מי מאתרג את עומרי כספי/ פוסט אורח

ולווט משחקת אותה debuzzer לכמה דקות. לא להיבהל.

מאת ישמעאל זרח

במדורי הספורט השונים התפרסמו השבוע תוצאת משחק קדם העונה של קליבלנד נגד דטרויט. היה זה גם משחקו הראשון של עומרי כספי אחרי שבמשחק קדם העונה הראשון שיחק רק במשחק אימון פתוח וזכה למחמאת פיטבול ממאמנו. מדורי הספורט חגגו על ההופעה של כספי – ובצדק. 18 נקודות, 5 ריבאונדים, 8-11 מהשדה, 2-4 מהשלוש. הוא היה גם הבולט בשחקני קליבלנד בזמן ובנקודות.

אלא שהסיפור האמיתי לא סופר, אלא אם כן אתם קוראים את nrg ואת ערן סורוקה. מי שקרא את וואלה ו- ynet קיבל רק את התוצאה ואת הנקודות של כספי. מי שקרא את אתר ערוץ 5 ו- one כבר הבין שהייתה איזו דרמה קטנה בסיום. בערוץ הספורט רק כתבו שהניצחון של הפיסטונס היה בעקבות קליעות עונשין 3.1 שניות לסיום ואילו קוראי one קיבלו קצת יותר והבינו שקליעות העונשין הגיעו אחרי שקליבלנד כבר הובילה אבל איבדה את הכדור וקליעות העונשין הכריעו את המשחק.

כאמור, רק מי שקרא את סורוקה מבין כי האחראי להפסד היה כספי. אחרי פסק זמן של קליבלנד, כשהיא ביתרון נקודה, כספי הוציא מהחוץ מסירה שנחסמה על ידי וילקינס, בוצעה עבירה, קליעות העונשין והיתרון עבר לדטרויט. ב-3.1 שניות שנותרו קליבלנד החטיאה בזריקה לסל.

מי שהתאמץ יותר וקרא למשל את סקירת המשחק של בוב פינן בניוז הארלד ראה שלצד הנתונים החיוביים של כספי שצוינו בכתבה, לא נחסכה ממנו גם הביקורת ("crucial turnover") וגם קיבל את הביקורת של מאמן קליבלנד על כספי שאמר שהיה צריך לקחת פסק זמן אישי כשראה שהוא לא יכול להוציא את הכדור (קליבלנד הובילה והייתה רק צריכה לשמור על הכדור למשך פחות מ-7 שניות כדי לנצח). סקוט הוסיף (ברמיזה לכספי, י"ז) כי בפעם הבאה שזה יקרה, נדאג לטפל בזה טוב יותר.

הסיפור מלמד כי כספי הוא שחקן הבית של מדורי הספורט. יקיר המערכת. יש שקוראים לזה "אִתרוּג". כיוון שכספי הוא השחקן הישראלי הראשון (והיחיד) שמשחק בליגה הטובה בעולם אסור להעביר עליו ביקורת (שמא מאמניו יקראו על זה ולא ישתפו אותו יותר?). בידיעות על משחקיו תמיד יעצימו את הישגיו ויגמדו את הטעויות שלו, אם אלה בכלל יופיעו. ככל שהתקדמה העונה שעברה למשל, גברה התחושה מקריאת מדורי הספורט כי האשם היחיד בכישלונו של כספי הוא פול ווסטפול (מאמן סקרמנטו), שלא מאמין בו. אני לא זוכר מאמר ביקורת שמנתח את הסטטיסטיקה של כספי ומעמיד את הישגיו בצל תסמונת העונה השנייה למשל. לווסטפול היה חלק בזה, אבל לא רק. גם בעונה הראשונה המצוינת שלו היו משחקים (במיוחד בהתחלה) שכספי קלע את הנקודות בגארבג' טיים, כשלסקרמנטו לא היה שום סיכוי לנצח, אבל כמעט תמיד מדורי הספורט עסקו בנקודות ולא בתרומה שלו למשחק. גם אז הושמץ טייריק אוונס האגואיסט שמונע מכספי תהילת עולם ("תמסרו לו תמסרו לו" היה נוהג שימי ריגר לצעוק בזמן השידור).

אגב, גם הכותרות מוטות לטובת כספי (כולל זאת של nrg). ברוב האתרים נתנו כותרת עם מספר הנקודות של כספי ואחר כך הפכו את הכותרת לציטוט שלו אנחנו "נהיה יותר טובים בהמשך", כשמספר הנקודות מופיע במש'. אם הסיטואציה הייתה מתרחשת בליגה הישראלית, או שהיה זה שחקן אחר ב-NBA הכותרות, או לפחות המש', היו זועקות "טעות/איבוד כדור של אלמוני בשניות האחרונות גרמו להפסד". לא שהיה צריך לגמד את הישגיו של כספי במשחק הנ"ל או לקרוע אותו על הטעות שעשה. גם גדולים ממנו עשו טעויות שגרמו להפסדים. אבל מכאן ועד להעלמת הטעות הקריטית שעלתה לקליבלנד בהפסד (גם אם במשחק טרום עונה) – הדרך ארוכה. סורוקה עשה זאת בצורה מאוזנת (ואהבתי גם את העקיצה על העונות הקודמות בסקרמנטו מתחילת הכתבה).

הביקורת כאן היא לא על כספי, שחקן מצוין שצריך להיות מודל לחיקוי לשחקן הישראלי, ולא רק בכדורסל. אני עוקב אחריו ונהנה מאוד ממשחקיו. מהופעותיו בתקשורת הוא מצטייר כאדם נחמד שיודע את מקומו ולוקח את הדברים בפרופורציות. אשמח ביותר אם העונה הקרובה שלו תהיה טובה ואפילו מצוינת (הבן שלי מהמר שהשנה הוא הופך לכוכב, עם 15 נקודות ממוצע למשחק. אמן!). דווקא בגלל זה הייתי שמח אם מדורי הספורט יביאו את התמונה השלמה על כספי. גם שהוא מצליח וגם כשהוא טועה.

ישמעאל זרח

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה פוסט אורח, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על מי מאתרג את עומרי כספי/ פוסט אורח

  1. זכור לי הפסטיבל סביב אייל ברקוביץ׳ באנגליה. העיתונות הפציצה אותנו בגאווה פטריוטית עד שפעם אחת בעת אימון, חברו לקבוצה בעט בראשו והקבוצה כולה הזדרזה להרגיע את התוקף במקום לדאוג לשלומו של הנודניק הישראלי. כך הבנתי מה משמעותה של פטריוטיות גלותית וחנפנית שבו כל מילה טובה מפי גוי על אחד משלנו מקבל משמעויות היסטוריות.

    אהבתי

  2. J E Hoover הגיב:

    זה עובד יפה עם ציפי לבני, למה להפסיק

    אהבתי

  3. ר/ק וכו' הגיב:

    האתרוגיזציה של כספי נמשכת.
    בעמוד הספורט הראשי הביאו, לרגל פתיחת הליגה האמריקאית, כמה שמות של כוכבים מליגת הכדורסל האמריקאית וביניהם שמו גם את תמונתו ושמו של כספי? כספי כוכב NBA? מיי פוט.

    אני, בניגוד גמור לנכד של ישמעאל, בטוחה שהשנה הקרובה תהיה שנה גרועה במיוחד בשביל כספי, מבחינה ספורטיבית כמובן שכן את משכורתו הוא יקבל.

    (איזה כיף להבין קצת גם בספורט המטופש הזה שבו (בישראל) 5 זרים שלנו משחקים מול 5 הזרים של היריבה). וכמובן גם קצת בבקורת עתונות ספורט. יפה היה לראות בהארץ ירידה חזקה על ספורט5 במעש אתרוגי נוסף.

    אהבתי

  4. עייף עד מוות הגיב:

    אני חושב שהרבה ספורטאים ישראלים מקבלים את היחס הזה כשהם משחקים בחו"ל. זכורים דיווחים כגון: רוזנטל פתח במהלך שהביא לקרן שממנה נהדף הכדור לשחקן שהתחיל את שרשרת המסירות שהובילה למתפרצת שבסופה הובקע הפנדל. אני חושב שאנחנו מודים למי שזה לא יהיה שיש סוף סוף ישראלי באן.בי.איי.
    השנה מינסוטה אלופה?

    אהבתי

    • המפה שלנו הגיב:

      יתרה מזאת, תקשורת הספורט בארץ מאדירה את "שגרירינו" עד כדי שינוי מערכת היחסים בין שחקן לקבוצתו. הנה, בניון לבדו היה בעליהם של שלושה מועדוני כדורגל באנגליה: "ליברפול של יוסי בניון", "צ'לסי של יוסי בניון" ו"ארסנל של יוסי בניון". והרי יוסי הוא "שלנו" ולכן לפי כלל המעבר, כעת חיה ארסנל (של יוסי בניון) שלנו. וזה לא רק בניון, ולא רק באנגליה, אלא בכלל. אנחנו לא על המפה – המפה היא שלנו.

      אהבתי

      • חוט דק הגיב:

        למען השם, ערוץ הספורט רכש את הזכויות לשידור משחקי הליגה הפולנית בכדורגל, רק בגלל שמשחקים שם שניים, מאור מליקסון ודודו ביטון (אימת הליגה, מסתבר)

        אהבתי

  5. captain beefheart הגיב:

    שמע ישמעאל, (את זה לבד מגניב לכתוב…)

    כספי בהחלט לא מצא את עצמו בשתי עונות בסקרמנטו קווינס (אם כי בראשונה זהר מעט פה ושם). הכיסוי מכאן של פעולותיו בניכר לא התאפיין – לדעתי האישית כמובן – בלוקל פטריוטיות מיוחדת. ובטח לא "איתרוג".

    קמדומני – גם בפעם הזו אין מגמת הסתרה מיוחדת. סה"כ עוד משחק הכנה, שלא שודר בנשיונל TV ואי אפשר היה לראותו מכאן ואפילו ברוב ארה"ב.

    גם הכיסוי של ESPN לא מציין את כספי בשום מקום. לא בטקסט ולא בוידאו:

    http://espn.go.com/nba/recap?id=311220005

    אהבתי

    • ישמעאל זרח הגיב:

      מזכיר לך את המסע של YNET לבחירתו של כספי לאולסטאר שעם הכל הכבוד לכספי (ולמרות שגם אני הצבעתי) היה מצד אחד די הזוי וחסר סיכוי מצד שני רק מדגים שהכיסוי היה סופר לוקל פטריוטיות וכיצד כספי נתפס על ידי התקשורת הישראלית.

      אין ספק שמדובר במשחק הכנה. מצד שני השנה, לאור השביתה גם שני משחקי הכנה קיבלו כיסוי מרובה מתמיד. כך למשל הקרב בין הקליפרס ללייקרס השנה תפס כותרות גדולות, גם כאן אצלנו. עובדה שמדורי הספורט נתנו למשחקים אלה כיסוי נרחב, כולל כיסוי למשחק אימון פתוח.

      אהבתי

      • שועלן הגיב:

        תראה, הקטע במשחקי הכנה הוא לראות איך הקבוצה מתפקדת, איך השחקנים משתלבים, ומה היכולת האישית שלהם.
        זה לא כזה משנה מי ניצח (במיוחד במשחק צמוד), ועוד פחות מזה מי איבד כדור בשניות האחרונות שגרם להפסד. אם זה לא היה כספי, לא היית מתלונן על זה שלא ציינו את שמו של מאבד הכדור.

        אהבתי

        • יכול להיות אבל עובדה שבכל זאת היו שבחרו לציין זאת. חוץ מסורוקה ראיתי הלילה שגם בישראל היום ציינו זאת בחצי שורה.

          כאמור השנה למשחקי ההכנה חשיבות אחרת.

          המקרה הנל רק בא להדגים את היחס הכללי של התקשורת הישראלית לכספי וכפי שכבר נאמר בתגובות גם לשחקנים אחרים שמשחקים בחו״ל.

          אהבתי

      • captain beefheart הגיב:

        מאז שהרכבת הרוסטרים לאולסטאר עברה מעיתונאי הספורט לקהל הרחב – הכל לגיטימי. כך היו שנים בהן שאקיל היה מוביל במאות אלפי קולות על פני MJ, גרנט היל היה אורח קבוע בנבחרת המזרח ועוד כל מיני אנומליות. דחיפה מהמולדת לקידום שחקן (אף שאינו שחקן חמישיה קבוע בקבוצתו) נראה לי חינני ובלתי מזיק.

        ומפגשי הדרבי ב-LA לוהטים בזכות הזיווג השמימי פול-גריפין בקליפרס + השפלת קובי המוכה וחבר מרעיו המוחלשים.

        תכלס לגבי כספי – אין ספק שהמספרים שהעמיד ב-NBA אינם מעוררי התפעלות. אך מבחינתי, עצם הגעתו לליגה, כפורוורד, והישארותו בה זה נס קטן. היית מצפה מעמנו הצנום להנפיק ל-NBA גארד, לא פורוורד.

        אם כספי קורע את אחוריו כמו שצריך בחדרי הכושר ומתחיל כל בוקר בחמש עם 600 זריקות, יש לו סיכוי להתברג בחמישיה הראשונה של הקאבס ואף לבלוט בה. אשתקד הפציע במיניאפוליס (הקפואה והלוזרית כמו קליבלנד) פלוני בשם קווין לאב ובעונה אחת התמקם בצמרת הקולעים/ריבאונדרים של הליגה. ככה זה כשאתה משחק באמצע ואקום. לקליבלנד אין פרנצ'ייז פלייר ואפילו לא גו-טו-גאי לגיטימי. כל אחד יכול להשתלט על המשבצת בעונה הקצרה הבעל"ט. אפילו כספי.

        אהבתי

    • אורי הגיב:

      הטקסט דווקא כן מציין והסיקור של אתר NBA (תקציר משחק) מאזכר אותו כמה פעמים לשבח, כולל סרטון על הטבעה (שגרתית) שלו, מחמיא לו על סלים בדקות המכריעות, אך לא מזכיר את חטא ההוצאה הכושלת:

      http://www.nba.com/games/20111220/DETCLE/gameinfo.html#nbaGIboxscore

      אהבתי

  6. שועלן הגיב:

    אני קראתי את זה אז בואללה, הסתכלתי על הוידאו, ראיתי שהוא איבד את הכדור למרות שזה לא מצויין בכתבה, הלכתי לטוקבקים, ראיתי שאנשים כבר כתבו את זה, וזהו.
    בעידן האינטרנט זה חסר משמעות.
    וכולה משחק הכנה. אם זה היה משחק אמיתי אני לא חושב שהיו מעלימים את הפרט מידע הזה.

    אהבתי

  7. נעץ כחול הגיב:

    ככה זה שמתחילים באיתרוג קשה מאוד לעצור בהמשך הדרך

    אהבתי

כתיבת תגובה