מאת חוני גורליק
בפוסט "כבר שנה" הזכרת בשורה אחת כי "עורך יתד נאמן נתי גרוסמן פוטר". ההגדרה אכן מדויקת לפי שעה, ולא נראה שבטווח הקרוב הדבר יוביל לפיטורין נוספים, אם כי בהחלט ייתכן שזהו תחילתו של אפקט דומינו כשקובייה גוררת את חברתה. אבל, זה הרבה הרבה מעבר לסתם פיטור איש מקצוע כזה או אחר. זהו מאבק שליטה על העיתון שמסמל את כוחה של היהדות הליטאית. את מי שנשא במשך שלושה עשורים את דגל ה"השקפה" (השקוֹפִע) הליטאית, והנהיג מאבקים רבים יותר מאשר כל הסתדרות עובדים או מפלגה בישראל.
לדבר יש לא רק השפעה עצומה תוך-ליטאית ותוך-חרדית, כי אם בהחלט השפעה על הציבור ופניו בטווח הקרוב והרחוק. כלפי מה הדברים אמורים? בקרוב (ככל הנראה) יועבר חוק חדש, כפי שתנסחו ועדת פלסנר, שיחייב בצורה כזו או אחרת את בני הישיבות בגיוס או בשירות. היחס בציבור החרדי הוא מעורב. מצד אחד, כולם מבינים שאי אפשר להתחמק, ולא רק מחוסר ברירה, אלא מהבנה רציונלית של המצב הנוכחי, והסכמה כי גיוס הוא בהחלט דרישה מינימלית מאזרח במדינה.
מאידך, הדבר כרוך בשבירת מוסכמות וחינוך של דור שלם. במשך חמישה עשורים הציבור החרדי כולו חונך על ברכי "רק תורה". בנות עברו שטיפת מוח סדרתית שעליהן להינשא לאברך ולא חלילה וחס לאדם העובד לפרנסתו. ילדים מגיל צעיר קיבלו הטפות שיטתיות המשוות את היציאה לעבודה והפרנסה בכוחות עצמם לכל איסור ותועבה אפשרי. תורה, ורק תורה.
ועכשיו צבא? את הדילמה הבלתי פתורה הזו, יצטרכו להכריע מנהיגי הציבור החרדי, הלא הם גדולי הדור. הבעיה היא שהציבור הליטאי סובל ממשבר מנהיגות חמור, כאשר הרב שלום יוסף אלישיב שוכב חסר הכרה ומונשם בבית הרפואה שערי צדק. את מקומו תפס-לא תפס הרב אהרן לייב שטיינמן. שטיינמן הוא בעל עבר של פשרות, והיה מראשי התומכים בנח"ל החרדי ויציאה לעבודה. אך כמובן שאופוזיציה לא חסרה.
מה הקשר ליתדנו? ובכן, שטיינמן לא קיבל תמיכה מיתד נאמן, וזה בלשון ההמעטה של המאה. אנשיו סבלו מקשיים במערכת העיתון והוראותיו לא כובדו באופן שיטתי. ניסיון ההפיכה ופיטורי גרוסמן משולים איפוא לתחילתו של האביב החרדי. אולי סוף סוף נוכל לראות עיתונות חרדית נושכת וביקורתית ולא רק במה לפרסום דעת הרבנים שליט"א.
קראתי עכשיו את הכתבה של נחשוני http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4236897,00.html, והוא מצטט שם את "יש מי שכבר הצמידו לו כותרת מחייבת במיוחד – "האביב הליטאי". מה הסיכוי שהוא מתכון לפוסט הזה?
אהבתיאהבתי
לו יהי. תודה על פתיחת החרך לעולם החרדי החשוב והמרתק.
אהבתיאהבתי
שמתם לב…עכשיו החרדים בדקה ה90 נזכרו להתחיל לפרפר ולעבוד קשה על שינוי תודעת הקהל בקשר לגיוסם לצבא …היה להם יותר מעשור שנים לנסות להשפיע ולבנות אהדת קהל כלפיהם או אפילו להוביל מהלך של הקמת צבא מקצועי .TOO LATE….
אהבתיאהבתי
עבור חילוני, ההבדלים בין שטיינמן לאלישיב&אוירבך הם קטנים עד לא קיימים. מי שמצפה שתחת הנהגתו של הרב שטיינמן, החרדים יעשו צעד לקראת שילובים בחברה, טועה או משקר.
ההבדלים הם בסגנון ולא בגישה. רק חרדים יכולים להבחין בדקויות שבין השניים.
אהבתיאהבתי
חיפוש בגוגל לא מעלה דבר. משמע – מדובר בדוס לכל דבריו. הניזון ממקווה נייעס ושמועת שטיבעלא'ך ה פורחות באוויר.
אהבתיאהבתי
זה טוב.
אהבתיאהבתי
עכשיו אני רואה שיש גם יש תוצאות רבות, (חיפשתי 'גורליך' בטעות…).
הזהות חשופה לכל. עיין בגוגל, שם שם.
אהבתיאהבתי
בנתיים הוא לא פוטר ואף אחד לא פוטר
זה היה תכנון ומהלך שכנראה לא צלח בנתיים…
אהבתיאהבתי
סליחה על גסות הרוח אבל מי ומה אתה?
אהבתיאהבתי
יש פה לקח, קפיטן.
עדיף פוסטורח מאת ניק מוכר, מאשר פוסט מאת מישהו אנונימי ולו גם יחתום בשמו החוקי והמפורש.
אהבתיאהבתי
אהבתיאהבתי
חלומות באספמיה. עיתונות נושכת אל תחפש בדפי יתד נאמן. בסך הכל מוביל הקו התחלף, אבל הכתיבה לפי הקו בלבד תישאר. יש אנחת רווחה ותקווה שההתלהמות המיותרת והזלזול בכל מי שחושב אחרת יתעדנו ויתמעטו, אבל מעבר לכך?
ולגבי תמיכה בהתגייסות המונית ויציאה לעבודה כהוראה לכלל (בניגוד להוראה אישית למקרים פרטניים) —-תמשיך לפנטז. אם אתה ממש מעורה בציבור החרדי אתה בטוח יודע מה ההבדל בין הוראה ציבורית להנחיות אישיות, נכון? אז בוא נאמר את זה כך: אחת העובדות הפחות ידועות על הציבור החרדי היא מספר הנשים המשתמשות באמצעי מניעה בהיתר מלא ובתמיכה של רבנים. ביום שבו אותו היתר ממנו נהנית כל אישה שנייה לפחות יהפוך לפסק הלכה פומבי שלא דורש שאלת רב על כל מקרה – ביום הזה תחכה לתמיכה פומבית בגיוס וביציאה לעבודה. don't hold your breath
ובאשר אלי, כאשת אברך שטופת מוח שעובדת בשתי משרות כדי לאפשר לו את לימודו, אני רק יכולה להצהיר שאפשר לשנוא את יתד נאמן שנאת מוות ועדיין לאהוב את הכוללים והלומדים בהם, ולהתייחס לכל אברך שלמד ברצינות ונאלץ לקצץ דרסטית את שעות הלימוד שלו כאל מישהו שעשה את הדבר הנכון – אבל כמה עצוב שזה הגיע לכדי כך.
אהבתיאהבתי
יפה אמרת ובצדק על ההבדל בין הוראה פרטנית לציבורית. למעשה ההשלכות שיבואו בעקבות חילופי הגברא בהנהלת העיתון. אינן ישפיעו כלל על התפיסה החרדית לחשיבות לימוד התורה ומימלא לא תצא כל הוראה לחבורת הלומדים לעזוב את בתי המדרש. הדבר היחיד שישתנה זה היחס האנושי כלפי ציבור שלם שאינו חובש את בתי המדרשות. ההתנהלות המגעילה והפטרונית של עורך העיתון ביחס לציבור גדול שאינו לומד אלא עובד לפרסנתו גם אם נשאר ירא שמים ודבק במצוות. היא זו שתפסק. אבל מעבר לכך, עקרונות של חשיבות לימוד תורה וכו' לא יעלמו ואולי אף יתגברו. אבל הכל ברוח טובה ומכובדת.
אהבתיאהבתי
זה נבלה וזה נבל.
אהבתיאהבתי
העורך הזה חינך דור שלם ל"אהבת ישראל" בגירסה הליטאית, שזה אומר – לשנוא כל מי שלא חובש כיפה שחורה, לראות בכל אישה שאינה בוגרת בית יעקב – פרוצה, ולראות בחיוב כל גניבה מהמדינה הציוינית. ככה שזה יפה שהוא הולך, אבל כל עורך חדש יהיה חייב להמשיך את הקו הזה
אהבתיאהבתי
הבנה בציבור החרדי שזו דרישה מינימלית מאזרח? נו, באמת. אתה חי בסרט.
אהבתיאהבתי