חרבות ברזל, היום ה-23 למלחמה, 29.10.23

אחריות
במסיבת עיתונאים פתוחה לשאלות (מוצ"ש, 28.10), לראשונה מתחילת המלחמה ענה רה"מ:
על שאלת האחריות, בכתב: "אחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. המשימה שלי היא להציל את המדינה".
המהפכה המשפטית: "לא עומדת עכשיו על סדר היום".
עסקת שליט (1,027 מחבלים תמורת חייל): "יגיע היום ונדון גם בזה".
מטרת הכניסה לעזה: "השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס והחזרת החטופים הביתה".

אסביר בפשטות: אתה חתום, אתה עומד בראש המדינה. לכן אתה אחראי. מי שכשלו הם נבחריך.
השמדת יכולות החמאס: בחלומות. כמו שכבר כתבתי, כאותם פרוקי רגליים חומים ואוכלי כל שהחלו להתפתח לפני כ-300 מיליון שנה ועמידותם פנומנלית.

אחרי שהתהפך על משכבו, קם מהמיטה ובשעה 01:10 לפנות בוקר העלה ציוץ ב-X (טוויטר):
"בניגוד לטענות השקריות: בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ״ן וראש שב״כ, העריכו שהחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה"

תגובות הנאצה לא איחרו לבוא:
שירה מרגלית: "זה מה שאתה עושה באחת בלילה מהקריה… כשמיטב בנינו שוכבים במחילות של עזה?…"
יאיר שרקי: "…משימת חייך הקודמת הייתה למנוע טבח אכזרי, נורא ומשפיל כל כך. ובזה כשלת. הכרה בכך לא תפגע במאמץ המלחמתי, אלא תחזק את אמון הציבור… לפחות תנהל את המערכה משוחרר משיקולי ועדת חקירה ותציל את כבודך וכבודנו…"
[שש שעות אחרי שהציוץ עלה יש לו כמיליון צפיות וכ-8K תגובות]

אחת התגובות המעניינות היא של איציק אלרוב, שהעלה קטע מהתוכנית האצילה "הפטריוטים" של ערוץ 14 מ-11.9.23, שבה ציטוט של הרמטכ"ל מדבר על כך שצריך להיות מוכנים לאירוע רב זירתי (אז למה לא הכנת את הצבא?). מה אומר מגיש התוכנית ינון מגל? "נו, אנחנו בימים של תבהלה". ארורה מי שהמציאה את המילה הדוחה והשקרית הזו, שפשטה כאש בשדה הקוצים, המילה הכי מושחתת של 2023, עד 7.10. משם צריך להמציא לקסיקון חדש.

[עדכון: אחרי שהשר בני גנץ תקף אותו והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי קרא לו למחוק את הציוץ, הרה"מ מחק, אך התעקש: "לא קיבלתי התרעות ספציפיות למלחמה"]

חטופים
רה"מ והרעיה (?) נפגשו עם נציגי משפחות החטופים. הפגישה הייתה קשה, חלקם פרצו בבכי (מובן וברור).
הוא התחייב לעשות הכל כדי להביא לשחרור כולם.
ציטוט דבריו: "לפני שניכנס לקצת יותר פרטים במידת המוגבלות: המאמץ לא רק שלא נפסק, הוא נמשך, והוא נמשך ביתר שאת. נממש ונמצה כל אפשרות להביא אותם הביתה. לפני הכניסה ואחרי הכניסה, והניסיון הוא לממש יכולת. זה חלק אינטגרלי ממטרות המבצע , זה לא מן השפה אל החוץ… אני לא בטוח שאנשים מבינים עד כמה הוא מתנהל ובאיזה היקפים, כולל הנחיות לכוחות בשטח ובהיקפים מאוד נרחבים: עולמיים וגם מקומיים, כל הזמן… המפתח הוא מידת הלחץ. ככל שהלחץ יותר גדול כך הסיכויים יותר גדולים".
לפחות לזה אני מאמינה.

הודעת המשפחות אחרי הפגישה:
"כבר שלושה שבועות שאנחנו לא יודעים מה עלה בגורל האהובים שלנו. כולנו שמענו על כניסת הטנקים וכולנו חוששים. הפגישה נמשכה שעתיים ונאמרו בה דברים בוטים וברורים מנציגות המשפחות… דרשנו שלא ייעשה שום מהלך שיסכן את גורל המשפחות שלנו והבהרנו כי מבחינתנו עסקה של השבת בני המשפחה מיידית, כולם תמורת כולם, באה בחשבון ותהיה לה תמיכה לאומית רחבה".

אחרי אותה פגישה, זימן הממונה מטעם, גל הירש, פגישת זום עם משפחות החטופים, שאורגנה "מעכשיו לעכשיו" כדבריהם והוגבלה למאה משתתפים.
הנה מה שמספר גיל דיקמן, בן משפחה, שהשתתף בה:
"…עלה לשיחה ראשונה איתנו אחרי שלושה שבועות
לא נתן לנו שום עדכון
חילק לנו משימות ('״'תסייעו במשימת ההסברה!'״')
וכשהעזנו לשאול מה הוא מתכוון לעשות כדי להחזיר את כולם הביתה – הוא שם את כולנו על מיוט (❗️)"

ע"פ הודעת דו"צ העדכנית יש 230 חטופים.
דובר משרד החוץ של קטאר אמר שהצדדים בוחנים עסקה לשחרור החטופים ושיש פער בין מספרם ע"פ חמאס לנתוני ישראל. 

וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן: בהצהרה ראשונה מפרוץ המלחמה, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר (בכיר משוחררי עסקת שליט) אמר "אנחנו מוכנים מיד לסיים עסקת חליפין הכוללת שחרור כל האסירים שלנו בבתי הכלא בתמורה לשחרור כל השבויים המוחזקים ביד ההתנגדות" (28.10, 21:51).

הפגנות תמיכה במשפחות החטופים והנרצחים נערכו במוצ"ש ברחבי הארץ.
בהפגנה מול הקריה בתל אביב, שם מתקיימת משמרת מחאה קבועה השתתפו עשרות. הפגנות נוספות התקיימו בחיפה, בעתלית, בקיסריה, בצומת העוגן שבעמק חפר, בירושלים, בבאר שבע ובאילת.

הכניסה הקרקעית
"עברנו שלב במלחמה. הלילה, האדמה בעזה רעדה. תקפנו מעל הקרקע ומתחת לקרקע, תקפנו פעילי טרור בכל הדרגים, בכל המקומות. הפעולה תימשך עד לפקודה חדשה. אנחנו נערכים להגן על אזרחי ישראל ולשמור על ביטחונם גם בצפון, במרכז ובכל מקום אחר" (שר הביטחון יואב גלנט).
כל הצהרת הרמטכ"ל (מצולמת). "אין ניצחון ללא מחירים". "חמאס ביצע פשע נגד האנושות כולה". "החזרת החטופים היא מאמץ לאומי עליון".

-משעות הערב המוקדמות (שישי, 27.10), צוותים משולבים של שריון, הנדסה וחי"ר פועל קרקעית בצפון הרצועה.
-חוליות שניסו לשגר טילי נ"ט וירי תמ"ס (ירי תלול מסלול, ירי בכינון עקיף) הושמדו.
-בית ממולכד שבו מחבלי חמאס הותקף ע"י כטמ"מ.
-לוחמי שריון הכווינו מסוקי קרב לתקיפת נקודת מפגש של מחבלי חמאס בבניין שבו התמקמו.

-במהלך שבת התקדמו הכוחות עוד כמה ק"מ מערבה, לעומק השטח, נתקלו במספר מחבלים ופגעו בהם, השמידו תשתיות טרור ופגעו במרחבי שיגור של רקטות ארוכות טווח. ההתקדמות הייתה באזור דליל מאוד באוכלוסיה, עם מיסוך כבד ואש כבדה שהקשתה על חמאס. 

מקורות פלסטינים דיווחו שצה"ל תוקף מהאוויר ובארטילריה באזור בית חאנון ובית לאהיא בצפון הרצועה. אל-ג'זירה פרסמה תמונות של בי"ח אל-אינדוניסי בבית לאהיא מנותק מחשמל. גג בית החולים נפגע. גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, דיווחו על חילופי אש עם צה"ל באזור.

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס ביום שני (30.10) על רקע הרחבת הפעילות הקרקעית. בשבוע שעבר העצרת הכללית של האו"ם קראה ל"הפוגה הומניטרית מיידית, עמידה ובת-קיימה" + גישה לא מוגבלת להכנסת סיוע לרצועה.

צפון
-בהמשך לדיווח הראשוני על הפעלת התרעה במרגליות, זוהו שלושה שיגורים מלבנון לעבר ישראל שנפלו בשטחים פתוחים. -בתגובה צה"ל תקף מטרות צבאיות של חיזבאללה בשטח לבנון
-דיווח בסוריה: ישראל תקפה באמצעות ירי ארטילרי באזור קוניטרה בדרום המדינה.

עמק הירדן
-זוהו (אמש) ארבעה חשודים בעמק הירדן. תושבים במספר יישובים התבקשו להישאר בבתיהם. 

נפילות
תמר טורפיאשוילי, ילדה בת 9 מאשדוד, לקתה לפני שבוע בדום לב בעת אזעקות כשהמשפחה נכנסה לממ"ד. היא נפטרה במוצ"ש, 28.10. 

במטח מוצ"ש לגוש דן נפל רסיס בבית פרטי.
שלושה נפגעים במצב קל.
בחולון, גבר נפגע משאיפת עשן.
בת"א וביהוד נחבלו שניים בדרך למרחב המוגן.
בקריית אונו וברמת גן שישה נפגעי חרדה.
בקריית אונו, שם נפלה הרקטה בין בתים נפגעו מכוניות, חלקן התפוצצו ופרצה שריפה.

איו"ש
בלאל סלאח, פלסטיני בן 40 נורה למוות בשבת על ידי מתנחל, חייל בחופשה, באזור הכפר א-סאווייה שליד שכם. פלסטינים מסקו זיתים באזור שניתן למסוק בו ללא תיאום עם הצבא, כשכמה מתנחלים תקפו אותם ואחד פתח באש. צה"ל: נפתחה חקירה לבירור נסיבות המקרה.
גרסת ראש מועצת שומרון, יוסי דגן: "משפחה נורמטיבית, טובה… יצאו לכיוון המטע שלהם בצמוד ליישוב, והותקפו על ידי עשרות פורעים חמאסניקים באבנים ובסלעים בשטח הצמוד למטע שלהם. לוחם בחופשה ירה באוויר כדי להגן על חיי אביו ואחיו הקטנים, ירה שתי יריות באוויר, מאוחר יותר לכיוון הרגליים ודיווח למפקדו בזמן אמת".

נתניה
עימותים בין סטודנטים ערבים ליהודים במכללת נתניה. כדי להפריד בין הנצים פונו המעונות.

אח לנשק
איתמר בן גביר צייץ שחימש כיתות כוננות בנשקים ארוכים. בממשל האמריקאי הבהירו לישראל שלא יאפשרו אספקת נשק לישראל, כל עוד נועד לחמש אזרחים והוא מחולק באירוע פוליטי ואיימו לעצור הזמנה של כ-20 אלף רובים שרכש המשרד לביטחון לאומי מספקים אמריקאיים. בתום התדיינות חשאית בין המדינות ישראל התחייבה שהנשק יחולק רק באמצעות משטרת ישראל או צה"ל (גם אם באירועי החלוקה נוכחים גורמים פוליטיים) (אבי בר-אלי, הארץ).

עזתים
הסהר האדום המצרי דיווח כי יותר מאלף משאיות ממתינות במעבר רפיח כדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועה.

אילון מאסק צייץ בשבת ב-X שלו שיחבר לאינטרנט ארגונים ברצועה באמצעות סטארלינק, שירות האינטרנט הלוויני שלו, לאחר קריסת הרשת כתוצאה ממתקפות צה"ל. שר התקשורת שלמה קרעי רתח: "חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. עד אז, משרד התקשורת ינתק כל קשר עם סטארלינק".
[עדכון: מאסק עונה לקרעי: "אנחנו לא כל כך תמימים, אף מסוף של סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה. אם זה יקרה, ננקוט באמצעים יוצאי דופן כדי לוודא שהמסוף משמש רק למטרות הומניטריות. מעבר לכך, נבצע בדיקה ביטחונית גם עם ממשלת ארה"ב וגם עם ממשלת ישראל לפני שנפעיל אפילו מסוף אחד".

מיריאנה ספולאריץ', נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC): "אסור לעולם לסבול את מה שקורה בעזה. לא מתקבל על הדעת שלאזרחים אין מקום מפלט ברצועה בזמן הפצצות מסיביות. עם המצור הצבאי במקום, אין אפשרות לספק מענה הומניטרי הולם. מדובר בכישלון קטסטרופלי" (נא עייני בפסקה הבאה).

מחבל שנחקר אחרי הטבח נשאל מה הקשר בין המנהרות לבתי"ח והשיב "הרוב מסתתרים שם. למשל בשיפא יש קומת מרתף, מקום גדול". כשנשאל אם בזמן ההפצצות צריך להסתתר במנהרות השיב: "מרפאות, בתי ספר, בתי חולים. אלה המקומות שאתם לא מפציצים". הוא הסביר שחמאס משתמש בידיעה שישראל לא תפציץ בתי"ח כדי להעביר מטענים, נשק, אוכל וציוד רפואי לאנשיו.

לימודים


מה ברשת
נעמה כרמי: על אנטישמיות, שמאל, ונקודות עיוורות: "…בניגוד לכמה מידידי בשמאל, לא הופתעתי מעוצמת הטרלול של השמאל הפרוגרסיבי. ומאותם חלקים שהתעלמו ממעשי הזוועה שביצע החמאס ב-7.10.2023, הכחישו אותם או אפילו חגגו על הפשעים נגד האנושות שבוצעו שם. Been there, Saw that…"

דסק החוץ
-מפגינים בגשר ברוקלין בניו יורק קוראים: "הציפו את הגשר למען עזה".
-הכתבה הפותחת בטלגרף מתארת את אירועי 7 באוקטובר. משפחות החטופים מדברות.
-לאחר אמירותיו של ארדואן מוחזרים גם הנציגים הדיפלומטים מטורקיה כדי להעריך מחדש את מערכת היחסים.
אין מה להעריך, תודה.
איחוד האמירויות גינתה את הכניסה הקרקעית.
-שגריר ישראל באיטליה לשעבר, דרור אידר, שהיה מינוי פוליטי של נתניהו, אמר בריאיון בטלוויזיה האיטלקית כי למלחמה "יש מטרה אחת – להשמיד את עזה. להשמיד את הרוע המוחלט הזה". ואם זה לא מספיק, טען שהוא מדבר "בשם העם והציבור בישראל". תודה רבה מר הסברה.

לפני פיזור
-שעון החורף גרם לי להשכים-כים-כים, ולכן הפוסט כה מוקדם.
הזריחה הייתה ב-5:55. מצוין לאנשי הבוקר.
יש הסובלים מקריאת הבלוג בסלולרי, יש המבסוטים. אפשר להיעזר בהם. לא פתיר, כי מדובר בהקמת האתר מחדש (שעולה לא מעט). המלצתי: מחשב, כי מדובר במלל רב (יחסית).
הרשמה לעדכוני פוסטים חדשים בשתי צורות:
1. מצד שמאל למעלה (מלבן תכלת).
2. קישור לקבוצת עדכונים בווטסאפ, שפעילותה היחידה תהיה קישור לעדכון היומי.
תגובות: בפס האפור שבסוף הפוסט יש קישור לתגובות.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, חרבות ברזל, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על חרבות ברזל, היום ה-23 למלחמה, 29.10.23

  1. arikbenedekchaviv הגיב:

    העיקר שטענו מהימין שמאסק אנטישמי.

    Liked by 1 person

  2. urirodrigez הגיב:

    ראוי לציין שמאסק הוסיף אח"כ שיספק אינטרנט לווייני רק לארגונים *שיאושרו על ידי שירותי הביטחון בארה"ב ובישראל*
    זה מצמצם מאוד את הארגונים שיוכלו לקבל שירות תקשורת מסטארלינק בעזה, אם הוא אכן יעמוד במילתו.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה