די לקשקוש

[poll id="10"]
הוספתי קישור גם ב"שכונה" (מימין) ל-newseum. זה אומר שאם תרצו ממש לקרוא את השערים, תוכלו לעשות זאת בהמשך היום (הם עולים לקראת אחה"ציים בישראל).

כשאני קוראת דברים של מישהו, בעיקר לשעבר, שאמר משהו בהרצאה כלשהי, ככותרת ראשית, אני תמהה. על מה ולמה? למה זה שווה כות' ראשית שגבי אשכנזי אומר שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני בעת הזאת? למה? למה? למה?

תוס': ובהארץ חזון אחרית הימים: חאלד משעל הורה להפסיק את הטרור.

רוזה פארקס חדשה נולדה אתמול, החיילת דורון מטלון. תוכלו למצוא אותה בשערי שלושה עיתונים, אתם יודעים (טוב, רואים) איזה. בחדרי חרדים טוענים: פרובוקציה.
אני מודאגת מכך שמטלון חיילת כבר שנה (לפי מעריב. פקידתו של אלוף פיקוד מרכז אבי מזרחי) ועדיין טוראית!
ושימו לב לתמונה של החיילת המעורטלת מטלון פה. מאיפה לוואלה! תמונת ארכיון שלה?

גם בידיעות יש סיפור שער תמוהשספק אם מקומו שם: לוחמות מגדוד קרקל התבקשו לעבור לספסלים האחוריים כשזמר חובש כיפה החל להופיע, ובארוחת ערב שבת התבקשו להפסיק לשיר. אירועים מקוממים, אני לא אומרת שלא, אבל ידיעה ראשית פלאס ע' 2?

ועוד הזיה בכות' ראשית: לא.ב. יהושע יש תוכנית אב לעיר העתיקה בירושלים (מתוך מקור ראשון, הבוקר):

העיר העתיקה חייבת לקבל מעמד הדומה למעמד הוותיקן ברומא (אפשר לכנות זאת דתי-כאן). הווה אומר, לא שלטון פוליטי ומדינתי אלא חסות אדמיניסטרטיבית של שלוש הדתות הגדולות במשותף, שבה יכהנו בנוסף לישראלים ולפלשתינאים גם נציגים דתיים נכבדים מחוץ לישראל ולפלשתין, יהודים, מוסלמים ונוצרים שיהפכו את העיר העתיקה לשכיית חמדה צליינית למאמיני שלוש הדתות הגדולות.
אשר לבית המקדש עצמו. אמנם ישראל עלולה לסכן את עצם קיומה אם תשלח יד להזיז ולו אבן אחת ממתחם הר הבית –  המסגד, כיפת הסלע והרחבה הגדולה ביניהם, אבל עדיין אין טעם שהמקום הקדוש ביותר ליהודים יישאר רק קיר אבנים חרב, שריד חיצוני של מקדש שחרב, מקום שעומד בצילו הגמור של המסגד המפואר. ובנחיתות בולטת לכנסיות נוצריות ססגוניות שנמצאות במרחק קטן ממנו. לכן צריך לחתור לכך שבמסגרת ההסדר הבין דתי החדש הזה יבנו היהודים הישראלים על גבי חורבות עיר דויד, מתוך שילוב אסתטי וארכיטקטוני עם השרידים הארכיאולוגיים מבנה מודרני נאה, מעין "מקדש מעט",  שלא יהיה נחות הרבה בקומתו מהר הבית.

"עלולה לסכן את עצם קיומה", אבל שטויות, מה זה משנה.

נתניהו מקבל ברוח ספורטיבית את נאום איתן כבל בשבוע שעבר, באשר לנאום הביבי בכרמל. ויוסי ורטר מתייחס לזה.


הבוקר נערך אירוע בשיתוף הארגונים קשב ויש דין, שעסק בפרשת מותה של ג'וואהר אבו-רחמה משאיפת גז שירה צה"ל בבלעין. המפגש התקיים בתום שנה לאירוע ועסק בניתוח הסיקור התקשורתי של הפרשה ובהשפעת הסיקור על מערכת אכיפת החוק (דוברים: פרופ' מרדכי קרמניצר, עו"ד מיכאל ספרד ויזהר באר).
וזה דו"ח קשב – "עלילת בלעין?".

קצה האצבעות

לא הערכתי את גובה הלהבות שתעורר בתקשורת ההכרזה של ידיעות אתמול על ראיון היציאה מהארון של אורנה בנאי מחר ב-7 ימים (לקראת עונה חדשה של מצב האומה ותוכנית סטנד אפ חדשה שלה). הנה חלקים ממנו מע' הפייסבוק של העיתון.

כתבת חלקי האיברים באבו-כביר. מתאבן.

ראיון עם תמר איש-שלום.

מיהו הטוקבקיסט גורנישט (כלום, ביידיש)?


בקרוב חשיפה: מיהו שועלן.

קרן צוריאל הררי שכרה חברה כדי לשתות איתה קפה.

לחם עבודה

– עו"ד ליאורה גלאט ברקוביץ, שתבעה את הארץ ואת ברוך קרא, ערערה על דחיית תביעת הנזיקין.

עמית סגל טוען במקור ראשון שהחוק לצינון עיתונאים מלעבור קבוצה, שיעלה בימים הקרובים לדיון בכנסת, מטרתו אחת: לחסום את דרכו של יאיר לפיד לפוליטיקה.
לדברי סגל, שתי התוכניות שנתניהו מקפיד לראות מדי שבוע הן אולפן שישי ופגוש את העיתונות, ושלפיכך "רה"מ מוצא את עצמו מתבשל עם עצמו בעצבים מדי שבת על מה שהוא תופס כבליץ סופ"שי קבוע על ממשלתו". מההתבשלות הזו, הוא אומר, נולד החוק: "החוק חוק שאמה, הידיים ידי נתניהו".

גלובס מדווח שהמקומון האילתי ערב ערב מעלה חשד שהרב אמנון יצחק עומד בסתר מאחורי תביעות ייצוגיות נגד מודעות זימה בעיתונים.

אלכס ליבק, צלם הארץ, צעק על ילדה חרדית בת ארבע. הוריה הגישו תלונה במשטרה: גם צעק וגם ירק. ליבק אומר לא ירקתי. אני לא ירקן.

רעות מתתיהו, כתבת הברנז'ה של פנאי פלוס עוזבת.

מאיה קרבט, דוברת קשת היוצאת ומנהלת מח' היח"צ נפרדת מכולם.

מדור התיקונים של מעריב מתפרסם, כפי שחשדתי, פעם בשבוע, בחמישי.
והנה המדור של היום. לא ניהלתי מעקב טעויות אחר מעריב השבוע (וגם לא בשום שבוע אחר), אבל קשה לי להאמין: זהו? זה כל מה שהיה מקולקל בעיתון השבוע?

אחרי שנחשפה אג'נדת הבחורה היפה בשער מעריב עסקים עבר העיתון לגברים מצליחים. עכשיו אני כבר חוששת שמרוב היסטריה יודרו הנשים משם ואומרת הבו לנו איש או אישה בשער המוסף, בלי קשר לגיל או למראה, על פי חשיבות או עניין הידיעה על אודותיו/ה.

מנכ"ל עם עובד הבא הוא תנ"צ בדימוס ג'קי בריי. לדברי יו"ר מועצת המנהלים שפרש לפיכך, זהו מינוי של עופר עיני. ההוצאה נמצאת בבעלות ההסתדרות.

יש עורכים בבית + מח' הגהה

צביקה ברוט מספר בידיעונת בע' 13 בידיעות על שנתניהו ירד על ח"כ שלמה מולה מקדימה, מאחר שטעה בהגיית המילה קטסטרופה, והתנצל.
אבל כדרכן של ידיעות כאלו, במשפט הרלוונטי מופיעה טעות: "במהלך הנאום הוא טעה בהגיית מילים שונות, בניהם המילה קטסטרופה".
בניהם=הבנים שלהם.
צ"ל: ביניהן. מילה = נ'.
ועוד משפט שגוי תוכנית: "מולה, שחשב כי הדברים נאמרו על רקע היותו עולה חדש מאתיופיה, נפגע מההערה". עולה חדש? הבנאדם עלה לארץ ב-1984. כמה שנים הוא יכול להיקרא עולה חדש?

רשת/ פייסבוק/ בלוגלנד

גלובס הקים בלוג טכנולוגי, Feeder, אותו כותבת נועה פרג. דורי בן ישראל קריו מהמזבלה מלגלג וטוען שהוא לא יחזיק מעמד יותר מחודשיים, ושסופו יהיה כ-140 של מעיין כהן, ושהוא נוסד כדי להתחרות בחורים ברשת ואולי גם במזבלה.


באשר לעיצוב ולשם, אני לגמרי אוהבת.

———-
סערה פרצה אתמול בעקבות הניתוחי הרייטינג החדשים של גמיוז. במה יותר טוב מה שעושה המדרוג הזה לעומת קודמיו? אני די משוכנעת: האופן בו מסתדרת הטבלה היום לא סביר. נקודה.
פה למשל, משווה גלובס בינו לבין המארקר בדקדקנות. המסקנה היא שגלובס שווה יותר. כמובן, אחרת היינו עושים את ההשוואה? מה מראה לי שמשהו לא הגיוני בניתוח של גמניוז?
למשל הנתון הזה:

בעוד גולש ב"דה מרקר" שוהה בממוצע באתר זה כשעה ו-12 דקות בלבד בחודש, גולש ב"גלובס" שוהה בממוצע באתר יותר מ-5 שעות בחודש!

איזו סיבה יכולה להיות לזה? החומרים בגלובס יותר טובים? יותר עשירים? יותר נוח לקרוא בגלובס? לכן אני אומרת, עוד סיבה לחשוב שמשהו בשיטת המדידה הזו משובש.

זאת ועוד, מיילבק:

גמיוז השמיטה מהפרסום את האתרים הזרים כמו פייסבוק, גוגל, יוטיוב, יאהו וכו'. על פי נתוני נילסן, קומסקור ועוד, הגלישה בפייסבוק בארץ שקולה לגלישה ב-ynet ובוואלה גם יחד. אבל בינתיים אפשר לצאת עם כותרות כמו "האתר הגדול בארץ" ולשכוח להוסיף את המילה מקומי.
המדידה נעשית על פי המתודה המקובלת בעולם: קוד באתרים השותפים ופאנל גולשים שהתקינו במחשביהם תוכנת מעקב המאפשרת להם, כמו בפיפל מיטר בטלוויזיה לציין מי הגולש כעת (אבא או ילד למשל).
הבעיה העיקרית לדעתי היא שהפרסום נעשה בצורה סלקטיבית ולא בצורה של אתר המציג את הנתונים הבסיסיים והשיטה ללא תיווך .

והנה טבלת האתרים כולה.

והקרב המגונה בין כלכליסט לגלובס.
והתשובה של ynet. ואם נדמה לכם שעכשיו אני מבינה מה זה גולשים אמיתיים, טעיתם.

————–
גל חן
, בעלת הבלוג תחפושת מבריקה יצאה לכפר טובא-זנגריה לתחקר את שריפת המסגד שם.
השאלה הראשונה שלה: איך אנשים לא ראו ולא שמעו שמגיעים זרים ומציתים את המסגד באמצע הלילה, בעוד המסגד הוא במרחק מטרים ספורים מבתי המגורים. אולי למשל כי הם ישנו?
זאת ועוד: שריפה מתפשטת במהירות עצומה. למה זה כל כך מפתיע? זה קורה מדי יום ביומו בעשרות מקומות בארץ. כמה אנשים ראיתם שקופצים ממיטותיהם ויוצאים לכבות שריפות, לא משנה איפה הן נמצאות?

ההערה הנוספת של חן נשמעת הגיונית על פניו. המילים "תג פלמר נקמה" נכתבו בפחם (היא מניחה שמדובר בפחם מהאש שכבתה, ולא בפחם שהמציתים הביאו מהבית למשל), ובדיוק במקום אליו לא הגיעה כבר האש. כלומר, כותבי הכתובת המתינו לרגע שתכבה.

באשר להערה שלא קל לטפס למסגד עם חבית נפט, העירו לה כבר בתגובות שלא צריך חבית, מספיק בקבוק חצי ליטר.

————-

מיילבקים

1. הספורטיבי – עודד קטש התפטר מאימון הפועל ירושלים. שני מועמדים בכירים יכולים להחליף אותו, שרון דרוקר הפנוי וצביקה שרף. בערוץ הספורט התארגנו שלשום על ערב מיוחד בחדשות הספורט, ולאחר מכן בתוכנית סיכום השבוע בכדורסל חמישיות. ומי כיכב בערב? המועמד שרף.
בערוץ הספורט יש לפחות שלושה פרשני כדורסל, עופר שלח, אלי סהר ושרף. למרות זאת, באייטם בחדשות הספורט בחרו בשרף כפרשן: המועמד הבכיר למלא את התפקיד, והוא זה שמפרשן את המהלך, כולל פרשנות לגבי המועמדים.

2. חמשאלות – אתמול השתתפו מרבית כלי התקשורת במסיבת עיתונאים של המשטרה והמשרד לביטחון פנים שבה נמסר כי שיטת האכיפה תשתנה ובין היתר לא תהיה יותר מכסת דוחות לשוטרים. עם כל הכבוד למפכ"ל ולשר, למה איש לא שאל אותם למה בכירי המשטרה שיקרו בעבר וטענו שאין דבר כזה, מכסת דוחות?

——-

בדקה שש בערך, מדבר אריה דרעי עם עודד בן עמי על מפלגת אולפן שישי. מצחיק.

לפני פיזור

כתב לי אתמול קורא מוטרד: "סקרים זה נחמד, אבל את חושפת ככה את הרייטינג שלך, או שככה אנשים עלולים לפרש זאת!"

הרגעתי אותו שאין שום קשר, אף לא קלשלש, בין הרייטינג לבין ההיענות לסקרים. כמו כל סקר בעולם, מדובר במדגם, וההבדל הוא שהמדגם מתהווה פה באופן טבעי, בלי שאצטרך לפנות אקטיבית לאנשים.
בדיוק כמו שמס' התגובות או הלייקים הוא לא מדד למספר הקוראים, וגם אם יש לפוסט 150 תגובות, זה לא מעיד בהכרח על מידת הפופולריות שלו.

בנוסף הזכרתי לו שקוראי הבלוג הם לצערי מיטב הפרנואידים ברשת, וחוששים מכל מה שרק אפשר, כולל, חלילה, שאני אזהה מי מצביע בסקרים. התשובה היא כמובן מה פתאום, אנונימי לגמרי.

באשר להשתנות המגמות במהלך הסקר עצמו, הרי זה מה שיפה. אפשר לראות תהליכים בזמן אמת, וברור שהמגמות ישתנו. כל בר דעת מבין זאת. אני אכן תוהה אם להמשיך בסקר השערים בגלל הסיכויים הגבוהים שהנתונים יוטו על ידי עובדיהם, אבל מה לעשות, סיכון מקצועי.

ואחרי כל ההקדמה הזו לסקר החותם את הפוסט (או את היום, מי יודע).

[poll id="9"]

אודות דבורית

שום דבר מיוחד
פוסט זה פורסם בקטגוריה שערים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

112 תגובות על די לקשקוש

  1. חנוך הגיב:

    הרעיון של א.ב.יהושוע לגבי ירושלים העתיקה איננו חדש.
    הוא הזוי מפני שההמלצה שלו לבניית ״מקדש מעט״ סותרת את כל הדברים שכתב כאן בתחילת הרעיון. זהו מתכון לפיצוץ בדיוק כמו זה שמתכננים הזויי ״בית המקדש השלישי״

    אהבתי

  2. רועי הגיב:

    "כיכר השבת" החרדי יכול להעביר קורס מזורז לכלי התקשורת החילוניים המרכזיים, מ"הארץ" דרומה כיצד ראוי להביא תגובה של נושא כתבה. האופן בו מובאת התגובה של ליבק, לא לצאת ידי חובה בשורה כללית אלא תוך מתן אפשרות להסביר למה הידיעה עצמה לטענתו שגויה, הוא האופן שבו צריכות להיות מובאות תגובות.

    אהבתי

  3. אילן הגיב:

    למה אין הפנייה ל- gplanet הבלוג הכי משפיע בישראל?? אם את מחפשת את העולם המשפיע באמת של התקשורת הישראלית – את חייבת להפנות לשם.

    אהבתי

  4. הקיד הגיב:

    אגב v, התשובה הנכונה לסקר בסוף היא שהערוץ אכן יינצל אבל לא בזכות משקיע.

    אהבתי

  5. שולמית הגיב:

    אלכס ליבק הצועק על ילדה בת ארבע ( אפילו בת 6) שהעירה לו כי אסור לצלם טוען שי שלהניח לחרדים לנהוג בשכונותיהם כרצונם. אני מניחה שה" בשכונותיהם" כולל גם את השכונות הסמוכות לשכונות החרדים וכיצ"ב ,כל עוד זה לא קרוב לבית שלו.
    התגובה התמוהה שלו להערה ואפילו לצעקה של ילדה קטנה מסגירה את מידת ההתחסדות שבדבריו בזכות הסובלנות. אלכס ליבק הוא צלם נהדר.

    אהבתי

  6. שולמית הגיב:

    בגלובס נתקעים. גם בNRG וקשה לצאת

    אהבתי

  7. אנרכיסטית הגיב:

    החרדים התל אביבים של הצפון הישן היו שונים. הם עבדו וקצת שירתו. החרדים היום קיצוניים יותר בגלל אורח החיים החדש שהחל מאז עלית בגין לשלטון שנתן להם פטור גורף מצבא וקיצבאות מפליגות. במקום העילויים שתורתם היתה אומנותם קיבלנו גברים שמתבטלים בכולל. כדי למצוא טעם לחייהם הם ממציאים גדרות צניעות חדשות לבקרים.

    כל ממשלות ישראל אשמות במצב, לרבות בן גוריון שהיה הראשון. אבל מנחם בגין אשם יותר.

    אהבתי

  8. שועלן הגיב:

    באמת פרנואידים הקוראים/מגיבים שלך.

    אהבתי

  9. ILAN EFRATI הגיב:

    (א.ב. יהושע)
    "העיר העתיקה …הדומה למעמד הוותיקן ברומא"- Total control by the Pope
    "יבנו היהודים… על גבי חורבות עיר דויד…מקדש מעט" – מוזיאון האצ"ל בית גידי

    אהבתי

  10. הדר הגיב:

    נורית כלכך טיפשי מצדך לבקר את הכותרת של מעריב.

    גבי אשכנזי עם כל ה"לשעבר" שלו הוא האמא של הכותרת הראשית.

    "אמר באיזה הרצאה"? זה לא נחשב???

    נו באמת.

    יש לך איזה בעיה עם מעריב נראה לי. כנל לגבי מדור התיקונים. מה את רוצה שיהיה שם? מישהו אמר שזה כל התיקונים? תוקירי את זה שיש מדור כזה בכלל

    אהבתי

    • אורן מוציא מהארון הגיב:

      בעלת הבלוג בשבתה כנורית, כבר הודיעה.
      היא שונאת את ממעריב, עוד מ48. גם שעבדה בקבוצה היא שנאה את מעריב. הורידה שוטים של וודקה, עם כל מעצר של נמרודי. היא יורקת כשחוצה את קרליבך. לא יוצאת עם גברים שדומים לבן כספית, ומקללת את נוחי חמש פעמים ביממה.

      אהבתי

  11. נעץ כחול הגיב:

    למה אין בעתון הארץ ידיעה על זה שהצלם שלו ירק או צעק על ילדה בת 4
    זה לא חדשות?

    אהבתי

    • רקמילה הגיב:

      1. לא סביר שאלכס ליבק ירק על הילדה או על אמה.
      2. ילדות בנות 4 נורמטיביות לא אמורות להיות מוסתות ע"י אמן להתגרות במבוגר או בכלל. קיימת עדות של האם מול אלכס, ובגלל גילה של הילדה האהדה נתונה אוטומטית לה. אני בוחרת להאמין לאלכס שהוא אדם תרבותי ושקט, לעומת הנשים החרדיות הפרובוקטיביות שבמקרים רבים מוכיחות שאין להן אלהים.

      אהבתי

  12. אורן הגיב:

    טוקוויל כתב על הציבור הצרפתי שעובר מאדישות לגלים של מהפכנות. בתקשורת ההמונים אנו עוברים מדי חודש גל מהפכני. דחיקת נשים לספסל אחורי היא אפלייה משפילה, אי כתיבה על כך היא ההדרה.
    בתקשורת ארועים הקיימים במציאות חיים בדפים אחרונים או כרעיונות מופשטים בעמודי הדעות, עד שארוע מסוים הופך אותם ל"סיפור", שהופך לרצף של כותרות ראשיות.

    אהבתי

  13. אלה הגיב:

    ועוד לחם עבודה אחד – עמית שהם התפטר ממעריב. סופו של הז'ורנל?

    אהבתי

  14. אלכס ליבק צבוע. מה זאת אומרת שיעשו מה שהם רוצים בשכונות שלהם. נעמה מרגוליס נמצאת בשכונה שלה. איך אפשר לדעת מה הן השכונות שלהם? הרי אין ספור שכונות התחרדו אחרי שהחרדים פלשו לתוכם בהמוניהם ותושביהם המקוריים שקנו בהן את בתיהם במיטב כספם נאלצו לברוח. צביעות תל אביבית ליברלית שעוד נשלם עליה ביוקר. הלוואי שהם יגיעו לשכונה של ליבק.

    אהבתי

    • עובר אורח הגיב:

      היום יש ב,הארץ" את הסיפור של גדון שיצא לבית שמש עם ליבק כצלמו.
      קשר את הסיפור של ליבק לשותפו גדון שחייב היה להיות בסביבה
      בעת המקרה. בסיפור של גדון אהדה אדירה לחרדים וזה מתחבר
      היטב לאהבת החרדים ויופים ויפי סביבתם המטפטפת מדברי ליבק.
      כשאתה קורא את דברי שניהם דברים לא מתחברים. ידועה ומוכרת
      התופעה של שונאי ישראל והציונות המחברת ויוצרת חיבורים משונים
      פשיסטים מניפי צלבי קרס, חרדים עם שועלים מתים סביב ראשם,
      תלמידי צומסקי, סתם ביריונים עוטי כפיות וטרוצקיסטים זקנים. דבר
      מה משעטנז מוזר זה ננקרא ונשמע בסיפורי גדון וליבק. לך תבין
      ותדע מוזרויות כאלו. אבל יש לצפות שבקרוב יהיו עוד התחברויות
      לזוג זה, נמתין בעניין לבאות.

      אהבתי

    • משה הגיב:

      רק הערה: פעם מרכז תל-אביב ומה שמכונה היום הצפון הישן היה עמוס בחרדים שהתנדפו משם במשך השנים בגלל החילוניים.

      אהבתי

  15. אוהד הפועל ירושלים הגיב:

    הסיכוי של צביקה שרף להתמנות למאמן נמוך מאד,
    בקדנציה הקודמת שלו שם הוא לא הקים לו אוהבים.
    בנוסף, הוא נתפס כמכביסט.
    ועדיין, רק בגלל איך שזה נראה,
    היה מוטב לו הוא לא היה מופיע בתוכנית.

    אהבתי

  16. הלל הגיב:

    איך משפיעה התקשורת על בית המשפט? בקלי קלות: "על רקע התופעה המתגברת של מידור נשים ופגיעה בנשים שאינן מסכימות עם מידורן, שהופכת להיות תופעה מתגברת על עצמה ומתרחבת", אמרה כבוד השופטת בדיון על החרדי המקלל, וקבעה שמדובר ב"עילת מסוכנות", לא פחות.
    התופעה לא מתגברת, הרי זה נונסנס מוחלט: מה שמתגבר זה הדיווחים. אבל הנה, זה כבר בפסק דין רשמי. מחר בוויקיפדיה.

    אהבתי

    • רקמילה הגיב:

      'עילת מסוכנות' זה אנדרסטייטמנט.

      אהבתי

    • עייף עד מוות הגיב:

      ברור שהתופעה לא מתגברת ואף לא גוברת – היא כבר מוגברת כמעט עד המקסימום. צריך להתגבר עליה

      אהבתי

    • בונד ג בונד הגיב:

      הלל, התופעה אכן מתגברת. לא בחודשים האחרונים, כפי שמצטייר מהתקשורת, אך בהחלט בשנים האחרונות.

      לפני כ-6 שנים החלה עזיבה המונית של חילונים ודתיים שאינם חרדים (בניהם לא מעט אנגלוסקסים) את בית שמש, עקב ההתחרדות המקצינה. כך קרה גם בשכונות בי-ם.

      לפני כעשור נהגתי לנסוע באוטובוסים בי-ם, כולל כאלה שעברו בשכונות חרדיות והיו מלאים בחרדים, והתופעה של נשים מאחורה לא היתה קיימת. פעם עליתי על אוטובוס לאחר כנס לנשים חרדיות והייתי הזכר היחיד עליו (פרט לנהג). הרגשתי כמו ב"עיר הנשים" של פליני… מעניין אם היום כל הנשים היו עוברות אחורה בגללי.

      אהבתי

      • הלל הגיב:

        חרדים-ערסים שצועקים על נשים "שיקסע" היו לפני חמש, עשר, עשרים, חמישים ומאתיים שנה.

        כמובן, יש מגמות דמוגרפיות, סוציולוגיות וכולי, ואלה שהיו במקום אחד עוברים למקום אחר ולעתים נוצרים חיכוכים כמו בסיפור בית הספר ברמת בית שמש. אבל "גל של מידור"? כן, בטח. אם כבר, הרי שקיים גל הפוך. אלא מאי, כמשל המפורסם שמי שרוצה לקנות קטנוע פתאום רואה קטנועים בכל מקום, כך קורה עכשיו עם "הדרת נשים".

        אהבתי

        • בונד ג בונד הגיב:

          נו… יצא לך לבקר בבית שמש לפני 10 שנים? היתה שם נטישה. חילוני שלא עזב בזמן, מבכה היום את מר גורלו.
          קווי המהדרין הם עניין יחסית חדש. כן, צעקו "שיקסע" על בחורה שעברה במאה שערים עם שרוול קצר, אבל הפרדה במדרכות? באוטובוסים (מניסיון של נסיעה כמעט מדי יום בזמנו)?

          אהבתי

          • הלל הגיב:

            ההפרדה באוטובוסים היא "חדשה" (כלומר בת 10 שנים), אבל היא לא "מידור" או אפליה, והיא עברה את שבט בג"ץ. רק ההטרדה בגלל הפרדה חדשה, אבל זה לא קשור: הטרדות כלפי נשים קיימות יותר.

            כמובן העצוב והאבסורד הוא שהטרדות אמיתיות של ממש קיימות בקווים הלא-מהדרין דווקא, וזה לא נחשב תופעה נוראה ואיומה ושיש לעצור את המטרידים ולהביא אותם לבית המשפט להליך בזק. עולם הפוך ראינו.

            אהבתי

            • הלל הגיב:

              קצת יצא לי מבולבל. מה שרציתי לאמור הוא שהטרדות מסוג זה (צעקות "שיקסע" על חילונית או דתית-לאומית) קיימות תמיד, רק נוספה סיטואציה מסוימת, זה הכול. ולקרוא לזה הטרדה מינית? אוקיי, אבל בקצב הזה תצטרך להכניס שליש מדינה לכלא.

              אהבתי

            • בונד ג בונד הגיב:

              "ההפרדה באוטובוסים היא "חדשה" (כלומר בת 10 שנים), אבל היא לא "מידור" או אפליה"

              תגיד את זה לנשים שרוצות לשבת קדימה. אפליה וחצי.
              כך גם המדרכות לגברים בלבד.
              כך גם מכתבי איום מ"ועד השכונה" לדיירים ותיקים, שחלקם גר שם עוד בטרם ההתחרדות.

              התקשורת היסטרית כדרכה, אך אי אפשר לטעון שאין שינוי מזדחל. ההטרדה היא על רקע מיני, לא?

              אהבתי

              • הלל הגיב:

                אפליה וחצי? גם הגברים מופלים בזה שהם לא יכולים לשבת מאחור (ומדרכות מופרדות כנ"ל, למרות שזו תופעה שלא ממש קיימת!). גם מכתבים וכו' היו קיימים תמיד.

                ובטח שההטרדה היא על רקע מיני. גם ערס שמקלל בחורה "שרמוטה" מטריד אותה מינית. נו? יש מעצרים? רק כשזה חרדי פתאום מזעיקים משטרה?
                אגב, גם מפרסם שתולה תמונה של בחורה מעורטלת מטריד אותי מינית.

                היצמדות ללשון החוק במקרים כאלה מלמדת על היצמדות להיסטריה ההמונית.

                אהבתי

                • בונד ג בונד הגיב:

                  "גם הגברים מופלים בזה שהם לא יכולים לשבת מאחור"

                  נכון.

                  "היצמדות ללשון החוק במקרים כאלה מלמדת על היצמדות להיסטריה ההמונית."

                  יש משהו בדבריך, אבל איך אתה מציע להתמודד עם מי שמקלל בחורה שישבה קדימה באוטובוס? להתעלם? ליצור סעיף חדש בחוק?

                  אהבתי

                  • הלל הגיב:

                    קודם כול לא להתחיל לערב משטרה, אלא אם כן אתה רוצה לעשות את זה בכל שאר המקומות שאנשים מקללים בהם (תעצור חצי מהכנסת ככה. אה, יש חסינות. מזל).

                    ואם מערבים משטרה, לא להפוך את זה לכתב אישום. לעשות נו נו נו איש ולשחרר אותו.

                    ואם עושים כתב אישום, להגדיר את זה כ"זוטי דברים" או "הגנה מן הצדק", לתת לערס נו נו נו ולסגור עניין.

                    אהבתי

                    • מיא עשת הגיב:

                      שליש מדינה בכלא – דהיינו כל הערסים – נשמע לי רעיון משובב לב.

                      אהבתי

                    • אורנה א הגיב:

                      להלל –
                      ———–

                      אז לפי ההיגיון שלך הטרדות החרדים את הנשים קיימות כבר 2,000 שנה ופשוט לא דיווחו עליהן? וזה הטיעון שבעזרתו אתה מכשיר את ההתנהגות הדוחה הזו?
                      להפך: ט-ו-ב שעכשיו חושפים "הדיווחים" כל אקט שכזה, ולדעתי שניים-שלושה מעצרים מתוקשרים יורידו את מפלס הערסיות החרדית.

                      ———-

                      בנוסף, אתה טוען שהגברים "מודרים" בכך שאינם יכולים לשבת מאחור. אדוני מתלוצץ מן הסתם, הלא כן?
                      גברים כובשים את המרחב הקדמי של בית הכנסת, מתחבקים באקסטזה עם ספר התורה האהוב, וזורקים את הנשים למכלאה האחורית, העליונה, הצפופה והמגוחכת, המכונה "עזרת נשים".
                      גברים עולים לבמה לקבל פרסים אך משאירים מאחור את זוכות הפרסים ושולחים בעלי כרומוזום Y לקבל את הפרס במקומן.
                      גברים אוסרים על נשים לשיר, להתהלך בשיערן הטבעי, ללבוש בגד שחושף קצה ברך או מרפק,
                      וגברים יושבים בקדמת אולם הרצאות להאזין להרצאות, כאשר הנשים נשלחות לשורות הרחוקות.
                      למה? זה ברור. אינכם מסוגלים לשבת מאחור. כל דבר "מגרה" אתכם.

                      ——————

                      רוצה להתחלף? אני בעד!
                      שבו אתם בעזרת גברים מצחינה ומתוחמת היטב, סעו אתם בחלקו האחורי של אוטובוס, שבו בשורותיו האחוריות של אולם הרצאות, או הרחק מבמה שעליה מחולקים לכם פרסים באמצעות שליחות.
                      וכשזה יקרה – לא תהיה לנו שום טענה אליכם. נקבל את ה"הפרדה" שלכם בהערצה, כי לפחות פעם אחת נראה שאתם באמת מכבדים את הנשים שלכן, ולא מתייחסים אליהן ששוות פחות מגברים. הרבה הרבה פחות.

                      אהבתי

                    • בונד ג בונד הגיב:

                      "נו נו נו"? זה מה שיעזור מול התופעה? מסופקני. אולי קנס כספי?

                      אהבתי

                    • אורנה א הגיב:

                      קנס כספי זה רעיון מעולה. נתחיל מ-2,000 שקל ל"פרוצה" ונמשיך משם, בהתאם לקללות. יהיה מחירון.

                      אהבתי

                    • שועלן הגיב:

                      2,000 ש"ח לפרוצה?
                      גברת, עובדים עליך.

                      אהבתי

                    • אורן תופס גלים הגיב:

                      למרות שהלל טועה שמציע "הגנה מן הצדק" להטרדות. הדבר הנכון במקום לרדוף אחרי חרדים מקללים, הוא לפעול לזכויות כלליות לנשים. לגרום לכך שזכויות נשים לא ישמשו רק כשוט להצלפה בחרדים. שהכסף והחקיקה ילכו אחרי הפה.

                      אהבתי

                    • אורן בשאלה לשועלן הגיב:

                      אולי תספר לנו כמה אתה משלם?
                      ובעצם, אתה לא דוגמא, אתה נהנה מתהליך ההתמקחות.

                      אהבתי

                    • שועלן בתשובה לאורן הגיב:

                      אני לפחות לא משלם כדי לזיין לה ת'שכל

                      אהבתי

                    • אורן בתשובה לשועלן הגיב:

                      עם המזל שלי, הייתי משלם, והיא היתה מזיינת לי ת'שכל.

                      אהבתי

                • רקמילה הגיב:

                  מה שיפה אצל הלל שאצלו כל גבר מזיל ריר וכל ערס צועק שרמוטה. מה זה השטויות האלה?

                  אהבתי

    • יקד הגיב:

      כן, השופטת צודקת. התפרעות ציבורית על רקע דתי היא סכנה לדמוקרטיה.

      אהבתי

  17. אני הגיב:

    לגבי עניין מכסת הדוחות, תושבי בית דגן הנמצאים בסמיכות למשטרת התנועה יכולים לספר על ניידות קבועות ביישוב בכל סוף חודש. המוטרדים העיקריים הם הולכי הרגל. כל מי שלא חוצה בדיוק במעבר, אלא מטר ליד מקבל דו"ח. קל ופשוט. מי שלא מאמין מוזמן לבקר עכשיו ביישוב ולראות.

    אהבתי

  18. בונד ג בונד הגיב:

    ליבק צעק על ילדה בת 4. ללא ספק הידיעה המאכזבת (אותי, כן?) של היום.

    אהבתי

  19. בונד ג בונד הגיב:

    אירועים מקוממים, אני לא אומרת שלא, אבל ידיעה ראשית פלאס ע' 2?

    זה גם מה שפותח את כל מהדורות החדשות בימים אלה… מבזק(!) ב-NRG, הבוקר: "נעמה מרגוליס יצאה לבית הספר ברכב עם משפחתה".

    **

    יעל נוסבאום נעלבה מעיתוי היציאה של בנאי.

    אהבתי

    • עייף עד מוות הגיב:

      מזכיר את ההתעלקות על גלעד שליט.
      התקשורת מאבדת את מעט השפיות שעוד נותרה לה.
      אגב, היום הצצתי בהתעללות בילדה בת 12 בתוכנית הנקראת "X פקטור". הילדה הפסידה ונשברה. היא פרצה בבכי תמרורים, נפלה על הרצפה וסירבה להתנחם.
      זה היה נוראי.
      מדוע צפיתי בזה? כי מישהו הביא את זה כחלק מסיכומי השנה באחד האתרים. הייתי עייף עד מוות ולחצתי על הלינק.
      אני חושב שריאליטי עם ילדים זו באמת תחתית החבית, אבל כבר למדתי מנסיוני המר שתמיד אפשר לרדת נמוך יותר 😥

      אהבתי

  20. דן הגיב:

    לראייתי רוב הקוראים של גל חן מיד הלכו למקום של וויכוח "הציתו לעצמם את המסגד – כן או לא". הפואנטה לטעמי היא שאף עיתונאי לא טרח להביא אלינו (הציבור) את העובדות שהיא הביאה.

    אהבתי

  21. הקיד הגיב:

    הכותרת של מקור ראשון היא ללא ספק הכי הזויה אבל זאת של הארץ הכי מנותקת מהמציאות.

    אהבתי

  22. ד הגיב:

    אז למה בעצם אינך מפרסמת נתונים לגבי מספר הגולשים בבלוג? כי אתרים בדרך כלל אינם נוהגים לעשות זאת? ואנא אל תראי שאלה זו כפרובוקציה, זה בכלל לא עלה בדעתי עד שהתייחסת לזה בפוסט הנ״ל.

    אהבתי

    • velvet הגיב:

      למה אני צריכה לפרסם את מספר הגולשים (המשתנה מדי יום)?

      אהבתי

      • ד הגיב:

        ברור שאינך צריכה לפרסם, וברור שגם מספר הקליינטים של כלי תקשורת באשר הם משתנה מדי יום. למשל אפשר לטעון שלעיתונים יש מספר קבוע של מנויים, מעבר למי שקונים בקיוסקים או ברכבת. אבל כך גם לבלוגים (מנויי rss). היה מסקרן לשמוע אם הספקטרום נע בין מאות לעשרות אלפים, או בין אלפים לעשרות אלפים וכו. אבל בכל מקרה, אני לא רואה בזה משהו מהותי– סתם אין לי מושג. 

        אהבתי

  23. אחד הגיב:

    סיפור דורון מטלון הוא הזדמנות מצויינת של כל העיתונים והאתרים לאסוף את מיטב תמונותיה של הבחורה היפה מפייסבוק ולפרסם אותם ברזולוציה גבוהה. אני תוהה אם הסיפור היה זוכה לאותה חשיפה אם מטלון הייתה קצת פחות יפה והיו לה קצת פחות תמונות טובות בפייסבוק.

    חוצמזה, הכותרת הראשית בידיעות ("חיילות במושב האחורי") מעוררת קונוטציה מינית מיותרת.

    אהבתי

  24. שלומי הגיב:

    מלחמת התרבות של הדתיים-לאומיים נגד החרדים בבית שמש באה להחליף את כשלונם בבחירות המקומיות.

    גברת מרגוליס הכריזה היום שתמשיך "עד לנצחון בשביל המדינה". לאחר שהסערה תשכך, יהיה אולי מישהו שיהרהר בקול על החשיפה המוגזמת וההיסטרית של ילדה בת שמונה בכל התקשורת. אולי אפילו לד"ר יצחק קדמן יהיה מה להגיד.

    (אבל, כאמור, אחרי טניה רוזנבליט שלא כל כך שיתפה פעולה, והילדה הדתיה, מצאנו רוזה פארקס חדשה, מתאימה הרבה יותר לדרישות התקשורת).

    העובדה שמשום מה מצניעים היא –
    בית הספר המותקף על ידי החרדים, שהפך לבסטיליה של מהפכת "ישראל חופשית"
    הוא בית ספר דתי – לבנות בלבד…

    אהבתי

    • אני הגיב:

      מכאן שהוא נחשב לבית ספר חרדי והאמא לא נורא ישרה. אם הילדה רשומה לבית ספר חרדי אז שתקבל את דרישות המוסד. אם יש לה בעיה עם אופי בית הספר היא מוזמנת להעביר את הילדה לבית ספר של החינוך הממלכתי דתי או החילוני.

      אהבתי

      • באבא הגיב:

        ברוך בואך לישראל. אנחנו שמחים שהצטרפת אלינו. אנצל את ההזדמנות לכמה עדכונים זריזים, שאולי פספסת במרכז הקליטה.

        1. יש בישראל (וגם בחו"ל) בתי ספר נפרדים שאינם חרדים. רבים מבתי הספר הדתיים הינם כאלה.

        2. הבעיה של העלמה מרגוליס איננה מול ביה"ס וכלליים אלא מול הדרך לביה"ס וקללות.

        שמחתי לעזור.

        אהבתי

      • אני 2 הגיב:

        נפלת. כן החרדים מתנכלים לילדות צנועות מבתי ספר דתיים לבנות (ממלכתי דתי). אבל הטעות שלך מעידה עד כמה החרדים הלכו רחוק שאפילו השכל הישר מסרב לטפוס.

        אהבתי

      • עובר אורח הגיב:

        הנה דוגמה לדייסה האדירה הקרויה מערכת החינוך, כמה
        רשתות חינוך פועלות במקום כבית שמש. דברו על תקציב
        החינוך. תחשבו כמה כמה מנהלים, מדריכים, מפקחים,
        אמרכלים, תקציבאים, כותבי תוכניות, מאשרי ספרי לימוד
        ולכל אחד סגן ופקידה וקציני רכב ובטיחות ואחראי על
        הוצאת מכרזים לקבלנים, ולמעלה גם יחצנים. וכולם דורשים
        מכולם דוחו"ת, ומכתבך שבסימוכין הגיע יומים מאוחר בניגוד
        למסוכם ומכותב ב' נא תשובתך בנידון למכותב ז' ומכותב ג'
        ראה את הנחיתנו לפי חוזר מנככ"ל מהחמישי לשלישי כמבוטלת
        ובמקומה פנה למכותב א'. מי מלמד ומי לומד ומה לומדים בכלל.

        אהבתי

  25. עגל רך הגיב:

    סחטיין על דורון מטלון המעורטלת – היא נראית פצצה!
    טעויות כתיב – בניהם, בנהן וכו', הרבה יותר נפוץ מקוראסון ודג סלומון.
    אורנה בנאי יוצאת מהארון – שמחת זקנתי. נמאס מהומואים שיוצאים מהארון, זה טחון, משעמם ולאף אחד לא אכפת. יאללה, אנחנו במאה ה-21, אל תהפכו גם את העיתונות ל-100 שערים.
    ומיהו שועלן? גם הוא יוצא מהארון?

    אהבתי

    • אורן ממציא דמויות פיקטיביות הגיב:

      שועלן לא בארון, מקסימום בדפדפן, וגם מאות לייקים לא יגרמו לו להוציא את האף ממטריצת האנונימיות.

      אהבתי

  26. השופט הגיב:

    היי
    לגבי התמונה של החיילת המעורטלת: באתרי האינטרנט נוהגים לקחת תמונות של אנשים מה… פייסבוק. במקרה הנוכחי אביה של מטלון אישר לקחת, אבל שידעו כולם: בכל פעם שאתם מעלים תמונה לפייסבוק אתם מוותרים על זכויות היוצרים, ולכן גם לא תוכלו לתבוע. בדוק

    אהבתי

  27. שלומי הגיב:

    כפי שהבאת בחדרי חרדים חושף (והוא לא הראשון, רק מצטט) שהחיילת ("המעורטלת" בוואלה) דורון מטלון תיכננה את הענין בסטטוס חחחחחי בפייסבוק וכו'.

    אבל בערוץ שבע גם ראיינו אותה על הענין וביקשו את תגובתה, שהיא:
    "תפסיקו להסתכל לי בפייסבוק. התגובה שלי על הכתבה ההיא היתה בצחוק, זה לא רציני, יש לי כבוד לאנשים. ואל תתעסקו עם שטויות".
    אהה.

    והם גם כותבים:
    "נציין כי במהלך אחת השיחות עם מטלון, נשמעה ברקע אישה שתדרכה אותה לגבי ראיונות בתקשורת, ואף הזהירה אותה שהשיחות מוקלטת. "
    נו מה. גדוד יחצנים אג'נדיסטי בודאי כבר מכרכר סביבה ומתזמר את הכתבות ו"תמונות הארכיון" וכו'. (היא יותר יפה מנעמה הקטנה, וגם חיילת!)

    אלכס ליבק הואשם באתרים חרדיים ביריקה וצעקות על אמא חרדית וילדתה בת הארבע.
    הוגשה גם תלונה למשטרה.

    אבל ערוץ שבע, שוב, גם מראיין את ליבק לתגובתו. הוא מכחיש, ואומר רק שצעק על הילדה "תעופי מפה".

    אבל הוא מפתיע ומוסר את הגיגיו לגבי הסערה התקשורתית הכללית:

    בהמשך השיחה מפתיע ליבק ואומר כי הוא נגד הסרת השלט בבית שמש, "אני לא חילוני מהתל אביבים, תשאל אנשים בעדה החרדית שמכירים אותי, ואני לא פרחח ששונא חרדים. הגעתי ביחד עם גדעון לוי לסקר את מה שקורה בבית שמש. ואני חושב שהיתה טעות של התקשורת לעשות מזה עניין כלל ארצי. השלט היה קיים מעל 10 שנים, ושיעשו מה שהם רוצים בתוך השכונות שלהם. אם זה היה יוצא החוצה לדיזנגוף או לריכוזים אחרים אז היה צריך לעצור את זה".

    בסיום מציין ליבק כי התקשורת נסחפת "הבעיה היא שעושים הכללות, אנחנו בצרה גדולה מאוד, וגם התקשורת החילונית לא בסדר. לעשות מזה סיפור כל כך גדול, סיפור כלל ארצי זו תאווה של התקשורת אחרי סנסציות, התקשורת נסחפה והיא לא אחראית. בעבודת הצילום שלי אני מנסה להראות את הצדדים היפים ולא מחפש דווקא את התמונה שתשחיר את הציבור החרדי."

    אהבתי

    • אני הגיב:

      או במילים אחרות טניה רוזנבליט, נעמה מרגוליס, דורון מטלון, מישהו מתאמץ מאוד. למישהו יש אינטרס להעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות, בזמן שנושאים אחרים נדחקים לשוליים (סוריה, עירק, המערה עם העצמות, גוליבר-הדקה ה-90, ההפגגנות ליהוד ת"א, מה שתרצו), מישהו חושב שהתרגיל עם המחאה בקיץ יעבוד גם הפעם. המישהו הזה לא מבין שהפעם הוא נכשל.

      אהבתי

      • אני 2 הגיב:

        לחרדי המתלהם. אשמח לשתף אותך בפוסט מעולה של נעמה סוקולוב בעמוד אחר. כל מילה שקולה בזהב. לגזור ולשמור

        ״‫אז איך אתה עדיין מדבר על "הרוב החרדי השפוי". אני הסברתי בפרוטרוט מדוע אין רוב כזה. הרוב החרדי לא שפוי. הוא לא אלים, לא יורק ולא מכה, אבל הוא מקבל את השקפת העולם ששוללת את כל הערכים ה"מערביים" של שוויון, זכויות אזרח וזכויות אדם וכו'; את השקפת העולם שדוגלת בהעמדת ההלכה החרדית (ולא היהודית, שים לב), או ליתר דיוק מעל לכל חוק אחר; השקפת עולם שדגל הצניעות ונגזרותיה הוא הדגל שלה. הפרדה בין גברים בנשים ללא שום הקשר נובעת מתפיסה שכל ההקשרים מיניים, גם אלה שלא. זו תפיסה של כל החרדים לא רק של הקיצונים. והצורך לאכוף את הדרישה הזו משותף לכל החרדים, לא רק לקיצונים. הם לא רוצים אלימות, אבל איומים בהוצאת ילדים ממערכת החינוך הם מקבלים. האלימות החרדית מופנית קודם כל פנימה. כל חרדי יודע על מה אני מדברת. אני רואה את החברה החרדית בעיניים של חברה תחת שלטון טוטאליטרי. השיטות שבהן החברה אוכפת את הטירוף שלה דומות להחריד (הלשנות, הפחדות, שינויים קלים שלא מורגשים עד שפתאום אנשים מבינים שקרה משהו גדול, חינוך לבדלנות ולפחד מהעולם שבחוץ ועוד). אבל יש הבדל אחד משמעותי – ה"חוץ" של החרדים קרוב. אמנם בחור חרדי שכל ימיו התחנך במוסדות חרדיים למד לפחד מהחילוני, זה שאין לו אלוהים. אבל אם הוא מרגיש שאוכפים עליו משהו שהוא לא מאמין בו (כמו למשל הפרדה בשולחן שבת בבית, ותאמין לי שזה קורה) אז הוא אחראי לעשות מעשה ולחצות את הכביש לחברה הסמוכה שבה לא עושים דברים כאלה. זה ההבדל המהותי בין אירן למאה שערים, להם יש צבא ומשמרות המהפכה ולעדה החרדית אין. בגלל ההבדל הזה, וההבדל הזה בלבד, אני מטילה את האחריות על כל החברה החרדית ששותקת ומקבלת את העריצות הדתית. אין כזה דבר "רוב חרדי שפוי" יש כזה דבר "רוב חרדי לא אלים שמקבל אכיפה לא וולונטרית בהסכמה שבשתיקה ומגלגל עינים כזה מגיע כצפוי לאלימות".‬

        אהבתי

  28. א. הגיב:

    סחטיין על התחקיר של גל חן.

    הייתי מוסיף מדבריה שהכתובת לא רק נכתבה בפחם אלא נכתבה ממש מתחת לקו השריפה – כלומר הם חיכו ממש עד סוף השריפה (כשהמסגד קרוב לבתים, כן?) ואפילו מעבר לכך (הפחם צריך גם להתקרר) ורק אז כתבו את מה שכתבו. לא אופייני בכלל לפעולות כאלה.

    אהבתי

  29. ברוך הגיב:

    שלי יחימוביץ קוראת להפסיק את ההסתה נגד החרדים. אבל זה לא הולך לקרות כי הציבור חושש בצדק. דודי זילברשלג אומר שהוא בעצמו חושש שבשנת 2025 החרדים יהיו פה רב ומה יהיה אז? הציבור החרדי צריך להתעשט ולהבין שהמתקפה לא תעבור מאליה אם לא יחדלו מגאוות ההידור. זה לא קשה, אנשים שלא עובדים אכן יש להם זמן להתהדר בחומרות למיניהם. אם רק יצאו לעבוד השלום ישוב למקומו . עד אז הלחץ צריך להימשך והוא ימשך. הבוקר זאת החיילת דורון מטלון. בהצלחה

    אהבתי

כתיבת תגובה