האם קוראי ולווט הם עיתונאים שמאלנים המנויים על הארץ?

זה זמן רב הרהרתי בתשוקה בהוספת סקרים לבלוג, אבל עניינים שונים דחקו את הכוונה הטהורה. עד שבשבוע שעבר, לקראת יומולדת שש, נזכרתי לשאול את יריב חבוט, הוובמאסטר של הבלוג אם יש איזה תוסף זמין וקל להתקנה. תוך כמה דקות הייתה לי מערכת סקרים לתפארת, ותוך שניות זה נהיה תחביב מלבב: להמציא סקרים ולחבר תשובות שיהיו קצת פחות שבלוניות מהמקובל בסביבה, גם אם הם, הסקרים, לא יעמדו במבחן החוג לסטטיסטיקה של אוניברסיטת *** (למצוא את האוניברסיטה הכי נידחת בקוסמוס).

מיהם קוראי הבלוג, כלומר איזה חתך אוכלוסייה, זו השאלה המסקרנת ביותר, אני חושבת.
אז לא שיש לי עכשיו את הפרופיל המלא, אבל שאלתי כמה שאלות יסוד. אם זה מעניין אתכם, אמשיך להרחיב את הסקר. אבל מה תרצו לדעת? גיל? השכלה? מצב משפחתי? מיקום בישראל ובעולם? כמה מכם צמחונים? לכמה יש כלבים? חתולים? דגי נוי? ארנבים? כמה פעמים בחודש אתם הולכים לקולנוע וכמה ספרים אתם קוראים? כמה ג'ינסים יש לכם בארון? כמה פעמים ביום אתם מצחצחים שיניים? או שמא חלילה שאלות בענייני מדיה, ממשל וממשק? או למשל איפה אתם קוראים את הבלוג, בבית או בעבודה? בבוקר או בערב? או, ויש לי עוד שאלה מצוינת: כמה מכם מגיבים? ובאיזו תדירות? כאילו תשובה ידועה, אה? ומי קורא יותר: גברים או נשים?

ובינתיים, עד שאכלכל את צעדיי, הנה התוצאות (אגב, הסקרים פתוחים לעד, אפשר להמשיך ולהשיב).
מתוך 317 משיבים, ענו 42% שעבודתם קשורה בתקשורת. 33% השיבו שלא. 14% עובדים בהייטק, ו-11% קשורים בעקיפין לתקשורת.
כלומר, 53% מהקוראים מקורבים פחות או יותר לתקשורת ו-47% לא.

מתוך 312 משיבים, 56% חילונים, 17% אתאיסטים ו-8% אגנוסטיקנים. אפשר לומר, אם כך, ש-81% מהקוראים מרוחקים מאוד מהדת.
8% דתיים, 7% מסורתיים ו-4% חרדים. זאת אומרת, הרושם שלי שהחלוקה בין שתי הקבוצות המרכזיות היא בערך 50-50 הופרך עד היסוד.

אותה טעות אופטית הייתה לי בעניין השמאל והימין. בשני המקרים הסיבות הן פעילות ערה של הקבוצות הקטנות יותר בגזרת הטוקבקים.
מתוך 306 משיבים 43% מגדירים עצמם כמשתייכים רעיונית לשמאל ו-13% – אקסטרה שמאל. כלומר, בסך הכל, 56% נמצאים בגזרה.
במרכז נמצאים 21%, בימין 15% ובאולטרה ימין 4%. תשובה לשאלה המתחכמת, שמטרתה, למה להכחיש, דחקאית לגמרי, "כל הבלוג הזה שמאלנים" זכתה לאהדת 4% מהקוראים. פה אפשר להתבלבל: האם ה-4%  שייכים לשמאל או לימין? לכאורה לימין, אבל למה ששמאלני במצב רוח טוב לא יענה עליה דווקא מכל התשובות האחרות?

רק 270 איש ענו לשאלה מה חסר לבלוג. למה? האם התעייפו או השתעממו אחרי שתי שאלות?  אין לי תשובה.
37% בלבד חושבים שלא חסר לו כלום. 27% רוצים שאכתוב יותר על רדיו וטלוויזיה. אף שאני עצמי שאלתי את השאלה, זה די בלתי אפשרי מבחינתי: אני ממש לא בנאדם של רדיו, והמקומות בהם רוב האנשים מאזינים לרדיו, למשל בנהיגה או בפקקים לא רלוונטיים מבחינתי (כזכור אני רוכבת על קטנוע ולא מאזינה לכלום בזמן הרכיבה, כולל לא לסלולרי כמובן). כך שזה יוכל לקרות רק אם יהיו מתנדבים מבחוץ.
גם באשר לטלוויזיה, אני צופה מעט מאוד, יחסית. כך ש.
16% רוצים בעוד כותבים. נו, גם אני רוצה, אז מה? 7% רוצים עוד פוסטים ביום. כשאני יכולה, יש יותר מאחד, אבל אני מזכירה, כתיבת פוסט יומי סטנדרטי נמשכת 4-6 שעות. בממוצע – חמש. נטו שבנטו. הפוסט הזה – כשעתיים פלוס.
רק 4% רוצים שאקצר את הפוסטים או שאחלק אותם לכמה חלקים. זו דווקא תשובה שעוזרת לי מאוד, מאחר שסוגיית החלוקה עלתה לא פעם בדיונים שלי עם עצמי ועם עמיתיי. 3% רוצים שאאריך את הפוסטים. כל הכבוד ותודה, אבל אנשים ברשת בדר"כ קצרי רוח. רק 2% רוצים שהפוסטים יתפרסמו פעם ביומיים-שלושה. מה שאומר שכל העצות בעניין זה שנועדו להקל על חיי, כנראה לא רלוונטיות לרוב הקוראים.
4% מציעים שאפרסם רק מה שמופיע ברשת ולהתעלם מהנייר. גם זו תשובה שעוזרת לי להבין לאן נושבת הרוח, מאחר שבפנטזיה שלי זה אחד הדברים שהייתי רוצה לעשות. מתברר שהתייחסות לנייר עדיין חשובה לקוראים.

מעניין, בפוסט הקודם, של שישי בבוקר, ענו 273 קוראים על שאלה בעניין הרגלי קניית העיתונים שלהם. 29% מהם אמרו שאינם קונים עיתונים כלל. זה לא אומר, מתברר, שהם לא רוצים לדעת מה קורה בהם, הם פשוט סומכים עלי שאדווח להם.
פה הסטיגמות מנצחות (וזה הולך עם הרוב המכריע של השמאלנים): 17% קוראים הארץ, 12% ידיעות, 7% ישראל היום ו-7% מעריב. 11% קוראים שני עיתונים, אבל אני לא יודעת איזה. שאלה לא ממש טובה, אבל לא מצאתי לאופציה הזו פתרון אלגנטי יותר. את כל העיתונים קוראים 5%, ואת גלובס – 4%. בדיוק כמו את מקור ראשון. יתד נאמן, המודיע, משפחה ובשבע, זכו ביחד ל-4%. מתיישב עם המספר המועט של דתיים מקרב הקוראים.

317 ענו על השאלה בעניין תדירות קריאת הבלוג, מה שמגביר את התהייה שלי בעניין מיעוט (יחסית) התשובות לשאלה הקודמת בפוסט היומולדת. ובכן.  48% קוראים פעם ביום. 17% פעם ביומיים. 15% פעמיים-שלוש ביום ו-11% פעמיים בשבוע.
לשמחתי בתדירויות הנמוכות יש מעט אחוזים: 3% פעם בשבוע ועוד 3% פעם בשבועיים. 1% פעם בחודש ו-2% שיתפו פעולה עם שאלת הבדיחה (מבחינתי, נו) ואמרו שאינם קוראים את הבלוג.

ולקינוח, שאלת האח הגדול מהיום בבוקר, עליה ענו רק 165 איש עד שעת פרסום הפוסט (עדכון: מס' המשיבים גדל, כצפוי).
על אף 45.5% רייטינג להם זכתה התוכנית בקרב בתי האב (היהודיים, אאל"ט) בישראל, התוצאה בבלוג מדהימה: 64% לא צפו בעבר ואינם צופים בתוכנית. 16% יצפו אם לא יהיה להם משהו יותר טוב לעשות, 5% צפו בעבר, 5% לא יפסידו פרק, ועוד 5% לא רק שלא יפסידו פרק, אלא עשו מנוי על ערוץ 20, בו רואים את בית האח 24/7, למי שתוהה מה זה ערוץ 20 בכלל. 3% יתחילו לצפות בעוד חודש, כשהבאזזז יזמזם להם באוזניים עד שלא יוכלו יותר.

שורה תחתונה: רוב קוראי הבלוג הם באמת עיתונאים שמאלנים חילונים וקוני הארץ שאשכרה לא צופים באח הגדול.

הצעות לסקרים ולשפצורים יתקבלו בברכה.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

92 תגובות על האם קוראי ולווט הם עיתונאים שמאלנים המנויים על הארץ?

  1. נאג'ס הגיב:

    גילוי נאות: למרות הניקניים שלקחתי על עצמי, אינני יואל חסון.

    אהבתי

  2. יאיר רוה הגיב:

    נדמה לי שאפשר כעת לנסח את "חוק ולווט" לטוקבקים, ולזכור אותו בכל פעם שקוראים טוקבקים בוויינט ו-וואלה ומנסים להסיק מהם משהו על "הלך רוח": ככל שהקבוצה יותר קטנה בציבור, כך הרעש שהיא עושה בטוקבקים יהיה גדול יותר.

    אהבתי

  3. שלמה הגיב:

    לא ראיתי את הסקר עד שלא כתבת עליו עכשיו, והסיבה הברורה היא שהוא פורסם בשבת

    לכן אני מסכים עם הלל, שהנתונים מוטים

    (הצעה: לערוך את הבחירות הבאות בשבת)
    (הצעה: לערוך את הבחירות הבאות בזמן שידור גמר "האח הגדול")

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      אם לא ראית אותו עד עכשיו, סימן שלא קראת את הבלוג בראשון ובשני, מאחר שהזכרתי את פוסט היומולדת ואת הסקרים בפוסטים הקודמים.
      בנוסף, ההנחה שלי היא שאנשים קוראים לאחור.

      אהבתי

  4. חנוך הגיב:

    ״שמאלנים במצב רוח טוב״?
    ממש אין חיה כזו, וולווט, כשם שאין חיה של ״ימנים בדיכאון״…

    אהבתי

  5. נטע אביעד הגיב:

    בחורה בת 35 ,נשואה ,גרה בתל אביב , צמחונית, היה כלב -מת, היה ארנב -נמסר, מנוייה לקולנוע לב ופוקדת את הקולנוע בסנטר מידי כמה שבועות. קוראת 4 ספרים בחודש , לא "ארבע במאה" אלא מהספרייה העירונית,7 ג'ינסים מככבים בארוני (3 אינם סוחבים במעלה הירכיים) מצחצחת שיניים בבוקר ובערב. קוראת "אנשים" , "סלונה" ובלוגים מזדמנים ובעיקר מתגוררת בפייסבוק . עד לפני שנה וחצי תחזקתי בעצמי בלוג בקפה דה מרקר שדעך בשל לחץ חברתי. קוראת בביתי ובבתי קפה ,בעיקר בשעות הבוקר. מגיבה בתדירות גבוהה בהתאם לעניין ושמאלנית רדיקלית.

    אהבתי

    • חייל זקן הגיב:

      תוחזר "מאי" לאלתר!

      אהבתי

    • תומר הגיב:

      ניתוח אטימולוגי ולו שטחי של הטקסט שלך מוכיח לי כאלף עדים שאת מתחזה
      א) רווח בין מילה לפסיק אינו אופייני בכלל לקוראי 4 ספרים בחודש, מכסימום שלושה (אחד מתוכם של רם אורן)
      ב) הביטוי "דעך בשל לחץ חברתי" אינו אופייני לשמאל הרדיקלי, שלרוב כותב "בעטיו של" או "מפאת"
      ג) בת 35, נשואה בלי ילדים חובבת ג'ינס, בתי קפה וארנבים? נשמע יותר מדי כמו סטראוטיפ שיש לחרדים על השמאל התל אביבי, כמו קריקטורה שמישהו שרבט כלאחר יד.
      ד) איפה למדת? מה עושה בעלך? את יודעת חשבון טנזורי? אז הנה לך!
      ה) גם אם נניח במאמץ עילאי שאת אמתית, אתה לא מייצגת אף אחד, רק את עצמך אז שקט.

      (נטע, מתנצל מאוד אם פגעתי בך עת שרבבתי אותך לדיון אחר בכלל. אין לי שום כוונה רעה, לבטח שלא כלפיך. סתם לא עמדתי בפיתוי, חלוש דעת שכמותי)

      אהבתי

  6. שמוצניק הגיב:

    חיליק מאיזה זרם דתי אתה?

    אהבתי

  7. גל אל-איי הגיב:

    שועלן – "פמיניסטיות במובן הקשה של המילה" – נמק פרט באר והסבר

    אהבתי

    • הלל הגיב:

      וצרף תמונה

      אהבתי

    • שועלן הגיב:

      במובן הזה שאני מחשיב את עצמי כפמיניסט במובן הקלאסי – בעד שיוויון הזדמנויות מלא. לי פשוט ברור שלעולם לא יהיה שיוויון בתוצאה, בניגוד לפמיניסטיות הקשות שעסוקות בספירה מתמדת.

      אהבתי

      • אורנה א הגיב:

        שועלן – פמיניזם בכל מובן, קשה או רך, משמעו חתירה לשיוויון הזדמנויות, שיוויון בשכר, שיוויון זכויות.
        לנצח אנחנו נלד ואתם תרימו משקולות. אף אחת לא טוענת אחרת.

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          מה שתיארת זה המובן הרך.
          המובן הקשה לא מסתפקות בכל זה, ודורשות תיקון אקטיבי ע"י ביטול שיוויון ההזדמנויות דה-פקטו על-מנת להגיע למצב של שיוויון בתוצאה.

          אהבתי

          • אורנה א הגיב:

            לא הבנתי, שועלן: הדבר הזה שכתבת.. הוא יענו אפליה מתקנת?
            אורן… אותך עוד יותר לא הבנתי ( :

            אהבתי

          • תמי הגיב:

            הגישה שלך מתעלמת מהשפעות חברתיות שיש על נשים מגיל צעיר, כמו גם על גברים. "כשתהיי גדולה תתחתני עם נסיך עשיר ותהיי מאושרת" לעומת "כשתהיה גדול תהיה עשיר ומצליח". זה גורם לנשים לעשות בחירות שונות מאוד מגברים עוד במהלך הילדות שלהן, בתיכון ובאוניברסיטה. מה שכתבתי כאן כמובן מאוד שטחי ונכון, לא חייבים היכנס לזה עכשיו. אבל, שים לב שדוקטרינת האפלייה המתקנת הוכיחה עצמה בכל העולם ככלי למלחמה באפלייה. הנקודה היא שגברים לבנים ממעמד גבוה נוטים "לראות" רק מועמדים גברים לבנים ממעמד גבוה כשהם באים לבחור מועמדים לתפקיד מסויים. האפלייה המתקנת לא נועדה לבחור מועמדים מתאימים פחות רק בגלל שהם שחורים/נשים וכו' אלא נועדה להציף אל פני השטח מועמדים שוועדת האיתור בכלל לא "ראתה" בגלל תפיסות עמוקות שטבועות בחבריה.

            אהבתי

        • חיליק הגיב:

          שועלן מסתפק בתמונת הפרופיל שלו, זה מייצג דיו.

          אהבתי

        • אורן הגיב:

          שועלן מסכים למטרות שהצגת, אך מפרש מינמלית את המילה חתירה. קיימת התנגדות לרעיונות העולים מתאוריה ביקורתית פמינסטית. קיים רלטיביזם במה שנחשב לפמיניזם "קשה". הראיה במצב הקיים כטבעי, ולא כתוצר חברתי. הנה הדוגמא של מרשה פרידמן על אלימות נגד נשים.

          אהבתי

  8. שועלן הגיב:

    הסיבה שפחות ענו על שאלת הבלוג היא שזו שאלה שצריכה להיות שאלה פתוחה ולא סגורה, כי אני בטוח שהרבה אנשים חשבו על משהו שלא היה ברשימה. אני למשל חשבתי שצריך יותר התייחסות לרשת און-ליין, אבל לא לבטל כליל את סיקור העיתונים.

    תבדקי טכנית אם את יכולה לעשות גם סקרים מרובי-בחירות. זה במיוחד חשוב בשאלות כמו איזה עיתון, אתר וכו'. גם בעניין התצוגה הגרפית הייתי בודק אם אפשר לעבור לפאי צ'ארטס מעוצבים יותר.

    אהבתי

  9. שועלן הגיב:

    אני מבין למה היתה לך את הטעות האופטית.
    בגלל גזרת הטוקבקים והלייקים שלהם.
    מה אפשר להבין מההיפוך הזה?
    שימנים/דתיים מרגישים יותר צורך שקולם יישמע ברבים.
    הסיבה לכך בולטת בנתוני הסקר שלך.

    אהבתי

  10. מיכל הגיב:

    לדעתי, התשובות האפשריות לשאלה בדבר מנהגי קניית העיתונים של קוראי הבלוג חסרות, וניתוח התוצאות רחוק מלהעיד על הפילוח האמיתי של קוראי הבלוג. אני ורבים ממכריי קוראים חדשות כמעט רק באינטרנט.

    אני אישית נאלצתי לבחור בתשובה שאומרת שאני לא קונה עיתונים כלל, אבל זה לא אומר שאני סומכת עליך שתדווחי. חדשות אני קוראת אך ורק באתר האינטרנט של הארץ, אלא אם אני יושבת בבית קפה ואז אני קוראת את המהדורה המודפסת, שערוכה טוב בהרבה – אבל אני עדיין לא קונה את העיתון.

    האם במצב כזה הייתי צריכה להשיב שאני קוראת הארץ – על אף שאינני קונה את העיתון?

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      לא. והתשובה נמצאת בדברייך. השאלה שלי הייתה מאוד מאוד מדויקת.
      אם קנית עיתון. היא מתייחסת לקניית עיתונים. קונה=משלם כסף על מוצר (למעט המקרה של ישראל היום, שהוא שונה וציינתי זאת).
      אני מתעניינת, בשאלת הסקר הזו, בעיתוני דפוס ובקוראים שלהם. שאלה מאוד ברורה.
      קריאה ברשת היא עניין אחר לגמרי, וכן, צריך להקדיש לו שאלת סקר נפרדת.
      זה לא קשור בשום אופן לקניית עיתונים מודפסים, שזה מה ששאלתי.

      אהבתי

  11. דליה ו"ר הגיב:

    "29% מהם אמרו שאינם קונים עיתונים כלל. זה לא אומר, מתברר, שהם לא רוצים לדעת מה קורה בהם, הם פשוט סומכים עלי שאדווח להם".

    מדויק!

    אהבתי

    • עטל הגיב:

      "אני רק הערה.." בקשר לסקר העיתונים:

      לא ניתן היה לבחור יותר מאופציה אחת. כלומר – לדוגמא – או" מעריב" או ידיעות".
      מכיוון שאני קורא (יותר נכו – מקבל.. 🙂 שישה עיתונים ביום, אבל לא – למשל את "מקור ראשון". – נאלצתי לסמן "את כולם". כי זה הכי קרוב למציאות אם כי לא לחלוטין נכון.

      אהבתי

  12. נורית הגיב:

    אותי דוקא מעניינת שאלת המגדר, כלומר כמה נשים לעומת כמה גברים קוראים את הבלוג.
    כמה נשים מגיבות לעומת כמה גברים מגיבים.

    יש לי השערות משלי, אבל אני אחכה שתפרסמי שאלון או סקר בנושא, הרי הנבואה ניתנה לשוטים 🙂 לעומת זת יש לי בעיה עם השורה התחתונה שלך "שורה תחתונה: רוב קוראי הבלוג הם באמת עיתונאים שמאלנים חילונים וקוראי הארץ שאשכרה לא צופים באח הגדול" אני לא עתונאית.

    אהבתי

  13. אסתי סגל הגיב:

    בקיצור, כל הסטיגמות בלי יוצא מן הכלל הוכחו כאן. מגניב.

    ואני אפילו לא עניתי על השאלון 😳

    אהבתי

  14. הלל הגיב:

    אני חושב שהייתה לך בעיה עם פתיחת הסקר בשבת. נכון שהפנית אליו גם בימים שלאחר מכן, אבל שיא הכניסה (תקני אותי אם אני טועה) הוא בזמן הפתיחה. השאר זה "קולות החיילים".

    מכל מקום, מה שמעניין לשים לב אליו, יחד עם נתוני השמאלנים-חילונים, הוא האחוז הבולט של קוראייך העוסקים בתקשורת (לא מפתיע, אני יודע). כלומר, בעצם הסקר שלך חיזק את מה שתמיד ידענו: רוב העוסקים בתקשורת הם שמאלנים חילונים, מהשבט האחוס"לי הישן והטוב.

    אהבתי

    • הלל הגיב:

      ועוד, על זיהוי ימין-דתיים: 77% שייכים לשמאל-מרכז, ו-81% חילונים. מש"ל.

      אהבתי

      • הלל הגיב:

        ועוד משהו, שכבר דיברתי עליו: 17% בלבד הכריזו על עצמם כאתאיסטים, כלומר רוב החילונים בחרו אופציה פחות לוחמנית מבחינה הצהרתית. שוב, מחזק את מה שתמיד ידענו, שאחוז האתאיסטים באוכלוסייה נמוך מאוד (אני משער שהוא בין 5% ל-10%. הרי אף לא אחד מצופי האח הגדול הוא אתאיסט, הלא כן?).

        אהבתי

        • שועלן הגיב:

          דורש סקר חדש: האם אתה מאמין בקיומו של לפחות אל אחד?

          אהבתי

          • אורנה א הגיב:

            הלל – עד כמה שידוע לי מספר האתאיסטים בעולם (ביחס לשאר) עומד על פחות מ-5%.
            מה זה מוכיח, לדעתך?
            לדעתי זה מוכיח שוב, כמו במקרים רבים, שאין שום קשר בין מה שהרוב חושב, לבין האמת/מציאות. או שהאדם הוא יצור מצחיק.

            אהבתי

            • הלל הגיב:

              ברור שהרוב לא קובע. אבל אתאיזם נשמעת לי עמדה די מצחיקה, לעומת האגנוסטיזם המכובד-משהו.

              אהבתי

              • שועלן הגיב:

                לפי ההיגיון שלך, אתאיזם מצחיק בדיוק כמו תאיזם.

                אהבתי

                • הלל הגיב:

                  לא, כי תאיזם עניינו במה שיש, ואתאיזם עניינו במה שאין.

                  אהבתי

                  • אורנה א הגיב:

                    תאיזם עניינו במה שחבורה קדמונית המציאה שיש. כולם גברים לדעתי.

                    אהבתי

                    • הלל הגיב:

                      זה לא משנה בכלל. אמירה ש"יש משהו", ובוודאי ש"מסתבר שיש משהו" או ש"אולי יש משהו" תמיד חזקה יותר מטענה ש"אין משהו". לוגיקה בסיסית. לדוגמה, כדי לומר שאין – בוודאות! – חיים חוץ-ארציים, צריך כתפיים רחבות בהרבה מן הטענה ההפוכה. אם בכלל מותר לטעון טענה כזאת.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      רגע, אני רוצה להבין משהו.
                      האם התאיסטים אומרים "אולי יש אל", או שהם אומרים "יש אל"?
                      כי אם כן, זה כמו שאני אגיד "יש חייזרים". תודה שזו אמירה לא פחות מצחיקה מ"אין חייזרים".

                      אהבתי

                    • הלל הגיב:

                      "יש חיזרים" היא בהחלט אמירה יותר הגיונית מאשר "אין חיזרים". אתה מביא הוכחות לכך שהגיוני שיהיו, אחרים מביאים לך סתירות להוכחות האלה, וכן הלאה. אבל מי שם את בן שיחך לפסוק שבטוח אין חיזרים? אולי הוא טועה? הוא בדק בכל כוכב וכוכב? הוא בטוח בהגדרה שלו של "חיים"? איפה הספקנות המפורסמת?

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      אני לא מסכים איתך, ונראה לי שאתה לא יורד לסוף דעתי.
                      אתה כל הזמן ממיר את "יש" בסוג של "אולי", ואתה לא עונה אם אתה בטוח 100% שיש אלוהים או רק לא פוסל את האפשרות שהוא קיים.
                      להגיד "בוודאות יש" זה לא שונה מלהגיד "בוודאות אין", זה שני הקצוות הקיצוניים. השאלה אם אתה נמצא בקצה, או רק איפשהו לידו.
                      אני עוצר את הדיון כאן כי חטפנו את הבלוג.

                      אהבתי

                  • שועלן הגיב:

                    מה יותר מצחיק?
                    להיות בטוח שקיים משהו שאין לך שום הוכחה לקיומו?
                    או להיות בטוח שלא קיים משהו שאין לך שום הוכחה לקיומו?

                    אהבתי

                    • הלל הגיב:

                      השני, by far. "להיות בטוח שאין", זו אמירה בעייתית מאוד מבחינה לוגית. מילא תגיד "קרוב לוודאי", או "לפי מה שנראה לי" וכולי, אבל "בטוח אין"? לא ברור לי איך חובבי לוגיקה (כמו שנראה שהם רוב האתאיסטים) מסתדרים עם זה.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      למה להיות בטוח שיש זה פחות קיצוני מלהיות בטוח שאין?
                      אלא אם כן שוב, אתם התאיסטים לא בטוחים שיש, אלא עושים את זה יותר בגלל ההימור השגוי של פסקל.

                      אהבתי

                    • הלל הגיב:

                      אני לא "בטוח ב-100% שיש". נראה לי שיש. כמו שנראה לי שיש עולם, ולא הכול דמיון. אני לא יכול להיות משוכנע שיש אנשים מלבדי בעולם, אבל ככה נראה לי. זה מספיק טוב בשבילי. עזוב את פסקל.

                      אז תגיד: נראה לי שאין. סבבה. להגיד "בטוח שאין"? נשמע קצת דתי פנאט.

                      אהבתי

                    • אורנה א הגיב:

                      הלל – לפחות במדע ותחומים משיקים – חובת ההוכחה חלה קודם כל על מי שאומר ש"יש".
                      לגבי דתיים וחרדים שאני מכירה, הם אומרים: "אני לא מאמין שיש אלוהים. אני י-ו-ד-ע שיש אלוהים".

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      או, סוף סוף תשובה. כל הכבוד על היושר הפנימי והחיצוני.
                      מבחינתי, "נראה לי שאין" זה אתאיסט.
                      אם מבחינתך "נראה לי שאין" זה אגנוסטיקן, אז גם אתה אגנוסטיקן, כי רק בקצוות המוחלטים יש תאיסטים ואתאיסטים.
                      זו הגישה של ריצ'רד דוקינס אגב, שאומר שהוא אגנוסטיקן-קיצוני הכי קרוב שאפשר לאתאיסט. אני לא מסכים עם חלוקת המרחב הזו שלו, כי היא הופכת כמעט את כולם לאגנוסטיקנים, כך שהיא פוגעת בעולם המושגים של השיח.
                      בשביל השקט הנפשי שלך, אני מוכן להשאיר 0.00000000000001% סיכוי שיש אל. בסדר? רק אל תגיד שאני אגנוסטיקן עכשיו.

                      אהבתי

              • captain beefheart הגיב:

                סלח לי אבל אתה יותר טיפש ממה שחשבתי. ניכר כי ההבנה שלך אתה המושגים "אתאיזם" ו"אגנוסטיקה" פשוט לא קיימת. ולראיה – המושג השני נשמע לך "מכובד משהו". ירחם השם איזו בורות אתה מפגין כאן.

                הייתי שולח אותך לקרוא את "יש אלוהים?" של דוקינס אבל זה לא יעבוד משתי סיבות: א. היית מעלעל בו, אומר "קראתי" ומתחמק מעימות עם עמדותיך המסורתיות. ב. דוקינס באמת ארכן שלא לצורך.

                בתמצית וכדי שלפחות יהיה לך מושג בסיסי על הדרך שבה פועל עלמא הדין: תינוק בא לעולם ללא אמונות תפלות כלשהן. אלו מוכתבות לו ע"י הוריו והחברה וכך הוא הופך בתוך זמן קצר מבעל מוח נקי ל"מאמין". להזכירך: אתה קורא לזה הקב"ה, ההינדי קורא לזה "גאנש" וכולכם יחד נראים קצת מוזר למי שבחר שלא לאמץ אף אמונה תפלה (ונושא – בהיעדר שם אחר – בתואר "אתאיסט").

                רק חשוב כיצד היית מתייחס למי שהיה מאמין שדמבלדור באמת קיים וניחן בכוחות קסם, ותבין איך אני רואה אותך.

                אהבתי

                • הלל הגיב:

                  דוקינס קשקשן חסר תקנה, ומכניס את ראשו לדברים שהוא לא מבין בהם כלום. מוטב היה לו היה מתמקד בתחומי התמחותו.

                  אהבתי

                  • שועלן הגיב:

                    דוקינס אכן קשקשן, אבל הספר מומלץ בגלל שהוא בנוי כתיזה המסכמת בצורה יפה את כל הגישות ההיסטוריות והעדכניות בנושא.
                    חובה לכל מאמין, ולו רק בשביל לשים את האמונה שלו בפרספקטיבה רחבה יותר.

                    אהבתי

                  • הינשוף של מינרווה הגיב:

                    בתור אחד שמתעסק בלוגיקה אני חייב לומר לך:
                    הפוסל במומו פוסל.

                    אהבתי

              • דן הגיב:

                אגנוסטי הוא אתאיסט עצלן.

                אהבתי

            • אורנה א הגיב:

              או כמו שאמר לי בני (בן 15):
              "אמא, אם למישהו יש חבר דמיוני – אומרים שהוא מטורלל.
              אבל אם ל-כ-ו-ל-ם יש א-ו-ת-ו חבר דמיוני, קוראים לזה דת".

              אהבתי

              • אורנה א הגיב:

                כפי שהתוודיתי כבר בבלוג זה – בימים הכי דתיים שלי אני אגנוסטית. זה קורה פה ושם, כשנחה עלי צניעות גדולה מהרגיל.

                אהבתי

            • אורן הגיב:

              ברוב המקרים שאלת האמונה של האדם נובעת מהבית בו נולד, ולא מתהליך של חשיבה רציונלית/לוגית. אתאיסט מדגיש את שיכותו לזרם שקידם את הסרת המיסטי מהתודעה האנושית. החילוני האחר, מאמין או לא, פחות מייחס לכך חשיבות.

              אהבתי

        • גידי הגיב:

          לצופי האח הגדול אין אלוהים, מן שהופך אותם טכנית לחסרי דת

          אהבתי

        • captain beefheart הגיב:

          מה אפשר להסיק על השכלתך ועל האינטלקט שלך אם אתה קורא להגדרה העצמית "אתאיסט" בשם "לוחמנית"?

          אהבתי

    • velvet הגיב:

      אתה טועה: שישיבת, 00:36 הוא ממש לא זמן שאפילו קוראים מושבעים מוותרים על הוללות או מנוחת סופשבוע ומחכים למוצא פי.
      כן, יש גל שקורא מיד עם עליית הפוסט, אבל זה רק גל אחד.

      אהבתי

    • יומטוב הגיב:

      "אחוס"לי"? שו הדא?

      אהבתי

כתיבת תגובה