חרבות ברזל, היום ה-58 למלחמה, 3.12.23

המשכים לאירוע הנורא שבו יובל דורון קסטלמן, 38, שנטרל את שני המחבלים בני המוות נורה בכוונה תחילה על ידי שני החיילים הנוספים שהיו שם למרות שהניח את נשקו, פשט את מעילו, הרים ידיים וביקש שלא יירו בו. לא רק זה, עוד ועוד פרטים מתבררים: קסטלמן גם צעק לעבר החיילים: "תסתכלו בתעודת זהות שאני יהודי". הוא המשיך לצעוק עד שאחד הכדורים פגע בפיו, מאחר שלסתו נשברה ולא יכול היה לדבר עוד.
אבא שלו, משה קסטלמן, דורש חקירה: "הבן שלי נרצח. אין הגדרה אחרת למה שעשו לו. יובל היה תמיד בחור חדור מטרה. השיג שלושה תארים אקדמיים, היה במג"ב, במשטרה הכחולה, עבר לרשות להגנת הצרכן בתפקיד ניהולי ואחר כך עבר לנציבות שירות המדינה, כי סיים משפטים ועשה שם את הסטאז'. שם הוא גם נשאר לעבוד, כל חוו"ד במינוי בכירים בנציבות שירות המדינה… יובל היה בחור שלא מהסס. כשהיה צריך להיכנס למגע ולעזור, כמו במקרה הזה… גם בעזרה לחברים, תמיד נרתם. אובדן גדול בשבילנו… גם לי יש נשק אישי, ואני לא יודע מה אעשה בפעם הבאה. אם אני רואה שנכנסים מעורבים שמסכנים אותי, אולי אעדיף שלא להתערב".

חוץ מהעונש במשפט עתידי, במהרה בימינו אמן, יש לשלול רישיון נשק מהיורה, אביעד פריג'הנער גבעות וחוות, לכל החיים.

זעם עצום, ובצדק, על דבריו הרובוטיים וחסרי הרגש של הרה"מ:
"…מקרים כאלה יכולים לקרות… בגלי הטרור בעשור האחרון הימצאותם של אזרחים חמושים הרבה פעמים הצילה את המצב ומנעה אסון גדול. זה קרה עשרות פעמים. במצב הקיים צריך להמשיך במדיניות… יכול להיות שנשנה אותה בהמשך אבל עכשיו היא מצילה חיים. יכול להיות שנשלם מחירים. אלה החיים".

שלם א ת ה מחירים! אנחנו שילמנו מספיק, בריבית דריבית.

דובר צה"ל מודיע
אתר החללים
-אל"ם אסף חממי, 41, קריית אונו, מח"ט הדרומית באוגדת עזה (143), נהרג ב-7 באוקטובר. הוא וחייליו נתקלו בעשרות מחבלים ליד נירים ושם נהרג. בעזרת ממצאים מודיעיניים וממצאי הרב הצבאי הראשי הכריז צה"ל על מותו והודיע כי גופתו נחטפה בידי חמאס יחד עם גופות סמ"ר תומר יעקב אחימס, הקשר של חממי וסמל קיריל ברודסקי, חייל בחפ"ק שלו.
-סמ״ר אסצ׳אלו סמה, 20, פ"ת, גדוד 932, חטיבת הנח״ל, נפטר מפצעיו לאחר שנפצע ב-14.11.23.
-רס״ל (מיל׳) אור ברנדס , 25, שוהם, גדוד 82, חטיבה 7.

-הרמטכ"ל אמר שצה"ל ממשיך לפרק את חמאס.
-צה"ל חושב שרק מנופי לחץ כמו חזרה ללחימה יגרמו לחמאס לרצות פעימות נוספות להחזרת החטופים.

מנופי לחצ בעזה * דו"צ


מצבת העובדים התאילנדים
נכון למוצ"ש 2.12, אזרחי תאילנד שנפגעו במתקפת 7 באוק':
23 שוחררו מהשבי
8 חטופים
45 נרצחים זוהו
13 נעדרים

הקרב על התודעה של אמ"ן ו-8200 (פרק ב')
אמל"ק: בישראל ידעו על התוכנית, אך לא חשבו שלחמאס יש יכולת לבצעה. התעלמו מהתרגולים, נאחזו במשענת קנה רצוץ: היה מו"מ והם קיבלו היתרי עבודה.

ביום ה-53 למלחמה (כעת היום ה-58) התפרסמו בעובדה, הארץ, ישר"ה, ווינט, כתבות על הנגדת המפורסמת והגאונה והאמיצה והנחושה ו' (נקווה שתדליק משואה עם מסכה), שלל כתבות על שרשור המיילים המפורסם שבו כתבה על אימון מטורף של הנוח'בה ועל תוכנית פלישה אופרטיבית (כלומר, ללא מועד ביצוע). קצין בכיר הגיב ואמר שזה תרחיש דמיוני. הנגדת עמדה על שלה. על כל זה כתבתי בהרחבה תחת כותרת הביניים שמעל פסקה זו ביום ה-53.
זו הייתה ההתחלה. ההמשך היה ב-NYT ב-30 בנובמבר, בכתבה שכותרתה, "ישראל ידעה על התוכנית של התקפת חמאס לפני יותר משנה".
לפי NYT גורמים ישראלים השיגו את תוכנית הקרב אבל גורמי צבא ומודיעין ישראלים חשבו שלחמאס אין יכולת לבצעה ושמדובר בשאיפות ותקוות לעתיד כלשהו. המסמך בן כ-40 עמודים ושם הקוד שלו היה "חומת יריחו". הוא תיאר, שלב אחרי שלב, את הטבח. כל מה שקרה, בדיוק מופתי. לא אחזור על הפרטים שכל ישראלי מדקלם מתוך שינה.
"חומת יריחו" חושף בדיעבד שורה ארוכה של פספוסים, לאורך שנים, שהגיעו לשיא ב-7 באוק', כישלון המודיעין הישראלי החמור ביותר מאז 1973.
בישראל העריכו שגם אם חמאס יפלוש, יוכל לגייס כוח של כמה עשרות לוחמים בלבד. מה שהתברר כשגיאה ענקית. אלפים זרמו לישראל. כל המו"מ על אשרות כניסה וכו' היה בעצם הסחת דעת.
התוכנית כללה גם פרטים על מיקומם וגודלם של כוחות צה"ל, מוקדי תקשורת ומידע רגיש אחר, והעלתה תהיות אם יש הדלפות במערכת הביטחון הישראלית. וזה היה החלק שהלחיץ את המערכת. האם תחקיר על כל זה כבר קורה?
פסקאות נוספות מתארות את סיפור הנגדת ו' ושרשור המיילים.
וזו הגרסה הישראלית של המאמר, שהתפרסמה ב-7 ימים האחרון (פתוחה לקריאה חופשית בווינט+ אם רק נרשמים), שחלקים גדולים ממנה כבר הופיעו לפני פרסום בכתבה ב-NYT, כאמור, לפני שבוע בווינט.
מה שמעניין זה שבעיתון הישראלי לא כתוב שם הקוד של התוכנית, כאמור, "חומת יריחו".
————————

סאנדיי טיימס הלונדוני פרסם הבוקר כתבת שער על מעשי האונס של חמאס.
הכתבה מביאה לפרטי פרטים תיאורים קשים ביותר לקריאה.
זו הכתבה, אך היא פתוחה רק למנויים. הכותרת: "קודם לוחמי חמאס אנסו אותה. ואז ירו בראשה".
ברור שהם לא לוחמים אלא מחבלים, טרוריסטים, רוצחים וכאמור פרוקי רגליים. אבל זו הכותרת הבריטית.

דסק החוץ
ובהמשך ישיר: כמעט חודשיים אחרי שהתרחשו (!) נזכר ארגון הנשים של האו״ם לגנות את מעשי האונס השיטתיים של חמאס ב-7 באוקטובר. ״אנו מודאגים מהדיווחים הרבים על מעשי זוועות מבוססי מגדר ואלימות מינית במהלך המתקפות״, אלא שההודעה נפתחה ב"הבעת צער עמוק על חידוש הפעולות הצבאיות בעזה". (חדשות 12). תצטערו תצטערו. לא נורא.

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין הבהיר לישראל כי אם לא תצטמצם משמעותית הפגיעה בעזתים, ישראל תנחל ״הפסד אסטרטגי״. מסרים דומים נשמעו גם ממנהיגי העולם בוועידת האקלים בדובאיי, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהכריז: "השמדה של חמאס – משמעותה מלחמה בת עשר שנים… מאבק אמיתי בטרור לא נעשה באמצעות הפצצות שיטתיות". סגנית נשיא ארה״ב קמאלה האריס על שיקום עזה: ״נעבוד עם ישראל והרשות הפלסטינית, אך צריכה להיות תמיכה אזורית נרחבת למהלך״. (ynet, הארץ, חדשות 12)

לאחר דיווח הוול סטריט ג׳ורנל משלשום בדבר התוכנית לגרש אלפי אנשי חמאס מהרצועה (״מתווה ביירות״) כתנאי לסיום המלחמה המשיך העיתון וגולל את חלק ב' בתוכנית: לאחר שיגורשו, מתכנן המוסד לרדוף אותם ולחסלם, מבצע שיימשך שנים ויסתיים עם חיסול כל האחראים לטבח. לזה אולי צריך לקרוא ״מתווה מינכן״.

בריטניה תפעיל כטמ"מים בשמי עזה, שיאתרו מקומות החזקת חטופים, הודיע משרד ההגנה הבריטי.
לפחות 12 אזרחים בריטים נהרגו בטבח וחמישה נוספים מוגדרים נעדרים, כנראה שחלק חטופים. (הגרדיאן)

NYT מצטיין במפות ואינפוגרפיקות מאירות עיניים, המלמדות על מיקום 1.8 מיליון עקורי עזה (כ-80% מתושבי הרצועה).

כמה שעות אחרי התקיפה הישראלית בסוריה הודיעה איראן כי נהרגו שני אנשי משמרות המהפכה שלה, ששימשו כ״יועצים צבאיים״. אלו ההרוגים האיראנים הראשונים בתקיפות ישראליות מאז תחילת המלחמה בעזה. (גיא אלסטר, וואלה)

בפריז, סמוך לאייפל, אדם חמוש בסכין ובפטיש צעק ״אללה אכבר״, דקר למוות תייר גרמני יליד הפיליפינים ופצע שניים בטרם נעצר. הדוקר, יליד צרפת, בעל עבר פסיכיאטרי ופלילי, היה במעקב שירותי הביטחון לאחר 4 שנים בכלא בשל הרשעה בטרור. בחקירה סיפר שהיה ״מוטרד מהמצב בעזה״. עכשיו יהיו לו טרדות אחרות. (גיא אלסטר, וואלה, וגם CNN

חודש לאחר ההתפרעות סביב הטיסה הישראלית בדגסטאן , נגזר דינם של 240 מהמתפרעים: 104 קיבלו עונשי מאסר קצרים (בין יום לעשרה), 94 נקנסו בסכומים קטנים (115-35 דולר) ו-42 נידונו לעבודות לתועלת הציבור. לזאת ייקרא הרתעה. (איתמר אייכנר, ynet)

לוב שחררה ארבעה אסירי חמאס שנכלאו לעשרות שנים. הם הורשעו בהברחת אמל"ח לעזה ובעבירות ריגול. טורקיה תיווכה בשחרורם וכעת יגיעו לקטר. משם למנהרות הדרך די קצרה (חדשות 12)

מול הבית הלבן התמקמו מפגינים שובתי רעב בדרישה להפסקת אש בעזה.

באמזון, יותר מ-100 עובדים ממוצא ערבי מפעילים לחץ על הנהלת החברה לבטל חוזה ענק של אספקת שירותי ענן לישראל. חחח (וושינגטון פוסט)

-פרופסור יהודי לכלכלה באונ' דרום קליפורניה שבלוס אנג׳לס, ג׳ון שטראוס, 72, הורשה לחזור לעבודה לאחר שהושעה בעקבות וידאו שהפך לוויראלי, שבו כינה את המפגינים ״בורים״ והוסיף ״חמאס הם רוצחים ותו לא. צריך להרוג את כולם״. צודק, לא?
יותר מ-7,000 איש חתמו על עצומה להדחתו ואז הושעה, אלא שאז חתמו יותר מ-21,000 על עצומה הקוראת להחזרתו, וההנהלה התקפלה. אשכרה תחרות כוכב נולד באונ' חצי יוקרתית. (לוס אנג׳לס טיימס)

מה ברשת
ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, אסף את כל המספרים (לא עשיתי בדיקת עובדות):
סבב א' – שוחררו 13
סבב ב' – שוחררו 13
סבב ג' – שוחררו 14
סבב ד' – שוחררו 11
סבב ה' – שוחררו 10
סבב ו' – שוחררו 12
סבב ז' – שוחררו 8
סה"כ 81

שוחררו לפני העסקה: 5
זרים: 24
סה"כ חזרו לארץ: 110

חטופים מתים שנמצאים בעזה: 14 (4 חיילים הי"ד: דהן, אחימס, ברודסקי, חממי).
10 אזרחים ז"ל: (אצילי, לוק, גולדין, כץ, גורן, זלמנוביץ, אנגל, אילוז, מרגלית, קידר)

ישראלים חיים בעזה: 108
זרים חיים בעזה: 12
תיירים חיים בעזה: 3
סה"כ חטופים (חיים 123, מתים 14) בעזה: 137
חטופים מתים מעזה שהובאו לארץ ז"ל: 4 (מרציאנו, וייס, מטנגה, צרפתי)

סה"כ חטופים מיום הטבח: 251
חטופים מהעבר: 4 (גולדין, שאול, מנגיסטו, א-סייד)

בשורה טובה
חיי התרבות בת"א חוזרים הערב.

לפני פיזור
אפשר לפרסם תגובות אנונימיות!
(אבל אם מישהו ינצל זאת לפרעות… וכו')
הרשמה לעדכונים למעלה משמאל. או בקבוצת הווטסאפ החרישית.
קישורים גם בפייסבוק: עמוד דבורית ועמוד ולווט.
תודה לעוזרים הקטנים של סנטה: אמירMajor Tom ומאיה.

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה דו"ח מיוחד, חרבות ברזל, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על חרבות ברזל, היום ה-58 למלחמה, 3.12.23

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שמח שחזרת לכתוב כאן.
    א. ירי דו"צ בפיגוע. לא ברור ולפני חקירה שעוד תגיע אבל זווית הסיקור צינית וצפויה. בן גביר, נשקים, אזריה, דתי קיצוני, גבעות התנחלויות, ביבי לא רגיש (הדברים הוצאו מהקשרם כמובן) והימין פויה. שום מילה על האנטישמיות הרצחנית של הפרטנרים או שב"כ שמתעסק עם טושים או בית המשפט שמונע גירוש משפחות ועונשים חמורים יותר.
    ב. צה"ל בעזה לא מפרק את החמאס. רוב הלוחמים במנהרות, מוגנים ומחכים לפקודה. לדעתי המנוף הוא הזזת האוכלוסיה והרס בקנה מידה תנ"כי. אין בעזה ציונים ורובם תומכי חמאס ואם היו יכולים היו שוחטים את כולנו ולכן מבחינה מוסרית אני בסדר עם זה.
    ג. בגידת השמאל. זה לא ארגוני הנשים, ארגוני סטודנטים יהודים מבולבלים וסוזן סרנדון הבהמית. יש ברשתות גל אנטישמיות חסר תקדים מצד השמאל הנאור. הפלג הישראלי שותק ברובו על הבגידה על השקרים על התמיכה ברוצחים חסרי צלם , כצפוי.
    יון

    Liked by 1 person

    • דבורית הגיב:
      1. בהחלט מחכים לסוף החקירה אבל הדברים שנראו ונשמעו בשטח ברורים. כן, הכל צריך להיות לפי דין. חכה לפוסט של הבוקר
      2. אתה לא יכול להזיז 2 מיליון איש. נכון, 65% מהם הצביע חמאס. עדיין, להפציץ אוכ' אזרחית זה בעייתי כי חמאס משתמש בהם כמגן אנושי וכו
      3. אתה צודק, השמאל הנאור שהוא ממש לא נאור, הפרו פלסטיני מאוס ונקלה באותה מידה

      אהבתי

  2. R2D2 הגיב:

    אולי ידוע אבל אכתוב בכל מקרה – נוח לי יותר לקרוא דרך הטלפון ומצאתי שיטה:
    1. כניסה לוורדפרס (ואם אין פרופיל צריך לפתוח בחינם כמו בשביל להגיב).
    2. לחיצה על כפתור "הרשמה לולווט אנדרגראונד" בצד שמאל למעלה ממש מתחת לפס השחור, כל פרסום פוסט יגיע כמייל.
    3. לחיצה על "קריאה" בצד ימין הכי למעלה מעבירה לרשימת הפוסטים במצב מותאם לנייד (ללא תגובות אך שום דבר אינו מושלם).
    אוריה

    Liked by 1 person

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    חושבת שחלק מהאסון של רצח קסטלמן נובע (גם) מביטויים שהפכו שגורים כמו זה שהשתמשת בו בראש הפוסט לגבי המחבלים (בני המוות). במדינת חוק רק ההליך החוקי יכול להוביל להגדרתם כבני מוות. ואנחנו עדים עכשיו למה שקורה כאשר אנשים לוקחים לידיהם את ההכרעה ומחליטים מי בן מוות ואיך להוציא את הדבר לפועל.

    Liked by 1 person

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יש לי הצעה: שמדינות העולם ישלחו הנה כוחות לניקוי עזה באופן מקצועי וסטרילי במקומנו. אחרי זה יוכלו להעביר את רשמיהם מהחויה

    Liked by 1 person

  5. urirodrigez הגיב:

    פוסט מעולה, כרגיל.

    מה הכוונה ב"תיירים שחיים בעזה"? תיירים שנחטפו ממסיבת נובה? תיירים (יהודים אולי) שהיו בעוטף?
    זה מעניין כי לא דובר הרבה בתקשורת על התיירים משום מה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה