוחרים בו לראשית, לפחות שאת יתר החדשות ינהלו בצורה עניינית. לטעמי זה לא קרה ולכן קפצתי. אני חושב שהדברים שאמר האב השכול חשובים מאלה שביבי אמר, ולא במקרה כולם עשו מזה את הכותרת. לא ווינט. הם רצו לשמור על אווירת הביחדנס

      אהבתי

  7. פינקי הגיב:

    יאללה, כולה ראש דסק/הומפייג'יסט אחד &&& במשמרת וכבר עושים ניתוחים על תפקידו/מהותו של טמקא. יאללה…

    אהבתי

  8. נחשון הגיב:

    לרגע הרגשתי שאני עם טוני ודאג במנהרת הזמן קורא מאמר "בעולם הזה" ז״ל.מה שהיה הוא מה שיהיה

    אהבתי

  9. שרון הגיב:

    סליחה אבל בליל של שטויות. ניתוח מופלץ שאפילו אם עוקבים אחר זרימת המידע שבו ומסכימים לחלק מהדברים הכתובים, זה עדיין רחוק מהמסקנה. אפשר היה אולי לעשות עוד שיעורי בית ועוד דוגמאות, אז אולי הייתי משתכנעת/ מסכימה.

    אהבתי

  10. יונת ביין הגיב:

    חשבתי שטמקא הוא האח הצעיר של הארץ. בכלל, מככבים שם הרבה צעירים בכותרות. לדעתי הוא טבע את המונח החלופי- תקני אותי אם אני טועה.
    את תפקידו לדווח באופן חסר הפניות הוא מעולם לא ניסה לקיים לעניות דעתי. נקודת זכות- העיצוב שהיה חדשני יחסית למתחרים, שהיו תקועים בתקופת האבן.

    אהבתי

  11. דרור הגיב:

    אם וינט הוא מבחינך קוצנזוס אז אתה בטח מצביע חדש או בלד או משהו. וינט ממש לא מתחנף לקונצנזוס, אם כבר הוא מתחנף למישהו אז זה לברנז'ה התל אביבית השמאלנית . אם לוינט היה אכפת מהקונצנזוס הוא לא היה יוצא בלינץ' אכזרי על שלום אייזנר למשל .

    אהבתי

כתיבת תגובה