חרבות ברזל, היום ה-28 למלחמה, 3.11.23

מאות אנשים מפרשנים, מנתחים, מאות שעות מוקלטות בכמעט חודש של מלחמה: ריאיונות מצולמים, פודקאסטים, ניתוחים של כל מה שלא נעשה נכון עם חמאס, עם הפלסטינים. עם הרשות. עם עזה לאורך 100 שנים.
בפוסטים היומיים אני "רק" מסכמת את חדשות היממה החולפת. אוסיף מהיום קישורים שקיבלתי ולא קראתי/צפיתי. מי שיש לו עודפי שנות חיים, מוזמן.
פה, בשקדנות: רק אירועי היום.

הקונספציה המתהווה בשבועות האחרונים ההולכת ומתעצמת היא: הרבה מאוד אנשים ניבאו את העתיד (כלומר את 7 באוק'). ידעו, הבינו. ניתחו. צפו (חלק מהם אני מביאה פה לאורך ימי המלחמה). רק שלא היה מי שהקשיב להם. המילים "הפתעה מוחלטת" הולכות ומתפיידות. מה שכן: עוצמת הפגיעה, הרוע, הרשע והאכזריות בהחלט גרמו לתדהמה אצל כולם: גם בקרב הנביאים וגם בין כל מי שישנו בשלווה, ממלמלים "חמאס מורתע".

המנהרות בעזה
גלנט ללוחמי יהל"ם, היחידה ההנדסית למשימות מיוחדות: "יש לנו פתרונות ייחודיים כדי להגיע לכל המנהרות ולפרקן מתחת לקרקע. אנחנו מקדמים פתרונות מהפכניים להשמדתן. למחבלים יהיו שתי אפשרויות: או למות במנהרה או לצאת למעלה. ושם, או למות מאש כוחותינו או להיכנע. אין אפשרות שלישית".
[יופי, אבל מה עם החטופים? הם נמצאים באותו מקום בדיוק.]

המחדל בבארי
"הדבר הכי טראומתי זה להגיע לאזור הכניסה של הקיבוץ ולראות 500 חיילים עומדים בצורה מאורגנת ומסודרת, עומדים ומסתכלים עלינו. פה האמון שלי בצבא נשבר לגמרי". כך מתאר יאיר אביטל, חבר כיתת הכוננות בקיבוץ בארי, את שחוו אנשי הקיבוץ. 11 חברי כיתת הכוננות נלחמו עד הכדור האחרון והתחננו לעזרה.
עילם מאור: הכוח הראשון הצה"לי הגיע אלינו ב-9:00 בבוקר, 14 לוחמים משלדג.
עד אחרי 12 בצהריים נתניהו לא הבין מה קורה. למאור יש בנדוד שעובד בלשכת הרה"מ. הבנדוד התקשר אליו, העלה את מאור על הרמקול ומאור תיאר לנוכחים בלשכה את המצב: מאות מחבלים, אנחנו לבד, וכו'. נתניהו שתק קלות ואמר "הנושא בטיפול". מה אם לא היה הבנדוד של הבנדוד באותו רגע? ועד כמה זה ממש עזר? (N12)

כל יום, אחרי שנדמה לי שכבר שמעתי הכל, אני נדהמת מחדש מעוצמת הנתק והרפיסות. אין לי מילים מתאימות להביע את הפחד הנורא והייאוש מהאופן שבו מתנהלת המדינה. הכל תלוי על בלימה, עומד על כרעי תרנגולת.

תרגמתי אתמול את הריאיון עם ראזי חמד (בראש פוסט). דבריו המחרידים טלטלו רבים. אחד מהם הוא אדם שמכירו שנים רבות, פעיל השלום גרשון בסקין. הנה המכתב. במשפט: איך אתה מעז לדבר על "מיליון באוק'", איבדת את ההומאניות, לי אכפת יותר מתושבי עזה מאשר לך.

דובר צה"ל מודיע
אתר חללי חרבות ברזל.

גיבור הקרב בבארי, מג"ד 53, סא"ל סלמאן חבקה בן 33 מיאנוח-ג'ת, הקצין הבכיר ביותר שנפל מתחילת כניסה לרצועה.
סרן בני וייס, 22, חיפה, מ"מ בגד' 195, חט' 460
רס"ר (מיל') אוריה מש,41, טלמון, גד' 52, חט' 401
רס"ר (מיל') יהונתן יוסף ברנד, 28, ירושלים, גד' 52, חט' 401
רס"ם (מיל') גיל פישיץ, 39, חריש, גד' 9, חטיבה 401
סמ״ר יאיר ניפוסי, 20, עדי, גד' 101

שני לוחמים נוספים נפצעו קשה בעזה: מגד' 52, חט' 401, מגד' 7008, חט' 551.

חוסלו מעל 130 מחבלים אתמול בערב (2.11); מושמדות תשתיות טרור ואמל"ח.

צפון
-חיזבאללה: תקפנו מוצב צה"ל באזור הר דב עם רחפנים מתאבדים.
-עשרות רקטות שוגרו לעבר יישובי הצפון. בית ספג פגיעה ישירה בקריית שמונה, שניים נפצעו בינוני וקל. החמאסים הודו.
-חיזבאללה ירה טילי נ"ט לעבר מוצבים בגבול לבנון וצה"ל השיב אש.
-חיזבאללה הודיע על החיזבאלון ה-54 שחוסל מתחילת המלחמה. 
אחה"צ (2.11) זוהו שיגורים מלבנון לישראל. צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון.


הסרטונים הם מדו"צ כמובן. לא מעלה דבר בלתי מאושר ומופץ.



המפונים
התלונות על הטיפול הממשלתי בעורף הולכות וגדלות. גם הטיפול במפונים מהצפון ומהדרום וגם במענה לעסקים הקטנים. ליאורה שמעוני, מנהלת חטיבת ביקורת תחומי רווחה במשרד מבקר המדינה, החלה לחקור את הנושא, וסיפרה במשדר חדשות 12: "מדובר בכשל בלתי סביר, שלא ניתן לקבל אותו. חוסר ארגון וחוסר ניהול. יותר ממאה אלף מפונים ואף גורם שמנהל את האירוע. מרוב מתכללים אין שום תכלול"

מכתב בלתי נתפש מקיבוץ ניר עוז, מאחר שאלוף פיקוד דרום הוא אחד מאלו שיצטרכו לתת את הדין על מצב הפיקוד ללא חציצה: כלומר: הוא לא מאלו שיוכלו להגיד "לא ידעתי".


עזתים
רשות המעברים בעזה דיווחה שאתמול יצאו 21 פצועים מהרצועה דרך מעבר רפיח, לצד 21 מלווים. בנוסף יצאו מהרצועה 342 אזרחים זרים.
במקביל, 45 משאיות סיוע נכנסו אליה אתמול.

פתאום דפיקה בדלת
ריאיון עם אל"ם במיל' חנית אגמון, מפקדת מרכז הנפגעים של צה"ל במלחמה.
כל מערך מודיעי הנפגעים, הדופקים על הדלתות, מושתת על כוחות מילואים. הם בכוננות כל השנה, 7/24. תהליך הבחירה שלהם הוא רב-שנים. עד שמישהו מגיע לדפוק בדלת הוא עובר שנים של הכשרה ורכישת מיומנות. זה מקצוע. המודיעים הם אנשים שיש בהם מערך של איזונים. המודיע צריך להיות רגיש באופן יוצא דופן וגם לדעת להחזיק את עצמו באירוע ולתת מעצמו לאחר. המודיע מקבל מהחמ"ל את נוסח ההודעה, את מקסימום המידע וגם מידע א-פורמלי, כדי שאם המשפחה תשאל הוא יֵדע לענות. נוסח קצר, חד ומובהק. מרב האינפורמציה שיש.

חטופים
242 חטופים.  עמוד מתעדכן.

ארה"ב מטיסה כטמ"מים מעל עזה כדי לנסות לאתר חטופים.

משפחות חטופים קיבלו אמש הודעות לסלולרי שלהם, בהן נכתב כי "זאת הודעה מאל-קסאם, הצענו לממשלתך חילופי שבויים אבל היא לא קיבלה. זה המסר שלנו: שחרור כל השבויים הציוניים בתמורה לשחרור כל האסירים הפלסטינים".

יו"ש וירושלים
אלחנן קליין, 29, רס"ל (מיל.), אב לשלושה מהיישוב עינב שבשומרון נרצח אתמול. היה בדרכו הביתה ממילואים. לפני שנה זכה בתעודת הצטיינות ממפקד איו"ש על חיסול מחבל שהשליך בלוק לעבר רכב ישראלי. לפני שלושה ימים התרחש פיגוע ירי סמוך לאותו מקום ללא נפגעים. המחבל הסגיר את עצמו.
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן: התחננו לסגור את הכביש משכם שמוביל לעינב.
לאחר הרצח הגיעו עשרות ישראלים לכפר הפלסטיני דיר שרף, הסמוך לזירת הירי, והציתו מוסך ומכוניות. פרצו עימותים בין המציתים לתושבים ונעצרו שני מתנחלים רעולי פנים. לטענת ארגון חוננו, נעצרו שלושה. לדברי תושב הכפר הצבא חסם את היציאות מהכפר, למעט לכיוון שכם.

ב-19.10 חיילים ומתנחלים עצרו וכפתו שלושה פלסטינים בכפר ואדי א־סיק בגדה, היכו אותם קשות, הפשיטו אותם וצילמו אותם כפותים ובתחתונים. השתינו וכיבו עליהם סיגריות בוערות וניסו להחדיר חפץ לגופו של אחד מהם. החיילים הם מיחידת "סְפָר המדבר", המגייסת נערי גבעות ש"לא מתאימים למסגרות צבאיות רגילות".

בית הדין הצבאי הורה לשחרר את לוחם צה"ל מרחלים שנעצר בתחילת השבוע לאחר שירה בבילאל מוחמד סאלח (40) במהלך עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים שמסקו זיתים ליד יישוב מגוריו שבשומרון. סנגוריו מסרו כי "בית הדין קיבל את כלל הטענות, גם בנוגע לסייג ההגנה העצמית". דגן, ראש מועצת שומרון, אמר בסרטון שהפיץ אחרי האירוע שהחייל ירה "באוויר ולרגליים".

נהגי אוטובוס ערבים הנוהגים על ציר ירושלים ממנה, מותקפים ע"י יהודים.

-צה״ל, שב״כ ומג״ב פעלו במוקדים רבים ברחבי איו"ש וחט' הבקעה והעמקים לסיכול טרור והחרמת אמל"ח.
נעצרו 49 מבוקשים, 21 חמאסים.
-במבצע למעצר סוחרי אמל"ח בחברון נעצרו 12 טרוריסטים ואותרו חלקי M-16 ותחמושת.
-בפעילות ברמאללה ובביתוניא הושלכו מטענים ואבנים לעבר כוחות הביטחון. נעצרו פעילי כותלה (התנועה הלאומית הפלסטינית) והוחרמו קליעים.
-בפעילות בקלקיליה חשודים ירי לעבר הכוח.

לפי הפלסטינים: שניים נהרגו במתקפת רחפן בג'נין. כוחות הביטחון פעלו במקום.

-עד כה נעצרו מעל 1,220 מבוקשים באיו"ש וחט' הבקעה והעמקים, מהם מעל 740 חמאסים.

undefined

.

כלכלה
מילואימניקים יקבלו מענק חד פעמי של עד 1,100 ש', שנצבר החל מהיום השמיני.
איש מיל' ששירת משמונה ימים ומעלה שהוא הורה לילדים עד גיל 14 יקבל מענק נוסף של 2,000 ש'. הסכום המינימלי הוגדל לתקופת המלחמה ב40% ויעמוד על 300 ש' ליום. הטבה שמיועדת בעיקר למשתכרים שכר נמוך או לבלתי מועסקים. שווי התוספת הוא למעלה מ-2,500 ש' עבור חודש.
תגמול לשירות בצו 8 ישולם מדי חודש. ישולם למשרתי מיל' עצמאים ולמי שאינם עובדים ללא צורך בהגשת תביעה. תגמולי המיל' לשכירים ישולמו למעסיקים, לתביעת המעסיק. תוקם במשהב"ט קרן להוקרה, סיוע ותגמול עבור חיילי מיל' בהיקף של 70 מיליון ש'. הקרן תיתן מענה לחיילי מיל' שהם בעלי עסקים שהכנסתם נפגעה, סטודנטים, בעלי משפחות ומי שנאלצו לבטל טיסות וחופשות וגם מי שמרכז חייהם לא בישראל.

מתגייסים חרדים
ינקי דרעי, בנו של אריה דרעי, התגייס ב-2.11 לטירונות מקוצרת של עשרה ימים ומשם לשירות מילואים. דרעי, 40, הוא יו"ר מחלקה בהסתדרות הציונית. ועל כך נאמר מוטב מאוחר. מעריכה.
מתחילת מלחמה פנו לצה"ל כ-3,000 צעירים חרדים בבקשה להתגייס. מאות החלו בתהליך גיוס.
120 כבר סיימו טירונות השבוע.

דסק החוץ
צור שיזף, הארץ: בינואר 1999 חשפתי טבח של 40 קוסוברים בכפר רצ'אק. המשטרה הסרבית ירתה בפני המתים כדי להרוס אותם. אכזריות שאין דומה לה, חשבתי. הצילומים והסיפור שלי משם גרמו לנאט"ו להתערב, לתקוף את יוגוסלביה ולבסוף לעצמאות הקוסוברית. ב-2015 נסעתי למחנות הפליטים של היזידים בצפון עירק ולסינג'אר. דאעש חטפו יזידיות על מנת לאנוס ולשרת. הגברים נרצחו, הילדים אומנו להפוך חיות טרף רצחניות. כשראיינתי לוחמי דאעש שבויים בסוריה ב-2015, הם דיברו על העריפות והרצח בתור הדבר הראוי לכופרים וליהודים.
מה שקרה בעוטף היה נורא בהרבה. אי אפשר להשאיר ארגון כחמאס על גבול ישראל. השטן הדתי מנכס לעצמו את המרחב. ישראל והישראלים לא מבינים איפה הם חיים. צריך להקים קואליציה שתמחה את החמאס מעל פני האדמה.

בית הנבחרים אישר חבילת סיוע לישראל בסך 14.3 מיליארד דולר, שהציעו מחוקקים רפובליקנים שמנסים לעקוף את ההצעה של ביידן לחבילת סיוע של 105 מיליארד ד', שמאגדת סיוע לאוקראינה ולמדינות נוספות. על אף החלטת הבית, מנהיג הרוב בסנאט, הדמוקרט צ'אק שומר לא יאשר את ההצעה וביידן איים להטיל וטו על ההחלטה לפצל את הסיוע (ווינט).

20 אלף השתתפו אמש בעצרת תמיכה בישראל בוינה.

הבית הלבן הודיע על תוכנית לאומית למלחמה באיסלמופוביה. דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר ציינה את הרצח הברברי של הילד הפלסטיני בן ה-6 בגלל המלחמה בישראל (סיפרתי על כך).

במלזיה חוששים שישראל תנסה להתנקש באנשי חמאס על אדמתה. ב-2018 חוסל שם פאדי אל בטש, שעסק בהשבחת רקטות. אז הם תרים שם אחרי מרגלים.

וול סטריט ז'ורנל: בלינקן וארה"ב מחפשים מי ממדינות ערב תרצה לשלוט על עזה אחרי המלחמה.

ישראל ובחריין החזירו את שגריריהן. זו לפה וזו לשם.

אחרי שהחזיר את השגריר מישראל, נשיא צ'ילה, גבריאל בוריק גינה "באופן הנחרץ ביותר" את נתניהו. "המשפט ההומניטרי הבינלאומי מופר, ומה שמתרחש בעזה לא מתקבל על הדעת", אמר.

בלינקן, מזכיר המדינה, ייפגש מחר עם שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי בעמאן.

מה ברשת
יש סוסים שמדברים עברית. נכון, זה עלבון לסוס שהוא בעל חיים מופלא, רק שלא יכולתי להתאפק עם הבדיחה.
[מבין מנהיגי מדינות העולם, ח'אמנאי הוא גדול שונאינו: ”הם (הציונים) אספו אנשים רשעים מכל רחבי העולם והקימו משהו הקרוי האומה הישראלית. כל היהודים הרעים והרשעים נאספו שם… אלה שבאו לישראל הם גנבים ורוצחים רודפי בצע…”]

ערבים זה לזה
עושות בית: אופרציה מורכבת של בתים למפונים, כלים כבדים, משאיות, פועלים, פועלות, מתנדבים, הנדימנס, ספונג׳ות, תיקונים, תיאומים, טירופים, שינועים, הובלות (תמיכה במובילים המתנדבים). כולם עובדים בהתנדבות 24/7. לשאר הפרטים פנו לאורית זמיר 054-6366608.

-מערך הסיוע וההתנדבות של החברה החרדית, אחים לעורף (על המיזם): 073-2800307.

-בזמן שיהודים לוקחים את החוק לידיים באיו"ש, יש ערבים ישראלים שמציעים את בתיהם למפונים.


לבעלי זמן חופשי
(את/ברוב המכריע לא קראתי ולא צפיתי, חוץ מקומץ דברים שכתבתי עליהם פה):
המגיש הבריטי פירס מורגן עם המצרי באסם יוּסוף, כירורג לב-חזה, סאטיריקן, ומנחה תוכנית סאטירה ששודרה ב-CBC, משפיען שכזה, חתם עם 54 אנשי תעשיית הבידור על מכתב המפציר בביידן לקרוא להפסקת אש, לשחרור החטופים ולהגשת סיוע הומניטרי לעזתים. אז מורגן ויוסוף מפטפטים כשעתיים על "המצב".

ד"ר ערן צדקיהו, מדריך גיאופוליטי ואקדמאי החוקר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מהקרן החדשה לישראל בעוד רשימת המלצות של עשרות שעות קריאה וצפייה.

לפני פיזור
שוב יום שישי. באיזו מהירות מטורפת הזמן עובר.
תגובות פה למטה (כתוב: "להגיב". צריך להירשם ואני מאשרת כל תגובה).
הרשמה לעדכונים למעלה משמאל או בקבוצת הווטסאפ הייעודית.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, חרבות ברזל, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על חרבות ברזל, היום ה-28 למלחמה, 3.11.23

  1. דבורית הגיב:

    להפוך לדמות פוליטית אני מאחלת רק לשונאיי.
    נקווה בשבילו שלא.

    Liked by 1 person

  2. arikbenedekchaviv הגיב:

    גלנט התעורר, או מצא שנייה לדבר?
    האם יתכן שמישהו שם בחצר הביזנטית מתחיל לדאוג שדו"צ הופך דמות נערצת? עוד יהיה רה"מ בטעות?
    על כל פנים, אני ממש סולד מדברי הרהב, בסגנון רפול והג'וקים שלו.
    סופ"ש רגוע, אם אפשר הכלל.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה